Kategori

1 Bunga mawar
Anemon: membesar dan menjaga
2 Pokok renek
Crocuses (70 foto): jenis dan ciri penjagaan
3 Bunga mawar
Artikel mengenai baja mineral Atlanta.
4 Pelanggaran
Hiasan yang layak untuk keindahan tropika: bagaimana memilih penanam anggrek yang betul?

Image
Utama // Bunga mawar

Aspidistra: peraturan untuk penjagaan dan penanaman tanaman hiasan yang tidak bersahaja. Petua menanam dan memilih lokasi (130 foto)


Tumbuhan aspidistra adalah semak abadi yang tergolong dalam keluarga asparagus. Tanah airnya adalah hutan tropika di Asia Timur. Secara keseluruhan, terdapat 8 spesies tanaman ini, dalam keadaan menjaga rumah, aspidistra lebih umum, tinggi, tahan lasak dan tidak bersahaja dalam perawatan.

Kandungan ringkas artikel:

Penerangan Ringkas

Aspidistra adalah tumbuhan dengan ketinggian 50-60 cm, mempunyai akar yang kuat dari mana daun tumbuh, tidak ada batang seperti itu. Daun aspidistra berkilat, lempengnya kaya dengan hijau, ditutup dengan urat, kadang-kadang dibengkokkan ke atas, panjangnya 60-80 cm, lebar kira-kira 10 cm.

Ia menghasilkan bunga aspidistra dalam bentuk loceng tunggal, di dasar akar dekat dengan tanah, berbunga di tumbuhan ini merupakan fenomena yang jarang berlaku.

Tumbuhan yang bersahaja dan tahan lasak ini, yang dapat wujud di tempat-tempat dengan pencahayaan yang tidak mencukupi dan dalam keadaan dengan suhu rendah, juga telah disesuaikan dengan ekologi yang buruk. Tumbuhan tumbuh dan berkembang agak perlahan.

Penjagaan Aspiridistra

Hampir semua jenis aspidistra tidak memerlukan penjagaan khas, tahan sejuk (tetapi tidak beku) secara bebas dan tidak memerlukan pencahayaan yang baik. Hanya spesies dengan daun bergaris yang terkecuali, mereka memerlukan banyak cahaya..

Tumbuhan ini dapat menyesuaikan diri dengan keadaan suhu yang berbeza, selain dingin, mudah merasakan panas, jika ruangan di atas 20 derajat celcius, maka disarankan untuk menyemburkan daun dengan air pada suhu bilik.

Penjagaan rumah yang sederhana telah membolehkan bunga ini menyebar ke seluruh dunia dalam masa kurang dari 100 tahun..

Cara penyiraman dengan betul

Menyiram bunga cukup sederhana. Anda perlu memantau tanah, sebaik sahaja lapisan atas mulai kering, ini adalah petanda bahawa tanaman dapat disiram. Rata-rata, pada musim panas, air disiram 2-3 kali seminggu, dan pada musim sejuk cukup sekali, atau bahkan kurang kerap..

Memilih tanah untuk aspidistra

Tanaman itu bersahaja untuk dijaga, ia tidak memerlukan tanah khas, kerana menanamnya anda boleh mengambil tanah biasa dari tempat tidur bunga. Tetapi jika anda menginginkan aspidistra tumbuh dengan lebih cepat, maka anda boleh membuat tanah yang lebih berkhasiat, kerana ini, anda perlu mengambil 1 bahagian pasir, 2 bahagian tanah liat, 2 bahagian tanah gugur, 2 bahagian humus. Lebih baik menanam spesimen muda di tanah seperti itu, untuk pengembangan dan pengakaran yang lebih baik..

Pembiakan dengan membahagikan rimpang

Tanaman itu, walaupun tidak bersahaja, bertoleransi dengan pemindahan dan pembelahan dengan sangat menyakitkan. Untuk kecederaan minimum, tempat duduk harus dilakukan pada awal musim bunga. Untuk melakukan ini, keluarkan bunga dari periuk, angkat lebihan tanah dengan tangan anda, kemudian dengan pisau tajam, pisahkan bahagian sistem akar dengan satu gerakan, sehingga 4-6 daun tetap di bahagian atas.

Anak benih yang dihasilkan ditanam di dalam pasu sehingga akarnya tidak mulai membusuk, ditaburkan dengan abu kayu sebelum menanam. Pada mulanya, tumbuh-tumbuhan perlu menyediakan penyiraman sederhana dan suhu sekitar +20 darjah.

Pembiakan menggunakan daun

Pilihan pembiakan lain menggunakan potongan potong. Anda perlu memotong kepingan dengan teliti dan memasukkannya ke dalam bekas dengan air. Leher bekas mesti ditutup rapat sehingga tidak ada akses udara, dan tunggu akarnya muncul. Untuk mempermudah proses pembentukan akar, mereka mengambil bekas yang lutsinar.

Setelah proses rimpang terbentuk di daun, ia dapat ditanam di tanah. Untuk rooting yang lebih baik, perlu membuat keadaan rumah hijau untuk bunga, untuk ini ditutup dengan balang atau objek lutsinar lain.

Pemindahan bunga

Dari masa ke masa semua tanaman memerlukan penanaman semula, kerana mereka melebihi "rumah" lama mereka dan memerlukan "pindah ke rumah baru yang lebih luas." Kedai bunga menasihatkan penanaman semula tanaman pada bulan April, setiap 3-4 tahun. Untuk pemindahan, periuk baru disediakan, lebih besar daripada yang sekarang, saliran diletakkan di bahagian bawah.

Tumbuhan itu sendiri dikeluarkan dengan hati-hati bersama dengan bumi dan semuanya disatukan dalam periuk baru, kemudian tanah ditambahkan sebanyak yang diperlukan untuk mengisi kapal. Setelah mengisi pot bunga, tanah mesti ditekan ringan dan disiram.

Baja aspidistra

Bunganya tidak memerlukan makanan yang berterusan, yang terbaik adalah menyuburkannya pada musim bunga dan musim panas, ini cukup untuk sepanjang tahun. Semasa memilih baja, keutamaan harus diberikan kepada formulasi makanan larut dalam air yang kaya dengan nitrogen.

Bergantung pada seberapa terang tempat bunga itu, jumlah isi ulang bergantung. Sekiranya tempat itu teduh, mereka memberi makan 1 kali setiap trimester, jika kawasan itu cerah, maka anda perlu menyuburkannya sebulan sekali. Pengecualian adalah spesies dengan daun bergaris, lebih baik tidak menyuburkannya, jika tidak, mereka akan kehilangan warna yang luar biasa..

Pembersihan semak

Dari jam ke jam, belukar memerlukan daun pemotongan, daun kering dan kering. Potong daun sedekat mungkin dengan akar, dengan gunting. Setelah "dipangkas" bunga itu kelihatan segar dan rapi, di samping itu, ia menyebabkan munculnya daun muda yang baru.

Aspidistra berbunga

Agar bunga aspidistra muncul, keadaan ideal mesti berkembang, oleh itu, di persekitaran rumah, tanaman sangat jarang mekar. Pembungaan itu sendiri sangat menarik dan tidak biasa, ia bertahan 1 hari, dan bunga itu muncul di akar tanaman.

Bunga itu berbentuk seperti bintang atau loceng terbalik dari warna merah jambu yang dalam. Setelah berbunga, buah berdaging muncul, di dalamnya terdapat biji, dari situ anda dapat menumbuhkan aspidistra dewasa penuh.

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa aspidistra adalah tumbuhan yang dapat digunakan untuk menghias ruangan apa pun, ia juga mempunyai sifat perubatan dan tincture disediakan dari itu untuk menaikkan nada, merawat sakit gigi, membantu menghilangkan lebam atau bengkak pada badan, untuk menghentikan pendarahan.

Foto aspidistra boleh didapati di Internet dan menggunakannya untuk memilih jenis yang paling anda sukai. Memiliki tanaman sederhana seperti di rumah, anda dapat menghias jendela anda tanpa perlu berusaha.

Kelas induk: Hiasan Lily of the Valley

Saya mempersembahkan kepada anda cara yang sangat mudah untuk membuat bunga teratai lembah yang bergaya. Saya suka reka bentuk yang manis, dan saya memerlukan ranting ini untuk menghiasi karangan bunga dan bakul bunga gula-gula. Saya tidak berpura-pura dengan nama bangga LANDYSHA, hanya penampilan yang serupa. Ia dilakukan secara sederhana, tetapi kelihatan indah!

