Kategori

1 Bonsai
Cara menanam anggrek di rumah: jenis pembiakan, keadaan tumbuh dan ciri penjagaan
2 Bonsai
Menyiram orkid
3 Bonsai
Ulasan rumah hijau polikarbonat
4 Bunga mawar
Badam hiasan: penanaman dan penjagaan

Image
Utama // Bunga mawar

Ohidea secara semula jadi dalam persekitaran semula jadi: di mana dan bagaimana ia tumbuh


Dunia orkid adalah sesuatu yang indah. Tumbuhan suka memanggil bunga rayuan, mereka menulis puisi dan menyanyikan lagu tentangnya. Dan penulis mistik dari Australia G. Meyrink, kagum dengan pandangan yang mempesona, memanggil mereka bunga Setan..

Semua orang biasa dengan bunga dalaman, tetapi hanya sedikit yang melihat anggrek di alam liar..

Banyak jenis bunga ini adalah pemandangan yang menakjubkan: mekar dalam perbungaan besar dalam pelbagai warna yang berbeza. Cara termudah untuk mendapatkan gambar yang cantik adalah di kawasan tropika dan beriklim sederhana. Pelbagai spesies keluarga Orchid terdapat di seluruh dunia, kecuali Antartika. Hari ini terdapat lebih daripada tiga puluh ribu spesies.

Bagaimana anggrek tumbuh di alam liar

Orkid adalah dari jenis berikut:

Saprophytes

Spesies ini tidak mempunyai daun. Mereka berakar di bawah tanah dan memakan humus. Saprophytes juga tidak mempunyai klorofil, sehingga mereka dapat hidup dengan selesa di tempat teduh. Mereka memakan bahan yang dihasilkan oleh kulat.

Untuk pengetahuan anda! Saprophytes dianggap sebagai tumbuhan yang paling tidak simpatik dari keluarga ini, tetapi ia sangat menarik bagi pengumpul..

Epifit

Anggrek jenis ini tumbuh di atas pokok. Phalaenopsis dan Vanda, spesies yang paling biasa dalam keluarga ini, adalah jenis ini. Fungsi pengekalan di permukaan dilakukan oleh sistem akar terbuka mereka.

Penting! Epiphytes bukan parasit, tetapi memakan daun yang gugur, potongan kulit kayu, dan lain-lain. Jangan mendatangkan bahaya kepada pokok di mana mereka tinggal.

Litofit

Bunga yang tumbuh di atas batu disebut lithophytes..

Wakil-wakil terestrial dari keluarga Orkid tumbuh di tanah yang longgar, udara dan lembap. Di Eropah mereka tumbuh hingga setengah meter, di kawasan tropis mereka tumbuh lebih lebar dan lebih lama dan menyerupai semak yang merebak.

Di manakah anggrek tumbuh?

Anggrek tumbuh di alam di mana ia dapat menerima cahaya, udara dan kelembapan yang mencukupi. Epiphytes berakar paling baik di kawasan tropika. Mereka sering dijumpai di Afrika dan Amerika Selatan. Di kawasan beriklim sederhana, bunga darat sering dijumpai. Mereka memilih padang rumput dan dataran tinggi, kebanyakan dari anggrek darat tumbuh di Eropah dan Amerika Syarikat. Phalaenopsis liar paling sering dijumpai di Andes, serta pergunungan Brazil dan Asia Tenggara.

Nota! Untuk memikirkan permaidani yang diperbuat daripada bunga-bunga ini, anda boleh pergi ke Thailand, anggrek telah mengambil alih negara ini.

Sebutan pertama

Sebutan pertama mengenai anggrek terdapat dalam gulungan Cina kuno. Confucius sendiri menulis tentang mereka, membandingkan bau mereka dengan kata-kata rakan karib. Di Yunani kuno, anggrek digunakan untuk mencapai kejayaan dalam hubungan cinta, dan juga untuk pelbagai ritual..

Untuk pengetahuan anda! Telah diketahui bahawa pada abad IV. SM e. ahli botani Theophrastus menyebut bunga-bunga ini, memanggilnya tumbuhan yang digunakan untuk menyediakan antidepresan.

Terdapat legenda bahawa pada abad II. SM e. anggrek itu membantu permaisuri China melahirkan anak-anak, yang dia impikan dan suaminya selama beberapa tahun. Pada masa yang sama, watak Cina untuk anggrek muncul..

Penting! Debunga orkid telah dijumpai di batuan berusia lebih dari 80 juta tahun.

pada abad ke-1 dan ke-2. n. e. Para saintis China telah menulis banyak makalah ilmiah mengenai sifat penyembuhan tumbuhan ini. Terdapat juga maklumat bahawa pada abad II. orang Mexico menggunakan bunga itu untuk membuat minuman kebangsaan. Pada abad-abad berikutnya, banyak buku dan monograf ditulis mengenai anggrek di berbagai belahan dunia..

Kitaran hidup

Di tempat-tempat di mana jumlah terbesar bunga ini mekar, biasanya tidak ada perubahan suhu yang kuat, sehingga anggrek tumbuh secara berterusan di persekitaran semula jadi, tetapi jika keadaan iklim berubah, maka bunga itu akan berhenti berehat dan menunggu keadaan yang baik untuk mekar lagi. Dalam tempoh dorman sementara, proses fisiologi tanaman ditangguhkan, sehingga tidak dapat dikenali. Pada masa ini, ia kelihatan seperti rumput seperti teratai lembah..

Nota! Kerana bermulanya musim sejuk, wakil-wakil daratan keluarga pergi untuk berehat paksa, mereka membentuk kerucut akar, dari mana bunga baru tumbuh ketika musim bunga tiba.

Wakil keluarga Orkid mempunyai jangka hayat yang panjang - dari 60 hingga 100 tahun, kadang-kadang lebih.

Kapan dan bagaimana kilang ini mula diperkenalkan ke Eropah

Kilang ini diperkenalkan ke Eropah pada separuh kedua abad ke-18. Ia dibawa oleh pelancong dari Amerika Selatan. Menurut legenda, seorang ahli botani dari Great Britain menerima hadiah dari rakannya sebagai pencari dalam bentuk anggrek yang mengerut. Dia menanamnya, dan bunga-bunga indah yang muncul kemudian menjadi permulaan populariti tanaman itu. Namun, sehingga anggrek berakar di Eropah, memakan masa sekitar seratus tahun..

Ahli botani melakukan banyak eksperimen di rumah hijau sehingga mereka dapat menanam bunga pertama. Anggrek dengan cepat menjadi terkenal, kerana bunga seperti itu di rumah anda dianggap sebagai tanda kemewahan, dan permintaan untuk itu berkembang dengan pesat. Populariti bunga itu semakin bertambah apabila desas-desus muncul bahawa anggrek itu adalah afrodisiak. Banyak yang menambahkan ubi tanaman menyukai minuman dan mempercayai kehebatannya..

Pengumpul yang kaya bersedia membeli tanaman dengan ganjaran yang besar, jadi pemburu wang pergi ke hutan hujan, mengatasi banyak rintangan untuk mendapatkan tanda-tanda kemewahan ini. Namun, banyak yang tidak berjaya membawa bunga ke Eropah dengan selamat, kerana jalan yang panjang untuk mereka sering menjadi merosakkan..

Anggrek dimuat dalam jumlah banyak kapal di kapal untuk keuntungan, dan untuk alasan ini, banyak spesies tumbuhan mati semasa demam anggrek. Seiring waktu, beg pakaian rumah kaca diciptakan, yang membiarkan cahaya, kelembapan dan terlindung dari sinar matahari langsung. Namun, sementara ada yang memburu, yang lain mencari cara untuk menjinakkan keluarga Orkid. Dan sudah pada abad XIX. ahli botani secara eksperimen mula menanam jenis baru.

Dari manakah anggrek itu dibawa ke Rusia?

