Kategori

1 Bunga mawar
Bilakah menanam benih petunia untuk anak benih pada tahun 2020? Trik menyemai benih petunia di rumah
2 Bunga mawar
Bunga Ranunculus. Ranunculus yang semakin meningkat. Penjagaan Ranunculus
3 Pelanggaran
Dahlias: menanam dan merawat di ladang terbuka. Bila hendak menanam dahlias
4 Bunga mawar
Okra: apa sayur ini dan bagaimana ia dimakan

Image
Utama // Bonsai

Wikipedia pakis benih


Mengkaji tumbuhan Mesozoikum Paleozoik dan Awal yang terdapat di lapisan bumi dalam bentuk cetakan dan fosil, para paleobotanis sering menjumpai daun fosil yang tidak dapat dibezakan dalam struktur dari daun berbulu pakis sebenar, tetapi mempunyai biji di bahagian atasnya atau di sisi urat..

Gabungan ciri-ciri tanaman biji dan pakis yang luar biasa ini, pertama kali ditubuhkan pada tahun 1904 oleh ahli paleobotanis Inggeris yang terkenal F. Oliver dan D. Scott, menimbulkan nama kumpulan pakis biji tanaman ini (Pteridospermae).

Itu adalah sekumpulan tumbuhan yang luas, di mana beberapa ratus spesies telah dijelaskan hingga kini, disatukan dalam empat pesanan utama - liginopteridales, Medullosales, Caytoniales dan Glossopteridales dan sekitar 10 keluarga.

Penampilan tumbuh-tumbuhan yang pupus ini paling baik disampaikan dengan pembinaan semula medullosa Noe (Medullosa noei), yang dilakukan oleh ahli paleobotanis Amerika V. Stewart dan T. Delevorias dari cetakan daun dan bahagian bahagian batang fosil (Gamb. 159).

Rajah. 159. Medullosa noei: 1 - pandangan umum, pembinaan semula; 2 - gambarajah penampang melalui batang dengan tiga meristel

Pakis biji adalah tanaman yang benar-benar pupus. Mereka wujud dari Akhir Devonian hingga Zaman Kapur Awal. Selalunya, jenazahnya terdapat dalam simpanan Karbon dan Permian. Sebahagian daripadanya diedarkan ke seluruh dunia, yang lain, seperti, misalnya, Angaropteridium, hanya ciri-ciri flora Angara, dan glossopteris dan corystosperm, sebaliknya, hanya terbatas pada kawasan yang sesuai dengan benua kuno Gondwana, yang wujud dari tengah Carboniferous sehingga akhir Zaman Trias.

Pendapat yang paling meluas adalah bahawa pakis biji Carboniferous adalah penduduk di kawasan yang lebih tinggi yang mengapit hutan paya pantai. Walau bagaimanapun, terdapat lebih banyak bukti bahawa, sebagai contoh, tahap akhir pembentukan hutan berkarat rendah berkarbon, sebagai peraturan, disertai oleh perkembangan pakis benih atau kordaitik yang subur.

Pakis benih mirip dengan pakis asli bukan hanya dalam struktur daun berbulu, tetapi juga pada penampilan tanaman: seperti pohon, seperti liana dan herba.

Batang pakis biji pokok sama ada lurus atau dicho- dan monopodial bercabang. Pada beberapa daun, daun duduk dalam urutan biasa pada batang simetri radial, sementara yang lain daunnya disatukan di atas dan disusun dalam bentuk mahkota, seperti pada pakis pokok moden. Permukaan batang banyak tanaman ditutup dengan rambut, dan kadang-kadang kelenjar khas, seperti, misalnya, kelenjar klavat Calymmatotheca, yang nampaknya melakukan fungsi sekretori. Sebilangan tumbuh-tumbuhan mempunyai batang yang lebih kurang halus dengan bekas luka dari daun yang gugur; pada yang lain, mereka ditutup dengan dasar daun yang jatuh, seperti di medullose. Pada liginopterid (Lyginopteridaceae), batangnya berdiameter 2-4 cm, dan di medullosaceae (Medullosaceae), diameternya mencapai 20 cm. Pada beberapa pakis biji, akar udara terletak di batang antara daun dan di simpul. Batang Peltaspermaceae dan Caytoniaceae belum dijumpai, dan kedua-dua kumpulan hanya diketahui dari penemuan daun dan biji yang steril dan subur.

Susunan daun pada pakis biji berbentuk spiral. Di liginopteris dan medullosa, daunnya agak besar dan di dasar garpu dibahagikan kepada dua bahagian simetri, masing-masing masing-masing dibedah. Dalam pemula, daunnya seperti siput yang dipintal, seperti pada pakis moden dan banyak fosil.

Pada tumbuh-tumbuhan dari susunan glossopteris, daunnya duduk secara spiral atau berputar (glossopteris) di simpul batang nipis yang menebal. Mereka agak besar, tetapi bentuknya sangat berbeza - utuh, lurus, linear, berbentuk pisau pembedah, spatulasi, ovate, sessile dan pada tangkai pendek. Sekiranya genus Gangamopteris yang lebih kuno tidak mempunyai midrib yang jelas, maka di Glossopteris ia berkembang dengan baik.

Pakis benih dibiakkan dengan bantuan biji, di mana belum ada embrio ditemui. Ketiadaan embrio, yang dipastikan semasa kajian terhadap ratusan biji fosil tanaman ini, masih kelihatan misteri. Ada sudut pandang yang mengatakan bahawa pakis biji tidak memiliki biji asli, walaupun mereka memiliki ovula. Dalam hal ini, mereka, serta sikad dan ginkgoid modern, diperingkat bukan sebagai biji, tetapi sebagai tanaman ovula. Walau bagaimanapun, ini hampir tidak menyelesaikan persoalan. Tidak dinafikan bahawa embrio mesti berkembang sebelum percambahan ovula ini. Ternyata, perkembangan embrio pada pakis biji terjadi di ovula yang sudah jatuh dari tanaman induk ke tanah, seperti yang sering terjadi pada Ginkgo biloba yang sedang tumbuh dewasa.

Ovula berkembang pada daun seperti pakis yang dibedah, terletak di sepanjang tepi atau di bahagian atas daun (Gambar 160). Pada genera yang paling primitif, ovula duduk di hujung bulu lateral atau apikal (segmen), di genera yang lebih maju (contohnya, pada sphenopteris nipis - Sphenopteris tenuis) - di permukaan bulu. Kadang-kadang kedudukan ovula adalah apikal sekunder kerana pengurangan dan pengubahsuaian bulu akibat transformasinya menjadi ovula.

Rajah. 160. Benih pakis aletopteris Norina (Alethopteris norinii). Ovule bertengger di daun jenis pakis

Di kebanyakan pakis biji, ovula dikelilingi oleh apa yang disebut cupula, iaitu dengan penutup khas, yang mempunyai struktur dan bentuk yang sangat berbeza pada tanaman yang berlainan, kadang-kadang berbentuk cawan, berbentuk kerucut atau berbentuk cakera. Dipercayai bahawa cupula timbul dari segmen (lobula) daun yang mengelilingi ovula. Asal daun cupula disahkan oleh strukturnya dalam perwakilan kumpulan paling kuno.

Ovul adalah tunggal, seperti pada liginopteris, atau banyak, seperti pada glossopteris. Pada liginopteris, panjangnya mencapai 5,5 mm, peltasperma - 7 mm, dan corystosperm - 3,5-7 mm.

Mari kita pertimbangkan struktur ovul menggunakan contoh Hoeninghaus Kalimatotheca (Calymmatotheca hoeninghausii, Gamb. 161). Di luar, ovula dikelilingi oleh cupula yang membawa kelenjar. Dari batang cupula, bundel pengalir masuk ke batang ovula, yang memiliki bentuk bujur. Dalam struktur, bundel pengalir batang mirip dengan bundel daun daun. Penutup luar ovula (integumen) timbul, menurut para saintis, sebagai hasil evolusi panjang dari sporangia berbentuk cincin, yang, setelah kehilangan kesuburan dan menyatu bersama, memberikan perlindungan kepada megasporangia pusat, subur. Oleh itu, ovula adalah sinangiy. Ini disahkan oleh sebilangan besar ovula yang disusun secara primitif, yang mengekalkan tanda-tanda struktur sinangial. Nucellus, yang sesuai dengan megasporangium, biasanya dipatuhi erat pada integumen, tetapi kadang-kadang, tetap bebas di kawasan puncak ovula, ia membentuk lajur yang disebut ruang debunga, di mana serbuk sari sering dijumpai, kadang-kadang disimpan dalam keadaan bercambah. Atas dasar ini, diasumsikan bahwa ruang serbuk sari diisi dengan cairan gula, yang merupakan lingkungan yang baik untuk percambahan serbuk sari. Bahagian tengah ovula ditempati oleh megaspori yang berfungsi besar, dari mana hanya cengkerang yang sering diawetkan dalam pakis biji, tetapi sering juga jaringan gametofit dengan archegonia, di mana telur bahkan diawetkan.