Untuk bekerja dari bahan yang anda perlukan:

  • -aspidistra buatan (yang ada di gelendong. Dijual di kedai aksesori atau pembungkusan bunga)
  • -bergrass buatan (rumput plastik hijau dalam bentuk tandan. Saya membeli di sebuah kedai bunga di jabatan bunga buatan)
  • -tusuk gigi
  • -manik dengan diameter berbeza dengan warna yang sama (dari kedai jahit)
  • -pita dua sisi (saya beli di kedai perkakasan)
  • -pita hijau (dijual di kedai dengan aksesori bunga)

Daripada alat tersebut, hanya gunting yang berguna.

Kami mula bekerja dan memotong sebiji rumput dari sekumpulan bergrass. Perlu diperhatikan bahawa bilah rumput dibengkokkan sepanjang panjangnya dan mempunyai sudut. Ia penting. Kemudian saya akan menunjukkan dan memberitahu anda mengapa.

Manik berwarna putih salji (№ 0106) dan dengan diameter 10, 6, 5, 4 mm. Ukuran dalam mm tidak penting, yang utama ialah maniknya turun. Saya menasihati anda untuk tidak mengambil lebih dari 10 mm, kerana kemungkinan besar manik-manik besar seperti itu tidak akan dipasang pada sebilah rumput. Daripada 10 mm, 8 mm sesuai.

Untuk satu cawangan, saya mengambil:

1 manik 10mm
2 biji manik 6mm
2 biji manik 5mm
3 biji manik 4mm

Untuk kemudahan, tuangkan manik dari semua saiz ke dalam pinggan dan kemudian bawa dengan tangan anda.

Berikut adalah contoh penyediaan tempat kerja.

Kami mengikat manik terbesar melalui tepi rumput yang sempit hingga ke tempat di mana ia akan duduk dengan kuat, bukan merangkak. Terdapat masalah dengan manik ini, kerana ia sendiri mempunyai lubang besar di dalamnya, dan kadang-kadang manik itu tidak mahu berhenti di mana-mana tempat. Dalam kes ini, anda harus meratakan bilah rumput dengan jari di tempat manik harus berhenti, iaitu melicinkan sudut yang ada di bilah rumput. Selalunya, tidak ada masalah, akulah yang menginsuranskan.

Lebih jauh lagi, lebih mudah. Manik-manik yang lebih kecil mempunyai lubang kecil di bahagian dalam, dan mereka berhenti di atas rumput di mana anda mengarahkannya. Mereka dipegang "tidak terlihat" dan tidak jatuh, tetapi dapat digerakkan dengan jari. Inilah 2 lagi manik yang diikat.

. kemudian 2 lagi, diameter lebih kecil..

. dan sekarang SEMUA ORANG duduk di atas ranting! Lakukan jarak antara manik mengikut budi bicara anda, sesiapa yang paling menyukainya. Saya buat lebih kurang, masih cantik!

Sekarang kami memotong ekor tambahan dari rumput dengan gunting, meninggalkan margin 2-3 cm. Ketepikan hujung rumput yang telah dipotong, jangan dibuang.

Kami memotong stok ini di sudut bilah rumput ke sebiji manik..

Dengan pisau gunting, pertama-tama kita memutar satu antena, kemudian yang lain SELALU dari sisi sudut cembung bilah rumput. Telah terbukti secara eksperimen bahawa dari sisi sudut cekung, antena tidak berpusing, tetapi segera mati!

Mungkin sukar untuk menulis, tetapi sebenarnya semuanya mudah dan semuanya jelas, APA itu. Ternyata begini.

Mari turun ke daun. Lili lembah mempunyai daun yang lebar dan besar. Tetapi kita tidak memerlukannya, kerana kita membuat LIKE, jadi kita memotong daun yang sempit, menunjuk pada kedua sisi, dari aspidistra buatan, ukuran ranting kita dari manik besar hingga ekor.

Dan lekatkan pada sekeping pita dua sisi setinggi 1cm dan panjang 2cm.

Kami juga menerapkan ranting, mencuba di mana untuk memotong lebihan.

Potong tepi bawah rumput yang tidak perlu dengan gunting, sapukan tusuk gigi ke tepi pita dan mula memutar semua kepingan bersama-sama.

Sekali lagi, secara eksperimental dinyatakan bahawa daun di bahagian bawah, ketika memotong kosong, harus disempit dengan kuat, dan sedikit lebih lebar daripada sebilah rumput.

Kemudian, setelah memutar pita pelekat, dia akan dapat membongkok ke belakang, yang jauh lebih cantik daripada daun yang menempel pada dahan dan berdiri tegak (ini berlaku apabila daun itu lebar di pangkal).

Dalam foto ini, sehelai kertas yang sempurna digulung dengan pita saluran. Seterusnya, dengan sepotong kecil pita hijau, kita menyembunyikan pita putih, mengetuk tusuk gigi.

Inilah ranting bunga lily dari lembah adalah hasilnya.

Ternyata semacam hebat!

Ingatkah kita mengetepikan ekor rumput yang telah dipotong nipis? Kami mengumpulkannya dalam jumlah 6-8 keping, memasukkannya ke dalam manik besar dan menggunakan gam panas untuk memperbaiki bahagian dalam manik pada tusuk gigi. Kami memusingkan petua dan mendapatkan sultan air mancur untuk hiasan! Mereka akan sesuai dengan sejambak.

Bunga boleh dibuat bukan sahaja berwarna putih. Di sebelah kanan digunakan manik sampanye.

Dan bukannya aspidistra, bilah plastik dari bunga buatan yang tidak diketahui digunakan untuk daun. Dan manik terbesar di sini hanya 8 mm! Nampak baik juga.

Di sini mereka sangat berbeza, tetapi semuanya sangat cantik! Anda boleh membuat beberapa barang dan meletakkannya di dalam pasu, dan saya menggunakan cawangan ini dalam bentuk karangan bunga.

Teratai sampanye lembah digunakan dalam karya ini.

. dan pada pemegang bakul ini berwarna putih.

Dan seperti ini, di dalam bakul, di dalam sejambak itu sendiri.

Saya akan gembira sekiranya pengetahuan dan pengalaman saya berguna untuk seseorang! terima kasih kerana melawat!

Aplikasi pita Aspidistra

Hari ini kami mengesyorkan agar anda menonton kelas master video baru kami "Aplikasi pita Aspidistra" dengan menonton yang mana anda akan belajar bagaimana menghias karangan bunga dengan indah.

Video kami akan mengajar anda bagaimana membuat sejambak moden yang harmoni menggunakan aspidistra. Bahan tahan lama ini dengan permukaan berkilau yang halus sangat sesuai untuk hiasan tambahan, iaitu, Anda dapat melekatkan kaldu dengan manik atau batu ke atasnya, kerana aspedistra dapat menahan berat yang cukup berat.

Mula-mula anda perlu menyediakan daun. Mereka dibersihkan dari pencemaran dan diberi kilauan tambahan menggunakan semburan khas yang boleh dibeli di mana-mana kedai bunga. Anda juga memerlukan gunting dan stapler..

Kedai bunga dengan jelas memberitahu dan menunjukkan bagaimana anda dapat mengubah aspedistra untuk menghias karangan bunga dan membuat komposisi eksklusif, unik dan tidak dapat dilupakan..

Mengarang karangan bunga yang indah adalah keseluruhan sains dan semakin banyak anda mengetahui teknik yang berbeza, semakin cantik. Kuasai tujuh cara ini untuk mengubah aspedistra dan mereka pasti akan berguna. Kaedah mana yang digunakan bergantung pada kepelbagaian, saiz bunga dan citarasa anda..

Kami sangat berharap bahawa menonton video ini "Aplikasi pita Aspidistra" akan membantu para penjual bunga.

Tenunan dari aspidistra

Bunga musim bunga dan warna merah jambu dan ungu yang halus, sedikit kehijauan dan pesona cahaya. Bagaimana tidak melupakan sesuatu semasa perhimpunan?
Untuk ini kita akan mengikat simpul untuk ingatan dari bergrass. Simpulan sangat mudah diikat dan memberikan sebarang karya misteri dan keaslian!

Setahu saya, teknik ini dicipta oleh guru seni floristik Marina Bulatova.

