Kategori

1 Herba
5 peraturan emas untuk menanam dan merawat blackberry kebun
2 Bonsai
Permohonan Atlet ubat untuk anak benih dan tanaman hiasan - Arahan
3 Pelanggaran
Bagaimana cara menyiram phalaenopsis? Peraturan penjagaan dan ciri penyiraman anggrek
4 Herba
Daun anggrek bertukar menjadi kuning: sebab dan apa yang perlu dilakukan

Image
Utama // Herba

Cotoneaster mendatar dalam reka bentuk landskap: idea asli yang tidak biasa dengan foto


Cotoneaster adalah semak renek atau malar hijau yang sangat umum terjadi dalam landskap di bahagian Eropah di Rusia. Daun Cotoneaster sederhana, bergantian, ovoid, hijau gelap pada musim panas, mereka menjadi merah pada musim luruh.

Bunganya berwarna merah jambu atau putih, kecil, dalam racemes, scutes, atau single. Buah Cotoneaster kecil, hitam atau merah. Cotoneaster tumbuh dengan perlahan. Terdapat 40 spesies dalam genus.

Daya tarikan utama cotoneaster adalah gabungan percabangan kuat, dedaun asli dan pelbagai bentuk pertumbuhan. Bunga kecil berwarna merah jambu atau putih hampir tidak hiasan, tetapi ia adalah tanaman madu yang sangat baik.

Juga, cotoneaster menghargai mahkota daun hijau berkilat yang padat yang menjadi merah pada musim luruh. Cotoneaster tidak dapat diganti ketika mengatur pagar, kerana mudah terbentuk, mempertahankan bentuk yang diberikan kepadanya untuk waktu yang lama dan memindahkan transplantasi setiap saat.

Sebagai tambahan kepada ini, pada akhir musim panas, hiasan dari cotoneaster ditingkatkan dengan buah-buahan merah atau hitam yang tergantung di dahan untuk jangka masa yang panjang. Buah dari cotoneaster tidak beracun, burung sangat menarik perhatian mereka.

Cotoneaster adalah tahan fros dan tahan kemarau. Ia berkembang dengan baik di kota, kerana tahan debu dan gas, tidak memerlukan kesuburan tanah. Tumbuh dengan baik dalam cahaya dan di bawah naungan kecil.

Banyak jenis cotoneaster dapat digunakan untuk kumpulan hiasan, untuk slaid alpine, untuk lindung nilai, untuk menanam di lereng, tetapi sebilangan kecil spesies cotoneaster digunakan dalam budaya.

Hanya 3 spesies - cotoneaster hitam, cemerlang, biasa - mempunyai ketahanan musim sejuk yang hebat dan tahan terhadap cuaca di lorong tengah.

Cotoneaster hitam

Musim sejuk-tahan lasak di lorong tengah. Dalam keadaan semula jadi, tumbuh dari Eropah Tengah ke China, termasuk Asia Tengah dan Kaukasus. Cotoneaster hitam tumbuh di hutan pelbagai jenis. Dilindungi dalam simpanan.

Cotoneaster hitam - pokok renek setinggi 2 m dengan pucuk merah-coklat, mempunyai buah hitam. Daun berbentuk ovoid, panjang 5 cm, hijau di atas, putih-tomentose di bawah. Dari usia 5 tahun ia mula berbunga dan berbuah setiap tahun. Pembungaan berlangsung selama 25 hari. Buah globular dari cotoneaster hitam, masak pada bulan Oktober, berubah dari coklat menjadi hitam.

Cotoneaster hitam tidak pilih-pilih mengenai tanah, tumbuh dengan baik di tempat teduh dan di bandar. Dipindahkan dengan mudah, dibiakkan dan dibiakkan dengan keratan. Selain untuk tujuan hiasan, cotoneaster hitam adalah tanaman madu yang baik.

Cotoneaster cemerlang

Tanah air cotoneaster yang cemerlang adalah Siberia Timur. Spesies ini tumbuh secara tunggal atau dalam kumpulan di semak belukar.

Cotoneaster berkilat - semak, tingginya 2 m. Daunnya runcing, berkilat di atas, hijau, daun ungu pada musim luruh.

Bunga merah jambu dari cotoneaster yang cemerlang dikumpulkan dalam perbungaan berbunga 3-8. Cotoneaster mekar dengan cemerlang, pada bulan Mei selama kira-kira 30 hari. Buah-buahan hitam spektakuler, berkilat, dengan bubur coklat, tanpa rasa, disimpan di semak hingga akhir musim luruh. Cotoneaster berbuah, berkilat dari 4 tahun.

Cotoneaster adalah musim sejuk yang tahan lasak, tahan warna, tidak bersahaja dengan tanah. Menyebarkan secara vegetatif dan oleh biji.

Cotoneaster yang cemerlang sangat sesuai untuk lindung nilai, dan juga untuk menanam di pinggir hutan, di halaman rumput.

Cotoneaster biasa

Dalam keadaan semula jadi, cotoneaster ini dapat dijumpai dari Baltik ke Kaukasus Utara. Tumbuh di lereng gunung.

Cotoneaster biasa adalah semak tegak, bercabang, gugur, tingginya sekitar 2 m. Pucuk muda cotoneaster dengan bulu yang terkulai wol, kemudian menjadi telanjang. Daun ovate luas, hijau di atas, halus, berkilat, terasa di bawah. Bunga Cotoneaster berwarna putih merah jambu. Buahnya berwarna merah.

Cotoneaster biasa tidak memerlukan tanah, ia berkembang dengan baik di tanah berkapur. Berbeza dengan ketahanan musim sejuk yang tinggi. Berkembang dengan baik di bawah sinar matahari penuh. Hiasan dalam buah-buahan yang bertahan hingga musim luruh. Cotoneaster biasa digunakan untuk penanaman di lindung nilai.

Cotoneaster mendatar

Ia tumbuh di China Tengah. Cotoneaster mendatar tumbuh di sepanjang lereng gunung.