Sporulasi lelaki pada tanaman kumpulan ini adalah jenis pakis biasa. Mereka diwakili oleh mikrosporangia marginal, seperti pada liginopteris, atau mikro-jarum suntik, kadang-kadang disusun secara kompleks, seperti di medullosa dan keytonia. Mungkin yang paling menarik adalah bentuk sporulasi medullose lelaki yang rumit dan sangat pelbagai.

Mikrospora pakis biji berbeza dari segi ukuran dan strukturnya. Sebagai contoh, dalam peltasperma mereka sangat kecil, dengan diameter hanya 30 mikron, berlekuk tunggal, dan liginopteris dan medullosa - berdiameter hingga 400-500 mikron, dan mempunyai satu alur distal bersama dengan parut tetrad tiga rasuk. Mikrospora bercambah jenis ini telah dijumpai di ruang serbuk sari dari beberapa biji, khususnya di Pachytesta. Diandaikan bahawa mikrospora raksasa dipindahkan ke ovula, nampaknya bahkan sebelum pengembangan gametofit lelaki sepenuhnya, yang menyelesaikan pengembangannya dalam cecair nutrien dari ruang debunga ovula..

Pakis biji adalah kumpulan gymnosperma yang paling primitif. Sebilangan saintis membuat kesimpulan bahawa mereka menempati kedudukan pertengahan antara pakis sebenar dan gimnosperma, sementara yang lain menganggap kumpulan ini telah muncul dan berkembang secara selari. Seperti yang telah disebutkan, daun pakis benih sering sangat mirip atau bahkan tidak dapat dibezakan dari daun pakis yang benar. Ini adalah contoh yang mencolok dari perkembangan paralel organ homolog. Tetapi kehadiran biji, struktur anatomi batang dan akar dan kemampuan pakis benih untuk pertumbuhan sekunder membezakannya dengan ketara dari pakis sebenar..

Struktur anatomi batang dan akar pakis biji sangat spesifik. Oleh itu, batang tanaman muda Kalimatotheca adalah protostelik, tetapi seiring bertambahnya usia, ia menjadi siphonostelic dengan sarang sel sclerenchymal (Gamb. 161). Banyak bundel mesarch terletak di sekitar teras, metaxylem mereka terdiri daripada trakeid scalene, reticular, dan punctate ((dalam bahagian) besar. Yang terakhir ini mempunyai liang-liang berbatasan berbilang baris di semua dinding. Seperti kebanyakan pakis biji, Kalimatoteca mempunyai xilem sekunder yang agak kuat, juga terdiri dari trakeid tusukan, tetapi dengan liang hanya pada dinding radial. Sinar berkayu yang agak lebar, terdiri daripada sel parenkim, membahagi xilem sekunder menjadi sektor. Ciri menarik dari struktur dalaman batang pakis biji ini adalah struktur korteks luar, yang terdiri daripada tenunan retikular sel helai sel sclerenchymal. Pada potongan tangensial, mereka kelihatan seperti dinding selular, dan pada potongan melintang, mereka kelihatan seperti jalur memanjang dalam bentuk bentuk trabecula. Gelung mesh diisi dengan tisu parenkim. Jalur daun mempunyai struktur dua ikatan. Di pangkal daun, kedua bundel ini menyatu menjadi bundel berbentuk F (pada potongan melintang).

Rajah. 161. Calymmatotheca hoeninghausii: 1 - struktur ovul; 2 - gambarajah penampang melalui batang

Di medullosa, struktur batang dan daun tangkai daun berbeza secara asasnya. Batang mereka dipotong menjadi sejumlah stel dasar (meristel), yang masing-masing telah mengembangkan tisu pengalir sekundernya sendiri - xilem dan floem (Gbr. 159). Jumlah meristel dalam spesies medullose berbeza. Walaupun meristel kelihatan seperti sistem pengalir bebas, mereka saling berinteraksi, bersambung di simpul, dan kemudian menyimpang lagi. Korteks luar di medullosa biasanya lebih mudah disusun daripada di liginopteris, dan terdiri daripada tisu parenkim besar-besaran di mana kanal sekretori tunggal tersebar, seperti di Marattia dan Cycads. Meritel direndam dalam tisu batang utama, yang diwakili oleh parenkim, di bahagian luar yang terdapat banyak jejak daun. Jejak daun di bahagian bawah mereka dekat batang batang mempunyai struktur sepusat, dan di zon luar korteks dan di daun daun mereka diwakili oleh banyak ikatan cagaran. Dengan cara ini, mereka sangat serupa dengan batang tanaman monokotilon..

Sisa pakis biji memainkan peranan penting dalam komposisi arang batu di USSR, Eropah Barat dan Amerika Utara. Pada hampir setiap potongan, batang, akar, biji dan serbuk sari pakis benih dapat ditemukan melalui tunas arang batu yang membentuk tambalan fosil dari gambut kuno yang ditukar menjadi arang batu..

Kumpulan pakis biji telah diadopsi oleh biostratigrafer yang berurusan dengan pembahagian deposit Paleozoik dan Mesozoik. Sebagai contoh, mengikut penampilan cetakan daun tanaman Callipteris, batas bawah tempoh Permian digambar.

Pakis biji kelas: ciri, ciri struktur morfologi dan anatomi, ciri struktur ovula dan biji.

FERRY SEED CLASS
(PTERIDOSPERMOPSIDA, ATAU LYGINOPTERIDOPSIDA)

Ini adalah kumpulan gymnosperma yang tertua dan pupus sepenuhnya
pertengahan Devonian hingga Cretaceous; zaman kegemilangan mereka jatuh pada arang batu-
tempoh. Kumpulan ini merangkumi tanaman yang mempunyai pakis-
muka, tetapi membentuk ovul. Tumbuhan purba ini mewakili kesakitan-
minat teori yang besar, kerana, di satu pihak, mereka mengungkapkan pelbagai
struktur anatomi dan morfologi, yang menggambarkan kemungkinan cara evolusi mereka-
dan sebaliknya, menunjukkan pelbagai pilihan untuk pembentukannya
ovula, pelbagai bentuk dan strukturnya. Menurut jenazah yang tinggal
sukar untuk menyusun semula penampilan tumbuh-tumbuhan ini; serpihan tumbuhan dengan
batang batang berdiameter 1.5-2 m dan 20-30 cm. Sebahagian daripadanya berbentuk kraftangan-
nicks, rumput kecil dengan batang dari diameter 2-3 cm hingga 2-3 mm. Sebahagian daripada mereka tidak
bercabang, yang lain dicirikan oleh percabangan dikotom atau lateral;
malah pucuk yang dipendekkan digambarkan. Pada batang beberapa tanaman terdapat
akar tersumbat. Pelbagai bentuk kehidupan digabungkan dengan pelbagai jenis-
antami struktur dan susunan daun. Susunan daun seterusnya
dan berpusing, daunnya terletak di seluruh batang atau hanya di bahagian atasnya
bahagian. Daunnya telanjang, ditutup dengan kelenjar atau rambut, mereka bervariasi
oleh sifat dan tahap pemisahan (pinnate dan fingerlike, sekali dan banyak-
berganda dibedah, utuh), dalam bentuk bulu (bujur, ovoid,
linear), dengan sifat venasi (terbuka, retikulasi).

Struktur anatomi batang benih tidak kurang berbeza.
pakis. Dalam beberapa spesies, kambium berfungsi sangat lemah, deposit-
hanya beberapa lapisan xilem sekunder (batang herba), i
tanaman lain mempunyai kayu yang kuat seperti konifer, yang ketiga - menyakitkan - |

Sebahagian besar batang adalah parenchyma pith, seperti pada sikad. Pelbagai struktur morfologi dan anatomi, yang terdapat di tumbuh-tumbuhan yang berlainan dalam jangka masa yang sama dalam kehidupan mereka, menunjukkan bahawa pembentukan bentuk kehidupan dan struktur anatomi kedua-dua gimnosperma dan angiosperma sejak awal dapat dilakukan dengan cara yang berbeza, iaitu. bentuk arboreal primer dan herba primer boleh timbul. Oleh itu, semua kelas gymnosperma yang lain dapat diperoleh dengan mudah dari kumpulan pakis biji ini..

