Kategori

1 Bunga mawar
Tanah untuk geranium dalaman
2 Bonsai
percutian quickloto.ru. Memasak. Melangsingkan badan. Petunjuk berguna. Rambut.
3 Pokok renek
Cara menanam tangerin dari penjagaan benih dan pokok
4 Pokok renek
Cara menanam anak pokok petunia dalam tablet gambut?

Image
Utama // Pokok renek

Humus dengan bumi


Huruf beech terakhir "t"

Jawapan untuk soalan "Humus with earth", 7 huruf:
kompos

Soalan silang kata alternatif untuk kompos

Baja dari humus sayuran

Campuran bumi dengan humus

Campuran sisa pertanian dan domestik dengan tanah atau gambut

Baja organik untuk kebun

Baja dari humus dengan tanah

Baja dari humus sayur dengan tanah

Campuran gambut dengan baja

Definisi kompos dalam kamus

Contoh penggunaan kata kompos dalam kesusasteraan.

Hasilnya, dari tahun 1994 hingga sekarang, semua mengusahakan pengenalan gambut kompos di zon Non-Chernozem, serta pengapuran tanah berasid, pembekalan bahan kapur dan tepung fosforit, fosforisasi hampir sepenuhnya ditangguhkan di kebanyakan Rusia kerana kekurangan dana dalam pentadbiran tempatan untuk menjalankan kerja-kerja agrokimia.

Profesor Rostock mengambil pot bunga besar, mendorong Mandragora ke dalamnya, menguburkannya dalam keadaan lembap dan gelap kompos, sehingga hanya sekumpulan daun yang tersisa di permukaan.

Kemudian dia mengambil babi dan mula perlahan-lahan kacau kompos dengan tanah hitam, seperti Mama Schultz menambah protein disebat ke dalam adunan.

Oleh itu, kami memperdalam jurang, meletakkan paip saliran di sana, melebarkannya, membengkak siap pada musim sejuk kompos dan ditaburkan dengan tanah hitam yang berharga.

Untuk menanam rumput hijau dan rimbun, kita harus membaja dengan kerap, kompos, yang tidak mudah dicuci, dan kapur, kerana tanah kita terlalu berasid.

Sumber: Perpustakaan Maxim Moshkov

Kotoran lembu sebagai baja

Tahi lembu - salah satu jenis baja organik yang paling berharga dan meluas. Ternyata hasil pemprosesan makanan di saluran pencernaan lembu, lembu dan betis domestik. Pengambilan najis segar mengandungi banyak nutrien penting yang menyokong pertumbuhan, pertumbuhan dan pembuahan sayur-sayuran, pokok buah-buahan dan semak beri.

Mullein, yang disebut kotoran sapi, menjadikan tanah atas lebih subur, meningkatkan sifat biologi, fizikal dan kimianya.

Maklumat penting mengenai tahi lembu

Kotoran lembu segar adalah bahan separa cair, yang mengandungi sejumlah besar telur cacing dan mikroflora patogen. Semasa bekerja dengan mullein cair, anda perlu berhati-hati, gunakan pembalut kain kasa dan sarung tangan getah.

Cara yang disyorkan untuk menyingkirkan parasit berbahaya adalah kompos atau memasukkan tahi lembu.

Sebagai biofuel, kotoran sapi tidak sering digunakan oleh tukang kebun, kerana ia menghasilkan suhu yang tidak terlalu tinggi - hanya 24-45 darjah. Hasil yang baik dapat dicapai dengan membuat tempat tidur untuk timun setinggi 1 meter.

Humus digunakan sebagai pembalut dan sungkupan teratas, kubis, salad, timun dan zucchini bertindak balas dengan baik. Adalah berguna pada musim gugur untuk menambahkan kotoran busuk di bawah penempatan untuk tahun depan tomato, lobak, wortel, kentang, bit dan tanaman akar lain.

Komposisi

Jenis ini baja kaya dengan unsur mikro yang melindungi tanaman dari pelbagai jenis penyakit, membantu memproses nutrien, mempengaruhi persenyawaan dan pembentukan buah.

Terdapat banyak unsur kimia berguna dalam kotoran lembu:

  • nitrogen, yang membantu mempercepat pertumbuhan tanaman. Mereka sangat kaya dengan kotoran sampah, yang mengandungi sisa jerami dan jerami busuk.
  • fosforus, yang mana tumbuhan perlu membentuk ovari buah
  • kalium, yang diperlukan oleh tanaman untuk penggunaan air yang produktif, meningkatkan pergerakan jus di dalamnya, dan pengembangan sistem akar yang kuat. Kalium sangat diperlukan untuk tomato pada awal pembentukan bunga dan pertumbuhan buah. Itulah sebabnya mereka begitu responsif memberi makan dengan mullein cair pada musim tumbuh. Kalium menjadikan tanaman lebih tahan terhadap kekeringan, fros, penyakit kulat dan perosak
  • kalsium, yang meneutralkan asid organik, mengubahnya menjadi bentuk yang tidak membahayakan tanaman
  • magnesium, yang terlibat secara langsung dalam penghasilan tenaga untuk pertumbuhan organisma tumbuhan, produktiviti dan buahnya

Jenis tahi lembu

Ia dikelaskan berdasarkan kandungan kelembapannya dan tahap penguraiannya.

Mengikut kandungan kelembapan, ia terbahagi kepada 3 jenis:

  • kelembapan hingga 80% - konsistensi pepejal (sampah habuk papan, jerami, gambut, daun, dll.)
  • kelembapan 80-90% - konsistensi separa cecair
  • kelembapan melebihi 90% - cecair

Tahap penguraian dibezakan:

  • segar - jerami warna semula jadi, penguraian lemah. Sampah segar tidak bernilai
  • separuh matang - jerami gelap dengan warna coklat berubah menjadi jisim yang longgar dan mudah terkoyak. Spesies ini adalah yang paling berharga, kerana kehilangan nutrien hanya 20-30%. Ternyata selepas penyimpanan 3-4 bulan. Dialah yang disarankan untuk digunakan di kebun dan kebun sayur.
  • humus adalah jisim gelap, longgar, rapuh. Semua unsur surihnya diserap oleh tumbuhan dengan sempurna. Ternyata selepas penyimpanan 6-12 bulan

Aplikasi sebagai baja

Berfungsi untuk memberi makan semua jenis tanaman di kebun, kebun sayur dan ladang. Ia kaya dengan nitrogen, jadi beberapa tukang kebun menggunakannya dengan berhati-hati, kerana takut terlalu banyak buah dan sayur dengan nitrat. Tetapi dengan penggunaan yang mahir, ketakutan ini benar-benar sia-sia..

Pembajaan dengan baja segar

Kotoran lembu segar jarang digunakan sebagai baja. Ia kaya dengan amonia, yang dapat merosakkan sistem akar tanaman yang ditanam..

Pada musim panas, baja cair disediakan daripadanya. Ini adalah pilihan makanan yang sangat baik untuk banyak sayur-sayuran, bunga, buah dan tanaman beri. Mullein segar dituai dan dicairkan dengan air suam dalam bahagian yang berbeza untuk setiap jenis tanaman.

Menggunakan baja busuk dan humus

Terdapat banyak perosak usus dan mikroorganisma berbahaya pada kotoran segar yang boleh membahayakan akar tanaman. Mereka berusaha menyingkirkannya dengan membuat kompos..

Komponen utama jisim kompos adalah baja dan buburan segar. Mereka menambah: kotoran burung, gambut, jerami cincang, rumpai. Dan juga serpihan makanan, daun gugur, habuk papan, pelbagai bahan tambahan mineral. Kandungan kelembapan campuran mestilah dalam lingkungan 70-75%.

Kompos disediakan di dalam lubang atau disimpan di timbunan. Ia mesti dipadatkan dan dilembapkan secara berkala, yang akan menyebabkan kenaikan suhu dalaman hingga 65 darjah dan ke atas. Pelepasan haba yang melimpah akan memusnahkan kebanyakan jenis mikroflora berbahaya dan telur cacing, dan juga mengurangkan peratusan percambahan biji rumpai.

Lama kelamaan, biojisim terurai dan menjadi longgar dan halus. Sebagai baja, kompos dari baja dengan bahan tambahan bernilai tidak kurang dari humus tulen. Dan dalam campuran dengan tepung gambut dan fosforus, ia melebihi bahan organik tulen dalam nilai pemakanan.

Humus lembu adalah kompos atau tahi yang telah terurai selama dua tahun atau lebih. Ia kelihatan seperti campuran homogen, longgar dan gelap yang berbau seperti bumi. Ini adalah baja organik yang sesuai untuk tanaman tanaman mana pun. Benih tanaman kebun ditanam di atasnya, tempat tidurnya disenyawakan setelah disiram, mereka digunakan sebagai pengisi lubang untuk tomat dan kubis, zucchini dan terung, labu dan semangka.

Kadar untuk memperkenalkan mullein dalam keadaan busuk adalah dari 7 hingga 10 kg per meter persegi, dengan mempertimbangkan kesuburan tanah.

Kehalusan baja

Pada musim luruh, ia boleh digunakan sebagai pakaian atas kering sebelum menggali tanah sebelum musim sejuk, sehingga meningkatkan kesan positif dari teknik agroteknik ini. Dari situ anda boleh menyediakan infusi khas untuk menyemburkan tanaman (dressing top luaran) dan menyiram akarnya.

Terdapat satu nuansa yang perlu diingat di sini. Dalam mullein segar, proses oksidatif aktif berlaku. Oleh itu, penting untuk mengetahui kepekatan dan kadar makanan cecair penyiraman untuk tanaman yang berlainan, agar tidak merosakkan batang dan daunnya dengan luka bakar yang serius..

