Kategori

1 Herba
Cara menanam anak benih physalis di rumah?
2 Bunga mawar
Varieti harum teratai
3 Pelanggaran
Kornevin untuk anak benih
4 Bonsai
Ranunculus - tumbuh dari biji

Image
Utama // Herba

Akan memberi makan dan menggembirakan alfalfa semak dengan mudah tumbuh


Tumbuhan alfalfa tergolong dalam keluarga kekacang dan merupakan tanaman biji tahunan. Ramuan ini dianggap tanaman madu yang baik dan banyak digunakan dalam masakan dan sebagai tanaman makanan. Alfalfa juga merupakan pupuk hijau dan membantu memperkayakan tanah dengan nutrien.

Seperti apa alfalfa

Terdapat tahunan dan perennial dalam genus alfalfa. Alfalfa mempunyai batang yang tegas dan bercabang yang memanjang dari pangkal. Mereka sering membentuk setengah pokok renek hingga ketinggian satu setengah meter. Batangnya ditutup sepenuhnya dengan daun petiolate, dikumpulkan dalam tiga. Tumbuhan ini mempunyai akar yang tebal dan kuat yang tumbuh jauh ke dalam tanah.

Di bawah tanah, akarnya ditumbuhi ranting-ranting lateral, yang memungkinkan tanaman mengumpul berguna dan nutrien. Nubs kecil tumbuh di akar alfalfa, di mana bakteria pengikat nitrogen berada, yang membantu memproses nitrogen dari udara dan memperkaya tanah dengan unsur mikro berguna.

Perbungaan Alfalfa terbentuk di bahagian atas dan juga pada cabang batang. Mereka dikumpulkan dalam jumbai biru, ungu, kuning atau putih. Bunga beraneka ragam kadang-kadang dijumpai. Tempoh berbunga berlangsung sekitar empat minggu dan bermula kira-kira dua bulan setelah menyemai. Bunga-bunga tumbuhan itu biseksual.

Tempoh berbunga rumput berlangsung sekitar tiga puluh hari dan berlaku satu setengah bulan setelah disemai. Kilang ini didebunga secara eksklusif oleh serangga. Buah-buahan kecil dari tanaman ini akan matang pada bulan Ogos, secara luarannya menyerupai kacang coklat atau kuning berbentuk cangkuk.

Kilang ini mempunyai pertumbuhan terbuka, sehingga kelihatan cukup hiasan. Properti ini membolehkannya digunakan untuk hiasan taman.

Alfalfa yang semakin meningkat

Alfalfa boleh ditanam dengan mudah di pondok musim panas. Sebelum menyemai, sangat mustahak untuk membersihkan kawasan sepenuhnya rumpai dan melonggarkan tanah. Benih tanaman boleh disemai dalam barisan yang terpisah dan dengan menggabungkan penaburan dengan kekacang atau bijirin lain.

Di rumah, alfalfa boleh bercambah walaupun tanpa tanah. Ini dilakukan untuk penggunaan tanaman untuk tujuan perubatan, dan juga untuk tujuan gastronomi. Tumbuhan yang sihat dan berkhasiat berasal dari biji rumput. Mereka mempunyai gigitan yang menyenangkan yang mengingatkan pada kacang hijau..

Sebelum menanam benih alfalfa di rumah, mereka perlu dipanaskan di bawah sinar matahari. Lebih baik mengambil campuran yang diperkaya sebagai tanah untuk percambahan. Benih disemai dalam bekas dengan tanah dan disiram mengikut keperluan.

Anda boleh menanam alfalfa dari biji dalam balang. Untuk melakukan ini, rendam satu bungkus biji dalam balang air sejuk semalaman. Pada waktu pagi, anda perlu membilasnya dan memindahkannya ke balang bersih lain, yang mesti diletakkan di sisinya di ambang tingkap. Benih harus dibasuh beberapa kali sehari. Selepas seminggu, tauge harus muncul, yang mesti dicuci dan dipisahkan dari biji sebelum digunakan. Simpan di dalam peti sejuk, dibungkus dengan tuala kertas atau serbet tebal. Mereka disimpan tidak lebih dari satu minggu..

Di manakah alfalfa tumbuh

Lucerne telah dikenali sejak zaman kuno. Di alam liar, tumbuh-tumbuhan dapat dijumpai di dekat badan air, juga di tepi hutan, bukit berumput dan padang rumput. Alfalfa adalah rumah bagi Asia Tengah, Mediterranean dan Amerika Utara. Tumbuhan ini meluas. Ia boleh dijumpai di seluruh Rusia, Australia, Afrika Utara, dan juga di Balkan.

Spesies Alfalfa

Alfalfa mempunyai sebilangan besar spesies, baik di alam liar dan juga diusahakan. Terdapat lebih dari seratus jenis tanaman. Tumbuhan ini banyak digunakan dalam pertanian sebagai makanan haiwan. Namun, alfalfa baik untuk manusia. Jenis menyemai alfalfa yang biasa:

Bulan sabit (kuning) alfalfa

Tumbuhan jenis ini mempunyai perbungaan kuning dengan bunga kecil, yang dikumpulkan dalam sikat, membentuk bentuk bulan sabit. Tumbuhan tinggi ini menyerupai setengah semak, tingginya mencapai lapan puluh sentimeter. Bulan sabit mempunyai hasil pakan rata-rata.

Menyemai alfalfa (biru)

Tumbuhan spesies ini mempunyai batang tinggi yang fleksibel yang bercabang di bahagian atas dan rimpang tebal yang kuat. Daun kecil berbentuk bujur. Bunga alfalfa jenis ini berwarna biru atau ungu. Biji buahnya berbentuk seperti siput.

Alfalfa seperti hop

Penampilan alfalfa menyerupai tanaman hop, maka namanya. Ia mempunyai bunga kuning, dikumpulkan dalam ovoid yang padat. Kilang ini boleh tahunan atau dua tahunan.

Spesies alfalfa yang berubah-ubah (hibrid)

Jenis alfalfa ini dianggap abadi dan boleh mencapai ketinggian seratus dua puluh sentimeter. Ia mempunyai pucuk yang sangat bercabang, yang ditutup dengan daun bujur kecil dengan tangkai daun yang memanjang. Kepala perbungaan berbentuk silinder. Bunga boleh berwarna biru, ungu, kuning, atau bahkan beraneka ragam. Kacang tanaman berbentuk spiral, mempunyai ukuran rata-rata. Jenis alfalfa ini paling produktif. Ia tahan terhadap kekeringan dan suhu rendah.

Pelbagai dongeng

Lucerne dari varietas ini dibiakkan dengan menyeberangi beberapa varietas - Ladak, Glasye dan Krasnodar lebih awal. Varieti Fairy diklasifikasikan sebagai pemboleh ubah hibrid biru alfalfa. Dia mendapat daya tahan tinggi terhadap suhu yang terlalu tinggi dari alfalfa biru dan tidak menentu. Varieti ini mempunyai batang yang kuat dan kasar, yang ditutup dengan daun elips kecil..

Tumbuhan ini dapat mencapai ketinggian satu setengah meter dan mempunyai perbungaan silinder warna ungu dengan corollas gelap. Benih dari pelbagai ini berwarna kuning. Varietas Fairy mempunyai hasil yang tinggi, kerana ia memungkinkan lebih dari tiga memotong selama musim penanamannya..

Cara menanam alfalfa

Alfalfa boleh disemai bukan hanya pada musim bunga tetapi juga pada musim panas. Dan pada awal musim luruh. Tanaman ini ditanam dari biji. Penyemaian dilakukan di tanah terbuka paling kerap pada musim bunga, ketika jenuh dengan kelembapan dan memanaskan dengan baik. Penting untuk memilih kawasan penanaman yang terbuka dan terang, kerana naungan akan secara perlahan memperlambat perkembangan tanaman dan menyumbang kepada pembentukan pertumbuhan yang lebih rendah. Untuk menanam alfalfa, adalah wajar untuk memberikan tanah yang subur dan kering dengan reaksi yang sedikit alkali atau neutral.