Nama spesies ini menunjukkan pertumbuhannya. Cotoneaster mendatar - pokok renek setinggi 50 cm, dengan pucuk bercabang yang meluas hampir ditekan ke tanah. Daunnya yang kecil, bulat, hijau cantik, pada musim gugur berwarna ungu.

Bunga berpasangan atau tunggal, sessile, dengan kelopak merah jambu-kemerahan. Cotoneaster mendatar mekar dari Mei hingga Jun. Buah-buahan berbentuk bulat dengan diameter kira-kira 5 mm, berkilat, merah, masak pada bulan September dan bertahan secara besar-besaran hingga bulan Disember, memberikan kesan hiasan khas belukar.

Jenis cotoneaster ini pilih-pilih mengenai tanah. Ia tumbuh dengan kuat dan berkembang dengan cepat, dengan diameter lebih dari 1 m. Salah satu spesies yang paling anggun. Penutup tanah yang indah, untuk mengukuhkan lereng, untuk kebun berbatu, landskap lata.

Cotoneaster Dammer

Tumbuh secara semula jadi di China Tengah.

Pucuk menjalar dari cotoneaster ini ditekan ke tanah dan berakar. Pucuk cabang dalam satu satah, naik 20 cm, dan ke sisi mereka tumbuh pada jarak lebih dari 1.5 m. Dammer cotoneaster mempunyai daun hijau berkulit.

Daun cotoneaster Dammer sangat kecil, panjangnya hingga 2 cm.Bunga kemerahan yang duduk di dahan cantik. Pada musim luruh, pada bulan September, buah-buahan merah karang yang tidak terkira banyaknya digabungkan dengan dedaunan berkilat. Pada akhir musim luruh, semak menjadi lebih indah berkat daun ungu dan buah-buahan yang cerah.

Dammer's cotoneaster dihasilkan semula dengan keratan, keratan dan biji. Belukar tahan kemarau, tidak membeku di bawah salji. Tumbuh dengan baik di tanah berpasir yang buruk. Suka lokasi yang cerah, bertolak ansur dengan sedikit teduh. Berkembang dengan cepat.

Cotoneaster

Cotoneaster (Cotoneaster) tergolong dalam keluarga merah jambu, dan diwakili oleh pokok renek atau pokok kecil yang tumbuh dengan perlahan dan malar hijau. Tumbuhan ini dinamakan oleh Swiss K. Baugin, yang merupakan ahli botani; dia membuat nama dari dua kata Yunani "cotonea" - "quince" dan "aster" - "tampak serupa." Kilang ini mendapat nama ini kerana fakta bahawa satu jenis cotoneaster mempunyai plat daun yang sangat mirip dengan dedaunan quince. Genus ini menyatukan lebih dari 100 spesies, jenis dan varieti. Tumbuhan seperti ini dijumpai secara semula jadi di Eurasia dan Afrika Utara. Tukang kebun yang tidak berpengalaman berpendapat bahawa cotoneaster dan dogwood adalah tanaman yang sama. Dan pada akhirnya mereka menanam cotoneaster demi buah-buahan yang enak, tetapi mereka tidak akan menunggu mereka daripadanya. Tumbuhan ini hanya sedikit serupa dengan nama, tetapi sebaliknya sama sekali berbeza, malah termasuk dalam keluarga yang berbeza. Di cotoneaster, buahnya serupa dengan buah epal kecil, dan mereka tidak mungkin dimakan. Dogwood mempunyai buah-buahan yang berair dan enak. Cotoneaster sangat berharga kerana mempunyai penampilan yang sangat indah, dan oleh itu dapat menjadi hiasan yang layak di mana-mana taman.

Ciri-ciri cotoneaster

Perdu ini, bergantung pada spesiesnya, boleh menjadi malar hijau atau gugur. Sebilangan besar cotoneaster adalah pokok renek yang sangat bercabang dan sering digunakan untuk lanskap jalan. Di bandar, anda sering dapat mencari lindung nilai yang diperbuat daripada tanaman seperti itu. Plat daun gantian kecil yang sederhana keseluruhan dan berbentuk ovoid. Pada musim panas mereka mempunyai warna hijau gelap, dan pada musim gugur mereka menukar warna menjadi pelbagai warna merah. Bunga kecil berwarna putih atau merah jambu. Mereka boleh menyendiri atau menjadi sebahagian perbungaan dalam bentuk berus atau perisai. Buah tanamannya kecil dan mempunyai warna hitam atau merah. Tanaman renek yang sangat lambat ini dapat ditanam di tempat yang sama selama kira-kira 50 tahun, dan dalam beberapa kes bahkan lebih lama. Kira-kira 40 spesies tanaman semacam itu diusahakan, tetapi selain itu, banyak jenis dan varietas cotoneaster juga ditanam. Yang paling popular adalah cotoneaster: bermata keseluruhan, berkilat dan berbuah hitam, yang sangat tahan fros. Tukang kebun amatur menyukai tanaman ini kerana tidak memerlukan penjagaan dan bersahaja. Tukang kebun profesional sering menggunakan pokok renek ini untuk membuat lindung nilai..

Menanam cotoneaster

Pukul berapa untuk menanam

Hampir semua jenis tanaman seperti ini disyorkan untuk ditanam di tanah terbuka pada musim bunga. Dalam kes ini, anda perlu menunggu sehingga bumi memanaskan dengan baik, tetapi tunas belum boleh dibuka. Juga, pokok renek seperti itu dapat ditanam pada musim luruh, sementara ini harus dilakukan setelah jatuh daun besar, tetapi sebelum embun beku bermula. Pada musim gugur, sebagai contoh, disarankan menanam cotoneaster hitam dan berkilat. Tanaman seperti ini dapat ditanam dengan selamat di kawasan yang berlorek, sementara ia akan kelihatan cukup mengagumkan. Tetapi jika pokok renek ditanam di kawasan terbuka dan terang, maka ia boleh mencapai puncak kesan hiasannya. Apa kualiti tanah untuk cotoneaster tidak begitu penting. Tukang kebun yang berpengalaman menasihatkan menuangkan campuran tanah yang sesuai terus ke lubang penanaman.