Gelombang minat bunga sensasi pertama datang ke Rusia pada abad ke-19. Bunga dibawa dari England dan Jerman untuk keluarga diraja dan keluarga bangsawan. Gelombang kedua mengambil alih negara ini setelah Perang Dunia Kedua, ketika rumah hijau pengumpul terkenal Jerman diimport ke Rusia. Pada akhir tahun empat puluhan, era penanaman perindustrian perwakilan anggrek bermula di Rusia.

Untuk pengetahuan anda! Semasa demam anggrek, profesion baru diciptakan - pemburu tanaman.

Orkid Phalaenopsis di persekitaran semula jadi di atas pokok

Phalaenopsis sering disebut rama-rama malam kerana bentuk kelopaknya yang pelik..

Phalaenopsis tergolong dalam epifit, oleh kerana itu biasanya tumbuh tergantung dari pokok atau duduk di atas batu. Ia bukan parasit dan tidak merosakkan sokongannya. Phalaenopsis mempunyai sistem akar terbuka, sehingga menyerap kelembapan langsung dari udara..

Phalaenopsis di alam liar lebih suka hutan tropika dengan kelembapan tinggi sebagai habitat. Di hutan seperti itu, peredaran udara dan perlindungan dari sinar matahari yang baik. Anggrek liar membiak secara bebas oleh biji dan menerima kelembapan dan nutrien dari akarnya.

Mengagumi keindahan bunga, ahli botani berusaha selama bertahun-tahun untuk menanamnya di rumah hijau, tetapi semuanya tidak berjaya. Walaupun phalaenopsis adalah tumbuhan yang tidak bersahaja, ia tidak dapat tumbuh tanpa aliran udara yang berterusan. Di kawasan tropika, phalaenopsis tumbuh secara harfiah di mana-mana, tergantung dari pokok dan batu.

Perbandingan tanaman liar dan domestik:

  • tanaman domestik berbeza dengan tanaman liar terutamanya dalam kitaran hidupnya. Yang liar boleh hidup hingga seratus tahun, sementara yang dijinakkan 10 kali lebih sedikit;
  • tumbuh-tumbuhan liar senang dengan perbungaan yang banyak, sementara tanaman domestik membentuk beberapa cabang;
  • tanaman rumah mekar beberapa kali dalam setahun dan kemudian dengan penjagaan yang betul, atau ia mungkin berhenti tumbuh sama sekali. Anggrek liar mekar hampir selalu;
  • bunga tanaman domestik lebih kecil, liar, sebaliknya, lebih besar;
  • tanaman liar dapat mencapai ketinggian hingga 2 m, sementara tanaman domestik dua hingga tiga kali lebih kecil;
  • anggrek liar berkembang biak dengan kaedah biji, sementara anggrek dalaman tidak mampu melakukan ini;
  • Phalaenopsis secara semula jadi tumbuh pada penyokong dalam bentuk pokok atau batu, phalaenopsis dalaman tidak memerlukan sokongan;
  • ahli botani telah mengembangkan sebilangan besar jenis tanaman dalaman yang dapat tumbuh di iklim kering;
  • tumbuh-tumbuhan liar jauh lebih cerah, terdapat pelbagai warna.

Nota! Secara semula jadi, anggrek biru dan hitam tidak ada, tetapi baru-baru ini orang Jepun telah melahirkan pelbagai wakil biru keluarga ini

Anggrek liar jauh lebih cantik, lebih cerah, lebih tinggi daripada tanaman rumah. Perbungaan yang luar biasa memukau khayalan, dan bau yang menyenangkan mengejutkan minda, bukan apa-apa bahawa Eropah telah mengalami demam anggrek selama beberapa dekad. Terdapat kepercayaan bahawa mungkin untuk menghilangkan alkohol dan ketagihan rokok, tetapi mustahil dari anggrek. Tumbuhan disebut keajaiban alam.

Walaupun jumlah spesies anggrek melebihi 30 ribu, beberapa spesies masih dalam ancaman kepupusan. Tidak diketahui berapa spesies yang terbunuh semasa demam di Eropah, ketika tanaman dimuat ke kapal, menebang seluruh hutan, dan dipaksa untuk dilemparkan dari kapal dalam perjalanan sehingga kapal tidak tenggelam bersama kru. Namun, satu perkara yang jelas bahawa hanya beberapa dozen yang sesuai untuk penanaman rumah. Oleh itu, anda tidak boleh mengambil bunga dari perjalanan, lebih baik membelinya di kedai bunga tempatan..

Anggrek yang indah di alam - kehidupan phalaenopsis di alam liar dan perbezaan dari bunga rumah

Phalaenopsis adalah tanaman yang sesuai untuk penanam pemula. Bunga itu sangat bersahaja untuk dijaga. Ia dibezakan dengan keindahan dan kecerahannya.

Ketika datang ke anggrek, kebanyakan orang membayangkan perbungaan phalaenopsis yang subur. Ini mengenai kehidupan spesies anggrek ini di alam liar yang akan dibincangkan kemudian dalam artikel. Untuk lebih jelasnya, kami akan memperkenalkan anda dengan foto contoh pertumbuhan phalaenopsis di alam semula jadi.

Di bahagian dunia mana ia diedarkan?

Phalaenopsis berasal dari Asia Tenggara. Sebilangan besar varietas berasal dari Filipina dan Australia timur laut. Dipercayai bahawa genus muncul di selatan China, dan kemudian merebak ke bahagian lain di dunia..

Tumbuhan ini menjadi sensasi hanya setelah menemui saintis terkenal Karl Linnaeus. Dialah yang menggambarkan bunga ini dalam karyanya "Jenis tanaman", dan menyebutnya "epidendrum yang menggemaskan", yang diterjemahkan sebagai "hidup di atas pohon".

Di mana dan bagaimana ia tumbuh?

Genus phalaenopsis mempunyai lebih daripada 70 spesies. Sebilangan besar daripadanya adalah epifit - bunga yang tidak berakar di tanah dan hidup di tumbuh-tumbuhan lain, menggunakannya sebagai "penyokong" atau penyokong. Bunga mengambil bahan berguna dari daun gugur, kulit kayu, lumut.

Kelembapan diperoleh dari udara, kerana hutan hujan sering kali hujan, dan pada waktu pagi terdapat kabut tebal. Walaupun phalaenopsis dan epifit, mereka tidak naik tinggi, tetapi lebih suka tumbuh di tingkat bawah hutan. Tempat kegemaran - kawasan berlorek di paya atau berhampiran sungai dan tasik. Terdapat varieti yang hanya tinggal di atas batu.

Kitaran hidup

Dalam keadaan semula jadi, tanaman itu berbunga beberapa kali dalam setahun. Phalaenopsis secara praktikal tidak mempunyai masa rehat, walaupun diperhatikan pada perwakilan anggrek lain. Iklim di mana bunga tumbuh jarang berubah. Tidak ada perubahan mendadak dalam suhu atau suhu sejuk, dan ini menyumbang kepada pertumbuhan yang berterusan.

Terdapat konsep rehat biologi dan rehat paksa. Selepas pucuk baru tumbuh, bunga itu akan berehat. Ini berlaku dalam keadaan iklim yang baik..

Seperti apa bunga liar, foto

Phalaenopsis adalah bunga monopodial dengan satu batang pendek tumbuh ke atas. Di dekat tanah ada roset dengan dedaunan tebal dan rimbun, yang menyerap kelembapan dan nutrien. Panjangnya, daunnya dapat mencapai 6 hingga 30 sentimeter, semuanya bergantung pada ragamnya. Kadang-kadang terdapat corak berwarna terang pada bilah daun..

Peduncle langsing dan tinggi, dengan bunga terang besar yang menyerupai kupu-kupu mekar di atasnya. Ukuran berkisar antara 3 hingga 30 sentimeter. Semasa berbunga, dari 5 hingga 40 bunga muncul pada satu batang, semuanya bergantung pada seberapa sihat phalaenopsis. Di alam liar, jumlahnya boleh mencecah ratusan.

Skema warna agak berbeza-beza. Kilang ini terdapat dalam pelbagai warna: putih, biru, terang dan kuning terang, ungu gelap. Kelopak ditutup dengan corak yang tidak biasa.