Ciri penanaman alfalfa:

  • Sebelum menanam benih, tanah mesti dibajak atau digali dengan teliti, kerana akar tanaman akan masuk jauh ke dalam tanah selama beberapa meter. Juga perlu untuk melonggarkan tanah, membuang batu dan gumpalan, rumpai dan menambah kapur;
  • Oleh kerana biji alfalfa memiliki cangkang yang terlalu keras, mereka diproses secara mekanikal sebelum disemai untuk menghilangkan lapisan atas. Ini dilakukan kerana kulit keras menghalang penembusan kelembapan dan kemunculan anak benih. Untuk ini, mesin khas digunakan yang boleh diganti menggunakan pasir sungai kasar;
  • Untuk menyemai, benih kelas 1 dan 2 digunakan, yang mengalami pemanasan udara-panas sebelum memulakan. Sekiranya menyemai dilakukan di kawasan kecil, maka benih direndam di dalam air selama sehari sebelum menanam, dikeringkan dan diproses dengan produk biologi untuk melindungi dari jangkitan;
  • Untuk menanam benih, baris dibentuk pada jarak empat puluh sentimeter antara satu sama lain. Jarak ini akan membolehkan tanaman tumbuh dan menyerbu sebaik mungkin. Untuk mengagihkan benih secara merata, mereka dicampurkan dengan habuk papan atau pasir halus. Semasa menyemai ladang besar, penanam bit gula biasanya digunakan;
  • Benih Alfalfa tidak boleh dikuburkan di dalam tanah semasa menanam. Anda hanya perlu menyebarkannya;
  • Selepas menyemai, penting untuk mengelakkan pengeringan tanah. Alfalfa bertolak ansur dengan kekeringan jangka pendek secara normal. Namun, ia berkembang lebih baik dengan pengairan tanah yang berterusan. Tetapi walaupun dengan kelembapan berlebihan, cendawan serbuk sering dapat berkembang. Semuanya baik secara sederhana, oleh itu pengeringan tanah atas dibenarkan;
  • Tumbuhan muda memerlukan perlindungan dari rumpai, mereka perlu sentiasa disiangi dan disiangi.

Alfalfa secara berkala dipotong untuk mendapatkan makanan. Kali pertama ini dilakukan apabila tunas diikat, dan sekali lagi - ketika berbunga. Kilang ini bertolak ansur dengan pengumpulan dengan mudah dan setelah sebulan setengah tanaman mulai mekar lagi..

Kaedah penanaman Alfalfa: di bawah penutup

Kaedah ini sesuai untuk iklim sejuk dan lembap yang tidak kering. Idea di sebalik kaedah penanaman ini adalah untuk mendapatkan pengeluaran tambahan dari tanaman penutup. Ia juga akan membantu mengelakkan penanaman ladang dengan rumpai. Kenyataannya adalah bahawa pada bulan pertama kehidupan, alfalfa mudah terdedah dan lemah, oleh itu tanaman selalunya tidak memberikan hasil yang kaya. Dan kerana campuran oat-kacang atau vetch yang ditanam, ini dikompensasi.

Tiada perlindungan

Dalam kaedah ini, benih tanaman hanya tersebar. Sekali di sepanjang jambatan, kali kedua seberang.

Alfalfa boleh ditanam sebagai tanaman mandiri atau digabungkan dengan tanaman makanan lain. Alfalfa sesuai dengan semanggi merah dan timothy. Anda juga boleh menanam alfalfa pada masa yang sama seperti gandum, ini membolehkan anda mendapatkan pucuk yang lebih tebal dan lebih padat. Selepas itu, anda boleh mendapatkan hasil tanaman pakan yang lebih banyak. Walau bagaimanapun, sebelum anda mula menanam alfalfa dengan tanaman lain, anda perlu membiasakan diri dengan keanehan penanamannya..

Penjagaan dan penuaian tanaman

Oleh kerana sistem akar yang berkembang dengan baik, tanaman ini tidak mati dalam kemarau. Oleh itu, pemendakan semula jadi biasanya mencukupi. Tetapi kekeringan berlebihan masih boleh mempengaruhi pertumbuhan tanaman. Pengairan buatan dapat meningkatkan hasil dengan ketara.

Menyiram alfalfa

  • Penyiraman alfalfa pertama diperlukan apabila anak benih tumbuh hingga lima belas sentimeter;
  • Penyiraman kedua diperlukan apabila tunas mula terbentuk;
  • Penyiraman ketiga dilakukan setelah penuaian pada bulan September.

Tumbuhan ini tidak menyukai kelembapan tanah yang berlebihan. Ia lebih tahan kekeringan. Sekiranya ia ditanam tanpa penutup, maka sangat penting untuk membersihkan ladang rumpai, dan juga dari kerak tanah.

Peningkatan hasil alfalfa yang ketara dapat dicapai dengan menggunakan baja organik. Baja fosforus-kalium mempunyai kesan yang baik pada tanaman. Mereka tidak hanya mendorong pertumbuhan pesat dan perkembangan yang tepat, tetapi juga meningkatkan daya tahan tanaman terhadap kelembapan musim sejuk dan berlebihan. Kekurangan fosforus pada peringkat awal musim tanam membawa kepada akibat negatif bagi kehidupan tanaman selama bertahun-tahun. Anda perlu menggunakan baja mineral di bawah tanaman pengairan sebelum menyiram.

Memotong alfalfa dapat dilakukan sekurang-kurangnya sepuluh sentimeter dari permukaan tanah. Ini akan membantu memastikan pertumbuhan semula yang cepat untuk penuaian seterusnya. Hasil tanaman yang paling tinggi untuk makanan ternakan diperoleh ketika memotong alfalfa pada fasa berbunga, dan hasil yang lebih tinggi semasa pemeliharaan.

Alfalfa adalah tumbuhan yang berguna dan bersahaja yang digunakan sebagai makanan lengkap untuk ternakan. Ini digunakan untuk memperkaya tanah dengan bahan berguna, dan juga digunakan untuk tujuan perubatan. Untuk mencapai hasil semasa menanam alfalfa, perlu meneroka pilihan untuk menanam dan merawat tanaman.

Alfalfa adalah tumbuhan dengan khasiat perubatan yang tidak ternilai!

Seiring dengan peningkatan kesedaran pengguna dalam bidang pemakanan, semakin banyak makanan baru dengan khasiat makanan dan perubatan khas muncul di pasaran. Alfalfa adalah salah satu makanan seperti itu. Walaupun khasiat perubatannya telah terkenal selama beratus-ratus tahun, alfalfa kini memasuki dunia diet dengan ribut..

Ia tinggi antioksidan dan mineral. Ia dapat digunakan sebagai tanaman perubatan kerana digunakan dalam rawatan banyak penyakit dan disfungsi tubuh..

Lucerne - beberapa perkataan

Alfalfa (Medicago L.) adalah tanaman yang meluas di negara kita dan tergolong dalam keluarga kekacang. Pada masa ini, terdapat lebih dari seratus jenis di dunia yang berbeza dari segi penampilan, keperluan tanah dan sifat pemakanan. Oan datang ke benua kami dari Asia, di mana ia dianggap salah satu yang paling berharga. Sejarah penggunaannya bermula dari zaman kuno. Namanya berasal dari perkataan Arab yang secara harfiah bermaksud bapa semua makanan.

Dari semua jenis alfalfa, dua yang paling biasa di negara kita adalah alfalfa (Medicago sativa L.) dan kacukan alfalfa (Medicago x varia). Dalam keadaan semula jadi, yang paling biasa adalah:
- alfalfa berduri,
- alfalfa buah pinggang,
- alfalfa sabit.

Alfalfa - nilai pemakanan

Alfalfa digunakan untuk makanan - daunnya, pucuk dan bijirin.