Kotoran lembu yang terlalu masak (humus) dapat digunakan pada musim gugur (untuk menggali) dan pada musim bunga - dalam bentuk mulsa semua tanaman kebun, termasuk buah beri, pokok buah-buahan, bunga abadi. Tukang kebun yang berpengalaman membawa humus ke dalam tanah tepat ketika membentuk tempat tidur.

Bawang dan wortel tidak menyukai humus kering, jadi kotoran lembu tidak diperkenalkan ke tempat tidur di bawahnya. Infusi boleh dibuat dari humus, yang dapat disembur dengan selamat di semua tanaman kebun dan sayur-sayuran..

Infus memasak mullein

Untuk tujuan ini, bekas dalam diperlukan. Anda perlu mengambil sebahagian kecil kotoran dan mengisinya dengan 5 bahagian air. Kacau campuran sehingga sebati dan biarkan untuk meresap di bawah penutup selama 10-15 hari. Untuk mengelakkan penyerapan amonia bermanfaat semasa penapaian, anda memerlukan penutup bekas yang akan sesuai.

Setiap 3 hari, larutan mesti dikacau sehingga mengambil keadaan homogen. Sekiranya dilakukan dengan betul, proses penapaian harus dimulakan. Ini akan ditunjukkan oleh gelembung kecil yang akan muncul di permukaan..

Selepas seminggu, larutan itu harus cerah, dan zarah pepejal dan besar harus menetap ke bahagian bawah..

Campuran siap hendaklah dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1 sebelum digunakan. Sebaiknya tambahkan abu kayu (untuk 10 liter larutan cair 500 gram) dan superfosfat (untuk 10 liter 100 gram). Anda akan mendapat baja kompleks yang seimbang, yang akan diperkaya dengan kekurangan fosforus dan kalium.

Ciri penyimpanan dan pemprosesan

Apabila disimpan dalam jumlah besar tanpa pemadatan (dalam beg, timbunan), banyak nutrien hilang, terutamanya nitrogen. Kualiti baja ini rendah. Ia dapat ditingkatkan dengan menambahkan dos kecil (sekitar 3%) batu fosfat.

Apabila disimpan secara pukal dengan pemadatan (kaedah sejuk), timbunan terbentuk di tempat yang sejuk, di kawasan rata dengan lapisan yang kuat. Bahagian bawahnya dilapisi dengan daun kering, gambut atau tanah, setebal 25-30 cm. Kemudian lapisan baja dan gambut (atau tanah kering) diletakkan dengan pemadatan wajib. Bawa ketinggian timbunan hingga 1.5-2 meter, dan kemudian tutup dengan kerajang, rumput atau bahan lain di tangan.

Kaedah ini sesuai untuk menyimpan baja pada musim sejuk. Penting untuk sentiasa mengawal kelembapan (elakkan pengeringan atau genangan air) dan buang rumpai tepat pada masanya.

Kesimpulannya

Kotoran lembu mempunyai kelebihan bahawa ia semula jadi dan diserap dengan baik oleh semua tanaman, menjadikan baja sangat berkesan. Mereka mudah dan senang digunakan dalam pelbagai bentuk:

  • dalam bentuk penambahan humus pada musim gugur sebelum membajak
  • sebagai makanan tambahan cecair dari mullein segar
  • dalam bentuk sungkupan dengan humus katil, lubang di rumah hijau, rumah hijau dan tanah terbuka
  • di zon akar pokok buah dan pokok renek

Campurkan dengan mudah dengan makanan tambahan yang bermanfaat. Berfungsi sebagai pertahanan semula jadi terhadap banyak mikroorganisma berbahaya dan penyakit kulat.

Ia senang dibeli, harganya murah, dan mempunyai lembu secara percuma. Syarikat khas (seperti syarikat kami) membungkusnya dalam beg yang mudah dan dihantar ke laman web.

Humus: apa itu, apa kandungannya, bagaimana menggunakan?

Humus menempati tempat yang istimewa di antara baja untuk tanaman. Ia semula jadi, agak murah dan benar-benar selamat untuk alam sekitar. Humus adalah baja organik yang meningkatkan komposisi tanah dan mendorong pertumbuhan tanaman yang pesat. Ia membolehkan anda meningkatkan produktiviti kebun dan kebun, menjadikan tanaman berbunga lebih subur.

Harus diingat bahawa humus adalah zat yang diperoleh dengan cara buatan, sementara humus adalah struktur semula jadi yang unik..

Ramai pengarang tidak membezakan antara humus dan humus, walaupun sebenarnya ini tidak berlaku. Humus terbentuk secara semula jadi semasa pemprosesan tumbuhan dan haiwan yang mati atau mati oleh kulat, bakteria dan organisma lain yang hidup di bumi. Tidak ada perkara seperti humus dalam keadaan semula jadi. Kotoran haiwan yang sama tidak membusuk, hanya diproses oleh makhluk hidup yang lain..

Humus adalah zat yang diperoleh hasil dari pembusukan dan pemprosesan oleh bakteria kotoran yang bermanfaat, kotoran burung atau daun yang jatuh dan bahagian atas tanaman.

Humus masak sepenuhnya mestilah hitam atau coklat tua. Baunya seperti tanah dan mempunyai tekstur yang seragam dan longgar..

Komposisi humus bergantung pada banyak faktor dan senarai lengkap unsur kimia yang termasuk di dalamnya belum dapat dipastikan sepenuhnya. Komponen utama adalah tiga jenis asid:

Kehadiran mereka dalam komposisi humus menyumbang kepada fakta bahawa tanaman muda yang ditanam di tanah yang disenyawakan dengan pupuk kandang akan tumbuh lebih baik, mekar lebih banyak dan berbuah dengan baik. Namun, setelah pengenalan bahan organik, peningkatan hasil dapat dilihat hanya setelah setahun..

Apabila humus dimasukkan ke dalam tanah secara berkala, anda dapat memperoleh hasil panen yang baik secara konsisten.

Selain itu, humus itu sendiri, yang diperkenalkan ke dalam tanah, bukan baja; ia akan menjadi berguna untuk tanaman hanya setelah diproses oleh organisma hidup di dalam tanah. Jenis humus yang berlainan mempunyai komposisi yang berbeza dan oleh itu mempunyai kesan yang berbeza terhadap pertumbuhan tanaman..

Humus matang yang berguna untuk tumbuh-tumbuhan terbentuk 2 tahun selepas peletakan.

Humus boleh dibahagikan secara bersyarat kepada tiga jenis. Mereka dibentuk dengan cara yang berbeza, mempunyai komposisi yang sangat baik dan jumlah nutrien yang berbeza untuk tanaman kebun dan taman..

Kotoran yang diperoleh dari mamalia dianggap sebagai baja yang sangat baik. Ia mudah digunakan, kerana dapat digunakan pada tanah dari komposisi apa pun dalam jumlah yang tidak terbatas. Selain itu, kotoran mamalia dapat ditanam di dalam tanah segar.

Awas: Jangan menggunakan banyak kotoran di sekitar anak pokok dan tanaman muda.

Menggunakan kotoran haiwan, perlu mempertimbangkan beberapa ciri dari pelbagai subspesiesnya, yang memungkinkan untuk memperoleh baja berkualiti tinggi, dan akhirnya memperbaiki komposisi tanah dan meningkatkan produktiviti tanaman.

Yang paling boleh diterima adalah humus dari tahi lembu. Mudah mendapatkannya, tetapi harganya murah. Kotoran semacam itu dijual di banyak pertubuhan dan kedai hortikultur. Setelah membelinya, anda perlu memasukkannya ke dalam timbunan dan biarkan mengupas sekurang-kurangnya setahun. Ini akan membolehkan anda mendapatkan baja organik berkualiti tinggi, dan racun perosak di dalamnya akan terurai..

Kotoran kuda sering dijumpai, tetapi anda harus berhati-hati ketika menggunakannya. Sering kali serbuk gergaji digunakan sebagai tempat tidur untuk kuda, dan mereka dapat membawa larva hama ke dalam tanah. Lebih baik menambahkan kotoran yang mengandungi jerami atau gambut.

  1. 1. Jangan gunakan baja segar di bawah tanaman muda.
  2. 2. Mustahil untuk menutup kotoran segar segera sebelum menanam tanaman, ia tidak mempunyai jumlah bahan berguna yang diperlukan untuknya, dan jika ada jerami, maka proses penguraiannya akan berlanjutan.

Kotoran babi adalah berat. Adalah wajar untuk menambahkannya ke kompos untuk membentuk produk yang berkualiti..

Sebaiknya ubah kotoran kuda, babi dan lembu menjadi humus.

Terdapat juga kotoran domba (domba, kambing), ia pekat dan lebih sering digunakan untuk membuat formulasi makanan cair (nisbahnya sama seperti pada kotoran ayam).

Humus sangat mudah dibuat sendiri.

Pertama, anda perlu menumpuk kotoran di tempat yang sudah siap. Ia boleh menjadi lubang atau kotak yang dilengkapi khas, kawasan tanah.

Kemudian anda perlu menutup timbunan kotoran dengan bahan bumbung.

Dalam proses pematangan kotoran, secara berkala sedikit dibasahi, bahagian atasnya harus sedikit lembap sepanjang masa. Untuk menyediakan akses udara, kotoran dilonggarkan sekali atau dua kali sebulan.