Cara menanam

Ukuran lubang penanaman tanaman ini mestilah 50x50x50 sentimeter. Lapisan saliran dengan ketinggian 20 sentimeter harus diletakkan di bahagian bawah, dan untuk ini disarankan untuk menggunakan bata atau kerikil yang pecah. Di atasnya, anda perlu mengisinya dengan campuran tanah yang terdiri dari tanah pasir, gambut, humus dan tanah liat, yang mesti diambil dalam nisbah 1: 1: 1: 2. Sekiranya boleh, disyorkan untuk menuangkan 200 hingga 300 gram kapur ke dalam campuran tanah yang dihasilkan. Semasa memilih tempat untuk penanaman, harus diingat bahawa harus ada jarak dari 0,5 hingga 2 meter dari cotoneaster ke pohon, semak atau struktur yang berdekatan. Nilai akhir jarak dalam kes ini bergantung pada anggaran ukuran mahkota semak dewasa. Semasa menanam anak benih, anda harus memperhatikan fakta bahawa kerah akarnya harus berada pada tahap yang sama dengan permukaan tanah. Apabila penanaman selesai, tanah mesti dipadatkan dengan baik dan tanaman mesti disiram. Apabila air diserap ke dalam tanah, permukaan bulatan batang ditutup dengan lapisan mulsa (gambut) sepanjang lapan sentimeter. Sekiranya lindung nilai dibuat dari cotoneaster yang berkilat, maka disarankan untuk membuat parit untuk menanam dan bukannya lubang.

Merawat cotoneaster

Tidak ada yang sukar untuk menanam dan menanam cotoneaster. Pada masa yang sama, situasi sukar ketika menanam pokok renek ini sangat jarang berlaku, dan ia dapat diselesaikan dengan mudah. Perkara yang paling penting yang perlu diketahui oleh setiap tukang kebun adalah bahawa tumbuhan seperti itu bertindak balas sangat negatif terhadap cecair bertakung di sistem akar. Selebihnya dari fenomena alam yang merugikan itu tidak membahayakannya. Menyiram tanaman ini sama sekali tidak diperlukan, dan bahkan dalam tempoh kering dan gumpalan yang panjang. Sekiranya tidak ada hujan sepanjang musim panas, maka anda masih perlu menyiram cotoneaster, dan ini harus dilakukan sekali setiap setengah bulan, sementara 70 hingga 80 liter air mengalir ke 1 semak dewasa. Setelah hujan berlalu atau penyiraman dilakukan, perlu menyapu semak dan melonggarkan permukaan tanah di bawahnya hingga kedalaman 10 hingga 15 sentimeter. Perlu diingat bahawa daun semak mesti dibasuh secara sistematik dengan aliran air, terutama jika pagar dari cotoneaster berkilat digunakan dan bukannya pagar yang menghadap ke jalan yang sibuk.

Berpakaian atas

Setelah musim panas pertama tiba, perlu memberi makan semak dengan baja yang mengandungi nitrogen. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan larutan urea (untuk 10 liter air 25 gram bahan) atau butiran pendedahan berpanjangan kepada Kemira-universal. Sebelum berbunga, tanaman mesti diberi makan dengan superfosfat (60 g setiap 1 m 2) dan kalium (15 g setiap 1 m 2). Apabila musim sudah berakhir, permukaan bulatan batang harus ditutup dengan lapisan mulsa (gambut).

Pemangkasan Cotoneaster

Tumbuhan seperti ini sangat positif mengenai pemangkasan. Tukang kebun dan pereka yang berpengalaman membuat pelbagai bentuk dari semak, misalnya, prisma, kerucut, hemisfera, dan lain-lain. Perlu diingat bahawa batang tahunan hanya dapat dipotong sebanyak 1/3 dari pertumbuhan. Pemangkasan keriting dari cotoneaster memerlukan bukan sahaja alat khas, tetapi juga beberapa pengalaman dan pengetahuan. Pucuk yang tumbuh setelah pemangkasan mampu mengekalkan bentuk yang diberikan kepada mereka. Pemangkasan semak seperti itu juga dilakukan untuk keperluan kebersihan, sementara perlu memotong cabang-cabang yang cedera, tua, terkena penyakit atau yang menyumbang kepada penebalan mahkota. Selama bertahun-tahun, perlu dilakukan pemangkasan anti-penuaan. Potongan rambut kebersihan boleh dilakukan pada bulan-bulan. Pada saat yang sama, pemangkasan untuk membentuk mahkota atau meremajakan semak harus dilakukan pada awal musim bunga, sementara tunas belum mulai terbuka.

Penyakit dan perosak

Tumbuhan ini sangat tahan terhadap penyakit dan perosak. Namun, agak jarang, aphid epal dapat menetap di permukaan bawah daun. Pada spesimen yang dijangkiti, lempeng daun menjadi berkerut, dan batangnya melengkung dan kering. Juga, serangga skala atau kutu dapat menetap di cotoneaster. Untuk menyingkirkan perosak seperti itu, anda boleh menggunakan decoctions yang terbuat dari tembakau, makhorka atau yarrow. Anda juga boleh menggunakan racun serangga yang lebih kuat. Cotoneaster lebih kerap daripada penyakit lain yang dihidapi oleh fusarium. Untuk menyembuhkan semak, perlu memotong bahagian tanaman yang terkena menjadi tisu yang sihat, dan kemudian merawatnya dengan agen fungisida..