Tumbuhan Alfalfa adalah makanan bertenaga rendah (23 kcal / 100 g). Mereka juga mengandungi 3,99% protein sayuran, 2,1% karbohidrat yang tersedia secara bio, dan 1,9% serat. Selain itu, mereka juga merupakan sumber kalium (79 mg / 100 g), fosfor (70 mg / 100 g), kalsium (32 mg / 100 g) dan magnesium (27 mg / 100 g). Mereka juga mengandungi asid dari keluarga omega-6 (234 mg / 100 g), serta omega-3 (175 mg / 100 g). Mereka adalah tambahan yang lazat untuk sarapan dan salad..

Alfalfa - sifat bermanfaat

Alfalfa digunakan di seluruh dunia sebagai bahan makanan dalam hidangan mentah dan vegetarian. Penyelidikan saintifik moden dengan jelas mengesahkan bahawa daun dan batang alfalfa tinggi protein, vitamin dan mineral sayuran..

Dalam komposisi mereka, anda boleh menyenaraikan vitamin B yang terdapat: B1, B6, B12, vitamin C, D, E dan K, serta sejumlah besar beta-karoten. Dari mineral yang terdapat dalam alfalfa, zat besi, kalium, mangan, fosforus dan kalsium perlu mendapat perhatian khusus. Selain itu, daun alfalfa tinggi zat fitoaaktif seperti alpha-karoten, klorofil, kumarin, cryptoxanthin, daidzein, asid fumaric, lemon, lutein, saponin, stigmasterol, dan banyak lagi. Bahan yang terdapat dalam alfalfa mendorong penyerapan dan penyerapan protein, karbohidrat, kalsium dan zat besi dari lumen sistem pencernaan.

Perhatian khusus harus diberikan kepada klorofil yang terdapat di alfalfa. Ini adalah fitokimia, pewarna tumbuhan semula jadi yang menghalang pembentukan lesi barah dan menyokong rawatannya. Alfalfa terutama digunakan untuk mengobati tumor ganas yang terletak di sistem pencernaan, seperti kanser dubur, barah kolorektal, atau barah usus besar.

Kilang ini juga telah dikreditkan dengan fungsi kesihatan lain, termasuk:
- meningkatkan fungsi seksual wanita dan lelaki,
- sokongan untuk rawatan penyakit pundi kencing dan buah pinggang,
- melegakan kesakitan reumatik,
- mempromosikan proses penyusuan,
- peningkatan hemoglobin dalam serum darah,
- meningkatkan kesejahteraan keseluruhan.

Cara percambahan alfalfa

Kita memerlukan biji untuk mendapatkan kecambah. Anda boleh memesan benih untuk percambahan di beberapa kedai dalam talian atau di kedai organik, tetapi jika anda ingin menjimatkan wang dan mendapatkan bahan mentah berkualiti tinggi, anda harus pergi ke kedai benih biasa untuk tukang kebun. Di sebuah kedai sederhana dengan biji, beg alfalfa 30 gram berharga kira-kira 40 rubel, dari mana anda boleh mendapatkan hampir dua tin penuh sayur-sayuran!

Cara makan tauge alfalfa

Segar, tentu saja! Tambahkan ke salad, sup, sandwic... iaitu, secara harfiah, ke mana-mana hidangan di mana rasa kacang hijau segar sesuai.

Ini sedap! Kekacang terasa sangat enak dengan sos guacamole dan sayur acar seperti wortel Korea.

Menyemai Alfalfa - sifat berguna

Alfalfa dianggap sebagai salah satu tanaman ternakan yang paling meluas. Ramuan ini telah digunakan secara aktif oleh orang sejak abad keenam. Kilang ini digunakan dalam penyediaan rumput kering untuk ternakan, silase dibuat dari itu atau digiling menjadi tepung. Selain itu, ia mempunyai sifat penyembuhan dan merupakan sebahagian daripada banyak ubat moden..

Komposisi Alfalfa

Tumbuhan ini tergolong dalam keluarga kekacang. Komposisi alfalfa kaya dengan unsur mikro, vitamin dan asid yang berguna untuk tubuh. Ramuan ini selamat diambil secara dalaman walaupun tanpa pemprosesan tambahan, kerana semua bahan dalam komposisinya dalam bentuk yang mudah dicerna.

Tumbuhan yang berguna mampu memenuhi tubuh manusia dengan komponen penting berikut:

  • vitamin A, B1, B2, C, D, E;
  • fosforus;
  • asid nikotinik;
  • potasium;
  • besi;
  • asid pantotenik;
  • magnesium;
  • fluorin.

Rawatan Alfalfa

Kerana khasiat perubatannya, ramuan alfalfa banyak digunakan dalam perubatan dan farmakologi. Tumbuhan ini mengurangkan tahap kolesterol, membuang toksin dan racun, yang menyumbang kepada pembersihan badan dengan cepat untuk pelbagai penyakit sistem pencernaan. Ramuan ini disyorkan agar seks lebih adil untuk menormalkan tahap hormon semasa menopaus. Herba ubat ditunjukkan untuk:

  • anemia;
  • prostatitis;
  • penyakit oftalmik;
  • kegelisahan;
  • anemia;
  • sembelit;
  • selsema;
  • lecet dan lebam;
  • buasir;
  • penyakit sendi;
  • masalah kulit;
  • diabetes mellitus;
  • penyakit sistem kencing.

Kilang kekacang telah berjaya digunakan untuk merangsang pengeluaran susu pada wanita semasa menyusui. Untuk tujuan ini, ibu menyusu diresepkan untuk minum teh dengan alfalfa. Ramuan ini mempunyai kesan menenangkan yang ketara, yang sangat bermanfaat bagi wanita hamil atau menyusui. Daunnya yang dihancurkan adalah hemostatik jika anda menggunakan serbuk pada luka, luka atau hematoma..

Gunakan sebagai agen profilaksis

Ramai doktor mengesyorkan menggunakan persediaan herba dengan alfalfa untuk meningkatkan imuniti. Mengambil infusi benar-benar selamat dan membantu merangsang pertahanan badan secara semula jadi. Naturopaths mengesyorkan menggunakan ramuan untuk memerangi insomnia - anda boleh membuat ramuan segar dan kering. Menyemai Alfalfa mempunyai kesan anti-radang, ditunjukkan untuk pesakit dalam tempoh selepas operasi.

Tumbuhan dari keluarga kekacang berguna untuk selesema. Ciri-ciri diuretik ramuan menyumbang kepada pembuangan awal toksin dari badan. Pengambilan biji alfalfa secara berkala dianggap sebagai langkah pencegahan yang sangat baik yang membantu:

  • menormalkan metabolisme;
  • meningkatkan tahap hemoglobin;
  • menguatkan sistem bekalan darah.

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Penanaman Alfalfa berkait rapat bukan hanya dengan penternakan, tetapi juga dengan cabang pengeluaran lain. Sebagai contoh, kilang ini telah digunakan selama beberapa dekad dalam bidang kosmetologi untuk penyediaan krim, topeng, tonik dan produk lain. Produk berasaskan herba membantu meremajakan kulit, menjadikannya lebih kencang dan tegang.

Dengan penggunaan produk kosmetik berdasarkan alfalfa secara berkala, keadaan rambut bertambah baik. Helai menjadi lebih sihat dan berkilau, kerapuhan berkurang. Tumbuhan ini melembapkan rambut dengan vitamin, kerana keriting kering kelihatan lebih "hidup".

Alfalfa dalam masakan

Sejak zaman kuno, alfalfa dianggap sebagai tanaman makanan secara eksklusif, tetapi setelah beberapa ketika orang mula menggunakan tanaman itu untuk menghias pinggan mereka. Rumput menjadi komponen makanan yang lengkap hanya beberapa abad kemudian, ketika khasiatnya yang bermanfaat bagi tubuh manusia ditemui. Contohnya:

  • tauge segar ditambahkan ke salad, sup atau makanan ringan;
  • bahagian atas kering digunakan untuk menyediakan kaldu ubat;
  • biji itu digunakan untuk membuat tepung untuk membakar roti.