10 cm, dan dua masing-masing 5 cm. Letakkan setiap bilah rumput menghadap ke arah anda, bungkus tongkat dan ketatkan simpul. Arahkan simpul dalam satu arah, potong hujung bergrass hingga panjang 3 cm.
Untuk bahagian pendek anda perlu menambah wayar: ikat dengan tongkat di tengah, biarkan hujungnya.
2. Sediakan bunga: bersihkan batangnya, masukkan simbidium ke dalam tabung uji.

3. Kami mengumpulkan bahagian tengah buket dalam lingkaran, meletakkan bunga dalam kumpulan, menutup tabung uji dengan Ruscus.


4. Tambahkan sekeping bergrass nodular yang lebih besar ke latar belakang, + daun aspidistra (kemudian lipat ke atas).

5. Kami meningkatkan jisim sejambak, mengeluarkan tunas buttercup dari tengah buket menjadi setetes, tambahkan garis untuk bentuk yang lebih jelas.

6. Tambahkan baghrass dengan wayar: letakkan bundle di seberang, dan wayar akan membantu berbaring di busur dan tidak membengkak.

7. Masukkan daun aspidistra, biarkan "simpulan" terakhir untuk memberikan bentuk penurunan yang jelas. Saya mengoyakkan daun bawah aspidistra pada separuh untuk menjadikannya lebih nipis. Mari perbaiki tunas buttercup, tambah sayur, ikat. Potong batang, hias kuahnya.

Main dengan hiasan: tambahkan reben, manik dan rama-rama yang diikat nipis. Tekankan keunikan sejambak.

Rahsia saya

Daun Aspidistra Reben Hiasan.

Panjang - 10 meter,

Warna - tiruan semula jadi hijau semula jadi yang tidak rata.

Permohonan, bagaimana dan di mana aspidistra digunakan, pita aspidistr:

Apa itu aspidistra, seberapa betul aspidistra atau aspdistra?

Nama genus berasal dari kata Yunani aspis - perisai dan bintang - bintang: mungkin disebabkan oleh bentuk stigma. Kira-kira 8 spesies perennial rimpang herba hijau selalu terdapat di Asia Timur. Berikut adalah beberapa daripadanya: Aspidistra high - Aspidistra elatior Blume (Aspidistra lurida hort. Non Ker-Gawl.). Keluarga Liliaceae. Tanah Air - Jepun, China Selatan. Diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, namanya bermaksud "indeks ular". Mungkin di rumah, tanaman ini memberi perlindungan kepada ular. Dan rimpang abu-abu aspidistra menyerupai ular. Oleh kerana sebilangan besar daun basal tumbuh padat, tanaman ini juga disebut "keluarga ramah". Dalam budaya, bentuk taman Aspidistra Variegata sering dijumpai - dengan daun ditutup dengan jalur putih dan krim. Jalur berkrim mudah hilang jika rimpang tidak dibahagi dengan betul. Sebab lain adalah pemakanan yang terlalu banyak, yang menyebabkan bentuk yang bervariasi menjadi "hijau". Oleh itu, tumbuh-tumbuhan bervariasi secara praktikal tidak membaja. Bilah daun lebar, berkulit, hijau tua, dengan kandungan klorofil yang tinggi, tangkai daunnya panjang. Rimpang yang bercabang besar tersembunyi di bawah tanah. Setiap daun hijau tergolong dalam pucuk menegak yang berasingan. Beberapa jenis mempunyai jalur putih dan kuning di daun. Di aspidistra, daun dan bunga tumbuh langsung dari rimpang, yang merupakan batang yang diubah.

  • digunakan secara meluas dalam floristry untuk meniru daun tanaman hidup yang baru dipotong;
  • boleh juga digunakan sebagai tambahan tambahan yang tidak biasa untuk pembungkus hadiah hiasan dalam bentuk pita;
  • digunakan secara meluas dalam floristry gula-gula untuk mewujudkan kesan kehijauan semula jadi;
  • daun aspidistra dapat dipotong dari pita dalam bentuk apa pun, sejauh lebar pita dapat membuatnya: dari tiruan daun kecil lingonberry, kayu putih hingga daun besar ficus atau telapak tangan.

Ciri utama sejambak yang dicadangkan adalah penggunaan lembaran buku nota dan pena bolpoin. Langkah sedemikian membantu mengalahkan kehidupan seharian sekolah, baik pelajar dan guru..

Sekiranya anda memutuskan untuk memilih hidrangeas, maka anda harus mempertimbangkan bahawa tanaman ini, jika tidak ada air, cepat kehilangan penampilannya. Oleh itu, untuk mengekalkan kesegaran bunga, anda perlu meletakkan tiub dengan air di batangnya. Tiub ini senang dijumpai di salah satu kedai bunga..

1 Mari mulakan penyediaan aksesori yang diperlukan untuk sejambak itu. Kami mengambil helaian buku nota dan memusingkan pound. Kemudian kami mengikatnya ke wayar dengan pita scotch. Kami melakukan manipulasi yang sama dengan bolpoin..

2 daun Aspidistra melengkung seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Untuk melakukan ini, anda perlu dengan hati-hati memecahkan lubang di sepanjang teras utama di tengah helaian. Panjang lubang adalah 5 - 7 cm.Mengapa helaian dibalikkan ke luar dan keriting diikat dengan stapler. Anda juga boleh merobek helaian dari bahagian tengahnya hingga akhir, dan membungkus setiap bahagian secara berasingan.

Sekiranya tidak ada aspidistra semula jadi. sebaliknya, anda boleh menggunakan pita aspidistra (ia adalah tiruan dari daun aspidistra semula jadi).

3 Sekarang kita mula memasang sejambak. Kami menambah cawangan hidrangea dengan dua atau tiga cawangan salau.

4 Kami mengambil satu atau dua cabang alstremia dan menerapkannya dalam lingkaran.

5 Kami melakukan perkara yang sama dengan scimia dan daun aspidistra yang dibalut.

6 Sekarang kita perlu menambahkan gerbera. Agar batangnya tetap utuh, mereka mesti disatukan dengan wayar gerbera, atau dengan pita jangkar. Gerbera terletak dalam komposisi sejambak, berada di puncak segitiga biasa. Dalam kes ini, dua bunga bersebelahan, pada satu garis lurus, dan bunga ketiga terletak di seberang mereka, di puncak segitiga.

7 Sekarang, mengikut urutan yang diinginkan, tambahkan baki daun dan bunga.

8 Kami melampirkan aksesori, ia boleh diedarkan ke seluruh buket mengikut budi bicara anda. Kabel di mana pena bebola dililit dapat dimasukkan kapan pun anda mahu, walaupun sejambak telah dibungkus. Lagipun, akan lebih jelas di mana wayar harus dimasukkan sehingga pena bolpoin mempunyai penampilan yang paling spektakuler.

9 Sejambak mesti diikat menggunakan tali teknikal atau benang. Simpul diketatkan dengan cukup ketat, sehingga sejambak itu akan tahan dengan baik dan tidak akan runtuh.

10 Hujung batang dipangkas dengan pemangkas, kaki harus merangkumi kira-kira 1/3 dari keseluruhan panjang buket.

11 Sekarang kami menghasilkan pembungkusan. Buka bahagian tengah buku nota dan ambil dua hamparan. Kami merekatkannya bersama-sama sedemikian rupa sehingga lebar bahagian perekatan tidak melebihi satu setengah sentimeter. Secara keseluruhan, dua atau tiga helaian berkembar ini perlu disediakan. Jumlah helai bergantung pada ukuran sejambak yang kami terima.

Kami memproses daun dengan gloss untuk daun.

12 Setiap helaian hendaklah dilipat secara menyerong. Semua sudut mesti berada pada jarak yang sama. Kami membuat sayatan di tengah-tengah kepingan kompleks, jadi bungkusannya lebih sesuai dengan sejambak kami. Panjang sayatan hendaklah sekitar 5 cm.

13 Helai mesti dilekatkan pada sejambak, sementara sudut mereka sejajar antara satu sama lain. Kami mengikat helaian dengan stapler, sehingga tidak akan menyimpang.

14 Pakej yang dihasilkan mesti diikat dengan pita teknikal, benang atau pita. Pita harus memegang bungkusan dengan baik pada sejambak.