Kotoran kering yang dibeli di kedai tidak memerlukan tempat tinggal; ia hanya perlu dibasahi secara berkala. Anda boleh menggunakannya dalam 4-5 bulan, tetapi lebih baik dalam setahun. Baja organik yang sangat baik akan siap sepenuhnya untuk sebarang kaedah penyediaan selepas 2 tahun.

Kotoran ayam juga merupakan kotoran binatang, tetapi biasanya memisahkannya kerana kepekatan urea yang lebih tinggi. Itulah sebabnya ia tidak pernah dibawa segar..

Kotoran burung memenuhi tanah dengan karbon dioksida. Produk ini mengandungi sejumlah besar nitrogen, serta magnesium, kalium, fosfor. Terdapat kira-kira 4 kali lebih banyak nutrien dalam kotoran unggas daripada jenis kotoran haiwan lain.

Kotoran unggas mempunyai kesan yang sama pada tanaman dengan pembajaan dengan baja yang kompleks. Tempoh baja tersebut adalah sehingga 3 tahun..

Kelebihan lain dari baja organik ini ialah ketersediaannya. Unggas terdapat di hampir semua pertanian dan banyak pemilik pondok musim panas.

Perhatian! Jangan menggunakan baja tahi segar secara langsung sebagai baja. Kepekatan urea yang tinggi hanya akan membakar tanaman.

Terdapat tiga peraturan asas yang harus diikuti untuk mendapatkan tanaman yang baik setelah kotoran unggas..

Peraturan # 1.

Sampah harus berdiri di luar rumah sekurang-kurangnya 1 tahun, dan barulah boleh digunakan sebagai baja kering.

Peraturan # 2.

Sekiranya perlu, beri makan tanaman lebih awal dari setahun kemudian, kotoran dicampurkan dengan habuk papan atau jerami cincang (gambut) dalam nisbah 1: 3.

Campuran yang dihasilkan dimasukkan ke dalam alur antara tanaman dan disiram. Lebihan akan diserap oleh jerami sebagai penyerap, dan tanaman dengan penyiraman akan menerima nitrogen berguna.

Peraturan # 3.

Di petak kebun, baja cair digunakan untuk memberi makan musim semi pokok muda yang ditransplantasikan sejak musim luruh dan di tempat tidur bunga. Untuk itu, anda perlu mencairkan 1 kg kotoran burung dalam 20 liter air..

Tumbuhan boleh disiram dengan larutan ini setelah 10 hari di udara terbuka. Selama ini, urea berbahaya akan hilang, dan nutrien berguna akan kekal.

Kotoran burung adalah tambahan yang baik untuk kompos. Untuk menyediakan humus berkualiti tinggi dari kotoran burung, anda perlu meletakkan daun dan bahagian atas tanaman di bahagian bawah lubang, dan meletakkan kotoran ayam di atas. Lubang ditutup dengan kerajang atau tanah (hingga 5 cm) dan dibasahi secara berkala. Metana yang dilepaskan akan mempercepat proses pembusukan dan humus akan siap dalam 6-8 bulan.

Kompos tumbuhan adalah baja organik yang tersedia untuk setiap penduduk musim panas. Ia terbuat dari daun yang gugur, bahagian atas, batang tanaman mati, dipetik, dipotong.

Sekiranya bahagian tanah kacang polong, kacang atau rumput yang dipotong tidak dibuang, tetapi diletakkan di dalam kompos, maka tanah akan diperkaya dengan nitrogen, tembikai akan membekalkannya dengan kalsium, biji anggur, sawi dan tanaman industri lain - dengan fosfor..

Agar kompos menjadi baja organik, dan bukan tempat pembiakan penyakit dan rumpai, anda perlu mematuhi beberapa peraturan dan sekatan:

  1. 1. Jangan gunakan tanaman yang dijangkiti dan berpenyakit. Daun, batang dengan tanda-tanda penyakit akhir, penyakit lain, pertumbuhan pada batang atau akar tidak sesuai untuk kompos. Tumbuhan ini perlu dikeringkan dan dibakar. Tidak akan ada hama di abu, dan baja akan berguna.
  2. 2. Jangan tanam benih rumput. Benih dan rimpang rumpai yang agresif seperti rumput gandum atau thistle tidak boleh masuk ke kompos, jika tidak, kompos akan menjadi sumber pencemaran tanah tambahan dengan rumpai.
  3. 3. Jangan meletakkan rumput tanpa baja. Sekiranya rumput rumput yang dipotong diletakkan di timbunan kompos, maka bersama-sama dengannya, anda perlu meletakkan kotoran ayam atau kotoran dari haiwan lain atau rumput lain yang lebih longgar.
  4. 4. Jangan gunakan bahan sintetik yang berbahaya. Kadbod dan kertas sesuai untuk kompos, tetapi tanpa campuran komponen yang tidak boleh terurai dan tanpa pewarna yang digunakan padanya (bungkusan biasanya mempunyai sebutan seperti itu).

Penting! Sekiranya habuk papan atau serpihan kayu diletakkan di dalam kompos, maka bahan organik yang dihasilkan harus digunakan tidak lebih awal dari selepas 1 tahun..

Pertama, kotak diperbuat daripada papan atau lubang kompos digali.

Kemudian tanaman diletakkan di dalamnya, bertujuan untuk kompos. Dianjurkan untuk meletakkan timbunan kompos secara berlapis, mencampurkan sisa tanaman dengan tanah, baja, kotoran atau baja nitrogen. Tanah diperlukan untuk memberi akses kepada kompos untuk mikroba dan haiwan bumi yang bermanfaat. Sebagai ganti tanah, anda boleh menggunakan kotoran, dan jika tidak ada kotoran, maka kotoran burung atau hanya baja nitrogen. Tetapi sejumlah besar mikroorganisma bermanfaat dan unsur surih masih terkandung dalam baja..

Tumpukan kompos yang disiapkan ditutup dengan kerajang (wajib pada musim panas hujan) atau atap dirasakan dan dibiarkan seperti itu selama setahun.

Untuk pematangan kompos yang lebih baik, ia dicampurkan dan dibasahi secara berkala. Udara diperlukan oleh bakteria bermanfaat yang mengubah tumbuh-tumbuhan menjadi kotoran.

Agar tidak mencampurkan timbunan kompos, anda boleh melipatnya mengikut skema yang dicadangkan dalam jadual:

Susunan lapisanKetebalanMengisi lapisan
Lapisan bawah adalah saliranhingga 20 cmPotong dahan, batang tanaman lebat, rumpai
Lapisan kompos keduahingga 25 cmDituai, daun gugur, bahagian atas, batang tanaman lembut, keratan rumput
Ketigahingga 5 cmKotoran atau tahi
Keempathingga 3 cmBumi
Atashingga 0.2 cmDolomit, batu kapur atau abu

Sekiranya komponen kompos baru muncul pada musim panas (batang rumpai, rumput, dan lain-lain), ia diletakkan dalam urutan yang sama. Tidak boleh ada lebih dari 5 lapisan bertingkat, kemudian timbunan kompos ditutup dengan lapisan tebal (hingga 7 cm) atau filem dan dibiarkan selama enam bulan hingga setahun. Kotoran masak boleh digunakan untuk menyuburkan tanaman selepas tempoh ini..

Pada musim luruh, kompos dan baja yang belum masak diperkenalkan. Sekiranya persenyawaan tanah dengan bahan organik dilakukan pada musim gugur, maka substrat diedarkan secara merata ke atas tapak, dan kemudian ditambahkan secara bertetes ke kedalaman sekurang-kurangnya 15 cm. Dalam kes ini, bahan organik yang diperkenalkan akan terurai sebelum penanaman musim bunga, dan tanaman atau pokok muda akan menerima semua bahan berguna.

Sampah juga boleh dibawa masuk pada musim gugur, tetapi lebih baik dilakukan pada musim sejuk - di salji, maka anda tidak perlu membuangnya.

Sejurus sebelum menanam, humus yang sudah matang diperkenalkan. Ia harus lembut, longgar, rapuh. Warna tahi selesai adalah hitam atau coklat gelap. Bau tahi lalat seperti tanah segar, pengecualiannya adalah humus dari kompos, baunya akan tajam.

Untuk pengenalan humus di bawah tanaman, kelembapannya juga penting. Anda boleh memeriksanya seperti ini: ambil sebilangan kecil humus di tangan anda dan peras, jika pada masa yang sama sedikit kelembapan dilepaskan - kelembapan berada pada tahap yang diinginkan.

Humus seperti itu dimasukkan ke dalam lubang ketika menanam tanaman di kebun, dan dalam praktik berkebun - ketika menanam benih pokok.

Penggunaan humus di kebun dan di kebun

Artikel mengenai berkebun dan pertanian organik sering mengesyorkan meningkatkan kesuburan tanah menggunakan baja organik - humus. Mari kita ketahui bagaimana humus berguna, bagaimana memasaknya dan bagaimana menggunakannya..

Apa itu humus?

Humus adalah baja organik yang berharga. Ia diperoleh dengan penguraian kotoran yang lengkap, sehingga kotorannya busuk (matang, terbakar). Sekiranya makna perkataan ini tidak dijelaskan, maka ia harus difahami dalam pengertian ini. Apabila orang menulis mengenai "daun humus", mereka bermaksud kompos daun (atau tanah daun). Pada masa ini tidak lagi diterima untuk memanggil humus kompos. Tetapi dalam buku dan artikel lama, diterjemahkan atau disalin dengan tidak baik dari pelbagai sumber, anda boleh mendapatkan tajuk seperti itu. Dalam kes ini, dijelaskan humus (dari mana yang disiapkan) yang dimaksudkan.