Pembiakan cotoneaster

Jenis tanaman yang berlainan boleh dibiakkan dengan cara yang berbeza. Mereka yang ingin menanam pokok renek ini dari biji harus memperhatikan bahawa benihnya mempunyai kapasiti percambahan yang sangat rendah, dalam hal ini, mereka harus disemai dengan sedikit. Menyemai dilakukan terus ke tanah terbuka sebelum musim sejuk. Sebelum bermulanya musim bunga, benih akan dapat mengalami stratifikasi semula jadi di dalam tanah. Anak benih harus muncul dengan bermulanya musim bunga. Tumbuhan ini dapat dibiakkan dengan keratan, membelah semak dan meletakkan.

Cara tumbuh dari biji

Pertama, anda perlu mengumpulkan buah-buahan dari tanaman dan menunggu sehingga jatuh sedikit, dalam kes ini, pulpa dapat dipisahkan dari batu. Biji yang diekstrak harus dibilas dengan bersih dalam air bersih. Kemudian mereka dimasukkan ke dalam balang kaca berisi air. Benih yang masih terapung di permukaan dapat dibuang dengan selamat. Untuk menyemai, gunakan yang telah tenggelam ke bahagian bawah bekas. Kemudian biji mesti digabungkan dengan gambut dan pasir, dan campuran yang dihasilkan diletakkan di dalam kotak. Selanjutnya, kotak disimpan untuk disimpan sehingga bermulanya musim semi di tempat di mana suhu udara akan tetap sekitar 0 darjah. Dengan cara ini, benih dapat mengalami stratifikasi dan perlu ditanam di tanah terbuka pada musim bunga. Tetapi harus diingat bahawa walaupun stratifikasi yang dilakukan dengan betul bukanlah jaminan bahawa benih akan tumbuh.

Keratan

Apabila semak cotoneaster yang bersinar dipangkas, akan ada banyak keratan yang dapat di-root. Walau bagaimanapun, masa yang paling sesuai untuk memotong keratan adalah bulan Jun. Bahagian keratan yang disiapkan hendaklah direndam selama 24 jam di dalam bekas berisi larutan produk yang merangsang pembentukan akar. Kemudian mereka harus ditanam di atas katil yang telah disediakan sebelumnya pada sudut 45 darjah. Tanah harus longgar dan ringan, dan terdiri dari gambut dan pasir. Kemudian anda harus menyiram keratan dengan air suam, dan menutupnya dengan botol plastik besar, dari mana anda harus memotong leher terlebih dahulu. Pada hari yang gerah, cotoneaster dapat mulai membusuk, dan untuk mencegah hal ini terjadi, tempat perlindungan harus dikeluarkan selama sehari. Penyiraman boleh dilakukan tanpa membuang tempat perlindungan. Menjelang musim bunga berikutnya, keratan akan berakar, dan ia boleh ditanam di tempat yang tetap..

Cara menyebarkan dengan meletakkan

Kaedah pembiakan ini sering digunakan untuk spesies penutup tanah, misalnya cotoneaster mendatar atau merayap. Pada spesies ini, batangnya berada berdekatan dengan permukaan tanah atau menyentuhnya. Pilih batang muda dan pasangkannya ke permukaan tanah dengan cangkuk atau logam. Kemudian titik lampiran mesti ditaburkan menggunakan humus untuk ini. Dengan bermulanya musim bunga berikutnya, keratan berakar dapat dipisahkan dari semak induk, dan dipindahkan ke tempat tetap. Kaedah pembiakan ini adalah yang paling mudah dan berkesan..

Cara menyebarkan dengan membahagikan belukar

Belukar yang dewasa dan lebat boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian. Keratan yang dihasilkan dapat di-root. Kaedah ini dibezakan oleh kelajuan dan kecekapan tinggi. Anda boleh membahagikan belukar pada waktu musim bunga atau musim luruh, sementara pembahagi mesti segera ditanam di tempat tetap.

Cotoneaster pada musim sejuk

Kejatuhan

Hampir semua jenis cotoneaster dibezakan oleh ketahanan frosnya dan dapat bertahan dengan mudah pada musim sejuk tanpa penebat. Walau bagaimanapun, bulatan batang mesti ditaburkan dengan lapisan mulsa (gambut). Sekiranya terdapat ancaman pembekuan cotoneaster, maka disarankan untuk membengkokkannya ke permukaan tanah dan memperbaikinya pada posisi ini. Kemudian semak mesti ditutup dengan daun kering.

Musim Sejuk

Sekiranya jangka masa musim sejuk dengan sedikit salji atau terlalu sejuk, maka semak dapat ditebat dengan bahan penutup atau cabang cemara. Sekiranya sejumlah besar salji turun, maka disarankan untuk membuang tempat perlindungan. Belukar perlu ditutup dengan lapisan salji. Di lorong tengah, cotoneaster yang paling popular adalah bermata keseluruhan, berbuah hitam dan berkilat. Spesies ini dibezakan oleh ketahanan musim sejuk yang sangat tinggi dan dapat menahan beku yang teruk tanpa penebat..

Jenis dan jenis cotoneaster dengan gambar dan nama

Jenis cotoneaster yang paling digemari oleh tukang kebun akan diterangkan di bawah..

Cotoneaster yang cemerlang (Cotoneaster lucidus)

Tanah airnya adalah Siberia Timur. Semak ini dapat tumbuh secara semula jadi secara berkumpulan dan secara tunggal. Pokok semak ini mempunyai dedaunan yang lebat dan tegak. Tingginya, tanaman seperti itu boleh mencapai 200 sentimeter. Di permukaan pucuk muda terdapat pubertas yang padat. Panjang lempeng daun berkilat hijau gelap kira-kira 5 sentimeter, sementara ia mempunyai bentuk elips dan dihalakan ke arah puncak. Perbungaan longgar dalam bentuk perisai terdiri daripada bunga merah jambu. Pembungaan bermula pada bulan Mei atau Jun dan berlangsung selama 4 minggu. Setelah berbunga, buah sfera hitam berkilat muncul, yang tidak gugur sehingga bermulanya musim sejuk. Belukar mula berbuah pada usia empat tahun. Jenis ini digunakan untuk membuat lindung nilai atau menghias rumput dan tepi. Diusahakan sejak awal abad ke-19.