Akarnya lapang, hijau. Ikut aktif dalam fotosintesis bersama daun.

Kami juga mencadangkan menonton video mengenai bagaimana rupa anggrek di alam liar:

Perbandingan tanaman liar dan domestik

Phalaenopsis jatuh cinta bukan hanya dengan penanam bunga, tetapi juga dengan penternak yang membiakkan lebih dari 5 ribu spesies.

  • Tumbuhan yang ditanam secara buatan tidak perlu bergantung pada apa-apa seperti bunga liar. Mereka sudah tumbuh dengan tegak secara menegak, dan tidak tergantung dari batang pokok..
  • Bunga varieti domestik jauh lebih besar, tetapi jumlahnya beberapa kali lebih sedikit daripada phalaenopsis yang tumbuh di hutan tropika.
  • Secara semula jadi, anggrek dapat hidup hingga 100 tahun, tetapi dalam keadaan pangsapuri, umurnya terhad.
  • Tetapi dalam negeri dan liar, bunga memerlukan iklim yang hangat dan kelembapan yang tinggi..

Mengapa disebut keajaiban alam?

Warna bunga sangat asli dan pelik sehingga di Eropah mereka mula disebut "keajaiban alam". Juga, nama ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam beberapa spesies tandan tumbuh ke bawah, iaitu, mereka menggantung dari pokok, dan ini adalah fenomena yang agak jarang berlaku..

Fakta menarik

Nama yang tidak asing bagi orang muncul untuk bunga ini pada tahun 1825. Pengarah Taman Botani Leiden, Karl Blume, mengembara ke Kepulauan Melayu dan menemui bunga putih yang besar di batang tinggi di hutan lebat. Dia keliru dengan rama-rama malam. Itu adalah kesalahan yang cepat terungkap, tetapi Blume memutuskan untuk memanggil bunga ini phalaenopsis - dari kata Yunani phalania - "ngengat" dan opsis - "kesamaan".

Kesimpulannya

Anggrek Phalaenopsis eksotik yang luar biasa adalah keajaiban alam semula jadi yang mudah dijumpai oleh penjual bunga yang mahir di kediamannya. Bunga tidak akan menimbulkan banyak masalah, dan akan selalu menggembirakan mata dengan mekar yang subur.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Di manakah anggrek tumbuh di alam liar

Nama antarabangsa:

Sinonim:

Kerumitan:
Kitaran pembangunan:
Mod cahaya:
Mod penyiraman:
Suhu:
Tanah:
Ciri utama:

Warna dedaunan

Warna tunas

Saiz bunga

Domain:
Kerajaan:
Jabatan:
Kelas:
Pesanan:
Keluarga:
Genus:

Confucius memanggil bunga ini "Raja Tumbuhan Harum." Selama berabad-abad, Orkid telah memikat orang dengan penampilan, aroma dan daya tarikan eksotik mereka. Keindahan mereka adalah keajaiban evolusi yang nyata, dan kisah mereka sama menariknya dengan kisah cinta yang baik..

Bunga-bunga ini diedarkan secara meluas di seluruh dunia dan berkembang di alam liar. Mereka juga terkenal dengan alasan bahawa mereka tidak tumbuh di tanah biasa, tetapi diletakkan di atas dahan dan batu..

Menyebarkan warna

Mereka sangat biasa di iklim lembap, seperti hutan tropika. Mereka menyukai kawasan hutan dengan cahaya yang cukup, sambil bersembunyi di bawah naungan pokok dari sinar matahari dan angin.

Lereng gunung yang berhutan menarik tanaman ini paling banyak..

Tetapi bukan itu sahaja, lebih daripada 200 varieti tumbuh di padang belantara Amerika Utara, di antara rawa dan hutan. Ini bukan bunga tropika yang berasal dari Asia. Anggrek Amerika Utara adalah tanaman darat yang bertolak ansur dengan suhu sejuk dengan baik dan tumbuh di tanah normal..

Bunga tumbuh di sebatang pokok. Foto digunakan sebagai ilustrasi. Sumber: Yandex.Gambar

Ya, suhu habitat bunga ini sangat berbeza dari satu spesies ke spesies, tetapi mereka masih menyukai tempat yang serupa di alam. Oleh itu, di lintang kami, anda juga boleh menemui bunga-bunga ini.

Di Rusia tengah, di selatan dan bahkan di Timur Jauh, kira-kira 150 jenis Anggrek tumbuh. Lebih-lebih lagi, ada yang awalnya tumbuh di sini, nama mereka adalah Orchis dan Slipper.

Spesies semula jadi yang tumbuh di tengah Rusia:

  • Diraja;
  • Orkis;
  • Selipar wanita;
  • Selipar berbunga kecil;
  • Hutan;
  • Afrika;
  • Mediterranean;
  • Paya;
  • Air mata Cuckoo;
  • Lyubka berdaun dua.

Adaptasi

Salah satu masalah terbesar bagi penanam bunga dan tukang kebun adalah mereka tidak dapat bertolak ansur dengan perubahan iklim yang radikal. Mereka menyesuaikan diri dengan persekitaran, tetapi penyesuaian ini memerlukan masa yang lama..

Yang dikatakan, menanam Anggrek anda sendiri di rumah adalah idea yang bagus..

Dalam beberapa kes, tanaman tidak dapat pulih dari kejutan dan berhenti berkembang selamanya. Oleh itu, jika anda mempunyai Anggrek, cubalah menghasilkan semula keadaan semula jadi..

Fros dan sejuk

Tidak semua Orkid memerlukan iklim yang lembap, sederhana dan lembap. Seperti yang dijelaskan di atas, bunga dari AS tumbuh dengan baik pada bulan-bulan musim sejuk dan bahkan bertolak ansur dengan fros. Varieti semacam itu jarang berlaku, tetapi mereka sangat dihargai oleh penanam bunga kerana kecantikannya..

Kehilangan tumbuhan liar

Sayangnya, bunga-bunga ini yang tumbuh di habitat semula jadi mereka terancam kepupusan. Ratusan varieti mereka hilang setiap tahun disebabkan oleh perubahan iklim dan pemburu haram yang menjual varieti langka di pasaran gelap..

Nilaikan artikel, kongsi bahan dengan rakan anda di rangkaian sosial, dan juga luahkan pendapat anda dalam perbincangan di bawah!

Anggrek di alam - jenis apa dan di mana ia tumbuh

Anggrek adalah yang paling meluas dan disesuaikan dengan keadaan dalaman. Kedai bunga membuat banyak usaha untuk menjadikan kecantikan mereka selesa di rumah. Terutama untuk anggrek, peraturan suhu ditetapkan, kelembapan dan pencahayaan diatur, dan prosedur penyiraman khas juga diatur. Semua kaedah penjagaan ini bertujuan untuk membuat bunga terasa nyaman, dan berkembang, menyenangkan mata dengan berbunga yang tidak biasa dan panjang.

Sebenarnya, semua komponen ini hanya mengulangi keadaan habitat semula jadi yang biasa dilakukan oleh anggrek. Dalam artikel ini kita akan membincangkan bagaimana orkid tumbuh secara semula jadi..

maklumat am

Orkid, atau anggrek, adalah keluarga kuno yang muncul di bumi bahkan sebelum kelahiran manusia. Bunga dijumpai di semua benua kecuali Antartika. Sebahagian besar tumbuh di lintang tropika dan subtropika. Namun, tidak hanya di sana, misalnya, di wilayah bekas Kesatuan Soviet, terdapat 419 spesies anggrek..

Perlu diperhatikan bahawa untuk setiap garis lintang, keluarga ini telah mengembangkan kaedah penyesuaiannya sendiri yang memungkinkannya berkembang dan berkembang secara aktif..

Di iklim beriklim sederhana, tanaman terus-menerus, dengan perubahan kitaran hidup yang berterusan. Mereka tumbuh di tanah. Rimpang atau umbi terbentuk kerana suhu sederhana.