Di dunia moden, tradisi generasi sebelumnya telah dipelihara dan cara baru menggunakan ramuan telah muncul:

  • pucuk muda ditambahkan ke jus segar;
  • vegetarian menghargai rasa perbungaan dalam adunan.

Perlu diingat bahawa tanaman mempunyai rasa pahit yang boleh merosakkan pinggan mangkuk. Untuk membetulkan keadaan, disyorkan untuk merendam alfalfa selama 25 minit dalam air rebus dengan cuka. Penting untuk diingat bahawa anda tidak boleh mengumpulkan rumput di ladang, kerana petani sering menyemburkan tanaman dengan racun perosak.

Alfalfa sebagai siderat

Baja hijau (siderate) adalah pembantu yang tidak dapat diganti bagi petani dan pekebun. Tumbuhan seperti alfalfa sangat berguna dalam pengendalian rumpai melalui tumbuh-tumbuhan lebat. Baja hijau menghalang pertumbuhan tanaman parasit yang tidak diingini, sehingga mewujudkan keadaan yang baik untuk pengembangan pertanian.

Siderat memenuhi tanah dengan bahan berguna dan membuat filem pelindung di permukaan bumi daripada kejadian cuaca buruk. Sistem akar alfalfa adalah makanan yang sangat baik untuk mikroba dan cacing yang memperkayakan tanah dengan nitrogen. Sebagai tambahan, kilang ini dapat digunakan walaupun di kawasan tanah yang sangat habis. Rumput tidak memerlukan penjagaan khas - sesiapa sahaja boleh menggunakan baja hijau.

Kontraindikasi terhadap penggunaan tanaman

Mana-mana tumbuhan, malah yang paling berguna, boleh menyebabkan reaksi alergi. Pakar mengesyorkan agar anda berhati-hati ketika menggunakan alfalfa dan mengambil ramuannya mulai dari dos kecil. Terdapat sejumlah penyakit di mana dilarang menggunakan tanaman. Ini termasuk:

  • pacreatitis;
  • penyakit autoimun;
  • masalah pundi hempedu.

Wanita hamil, ibu menyusu, dan anak di bawah 12 tahun tidak boleh mengambil minyak biji alfalfa. Ramuan ini mempunyai peratusan tinggi serat, yang menyebabkan sakit perut atau kembung pada beberapa. Untuk mengelakkannya, doktor menasihatkan anda terlebih dahulu minum ubat dengan bifidobacteria. Mikroorganisma menyediakan sistem pencernaan dengan lembut untuk pengambilan alfalfa.

Alfalfa: sifat bermanfaat dan kontraindikasi

Alfalfa adalah ramuan dengan buah-buahan ungu-ungu sabit atau spiral yang tumbuh di batang bercabang. Kadang-kadang dalam kesusasteraan dan di laman web di Internet anda dapat mencari nama lain: medunka, lechukha atau vyazel. Ia tergolong dalam keluarga kekacang dan sering digunakan untuk memberi makan ternak, dalam pertanian untuk membuat jerami dan silage. Zarah alfalfa parut ditambahkan ke dalam tepung. Di samping itu, ia mengandungi banyak vitamin dan mineral yang memberi kesan positif kepada kesihatan manusia. Artikel ini akan mengenali pembaca dan pembaca dengan khasiat bermanfaat dari ramuan penabur ini, serta membincangkan mengenai kontraindikasi yang tidak boleh dilupakan ketika menggunakan alfalfa sebagai ubat..

Komposisi kimia

Alfalfa mengandungi sejumlah besar unsur surih yang berguna dan diperlukan untuk tubuh manusia. Oleh itu, tidak ada keraguan bahawa ramuan ini dapat digunakan bukan hanya sebagai makanan untuk haiwan, tetapi juga sebagai ubat..

  1. Pertama, ia adalah vitamin F (atau ia juga disebut asid omega-3 dan omega-6). Ia mempunyai kesan untuk memperbaiki struktur rambut dan menguatkan piring kuku. Berkat itu, saluran darah menjadi lebih kuat. Vitamin F juga merupakan pencegahan yang baik untuk penglihatan, meningkatkan tahap estrogen hormon wanita.
  2. Kedua, ia termasuk steroid yang disebut. Tetapi ini bukan bahan steroid klasik yang wujud dalam erti kata manusia, tetapi bahan semula jadi, atau ia juga disebut fitosteroid. Mereka lebih berguna dan lebih baik daripada yang dimakan oleh semua jenis atlet yang ingin membina otot secepat mungkin..
  3. Komposisi kimia alfalfa juga merangkumi karbohidrat, yang secara langsung terlibat dalam metabolisme, dan ini dikaitkan dengan proses metabolisme tenaga dalam tubuh.
  4. Rumput menyemai ini mengandungi banyak minyak yang sangat bermanfaat untuk kulit..
  5. Alfalfa mengandungi antioksidan asli yang sangat kuat dan berkesan.
  6. Ramuan ini kaya dengan hormon wanita semula jadi, yang berfungsi dengan baik untuk mengembalikan keseimbangan hormon dalam seks yang adil..
  7. Ia mengandungi asid askorbik, yang tidak asing lagi bagi semua orang sejak kecil, yang memberi kesan positif terhadap pemulihan sel-sel imun dalam tubuh manusia..
  8. Juga di alfalfa terdapat unsur yang mendorong pertumbuhan semula kulit yang sangat baik. Ia dipanggil tocopherol.
  9. Tumbuhan ini juga mengandungi unsur surih yang bermanfaat seperti fluorida, mangan, tembaga, zink, selenium dan besi..

Oleh itu, kami membuat kesimpulan, berdasarkan komponen alfalfa yang berguna di atas, bahawa ia boleh dan harus diambil dalam dos agar seseorang itu sihat, kuat dan kuat..

Seperti apa dan di mana ia tumbuh

Di mana dijumpai

Alfalfa dari bahasa Latin diterjemahkan sebagai "pakan dari kerang". Tempat ini terletak di Asia Kecil, di mana tanaman ini pertama kali dijumpai. Terdapat keadaan iklim yang baik, jadi cendawan madu liar tumbuh di sana dengan senyap, dan kemudian orang belajar mengusahakannya. Umumnya dipercayai bahawa alfalfa pada mulanya tumbuh bukan hanya di Asia, tetapi juga di pergunungan Kaukasus Utara, di Iran. Orang kuno tahu bagaimana mengusahakannya kira-kira 5 ribu tahun yang lalu. Kemudian dia dibawa ke Yunani Kuno, Rom dan Afrika utara. Kemudian, ia merebak ke seluruh Eropah, Australia, Amerika Utara dan Selatan. Kini alfalfa sangat popular di Amerika Syarikat dan India, begitu juga di Australia, di mana anda boleh menemui sebilangan besar jenis ramuan ini..
Maklumat am mengenai tanaman

Maklumat am mengenai tanaman

Alfalfa, seperti yang disebutkan di atas, adalah tanaman kekacang. Ia mempunyai banyak spesies dan subspesies, tetapi dalam bentuk asalnya masih tumbuh di Balkan, begitu juga di Rusia.

Jadi, apa itu alfalfa:

  1. Ia adalah tanaman biji tahunan.
  2. Sistem akarnya sangat kuat dan menembusi tanah hingga kedalaman 10 meter.
  3. Dia mempunyai batang lurus yang dapat mencapai ketinggian 80 sentimeter.
  4. Alfalfa mempunyai daun kecil yang tumbuh di seluruh semak.
  5. Pada bulan Ogos, buah coklat muncul di atasnya, yang kelihatan seperti kacang, dari mana berkembangnya perbungaan bunga biru dan biru.

Apabila alfalfa matang sepenuhnya, sebahagian pokok renek di atas tanah berhenti berfungsi. Dan hanya pada musim bunga ia mula mekar lagi.

Alfalfa mempunyai lebih dari seratus jenis. Artikel ini akan memperkenalkan beberapa perkara yang paling biasa..