Cotoneaster hitam (Cotoneaster melanocarpus)

Sesuai untuk tumbuh di pertengahan garis lintang, kerana mempunyai ketahanan musim sejuk yang mencukupi. Di cotoneaster seperti itu, tidak seperti banyak spesies lain, buahnya boleh dimakan. Dalam keadaan semula jadi, semak ini terdapat di Asia Tengah, Eropah Tengah, Kaukasus dan China Utara. Ketinggian semak boleh mencapai 200 sentimeter. Pada batang berwarna coklat-merah, terdapat buah-buahan hitam. Panjang plat daun ovoid adalah kira-kira 4.5 sentimeter, sementara bahagian depan berwarna hijau gelap, dan bahagian belakang berwarna putih. Puncak daunnya tidak jelas atau lekukan. Tanaman ini mula berbuah setiap tahun dari usia lima tahun. Perbungaan racemose longgar terdiri daripada 5-12 bunga merah jambu. Pembungaan berlangsung sekitar 25 hari. Spesies ini tahan fros dan kemarau. Dan juga tanaman madu yang sangat baik ini mempunyai kayu dari mana paip, tebu, dan lain-lain dibuat.Ada bentuk hiasan laxiflora. Ia dibezakan dengan perbungaan terkulai yang longgar dan buah yang lebih besar daripada spesies asli. Diusahakan sejak tahun 1829.

Cotoneaster keseluruhan, atau cotoneaster biasa (Cotoneaster integerrimus)

Dalam keadaan semula jadi, semak gugur ini dapat dijumpai dari Kaukasus Utara hingga ke Baltik di lereng gunung, di batu pasir dan batu kapur. Tanaman seperti ini jarang diusahakan. Belukar boleh mencapai ketinggian 200 sentimeter. Mempunyai mahkota bulat. Di permukaan batang bercabang muda terdapat kemaluan berbulu. Namun, lama-kelamaan, mereka menjadi telanjang. Panjang lempeng daun ovate lebar kira-kira 5 sentimeter. Bahagian depannya adalah warna hijau gelap berkilat halus, dan bahagian belakang berwarna abu-abu. Perbungaan racemose terdiri daripada 2–4 ​​bunga berwarna putih keputihan. Diameter buah merah pekat kira-kira 10 mm. Tumbuhan seperti ini sangat tahan terhadap fros, kekeringan dan gas. Diusahakan sejak tahun 1656.

Cotoneaster mendatar (Cotoneaster horizontalis)

Pokok renek ini berkaitan dengan spesies biasa. Ketinggian tanaman malar hijau itu kira-kira 100 sentimeter, sedangkan mahkota lebarnya boleh mencapai 150-200 sentimeter. Batangnya disusun secara berlapis, seperti tulang belakang ikan. Plat daun hijau berkilat, yang mempunyai bentuk bulat, berubah warnanya menjadi merah berapi pada musim luruh. Bunga merah jambu keputihan kecil dibuka pada hari-hari terakhir bulan Mei. Pembungaan berlangsung sekitar 20 hari. Banyak buah merah muncul di semak, yang akan matang sepenuhnya pada bulan September. Dalam beberapa kes, ia tidak jatuh hingga musim bunga berikutnya. Jenis ini mempunyai syarat khas untuk kualiti dan komposisi tanah. Diusahakan sejak tahun 1880. Terdapat beberapa jenis:

  1. Variegatus. Ia mencapai ketinggian 0.3 m, dengan diameter mahkota sekitar 150 sentimeter. Plat lembaran mempunyai jalur putih di sepanjang tepi.
  2. Perpusillis. Ketinggian semak terbuka mencapai 0.2 meter, sementara diameternya dapat mencapai 1 meter. Pertumbuhan perlahan. Bunga merah jambu mekar pada awal musim panas. Pematangan buah-buahan merah berlaku pada hari-hari terakhir musim panas. Plat daun hijau pada musim luruh mengubah warnanya menjadi burgundy.

Dammer cotoneaster (Cotoneaster dammeri)

Perdu ini kelihatan sangat mirip dengan cotoneaster mendatar. Dalam keadaan semula jadi, ia dapat ditemui di pergunungan China Tengah. Batang yang menjalar secara praktikal bersentuhan dengan permukaan tanah, dalam hal ini, perakaran bebasnya sering terjadi. Batang bercabang dalam satu satah, sementara mereka naik tidak lebih dari 20-30 sentimeter. Pada masa yang sama, mereka boleh tumbuh lebar hingga 150 sentimeter. Plat daun berkulit kecil berbentuk elips. Mereka berwarna hijau tua pada musim panas dan ungu pada musim luruh. Bunga sessile berwarna merah muda. Pematangan beri merah karang berlaku pada bulan September, sementara mereka tinggal di semak untuk waktu yang lama. Diusahakan sejak tahun 1900 Varieti popular:

  1. Aichols. Mencapai ketinggian 0,6 m dan mempunyai buah oren-merah.
  2. Kecantikan Karang. Ketinggian semak kira-kira 0,4 m. Biji tunggal besar berwarna merah. Tumbuhan ini dibezakan oleh ketahanan fros terbesar dari semua jenis yang terdapat dalam bentuk ini..
  3. Stockholm. Ketinggian semak kira-kira 100 sentimeter. Warna beri berwarna merah pekat.

Cotoneaster ditekan (Cotoneaster adpressus)

Pokok renek ini adalah semak merayap kerdil. Ia mencapai ketinggian sekitar 50 sentimeter, dan diameternya sekitar 100 sentimeter. Batangnya ditekan ke permukaan tanah. Plat daun kecil bulat. Pada musim panas mereka berwarna hijau pucat, dan pada musim luruh berwarna merah pekat atau gelap. Pada hari-hari terakhir musim bunga, sebilangan besar bunga merah jambu dibuka. Tumbuhan seperti itu mesti ditutup untuk musim sejuk..