15 Sekiranya anda mempunyai keinginan, anda boleh memasang sejenis rok untuk sejambak anda dari helaian kain yang terpisah, yang akan menyembunyikan bahagian bawah batang. Tetapi anda juga boleh membiarkannya terbuka, maka batangnya dapat berdiri dengan stabil di dalam pasu berisi air. Dengan satu cara atau yang lain, kemasan di mana bahagian bawah buket itu dibungkus perlu dikeluarkan, kerana kertas tidak boleh direndam di dalam air.

16 Sejambak yang dihasilkan harus diikat dengan pita yang indah.

Ciri utama sejambak yang dicadangkan adalah penggunaan lembaran buku nota dan pena bolpoin. Langkah sedemikian membantu mengalahkan kehidupan seharian sekolah, baik pelajar dan guru..

Sekiranya anda memutuskan untuk memilih hidrangeas, maka anda harus mempertimbangkan bahawa tanaman ini, jika tidak ada air, cepat kehilangan penampilannya. Oleh itu, untuk mengekalkan kesegaran bunga, anda perlu meletakkan tiub dengan air di batangnya. Tiub ini senang dijumpai di salah satu kedai bunga..

1 Mari mulakan penyediaan aksesori yang diperlukan untuk sejambak itu. Kami mengambil helaian buku nota dan memusingkan pound. Kemudian kami mengikatnya ke wayar dengan pita scotch. Kami melakukan manipulasi yang sama dengan bolpoin..

2 daun Aspidistra melengkung seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Untuk melakukan ini, anda perlu dengan hati-hati memecahkan lubang di sepanjang teras utama di tengah helaian. Panjang lubang adalah 5 - 7 cm.Mengapa helaian dibalikkan ke luar dan keriting diikat dengan stapler. Anda juga boleh merobek helaian dari bahagian tengahnya hingga akhir, dan membungkus setiap bahagian secara berasingan.

Sekiranya tidak ada aspidistra semula jadi. sebaliknya, anda boleh menggunakan pita aspidistra (ia adalah tiruan dari daun aspidistra semula jadi).

3 Sekarang kita mula memasang sejambak. Kami menambah cawangan hidrangea dengan dua atau tiga cawangan salau.

4 Kami mengambil satu atau dua cabang alstremia dan menerapkannya dalam lingkaran.

5 Kami melakukan perkara yang sama dengan scimia dan daun aspidistra yang dibalut.

6 Sekarang kita perlu menambahkan gerbera. Agar batangnya tetap utuh, mereka mesti disatukan dengan wayar gerbera, atau dengan pita jangkar. Gerbera terletak dalam komposisi sejambak, berada di puncak segitiga biasa. Dalam kes ini, dua bunga bersebelahan, pada satu garis lurus, dan bunga ketiga terletak di seberang mereka, di puncak segitiga.

7 Sekarang, mengikut urutan yang diinginkan, tambahkan baki daun dan bunga.

8 Kami melampirkan aksesori, ia boleh diedarkan ke seluruh buket mengikut budi bicara anda. Kabel di mana pena bebola dililit dapat dimasukkan kapan pun anda mahu, walaupun sejambak telah dibungkus. Lagipun, akan lebih jelas di mana wayar harus dimasukkan sehingga pena bolpoin mempunyai penampilan yang paling spektakuler.

9 Sejambak mesti diikat menggunakan tali teknikal atau benang. Simpul diketatkan dengan cukup ketat, sehingga sejambak itu akan tahan dengan baik dan tidak akan runtuh.

10 Hujung batang dipangkas dengan pemangkas, kaki harus merangkumi kira-kira 1/3 dari keseluruhan panjang buket.

11 Sekarang kami menghasilkan pembungkusan. Buka bahagian tengah buku nota dan ambil dua hamparan. Kami merekatkannya bersama-sama sedemikian rupa sehingga lebar bahagian perekatan tidak melebihi satu setengah sentimeter. Secara keseluruhan, dua atau tiga helaian berkembar ini perlu disediakan. Jumlah helai bergantung pada ukuran sejambak yang kami terima.

Kami memproses daun dengan gloss untuk daun.

12 Setiap helaian hendaklah dilipat secara menyerong. Semua sudut mesti berada pada jarak yang sama. Kami membuat sayatan di tengah-tengah kepingan kompleks, jadi bungkusannya lebih sesuai dengan sejambak kami. Panjang sayatan hendaklah sekitar 5 cm.

13 Helai mesti dilekatkan pada sejambak, sementara sudut mereka sejajar antara satu sama lain. Kami mengikat helaian dengan stapler, sehingga tidak akan menyimpang.

14 Pakej yang dihasilkan mesti diikat dengan pita teknikal, benang atau pita. Pita harus memegang bungkusan dengan baik pada sejambak.

15 Sekiranya anda mempunyai keinginan, anda boleh memasang sejenis rok untuk sejambak anda dari helaian kain yang terpisah, yang akan menyembunyikan bahagian bawah batang. Tetapi anda juga boleh membiarkannya terbuka, maka batangnya dapat berdiri dengan stabil di dalam pasu berisi air. Dengan satu cara atau yang lain, kemasan di mana bahagian bawah buket itu dibungkus perlu dikeluarkan, kerana kertas tidak boleh direndam di dalam air.

16 Sejambak yang dihasilkan harus diikat dengan pita yang indah.

Saya mempersembahkan kepada anda cara yang sangat mudah untuk membuat bunga teratai lembah yang bergaya. Saya suka reka bentuk yang manis, dan saya memerlukan ranting ini untuk menghiasi karangan bunga dan bakul bunga gula-gula. Saya tidak berpura-pura dengan nama bangga LANDYSHA, hanya penampilan yang serupa. Ia dilakukan secara sederhana, tetapi kelihatan indah!

Untuk bekerja dari bahan yang anda perlukan:

  • -aspidistra buatan (yang ada di gelendong. Dijual di kedai aksesori atau pembungkusan bunga)
  • -bergrass buatan (rumput plastik hijau dalam bentuk tandan. Saya membeli di sebuah kedai bunga di jabatan bunga buatan)
  • -tusuk gigi
  • -manik dengan diameter berbeza dengan warna yang sama (dari kedai jahit)
  • -pita dua sisi (saya beli di kedai perkakasan)
  • -pita hijau (dijual di kedai dengan aksesori bunga)

Daripada alat tersebut, hanya gunting yang berguna.

Kami mula bekerja dan memotong sebiji rumput dari sekumpulan bergrass. Perlu diperhatikan bahawa bilah rumput dibengkokkan sepanjang panjangnya dan mempunyai sudut. Ia penting. Kemudian saya akan menunjukkan dan memberitahu anda mengapa.

Manik berwarna putih salji (№ 0106) dan dengan diameter 10, 6, 5, 4 mm. Ukuran dalam mm tidak penting, yang utama ialah maniknya turun. Saya menasihati anda untuk tidak mengambil lebih dari 10 mm, kerana kemungkinan besar manik-manik besar seperti itu tidak akan dipasang pada sebilah rumput. Daripada 10 mm, 8 mm sesuai.

Untuk satu cawangan, saya mengambil:

1 manik 10mm
2 biji manik 6mm
2 biji manik 5mm
3 biji manik 4mm

Untuk kemudahan, tuangkan manik dari semua saiz ke dalam pinggan dan kemudian bawa dengan tangan anda.

Berikut adalah contoh penyediaan tempat kerja.

Kami mengikat manik terbesar melalui tepi rumput yang sempit hingga ke tempat di mana ia akan duduk dengan kuat, bukan merangkak. Terdapat masalah dengan manik ini, kerana ia sendiri mempunyai lubang besar di dalamnya, dan kadang-kadang manik itu tidak mahu berhenti di mana-mana tempat. Dalam kes ini, anda harus meratakan bilah rumput dengan jari di tempat manik harus berhenti, iaitu melicinkan sudut yang ada di bilah rumput. Selalunya, tidak ada masalah, akulah yang menginsuranskan.

Lebih jauh lagi, lebih mudah. Manik-manik yang lebih kecil mempunyai lubang kecil di bahagian dalam, dan mereka berhenti di atas rumput di mana anda mengarahkannya. Mereka dipegang "tidak terlihat" dan tidak jatuh, tetapi dapat digerakkan dengan jari. Inilah 2 lagi manik yang diikat.

Kemudian 2 lagi, diameter lebih kecil..

Dan sekarang SEMUA ORANG duduk di atas ranting! Lakukan jarak antara manik mengikut budi bicara anda, sesiapa yang paling menyukainya. Saya buat lebih kurang, masih cantik!