Kepelbagaian dalam struktur ovul sangat menarik, yang menjelaskan asal usul integumen. Ovula paling kuno, yang digambarkan dari Upper Devonian dan Lower Carboniferous (Archaeosperma, Hydrasperma, Genomosperma, Lagenostoma) (Gamb. 68), mempunyai struktur yang sangat primitif - nucellus (megasporangium) dengan hidung yang memanjang di puncak dikelilingi oleh lobus sempit yang bengkok ke luar. Pisau tumbuh bersama antara satu sama lain dan dengan nucellus hanya di dasar; rasuk pengalir memasuki setiap bilah. Integumen lobed ini sangat mengingatkan pada sekumpulan badan vegetatif bersebelahan yang mulai tumbuh bersama, yang mengesahkan kedudukan teori synteloma asal-usul integumen. Dalam sebilangan besar ovul yang dijelaskan dari Carboniferous Tengah dan Atas, bilah-bilah integumen sepenuhnya atau hampir sepenuhnya menyatu, tetap bebas hanya di puncak. Selari dengan ini, perpaduan integumen dengan nucellus berlaku. Di banyak pakis biji, ovula tunggal atau sekumpulan ovula terletak di lingkungan formasi berbentuk cawan, yang disebut ladang. Sebilangan penulis menganggapnya sebagai pertumbuhan daun (dengan adanya kelenjar di permukaannya), sementara yang lain menganggapnya sebagai hasil penyatuan badan periferal. Cupula ovula paling kuno yang dijelaskan di atas adalah sekumpulan pisau yang bercabang dua kali atau tiga kali ganda, masing-masing merangkumi urat. Seperti bilah integumen, mereka hanya bergabung di pangkalan. Dalam perwakilan Carboniferous Tengah dan Karbonifer Atas, bilah cupula, dilengkapi dengan bundel pengalir, menyatu sama ada pada tahap yang lebih besar (Lagenostoma, Calathospermum) atau sepenuhnya (Mitrospermum). Cupul, pada gilirannya, dapat tumbuh bersama pada tahap yang lebih besar atau lebih kecil dengan integumen ovula, membentuk integumen luaran (cupuloment) yang ditembus oleh balok (Gbr. 69). Integumen berganda serupa terdapat di ovula sikad. Pada gimnosperma kemudian, peleburan lengkap dari integumen dalaman dengan nucellus dapat terjadi, sehingga hilangnya kumpulan pengalir. Dalam kes ini, ovula dengan satu integumen luaran menjadi bersalut tunggal untuk kali kedua. Oleh itu, gymnosperma pertama boleh mempunyai 3 varian struktur ovula - pada mulanya bersalut tunggal, iaitu dengan satu integumen, bersalut dua - dengan integumen dalaman dan luaran dan kedua bersalut tunggal dengan integumen luaran. Di samping itu, dalam ketiga varian ini, ovula mempunyai simetri radial atau dorsive; bilangan varian struktur ovula meningkat menjadi 6. Di samping itu, terdapat varian tambahan ovula. Struktur ovula ternyata sangat stabil dan ciri khas untuk kelas gymnosperma yang berlainan. Pelbagai ovula memungkinkan untuk mewujudkan kesinambungan organ pembiakan angiosperma dari gymnosperma.

Dalam beberapa spesies, ovula terletak pada daun biasa, yang lain - pada daun khusus - megasporofil, yang lain - pada struktur paksi - megasporangiophores. Ciri menarik biji pakis ialah ketiadaan embrio; nampaknya, benih jatuh sebelum pembentukannya lengkap berlaku, seperti pada sikad. Mikrosporangia sering digabungkan menjadi sinangia, yang, sebagai peraturan, terletak pada bulu daun vegetatif khusus, iaitu dimorfisme bahagian daun berlaku. Bentuk daun yang mengandungi spora sangat berbeza. Gametofit lelaki dijumpai di mikrosporangia beberapa spesies; di beberapa spesies jumlah sel protallial mencapai 30, dan di beberapa spesies hanya ada 2 sel.

Organ pakis biji yang berlainan dijelaskan dengan nama yang berbeza: Liginopteris, Crossotheca, Calymmatotheca, Archaeosperma, Trigonocarpus, dll..

Apa maksud pakis biji?

Kamus Ensiklopedik, 1998.

SEEDS (pteridosperma) adalah kelas gymnosperma yang pupus. Terdapat dalam simpanan Karboniferus Bawah - Jurassic. Daunnya dibedah. Mikrosporofil dengan mikrosporangia marginal, megasporofil dengan ovula. Membimbing fosil.

Ensiklopedia Soviet Hebat

(Lyginopteridopsida), kelas gymnosperma yang sudah pupus dengan penampilan seperti treel. Batangnya besar, panjang dan nipis atau besar, berbeza dengan batang pakis sejati dengan pengembangan xilem sekunder, kehadiran trakeid punat dan sistem gentian mekanikal pada kulit yang hanya merupakan ciri khasnya. Daunnya besar, berbulu, tidak dapat dibezakan dalam penampilan dari daun pakis sejati (perbezaan anatomi terdapat pada struktur epidermis, stomata, dan daun daun). Daunnya mempunyai biji yang mempunyai struktur yang berbeza (misalnya, dalam liginopterid dan medullose S. p.). Tumbuhan didebunga angin. Serbuk sari sering dijumpai di ruang debunga ovula. Mikrosporangia, marginal atau apikal, kadang-kadang membentuk sinangia. Keytonium biasanya juga disebut S. p. Sisa S. p. Paling banyak tersebar di Carboniferous, tetapi ditemui hingga ke Jurassic. Di paleobotani, kumpulan tumbuhan fosil ini sering disebut pteridosperma..

Wikipedia

Pakis biji, atau pteridosperma (Pteridospermatophyta) - sekumpulan gymnosperma Paleozoik dan Mesozoik yang pupus. Mereka mempunyai kepentingan stratigrafi dan biogeografi yang besar. Banyak wakil kumpulan ini adalah bentuk panduan untuk menentukan usia geologi dan korelasi sedimen inang..

Transliterasi: semennyie paporotniki
Ia berbunyi ke belakang sebagai: ikintoropap eynnemes
Pakis biji terdiri daripada 19 huruf

Pakis [Pakis, Polypodiophyta]

Pakis (Polypodiophyta), atau pakis, adalah tanaman tanah yang mempunyai spora dengan daun berbulu yang sangat dibedah. Mereka tinggal di darat di tempat-tempat yang teduh, ada di perairan. Sebarkan dengan pertikaian. Mereka membiak secara aseksual dan seksual. Pembajaan pakis hanya berlaku apabila air tersedia..

Pakis merebak

Di hutan yang rindang dan jurang yang lembap tumbuh pakis - tumbuh-tumbuhan herba, lebih jarang - pokok, dengan daun yang besar dan sangat dibedah.

Pakis tersebar di seluruh pelosok dunia. Mereka paling banyak dan pelbagai di Asia Tenggara. Di sini pakis menutup sepenuhnya tanah di bawah kanopi hutan, tumbuh di batang pokok.

Pakis tumbuh di darat dan di air. Sebilangan besar terdapat di tempat yang lembap dan teduh.

Struktur pakis

Semua pakis mempunyai batang, akar dan daun. Daun pakis yang dipotong dengan kuat disebut pelepah. Batang pakis kebanyakan tersembunyi di dalam tanah dan tumbuh secara mendatar (Gamb. 80). Ia tidak kelihatan seperti batang kebanyakan tumbuhan dan disebut rimpang..

Pakis mempunyai tisu konduktif dan mekanikal yang berkembang dengan baik. Berkat ini, mereka dapat mencapai saiz yang besar. Pakis biasanya lebih besar daripada lumut, dan pada zaman kuno mereka mencapai ketinggian 20 m.

Tisu konduktif dalam pakis, lyes dan ekor kuda, di mana air dan garam mineral bergerak dari akar ke batang dan lebih jauh ke daun, terdiri daripada sel panjang dalam bentuk tiub. Sel-sel tubular ini menyerupai saluran darah, sebab itulah tisu sering disebut vaskular. Tumbuhan dengan tisu vaskular dapat tumbuh lebih tinggi dan lebih tebal daripada yang lain, kerana setiap sel di dalam badan mereka menerima air dan nutrien melalui tisu konduktif. Kehadiran tisu seperti itu adalah kelebihan besar tanaman ini..

Batang dan daun pakis ditutup dengan tisu penutup kalis air. Dalam tisu ini terdapat formasi khas - stomata, yang boleh dibuka dan ditutup. Apabila stomata terbuka, penyejatan air dipercepat (ini adalah bagaimana tanaman melawan pemanasan berlebihan), apabila menyempit, ia menjadi perlahan (ini adalah bagaimana tanaman melawan kehilangan kelembapan berlebihan).

Pembiakan pakis

Pembiakan aseksual

Terdapat tubercles kecoklatan kecil di bahagian bawah daun pakis (Gamb. 81). Setiap batuk kering adalah sekumpulan sporangia di mana spora matang. Sekiranya anda menggoncangkan daun pakis di atas kertas putih, ia akan ditutup dengan debu kecoklatan. Ini adalah spora yang dicurahkan dari sporangia.

Pembentukan spora adalah pembiakan pakis aseksual.

Pembiakan seks

Dalam cuaca kering dan panas, sporangia terbuka, spora tumpah dan dibawa oleh aliran udara. Jatuh di tanah basah, spora bercambah. Dari spora, secara pembahagian, tumbuhan terbentuk yang sama sekali berbeza dengan tanaman yang menghasilkan spora. Ia mempunyai bentuk plat berbentuk hati multiselular hijau nipis dengan ukuran 10-15 mm. Di dalam tanah, ia diperkuat oleh rhizoid. Organ pembiakan seksual terbentuk di bahagian bawahnya, dan di dalamnya terdapat sel pembiakan lelaki dan wanita (Gamb. 82). Semasa hujan atau embun lebat, sperma berenang ke telur dan bergabung dengannya. Persenyawaan berlaku dan zigot terbentuk. Dari zigot, dengan pembahagian, pakis muda dengan batang, akar dan daun kecil secara beransur-ansur berkembang. Ini adalah bagaimana pembiakan seksual berlaku (lihat Gamb. 82). Perkembangan pakis muda lambat, dan memakan masa bertahun-tahun untuk pakis menghasilkan daun besar dan sporangia pertama dengan spora. Kemudian, tumbuh-tumbuhan baru dengan organ pembiakan seksual akan muncul dari spora, dll..