  1. Alfalfa menyemai atau biru. Wakil khas keluarga kekacang. Ia memiliki batang bercabang dengan sekumpulan daun kecil. Ia mencapai panjang 30 hingga 80 sentimeter. Daunnya berbentuk elips bujur. Perbungaan dibezakan dengan warna ungu-ungu mereka. Jenis alfalfa ini biasanya berbuah dalam tempoh dari bulan Jun hingga September. Anda perlu mengumpulkan alfalfa seperti itu semasa mekar. Pada masa inilah ia dituai dan dikeringkan untuk pemeliharaan jangka panjang sifat bermanfaatnya. Tumbuh berhampiran badan air, di padang rumput, lereng berumput, di stepa.
  2. Padang alfalfa. Jenis alfalfa ini juga boleh digunakan sebagai produk perubatan. Ia boleh didapati di pelindung cahaya matahari dan di tempat teduh. Sudah tentu ada tanah yang sesuai untuknya, tetapi dia tetap mengutamakan tanah kering. Nampaknya hampir sama dengan menyemai, tetapi perbungaan boleh berwarna kuning terang.
  3. Alfalfa sabit atau alfalfa kuning. Ini adalah tumbuhan yang merupakan semak. Spesies ini mempunyai sistem akar paip. Pada dasarnya, terdapat banyak batang, sehingga mereka membentuk semak kecil, yang ditutup sepenuhnya dengan daun berbentuk baji kecil. Perbungaan berwarna kuning. Rumput seperti ini tumbuh terutamanya di tepi dan padang rumput..
  4. Alfalfa bulat. Sekiranya semua jenis alfalfa di atas bersifat abadi, maka tanaman ini akan berkembang hanya selama satu tahun. Batangnya tidak tegak, tetapi berbaring dan lemah. Panjangnya, boleh mencapai 50 sentimeter. Ia mekar pada musim bunga. Terutama tumbuh di lereng dengan tanah yang dikuasai oleh pasir, di pantai kerikil badan air.
  5. Alfalfa seperti hop. Tumbuhan jenis ini juga tidak panjang hati. Jangka hayat maksimum adalah dua tahun. Ramuan ini mempunyai sistem akar paip. Batangnya boleh tegak atau tersebar di sepanjang tanah. Panjangnya mencapai 50 sentimeter. Daunnya berbentuk berlian atau obovate, perbungaan berwarna kuning. Pada dasarnya, jenis tanaman ini memerlukan ladang padang rumput atau padang rumput..
  6. Alfalfa menyerupai pokok. Ramuan ini panjang hati, batangnya boleh mencapai panjang dua meter. Daunnya memanjang dan sedikit bergerigi di tepinya. Perbungaan yang cukup padat mempunyai warna kuning atau oren. Dijumpai di kawasan stepa berbatu.

Pengumpulan dan penyimpanan

Jadi, ketika kita sudah mengetahui kapan alfalfa umumnya mulai mekar, dan ini adalah permulaan musim panas, maka kita dapat mulai menuainya. Semasa tempoh berbunga, tanaman ini tepu dengan vitamin, oleh itu, sifat perubatan menggandakan keberkesanannya..

Peraturan pengumpulan dan penyimpanan:

  1. Sebaiknya tuai rumput pada waktu pagi. Sekiranya ini dilakukan pada siang hari, ketika sinar matahari telah memperkaya tanaman dengan klorofil, ia akan kehilangan beberapa khasiatnya yang bermanfaat..
  2. Masa terbaik untuk mengumpul biji adalah Ogos.
  3. Keringkan rumput yang terkumpul dari jangkauan cahaya matahari dan kelembapan..
  4. Jangan memilih tanaman yang belum matang atau terlalu masak.
  5. Anda boleh menyimpan rumput kering atau benihnya selama dua tahun, kemudian kehilangan khasiatnya yang berguna.
  6. Benih yang telah tumbuh hidup selama enam hari. Untuk menyimpannya, anda memerlukan bekas plastik dan peti sejuk..
  7. Hanya daun dan batang yang baru dipotong harus disimpan di dalam beg plastik. Simpan di dalam peti sejuk semula. Mereka tinggal tiga hari sahaja.
  8. Sebelum anda mula menyediakan decoctions dan tincture, anda perlu berjumpa doktor.

Sifat penyembuhan herba alfalfa

Alfalfa tidak hanya baik sebagai makanan haiwan, tetapi juga banyak digunakan oleh manusia untuk tujuan perubatan. Ini merangkumi pelbagai jenis vitamin, mineral dan unsur surih yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi semua organ manusia:

  1. Oleh kerana ia mengandungi asid amino omega-3 dan omega 6, alfalfa mempunyai kesan yang baik terhadap struktur rambut, struktur plat kuku dan pengukuhannya, dan kesihatan mata. Saluran darah menjadi lebih kuat, tahap estrogen hormon wanita meningkat.
  2. Alfalfa mengandungi sejumlah besar kalium dan zat besi, yang mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem kardiovaskular. Pertama, tekanan darah turun. Zat besi, ketika memasuki tubuh, meningkatkan fungsi sistem peredaran darah, kerana mendorong pertumbuhan sel darah merah baru. Ini meningkatkan bekalan oksigen ke semua organ. Mineral ini mencegah risiko trombosis, serangan jantung, angina pectoris dan penyakit jantung yang lain.
  3. Ramai saintis mengeluarkan sejumlah besar fitoestrogen dalam alfalfa, yang merupakan sebatian mikro yang sangat berharga dan bermanfaat. Mereka bukan sahaja meningkatkan dan menstabilkan keseimbangan hormon dalam tubuh manusia, tetapi mereka juga merupakan langkah pencegahan terhadap barah. Sebatian semula jadi mempunyai kesan yang baik pada sel dan mencegah risiko mutasi dan perkembangan barah.
  4. Alfalfa membantu menghilangkan toksin, toksin, dan pelbagai karsinogen yang tidak menyenangkan dari badan yang merosakkan mikroflora usus, merosakkan proses metabolik dan menyebabkan bahaya besar kepada kesihatan manusia.
  5. Asid askorbik atau vitamin C yang terkandung di dalam tumbuhan ini membantu memperkuat imuniti, mengurangkan risiko selsema dan penyakit virus.
  6. Alfalfa juga mengandung vitamin E ajaib, yang memberi kesan pada pertumbuhan semula dan peremajaan kulit, dan juga berfungsi untuk meningkatkan proses metabolisme tenaga. Juga, vitamin mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi alat kelamin dan fungsi pembiakan..
  7. Alfalfa dan unsur jejaknya yang bermanfaat melawan selesema dan penyakit virus. Tincture yang disiapkan dengan betul dari tanaman ini mengatasi batuk, selsema, sakit tekak. Ia mengaktifkan sel-sel tubuh untuk melawan virus atau jangkitan..
  8. Merebus daun alfalfa membantu sakit sendi. Oleh kerana mereka mengandungi vitamin C dan B, yang mengandungi banyak kalsium, zat besi dan pelbagai antioksidan, mereka menguatkan sistem imun dan menghilangkan rasa sakit dan radang pada sendi.
  9. Alfalfa mengandungi glikosida yang disebut. Ini adalah sebatian yang melawan pembentukan plak kolesterol, yang mengganggu peredaran darah. Ini mencegah risiko masalah dengan sistem kardiovaskular, mencegah perkembangan aterosklerosis dan hipertensi.
  10. Alfalfa mengandungi banyak nutrien yang meningkatkan fungsi pencernaan. Sekiranya anda memakan tumbuh-tumbuhan ini dengan makanan, anda boleh melupakan masalah seperti pedih ulu hati, kembung perut, kembung, sembelit, cirit-birit. Di samping itu, keseimbangan mikroflora di saluran gastrointestinal dipulihkan. Tubuh dibersihkan daripada racun dan racun yang mengganggu pencernaan normal dan meracuni badan.
  11. Alfalfa digunakan sebagai profilaksis terhadap diabetes mellitus, kerana mempengaruhi penurunan kadar glukosa darah..
  12. Alfalfa tincture dengan alkohol dapat membantu mengatasi masalah pemotongan. Berkat fungsi regeneratifnya, alfalfa mempercepat penyembuhan dan penyembuhan luka. Di samping itu, ia mempunyai sifat antiseptik dan antibakteria..
  13. Alfalfa mengandungi banyak sebatian protein, disarankan mengambilnya untuk orang yang telah menderita penyakit serius untuk mengembalikan keseimbangan tenaga di dalam badan..
  14. Alfalfa digunakan untuk melawan penyakit buah pinggang seperti sistitis dan pielonefritis. Tumbuhan ini mempunyai sifat diuretik, jadi semua garam dan lemak yang tidak diperlukan dikeluarkan dari badan. Oleh itu, kilang ini juga menyumbang kepada penurunan berat badan tambahan..