Sifat fizikal humus

Humus yang siap digunakan adalah jisim kekuningan yang homogen, longgar, longgar, tidak berbau ammonia dan busuk (baunya semestinya bersahaja, "musim bunga"). Berat jenis - 500-800 kg / cu. Satu baldi berisi sekitar 6 kg humus.

Apa yang berguna untuk humus di kebun dan di kebun

Humus kaya dengan nutrien, menyerap dan mengekalkan kelembapan dengan baik. Lebih-lebih lagi, zarah humus tidak kehilangan keanjalannya, di antara mereka terdapat jurang udara untuk menghirup akarnya. Oleh itu, humus menggerakkan tanah apa pun: di kawasan berpasir ia mengekalkan air dan nutrien di zon akar, tanah liat berat membantu "mengembang": menjadikannya longgar, lapang, berkhasiat.

Penggunaan humus sebagai mulsa menimbulkan keadaan khas di lapisan atas tanah: ia tidak membentuk kerak dengan kapilari, yang, seperti spons, menarik kelembapan dari tanah. Tanah lebat tidak terapung. Cacing tanah dan bakteria bermanfaat menetap di bawah mulsa, yang meningkatkan kecekapan akarnya. Tanah di bawahnya menyejuk dan memanaskan dengan lebih perlahan, suhu berubah dengan lancar. Ini membantu tumbuh-tumbuhan yang suka panas bertahan: pada musim gugur mereka mempunyai masa untuk secara beransur-ansur bersiap untuk musim sejuk, dan pada akhir musim sejuk dan pada musim bunga mereka tidak bangun lebih awal dan tidak berisiko terkena fros.

Dalam keadaan panas yang melampau, permukaan tanah yang berlumuran dengan humus tidak membakar kolar akar tanaman. Tetapi melalui tempat pembakaran inilah yang biasanya menembusi patogen verticillosis stroberi kebun, clematis, lada dan tanaman lain. Nutrien, yang kaya dengan mulus humus, secara beransur-ansur sampai ke akar tanaman dengan penyiraman dan hujan, oleh itu, dalam satu langkah, kedua persenyawaan dan pelembapannya dapat dicapai.

Dan akhirnya, humus sangat diperlukan untuk menanam anak benih dan tanaman rumah yang menuntut pemakanan..

Sebagai sebahagian daripada substrat, humus (humus longgar) sangat berguna untuk terung, timun dan tanaman labu lain, begonia, bunga raya, pelargonium.

Apa humus dibuat dan bagaimana memasaknya sendiri

Baru-baru ini, di pasar hortikultur, anda dapat membeli humus siap pakai dalam beg, walaupun dengan harga yang agak tinggi. Lebih menguntungkan membeli kotoran di ladang dan memasak humus sendiri.

Literatur menerangkan banyak muslihat, tanpa itu, menurut penulis, mustahil untuk mempersiapkan humus "betul". Sebenarnya, semuanya tidak begitu rumit: kotoran disebarkan untuk pematangan di timbunan atau di tong kompos. Bahagian atas ditutup dengan bahan atap, perisai, atau film gelap, jika kotak digunakan, yang berventilasi melalui dinding samping. Tidak menakutkan jika tempat perlindungan sedikit membiarkan air mengalir, yang utama ialah hujan tidak mencuci jisim melalui dan melalui. Pematangan berlangsung 1.5-2 tahun. Humus menjadi matang ketika ia mengalir bebas ke seluruh kelantangannya, dengan warna gelap yang seragam, dan kelantangannya berkurang 3-4 kali ganda dari yang asli.

Cara mempercepat pematangan humus

Untuk menjadikan humus lebih cepat, letakkan bekas pematangan di tempat terpencil yang tidak ditiup angin utara - maka ia tidak akan membeku dalam jangka masa yang lama dan bakteria akan terus berfungsi walaupun pada awal musim sejuk.

Dalam cuaca panas, kira-kira sebulan sekali membangkitkan humus dengan babi, cuba mencucinya lebih dalam, dan sebelum itu, sedikit lembapkan.

Gunakan persediaan EM (Baikal, Shining-3 dan lain-lain) yang mempercepat pematangan kompos.

Cara menggunakan humus di kebun dan di kebun

Humus adalah bahan yang sangat berharga, ia berguna untuk semua tanaman kebun, sayur-sayuran dan dalaman dengan hampir tidak ada sekatan. Pengecualian hanya beberapa tanaman hiasan yang memerlukan tanah yang habis (tanaman untuk gelongsor alpine, kaktus padang pasir, anggrek).

Humus dapat ditambahkan ke tanah untuk digali pada musim bunga dan musim luruh setelah menuai dan membersihkan kawasan ini.

Pada musim gugur, baldi humus, 1-2 sudu besar., Ditambahkan ke tempat tidur yang disediakan untuk menyemai musim sejuk. superfosfat, 2 sudu besar. baja fosforus-potash dan 2 gelas abu.

Pada musim bunga, kadar aplikasi humus ditentukan berdasarkan keperluan budaya. Untuk menanam sayur-sayuran, mawar, bunga, stroberi kebun, humus dibawa dalam 2-4 baldi setiap 1 m persegi..

Humus sebagai komponen tanah subur untuk menanam anak benih digunakan bersama dengan gambut, tanah kebun, kompos. Untuk anak benih sayur-sayuran dan bunga, humus dimasukkan ke dalam substrat nutrien secara purata kira-kira 1/2 daripada jumlah keseluruhan.

Dos sederhana digunakan pada beberapa tahun (nasturtium, ageratum, kosmeya, escholzia): mereka boleh "menggemukkan" dengan lebihan bahan organik, iaitu menanam daun sehingga berbunga.

Di bawah strawberi, humus digunakan pada musim gugur setelah penuaian, selesainya buah dan jigging misai. Adalah baik untuk menutup lapisan humus pada strawberi di atasnya dengan jerami atau habuk papan. Humus harus diletakkan dalam lapisan setebal 5 cm, dan tumbuhan dan tanduk itu sendiri tidak boleh menyentuh humus, jika tidak, mereka boleh membusuk.

Untuk tanaman dengan jangka masa berbuah yang panjang (timun, labu, zucchini), humus dilekatkan semasa penggalian tanah pada musim bunga hingga kedalaman 15 cm.

Di bawah raspberry, humus dibentangkan dari musim bunga hingga pertengahan musim panas dengan lapisan 5 cm seperti mulsa, tanpa penutup.

Bagi kebanyakan tanaman dalaman, ia digunakan sebagai bahan tambahan untuk tanah nutrien, rata-rata, sekitar 1 / 4-1 / 3 dari jumlah keseluruhan.

Humus diperkenalkan ke rumah hijau pada musim bunga (baja busuk pada musim luruh). Sebagai bahan tambahan untuk tanah rumah hijau, humus digunakan pada tahun pertama dari 40 hingga 70 kg / m2, kemudian 15-30 kg / m2 ditambahkan setiap tahun.

Pada musim panas, anda boleh membuat baja cair dari humus untuk hiasan daun dan akar.

Penggunaan baja atau humus - kesilapan dan ciri

Pernahkah anda bertanya kepada diri sendiri: "Apakah perbezaan antara baja dan baja mineral?" Anda akan terkejut, tetapi tidak ada persamaan antara baja mineral dan hanya baja. Dalam banyak buku panduan berkebun, anda boleh mendapatkan nasihat seperti: "Ambil 15 gram ammonium nitrat, tambahkan 30 gram superfosfat berganda, 20 gram garam kalium lagi dan tambahkan 1 liter air", bagaimanapun, manipulasi semacam ini lebih senang meringankan dompet anda, tanpa memberi manfaat kepada tanaman, tiada tanah.

Kotoran dan humus - aplikasi

Apa yang boleh dianggap sebagai baja sebenar? Pertama sekali, humus dan baja. Mereka kaya dengan pelbagai bahan yang memperkaya tanah dengan bahan organik, tetapi dalam keadaan tertentu. Sekiranya anda menyebarkan kotoran semasa membajak, maka setelah membajak atau menggali ia akan berada di dalam tanah tanpa oksigen. Dalam kes ini, ia akan terurai dengan perlahan, sehingga bahagian nitrogen singa hilang dan metana dan asid dilepaskan, dan mereka membahayakan tanaman.

Kesalahan penggunaan baja

Telah terbukti secara eksperimental bahawa kotoran yang digunakan sebagai baja mempunyai pengaruh negatif terhadap hasil, mengurangkannya sebanyak 3 kali karena penggunaan yang tidak tepat. Selalunya, baja hanya ditambahkan ke laman web atau dibajak, dan dalam jumlah banyak kali lebih tinggi daripada yang biasa. Akibatnya, tanah chernozem menjadi berkayu. Lebih tepat lagi, pada musim panas ia menjadi seperti konkrit beku. Ini mungkin kelihatan aneh, kerana kotoran yang digali sebelumnya, secara teori, harus melonggarkan bumi, memberi manfaat kepada tanaman. Namun, baja yang dibajak juga mempunyai satu kekurangan besar..

Ternyata, ruminan tidak mencerna biji rumpai, setelah melewati saluran gastrointestinal, mereka, di tanah, berjaya tumbuh, masalah bagi tukang kebun untuk membasmi mereka akan cukup lama. Oleh itu kesimpulannya: dengan menguburkan kotoran, tukang kebun kehilangan bahagian nutrien yang terdapat di dalamnya, meracuni tanah dengan sebatian yang tidak diperlukan oleh tanaman, membawa biji rumpai ke dalam tanah.