Tukang kebun juga tumbuh cotoneaster: tersebar, Mupinsky, holly, berdaun kecil, berbilang bunga, merah jambu, satu bunga, Henry, berbuih, Franchet, berwarna sikat.

Varieti cemerlang Cotoneaster

Tarikan utama cotoneaster adalah gabungan percabangan kuat, dedaunan asli dan pelbagai bentuk pertumbuhan (dari tegak hingga merayap). Bunga kecil berwarna putih atau merah jambu tidak terlalu hiasan, tetapi ia adalah tanaman madu yang baik. Mahkota tebal daun berkilat hijau gelap yang menjadi merah pada musim luruh berharga. Pokok renek ini tidak tergantikan dalam pembinaan lindung nilai, kerana ia mudah dibentuk, mengekalkan bentuknya untuk waktu yang lama dan bertahan dalam pemindahan pada bila-bila masa musim ini. Di samping itu, pada akhir musim panas, kesan hiasan mereka ditingkatkan dengan banyaknya buah-buahan merah atau hitam terang yang tergantung di dahan untuk waktu yang lama. Buahnya tidak beracun dan menarik burung.

Cotoneaster adalah tahan fros dan tahan kemarau. Mereka berkembang dalam keadaan bandar, kerana tahan debu dan gas, dan tidak terlalu menuntut kesuburan dan kelembapan tanah. Tumbuh dengan baik dalam cahaya dan teduh. Mereka disebarkan oleh biji, yang pastinya memerlukan stratifikasi, juga dengan lapisan, keratan dan cantuman. Mereka boleh digunakan sebagai stok pir. Sebilangan spesies kadang-kadang rosak oleh aphid epal hijau, ngengat putih epal, serangga skala, sawfly, tungau cotoneaster.

Banyak spesies boleh dicadangkan untuk kumpulan hiasan, menanam di lereng, lereng, dinding penahan dan slaid alpine, untuk lindung nilai, tetapi hanya sebilangan kecil spesies yang digunakan dalam budaya.

Tiga jenis - cotoneaster yang cemerlang, berbuah hitam dan bermata keseluruhan - mempunyai daya tahan musim sejuk yang tinggi dan sangat tahan terhadap cuaca buruk di Rusia tengah.

Cotoneaster yang cemerlang - C. lucidus Schlecht.

Tanah air spesies ini adalah Siberia Timur. Tumbuh secara tunggal atau berkumpulan dalam semak. Mesofit fotofil, mikroterma, mesotrof, kumpulan kumpulan semak dan, lebih jarang, tumbuh-tumbuhan hutan konifer cahaya. Di mana sahaja dalam budaya.

Belukar yang rimbun, tegak, gugur, tinggi hingga 2 m, dengan pucuk muda yang pekat. Daun elips runcing, panjangnya hingga 5 cm, cerah, hijau gelap, ungu pada musim luruh. Bunga merah jambu dikumpulkan dalam perbungaan corymbose yang longgar dan berbunga 3-8. Mekar pada bulan Mei - Jun selama 30 hari. Hiasan yang hampir berbentuk sfera, buah-buahan hitam, berkilat, dengan pulpa merah-coklat, tanpa rasa, bertahan di semak hingga akhir musim luruh. Berbuah sejak 4 tahun.

Di GBS sejak tahun 1938, 6 sampel (15 salinan) ditanam dari biji yang diperoleh dari pelbagai kebun raya. Pada usia 27 tahun, ketinggian 2.0 m, diameter mahkota 380 cm. Tumbuhan tumbuh dari 25.IV ± 3 hingga 9.X ± 8 selama 166 hari. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Berkembang dari 5.VI ± 12 hingga 10.VI ± 2 selama 5 hari. Dengan berbuah dari 3-5 tahun, buahnya masak pada 29 ± 17 September. Kadar percambahan biji adalah 14%. 52% keratan berakar ketika dirawat dengan larutan IMC 0,005% selama 16 jam. Digunakan secara meluas dalam landskap Moscow.

Tahan musim sejuk, tidak bersahaja dengan tanah, tahan warna. Disebarkan oleh biji dan secara vegetatif. Benih memerlukan 12-15 bulan stratifikasi, yang dapat dipendekkan dengan merawatnya selama 5-20 minit dengan asid sulfurik diikuti 1-3 bulan stratifikasi. Kadar pembenihan 5 g / sq. m.

Salah satu semak terbaik untuk membuat lindung nilai yang dibentuk, dan juga untuk penanaman berkelompok di halaman rumput, tepi hutan, sebagai tanaman subur. Sesuai untuk landskap bandar di hampir seluruh wilayah Rusia. Dalam budaya sejak awal abad ke-19.

Foto oleh Alexandra Shcherbakova, "Koleksi Taman"

Cotoneaster hitam - C. melanocarpus Fisch. ex Btytt

Mempunyai ketahanan musim sejuk yang baik di Rusia tengah. Di alam liar, tumbuh cukup luas dari Eropah Tengah ke China Utara, termasuk Kaukasus dan Asia Tengah, di hutan ringan dan di sepanjang lereng gunung, naik ke tali pinggang subalpine. Ia tumbuh di lapisan semak dari berbagai jenis hutan, mengambil bahagian dalam penciptaan semak di sepanjang talus dan batu. Penyusun mesofit fotofilik, mikroterma, mesotrof, semak belukar. Dilindungi dalam simpanan.

Semak ini setinggi 2 m dengan tunas coklat merah, seperti spesies sebelumnya, mempunyai buah hitam, tetapi berbeza dalam bentuk daun. Ovate daun sepanjang 4.5 cm, hijau gelap di atas, tomentosa putih di bawah, dengan puncak tumpul atau lekukan. Dari usia 5 tahun, ia berkembang dan berbuah setiap tahun. Pembungaan berlangsung hampir 25 hari, bunga merah jambu terletak di gandar daun selama 5

12 keping setiap pucuk, membentuk kelompok yang longgar. Buah-buahan berbentuk bulat, masak pada bulan September-Oktober, secara beransur-ansur berubah menjadi coklat menjadi hitam dengan mekar kebiruan.