Pelbagai pakis

Di hutan lebat dan bercampur, kumbang jantan tumbuh secara tunggal atau dalam kumpulan kecil. Batang bawah tanahnya adalah rimpang, dari mana akar dan daunnya yang meluas memanjang.

Terdapat juga jenis pakis lain: di hutan pinus - patah, di hutan cemara - kulat akikular, di tebing sungai yang bergelombang - telipteris paya, di sepanjang jurang - burung unta dan cochidian betina biasa (Gamb. 83).

Sebilangan pakis, seperti salvinia dan azolla (Gamb. 84), hidup hanya di dalam air. Selalunya, pakis air membentuk penutup berterusan di permukaan tasik.

Wakil pakis

Pakis air

Salvinia

Di salvinia, daun disusun secara berpasangan pada batang nipis. Benang nipis memanjang dari batang, sama dengan akar bercabang. Sebenarnya, ini adalah daun yang diubah suai. Salvinia tidak mempunyai akar. Bahan dari laman web http://wiki-med.com

Azolla

Pakis Azolla kecil bebas di Asia Tenggara digunakan sebagai baja hijau di sawah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa azolla memasuki simbiosis dengan cyanobacterium anabene, yang dapat mengasimilasi nitrogen atmosfera dan mengubahnya menjadi bentuk yang tersedia untuk tanaman.

Peranan pakis

Pakis adalah komponen dari banyak komuniti tanaman, terutamanya hutan tropika dan subtropika. Seperti tanaman hijau lain, pakis, semasa fotosintesis, membentuk bahan organik dan membebaskan oksigen. Mereka adalah habitat dan makanan bagi banyak haiwan..

Banyak spesies pakis ditanam di kebun, rumah hijau, dan tempat tinggal kerana mereka boleh bertolak ansur dengan keadaan yang tidak baik bagi kebanyakan tanaman berbunga. Selalunya, untuk tujuan hiasan, pakis dari genus maidenhair ditanam, misalnya maidenhair "venir rambut", platycerium, atau tanduk, nefrolepis, atau pakis pedang (Gamb. 85). Burung unta biasanya ditanam di tanah terbuka (lihat Gambar 83, hlm. 102).

Pada pakis yang rapuh, daun keriting muda boleh dimakan. Mereka dituai pada awal musim bunga pada dua minggu pertama selepas kemunculannya. Daun muda diawetkan, dikeringkan, masin. Ekstrak thyme lelaki digunakan sebagai anthelmintik.

Wikipedia pakis benih

Angka itu menunjukkan medullose Noe - pakis biji - tumbuhan yang mati kira-kira 270 juta tahun yang lalu.

Dengan menggunakan pecahan jadual geokronologi, tentukan era dan tempoh di mana organisma ini mati, serta kemungkinan "saudara terdekat" dalam flora moden (jawapannya adalah di peringkat jabatan).

Apa ciri struktur yang mencirikan tanaman medullose Noe sebagai tanaman biji yang lebih tinggi?

Mari kita gunakan jadual, Kalkulasi jangka masa, dengan fokus pada tarikh kepupusan yang ditentukan - 270 juta tahun yang lalu. Kami menemui tarikh terdekat - 230 juta tahun yang lalu - Mesozoikum, tidak ada pakis benih di sini lagi, yang bermaksud mereka mati pada era sebelumnya - PALEOZOIC, pada 230 + 55 (Tempoh tempoh Permian) = 285 juta tahun yang lalu

di ruangan keempat kita akan menemui kepupusan pakis - betul !; kita menentukan dengan lajur pertama dan ketiga era dan tempoh ketika pakis biji mati.

Pakis biji adalah kumpulan gymnosperma yang paling primitif. Sebilangan saintis membuat kesimpulan bahawa mereka menempati kedudukan pertengahan antara pakis sebenar dan gimnosperma, sementara yang lain menganggap kumpulan ini telah muncul dan berkembang secara selari..

1) Era: Paleozoikum

Tempoh: Perm (Perm)

2) "Kerabat dekat" tanaman ini dalam flora moden: Gymnosperms

3) Tanda tanaman biji yang lebih tinggi:

Tubuh dibedah menjadi akar, batang, daun dan organ pembiakan. Pakis benih dibiakkan oleh biji. Sporophyte adalah generasi yang dominan; gametofit sangat berkurang. Sporofit adalah pelbagai, iaitu membentuk spora dua jenis: mikrospora dan megaspora; mikrospora - serbuk sari, megaspore - kantung embrio. Tidak diperlukan air untuk pembiakan seksual.

Ada sudut pandang yang mengatakan bahawa pakis biji tidak memiliki biji asli, walaupun mereka memiliki ovula. Dalam hal ini, mereka, serta sikad dan ginkgoid modern, diperingkat bukan sebagai biji, tetapi sebagai tanaman ovula..

Tumbuhan seperti pohon, rupa dan struktur daun menyerupai pakis sebenar, tetapi disebarkan dengan bantuan biji. Perkembangan embrio, kemungkinan besar berlaku setelah benih jatuh ke tanah. Batang pakis biji besar mengandungi xilem sekunder; daun berbulu berbeza dari pakis sebenar hanya pada struktur epidermis, stomata dan petioles.

Makna SEED FERRY dalam Ensiklopedia Besar Soviet, TSB

pakis (Lyginopteridopsida), kelas gymnosperma yang pupus dengan penampilan seperti pokok. Batangnya besar, panjang dan nipis atau besar, berbeza dengan batang pakis sejati dengan pengembangan xilem sekunder, kehadiran trakeid punat dan sistem gentian mekanikal pada kulit yang hanya merupakan ciri khasnya. Daunnya besar, berbulu, tidak dapat dibezakan dalam penampilan dari daun pakis sejati (perbezaan anatomi terdapat pada struktur epidermis, stomata dan daun daun). Daunnya mempunyai biji yang mempunyai struktur yang berbeza (misalnya, dalam liginopterid dan medullose S. p.). Tumbuhan didebunga angin. Serbuk sari sering dijumpai di ruang debunga ovula. Mikrosporangia, marginal atau apikal, kadang-kadang membentuk sinangia. Keytonium biasanya juga disebut S. p. Sisa S. p. Paling banyak tersebar di Carboniferous, tetapi ditemui hingga ke Jurassic. Di paleobotani, kumpulan tumbuhan fosil ini sering disebut pteridosperma..

Pakis biji kelas

KAIN

KONSEP KAIN

Tisu adalah kumpulan sel yang serupa struktur, asal dan disesuaikan untuk melakukan satu atau lebih fungsi khusus..Tisu timbul di tanaman yang lebih tinggi sehubungan dengan kemunculannya di darat dan mencapai pengkhususan maksimum dalam angiosperma. Hampir semua tumbuhan mempunyai tisu. Hanya sebahagian daripada bryophytes yang kekurangannya..

Pengelasan: meristem; integumen; asas; mekanikal; konduktif; perkumuhan.

Meristems(dari bahasa Yunani - dibahagi), atau tisu pendidikan mempunyai kemampuan untuk secara aktif membelah dan membentuk sel baru, menempati isipadu yang tidak signifikan dalam tubuh tumbuhan (kira-kira 0.1% dari jumlah jisim). Meristem membentuk semua tisu lain dan menentukan pertumbuhan tanaman jangka panjang (sepanjang hayat).

Terdapat dua jenis meristem utama - apikal, (pertumbuhan primer) atau apikal, dan lateral, atau lateral. Meristem lateral utama adalah kambium dan phellogen.Meristem ini memberikan pertumbuhan ketebalan batang dan batang, membentuk tisu sekunder dan membentuk badan sekunder tumbuhan. Cambium menimbulkan tisu konduktif sekunder - xilem sekunder dan floem, dan phellogen - ke periderm.

Meristem luka. Mereka terbentuk di tempat yang merosakkan tisu dan organ dan menimbulkan kalus - tisu khas yang terdiri daripada sel-sel parenkim homogen yang menutupi tempat kecederaan.

Merktrem interkalari, atau selingan, selalunya merupakan primer dan kekal sebagai kawasan yang terpisah dalam bidang pertumbuhan aktif.

Meliputi tisu. Tisu penutup terletak di sempadan dengan persekitaran luaran, iaitu di permukaan organ tumbuhan. Sebilangan besar dari mereka terdiri daripada sel-sel hidup tertutup rapat, sel-sel mati yang lebih jarang.

Mereka berfungsi sebagai penghalang untuk melindungi tisu dalaman dari pengeringan dan kerosakan. Salah satu fungsi tisu penutup pucuk adalah pengaturan pertukaran gas dan transpirasi. Sebilangan daripadanya mampu menyerap dan mengeluarkan air, secara aktif mengatur kadar dan selektiviti penembusan bahan. Menutup tisu adalah penghalang penembusan mikroorganisma patogen. Ini adalah formasi yang sangat kuno yang muncul pada saat munculnya tumbuh-tumbuhan dari persekitaran air ke darat. Seperti tisu kekal yang lain, tisu integumen timbul dari meristems semasa ontogenesis. Tanpa tisu yang lengkap, kewujudan tanaman tidak mungkin berlaku.