Mungkin lebih baik tidak menggunakan baja sebagai baja sama sekali? Sudah tentu tidak. Secara semula jadi, jika tanah diperkaya dengan bahan organik, ada kompos yang cukup, maka tidak boleh disenyawakan. Sekiranya tanah menjadi langka dan tidak lagi subur, setelah menyebarkannya di sekitar kebun, anda tidak akan dapat mengingatnya.

Kesan baja pada tanaman

Tetapi di sini juga, anda perlu berhati-hati. Baja tidak sesuai untuk semua sayur-sayuran sebagai baja. Timun suka makanan seperti ini. Dan untuk bit, kentang, kubis, wortel dan sayur-sayuran lain dalam jenis ini, baja tidak boleh diterima. Lebih baik menyebarkannya pada musim gugur. Setelah dicampurkan dengan sisa-sisa tanaman, sebahagiannya akan terurai hingga musim bunga. Sekiranya anda melonggarkan tanah dengan rumput garpu kebun, kotoran akan tetap di permukaan tanah dan terus terurai, membawa manfaat maksimum kepada tanaman..

Manure mempunyai kualiti lain: ia terurai dengan perlahan. Dan ini bagus, kerana ketika mereka melepaskan nutrien, tanaman menyerapnya hampir sepenuhnya, dan hanya sebahagian kecil nutrien yang dapat dicuci atau disejat dari tanah..

Penggunaan kotoran yang betul

Cara paling berkesan untuk menyebarkan kotoran bukanlah dengan tanah, tetapi melapisi timbunan kompos dengannya. Ini akan menjimatkan lebih banyak nutrien. Di samping itu, suhu kotoran yang membusuk adalah sekitar 60-65 darjah Celsius, biji rumpai mati pada suhu ini, kompos dibersihkan dan tidak akan membahayakan tanah..

Penggunaan baja busuk - humus

Tetapi intinya bukan pada keburukannya, tetapi pada nilai kegunaannya sebagai baja. Memasukkan kotoran ke dalam tanah sebagai kompos adalah penyelesaian terbaik. Tetapi sekiranya membuat kompos bermasalah, anda perlu menumpuk kotoran dan biarkan selama beberapa bulan. Selama ini, ia akan terbakar dan humus akan keluar darinya, yang dapat ditambahkan ke tanah untuk menyuburkan terung, kubis, tomato, kentang dan lada, menyuburkan tanah di sekitar pokok.

Penting untuk diperhatikan bahawa timbunan kotoran yang dibiarkan membusuk mesti dijaga. Pastikan anda menyingkirkan rumpai di sekitarnya agar mereka tidak kusut dengan humus. Jika tidak, memperkenalkan humus seperti dalam bentuk baja ke tempat tidur dengan lobak merah, dill atau bawang, sebagai gantinya, anda boleh menuai rumpai yang banyak. Jangan beli humus dari ladang ternakan. Di sana, timbunan kotoran dari rumpai pasti tidak dibersihkan, menggunakan baja seperti itu, akan memakan masa yang lama untuk menyingkirkan quinoa, schiritsa dan semua tetamu lain yang tidak perlu di pondok musim panas mereka.

Sebagai kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa cara yang paling produktif untuk menggunakan baja adalah dalam bentuk kompos. Ini akan menjimatkan wang dan sumber daya, dan mengelakkan risiko membawa rumpai dari baja "diimport" ke laman web ini.

Humus

Kotoran burung
Serbuk Gergaji

Humus

Baja dari humus

Humus adalah fasa terakhir pemprosesan sebatian organik. Bahan ini diperoleh dari pelbagai jenis kotoran (kuda, lembu, domba, babi). Humus adalah kepekatan nutrien untuk tumbuh-tumbuhan. Umpan humus adalah baja terbaik pada musim bunga dan awal musim panas.

Fakta menarik, setelah bertukar menjadi humus, baja organik kehilangan sehingga 70% jisim asalnya dan hingga 30-50% isinya. Satu meter padu humus mengandungi dari 500 hingga 800 (kg). Dipercayai bahawa dalam baldi humus ini terdapat 6 (kg).

Humus sering dikelirukan dengan kompos yang dimasak. Humus dan kompos sangat serupa. Kekurangan humus dapat diimbangi sepenuhnya dengan menggantinya dengan umpan tanah kompos (ini juga merupakan baja yang sangat baik untuk tanah terbuka).

Nilai utama humus adalah keadaan pengumpulan nutrien. Komposisi unsur surih humus hampir 100% mudah dicerna untuk tumbuh-tumbuhan. Maksudnya, setelah menyuburkan bumi dengan humus, tanaman akan segera mendapat pakaian terbaik. Sekiranya tanah disenyawakan dengan baja segar atau separuh matang, akan memakan masa 3 hingga 12 bulan sehingga unsur surih baja "mentah" berubah menjadi bentuk mudah tumbuh (mudah alih) untuk tumbuh-tumbuhan. Selanjutnya akan diberitahu, baja apa yang diperlukan kebun, cara mendapatkannya dan cara bekerja dengan mereka.

Harta utama

Humus sangat diperlukan untuk menanam semua jenis anak pokok dan anak benih.

Tempat tidur tanah di rumah hijau dan rumah hijau disediakan seperti berikut:

Humus dicampurkan dengan tanah. Hasilnya adalah campuran tanah yang diperkaya. Konsistensi dituangkan ke dalam kotak bujur yang sudah siap. Itu sahaja, anda boleh mula menanam anak benih muda. Vegetasi akan mendapat jisim hijau dan bertambah kuat secara harfiah di depan mata kita.

Maklumat lanjut mengenai penggunaan baja akan dijelaskan di bawah..

Berdasarkan baja ini, campuran tanah disediakan untuk menanam kebun, kebun sayur dan tumbuh-tumbuhan hiasan. Humus memberi tanaman pertumbuhan kesan pertumbuhan yang meletup.

Komposisi unsur surih humus menyumbang kepada pengembangan sistem akar yang kuat dan pelbagai. Pemupukan berdasarkan humus mempunyai kesan positif terhadap serangkaian massa hijau vegetatif yang dipercepat, serta memperoleh hasil panen yang kaya.

Campuran dan baja biogrow berdasarkan humus semula jadi menjadi sangat popular..

Komponen utama humus adalah mikroorganisma penting secara biologi (BZM), yang merangsang proses metabolik dalam sistem akar. Humus merangkumi:

Antara lain, humus memperbaiki struktur tanah dengan ketara. Baja berdasarkan humus mengikat tanah berpasir ringan dan melonggarkan tanah liat berat. Humus meningkatkan kandungan kelembapan, pengudaraan dan keupayaan haba tanah. Di tanah yang diperkaya dengan humus, urutan besarnya cacing tanah dan makro-mikro-biotik berguna, yang juga merangsang pengayaan sistem kuda tanaman yang ditanam dengan mikronutrien, kelembapan dan udara.

Bilakah baja humus diperkenalkan? - Pada musim bunga. Untuk peranan umpan musim luruh, lebih baik menggunakan kotoran separuh mati..

Cara memasak humus?

Untuk menyediakan humus dua meter padu, kita memerlukan:

Kotoran lembu (4 m 3)

Kotoran segar atau separuh masak disusun ke dalam kotak tahan angin dan kalis air. Banyak tukang kebun menggunakan kompos biasa atau bahkan lubang kompos dan bukannya kotak..

Kotoran ditinggalkan dalam bentuk ini sekurang-kurangnya 2 tahun.

Pada tahun pertama, anda perlu melihat kompos secara berkala dan memantau tahap kelembapan. Sekiranya konsistensi terlalu kering, maka 2-4 baldi air dituangkan ke longgokan. Tetapi sebelum dibasahi, lubang dalam mesti dibuat di permukaan jisim yang membusuk..

Harap maklum bahawa humus dapat digunakan bukan hanya sebagai baja untuk tanah terbuka. Jenis umpan tanah ini telah terbukti dengan baik ketika menanam tumbuh-tumbuhan hiasan dalaman. Campuran tanah untuk periuk disediakan pada kadar 1: 4 (satu bahagian humus untuk 4 bahagian bumi).

Kesediaan humus ditentukan oleh tahap kerapuhan dan konsistensi bau. Humus, disiapkan sepenuhnya, tidak berbau busuk. Bau humus yang baik mirip dengan bau tanah lembap..

Dari segi konsistensi, humus adalah jisim warna gelap yang menyerupai bumi..

Cara menyuburkan tanah dengan humus?

  1. Hiasan taman atas. Selalunya, humus diperkenalkan ke dalam tanah pada musim bunga, sebelum menanam tumbuh-tumbuhan pertama..

Untuk 1 (m 2) tanah, 3 baldi humus digunakan. Pada mulanya, bumi digali, kemudian humus dirancang secara merata dan tanah yang digali "digoreng" dengan menyapu. Humus mesti tertanam di tanah sekurang-kurangnya 15 (cm).

Ngomong-ngomong, humus boleh digunakan bukan dalam bentuk tulennya. Baja apa yang diperlukan untuk bumi bersama dengan humus? - Ramai penduduk musim panas menuangkan segelas (500 ml) abu siap ke dalam setiap baldi humus.

Tanah yang disenyawakan dengan humus sangat menyukai:

  • Timun
  • Labu
  • Zucchini
  • Tomato
  • Lada
  • Kentang
  • Terung
  • Kobis
  • Hijau salad
  • dan lain-lain..
  1. Berpakaian atas taman depan. Penggunaan baja dari humus tidak terbatas pada menanam pakaian dalam tanah, mulsa bumi sering dilakukan dengan humus. Maksudnya, humus tidak dikebumikan atau tertanam di dalam tanah, tetapi tetap di permukaan.