Dulang rebusan Alfalfa berfungsi dengan baik dengan masalah buasir. Bergantung pada suhu air, sifat tanaman akan berubah:

  • mandi suam melegakan gatal;
  • sejuk - mengurangkan kesakitan;
  • panas - menghilangkan proses keradangan.

Untuk para wanita

Alfalfa kaya dengan hormon wanita semula jadi, yang sangat baik untuk mengembalikan keseimbangan hormon dalam seks yang adil. Selain itu, kerana khasiatnya, sel-sel kulit dijana semula dan diremajakan, iaitu, anda dapat memelihara keremajaan anda selama bertahun-tahun. Pada hari-hari ini, juga disyorkan untuk mengambil rebusan alfalfa sebagai ubat penghilang rasa sakit. Sekali lagi, berkat sifat penyeimbangan hormonnya, mungkin mengambil rebusan alfalfa semasa menopaus untuk menstabilkan dan menghilangkan tekanan yang berlaku di dalam badan.

Untuk lelaki

Sekiranya seorang lelaki minum ramuan alfalfa beberapa kali seminggu, dia akan melupakan masalah seperti prostatitis atau mati pucuk. Ubat ini boleh digunakan untuk merawat jenis penyakit ini. Ia menghilangkan bengkak dan melegakan kesakitan semasa pergi ke tandas. Sudah tentu, alfalfa akan membantu jika anda mula mengambilnya tepat pada waktunya, pada peringkat awal. Sekiranya prosesnya sudah berjalan, maka risiko barah prostat adalah mungkin.

Semasa mengandung

Oleh kerana seorang wanita memberikan sebahagian besar vitamin kepada anak yang tumbuh di dalamnya, maka, secara semula jadi, tubuh terdedah kepada keadaan tertekan. Ibu mengandung perlu menambah keseimbangan mineral dan vitamin. Ini boleh dilakukan dengan alfalfa decoctions. Vitamin K dalam alfalfa baik untuk perkembangan janin dan mencegah pendarahan.

Semasa menyusu

Pertama, alfalfa meningkatkan penyusuan, dan kedua, ia mengandungi banyak vitamin yang membantu menguatkan imuniti bayi, dan kalsium, yang mempunyai kesan yang baik terhadap perkembangan tulang bayi kecil.

Untuk kanak kanak

Anak-anak yang baru lahir yang belum berumur satu tahun disarankan untuk menggosok dengan merebus alfalfa. Bayi yang lebih tua boleh diberi 1 sudu teh alfalfa ubat untuk menguatkan sistem imun dan tulang mereka. Tetapi anda perlu berhati-hati dengan reaksi alahan. Lebih baik berjumpa doktor sebelum memberi anak anda alfalfa..

Semasa menurunkan berat badan

Alfalfa melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan fungsinya memperbaiki sistem pencernaan dan metabolisme. Ia mempercepat, berkat seseorang menurunkan berat badan dengan lebih cepat. Tambahan untuk ini adalah bahawa merebus alfalfa adalah diuretik, oleh itu, ia dengan cepat membuang semua toksin dan toksin yang tidak perlu, lemak yang meracuni badan, yang menyumbang untuk menurunkan berat badan tambahan.

Sifat penyembuhan alfalfa semasa keadaan tertekan

Untuk semua sifat berguna dan penyembuhan alfalfa yang lain, anda boleh menambahkan kesan yang baik terhadap fungsi sistem saraf. Berkat rebusan alfalfa, badan lebih bertenaga, jadi lebih mudah untuk mengatasi situasi yang tertekan..

Mengapa madu alfalfa berguna?

Madu juga dibuat dari tanaman ubat ini. Komposisi kimia ramuan mengandungi gula, yang dilepaskan pada pukul 13:00 dan 16:00. Kelembapan harus mencapai 50 peratus, dan suhu di luar mestilah sekitar 30 darjah Celsius. Pada masa ini, keluarga lebah mesti menyerbuki tanaman ini sehingga orang yang berpengalaman dapat mengumpulkan nektar yang enak..

Ciri-ciri madu alfalfa:

  • mempunyai tekstur yang halus dan sangat lembut;
  • mempunyai rasa dan aroma yang menyenangkan, warna keemasan ringan;
  • mengandungi sekitar 40 peratus glukosa.

Kualiti penyembuhan madu seperti:

  1. Sistem kardiovaskular memakan jumlah glukosa yang cukup banyak, yang membantu menurunkan tekanan darah dan menguatkan saluran darah.
  2. Semasa virus dan selsema, madu alfalfa akan menjadi agen antivirus yang sangat baik. Ia akan mengurangkan gejala dengan cepat dan keadaan akan menjadi lebih baik. Juga, dengan batuk yang sangat kuat, radang bronkus, peningkatan serangan asma, anda boleh menggunakan madu untuk melembutkan tekak, melegakan bengkak dan radang.
  3. Khasiat madu alfalfa mengatasi masalah pencernaan dan menghilangkan hempedu dari badan.

Kekurangan madu alfalfa
Walaupun semua sifat positif dan penyembuhan madu alfalfa, ia masih mempunyai satu kekurangan: ia mengkristal dengan cepat, kerana mengandungi sejumlah besar sukrosa.

Kontraindikasi terhadap penggunaan madu
Doktor mengesyorkan minum sesudu madu setiap hari kerana mempunyai khasiat yang bermanfaat. Mereka mengatakan bahawa tidak ada kontraindikasi, kerana produk ini tidak menyebabkan reaksi alergi dan tidak boleh membahayakan keadaan badan..

Penggunaan alfalfa dalam perubatan tradisional

Oleh itu, setelah memutuskan bahawa alfalfa adalah tumbuhan penyembuh dan penting bagi tubuh, setelah memahami kapan mengumpulkan dan bagaimana menyimpan rumput yang dikumpulkan, anda perlu belajar bagaimana membuat rebusan dan tincture dengan betul.

Dengan anemia

Anemia adalah penyakit apabila tidak terdapat cukup hemoglobin dalam darah. Dalam kes sedemikian, anda boleh menggunakan ubat dari farmasi atau membuat rebusan alfalfa.

Alfalfa dianggap sebagai ubat yang sangat baik untuk merawat masalah anemia, anemia, dan penyakit lain yang berkaitan dengan sistem peredaran darah. Jadi, anda perlu mengambil periuk kecil dan isi dengan air (200 ml). Masukkan sedikit pucuk alfalfa, kemudian 1 sendok teh ekor kuda dan 0.5 sudu jelatang hijau. Masak campuran yang dihasilkan selama 5 minit. Kemudian kuah yang dihasilkan hendaklah sejuk sedikit. Kemudian tapiskan. Ubat itu, hasilnya, mesti diambil selepas dua jam selepas sarapan pagi..

Untuk penyakit jerawat dan kulit

Alfalfa, seperti yang disebutkan di atas, memiliki sifat regenerasi, jadi rebusan dari itu akan menjadi ubat yang sangat baik terhadap berbagai jenis penyakit yang berkaitan dengan kulit..