Meliputi tisu-tisu badan utama tumbuhan

Epidermis (epidermis, kulit). Daun, pucuk hijau muda dan buah-buahan, seperti penutup, ditutup dengan tisu integumen utama lapisan tunggal - epidermis. Fungsi utama epidermis adalah pengaturan pertukaran gas dan transpirasi, iaitu penyejatan air oleh kilang. Pertukaran dan transpirasi gas dilakukan terutamanya melalui stomata, tetapi sebahagiannya melalui kutikula. Kadang kala epidermis melakukan fungsi yang tidak biasa untuk tisu ini, seperti fotosintesis (di beberapa tumbuhan akuatik), penyimpanan air (di beberapa tumbuhan gurun) atau rembesan zat metabolisme sekunder (di sejumlah tumbuhan minyak penting).

Di beberapa tumbuhan, tisu khas terletak di bawah epidermis - hipodermis. Sebahagiannya melakukan fungsi mekanikal, dan sebahagiannya melindungi tanaman dari penyejatan berlebihan..

Trichomes tumbuhan adalah pertumbuhan sel epidermis, berbeza dari segi bentuk, struktur dan fungsi - rambut, sisik, kelenjar, nektar dan beberapa formasi lain. Pengumpulan trichomes pada pucuk disebut pubertas.

Trichomes dibahagikan kepada penutup dan kelenjar. Penutupan selalunya adalah pelbagai jenis rambut: sederhana - uniselular dan multiselular; bercabang, stellat, dan lain-lain. Trichomes mati melakukan fungsi pelindung terutamanya, ia melindungi (terletak di sebelah stomata) dari transpirasi berlebihan, atau kadang-kadang, sebaliknya, mempercepatnya. Kemunculan banyak tumbuhan gurun yang banyak menyumbang kepada pantulan sinaran suria yang kuat. Trichomes kelenjar biasanya mengekalkan kandungan hidup sel. Hampir selalu, sebilangan sel ini berfungsi sebagai struktur perkumuhan, terkumpul dan melepaskan secara langsung ke persekitaran atau di bawah kutikula yang menutupi rambut, turunan terpene (minyak pati, resin) atau polisakarida.

Epible. Epiblema, sering juga disebut rhizoderm, adalah tisu integral lapisan tunggal akar 1. Ia timbul dari sel luar meristem apikal organ ini berhampiran penutup akar dan meliputi ujung akar muda. Epiblema adalah salah satu tisu tumbuhan yang paling penting, kerana melalui itu air dan garam mineral diserap dari tanah.

Meliputi tisu badan sekunder tumbuhan

Peridermis. Peridermis adalah tisu batang dan akar sekunder yang kompleks dan berlapis-lapis dari batang dan akar tanaman tahunan (kurang kerap tahunan) 1. Peridermis menggantikan tisu integumen utama organ paksi, yang secara beransur-ansur mati dan merosot.

Gabus terdiri daripada sel mati, tanpa ruang antara sel. Cengkerang mereka diresapi dengan suberin. Kandang gabus kedap udara dan kedap air. Gabus multilayer membentuk sarung pelindung yang melindungi tisu hidup dari kehilangan kelembapan, dari turun naik suhu secara tiba-tiba dan penembusan patogen.

Kain konduktif

Tisu konduktif digunakan untuk pergerakan nutrien - organik dan anorganik - bahan yang dilarutkan di dalam air melalui tanaman. Seperti jaringan integumen, mereka muncul sebagai hasil penyesuaian tanaman ke kehidupan dalam dua lingkungan - tanah dan udara. Semua tisu konduktif adalah kompleks, atau kompleks, iaitu terdiri daripada unsur-unsur yang berbeza secara morfologi dan berfungsi. Membentuk dari meristem yang sama, dua jenis tisu konduktif - xilem dan floem - terletak bersebelahan.

Terdapat tisu konduktif primer dan sekunder. Tisu primer diletakkan di daun, pucuk muda dan akar. Mereka membezakan dari sel procambium. Tisu konduktif sekunder, biasanya lebih kuat, timbul dari kambium.

Xilem (kayu). Air dan mineral yang terlarut di dalamnya bergerak sepanjang xilem dari akar ke daun.

Pengangkutan jarak jauh dilakukan di sepanjang elemen trakea xilem - trakeid dan kapal.

Trakeid. Ini adalah sel mati, disempitkan di hujung dan tanpa protoplas. Dinding tracheid dilignasi, menebal dan mempunyai liang-liang sederhana atau bersebelahan di mana penyaringan larutan berlaku, dengan bantuan pengangkutan jarak jauh dilakukan. Namun, dinding sisi trakeid sampai batas tertentu dapat ditembus oleh air, yang memudahkan pelaksanaan pengangkutan jarak pendek.

Kapal adalah tiub berongga, yang terdiri daripada segmen berasingan, terletak satu di atas yang lain. Di antara segmen kapal yang sama terletak di atas yang lain, terdapat pelbagai jenis lubang melalui - perforasi. Oleh kerana berlubang, bendalir mengalir bebas ke seluruh kapal. Sebagai tambahan kepada membran primer, kapal, seperti banyak trakeid, dalam kebanyakan kes mempunyai penebalan sekunder.

Cangkang sekunder, dan kadang-kadang primer, sebagai peraturan, diresapi dengan lignin, ini memberikan kekuatan tambahan, tetapi membatasi kemungkinan pertumbuhannya lebih panjang. Trakeid dan kapal diedarkan dalam xilem dengan cara yang berbeza. Kadang-kadang pada keratan rentas, mereka membentuk cincin yang ditentukan dengan baik (cincin-vaskular kayu). Dalam kes lain, kapal tersebar lebih kurang sama rata di seluruh jisim xilem (kayu vaskular meresap).

Sebagai tambahan kepada unsur trakea, xilem merangkumi unsur sinar, iaitu sel yang membentuk sinar medula, terbentuk paling kerap oleh sel berdinding tipis (parenchyma sinar). Pengangkutan bahan jarak dekat dalam arah mendatar dilakukan di sepanjang rasuk teras.

Phloem Downward current, dari daun hingga akar. Floem primer dibezakan dari procambium, sekunder (bast) adalah turunan dari kambium. Floem merangkumi elemen saringan, sel parenkim, unsur sinar medula dan elemen mekanikal. unsur. Fungsi pengalir sebenar dilakukan oleh elemen saringan. Terdapat dua jenis daripadanya: sel ayak dan tabung ayak. Sel ayakan adalah unsur pengalir utama floem di semua kumpulan tumbuhan, tidak termasuk angiosperma, tabung ayak hanya pada angiosperma.

Unsur parenchymal phloem (bast parenchyma) terdiri daripada sel berdinding nipis. Mereka menyimpan nutrien simpanan, dan sebahagian daripadanya, pengangkutan org jarak jauh. bahan-bahan.

Floem ray medullary juga terdiri daripada sel parenkim berdinding nipis. Ia direka untuk pengangkutan jarak pendek.

Melakukan rasuk. Jalur sistem pengalir yang terpisah, sering terdiri daripada xilem dan floem. Bezakan antara terbuka dan tertutup. Bungkusan terbuka terdapat dalam dikotilin. Tandan tertutup dalam monocot.

Bergantung pada kedudukan relatif floem dan xilem, rasuk dari beberapa jenis dibezakan. Selalunya floem terletak di satu sisi xilem. Rasuk seperti itu disebut cagaran.

Satu, lebih kuat, bahagian floem terletak di luar xilem (kambium terletak di antara mereka), dan yang lain, di bahagian dalam xilem. Bundel semacam itu disebut dwisateral.

Terdapat juga bundel sepusat, dengan floem yang mengelilingi xilem (bundle centroxylem) atau, sebaliknya, xilem yang mengelilingi floem (centrofloem). Radial-oksigen dalam sinar seperti seolah-olah menyimpang dari pusat sinar, dan floem terletak di antara sinar.

Kain mekanikal

Tisu mekanikal adalah tisu sokongan yang memberi kekuatan kepada organ tumbuhan. Mereka memberikan ketahanan terhadap beban statik (graviti) dan dinamik (hembusan angin, dll.). Di kawasan termuda organ tumbuh, tidak ada tisu mekanikal, kerana sel hidup dalam keadaan turgor tinggi menentukan bentuknya kerana dinding elastiknya. Ketika badan bertambah besar dan organ berkembang, tisu mekanikal khusus muncul di dalamnya. Tahap perkembangan tisu mekanikal sangat bergantung pada keadaan hidup. Tisu mekanikal paling banyak dikembangkan di bahagian paksi pucuk - batang. Ciri sel tisu mekanikal yang paling ketara adalah membrannya yang menebal dengan ketara, yang terus melakukan fungsi sokongan walaupun setelah kematian kandungan hidupnya. Terdapat tiga jenis tisu mekanikal utama - collenchyma, sclerenchyma dan sclereids.