Dalam keadaan tropika, terdapat spesies epifit yang melekat pada pokok dan tumbuh-tumbuhan besar yang lain tanpa mempolitikannya. Akar bunga tidak ada di tanah.

Penting! Kehidupan anggrek di alam liar sangat berbeza dengan kehidupan di rumah..

Habitat anggrek

Secara kondisional, adalah mungkin untuk membahagikan zon pertumbuhan anggrek dalam keadaan semula jadi kepada 4 yang terpisah. Iklim di dalamnya berbeza antara satu sama lain. Spesies dengan tabiat tumbuh juga berbeza. Di sinilah orkid tumbuh di alam semula jadi:

Zon stepa dan dataran tinggi

Ini bukan habitat yang paling menarik untuk jenis bunga ini. Benar, mereka tetap menyesuaikan diri dengannya dan tumbuh dan berkembang dengan indah. Sebagai tambahan kepada spesies epifit biasa untuk anggrek, spesies yang dapat berakar di tanah juga hidup di zon padang rumput. Harus diingat bahawa di padang rumput dan di dataran tinggi, perbezaan harian antara suhu siang dan malam sangat besar..

Wakil utama anggrek seperti ini adalah Spotted Orchis. Tumbuh di tanah. Daunnya dicat dengan bintik coklat kelabu. Ketinggian spesies ini sangat kecil - dari 30 hingga 60 sentimeter. Terdapat banyak bunga. Peduncle memanjang, berakhir dengan perbungaan jenis lonjakan. Warna ungu atau ungu.

Penting! Cara pertumbuhan Orkis menunjukkan kemampuan anggrek untuk menyesuaikan diri dengan zon iklim yang berbeza..

Amerika Selatan dan Afrika

Selari antara Amerika Tengah dan Selatan dan pantai Afrika.

Ini adalah kawasan yang sangat bagus untuk varieti epifit. Atau lebih tepatnya, bagi mereka yang lebih suka menanam di pokok. Mereka dilekatkan dengan akarnya dan kadang-kadang tumbuh sangat tinggi. Kelembapan melebihi 60% dan suhu di atas 28 ° C pada siang hari sesuai untuk perkembangan spesies ini. Sistem akar telanjang tidak pernah kering dan secara aktif memberi makan kelembapan dari udara.

Anggrek Dendrobium tumbuh dengan baik di zon iklim ini. Pucuk varieti ini biasanya tegak, tetapi juga dapat bergerak ke bentuk yang menjalar. Daun tumbuh di seluruh batang dan tidak dikumpulkan pada titik pertumbuhan bunga. Biasanya 4 hingga 8 bunga terbentuk. Pelbagai jenis Dendrobium menyenangkan mata dengan sebilangan besar warna.

New Guinea, Malaysia dan Indonesia

Zon ketiga adalah wilayah New Guinea, Malaysia, Indonesia. Juga termasuk Andes dan pergunungan Brazil.

Zon iklim ini berbeza dengan rejim suhu tropika, yang sedikit lebih rendah. Kelembapan udara dalam keadaan semula jadi tetap tinggi. Spesies orkid epifit juga biasa di sini. Dipercayai bahawa zon ini adalah yang paling selesa untuk semua jenis anggrek, kerana gabungan suhu, kelembapan dan pencahayaan sangat sesuai untuk pengembangan sepenuhnya dan keberadaan mereka yang riang. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan spesies tumbuh di wilayah yang disajikan.

Cattleya Orchid adalah wakil dari zon iklim ini, yang telah berakar di rumah. Secara semula jadi, ia adalah bunga dengan akar yang menjalar, yang memungkinkannya melekat pada pohon dan tebing gunung. Ketinggiannya boleh mencapai satu setengah meter. Aroma yang luar biasa mencirikan keindahan ini, yang menghasilkan 10 hingga 20 bunga cantik yang besar. Diameter mereka mencapai 20 sentimeter.

Cattleya telah mengembangkan "organ" yang sangat menarik. Ia dipanggil pseudobulb. Pseudobulb adalah titik pertumbuhan bunga ini, di mana nutrien disimpan, juga ditutup dengan velamen. Ini adalah lapisan sel yang membolehkan akar dan mentol menyerap nutrien dari udara..

Zon bersuhu

Anggrek tidak begitu biasa di zon iklim ini. Lebih-lebih lagi, bunga sedikit diubahsuai. Ini disebabkan oleh fakta bahawa di zon sederhana sukar untuk mengembangkan sistem akar udara. Sayangnya, keadaan suhu tidak memungkinkan untuk melakukan ini. Oleh itu, anggrek tumbuh di tanah.

Penting! Anggrek dari zon sederhana membuktikan tahap penyesuaian yang tinggi dari varieti ini..

Perincian penting

Thailand memang boleh dianggap sebagai zon paling terpelihara untuk pertumbuhan anggrek. Di tempat-tempat ini, perwakilan subkeluarga anggrek boleh didapati di setiap langkah. Mereka tumbuh di hutan, bandar, batu, pokok dan tebing gunung.

Dalam artikel ini, kita membincangkan bagaimana orkid tumbuh secara semula jadi. Bunga tumbuh di setiap benua, setiap zon habitatnya menjadikan penampilannya berbeza dari yang lain. Menghiasi rumah hijau atau bilik anda dengan berbunga yang indah, perlu diingat tanah air anggrek, kerana ini secara langsung mempengaruhi penjagaan bunga.

Phalaenopsis di alam liar - bagaimana anggrek tumbuh di alam?

Anggrek rumah ada di mana-mana. Mereka dibeli di kedai khusus, dipersembahkan sebagai hadiah dan dibawa dari negara eksotik. Tetapi setengah abad yang lalu, mereka tinggal di alam liar dan tidak bertahan di rumah..

Anggrek di persekitaran semula jadi

Anggrek adalah salah satu bunga tertua di bumi. Sudah terbukti bahawa mereka wujud lebih dari 65 juta tahun yang lalu, pada akhir era Mesozoikum. Nama bunga itu diberikan sejak abad ke-5 hingga ke-6 SM. e. apabila disebut dalam risalah farmasi. Hari ini, saintis mengetahui lebih daripada 35,000 spesies tumbuhan ini terdapat di alam semula jadi..

Anggrek liar tidak bersahaja dan boleh tumbuh di batang pokok, di tanah, atau di batu karang. Di samping itu, mereka berbeza antara satu sama lain dalam ciri berikut:

  • habitat iklim;
  • penampilan dan saiz;
  • pewarna tunas dan daun.

Habitatnya sangat luas; terdapat di hampir semua benua Bumi. Kepekatan dan kepelbagaian maksimum tanaman diperhatikan di lintang tropika. Iklim tropika adalah yang optimum untuk pertumbuhan dan perkembangan aktif bunga ini..

Para saintis telah mengenal pasti empat zon iklim bersyarat di mana anggrek dijumpai:

  1. Zon Khatulistiwa - mempunyai iklim panas dan lembap, sesuai untuk semua jenis tanaman orkid. Ini termasuk wilayah Amerika Tengah dan Selatan, pantai Afrika, India selatan, tanah Asia Tenggara dan wilayah lain dengan iklim yang serupa..
  2. Zon hutan gunung tidak begitu panas seperti sebelumnya, tetapi dengan suasana yang sama lembab. Ini termasuk kawasan dengan kawasan pergunungan yang terletak di Brazil, New Guinea, Asia Tenggara, dll. Semua jenis anggrek terdapat di kawasan ini.
  3. Steppe - dicirikan oleh iklim yang panas dan gersang dan perbezaan suhu yang besar antara siang dan malam. Ini termasuk Midwest, wilayah Belarus, Ukraine, dan Ural Selatan. Zon ini dapat memenuhi keperluan sejumlah spesies epifit dan sebilangan orkid daratan..
  4. Zon sederhana dicirikan oleh suhu yang cukup rendah. Ia merangkumi wilayah Amerika Utara, Eropah, Siberia Barat, Asia Kecil. Dalam keadaan seperti itu, tanaman tidak dapat sepenuhnya mengembangkan sistem akar udara. Oleh itu, hanya spesies anggrek terestrial yang terdapat di sini, yang menyembunyikan akarnya di tanah..