Sekarang kami memotong ekor tambahan dari rumput dengan gunting, meninggalkan margin 2-3 cm. Ketepikan hujung rumput yang telah dipotong, jangan dibuang.

Kami memotong stok ini di sudut bilah rumput ke sebiji manik..

Dengan pisau gunting, pertama-tama kita memutar satu antena, kemudian yang lain SELALU dari sisi sudut cembung bilah rumput. Telah terbukti secara eksperimen bahawa dari sisi sudut cekung, antena tidak berpusing, tetapi segera mati!

Mungkin sukar untuk menulis, tetapi sebenarnya semuanya mudah dan semuanya jelas, APA itu. Ternyata begini.

Mari turun ke daun. Lili lembah mempunyai daun yang lebar dan besar. Tetapi kita tidak memerlukannya, kerana kita membuat LIKE, jadi kita memotong daun yang sempit, menunjuk pada kedua sisi, dari aspidistra buatan, ukuran ranting kita dari manik besar hingga ekor.

Dan lekatkan pada sekeping pita dua sisi setinggi 1cm dan panjang 2cm.

Kami juga menerapkan ranting, mencuba di mana untuk memotong lebihan.

Potong tepi bawah rumput yang tidak perlu dengan gunting, sapukan tusuk gigi ke tepi pita dan mula memutar semua kepingan bersama-sama.

Sekali lagi, secara eksperimental dinyatakan bahawa daun di bahagian bawah, ketika memotong kosong, harus disempit dengan kuat, dan sedikit lebih lebar daripada sebilah rumput.

Kemudian, setelah memutar pita pelekat, dia akan dapat membongkok ke belakang, yang jauh lebih cantik daripada daun yang menempel pada dahan dan berdiri tegak (ini berlaku apabila daun itu lebar di pangkal).

Dalam foto ini, sehelai kertas yang sempurna digulung dengan pita saluran. Seterusnya, dengan sepotong kecil pita hijau, kita menyembunyikan pita putih, mengetuk tusuk gigi.

Inilah ranting bunga lily dari lembah adalah hasilnya.

Ternyata semacam hebat!

Ingatkah kita mengetepikan ekor rumput yang telah dipotong nipis? Kami mengumpulkannya dalam jumlah 6-8 keping, memasukkannya ke dalam manik besar dan menggunakan gam panas untuk memperbaiki bahagian dalam manik pada tusuk gigi. Kami memusingkan petua dan mendapatkan sultan air mancur untuk hiasan! Mereka akan sesuai dengan sejambak.

Bunga boleh dibuat bukan sahaja berwarna putih. Di sebelah kanan digunakan manik sampanye.

Dan bukannya aspidistra, bilah plastik dari bunga buatan yang tidak diketahui digunakan untuk daun. Dan manik terbesar di sini hanya 8 mm! Nampak baik juga.

Di sini mereka sangat berbeza, tetapi semuanya sangat cantik! Anda boleh membuat beberapa barang dan meletakkannya di dalam pasu, dan saya menggunakan cawangan ini dalam bentuk karangan bunga.

Teratai sampanye lembah digunakan dalam karya ini.

Dan pada pemegang bakul ini berwarna putih.

Dan seperti ini, di dalam bakul, di dalam sejambak itu sendiri.

Saya akan gembira sekiranya pengetahuan dan pengalaman saya berguna untuk seseorang! terima kasih kerana melawat!

Jadi:
1. Diperlukan: gula-gula "kacang dalam coklat", bergelombang putih, wayar (saya mempunyai diameter 1 mm), pemotong wayar, pita pita, pita dua sisi, pita "daun aspidistra", pistol lem panas.
2. Saya lekatkan ekor gula-gula ke badan gula-gula dengan gam panas di satu sisi. Kami meninggalkan dua wayar panjang (40 cm) dan memotongnya menjadi tiga bahagian.Di hujung wayar saya membuat gelung. Saya membungkus gula-gula di dawai dengan pita dua sisi (anda boleh menggunakannya dengan sederhana atau melekatkannya pada gam, tetapi kemudian corugasi melekat pada sisi dua dan tidak melompat semasa anda memasangnya). Oleh itu, saya membuat lima gula-gula (dua untuk wayar panjang dan tiga untuk yang pendek)

3. Saya memotong peleburan dalam satu setengah bahagian (jalur diekstrusi) selebar 6 cm. Saya melipatnya di sepanjang jalur ke dalam - garis lipatan akan menjadi tepi lily kelopak lembah. Saya melipatnya ke dalam tiub dan mengetuk tepi di antara lipatan. Diameter tiub mestilah lebih kecil daripada gula-gula - sehingga tepi putik disempit... Saya merekatkan bahagian luar dengan gam panas (nipis dan kemas, jika tidak, bengkok di sudut)

4. Saya memasukkan jari telunjuk kedua-dua tangan ke dalam benda kerja (di kedua-dua belah pihak) dan, memegang bahagian luar dengan ibu jari saya, ambil dan peregangkan bahagian tengahnya, untuk tonjolan tunas. Tidak banyak, jika tidak, gula-gula akan menjuntai ke dalam. Masukkan gula-gula dan bentuk tunas. Saya selamatkannya dengan pita dua sisi.

5. Saya membalut kaki dengan pita - kira-kira 5 cm, memastikan bahawa tepi pita bebas kekal 5 cm lagi. Kami membentuk tepi putik: cubit tepi dengan dua jari dan bengkokkan. Saya cuba meregangkan lipatan kecil pada lipatan pada lipatan - saya meluruskan ujung pucuk ke luar dengan kuku saya, dan tepi dalaman ke pusat putik, menekan gula-gula - lekukan meregang dan tidak mengecil dan bentuk kelopak tetap. Saya membuat lima kelopak..

6. Kami mengumpulkan ranting: bengkokkan tunas ketika mereka menggantung di alam semula jadi. Ikat kuncup pada wayar pendek ke wayar panjang pertama dengan ekor pita yang kita tinggalkan. Dan kemudian kami melekatkan dua lagi pada wayar pendek. Bunga terakhir menggunakan wayar panjang. Saya melakukan ini supaya cabang tidak tebal (jika semuanya dilakukan pada wayar panjang), dan dua yang panjang, saya membengkokkannya dengan tang, dipotong jika perlu, ternyata kaki yang stabil. Saya membungkusnya dengan pita. Saya terlupa untuk memotret ketika ini, tetapi saya rasa sudah jelas di lily lembah yang sudah siap, hanya daun yang ditambahkan di sana.

7. Semasa saya membuat daun, saya memotong dua keping 30 cm dari pita "daun aspidistra", menempelkan pita dua sisi ke satu, meletakkan wayar (supaya daun itu tetap bentuk yang diinginkan) dan menempelkan bahagian kedua dari atas. Potong dalam bentuk daun.

8. Untuk sekumpulan, saya mengumpulkan 3 cabang, sehelai daun, membalut kaki dengan pita, dan di atasnya dengan pita nipis aspidistra. Diikat busur dan manik terpaku. Selesai.

Kelas induk: sejambak menjelang 1 September

Ciri utama sejambak yang dicadangkan adalah penggunaan lembaran buku nota dan pena bolpoin. Langkah sedemikian membantu mengalahkan kehidupan seharian sekolah, baik pelajar dan guru..

Sekiranya anda memutuskan untuk memilih hidrangeas, maka anda harus mempertimbangkan bahawa tanaman ini, jika tidak ada air, cepat kehilangan penampilannya. Oleh itu, untuk mengekalkan kesegaran bunga, anda perlu meletakkan tiub dengan air di batangnya. Tiub ini senang dijumpai di salah satu kedai bunga..

1 Mari mulakan penyediaan aksesori yang diperlukan untuk sejambak itu. Kami mengambil helaian buku nota dan memusingkan pound. Kemudian kami mengikatnya ke wayar dengan pita scotch. Kami melakukan manipulasi yang sama dengan bolpoin..

2 daun Aspidistra melengkung seperti yang ditunjukkan dalam gambar. Untuk melakukan ini, anda perlu dengan hati-hati memecahkan lubang di sepanjang teras utama di tengah helaian. Panjang lubang adalah 5 - 7 cm.Mengapa helaian dibalikkan ke luar dan keriting diikat dengan stapler. Anda juga boleh merobek helaian dari bahagian tengahnya hingga akhir, dan membungkus setiap bahagian secara berasingan.