Collenchyma adalah tisu pendukung primer sederhana, yang terdiri daripada sel-sel yang lebih kurang memanjang di sepanjang paksi organ dengan membran primer berlapis tanpa lapisan yang menebal. Bergantung pada sifat penebalan dinding dan hubungan sel antara satu sama lain, sudut, lamellar dan collenchyme longgar dibezakan. Di sudut - pada keratan rentas, bahagian cangkang sel yang menebal secara visual bergabung antara satu sama lain, membentuk tiga, empat-5-gon. Dalam lamellar - membran sel menebal secara merata. Collenchyma longgar berbeza dari sudut dan lamela dengan adanya ruang antar sel yang kelihatan. Collenchyma terbentuk dari meristem dan terletak di bawah epidermis.

Sclerenchyma adalah tisu mekanikal yang terdiri daripada sel-sel prosenchymal dengan selaput lignified, atau selalunya tidak lignified dan menebal secara seragam. Mereka melakukan fungsi sokongan. Kehadiran sclerenchyma memungkinkan organ paksi tumbuhan menahan beban lenturan dan memegang mahkota tumbuhan itu sendiri.

Sclereids - unsur struktur tisu mekanikal, biasanya timbul dari sel-sel parenkim utama akibat penebalan dan lignifikasi membran mereka. Sel jenis sclereid terdapat pada batang (cinchona), daun (camellia), buah-buahan (pir, endokarp padat buah walnut), biji (banyak kekacang). Dipercayai bahawa fungsi sclereids adalah untuk menahan mampatan, tetapi kadang-kadang mereka melindungi bahagian tanaman daripada dimakan oleh haiwan.

Fabrik utama.

Mereka menempati kawasan di antara tisu kekal lain dan terdapat di semua organ vegetatif dan pembiakan. Tisu-tisu utama biasanya terdiri daripada sel-sel parenkim yang hidup dengan pelbagai bentuk.

Tisu asimilasi.Dalam tisu ini, fotosintesis berlaku. Ia terdiri daripada sel-sel parenkim hidup berdinding tipis yang mengandungi kloroplas.

Tisu simpanan. Di dalam tisu penyimpanan, produk metabolik yang berlebihan dalam jangka waktu tertentu perkembangan tanaman disimpan: protein, karbohidrat, lemak, dll.

Tisu yang membawa air. Tujuan fabrik ini adalah untuk menyimpan air. Parenchyma akuifer berdinding nipis sel besar terdapat di batang dan daun tanaman succulent (kaktus, agave, lidah buaya) dan tumbuhan habitat masin.

Tisu udara (aerenchyma). Aerenchyma adalah parenchyma dengan ruang antar sel yang berkembang dengan ketara. Ia berkembang dengan baik di pelbagai organ tumbuhan akuatik dan rawa, tetapi juga terdapat pada spesies daratan. Tujuan aerenchyme adalah untuk membekalkan tisu dengan oksigen atau karbon dioksida. Di tumbuhan akuatik, ia juga berfungsi untuk memastikan daya tarikan pucuk dan daun. Harus diingat bahawa komposisi kimia gas yang mengisi ruang antar sel berbeza dengan komposisi udara.

Tisu perkumuhan.

Tisu ekskretori (sekretori) merangkumi pelbagai bentuk struktur yang dapat secara aktif mengeluarkan dari tumbuhan atau mengasingkan produk metabolik dan air cairan tetes di dalam tisu. Produk metabolik cecair dan pepejal yang dikeluarkan atau terkumpul di dalamnya secara kolektif disebut rahsia.

Terdapat di semua oraganes.

Bergantung pada sama ada mereka mengeluarkan rembesan di luar atau bahan yang dirembeskan berada di dalam tumbuhan, ia dibahagikan kepada dua kumpulan: tisu rembesan dalaman dan luaran.

Peruntukan air cairan tetesan, penjanaan embun dilakukan oleh hidatod. Mengeluarkan titisan cecair - guttasi. Oleh itu, tumbuhan dibebaskan dari garam berlebihan dari badan..

Tisu endokrin dapat diwakili oleh sel individu, idioblast, bekas rembesan, saluran resin, saluran minyak pati (tubulus) dan asid laktik.

Takungan pelepasan biasanya merupakan rongga dari pelbagai bentuk yang terletak pada ketebalan tisu lain..

Skizogenik dan lisigenik. Bekas skizogenik muncul dalam bentuk ruang antar sel yang dikelilingi oleh sel ekskresi hidup (mereka juga disebut sel epitelium), yang menghasilkan rembesan ke dalam rongga antar sel, yang bertambah besar.

Bekas lisigenik, terbentuk akibat pembusukan - lisis sel setelah pengumpulan sejumlah rembesan yang mencukupi di ruang antar sel.

Saluran resin dan saluran minyak pati (tubulus) Saluran resin mengandungi resin, iaitu campuran diterpenoid, dan saluran minyak pati mengandungi minyak pati.

Penggiling. Jenis tisu perkumuhan khas adalah laktarius, yang dalam beberapa kes meresap ke seluruh tanaman. Di dalam vakuola susu ibu terdapat jus susu - susu getah, yang, sekiranya kematian protoplas, mengisi seluruh sel atau sistem sel. Jus susu adalah emulsi putih susu yang mengandungi pelbagai bahan (terpenoid, alkaloid, tanin, karbohidrat, minyak lemak, protein, dll.). Tumbuhan, dalam getah susu yang terdapat sejumlah besar getah (berasal dari isoprena), digunakan sebagai tanaman getah.

Terdapat dua jenis susu: diartikulasikan dan tidak diartikulasikan. Yang pertama terbentuk sebagai hasil penyatuan banyak "rantai" sel yang terpisah ke dalam sistem bercabang berterusan. Asid laktik artikulasi seperti itu terdapat di Asteraceae, popi, dan lain-lain. Lactici yang tidak tersegmentasi pada dasarnya adalah satu sel gergasi, yang, setelah timbul semasa percambahan embrio, tumbuh, bercabang, menembusi semua organ tumbuhan (euforia, spesies keluarga murbei), tetapi tidak bergabung dengan asid laktik lain.

Kelenjar adalah struktur dengan kepala mengeluarkan multiselular yang terletak di tangkai pendek, yang terdiri daripada beberapa sel yang tidak mengeluarkan atau "duduk" secara langsung di epidermis. Kelenjar, sebagai peraturan, mengeluarkan minyak pati atau air dan garam yang larut di dalamnya (jerebu). Kelenjar minyak pati adalah biasa di Asteraceae dan Labiates dan berfungsi sebagai bantuan serius dalam diagnosis spesies tumbuhan perubatan.

Nektar adalah yang paling kompleks <нектарии). Нектарники — это разнообразные железистые об­разования, выделяющие нектар — сахаристый сок, содержащий ра­створ Сахаров с небольшой приме­сью белков, спиртов и ароматиче­ских веществ (рис. 51). Нектарники располагаются большей частью в цветках — на чашелистиках, в стен­ках завязи, на цветоложе.

Jabatan bryophytes.

Ilmu yang mempelajarinya disebut bryology. 25,000 spesies

Sebilangan besar, tanaman ini berlumut - berukuran panjang berkisar antara 1 mm hingga beberapa sentimeter, lebih jarang hingga 60 cm atau lebih. Tubuh dalam beberapa bryophytes adalah thallus, sementara yang lain dibelah menjadi batang dan daun. Ciri khas semua bryophytes adalah ketiadaan akar. Mereka menyerap air dan melekat pada substrat oleh rhizoid, yang merupakan pertumbuhan epidermis. Mossy boleh menjadi monoecious atau dioecious. Struktur dalaman mereka agak sederhana. Dalam bentuk berdaun, tisu asimilasi, mekanikal, dan konduktif lebih kurang diasingkan. Unsur-unsur tisu konduktif mirip dengan trakeid dan tabung ayak.

Terutama khas kitaran pembangunan berlumut. Seperti semua tumbuhan, mereka dicirikan oleh penggantian generasi seksual dan aseks yang betul. Walau bagaimanapun, gametofit haploid mendominasi dalam kitaran pengembangan. Ciri lain kumpulan ini, berbeza dengan tanaman spora lain, adalah bahawa gametofit dan sporofit adalah, seperti dulu, satu tumbuhan.

Generasi aseksual (sporofit) dalam bryophytes sering disebut sporogonomi dan diwakili oleh kotak kecil dengan spora dan kaki, bahagian bawahnya berubah menjadi haustorium (penghisap), yang menembusi tubuh gametofit. Oleh itu, sporofit kehilangan kebebasan dan pada dasarnya parasit di atasnya.

Pembangunan generasi seksual (gametofit) bryophytes bermula dari saat spora bercambah. Pertama sekali, pembentukan multiselular filamen bercabang (di kebanyakan lumut) atau lamellar (dalam sphagnum) berkembang - protonema (pra-pertumbuhan), di mana tunas diletakkan. Pada beberapa lumut, thallus lamellar tumbuh dari tunas, pada yang lain, batang berdaun - gametofor, di mana alat kelamin bryophytes berkembang.

Organ pembiakan seksual - archegonia dan antheridia bersifat multiselular dan, sebagai peraturan, dilindungi oleh lapisan luar sel. Biasanya, organ-organ ini terletak dalam kumpulan, yang memungkinkan mereka bertahan dengan keadaan buruk dan meningkatkan kemungkinan hubungan seksual. Antheridia kelihatan seperti kantung bujur atau bulat di kaki. Mereka membentuk spermatozoa yang bergerak secara bebas dengan dua undulipodia.