Biasanya, tanaman anggrek panjang, batang tegak dengan pelbagai jenis bunga. Daun beberapa spesies, kerana ketebalannya, mengumpulkan nutrien dalam jumlah yang cukup. Warna dedaunan boleh monokromatik atau bercorak; dalam beberapa jenis, dedaunan sama sekali tidak ada. Tunas dengan pelbagai bentuk dan warna boleh mencapai diameter 30 cm.

Di mana Phalaenopsis tumbuh di alam semula jadi?

Varieti yang paling biasa di kalangan peminat tanaman hiasan adalah Phalaenopsis. Bunga ini jatuh cinta dengan penanam bunga kerana keindahan dan kesederhanaannya. Secara semula jadi, terdapat kira-kira 70 spesies Phalaenopsis yang hidup dalam pelbagai keadaan. Kesemuanya disatukan dengan adanya sistem akar udara..

Bertentangan dengan kepercayaan popular, anggrek bukanlah parasit yang memakan kulit kayu dan getah pokok yang mereka tinggali. Akar mereka memberikan aktiviti penting bunga dengan menerima kelembapan dari atmosfera. Nutrien berasal dari pertumbuhan kulat yang terdapat di permukaan kulit kayu, lumut dan daun mati. Di samping itu, sistem akar mereka terlibat secara aktif dalam fotosintesis..

Habitat

Oleh kerana Phalaenopsis mempunyai sistem akar udara, ia hanya dapat dijumpai di kawasan hutan khatulistiwa dan gunung. Mereka dicirikan oleh suhu tinggi dan tahap kelembapan yang tinggi. Habitat asli bunga ini dianggap sebagai kawasan Asia Tenggara..

Sebilangan besar Phalaenopsis boleh didapati di negara-negara seperti:

Thailand boleh dianggap sebagai salah satu tempat pemujaan budaya ini. Di negara ini, tanaman ini dapat dijumpai secara harfiah di mana-mana sahaja: di atas pokok, batu, batu, di bandar dan bandar. Selain pengedaran bunga di mana-mana di persekitaran semula jadi, terdapat ladang-ladang khas di Kerajaan Thailand. Di dalamnya, setiap orang dapat berkenalan dengan banyaknya jenis dan membeli sesuatu sesuai dengan keinginan mereka..

Keadaan yang menguntungkan

Phalaenopsis merasa senyaman mungkin dalam iklim tropika. Di kawasan tropika terdapat spesimen terbesar dan terang. Walaupun mempunyai kemampuan menetap di dahan pokok, mereka tidak cenderung naik lebih tinggi, lebih suka menetap di tingkat bawah hutan.

Berikut ini dianggap sebagai keadaan ideal untuk pertumbuhan dan perkembangan bunga yang normal:

  • kekurangan perubahan suhu secara tiba-tiba;
  • rejim suhu dari 19 hingga 28 darjah;
  • kelembapan tinggi (kehadiran mana-mana badan air sangat dialu-alukan);
  • kawasan yang teduh, tidak termasuk cahaya matahari langsung.

Keperluan mendesak untuk Phalaenopsis adalah adanya sokongan. Pilihan terbaik mungkin adalah dahan pokok. Tetapi jika bunga itu kurang sinar matahari, bunga itu dapat menetap di batu atau batu. Tetapi hanya dengan syarat bahawa atmosfer mengandungi jumlah kelembapan yang mencukupi.

Bagaimana anggrek liar tumbuh dengan foto?

Anggrek liar berkelakuan berbeza di persekitaran semula jadi mereka. Penampilan mereka secara langsung bergantung pada cara hidup, yang ditentukan oleh habitat. Cara hidup bermaksud kedudukan bunga seperti itu (terutamanya sistem akarnya) di mana tumbuhan menerima sepenuhnya nutrien, kelembapan dan cahaya matahari yang diperlukan..

Beberapa kumpulan anggrek:

  1. Litofit. Kumpulan terkecil. Tumbuhan bersarang di batu dan tebing gunung yang terdedah kepada hujan dan angin. Psilofit, yang tumbuh di lereng batu kapur, dibezakan menjadi kategori yang berasingan. Bunga dan daun tanaman ini biasanya lebih kecil daripada bunga kumpulan lain, tumbuh dan ke tepi.
  2. Orkid tanah. Mereka mempunyai sistem akar tradisional yang terkubur di dalam tanah. Selalunya dijumpai di zon sederhana. Kelihatan seperti bunga liar biasa atau bunga taman tumbuh secara menegak.
  3. Saprophytes. Sekumpulan anggrek tumbuh di bawah tanah. Tumbuhan ini tidak mempunyai daun dan tidak ada klorofil, hanya rimpang putih tebal. Mereka melakukan tanpa cahaya matahari dan parasit di semak melalui mediasi jamur. Tunas adalah perbungaan yang kompleks dengan aroma menyenangkan yang kuat.
  4. Epifit. Sekumpulan tumbuhan dengan sistem akar udara yang mengambil bahagian dalam fotosintesis bersama dengan jisim yang gugur. Akar bunga yang terbuka merangkumi batang pohon, menempel pada penyimpangan kulit kayu, atau terpaku pada batu. Sebilangan besar tanaman orkid tergolong dalam kumpulan epiphytes. Mereka berbeza dalam pelbagai warna dan ukuran tunas. Oleh kerana banyaknya bunga di peduncle, mereka sering tumbuh dalam kelompok besar, tergantung dari pokok.

Mengapa bunga tumbuh di pokok?

Oleh kerana kebanyakan anggrek yang terdapat di habitat semula jadi mereka adalah tumbuhan epifit, mereka terpaksa mencari sokongan yang optimum untuk kehidupan normal. Batang dan dahan pokok (terutama yang terdapat di hutan hujan) adalah penempatan terbaik kerana beberapa sebab:

  • penyelewengan kulit kayu membolehkan bunga berlabuh dengan selamat di atas pokok;
  • banyaknya mikroorganisma yang hidup di atas kayu memberikan bunga nutrien berterusan;
  • penempatan di dahan memberikan ruang yang tidak terhad untuk peduncles;
  • bahagian atas pokok melindungi tanaman dari cahaya matahari langsung.

Bagaimana tanaman dalaman berbeza dengan tanaman liar

Beberapa jenis anggrek yang ditanam, berkat usaha penternak, mempunyai warna dan bentuk kelopak yang tidak biasa. Walaupun ukuran besar bunga dalam ruangan, jumlahnya jauh lebih rendah daripada spesimen yang hidup di persekitaran semula jadi. Pada satu batang Phalaenopsis liar, hingga ratusan bunga dapat tumbuh. Ini semula jadi, kerana tumbuhan liar menerima nutrien dan kelembapan dalam jumlah yang tidak terhad dan komposisi yang diperlukan..

Sebagai tambahan kepada perbezaan luaran antara kedua tumbuhan, terdapat beberapa lagi ciri:

  1. Pembungaan anggrek di alam liar hampir tidak berhenti, dan pembungaan tanaman dalaman berlaku 2-3 kali setahun setelah mencapai usia tertentu dan dengan perawatan yang betul. Terdapat beberapa sebab mengapa bunga rumah boleh berhenti sama sekali berbunga..
  2. Di persekitaran semula jadi mereka, anggrek dapat hidup hingga 100 tahun, dan jangka hayat tanaman lebih pendek..
  3. Bunga domestik tidak mempunyai kemungkinan pembiakan benih. Untuk mendapatkan tanaman berbunga dewasa, anda perlu menanamnya lebih dari satu tahun dalam keadaan makmal..

Jenis orkid apa yang terdapat di alam semula jadi

Penerangan dan asal usul

Anggrek dianggap sebagai salah satu tanaman paling kuno di planet kita. Para saintis telah mengesahkan bahawa mereka wujud pada zaman Kapur Akhir. Mereka pertama kali muncul kira-kira 30 juta tahun yang lalu. Walaupun debunga mereka telah dijumpai di batu yang berusia 80 juta tahun.