Sekiranya tidak ada aspidistra semula jadi. sebaliknya, anda boleh menggunakan pita aspidistra (ia adalah tiruan dari daun aspidistra semula jadi).

3 Sekarang kita mula memasang sejambak. Kami menambah cawangan hidrangea dengan dua atau tiga cawangan salau.


4 Kami mengambil satu atau dua cabang alstremia dan menerapkannya dalam lingkaran.


5 Kami melakukan perkara yang sama dengan scimia dan daun aspidistra yang dibalut.


6 Sekarang kita perlu menambahkan gerbera. Agar batangnya tetap utuh, mereka mesti disatukan dengan wayar gerbera, atau dengan pita jangkar. Gerbera terletak dalam komposisi sejambak, berada di puncak segitiga biasa. Dalam kes ini, dua bunga bersebelahan, pada satu garis lurus, dan bunga ketiga terletak di seberang mereka, di puncak segitiga.


7 Sekarang, mengikut urutan yang diinginkan, tambahkan baki daun dan bunga.


8 Kami melampirkan aksesori, ia boleh diedarkan ke seluruh buket mengikut budi bicara anda. Kabel di mana pena bebola dililit dapat dimasukkan kapan pun anda mahu, walaupun sejambak telah dibungkus. Lagipun, akan lebih jelas di mana wayar harus dimasukkan sehingga pena bolpoin mempunyai penampilan yang paling spektakuler.


9 Sejambak mesti diikat menggunakan tali teknikal atau benang. Simpul diketatkan dengan cukup ketat, sehingga sejambak itu akan tahan dengan baik dan tidak akan runtuh.

10 Hujung batang dipangkas dengan pemangkas, kaki harus merangkumi kira-kira 1/3 dari keseluruhan panjang buket.


11 Sekarang kami menghasilkan pembungkusan. Buka bahagian tengah buku nota dan ambil dua hamparan. Kami merekatkannya bersama-sama sedemikian rupa sehingga lebar bahagian perekatan tidak melebihi satu setengah sentimeter. Secara keseluruhan, dua atau tiga helaian berkembar ini perlu disediakan. Jumlah helai bergantung pada ukuran sejambak yang kami terima.

Kami memproses daun dengan gloss untuk daun.


12 Setiap helaian hendaklah dilipat secara menyerong. Semua sudut mesti berada pada jarak yang sama. Kami membuat sayatan di tengah-tengah kepingan kompleks, jadi bungkusannya lebih sesuai dengan sejambak kami. Panjang sayatan hendaklah sekitar 5 cm.


13 Helai mesti dilekatkan pada sejambak, sementara sudut mereka sejajar antara satu sama lain. Kami mengikat helaian dengan stapler, sehingga tidak akan menyimpang.

14 Pakej yang dihasilkan mesti diikat dengan pita teknikal, benang atau pita. Pita harus memegang bungkusan dengan baik pada sejambak.

15 Sekiranya anda mempunyai keinginan, anda boleh memasang sejenis rok untuk sejambak anda dari helaian kain yang terpisah, yang akan menyembunyikan bahagian bawah batang. Tetapi anda juga boleh membiarkannya terbuka, maka batangnya dapat berdiri dengan stabil di dalam pasu berisi air. Dengan satu cara atau yang lain, kemasan di mana bahagian bawah buket itu dibungkus perlu dikeluarkan, kerana kertas tidak boleh direndam di dalam air.

16 Sejambak yang dihasilkan harus diikat dengan pita yang indah.

Kini sejambak anda untuk Hari Guru atau 1 September sudah siap!

inna_rina

inna_rina

Semasa membuat karangan bunga dan reka bentuknya yang lebih jauh, banyak komponen digunakan.

Asas sejambaknya segar segar bunga. Sebagai tambahan kepada pelbagai kombinasi bunga, pembungkusan dan aksesori, tanaman hijau hiasan sangat sering ditambahkan pada sejambak. Tanpa mereka, sejambak itu akan kelihatan tidak lengkap dan tidak begitu subur. Tepat sekali tanaman hijau bantu menumbuhkan bunga dengan lebih baik, memberikan kelembutan, kontras dan kelantangan bunga.

Warna hijau - warna alam semula jadi, menenangkan dan bersorak. Kehijauan hiasan dalam sejambak selalu menyenangkan mata dan menimbulkan perasaan dekat dengan alam. Pelbagai tanaman hiasan yang digunakan dalam karangan bunga sangat kaya.

Berikut adalah tanaman hijau hiasan paling popular yang paling sering digunakan dalam karangan bunga dan komposisi..

Asparagus


Asparagus - ini adalah salah satu elemen hiasan "hijau" yang paling meluas dan dihormati. Memang, sebagai tanaman hijau untuk menghias karangan bunga dan komposisi, tanaman ini kadang-kadang tidak dapat diganti..

Asparagus adalah ramuan popular yang digunakan untuk hiasan bunga. Pucuknya adalah tambahan yang bagus untuk gubahan bunga.
Asparagus anggun adalah penemuan sebenar untuk penjual bunga! Ranting-ranting berbulu dari hiasan hijau ini memberikan karangan bunga yang elegan, ringan, kelantangan dan gaya yang unik..

Asparagus sangat baik sebagai makanan tambahan untuk sejambak perkahwinan, komposisi "feminin" yang indah, wakil sejambak perniagaan, serta sejambak besar dengan bunga tradisional dan eksotik.

"Jarum" asparagus hiasan hijau sangat sesuai untuk sejambak bunga.
Ranting asparagus yang lembut memancarkan bunga yang menjadi pusat sejambak. Asparagus dalam karangan bunga dan komposisi digabungkan secara harmoni dengan bunga ros dalam warna burgundy dan pastel lembut, dengan anyelir merah dan putih, krisan, dan juga bunga eksotik. "Payung" cantik dari asparagus kehijauan hiasan menambah kelengkapan pada sejambak manapun.

Aspidistra


Malah bunga yang paling indah memerlukan reka bentuk yang sesuai - ini adalah fakta yang terkenal. Dedaunan Aspidistra adalah tambahan yang sangat baik untuk sejambak bunga. Selalunya, semasa membuat komposisi, daun tanaman hiasan ini dilekatkan di dasar sejambak..

Daun Aspidistra mempunyai permukaan yang halus dan hampir logam. Aspidistra sesuai untuk komposisi dengan tanaman yang mempunyai tekstur kasar, kerana dengan itu daunnya membentuk kontras yang menarik, yang sering digunakan dalam karangan bunga. Tumbuhan hiasan ini adalah bahan floristik yang sangat fleksibel, aspidistra dapat digunakan sebagai manset untuk sejambak, ia dapat dengan mudah diubah menjadi bentuk yang berbeza.

Kehijauan hiasan aspidistra mesti dimasukkan ke dalam air yang telah diselesaikan dan dipangkas sebelum diatur.

Tumbuhan dengan daun aspidistra hiasan juga digunakan untuk membuat sejambak bunga mawar romantis, bunga krisan, gerbera dan bunga-bunga lain. Aspidistra berlaku baik dalam karangan perniagaan dan dalam komposisi romantis yang lembut..
Tumbuhan gugur hiasan aspidistra menarik penjual bunga bukan sahaja dengan data luaran yang sangat baik, tetapi juga kestabilan yang sangat baik dan kesegaran yang tahan lama.

Bergras


Sangat ekspresif bergras - ramuan hiasan, daunnya dikumpulkan dalam batang keras, yang indah dalam diri mereka. Mereka menyerupai roset panjang hijau zaitun, linier dan kaku, dengan gigi di sepanjang urat tengah di bahagian belakang daun. Dalam sejambak, mereka berfungsi sebagai latar belakang bunga yang indah..

Daun nipis ini tanaman hijau, mirip dengan benang zamrud, menambah kecanggihan, kecanggihan, kemegahan dan keanggunan pada karangan bunga. Ciri-ciri bergrass yang luar biasa telah membawakannya cinta yang baik dari penjual bunga dan penjual bunga, yang banyak menggunakan tanaman hiasan ini sebagai kehijauan tambahan dalam sejambak.

Kadang-kadang penyusun karangan bunga memberikan daunnya bentuk hiasan khas, dan kemudian dia mengisi sejambak dengan bangsawan misterius, membangkitkan imaginasi. Dalam kes lain, bergrass digunakan dalam sekelompok besar, yang memberikan karangan bunga rasa ringan, sejuk dan daya tarikan yang unik..
Sangat praktikal bahawa di mana-mana sejambak bunga, kehijauan hiasan yang indah ini kekal segar dan cerah untuk jangka masa panjang.