Archegonia bryophytes biasanya berbentuk botol dengan leher yang menyempit dan perut yang membesar, di mana telur besar diletakkan. Apabila archegonia matang, sel serviks dan perut menjadi lendir, dan saluran sempit terbentuk di tempatnya, di mana sperma dapat menembusi ke telur. Pergerakan sperma ke telur hanya dapat dilakukan di dalam air. Antheridia membuka dan melepaskan banyak spermatozoa, yang, bergerak dalam tetesan air yang menutupi bryophytes yang rendah, dapat mencapai archegonia. Salah satu spermatozoa memasuki archegonium dan mencapai ovum. Peleburan gamet dan pengembangan zigot lebih lanjut berlaku di dalam nusantara. Di bahagian atas gametofore, di mana archegonia berada, zigot menimbulkan sporogon yang berakhir dengan kotak di mana sporangium tertutup. Di sporangia, spora matang. Proses ini memakan masa dari beberapa bulan hingga dua tahun. Selepas pematangan sporogon, kapsul dibuka.

Pembentukan spora di sporangia didahului oleh meiosis. Dalam kes ini, jumlah kromosom dibelah dua, iaitu, spora mempunyai set kromosom haploid. Kedua-dua protoneme yang timbul dari spora dan gametofor yang terbentuk pada protoneme adalah haploid. Zigot dan badan sporofit adalah diploid.

Spesies berlumut meluas di mana-mana sahaja, kecuali laut dan tanah yang sangat masin, tetapi di mana-mana, sebagai peraturan, mereka lebih suka habitat yang paling lembap. Bryophytes banyak terdapat di tundra..

Lyciformes

Lycopods tergolong dalam kumpulan tumbuhan kuno moden yang paling kuno. Nampaknya, mereka muncul di tengah Devonian dari wakil kumpulan Zosterophyll yang kini pupus dan berkembang di Paleozoik dalam bentuk bentuk seperti pohon raksasa. Lepidodendron Paleozoikus Atas mempunyai batang kolumnar hingga 40 m. Di Carboniferous, sigillaria pendek muncul, yang di Mesozoik digantikan oleh pleuromeia yang sangat rendah (1-2 m) dan sedikit bercabang. Lepidodendron dan sebagian sigillaria, bersama dengan sejumlah ekor kuda raksasa, membentuk rizab utama arang batu di Bumi..

Pada masa ini, kira-kira 1000 spesies likopod telah bertahan, dikaitkan dengan enam genera, tiga pesanan dan dua kelas. Likopod moden adalah tumbuhan herba abadi dengan daun sederhana dan bercabang dikotom. Batang

berkembang dengan baik dan mempunyai susunan daun spiral, bertentangan atau berputar. Akar petualangan biasanya terbentuk pada rimpang bawah tanah. Meristem apikal kehilangan aktivitinya dari masa ke masa, oleh itu lycopods terhad pertumbuhannya.

Di antara likopod terdapat wakil spora yang sama dan berbeza. Daun jenis enasi limfoid moden. Daun biasanya kecil, bersisik, lebih kurang ditekan.

Sporangia mereka terletak di axil daun atau di bahagian dalamnya, dan sporofil membentuk zon yang membawa spora pada pucuk atau dikumpulkan dalam strobila-spikelet. Gametofit bawah tanah atau separa bawah tanah biseksual (pertumbuhan) matang dalam 1-15 tahun

Sporangia menyendiri dan mengandungi sebilangan besar spora yang serupa secara morfologi dan fisiologi. Antheridia dan archegonia terbentuk pada pertumbuhan, sebagai peraturan, tidak lebih awal daripada setelah 10 tahun perkembangannya..

Dalam limfoid ekuospora, spora di semua sporangia sama persis. Setelah matang, mereka jatuh di permukaan tanah, dan pertumbuhan yang serupa terbentuk dari mereka; mereka kekal dan kelihatan seperti nodul kecil (diameter 2-5 mm). Kuman ini tidak mempunyai klorofil dan tidak dapat memakannya sendiri. Ia mula berkembang hanya setelah fungus hyphae menembusi ke dalam badannya. Perkembangan likopod homospora adalah biseksual; di permukaan atasnya, organ genital lelaki dan wanita - antheridia dan archegonia - terbentuk di dalam tisu. Telur disenyawakan oleh sel sperma hanya ketika terdapat tetes air. Sporofit malar hijau berkembang dari telur yang disenyawakan.

Pakis.

Pakis tersebar di seluruh dunia dan terdapat di pelbagai habitat..

Apabila kita bercakap mengenai pakis, pertama-tama kita bermaksud, generasi aseks mereka (sporofit). Dalam kitaran hidup pengembangan pakis, ia menempati posisi yang dominan dibandingkan dengan generasi seksual (atau gametofit) dan, sebagai peraturan, tanaman abadi. Ukuran pakis bervariasi dari bentuk pohon tropis, kadang-kadang mencapai ketinggian 25 m, dengan diameter batang hingga 50 cm, hingga tanaman kecil panjangnya hanya beberapa milimeter.

Daun pakis, yang disebut pelepah, adalah hasil pelepasan dahan besar. Tidak seperti daun tanaman lain, daun pakis meneruskan pertumbuhan apikal untuk waktu yang lama, membentuk pada masa yang sama ciri khas "siput" pada awal pertumbuhan, yang dikaitkan dengan pertumbuhan sisi atas dan bawah pelepah yang tidak rata. Dalam kebanyakan kes, daun fotosintetik dibelah menjadi tangkai dan bilah. Sebilangan besar pakis moden mempunyai daun berbulu - sekali, dua kali atau berulang kali. Plat pinnate mempunyai sumbu utama, atau rachis. Rachis sesuai dengan urat utama daun keseluruhan. Ukuran daun berkisar antara 1-2 mm hingga 10 m atau lebih. Dari segi jisim dan ukuran, mereka, biasanya, mendominasi batang, dan di kebanyakan pakis kita, tidak ada batang bawah tanah sama sekali. Batang pakis biasanya tidak tumbuh dengan kuat dan tidak mencapai ukuran yang sama seperti pada konifer atau dikotilin. Hanya di pakis pokok yang diwakili oleh batang tegak yang mempunyai mahkota daun di bahagian atas. Sebilangan besar pakis herba tumbuh batang pendek atau rimpang mendatar..

Sporangia berkembang pada daun hijau biasa, pada bahagian daun yang mengandungi spora khas, atau pada daun khusus. Mereka boleh terletak secara tunggal atau berkumpulan - sori. Sori terletak di bahagian bawah daun yang lebih baik dan terlindung. Di banyak pakis kita, ia terdiri daripada katil cembung (resipi), yang mana sporangia dilekatkan dengan bantuan kaki. Dari bahagian tengah tempat tidur, pelbagai bentuk kerudung, atau Indus, terbentuk, yang memberikan perlindungan bagi sporangia yang sedang berkembang. Kadang-kadang fungsi ini dilakukan oleh tepi gulungan daun yang digulung, sebagai contoh, pada bracken biasa.

Apabila matang, sporangia pecah dan spora habis. Spora pakis adalah haploid, haploid dan gametofit berkembang dari mereka.

Sebilangan besar pakis adalah tanaman homogen. Hanya beberapa kumpulan yang dicirikan oleh heterogenitas. Gametophytes (pertumbuhan) pakis homospor biasanya hidup di permukaan tanah. Mereka biseksual, hijau, kecil, berbeza bentuk, memakan makanan sendiri, lebih jarang tanpa klorofil dan berkembang di bawah tanah. Gametofit dilekatkan ke tanah oleh banyak rizoid. Archegonia berkembang di bahagian bawah, ventral, sisi gametofit. Antheridia, yang biasanya berkembang lebih awal, juga tertumpu pada permukaan gametofit yang lebih rendah. Setiap antheridium mengandungi spermatozoa dengan sebilangan besar undulipodia. Telur masak di archegonia. Persenyawaan hanya berlaku di persekitaran akuatik titisan cair. Zigot yang timbul dari telur yang disenyawakan menimbulkan embrio diploid, yang berkembang menjadi sporofit diploid. Pada pakis heterospora, gametofit dikurangkan menjadi ukuran mikroskopik. Ini benar terutamanya untuk gametofit lelaki..

Tumbuhan benih.

Pemerolehan evolusi tanaman benih yang paling penting adalah persenyawaan dalaman. Untuk semua tumbuh-tumbuhan ini, kecuali kepelbagaian spora, pengurangan tajam gametofit adalah ciri. Gametofit betina dan gamet yang terbentuknya (oosit) kekal di megasporangium, tidak pernah meninggalkan tanaman induk (sporofit). Mikrospora tanaman biji menghasilkan gametofit jantan yang sangat berkurang, yang terletak di sebiji serbuk sari. Biji-bijian debunga (debunga) dibawa oleh angin atau agen lain, mencapai ovula dan melakukan pendebungaan. Butir debunga, mencapai ovula, bercambah, gamet jantan mencapai ovum melalui tiub debunga dan melakukan persenyawaan. Secara adaptif, sangat penting bahawa untuk pertama kalinya dalam evolusi tanaman, proses persenyawaan menjadi bebas daripada adanya medium berair cairan titisan.