Berjuta-juta tahun telah dihabiskan dalam evolusi dan interaksi anggrek dan pendebunga. Selama periode ketika tanaman berbunga mendominasi planet ini, anggrek, untuk bertahan hidup, menarik serangga menjauhkan diri dari angiosperma tertua.

Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga Orkid, ke jabatan Pembungaan, dan kelasnya adalah Monocotyledonous. Menurut klasifikasi yang lebih terperinci, bunga-bunga ini diklasifikasikan mengikut urutan Asparagus.

Secara luaran, anggrek boleh mempunyai penampilan yang paling beragam, yang bergantung pada keadaan tumbuh. Tumbuhan ini dicirikan oleh warna dan bentuk kelopak, perianth dan spur yang unik. Dalam bunga ini, salah satu kelopak bawah ("bibir") adalah sejenis "tempat pendaratan" untuk pendebunga.

Bunga-bunga ini adalah centenarian. Rata-rata, bunga ini hidup selama kira-kira 60-80 tahun. Beberapa spesimen telah hidup selama lebih dari satu abad..

Video "Semua Mengenai Orkid"

Video mengenai anggrek dalam keadaan tumbuh yang berbeza, spesies tumbuhan dan prinsip penjagaan asas.

Tempat yang semakin meningkat

Anggrek adalah bunga yang cukup tahan lasak. Mereka mudah menyesuaikan diri dengan zon iklim mana pun. Tumbuhan ini hidup di iklim kering dan panas dan di kawasan sejuk di planet kita. Perwakilan spesies ini tidak dapat dijumpai kecuali di Antartika. Walau bagaimanapun, pelbagai jenis anggrek paling banyak terdapat di hutan tropika. Terdapat keadaan yang paling baik untuk mereka:

  • kelembapan tinggi;
  • peredaran udara yang sangat baik;
  • melindungi tanaman daripada sinaran terik matahari.

Di iklim tropika, spesies epifit paling kerap tumbuh. Di lintang sederhana, spesies perennial terestrial herba biasanya tumbuh. Kedua-dua jenis ubi dan rimpang terdapat di sini. Anggrek kurang biasa di iklim sederhana daripada di negara tropika. Lebih-lebih lagi, di Hemisfera Utara dalam iklim seperti itu, sekitar 75 genera tumbuh, dan dalam keadaan serupa di Hemisfera Selatan - 40 genera. Di negara-negara CIS, terdapat sekitar 49 genera.

Para saintis telah membahagikan bunga ini secara kondisional ke kawasan iklim berikut:

  • pantai Afrika, serta Amerika Selatan dan Tengah dan kawasan yang terletak di selari yang sama. Di rantau ini, jenis epifit lebih suka tumbuh, tetapi spesies lain juga dijumpai;
  • pergunungan Brazil dan New Guinea, serta Andes. Kumpulan ini merangkumi Indonesia dan Malaysia. Mana-mana Orkid boleh bertemu di kawasan-kawasan ini;
  • padang rumput dan dataran tinggi. Untuk bunga, ini bukan syarat yang paling baik. Spesies epiphytic dan terestrial paling kerap berkembang di sini;
    kawasan dengan iklim sederhana. Hanya jenis terestrial yang tumbuh di kawasan ini..

Seperti yang anda lihat, anggrek terdapat di zon iklim yang berbeza hampir di seluruh planet ini..

Kumpulan utama

Sehingga kini, tidak diketahui dengan tepat berapa banyak jenis dan spesies anggrek yang sebenarnya wujud. Para saintis telah mengira lebih daripada 30 ribu genera orkid yang berbeza. Ini disebabkan oleh fakta bahawa bunga di alam liar diserbuki oleh spesies lain, yang menyebabkan pengubahsuaian berterusan mereka. Dalam keadaan semula jadi, anggrek membiak dengan cepat. Oleh itu, setiap tahun bilangan mereka semakin meningkat..

Hari ini, semua jenis orkid dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  • epiphytes - tumbuhan yang lebih suka tumbuh di batang pokok;
  • saprophytes - bunga yang tumbuh di tanah, tetapi tidak mempunyai klorofil;
  • spesies daratan.

Setiap kumpulan tumbuhan mempunyai ciri dan ciri tersendiri. Mari kita perhatikan lebih dekat wakil tiga kumpulan yang disenaraikan di atas..

Epiphytic atau tempat tinggal pokok

Spesies epifit yang hidup di batang pokok atau batu tidak memerlukan tanah untuk tumbuh, berkembang dan memberi makan. Tumbuhan seperti itu hanya menggunakan pokok atau batu sebagai penyokong..

Mereka disuburkan oleh akar yang tergantung di udara. Dari udara inilah bunga-bungaan mendapat nutrien dan air yang diperlukan untuk pengembangannya. Untuk ini, akar varieti seperti ini menebal dan kadang-kadang dapat membentuk ubi. Formasi sedemikian adalah pseudobulbs atau mentol palsu. Mereka mengumpulkan air, serta elemen makro dan mikro yang diperlukan untuk pemakanan tanaman yang betul..

Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa anggrek epifit bukan parasit dan tidak membahayakan pokok..

Varieti yang tumbuh bukan di atas pokok, tetapi di atas batu, mendapat nama yang terpisah - lithophytes. Batuan sering diduduki oleh spesies yang tidak mendapat tahap pencahayaan yang mencukupi di hutan. Walaupun terdapat pelbagai jenis sokongan, lithophytes juga membentuk akar udara dengan analogi dengan epiphytes..

Saprophytic atau tinggal di bawah tanah

Kumpulan ini mempunyai bilangan perwakilan yang cukup banyak. Tumbuhan membentuk batang sederhana, tanpa daun. Walau bagaimanapun, timbangan terbentuk di atasnya. Kuas bunga terbentuk di hujung pucuk. Di rumah, varieti seperti itu hanya membentuk satu bunga..

Ciri pembezaan utama kumpulan ini ialah ketiadaan klorofil. Oleh kerana itu, bahan organik memasuki bunga dari substrat humus..

Bahagian bawah tanah orkid saprophytic (rimpang) sering menyerupai karang dalam penampilannya. Rimpang seperti itu tidak dapat membentuk akar baru. Bahagian bawah tanah bunga secara aktif menyerap kelembapan dengan seluruh permukaannya, di mana nutrien dalam bentuk terlarut. Komponen pemakanan organik, yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan saprophytes, membentuk kulat mikotik.

Orkid darat

Wakil anggrek di atas tanah mempunyai batang, daun hijau dan bahagian bawah tanah (kerucut akar atau mentol). Pada ketinggian, spesies tersebut dapat tumbuh hingga 50 cm dan ke atas (terutama jenis tropika). Oleh kerana strukturnya, bunga semacam itu menyerupai semak berbunga yang luas. Pada musim sejuk, tunas mati, dan pada musim bunga yang baru terbentuk.

Seperti yang anda lihat, anggrek adalah sekumpulan bunga yang cukup pelbagai. Oleh kerana penyesuaian mereka yang tinggi terhadap pelbagai keadaan iklim, mereka dapat tumbuh hampir di mana sahaja di dunia..

Ciri-ciri pertumbuhan dan perkembangan phalaenopsis di alam semula jadi. Foto orkid liar

Phalaenopsis adalah anggrek yang sesuai untuk penanam bunga. Kenapa? Mereka tidak memerlukan perawatan yang kompleks, agak bersahaja dan menggembirakan pemiliknya dengan berbunga yang cerah dan subur. Apa ciri bunga eksotik yang menakjubkan ini dan apa yang perlu anda ketahui tentangnya? Ini dijelaskan dalam artikel ini..