Gypsophila


Ratu kehijauan hiasan - gypsophila. Tetapi anda hanya boleh memanggilnya hijau dengan syarat. Gypsophila adalah awan perbungaan putih kecil, ia sering digunakan di sejambak perkahwinan.

Sebenarnya, ini adalah tanaman hiasan dengan batang kosong sepanjang 10-50 cm, hampir tanpa daun dan dengan perbungaan kecil dengan diameter tidak lebih dari 0.7 cm.

Sejak awal 1980-an, kebanyakan penjual bunga di dunia telah terbiasa menggunakan gypsophila dalam karangan bunga sebagai pengisi, tetapi di dunia moden, gypsophila sudah menjadi bunga yang bebas dan bergaya..
Gypsophila memberikan sejambak hijau dan kesan hiasan yang khas. Pucuk kering juga banyak digunakan untuk karangan bunga musim sejuk..
Dalam kebanyakan kes, gypsophila digunakan sebagai bahan pengisian, ia memberikan kepadatan dan kelantangan sejambak..

Ia sangat senang kerana jangka hayat tanaman hiasan ini di dalam pasu boleh menjadi sangat lama mengering dengan sempurna, tanpa kehilangan penampilan yang "boleh dipasarkan". Semasa membeli dan menyimpan lebih jauh, penting untuk memastikan bahawa gypsophila tidak basah, jika tidak, bukannya kering dengan indah, ia akan mula reput.

Gypsophila adalah tanaman hiasan yang sangat bersahaja, tetapi lebih baik menyimpannya di dalam bilik atau peti sejuk yang terang pada suhu 0 - 1 darjah celcius.
Gypsophila sesuai dengan bunga mawar, peonies dan bunga lain yang bulat dan subur. Sebagai sebahagian daripada sejambak itu, bunga kecilnya kelihatan seperti awan tanpa berat, menyelimuti bunga mawar besar, atau, misalnya, krisan.
Oleh kerana tanaman hiasan ini mempunyai batang yang cukup tinggi, ia boleh digunakan dalam karangan bunga panjang di mana bunga tidak dipangkas..

Monstera


Dihargai monstera, terutamanya kerana dedaunan hijau yang kaya. Tetapi menggunakan daun tanaman ini untuk membuat atau menghias karangan bunga menjadi agak baru, 10 tahun terakhir.
Daun monstera yang diukir berkilat besar adalah komponen gubahan bunga yang sangat berkesan.

Di tangan para profesional bunga, kehijauan hiasan eksotik ini boleh berubah menjadi hiasan yang sangat mengagumkan untuk sejambak bunga yang dinamik, cerah dan bergaya..
Pertama sekali, monstera tanaman hiasan sesuai untuk karangan satu sisi atau komposisi besar, lebih jarang ia digunakan untuk menghias bakul bunga. Monstera sangat menekankan keindahan bunga mawar, bunga bakung, anyelir, bunga krisan.

Kehijauan monstera hiasan yang indah, dipenuhi dengan tenaga alam semula jadi, sangat bagus untuk menggubah gaya sejambak lelaki.

Pakis


Pakis - tanaman hiasan yang sering digunakan dalam floristry. Kekayaan, rahmat dan pelbagai daun pakis hijau menjadikannya bahan bunga yang indah..

Daun pakis bersisik mewah berjaya digunakan sebagai tanaman hiasan utama dalam pelbagai jenis karangan bunga.
Kerana penampilan asalnya, pakis telah mendapat populariti di antara karangan bunga. Tidak ada tumbuhan yang dapat membandingkannya dengan keanggunan dan keanggunan bentuk daun..

Pakis sangat diperlukan dalam karangan bunga, pertama sekali, kerana digabungkan dengan bunga apa pun, dari mawar dan bunga bakung mulia hingga anyelir sederhana dan anggrek eksotik. Cabang-cabang pakis hijau gelap yang bermotif, walaupun mempunyai peranan hiasan semata-mata, adalah latar belakang yang ideal untuk tunas bunga halus, dan juga dapat melindungi mereka dari kemungkinan kerosakan.

Semasa menyusun sejambak bunga segar, anda boleh menolak untuk menghias komposisi dengan kerajang atau kertas, dan menggantinya dengan daun, ranting dan hijau. Daun pakis bercorak besar sangat sesuai untuk tujuan ini - mereka tidak hanya akan menghasilkan latar belakang bunga yang sangat baik, tetapi juga menyokong dan melindungi tunas rapuh.
Cantik, seolah-olah daun berenda digunakan dalam banyak jenis karangan bunga: dalam sejambak satu sisi, pakis diletakkan di latar belakang, dalam bentuk bulat - di bahagian bawah sejambak, membuat sejenis bunga berdiri, dan, tentu saja, pakis pasti ada di hampir semua bakul bunga.

Ruscus (tukang daging)


Ruscus - kehijauan hiasan yang banyak digunakan dengan daun indah yang terang. Teduhan tepu berair dari tumbuhan hijau yang indah ini digabungkan dengan warna-warna cerah, mengisi karangan bunga dengan warna dan kesungguhan khas..

Ruscus menghiasi karangan bunga yang paling anggun, menambah kelantangan dan tekstur pada mereka.

Ranting ruscus dengan buah-buahan boleh digunakan dalam komposisi mono. Dipasangkan dengan ruscus, bunga dengan kepala besar (mawar, bunga bakung, gerbera, anthurium) kelihatan organik.

Komposisi dengan daging boleh ditujukan kepada pekerja institusi perubatan atau lelaki - ketua keluarga, serta wanita yang kuat dan berjaya.
Ciri penting Ruscus sangat mengagumkan memotong rintangan.

Ia akan menggembirakan mata untuk masa yang lama..

Salal


Salal - ini adalah nama kehijauan hiasan yang sangat indah, yang sangat sesuai dengan komposisi warna. Salal sangat serba boleh dan praktikal.

Banyak bunga, misalnya, mawar, kelihatan sangat mengagumkan dalam bingkai salal. Daun salal yang kuat dan lebat bukan hanya berfungsi sebagai kerangka yang harmoni, memberikan bunga sejambak bunga, tetapi juga menyokong tunas bunga utama dalam komposisi. Sejambak bunga di mana bantal salal digunakan dan bukannya pembungkusan kelihatan sangat asli, mewah dan bergaya. Dalam komposisi floristik, salal melakukan fungsi menunjang sejambak itu tidak hanya segar, tetapi juga kering..

Oleh kerana salal digabungkan dengan sempurna dengan hampir semua tanaman berbunga, penjual bunga membuat pelbagai komposisi dengan penyertaannya dari sederhana dan lembut hingga luar biasa dan kreatif. Sekiranya sejambak terdiri daripada bunga dengan warna yang sama, penggunaan salal adalah optimum untuk "memisahkan" bunga secara visual antara satu sama lain.

Satu lagi kualiti hijau hiasan yang penting dan disukai oleh penjual bunga adalah kecergasan, berkat karya bunga dengan salal kekal segar dan berwarna untuk masa yang lama.

Terima kasih, Mikhail Oktysyuk.

Serangkaian pesanan "TANAMAN DAN BUNGA DEKORATIF":
Bahagian 1 - 8 jenis kehijauan hiasan yang popular untuk sejambak

Aspidistra: penjagaan di rumah

Bunga aspidistra sangat kuno. Sekiranya tumbuh-tumbuhan mempunyai ingatan genetik, maka bunga dalaman ini akan mengingat rama-rama, harimau bergigi, dan beruang gua. Evolusi bertahun-tahun yang tidak dapat dibayangkan dan perjuangan untuk bertahan hidup telah menjadikan aspidistra sebagai tanaman yang sangat tahan. Seperti pakis dan klorofitumnya, aspidistra mampu bertahan dalam keadaan di mana tumbuhan lain akan mati lama. Nama popular, yang mencirikannya dengan cara terbaik - "Bunga besi tuang" juga terpaku di belakang aspidistra. Tiada yang perlu ditambahkan...