Lapisan sungkupan tidak boleh lebih dari 10 (cm) dan tidak kurang dari 5 (cm). Humus digunakan untuk menanam buah dan pokok hiasan, serta pokok renek dan bunga di tempat tidur bunga. Petak dengan pokok dan pokok renek seringkali tidak tersekat sepenuhnya, tetapi hanya di kawasan akar. Diameter sungkupan hendaklah antara 0,5 dan 2 (m), bergantung pada usia dan ketebalan batang tumbuh-tumbuhan. Baja sungkupan Biogrow telah tersebar luas..

Antara lain, strawberi dan raspberi suka humus mulsa. Di pokok raspberry, tanah dapat dilenyapkan sepenuhnya. Lebih baik mulsa strawberi sedemikian rupa sehingga dedaunan dan pucuk tidak bersentuhan dengan humus, kerana strawberi dapat membusuk dalam hal ini. Selalunya, ketika mulsa strawberi dengan humus, gundukan berkhasiat ditutup dengan jerami. Nota. bahawa anda perlu memperbaharui baja mulsa setiap tahun pada musim bunga.

Umpan tanah cecair

Untuk menyediakan baja berair anda memerlukan:

Humus larut dalam baldi air pengairan. Konsistensi berlangsung selama 2 hari. Penyelesaian ini dapat memberi makan tumbuh-tumbuhan yang lemah dan hanya ditanam. 0.5 (l) dituangkan di bawah setiap belukar. Baja cair untuk tanah terbuka berdasarkan humus boleh diberikan seminggu sekali selama 1 bulan.

Langkah berjaga-berjaga


Seperti baja lain, lebih baik tidak terbawa dengan humus terlalu banyak. Faktanya adalah bahawa tumbuh-tumbuhan, yang diberi makan humus secara berlebihan, dapat "menjadi gemuk". Kesannya ialah tanaman, pokok kebun / pokok renek atau bunga akan mula mendapat jisim hijau vegetatif sahaja yang merugikan perbungaan dan buah-buahan.

Berapa banyak kompos, humus, infus herba yang disediakan dan habuk papan matang

Humus - bagaimana, mengapa, dari apa dan berapa banyak yang dimasak

Secara umum, humus dalam erti kata yang luas difahami sebagai bahagian penyusun tanah, sejumlah komposisi sisa haiwan dan / atau tumbuhan yang dirancang untuk memperkaya tempat tidur anda dengan bahan organik (kerana terdapat banyak unsur mikroorganisma dan mikroorganisma yang penting secara biologi). Kelebihan tambahan menggunakan humus adalah peningkatan kapasiti haba dan kelembapan substrat, menyumbang kepada kelonggaran tanah berat dan pengikatan tanah ringan.
Bergantung pada komposisi, beberapa jenis humus dapat dibezakan, digunakan sebagai baja..
Sebagai contoh, terdapat humus kotoran - seperti namanya, ia diperoleh dari kotoran busuk. Pupuk kandang - kotoran haiwan ternakan atau burung, baja semula jadi yang paling kuno - tidak dapat disapu segar di ranjang, kerana, terurai di dalam tanah, ia mengeluarkan terlalu banyak haba, yang memberi kesan buruk kepada sistem akar tanaman pertanian. Selain itu, benih rumpai yang utuh, spora kulat dan bakteria berbahaya, larva perosak dipelihara di dalam baja.
Oleh itu, humus digunakan di tempat tidur - kotoran busuk, amonia yang sudah tidak berbau, yang berjisim gelap, homogen, ringan dan longgar. Ya, kandungan bahan organik yang berguna dalam jumlah yang banyak dikurangkan berbanding dengan "produk segar", tetapi anda mendapat baja universal "lembut" tindakan, yang dapat diterapkan dengan selamat pada tanaman apa pun.
Humus juga memperbaiki tekstur tanah mana pun. Selalunya ia digunakan sebagai bagian dari campuran tanah di rumah hijau atau rumah hijau, ditambahkan ke lubang penanaman untuk anak benih, dan juga digunakan sebagai substrat nutrien untuk anak benih.
Berapa banyak kotoran yang harus dipanaskan semula sehingga menjadi humus? Ia bergantung pada kaedah "memasak".
Mengikut kaedah Krantz (penyimpanan panas), kotoran longgar dan tidak reput diletakkan di cerucuk bertebat selebar 3 m dan tinggi hingga 1 m dan dibiarkan dalam bentuk ini selama 3-5 hari. Apabila kotoran ini memanas, ia dipadatkan dengan kuat dan lapisan longgar seterusnya diletakkan di atas. Dalam cuaca sejuk, baja ditutup untuk mengelakkan kehilangan haba. Selepas 3-5 bulan, timbunan kotoran dengan ketinggian 3 m berubah menjadi humus yang kemas dan tidak berbau.
Dengan kaedah sejuk, kotoran yang dibasahi dikemas rapat setiap hari ke dalam timbunan selebar sekurang-kurangnya 5 m dan tinggi hingga 2 m. Sebaiknya lakukan ini di ruang paling sejuk, misalnya, di lantai konkrit.
Apabila disimpan di timbunan yang tidak disatukan yang diliputi dari pemendakan di udara terbuka, humus terbentuk dari satu tahun hingga beberapa tahun (bergantung kepada iklim, di kawasan yang hangat ini berlaku lebih cepat), tetapi dalam enam bulan ia sudah kehilangan hingga 60% jisim bahan organik kering dan hingga 50% dari yang terkandung ia mengandungi nitrogen.
Jenis penambahbaikan struktur tanah yang popular ialah humus daun. Ini meningkatkan kapasiti kelembapan substrat, menarik cacing tanah, sedikit mengasidkan tanah.
Humus sedemikian disediakan berdasarkan dedaunan - apa sahaja yang akan dilakukan, selagi ia sihat. Daun yang dikumpulkan dan dihancurkan sebahagiannya diletakkan dengan ketat di dalam struktur khas atau bekas dengan akses udara wajib, disekat dan disiram dengan banyak. Semasa pematangan, jangan lupa untuk memperbaharui kelembapan jisim secara berkala..

Kompos - bagaimana, mengapa, dari apa dan berapa banyak yang dimasak

Infusi herba - bagaimana, mengapa, dari apa dan berapa banyak yang dimasak

Serbuk papan masak - bagaimana, mengapa, dari apa dan berapa banyak yang dimasak

Dengan habuk papan "matang", semuanya pada prinsipnya jelas - ia disediakan dari habuk papan "belum matang", iaitu. segar, mentah.
Mengapa mereka biasa digunakan di pondok musim panas mereka? Dalam banyak kes:

untuk menanam anak benih;
sebagai mulsa untuk tanaman hortikultur dan hortikultur;
sebagai sebahagian daripada tempat tidur yang hangat;
untuk mengatur trek;
sebagai bahagian penting dari kompos; untuk menanam cendawan;
sebagai pemanas ketika menyimpan sayur-sayuran;
untuk perlindungan musim sejuk tanaman;
untuk menyalakan rumah smokehouse atau dandang.
Dan jika ada habuk papan boleh digunakan sebagai bahan bakar atau bahan untuk jalan kebun, dalam kebanyakan kes ia tidak sesuai untuk kontak langsung dengan tanaman. Habuk papan segar dalam jumlah besar dapat mengasamkan tanah dengan ketara dan "menarik" nitrogen dari dalamnya, yang mungkin tidak bermanfaat bagi tanaman kebun. Oleh itu, sebelum penggunaannya di kebun, mereka mesti "masak", dan anda boleh menolong mereka dengan cara ini juga dengan memperkaya sumber zat nitrogen.
Serbuk serai dari pokok konifer sangat "berasid", jadi disarankan untuk menggunakannya hanya untuk tanaman yang menyukai persekitaran seperti itu - misalnya, untuk mulsa rhododendron.
Tuangkan kira-kira 3 baldi habuk papan, 200 g urea dalam lapisan pada lapisan penyebaran dan tuangkan 10 liter air sehingga habuk papan jenuh secara merata. Tutupnya dengan plastik di atas dan tekan dengan sesuatu yang berat. Selepas dua minggu, habuk papan dapat digunakan, merebak dalam lapisan 5-10 cm.
Pada akhir musim, habuk papan seperti itu biasanya digali dengan tanah..
Baja buatan sendiri adalah jalan keluar yang baik untuk penghuni musim panas yang berjimat, yang secara harfiah menggunakan semua yang ada di bawah kaki mereka dan yang dibuang oleh orang lain. Adakah anda menggunakan ubat rumah yang serupa dalam memproses plot kebun anda? Kongsi resipi dan idea dalam komen!

Untuk apa kotoran dan bagaimana menerapkannya dengan betul di negara ini

Menambah artikel ke koleksi baru

Baja dianggap baja yang paling mudah dan mudah didapati. Ia juga digunakan di tempat tidur kecil di mana pelbagai tanaman ditanam, dari sayur-sayuran hingga bunga. Jenis kotoran apa yang harus dipilih untuk laman web anda dan mengapa?

Penggunaan baja untuk pemakanan tumbuhan adalah tradisi yang baik yang berusia lebih dari dua ribu tahun. Dalam pengertian yang luas, ini adalah baja semula jadi yang berasal dari haiwan, kotoran binatang ternakan (lembu, kuda, babi, ayam dan domba) atau campurannya dalam bahagian yang berbeza. Kotoran mengandungi sejumlah besar mikroflora aktif, yang merupakan sumber unsur surih dan berfungsi untuk memperkaya tanah. Manure juga mempunyai sejumlah faedah lain:

  • bertindak sebagai baja kompleks, baja secara beransur-ansur dan memberi makan tumbuhan dengan nutrien;
  • terurai di dalam tanah, ia memenuhi sistem akar dengan karbon dioksida dan mempromosikan fotosintesis;
  • dengan bantuan baja, anda dapat mengatur komposisi tanah, meningkatkan kelonggaran dan kebolehtelapannya (untuk tanah liat berat) atau meningkatkan kelikatan dan keupayaan untuk mengekalkan kelembapan (untuk tanah berpasir ringan dan berat);
  • kesan penyusuan dengan kotoran berlangsung hingga 5-6 tahun di tanah liat, dan 3-4 tahun di pasir.