Asal

Georg Rumph adalah seorang naturalis Jerman yang pertama kali menemui bunga di pulau Ambon di Indonesia. Walau bagaimanapun, penemuan sensasi itu adalah saintis terkenal Karl Linnaeus, yang meletakkan penerangan terperinci mengenai penampilan dan ciri-ciri phalaenopsis dalam karya "Spesies Tumbuhan". Kemudian disebut "epidendrum yang menggemaskan", atau "hidup di atas pokok".

Banyak penanam tertarik dengan keindahan tanaman yang tidak biasa, dan mereka berusaha untuk menanamnya di rumah hijau. Percubaan mereka sering kali tidak berjaya. Hanya 150 tahun kemudian, phalaenopsis semuanya menjadi "penghuni" tingkap orang di seluruh dunia.

Tumbuh dalam keadaan semula jadi

Anda dapat melihat bagaimana tumbuh-tumbuhan ini tumbuh dan berkembang biak di hutan tropika. Di sana mereka dijumpai hampir di setiap langkah. Sebilangan besar akar tergantung dari berbagai permukaan, di mana terdapat sedikit peluang untuk mendapatkan pijakan. Peduncle dengan bunga atau biji selalu terletak berhampiran roset dengan daun.

Phalaenopsis liar dibahagikan kepada 3 kumpulan bergantung kepada cara hidup:

Saprophytes dicirikan oleh ketiadaan klorofil sepenuhnya, kerana ia tumbuh di bawah tanah dan tidak mempunyai daun hijau. Phalaenopsis ini mempunyai satu pucuk bersisik yang memainkan peranan sebagai peduncle, sistem akar yang kuat yang berbentuk seperti karang. Akar yang dikembangkan secara terpisah memberi makan tumbuhan, menyerap kelembapan dan nutrien yang diperlukan dari tanah dan humus.

Epiphytes membentuk sebilangan besar spesies phalaenopsis. Mereka tumbuh di kawasan tropika di atas pokok dan tebing. Untuk kehidupan yang selesa, mereka memerlukan kelembapan dan udara hangat yang tinggi. Harta terpenting mereka adalah kemampuan hidup tanpa tanah kerana akar udara dan batang menjalar yang panjang. Mereka menyerap sinar matahari dan air dari persekitaran (embun, kabut, hujan).

Spesies daratan Phalaenopsis lebih biasa bagi kita, kerana ia tumbuh di tanah dan mempunyai daun dan sistem akar hijau yang biasa. Mereka dengan mudah bertolak ansur dengan perubahan musim dan perubahan suhu, dan kitaran hidup mereka dibahagikan kepada beberapa tempoh - pertumbuhan aktif, berbunga, pembiakan dan dorman.

Pada musim panas, bunga seperti itu membentuk akar penyimpanan lateral, atau kerucut akar. Sepanjang musim sejuk, mereka bersembunyi di bawah tanah, dan sudah pada awal musim bunga batang muda muncul dari mereka..

Kepelbagaian spesies di persekitaran semula jadi

Genus Phalaenopsis terdiri daripada kira-kira 70 spesies tumbuhan, yang kebanyakannya epifit, hidup di tumbuh-tumbuhan lain. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa mereka boleh diklasifikasikan sebagai parasit. Mereka menggunakannya secara eksklusif sebagai pendirian atau sokongan, tanpa menyedut jusnya.

Mereka memperoleh nutrien dari daun, kulit kayu, dan lain-lain, dan menyerap kelembapan langsung dari udara (di hutan tropika, kelembapan tinggi kerana hujan yang kerap dan kabut lebat). Di persekitaran semula jadi mereka, Phalaenopis merasa nyaman di kulit pokok dari semua jenis, gumpalan rumput kering. Sebilangan wakil anggrek liar menghuni lapisan bawah hutan dan bahkan tumbuh di atas batu. Mereka juga dipanggil lithophytes..

Nama bunga itu, diterjemahkan dari bahasa Yunani, bermaksud "ngengat", kerana perbungaan phalaenopsis sangat mirip dengan rama-rama berwarna-warni, beraneka ragam dan terang. Palet warna kaya warna mereka sangat mengagumkan: secara semula jadi terdapat putih salji dan biru, merah jambu pucat dan merah, dll..

Bagaimana budaya berkembang?

Dalam keadaan semula jadi, anggrek mekar beberapa kali dalam setahun. Tempoh rehat praktikal tidak ada, walaupun bagi ahli keluarga yang lain adalah ciri khas.

Dalam botani, terdapat konsep seperti biologi dan rehat paksa. Oleh itu, setelah munculnya tunas baru, anggrek itu pergi untuk berehat biologi yang pantas. Dan jika tanaman itu dipengaruhi oleh faktor persekitaran negatif, ia memasuki tahap dorman paksa, menunggu saat yang tepat untuk bangun.

Persekitaran yang baik untuk berbunga

Hutan hujan asli dianggap sebagai habitat yang paling baik untuk phalaenopsis. Waktu siang yang panjang, suhu dan kelembapan optimum, peredaran udara yang baik dan perlindungan yang boleh dipercayai dari terik matahari menyumbang kepada pertumbuhan dan pembiakan bunga yang sangat baik..

Pembiakan

Kaedah pembiakan semula jadi anggrek liar adalah melalui biji. Aroma halus dan keindahan tanaman yang luar biasa berfungsi sebagai umpan bagi banyak serangga, yang menghasilkan pendebungaan..

Lama kelamaan, ketika berbunga phalaenopsis berakhir, kapsul biji bujur muncul di peduncle. Setelah pembukaannya, benih meninggalkan tanaman induk, memasuki tanah dan memulakan kehidupan mandiri. Langkah pertama di jalan ini adalah percambahan pucuk dan daun pertama..

Ia juga berlaku bahawa anggrek membentuk bayi (tunas kecil) secara langsung pada peduncles atau pada akar udara. Ini berlaku setelah kerosakan pada bahagian tanaman oleh haiwan..

Perbezaan antara jenis rumah dan liar

Penanam bunga amatur dan penternak berpengalaman telah lama menyukai phalaenopsis kerana penampilan dan sifat eksotik mereka. Sungguh menarik bahawa botani moden sudah mengetahui lebih dari 5000 varietas buatan. Sudah tentu, mereka berbeza dengan nenek moyang mereka yang "liar" atau hampir tidak mempunyai persamaan dengan mereka..

Mungkin perbezaan yang paling mencolok dan jelas adalah arah pertumbuhan. Anggrek yang ditanam tanpa sokongan menegak dan tumbuh dengan indah ke atas.

Mengenai ukuran bunga, bunga perwakilan "domestik" jauh lebih besar, walaupun dari segi jumlahnya di peduncle mereka kehilangan. Peduncles phalaenopsis liar secara harfiah bertaburan dengan puluhan bunga, membentuk tandan gantung yang besar.

Seperti apa bunga liar: keterangan dan foto

Semua phalaenopsis mempunyai satu batang pendek yang tumbuh ke atas dan merupakan tumbuhan monopodial. Roset daun yang agak tebal dan lezat diletakkan tepat di permukaan tanah, yang mengumpulkan air dan nutrien sekiranya berlaku kemarau. Panjangnya berbeza-beza bergantung pada spesies dari 5 hingga 30 sentimeter. Beberapa jenis phalaenopsis berbeza dengan tumbuhan lain dalam corak ciri - renda ringan yang anggun.

Kita tidak dapat melihat batang peduncle mereka yang langsing dan tinggi, di mana sebilangan besar bunga mekar. Anehnya, kadang-kadang ia mampu bercabang.

Semasa berbunga, dengan satu peduncle sahaja, anda boleh menghitung dari 3 hingga 100 bunga! Bilangan mereka secara langsung bergantung kepada keadaan umum tanaman dan keadaan iklim. Julat warna adalah pelbagai aspek dan kadang-kadang dicairkan dengan corak garis dan bintik yang pelik.

Ukuran bunga juga bervariasi dan bergantung pada spesies tertentu, mereka dapat mencapai diameter dua hingga tiga belas sentimeter.