Anda perlu membuat koktel. Bilas dahulu dengan 100 gram oat dan kemudian letakkan di atas kain lap yang lembap. Ikat dan sembunyikan di tempat teduh sebentar. Tumbuh oat harus bercambah, yang memakan masa kira-kira 2-3 hari. Kisar oat dengan penggiling daging, tambahkan 100 ml jus delima, tauge alfalfa (kira-kira 10 gram), jus serai (juga kira-kira 10 ml) dan jus setengah lobak merah. Masukkan oat tanah ke dalam ini. Koktel sudah siap. Ambil dalam 10 hari, 2 sudu sehari, pagi dan malam.

Merebus rebus

Oleh kerana khasiatnya yang bermanfaat, alfalfa meningkatkan metabolisme dalam badan, yang dapat mengurangkan rasa lapar yang berterusan, sehingga memungkinkan untuk menghilangkan makan berlebihan. Untuk menurunkan berat badan dengan alfalfa, anda perlu minum rebusan. Untuk melakukan ini, tuangkan 200 gram pucuk rumput dengan air rebus. Minum kira-kira 200 ml kaldu yang dihasilkan setiap hari. Anda juga boleh menambahkan tauge tumbuhan ke makanan atau teh..

Dengan diabetes mellitus

Seperti disebutkan di atas, alfalfa membantu melawan diabetes kerana kemampuannya menurunkan kadar glukosa darah. Jadi, untuk kuahnya, anda memerlukan 100 gram alfalfa cincang dan kering dan air rebusan. Tuangkan air mendidih ke atas rumput. Masukkan campuran yang dihasilkan di atas api dan gunakan mandian air untuk menyiapkan merebus. Ini akan mengambil masa sekitar 25-30 minit. Setelah waktunya berlalu, biarkan kuahnya diseduh, dan kemudian gunakannya beberapa kali dalam dos kecil. Jangan lupa bahawa anda perlu sentiasa memantau keadaan gula darah..

Untuk sakit pada otot dan sendi

Untuk terapi, anda memerlukan: 300 gram alfalfa kering dan setengah liter vodka. Campurkan semua bahan. Merebus ubat sedemikian harus disuntik sekurang-kurangnya 2 minggu. Anda perlu menyimpannya di tempat yang dilindungi dari cahaya matahari dan di dalam bekas kaca. Apabila kuah sudah siap, kemudian sebelum setiap hidangan dalam segelas air, tambahkan 10 tetes produk dan minum.

Ejen peremajaan kulit

Untuk setengah gelas air rebus, tambahkan 1 sudu besar alfalfa yang sudah kering. Kemudian tambahkan kaldu yang dihasilkan ke bilik mandi dan rendam di dalamnya selama 20-30 minit.

Untuk menyembuhkan luka dan luka

Anda boleh melekatkan tanaman kering ke luka atau membuat rebusan alfalfa dan menggunakan pad kapas yang direndam di dalamnya untuk kerosakan. Ini akan menyumbang kepada penyembuhan awal dan pengetatan luka..

Untuk penyusuan

Sifat bermanfaat alfalfa meningkatkan penyusuan pada tubuh wanita dan menepati susu dengan vitamin dan mineral mikro, yang mempunyai kesan yang sangat baik terhadap perkembangan bayi yang baru lahir. Anda boleh menambah 0.5 sudu kecil. herba kering dalam termos sambil menyeduh teh hijau. Anda perlu minum minuman ini dalam dos yang kecil setiap hari agar tidak menimbulkan reaksi alahan pada bayi..

Dengan putus haid

Untuk kuahnya, anda perlu mengambil 200 mililiter air dan 1 sudu besar alfalfa cincang. Rebus campuran yang dihasilkan selama beberapa minit, kemudian biarkan mendidih. Mungkin memerlukan 2-3 jam dalam masa. Ubat ini mesti diminum 3 kali sehari sebelum setiap hidangan..

Dengan buasir

Untuk melegakan keradangan, gatal-gatal dan kesakitan yang tidak menyenangkan, anda perlu mandi dengan ekstrak alfalfa. Untuk segelas air mendidih, ambil 1 sudu besar tanaman yang dihancurkan, yang telah dikeringkan terlebih dahulu. Kaldu harus disuntik selama setengah jam, dan kemudian anda boleh menggunakannya dengan selamat untuk tujuan anda sendiri..

Untuk menguatkan sistem imun

Anda tidak perlu merebus apa-apa dan bersikeras. Anda hanya perlu mengambil daun muda yang dipetik dari tanaman dan menambahkannya ke makanan, seperti salad. Ia membantu menguatkan sistem ketahanan badan, mengembalikan tenaga badan yang telah mengalami selesema atau penyakit serius, menjadikan sistem pencernaan berfungsi tanpa gangguan.

Untuk menurunkan kolesterol

Terima kasih kepada resipi, anda dapat mengurangkan kadar kolesterol darah dan mencegah pembentukan plak kolesterol, yang tidak baik untuk sistem peredaran darah..

Untuk kuah ini, rumput kering tidak diperlukan, tetapi segar. Adalah perlu untuk mengumpulkan tangkai, dari mana kemudian memerah jusnya. Cecair ubat ini harus diminum 2 sudu 3 kali sehari..

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Alfalfa digunakan tidak hanya dalam perawatan dan pencegahan penyakit, tetapi juga untuk tujuan kosmetik, kerana mengandung vitamin, mineral, minyak esensial yang menyumbang kepada pertumbuhan semula dan peremajaan kulit. Selain itu, mereka juga mempunyai kesan pengencangan pada struktur rambut dan piring kuku..

Alfalfa untuk tujuan kosmetik harus digunakan oleh orang yang mempunyai masalah berikut:

  • penyakit kulit, jerawat;
  • kulit kering;
  • keradangan yang berlaku pada kulit;
  • ruam dan pelbagai jenis ruam;
  • pertumbuhan semula kulit di tempat parut dan parut;
  • keguguran rambut dan kekurangan vitamin pada folikel rambut;
  • mengelupas, terutamanya bahagian badan yang berbulu.

Pelbagai jenis topeng boleh dibuat dengan ekstrak alfalfa:

  1. Untuk melakukan ini, anda memerlukan pucuk alfalfa segar, digiling ke dalam keadaan serbuk. Tuangkan air mendidih ke atas mereka. Sejukkan campuran dan biarkan hingga mendidih. Kemudian urut ke muka dan leher anda. Biarkan warna diserap ke dalam kulit dan selepas 15-20 minit basuh dengan air pada suhu sederhana. Selepas prosedur, melembapkan kulit dengan krim. Sapukan topeng ini pada waktu pagi dan petang selama seminggu untuk mencapai hasil terbaik..
  2. Ini adalah resipi topeng dengan kesan meremajakan. Sesuai untuk semua yang ingin mengekalkan kulit segar dan awet muda untuk jangka masa panjang. Tuangkan 1 sudu teh jus alfalfa ke dalam bekas kecil, kemudian air biasa dan madu. Campurkan semua ini dengan teliti dan sapukan pada wajah. Berjalan dengan topeng sedemikian sekurang-kurangnya 20 minit, dan kemudian basuh dengan air suam. Kursus permohonannya adalah mengulangi prosedur ini setiap 2 hari 10 kali.
  3. Topeng ini mempunyai kesan menenangkan, menghilangkan kemerahan dan mengurangkan keradangan. Masukkan setengah liter air rebus hingga 50 gram serbuk alfalfa tanah. Masukkan madu ke dalam campuran ini. Campurkan semua bahan dengan teliti dan pindahkan ke pembalut kain kasa, yang kemudian disapu pada bahagian kulit yang bermasalah selama 10-15 minit. Setelah menjalankan prosedur ini, lepaskan topeng dengan pad kapas yang lembap. Sebaiknya basuh dengan infus ini pada waktu pagi, setelah tidur, untuk menjaga keremajaan kulit untuk waktu yang lebih lama dan memperpanjang proses penampilan kerutan yang tidak diingini pertama..