Memberi makan tanaman dengan tahi lembu

Ramai penduduk musim panas percaya bahawa tahi lembu adalah baja terbaik. Ia sebenarnya adalah baja organik yang paling popular dan serba boleh dengan kandungan nitrogen maksimum..

Kelebihan:

Kekurangan:

  • kecekapan tinggi;
  • fleksibiliti dan ketersediaan;
  • prestasi berkelajuan tinggi;
  • keupayaan untuk mempengaruhi imuniti tumbuhan secara positif;
  • harga rendah.
  • penggunaan yang kerap meningkatkan tahap nitrat di dalam tanah;
  • sebelum digunakan sebagai baja, mullein memerlukan pendedahan yang lama - kotoran segar boleh menyebabkan luka bakar akar;
  • komposisi tidak stabil;
  • bau tertentu.

Kotoran lembu digunakan untuk memberi makan tanaman berikut:

  • timun;
  • tomato;
  • kobis;
  • lada;
  • kentang;
  • pokok buah-buahan dan pokok renek;
  • bunga ros dan perennial lain.

Mullein segar tidak dibawa ke tempat tidur dengan tanaman akar (lobak, wortel, lobak), kohlrabi dan kubis Cina, bawang putih, bawang dan kekacang.

Bergantung pada tahap penguraian, beberapa jenis tahi lembu dibezakan:

  • baja segar (sampah tidak berubah dan segera digunakan);
  • baja separuh busuk (sampah sudah mulai terurai, mempunyai kekuatan tegangan rendah);
  • baja busuk (sangat gelap, sampah mudah musnah);
  • humus (baja itu dipotong dan menjadi homogen);
  • tahi kering (asas untuk penyediaan infus dan makan daun).

Masa terbaik untuk menggunakan tahi lembu adalah musim luruh. Dengan baja makan podzimny secara beransur-ansur terurai pada bulan-bulan musim sejuk dan memberi makan tanah dan akar tanaman secara merata. Untuk tujuan ini, baja disebar secara merata di tapak dengan kadar 6 kg per 1 meter persegi tanah dan menggali tanah.

Memberi makan tanaman dengan kotoran kuda

Dalam pertikaian yang tidak hadir mengenai kotoran mana yang lebih baik, kuda kadang-kadang "menang" terhadap lembu "saudara".

Kelebihan:

Kekurangan:

  • struktur berliang yang longgar;
  • lebih tinggi daripada kotoran lembu, kandungan nitrogen, fosforus dan kalium;
  • memanaskan dengan cepat, melepaskan sejumlah besar haba (50-70 ° C);
  • ia mengandungi lebih sedikit biji rumpai;
  • melonggarkan tanah berat dan meningkatkan pengekalan kelembapan di tanah ringan.
  • lebih awal daripada lembu, "terbakar" dan berhenti mengeluarkan panas;
  • kurang mudah didapati berbanding tahi lembu kerana kekurangan sebilangan besar kandang.

Kotoran kuda digunakan terutamanya untuk tanaman yang sama dengan kotoran lembu. Sampah boleh berbeza-beza dalam komposisi dan tahap penguraian (serupa dengan kotoran lembu):

  • komposisi gabungan (yang terbaik diisi dengan gambut, jerami atau habuk papan) atau baja "bersih";
  • baja atau humus segar, separa busuk, busuk.

Komposisi yang "lebih tua", semakin gelap organiknya. Kotoran "muda" mempunyai komponen yang jelas kelihatan.

Kotoran kuda digunakan pada musim bunga atau musim luruh. Baja segar biasanya dicuba kerana mengandungi jumlah nitrogen dan tenaga maksimum untuk memanaskan tanah. Ini adalah baja segar yang digunakan untuk mengisi rumah hijau dan tempat tidur yang hangat. Tetapi baja, yang berumur 3-4 tahun, juga cukup sesuai. Ia kehilangan bau yang menyengat, tepu dengan mikroorganisma bermanfaat, memperoleh struktur dan kelembapan yang optimum.

Agar kotoran kuda "berfungsi" seefisien mungkin, peraturan aplikasi berikut mesti dipatuhi:

  • meletakkannya dengan lapisan 30-40 cm untuk organisasi musim bunga rumah hijau dan dengan lapisan 50 cm untuk pembentukan tempat tidur musim luruh;
  • tutup dengan sekata dengan jerami di atas;
  • tutup dengan lapisan bumi 30-35 cm.

Lebih baik tidak menggunakan kotoran kuda ketika kulat terbentuk di atasnya - ini menunjukkan ketidakupayaan baja untuk memanaskan badan

Formulasi baja gabungan yang optimum berdasarkan kotoran kuda:

  • baja + jerami (1: 1) - untuk rumah hijau awal dan tempat tidur hangat;
  • baja + gambut atau habuk papan (1.5: 1);
  • baja kuda + lembu (1: 1) - untuk rumah hijau musim bunga;
  • baja + dedaun layu (2: 1);
  • baja buangan + dapur (1: 1) - untuk rumah hijau awal dan tempat tidur yang hangat.

Sapukan tidak lebih dari 6 kg kotoran kuda per 1 meter persegi, dan segera bajak untuk mengelakkan kehilangan sifat berguna baja.

Baja babi sebagai baja

Ciri khas baja jenis ini adalah komposisinya. Seperti yang anda ketahui, babi memakan makanan yang berasal dari tumbuhan dan haiwan, yang menghasilkan "koktel" asli.

Kelebihan:

Kekurangan:

  • peningkatan kandungan nitrogen;
  • penguraian perlahan dan panjang, ketepuan tumbuh-tumbuhan secara beransur-ansur dengan unsur mikro yang berguna.
  • pH yang sangat tinggi, yang tidak sesuai untuk semua tanah.
  • baja segar dapat "membakar" akar tanaman;
  • pemindahan haba baja seperti itu tidak mencukupi untuk pengembangan sistem akar tanaman;
  • ia mengandungi bukan sahaja bakteria tradisional untuk kotoran, tetapi juga patogen salmonella dan helminths.

Anda boleh meneutralkan tahap pH kotoran babi yang tinggi dengan tepung dolomit atau kapur..

Pada dasarnya, kotoran babi digunakan untuk menyuburkan tanaman sayur-sayuran, semestinya meneutralkan keasidan yang meningkat. Lebih-lebih lagi, dia mesti berpusing dalam masa 1 tahun. Sebaiknya memperkenalkan kotoran tersebut untuk memberi makan tanaman pada musim gugur, maka pada musim bunga kesannya akan maksimum.

Sebaiknya jangan memasukkan kotoran babi segar ke dalam tanah (sehingga akan terurai lebih lama), tetapi menyebarkannya ke permukaan dan biarkan hingga musim bunga. 6-7 kg baja segar atau 4 kg baja segar diperkenalkan setiap 1 meter persegi.

Kotoran arnab sebagai baja

Ternyata haiwan ini berharga bukan sahaja daging dan kulit, tetapi juga produk buangan. Kotoran arnab kadang-kadang secara bergurau disebut "lombong emas" yang sebenarnya - ia mengandungi banyak unsur surih yang berguna dan diperlukan untuk tanaman.

Kelebihan:

Kekurangan:

  • komposisi seimbang dan jumlah nutrien yang optimum;
  • kekurangan benih rumpai, kerana arnab hanya memakan batang dan daun tanaman, sehingga benihnya tidak dijaga;
  • kesan aktif pada tanah liat dan tanah liat, setelah hanya tiga tahun tanah menjadi lembut dan longgar;
  • keserasian dengan mana-mana tumbuhan.
  • penggunaan segar boleh menyebabkan luka bakar akar.

Kotoran arnab boleh digunakan dengan cara yang berbeza: dalam bentuk cair dan dalam bentuk serbuk kering. Ini dapat dilakukan pada musim luruh dan musim bunga. Dalam bentuk cair, baja dimasukkan ke dalam lubang semasa membajak atau sebelum disemai. Untuk melakukan ini, 1 kg baja dicairkan dalam 10 liter air dan dimasukkan selama sehari, kacau sekali-sekala. Tidak lebih daripada 2 liter komposisi digunakan setiap 1 sq..

Untuk membuat serbuk kering, kotoran arnab terlebih dahulu dikeringkan di bawah sinar matahari dan kemudian digiling ke keadaan serbuk. Dos baja kering - 1 sudu kecil. serbuk untuk 1.5 kg tanah.

Dan anda boleh membuat baja yang sangat berguna dari kotoran arnab:

  1. campurkan baja dengan sisa tumbuhan dan makanan;
  2. pindahkan campuran ke timbunan kompos (kotoran arnab tidak boleh lebih dari 10% daripada jumlah jisim bahan dalam timbunan kompos) dan letakkan beberapa cacing tanah di sana;
  3. setelah 40-45 hari kacau timbunan, mengeluarkan cacing dari lapisan bawah. Anda akan mendapat humus berkualiti tinggi, yang boleh digunakan untuk memberi makan semua tanaman tanpa kecuali..