Di GBS sejak tahun 1940, 4 salinan sampel 9. Dihasilkan dari biji yang diperoleh dari pelbagai kebun botani, dan tanaman GBS pembiakan. Pada usia 51 tahun, tinggi 2,5 m, diameter mahkota 180 cm. Tumbuhan ini tumbuh dari 24.IV ± 6 hingga 21.IX ± 9 selama 149 hari. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar dari umur 3 tahun, dari 25.V ± 6 hingga 17.VI ± 4 selama 23 hari. Berbuah dari 3-5 tahun, buah masak 30.VII ± 4. daya maju benih 80%. Keratannya kurang berakar. Disyorkan untuk landskap Moscow.

Spesies tahan fros, tidak pilih-pilih mengenai tanah dan kelembapan, tumbuh dengan baik di kawasan yang berlorek dan dalam keadaan bandar. Ia mudah mentolerir pemindahan, disebarkan dengan keratan dan biji. Dalam budaya sejak 1829, ia digunakan di lindung nilai, lebih jarang - di penanaman tunggal dan berkelompok. Bentuk hiasan yang terkenal (f. Laxiflora) dengan perbungaan berbunga longgar dan daun yang lebih besar. Sebagai tambahan untuk tujuan hiasan, spesies ini adalah tanaman madu yang baik, dan kayu kerasnya berfungsi sebagai bahan untuk tongkat, paip dan kraftangan lain. Dalam budaya sejak tahun 1829.

Foto EDSR.

Cotoneaster keseluruhan, atau biasa - integ. integerrimus Medik.

Secara semula jadi, ia dapat dijumpai dari Baltik di utara hingga Kaukasus Utara di selatan. Ia tumbuh di lereng gunung dan talus, di singkapan batu pasir, serpih dan batu kapur. Photofilous xeromesophyte, microtherm, mesotroph, bush picker. Dilindungi dalam simpanan. Dalam budaya, jarang.

Pokok renek yang tegak, bercabang kuat, tinggi hingga 2 m, dengan mahkota bulat. Pucuk muda dengan prolaps berbulu, kemudian berkilau. Lebar ovate, sehingga 5 cm, daun, hijau tua di atas, berkilat, halus, kelabu-tomentosa di bawah. Bunga berwarna putih keputihan, dengan racem terkulai 2-4 bunga. Buah berwarna merah terang, berdiameter hingga 1 cm.

Di GBS sejak tahun 1939 3 9 salinan sampel.Ditanam dari biji yang diperoleh dari kebun raya dan pembiakan semula GBS. Pada 30, ketinggian 1.1 m, diameter mahkota 140 cm. Tumbuhan tumbuh dari 28.IV ± 6 hingga 6.IX ± 27 selama 131 hari. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Berkembang dari 23.V ± 9 hingga 14.VI ± 10 selama 22 hari. Buah masak pada 2.VIII ± 24. Kadar percambahan biji adalah 21%. 58% keratan berakar ketika dirawat dengan larutan IMC 0,01% selama 16 jam. Disarankan untuk landskap Moscow ketika membuat kumpulan hiasan dan lindung nilai.

Ia tidak terlalu menuntut di tanah, ia berkembang dengan baik di batu kapur. Berbeza dengan ketahanan musim sejuk yang tinggi. Berkembang dengan baik di tempat yang cerah, kemarau dan tahan gas. Ia sangat berkesan pada buah-buahan yang bertahan hingga akhir musim luruh. Ini digunakan untuk penanaman secara berkelompok, pagar, tepi hutan, di kota-kota di wilayah utara dan tengah Rusia. Dalam budaya sejak 1656.

Foto EDSR.

Spesies berikut - cotoneaster pelbagai warna, berwarna kuas dan merah jambu - lebih menuntut dalam pilihan tempat, pada musim sejuk yang sangat teruk mereka dapat membeku sebahagiannya, tetapi mereka diselamatkan dari kematian kerana kemampuan mereka yang tinggi untuk tumbuh semula.

Multiflorous cotoneaster - C. multiflorus Bge.

Ia dijumpai secara semula jadi di Kaukasus, Asia Tengah dan Siberia Barat, China Barat. Tumbuh secara tunggal atau dalam kumpulan kecil di hutan, dan juga di kawasan lebat. Mesofit fotofil, mikromoterma, mesotrof, penyusun bawah semak. Dilindungi dalam simpanan. Dijumpai dalam budaya di kebun raya di Eropah.

Semi hijau sepanjang hingga 3 m, dengan nipis, tomentose-pubescent pada masa muda, dahan melengkung. Daun ovate lebar hingga 5 cm, kelabu keperakan pada musim bunga, hijau tua pada musim panas, ungu-merah pada musim luruh. Kurang tahan lasak daripada cotoneaster yang cemerlang. Bunga putih yang cukup besar (hingga 1 cm), mirip dengan bunga irgi, dikumpulkan dalam b - 20 dalam perbungaan corymbose dan menjadikannya sangat berkesan selama tempoh berbunga yang berlangsung dari 16 hingga 25 hari. Buah merah terang, berlimpah, globular meningkatkan kesan hiasannya pada musim luruh. Berbuah dari 5 hingga 6 tahun. Buah masak pada bulan Ogos.

Di GBS sejak tahun 1941, 1 sampel (3 salinan) ditanam dari biji yang diperoleh dari habitat semula jadi. Pada usia 25 tahun, tinggi 2,3 m, diameter mahkota 230 cm.Tumbuhan tumbuh dari 28.IV ± 11 hingga 16.X ± 11 selama 170 hari. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Berkembang dari 4.VI ± 5 hingga 13.VI ± 5 selama 9 hari. Berbuah dalam 4 tahun, buahnya masak pada 29.VIII ± 9. daya maju benih 90%. 80% keratan berakar (tanpa pemprosesan).