Resipi dengan penambahan alfalfa untuk penjagaan rambut:

  1. Resipi ini disyorkan untuk orang yang mengalami keguguran rambut. Anda perlu menyediakan rebusan 20 gram tanaman kering dan tambahkan setengah liter air mendidih. Tunggu sehingga kuahnya sejuk, dimasukkan. Kemudian tapis dan bilas rambut anda dengannya. Sebaiknya lakukan ini beberapa hari dalam seminggu (tidak kira sama ada anda mencuci rambut pada hari itu atau tidak). Rambut tidak hanya berhenti gugur, tetapi juga menjadi lembut dan mudah disisir.
  2. Resipi ini sesuai untuk orang yang mula beruban. Anda boleh menghentikan proses ini dengan bantuan jus alfalfa dengan penambahan jus dari lobak merah dan daun selada. Juga, penambahan kecambah alfalfa pada makanan membantu menguatkan akar rambut..

Tumbuhan ini juga menguatkan plat kuku kerana kandungan asid amino. Cukup menambahkan biji tanaman keajaiban ini ke makanan atau teh utama anda akan membantu menjaga kuku kuat dan mencegah risiko pecah dan pecah..

Jenis komposisi ubat dengan alfalfa

Tincture

  1. Alfalfa perlu digiling untuk mengubahnya menjadi keadaan serbuk. Tuangkan ke dalam gelas berisi air mendidih. Kemudian biarkan hingga sejuk dan sejuk. Minum tincture yang dihasilkan beberapa kali sehari selama satu setengah minggu.
  2. Daun Alfalfa perlu dihancurkan dan ditambahkan setengah liter alkohol atau vodka kepada mereka. Biarkan tincture ini selama 2 minggu sehingga ia disuntik dengan baik. Kaedah penggunaan: minum segelas air, di mana tambahkan 10 tetes larutan yang dihasilkan terlebih dahulu.

Merebus

  1. Untuk membuat kaldu, anda perlu menuangkan setengah liter air ke dalam periuk dan membuang 100 gram rumput kering di sana. Kemudian rebus selama beberapa minit dan kemudian biarkan kuahnya sejuk sedikit. Penyelesaian yang dihasilkan dapat digunakan untuk douching.
  2. Sekiranya terdapat masalah dengan kerja sistem saraf, maka anda boleh membuat rebusan: tambahkan 20 gram tanaman ke 400 ml air. Masukkan api dan masak selama 15-20 minit. Kemudian kuahnya harus sejuk dan masukkan. Kaedah penggunaan: 3 kali sehari, 100 ml kaldu pada suhu bilik.
  3. Untuk membuat jus dari alfalfa, anda perlu mengisar daun tanaman muda yang baru dituai dan, meletakkannya di atas tuala, atau lebih baik pada kain cheesecloth, perah jusnya. Kemudian tambahkan air mendidih ke jus dalam nisbah satu-ke-satu. Kaldu ini mesti dimakan pada waktu pagi setengah jam sebelum sarapan..

Infusi

Anda perlu mengisar alfalfa menjadi serbuk, dan kemudian masukkan air rebusan ke dalamnya. Sejukkan infusi dan ambil dos kecil sebelum setiap hidangan..

Cara menanam alfalfa

Alfalfa adalah tanaman yang sangat bersahaja, sehingga dapat ditanam dengan selamat dan tanpa masalah yang tidak perlu di sebuah pondok musim panas biasa.

Perkara pertama yang perlu dilakukan sebelum menyemai adalah membersihkan kawasan semua rumpai, melonggarkan tanah. Mula-mula menyebarkan biji pada tuala dan dedahkannya kepada cahaya matahari. Tanah harus digabungkan dan diperkaya dengan pelbagai jenis enzim berguna. Anda perlu menyediakan bekas dengan tanah terlebih dahulu, menanam benih tanaman, dan kemudian menyiramnya jika perlu.

Alfalfa bahkan boleh ditanam dalam balang kaca. Anda perlu merendam biji di dalam balang. Bilas pada waktu pagi dan pindahkan ke bekas yang bersih. Letakkan balang ke sisi sehingga sinar matahari memanaskan biji dengan baik. Bilasnya beberapa kali sehari. Pucuk hijau pertama akan muncul dalam seminggu. Tetapi anda hanya boleh menggunakannya selepas mencuci. Peti sejuk adalah tempat terbaik untuk menyimpan pucuk alfalfa, yang mesti dibungkus dengan kain tebal. Jangka hayat tunas seperti itu hanya 7 hari, selepas itu mereka kehilangan khasiat bermanfaatnya dan menjadi tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia..

Adakah mungkin memberi makan arnab dan guinea pig dengan alfalfa

Selalunya dalam bidang pertanian, alfalfa digunakan sebagai makanan tambahan untuk ternakan. Melaluinya, haiwan menerima banyak vitamin dan mineral berguna, yang meningkatkan keadaan dalamannya. Tetapi untuk haiwan peliharaan kecil seperti babi guinea dan arnab?

Untuk alfalfa "eared" adalah gudang vitamin sebenar untuk menguatkan kesihatan mereka. Ini adalah ramuan yang paling penting dalam makanan arnab. Selalunya, alfalfa ditambahkan pada diet arnab dan betina muda yang menyusui bayi mereka dengan susu. Enzim berguna mempengaruhi fungsi sistem peredaran darah, meningkatkan jumlah susu pada arnab yang menyusu. Selain itu, seperti yang kita semua ketahui, tumbuhan ini meningkatkan fungsi organ pencernaan, membersihkan saluran gastrointestinal, meningkatkan metabolisme yang baik..

Untuk arnab jantan, tauge alfalfa diberikan 3 minggu sebelum "tarikh" dengan arnab. Makan arnab alfalfa menjadikannya kuat: jisim otot bertambah cepat, tulang menjadi kuat. Tetapi jangan banyak memberi makan alfalfa kepada arnab kecil anda. Tidak terbiasa dengan makanan seperti itu, perut dapat bertindak balas secara akut dengan sensasi yang menyakitkan. Oleh itu, mereka perlu diajar dengan berhati-hati dan sedikit demi sedikit..

Babi Guinea juga memerlukan mikronutrien dari alfalfa, terutama wanita hamil dan bayi baru lahir.

Tetapi ada beberapa kontraindikasi yang harus diambil kira agar tidak membahayakan saudara-saudara kita yang lebih kecil. Haiwan dewasa tidak boleh diberi terlalu banyak ramuan ini. Komposisi kimianya mengandungi kalsium, yang, ketika memasuki tubuh orang dewasa, membersihkan unsur jejak yang bermanfaat, yang boleh menyebabkan penyakit arnab dan babi.

Kontraindikasi untuk digunakan

  1. Alfalfa tidak boleh ditambahkan ke makanan bagi mereka yang menderita penyakit seperti lupus erythematosus.
  2. Sekiranya seseorang mempunyai masalah dengan pembekuan darah, dan dia mengambil ubat khas, maka penggunaan alfalfa, yang mengandung sejumlah besar vitamin K, akan mengatur semula keseluruhan proses rawatan. Ubat akan berhenti berfungsi.
  3. Sekiranya seseorang mempunyai reaksi alergi terhadap kekacang, anda tidak boleh mengambil risiko dengan alfalfa.

Walau apa pun, sebelum anda mula menggunakan tanaman ini, anda perlu berjumpa doktor..

Menyimpulkan semua perkara di atas, saya harus mengatakan bahawa alfalfa benar-benar ubat semula jadi yang ajaib yang harus dimasukkan dalam diet setiap orang, kecuali bagi mereka yang dikontraindikasikan untuk alasan perubatan. Sudah tentu tidak perlu berlebihan. Beberapa kali dalam setahun, anda perlu mengatur langkah-langkah pencegahan sedemikian untuk mencegah perkembangan banyak penyakit dan menguatkan kesihatan anda sendiri..

"Penting: semua maklumat di laman web ini disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Sebelum menggunakan sebarang cadangan, berunding dengan pakar khusus. Lembaga pengarang dan pengarang tidak bertanggungjawab atas sebarang kemungkinan bahaya yang disebabkan oleh bahan-bahan tersebut. "

Top