Daun aspidistra berkulit besar, sebenarnya tidak. Sebenarnya, setiap daun tanaman ini adalah pucuk yang terpisah. Terdapat juga daun, tetapi kecil, tidak mempunyai tangkai daun dan daun. Dalam penampilan, ini adalah skala kecil dan mereka memainkan peranan tambahan, membantu daun utama - pucuk aspidistra tumbuh di tanah. Walaupun ini jarang berlaku di rumah, aspidistra juga mekar. Bunga kecil, mereka duduk hampir di tanah dan tidak berbeza dengan keindahan khas. Aspidistra tergolong dalam keluarga asparagus yang banyak. Menurut klasifikasi botani yang terkini dan terus berubah, keluarga ini merangkumi asparagus, chlorophytum, nolina, dracaena, sansevieria, dan bahkan lidah buaya. Dan itu jauh dari semua. Di dalam keluarga ini, anda boleh menemui banyak tanaman dalaman dan kebun yang terkenal. Walaupun di alam liar terdapat sekitar seratus spesies aspidistra yang berbeza, hanya dua yang ditanam di florikultur dalaman. Tetapi sebenarnya, pada dasarnya ada yang meluas - "Aspidistra high". Seperti yang telah saya maklum, ini adalah tanaman yang sangat tahan lasak yang boleh tumbuh di tempat yang paling tidak sesuai untuk tanaman dalaman. Aspidistra dengan mudah mentolerir kekurangan pencahayaan yang ketara, suhu yang agak rendah, dan kekurangan udara segar. Aspidistra dianggap tumbuhan yang sesuai untuk menghias pejabat, kawasan penerimaan dan gelap lorong..

Antara lain, aspidistra juga mempunyai sifat penyembuhan. Hampir semua bahagiannya mengandungi bahan perubatan yang banyak digunakan dalam perubatan tradisional dan rasmi..

Penjagaan rumah untuk aspidistra

Lokasi

Memandangkan toleransi naungan aspidistra, ia boleh diletakkan di mana sahaja. Satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan adalah bahawa dari masa ke masa, aspidistra dapat berkembang menjadi ukuran yang sangat mengagumkan. Dalam kebanyakan kes, ia ditanam sebagai tanaman bak mandi mengikut contoh ficus, telapak tangan, raksasa atau filodendron. Tetapi aspidistra tumbuh dengan perlahan dan untuk beberapa ketika, walaupun di bilik kecil, ia tidak akan memakan banyak ruang. Pada musim panas, akan terasa selesa di luar rumah.

Suhu

Dia dapat dengan tenang menahan penurunan suhu hingga +5 darjah. Suhu bilik sederhana sangat baik untuk aspidistra. Tumbuhan ini bertindak balas sedikit buruk terhadap suhu tinggi. Apabila suhu meningkat di atas +20 darjah, aspidistra harus disembur secara berkala.

Kelembapan air dan udara

Kelembapan berlebihan dapat menyebabkan kerosakan yang besar pada tanaman, terutama jika digabungkan dengan suhu rendah. Dalam kes ini, lebih baik mengeringkan aspidistra sedikit daripada menuangkannya. Dalam cuaca panas, ia harus disiram hanya setelah lapisan atas bumi kering. Apabila disimpan sejuk, penyiraman dua hingga tiga hari selepas pengeringan.

Kelembapan udara tidak begitu penting semasa merawat aspidistra di rumah. Tetapi penyemburan berkala tidak akan membahayakannya, sebaliknya, ia akan memberi kesan yang baik pada penampilan dan kesejahteraannya, terutama pada suhu tinggi..

Berpakaian atas

Anda boleh membaja aspidistra dari pertengahan musim bunga hingga awal musim luruh. Baja tidak boleh digunakan dengan kerap. Sebulan sekali akan mencukupi. Anda harus berhati-hati semasa memberi makan pelbagai jenis aspidistra. Variasi mereka dapat dipengaruhi secara negatif oleh kekurangan dan kelebihan baja..

Pemindahan Aspidistra

Anda tidak boleh memindahkan tanaman kecuali jika diperlukan. Aspidistra agak sukar untuk memindahkan pemindahan. Pada dasarnya, keperluan untuk pemindahan timbul semasa pertumbuhan aktif tanaman, apabila periuk menjadi kecil untuknya. Biasanya, tanaman muda memerlukan pemindahan tahunan yang lebih kerap. Apabila pertumbuhan semakin perlahan, pemindahan dilakukan lebih jarang. Pada tanaman tabung dewasa, tanah atas hanya diperbaharui.

Tanah untuk aspidistra sama ada dibeli siap pakai (untuk sawit), atau disediakan berdasarkan tanah sod.

Di dua bahagian tanah sod, satu bahagian diambil: tanah berdaun, humus, gambut dan pasir (dapat diganti dengan perlite).

Perhatikan saliran untuk mengelakkan air daripada bertakung di dalam periuk..

Kilang ini dipindahkan pada pertengahan musim bunga.

Pengeluaran semula aspidistra

Walaupun ada teknologi untuk menyebarkan aspidistra dengan daun, cara termudah bagi penanam bunga amatur adalah dengan membelah rimpang. Pengeluaran semula dengan cara ini digabungkan dengan pemindahan yang dirancang. Hanya tumbuh-tumbuhan yang tumbuh dengan baik dengan jumlah daun yang cukup - pucuk sesuai untuk pembahagian. Setiap bahagian mesti mempunyai sekurang-kurangnya tiga helaian.

Majlis. Semasa membiak dan memindahkan aspidistra, berhati-hatilah. Elakkan kerosakan akar. Bahagikan rimpang hanya dengan pisau yang dibasmi kuman yang tajam. Hiris, pastikan taburkan dengan karbon aktif yang dihancurkan (anda juga boleh menggunakan kayu yang baik).

Setelah membahagikan akar aspidistra, setiap bahagian duduk di dalam bekas yang berasingan dan untuk tempoh bertahan hidup, keadaan khas dibuat untuk mereka: suhunya tidak lebih rendah dari +18 darjah dan sederhana, tetapi penyiraman biasa.

Kemungkinan kesukaran dalam mengembangkan aspidistra

  • Pertama sekali, ia adalah serangan hama. Ini termasuk hama labah-labah, serangga skala dan serangga skala. Apabila mereka muncul, anda mesti segera bertindak, perlakukan dengan persediaan khas.
  • Sekiranya aspidistra tumbuh terlalu perlahan, maka ini mungkin disebabkan oleh kekurangan nitrogen di dalam tanah. Dalam kes ini, pemindahan ke tanah yang lebih sesuai atau pembajaan dengan baja dengan kandungan nitrogen yang tinggi dapat membantu..
  • Daun Aspidistra layu. Punca yang paling biasa adalah penumpukan air di tanah. Sekiranya prosesnya dimulakan, maka selain mengurangkan penyiraman, anda mesti segera menanamkan tanaman ke tanah segar. Sebab lain untuk layu daun aspidistra mungkin suhu terlalu tinggi dan udara kering. Dalam kes ini, penyemburan yang kerap akan membantu..
  • Daun Aspidistra menjadi pucat, dan bentuk yang bervariasi kehilangan warna. Fenomena ini tidak kerap berlaku, tetapi ini menunjukkan bahawa tanaman itu berada di tempat yang sangat gelap. Walaupun aspidistra adalah tumbuhan yang tahan cahaya, ia akan terasa buruk dengan pencahayaan yang sangat buruk. Sebab kehilangan variasi boleh menjadi makanan yang tidak betul..
  • Sekiranya daun aspidistra berubah menjadi kuning, maka mungkin ada beberapa sebab.
  1. Penuaan semula jadi tumbuhan. Apa yang anda boleh buat di sini...
  2. Kerosakan akar bermula. Pengambilan semula dan urutan penyiraman segera.
  3. Serangan skala aspidistrik. Angkat semua perosak yang boleh dilihat dengan tangan, basuh daun dengan larutan sabun cucian. Sekiranya terdapat banyak perosak, rawat dengan penyediaan yang sesuai (contohnya, karbofos)
  4. Klorosis berjangkit. Sayangnya, tidak ada kaedah kawalan yang berkesan untuk penyakit ini. Sekiranya sakit, untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, aspidistra harus dihancurkan.

Masalah ini dan kesukaran lain mungkin berlaku semasa menanam aspidistra di rumah, tetapi ini tidak bermakna anda harus menghadapinya. Ikuti peraturan penjagaan, jaga kebersihan tanaman, pantau kesejahteraannya, dan tidak ada masalah yang akan menimpanya.

Top