Berbeza dengan tanaman spora, unit pembiakan dan penyebaran pada tanaman benih bukan spora, tetapi benih. Benih terbentuk sebagai hasil dari pengembangan ovula yang disenyawakan atau, lebih jarang, ovula yang tidak dibaja. Bahagian tengah ovula adalah megasporangium yang diubah suai yang disebut nucellus, yang dikelilingi oleh integumen khas (integumen). Di dalam nucellus, megaspore berkembang, membentuk gametofit betina, di mana gamet betina - sel telur - berkembang. Selepas persenyawaan, sporofit mini terbentuk - embrio biji, dan unsur, tumbuh dan mengeras, melindungi nutrien embrio dan benih dengan pasti. Apabila masak, biji dipisahkan dari tanaman ibu dan biasanya mempunyai pelbagai penyesuaian pengedaran. Benih lebih sempurna daripada spora, unit pembiakan dan penyebaran, kerana mengandungi bukan sahaja embrio sporofit masa depan yang terbentuk sepenuhnya, tetapi juga menyimpan nutrien yang diperlukan pada peringkat pertama perkembangannya. Cengkerang yang padat melindungi benih dengan berkesan dari faktor semula jadi yang tidak baik, yang banyak merosakkan spora. Oleh itu, tanaman benih memperoleh kelebihan serius dalam perjuangan untuk hidup, yang menentukan pertumbuhannya ketika iklim kering. Pada masa ini, ini adalah kumpulan tanaman yang dominan.

Tumbuhan benih dibahagikan kepada dua bahagian - gymnosperma <Р'торпу1а) и покрытосемянные (МадпоИорпу1:а). Семязачатки голосемянных распола­гаются открыто на поверхности ме-гаспорофиллов, обычно не образую­щих чего-либо похожего на плоды. Мегаспорофиллы покрытосемянных, срастаясь краями, образуют по­лость, к внутренней поверхности ко­торой и прикрепляются семязачатки. При созревании семян мегаспоро­филлы образуют их вместилище, на­зываемое плодом.

Gymnosperma.

Gymnosperma adalah kumpulan tumbuhan yang sangat kuno yang muncul di hujung Devonian, kira-kira 350 juta tahun yang lalu. Berkembangnya flora gymnosperma termasuk di hujung Paleozoikum dan Mesozoikum - era pembinaan gunung, kebangkitan benua dan pengeringan iklim. Wakil gymnosperma tersebar luas di seluruh dunia. Di lintang sederhana hemisfera utara, mereka membentuk hutan konifer yang luas yang disebut taiga.

Gymnosperma adalah tumbuhan yang heterogen. Mikrospora di dalamnya terbentuk di mikrosporangia, yang terletak di mikrosporofil, dan megaspora - di megasporangia, berkembang pada megasporofil. Mikro dan megasporofil gymnosperma berbeza dari segi penampilan, saiz dan strukturnya. Dalam sebilangan besar gymnosperma, mikro- dan megasporofil dikumpulkan dalam strobila - kumpulan sporofil pada paksi yang dipisahkan dari bahagian vegetatif. Paksi adalah pucuk spora yang lebih pendek - batang dengan daun spora. Dalam sebilangan besar gymnosperma, strobilae adalah uniseksual, iaitu, ia terdiri daripada mikrosorofil, atau hanya megasporofil. Strobilus yang terbentuk hanya oleh mikrosporofil disebut mikrostrobilae; strobilus yang terdiri daripada megasporofil disebut megastrobilis. Struktur strobila dalam gymnosperma sangat pelbagai. Strobilae boleh menyendiri, seperti banyak sikad, tetapi selalunya mereka membentuk kumpulan yang serupa dengan perbungaan tanaman berbunga. Gametofit gymnosperma, lelaki dan wanita, dikurangkan. Gametofit betina tidak memutuskan ikatan dengan tanaman induk (sporofit), berkembang di dalam ovula. Gametofit lelaki yang berkurang mencapai perkembangan penuh di mikrosporangia. Dalam hal ini, mereka berbeza dengan gametofit jantan dari semua tanaman tanpa biji yang heterogen. Gametophytes gymnosperma lelaki kekurangan antheridia. Ovari tiada.

Daun gymnosperma sangat bervariasi bukan hanya dari segi jumlah dan ukurannya, tetapi juga pada struktur morfologi dan anatomi. Sistem pengalir terdiri terutamanya dari trakeid, dan hanya kumpulan jabatan yang paling khusus yang mempunyai kapal sebenar. Sepanjang hidup, sistem akar utama berfungsi, yang membezakan gymnosperma dari pakis dan tumbuhan spora lain. Akar seperti itu, yang telah diletakkan di dalam benih selama pengembangan embrio, memungkinkan tanaman muda dengan cepat masuk ke dalam tanah dan menyebarkan akar lateral dalam lapisan sedemikian yang akan memberikan bekalan air tanaman terbaik. Akarnya mempunyai struktur anatomi yang kompleks, mirip dengan angiosperma, mampu menebal sekunder.

Batangnya selalu ligna, tumbuh secara monopodial, dapat mencapai usia yang sangat besar - hingga 3000 tahun dan lebih (misalnya, dalam sequoiadendron raksasa) dan besar (tinggi lebih dari 100 m, diameter 10 m). Batangnya dari struktur anatomi kompleks; kambium memberikan penebalan sekunder dengan pembentukan xilem sekunder dan floem. Unsur trakea - trakeid dengan liang bersempadan; ayak - sel saringan dengan ayakan di dinding sisi. Hanya wakil tertinggi - yang menindas - mempunyai kapal. Banyak yang mengembangkan peridermis dan kerak.

Daun gymnosperma tropika dan subtropika besar, dibedah dengan tepat; dalam ekstratropik - keseluruhan, kecil dalam bentuk jarum (jarum pinus, cemara), sisik (thuja, cemara) atau willow yang lebih besar (podocarpus) dan dua-lobed (ginkgo).

Daunnya bervariasi dalam bentuk: utuh (bersisik, seperti jarum), bilobate, pinnate dan double-pinnate.

Xilem sekunder biasanya terdiri daripada scalene tracheids (bukan kapal).

Gymnosperma dicirikan oleh ovula (ovula), yang terdiri daripada satu megasporangium yang dikelilingi oleh penutup pelindung (integumen).

Ovula berkabut (maka nama jabatan), terletak di megasporofil, dikumpulkan dalam megastrobilae. Pengumpulan megasporofil dalam gymnosperma disebut bump. Ovari (rongga tertutup megasporofil) tidak hadir.

Mikrospora (debunga) dijumpai di anther (microsporangia) yang terletak di mikrosporofil. Mikrosporofil biasanya dikumpulkan dalam mikrostrobil.

Gametofit.

Gametofit jantan sangat berkurang dan terletak di dalam serbuk sari. Mencapai pembangunan penuh di megasporangia.

Biji serbuk sari (debunga) dibawa oleh angin dan, setelah sampai di ovula, menyuburkan.

Buat pertama kalinya dalam evolusi tanaman, proses persenyawaan menjadi bebas daripada medium berair titisan-cecair.

Perkembangan gametofit wanita, persenyawaan dan peringkat awal perkembangan sporofit (embrio) berlaku di dalam ovula dan biji.

Tidak seperti tanaman spora, benih adalah unit pembiakan dan penyebaran pada tanaman benih..

Benih terbentuk sebagai hasil pengembangan ovula. Bahagian tengahnya adalah megasporangium - nucellus yang diubah suai. Ia dikelilingi oleh penutup khas (integumen).

Di dalam nucellus, megaspore berkembang, membentuk gametofit wanita, di mana ovum berkembang. Selepas persenyawaan telur, sporofit mini terbentuk - embrio biji, dan unsur-unsurnya, tumbuh dan mengeras, melindungi embrio dan nutrien benih dengan pasti. Di kebanyakan gymnosperma, mikro dan megasporofil dikumpulkan dalam kerucut (strobilae), dipisahkan dari bahagian vegetatif. Sebilangan besar gymnosperma mempunyai strobile uniseksual (microstrobiles dan megastrobiles). Mereka boleh menjadi tunggal atau dikumpulkan bersama, sama dengan perbungaan tanaman berbunga. Hanya dalam kumpulan Bennettite yang pupus adalah strobila biseksual - mereka serentak mengandungi mikro- dan megasporofil.

Klasifikasi: dua kelas moden yang pupus dan empat.

Kelas 1. Pakis biji (Pteridospermae) 2 genera,

Kelas 2. Bennettitopsida

Kelas 3. Cycadopsida. 9 genera, 120 spesies.

Kelas 4. Ginkgoids (Ginkgoopsida). 1 genus dan spesies.

Kelas 5. Menindas (Gnetopsida)

Susunan 1. Menindas. 1 genus, 30 spesies.

Pesanan 2. Velvichy. 1 genus dan spesies.

Pesanan 3. Ephedra. 1 genus, 40 spesies.

Kelas 6. Conifers (Pinopsida)

Subkelas 1. Cordaitidae

Subkelas 2. Conifers (Pinidae) 55 genera, 560 spesies.

Pakis biji kelas

Top