Labellum - ini adalah nama saintifik untuk "bibir" bunga - sering berbeza dengan latar belakang kelopak umum. Sistem akar udara phalaenopsis, seperti daun, mengambil bahagian aktif dalam proses fotosintesis dan mempunyai ciri warna hijau.

Sebilangan besar anggrek tumbuh secara semula jadi pada sudut 30-45 darjah, bukannya tegak tegak. Beberapa spesies tergantung dari batang dan dahan pokok dalam bentuk tandan besar..

Anggrek Phalaenopsis eksotik yang luar biasa nampaknya merupakan keajaiban alam semula jadi. Seorang penjual bunga yang mahir tidak hanya harus menempatkan mereka di rumahnya, tetapi juga mengelilinginya dengan berhati-hati. Tanaman seperti itu tidak akan menimbulkan banyak masalah, tetapi akan sentiasa menggembirakan penampilannya dengan berbunga yang indah.

Segala-galanya mengenai anggrek di alam: foto, bagaimana mereka tumbuh dan bagaimana mereka berbeza dari rumah

Anggrek adalah salah satu bunga kuno yang disesuaikan untuk menjaga kediaman. Tetapi tidak semua orang tahu di mana dan jenis tanaman ini tumbuh di alam liar..

Keluarga anggrek sangat beragam, dan tidak semua spesiesnya dapat dijinakkan oleh manusia. Pecinta bunga ini akan berminat untuk mengetahui bagaimana anggrek tumbuh tanpa campur tangan manusia..

Secara semula jadi, bunga ini tumbuh di kawasan yang luas dan memberikan pemandangan yang menarik bagi mata orang awam. Warna dan saiz yang berbeza menjadikan anggrek tidak dapat ditandingi.

Jenis dan warna apa itu tumbuhan liar?

Kini, terdapat lebih daripada 30 ribu genera tumbuhan ini. Di alam liar, bunga-bunga ini berkembang biak dengan cepat dan menyerbuki bunga lain, itulah sebabnya ia terus berubah. Semakin banyak kacukan baru muncul, bilangan yang tepat tidak diketahui..

Terdapat tiga jenis orkid utama:

  1. Saprophytes (hidup di bawah tanah). Spesies ini tidak mempunyai klorofil, tetapi bunga terdiri daripada satu pucuk, ditutup dengan sisik kecil, yang berakhir dengan sikat bunga. Ciri khas adalah kemustahilan pembentukan proses akar baru - bunga saprofit menyerap air dari substrat humus dengan seluruh permukaan.
  2. Epiphytes (tumbuh di atas pokok). Spesies yang paling banyak terdapat di kawasan tropika. Bunga seperti itu tumbuh di atas pokok, di pergunungan dan batu, menggunakannya sebagai penyokong, tetapi tidak melakukan parasit. Spesies inilah yang disesuaikan dengan pembiakan rumah..
  3. Bunga tanah. Spesies ini merangkumi bunga bulat yang meluas di Amerika Syarikat dan Eropah, serta di kawasan tropika. Ini adalah satu-satunya spesies anggrek yang boleh tumbuh di lintang sederhana..

Di alam liar, anda dapat melihat anggrek hampir semua warna dan warna - monokromatik, dua nada, dan juga bercorak. Satu-satunya warna yang tidak ada di alam semula jadi adalah biru. Sangat jarang dijumpai anggrek ungu - warna ini selalu digabungkan dengan latar belakang kuning, putih atau oren (warna utama tanaman).

Pembiak kini boleh mewarnai bunga biru atau hitam apa pun, tetapi anda perlu memahami bahawa warna ini tidak semula jadi untuk tanaman. Tidak lama dahulu, saintis Jepun membiakkan spesies orkid biru - satu jenis.

Seterusnya, anda dapat melihat foto bunga segar, serta di mana dan bagaimana ia tumbuh di alam liar dan di pokok:

Di mana dan di mana mereka tumbuh?

Tumbuhan ini biasa di semua benua kecuali Antartika. Secara semula jadi, mereka kebanyakan memilih tempat terbuka di mana akarnya akan mendapat cahaya. Bersama mereka, anggrek melekat pada batang pohon dan retak di batu, menggunakan permukaan ini sebagai penyokong. Tetapi ada juga yang telah beradaptasi dengan baik dengan tanah biasa - anggrek seperti itu tidak serupa dengan yang ditanam di rumah..

Spesies Amerika Selatan dan Afrika berkembang pada suhu 28 darjah dan ke atas, dan kelembapan 60%. Sistem akar tumbuhan seperti itu ada di permukaan dan secara aktif memakan kelembapan dari udara, kerana ia tidak kering.

Di padang rumput dan di dataran tinggi, mereka telah menyesuaikan diri untuk tumbuh di tanah biasa. Rezim suhu siang hari sangat berbeda dengan waktu malam, jadi warnanya harus diubah dan disesuaikan. Anggrek yang paling biasa adalah Yartischik. Tumbuhan ini dengan daun kelabu-coklat, tingginya 30 hingga 60 cm dan dengan batang yang memanjang dari jenis spike mempunyai warna ungu atau ungu.

New Guinea, Malaysia, Indonesia, Andes dan pergunungan Brazil mempunyai suhu yang lebih sejuk daripada kawasan tropis, tetapi anggrek juga tumbuh dengan baik di sana. Memandangkan keadaan cahaya, suhu dan kelembapan yang optimum, kebanyakan spesies tumbuhan ini tumbuh di zon ini..

Perwakilan negara-negara dengan suhu rendah yang paling terkenal adalah anggrek Cattleya. Bunga ini dapat tumbuh setinggi satu setengah meter dan menghasilkan hingga dua puluh bunga di dahan selama tempoh berbunga. Hebatnya, spesies ini tumbuh dengan sendirinya sebagai organ baru - pseudobulb, yang berfungsi sebagai titik pertumbuhan bunga, menyimpan semua nutrien itu sendiri.

Di zon sederhana, anggrek secara praktikal tidak dijumpai kerana dalam keadaan suhu seperti itu, sangat sukar untuk mengembangkan sistem akar udara. Oleh itu, di sini bunga hanya tumbuh di tanah. Di Thailand, bunga-bunga ini tumbuh di mana-mana, yang memberikan negara hak untuk dianggap sebagai cadangan anggrek..

Kitaran hidup

Walaupun jenis anggrek sangat berbeza antara satu sama lain, jangka hayatnya sangat panjang. Rata-rata, tanaman ini hidup dari 60 hingga 80 tahun..

Ada juga orang yang benar-benar berpuluh-puluh tahun, yang dalam beberapa kes dapat tumbuh lebih dari satu abad. Pada masa yang sama, anggrek cukup hidup. Mereka tidak takut dengan perubahan suhu, dan cahaya matahari selalu disambut oleh mereka. Bahkan di Jepun kuno, bunga seperti itu ditanam di rumah dan sangat dihormati. Mereka bahkan diturunkan oleh warisan, yang menunjukkan bahawa anggrek benar-benar panjang..

Perbezaan dari rumah

Ciri pembezaan utama orkid domestik dari liar adalah jenis hibrida peliharaan. Di kawasan liar, anggrek, sebahagian besarnya, memerlukan keadaan tertentu yang sukar dicapai di rumah dan pangsapuri. Sebelum ini, pencinta bunga-bunga ini menciptakan keadaan yang dekat dengan tropis di rumah untuk mengandung anggrek, tetapi seiring berjalannya waktu, para penternak telah mengembangkan varieti baru yang dapat hidup di iklim yang lebih kering..

Satu lagi ciri khas anggrek rumah adalah mekarnya yang subur. Sebilangan spesies domestik mekar hampir sepanjang tahun, dan di alam liar hanya pada musim panas..

Di alam liar, anda dapat menemui pelbagai jenis anggrek, ada di antaranya sangat tidak biasa, dan ada juga yang serupa dengan spesimen peliharaan. Tetapi, walaupun terdapat pelbagai jenis, semuanya sangat indah, dan mengeluarkan aroma yang menyenangkan, yang menjadikan tanaman ini sebagai salah satu wakil flora yang paling halus dan mewah..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Top