Memberi makan tanaman dengan kotoran ayam

Ini adalah alternatif yang sangat baik untuk bahan tambahan kompleks dan baja mineral kompleks. Nutrien yang terkandung dalam bahan organik kurang dibasuh dari tanah dan tidak menghasilkan kepekatan garam yang tinggi.

Kelebihan:

Kekurangan:

  • mempercepat pematangan buah dan meningkatkan hasil sebanyak 20-40%;
  • memulihkan mikroflora dan keasidan tanah, meningkatkan komposisi dan sifatnya;
  • mengandungi tiga kali lebih banyak fosforus dan nitrogen daripada jenis baja lain;
  • tidak mengeluarkan sebatian toksik;
  • meningkatkan daya tahan tanaman terhadap penyakit dan perosak.
  • tidak semua tanaman sesuai untuk komposisi unsur mikro kotoran ayam;
  • nitrogen dalam kotoran ayam terutama terkandung dalam asam urat, dan pengumpulannya yang berlebihan menyumbang kepada pembentukan nitrat, yang merugikan anak benih muda. Juga, asid urik dapat "membakar" akar tanaman.

Pengenalan kotoran ayam ke dalam tanah mempunyai kesan yang baik terhadap pertumbuhan dan perkembangan tanaman seperti kubis, terung, tomato, dan sayur-sayuran lain. Juga, baja ini sesuai untuk tanaman beri dan buah..

Makan dengan kotoran ayam bawang, bawang putih dan tanaman hijau lain harus dilakukan hanya pada awal musim tanam mereka (akhir musim bunga - awal musim panas), kerana pembuahan semasa pertumbuhan aktif tanaman pedas akan merosakkan seleranya

Cadangan umum untuk membuat kotoran ayam kelihatan seperti ini:

  • disarankan untuk menggunakan kotoran ayam ke tanah basah, setelah menyiram atau hujan, kerana dalam lingkungan yang lembap, penguraian dan asimilasinya lebih cepat;
  • di kebun untuk penggalian tanah pada musim luruh, 2 kg kotoran segar diperkenalkan setiap 1 meter persegi;
  • pokok dan pokok renek diberi makan dengan kotoran ayam segar yang diencerkan dengan air dalam nisbah 1:15. Penyelesaiannya dituangkan dari pusat bulatan batang agar tidak membakar akar. Untuk satu pokok, anda memerlukan baldi berpakaian atas, dan untuk belukar - sedikit lebih sedikit.

Kotoran ayam kering dan kompos berdasarkannya harus digunakan secara eksklusif pada musim gugur. Memberi makan tanaman pada musim bunga dapat melambatkan berbuah. Berpakaian musim bunga hanya dibenarkan di tanah berpasir.

Memberi makan dengan buburan

Bubur terpisah dalam keluarga baja semula jadi. Ini adalah baja "cepat" yang digunakan pada musim tanam, bukan sebelum menanam. Unsur utama baja adalah nitrogen dan kalium..

Jangan mengelirukan buburan dengan mullein. Slurry adalah bahagian cecair atau separa cair dari pupuk kandang, dan mullein adalah infusi yang dibuat dari kotoran segar.

Bubur ini sangat berguna dalam tempoh pertumbuhan puncak intensif dan pembentukan jisim hijau. Baja digunakan untuk hampir semua tanaman; tidak ada batasan serius dalam penggunaannya. Semasa penetapan, pembentukan dan pematangan buah, pemberian makanan dikurangkan, dan kemudian dihentikan sepenuhnya.

Dalam bentuk tulennya, buburan tidak digunakan. Ia diencerkan dengan air dalam nisbah 1: 5-7 dan superfosfat ditambahkan (50-60 g untuk setiap 10 liter larutan). Pembalut bahagian atas dikenakan di lorong, di alur yang telah disiapkan hingga kedalaman 10-15 cm dan kemudian ditutup dengan bumi.

Bubur rata-rata mengandungi nitrogen 0.3%, kalium 0.4%, fosfor 0.1%

Cara mencairkan baja untuk makan

Pengairan baja kadang-kadang dianggap kaedah pembajaan yang lebih berkesan daripada menyebarkan bahan segar atau kering. Itulah sebabnya kotoran sering dicairkan dengan air. Tetapi dalam apa perkadaran untuk melakukan ini?

  1. Tahi lembu. Baja segar diletakkan di dalam bekas dan dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 5. Tahan selama 10 hari, kacau larutan setiap 2-3 hari. Mullein yang dihasilkan sekali lagi dicairkan dengan air 1: 2 (jika tanah basah) atau 1: 4 (jika tanah kering) sebelum digunakan.
  2. Kotoran kuda. Baja segar dicampurkan dengan air dalam nisbah 1:10 dan dimasukkan selama 10-14 hari, hanya selepas itu tanaman disiram. Cecair "makanan ekspres" disediakan secara berbeza - kotoran dituangkan dengan air dalam nisbah 1: 1 dan bersikeras selama 2-3 hari dalam bekas enamel atau plastik. Sebelum persenyawaan, komposisi ditapis dan dicairkan lagi dengan air dalam nisbah 1: 1.
  3. Kotoran babi. Ini adalah salah satu jenis baja yang paling menghakis. Ia dicairkan dengan air dalam nisbah 1:15.
  4. Kotoran arnab. Untuk memberi makan tomato, lada dan timun dalam tempoh berbunga, kotoran arnab dibiakkan dalam nisbah 1: 5, dan semasa berbuah - 1:10.
  5. Kotoran ayam. Pada mulanya, bekas atau tong separuh diisi dengan kotoran dan kemudian diisi dengan air ke tepi. Campuran disuntik selama 14 hari, dan sebelum menambahkannya dicairkan lagi dengan air dalam nisbah 1:10.

Hanya tinggal untuk mengetahui berapa banyak kotoran satu jenis atau yang lain sesuai dengan baldi 10 liter standard.

Humus dihasilkan oleh penguraian lengkap baja, gambut, jerami, habuk papan dan rumput. Secara luaran, ia kelihatan seperti jisim warna gelap yang homogen dan longgar dengan struktur bersahaja. Mengapa "baja kering" ini sangat dihargai oleh penduduk musim panas?

  1. Humus adalah jenis baja yang serba boleh dan "lembut". Ini dapat digunakan pada tanaman apa pun - pohon dan semak, sayuran, tanaman hijau dan bunga. Semua nutrien dikumpulkan dalam substrat dan, selain yang tradisional (nitrogen, fosforus, kalium), mangan, zink, tembaga dan belerang juga terkumpul di sana, tanpanya budaya pondok musim panas tidak dapat berkembang.
  2. Kotoran busuk memperbaiki struktur tanah mana pun. Selalunya ia digunakan sebagai sebahagian daripada campuran tanah di rumah hijau atau rumah hijau, dan juga substrat berkhasiat untuk anak benih..
  3. Semasa menanam dan menanam benih pokok buah dan semak beri, humus ditambahkan ke lubang penanaman.
  4. Humus adalah jenis baja yang paling popular dan berkesan, yang digunakan semasa penggalian musim luruh dan musim bunga. 2-3 kg baja ini digunakan pada 1 meter persegi kebun. Dan kerana humus dianggap lebih "tahan lama" daripada kotoran segar, ia perlu digunakan lebih kerap.

Cara menyimpan baja dengan betul

Tidak mungkin selalu menggunakan semua kotoran sekaligus atau mendapatkannya dengan cepat. Ramai penduduk musim panas tidak mempunyai masa untuk menggunakan baja semasa musim dan oleh itu membiarkannya disimpan. Tetapi, malangnya, mereka salah. Contohnya, timbunan kecil hanya ditinggalkan di luar rumah. Tetapi dalam kes ini, nitrogen dihanyutkan oleh hujan, dan timbunannya sendiri terhakis. Tetapi sekurang-kurangnya ada tiga cara untuk menyimpan kotoran.

  1. Kaedah penyimpanan panas (longgar) menurut Krantz - dalam kaedah ini, kotoran longgar dan belum siap diletakkan di cerucuk bertebat selebar 3 m dan tinggi hingga 1 m dan dibiarkan dalam bentuk ini selama beberapa hari. Apabila kotoran dipadatkan, lapisan seterusnya diletakkan di atas. Dalam cuaca sejuk, baja ditutup dengan papan lapis atau jerami untuk mengelakkan kehilangan haba. Selepas 3-4 bulan, timbunan kotoran dengan ketinggian 3 m berubah menjadi humus yang kemas dan tidak berbau.
  2. Kaedah tekan panas. Pupuk kandang dilapisi lapisan 80-100 cm, memisahkan setiap lapisan secara berurutan dan mengekalkan suhu dalam timbunan pada 55-60 ° C. Jumlah lapisan hendaklah sekitar tiga hingga empat, dan ketinggian bahan yang ditekan harus melebihi 2 m.
  3. Kaedah sejuk. Semasa menggunakan kaedah ini, kotoran yang dibasahi setiap hari ditumpuk dengan tumpukan dengan lebar sekurang-kurangnya 5 m dan tinggi hingga 2 m. Tidak perlu kering, sejak itu, bukannya bakteria, kulat yang menyerap nitrogen berkembang.

Cara termudah untuk menyimpan baja semasa musim adalah di bawah kandang

Sekarang anda tahu segala-galanya tentang baja, anda tahu bagaimana memilih jenis yang paling sesuai untuk tujuan yang berbeza, membiakkannya dengan betul dan menggunakannya, serta meletakkannya untuk penyimpanan. Walaupun penggunaan baja dianggap cara paling "kuno" untuk memberi makan tanaman, baja yang lebih baik dan semula jadi belum diciptakan..

Top