Tahan fros dan kemarau. Untuk pembangunan yang berjaya, ia memerlukan tanah yang subur dan kaya dengan kapur. Disebarkan oleh biji. Kadar penyemaian benih adalah 4 - 6 g per meter. Sangat baik dalam penanaman tunggal dan marginal. Sejak tahun 1879 meluas di seluruh bahagian Eropah di Rusia.

Ia mempunyai bentuk buah yang indah (f. Calicarpa) - dengan bentuk yang lebih sempit dan lebih panjang daripada bentuk biasa, daun dan lebih besar, hingga 1 cm, buah-buahan berlimpah.

Foto Kirill Kravchenko

Berus cotoneaster - Cotoneaster racemiflorus

Ia menjanjikan untuk Rusia tengah. Ia kurang dikenali dalam budaya daripada spesies sebelumnya..

Ini adalah semak setinggi 3 m, dengan daun hijau kebiruan bersaiz sederhana. Pucuk dan daun muda ditutup dengan kemerahan tomentosa putih padat di bahagian bawah. Bunga kecil-merah jambu putih dikumpulkan dalam perbungaan 7-12 keping, meliputi seluruh semak pada bulan Mei. Pembungaan pertama berlaku pada usia 4 tahun. Pada bulan Ogos, apabila banyak buah elips atau sfera dengan warna merah terang matang, semak menjadi lebih elegan. Buah-buahan tidak jatuh setelah jatuh daun dan digantung di semak hingga salji pertama.

Pink cotoneaster - C. roseus Edgew.

Tanah air adalah Gimalai barat laut. Tumbuh di lereng gunung. Mesoxerophyte, mesotroph, micromesotherm.

Spesies hiasan yang sangat jarang berlaku dalam budaya. Semak hingga 1.5 m dengan pucuk nipis, daun elips hingga 6 cm dan bunga merah jambu kecil, dikumpulkan dalam perbungaan sebanyak 9 keping. Ia mekar untuk pertama kalinya pada usia 8 tahun. Mekar banyak pada bulan Jun selama 3-4 minggu, tetapi tidak membuahkan hasil setiap tahun. Pada buah-buahan merah jambu-merah bulat dengan diameter hingga 6 mm pada bulan Oktober, 2-3 biji matang. Sangat hiasan semasa berbunga (pada bulan Jun) dan terutama pada musim luruh dengan buah-buahan yang, masak pada akhir bulan September, menghias tanaman sehingga tahan fros.

Di GBS sejak tahun 1953, 2 sampel (5 salinan) ditanam dari biji yang diperoleh dari Kamyshin dan pembiakan GBS. Pada usia 39 tahun, tinggi 1,75 m, diameter mahkota 210 cm. Tumbuhan ini tumbuh dari pertengahan April hingga akhir Oktober. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar pada bulan Jun. Berbuah dari usia 6 tahun, buahnya masak pada awal Oktober. 20% keratan berakar (tanpa pemprosesan).

Disebarkan oleh biji dan keratan hijau. Kurang tahan musim sejuk daripada cotoneaster yang cemerlang; dalam keadaan beku yang teruk, bahagian atas pucuk membeku. Memerlukan pemangkasan kebersihan setiap tahun. Fotofil, tahan terhadap penyakit dan perosak. Disyorkan untuk kumpulan hiasan dan penanaman spesimen.

Semua jenis cotoneaster lain lebih aneh dan rosak oleh frosts di tengah Rusia, jika tidak diliputi salji di musim sejuk tanpa salji. Tetapi mereka musim sejuk di bawah salji dan tidak membeku di atas penutup salji, selain itu mereka mempunyai kapasiti pertumbuhan semula yang tinggi..

Cotoneaster berbunga tunggal - Cotoneaster uniflorus Bunge

Tumbuh di hutan gunung Ural, Altai dan Sayan Barat. Tumbuh di lereng berbatu sebagai sebahagian dari semak belukar. Psychrophyte-petrophyte yang suka cahaya, calcephyte fakultatif, gekistomikroterm, kadang-kadang penyusun lapisan semak. Dilindungi dalam simpanan.

Ia rendah (kira-kira 50 cm), menyebar, dalam keadaan yang keras ia memerlukan bentuk pertumbuhan yang menjalar. Daun sehingga 3 cm panjang, hijau tua di atas, kekuningan di bawah. Pada musim luruh, daun berubah menjadi merah terang. Pembungaan dalam budaya bermula pada tahun ke-8. Bunga tunggal terletak di paksi daun, oleh itu ia disebut bunga tunggal. Buahnya berwarna cerah, oren-merah, berbentuk bulat. Spesies ini jarang terdapat dalam budaya. Untuk penanaman, mereka memilih tempat yang dilindungi dari angin sejuk. Tidak tahan dengan kekeringan dan cahaya matahari yang terang. Disarankan untuk ditanam di tepi jalan.

Di GBS sejak tahun 1954 1 sampel (2 salinan) tumbuh dari biji yang diperoleh dari habitat semula jadi. Pada 22, ketinggian 0,3 m, diameter 100 cm mahkota tumbuh dari akhir April hingga akhir September. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar pada bulan Mei-Jun. Berbuah dari 4-5 tahun, buahnya masak pada akhir bulan Julai. Kekerasan musim sejuk purata. Kebolehupayaan benih 100%. 18% keratan berakar ketika dirawat dengan larutan IMC 0.01% selama 16 jam.

Pressed Cotoneaster - C. adpressus Bois.

Ia berlaku secara semula jadi di wilayah barat China. Menerima nama ini kerana bentuk pertumbuhan yang menyebar dan pucuk ditekan ke tanah. Cabang individu mampu mengakar.

Sebuah semak pendek yang menjalar, dengan panjang, daun hijau kusam hingga 1.5 cm, di dahan yang naik di atas tanah. Pada saat berbunga, ia dihiasi dengan banyak bunga merah jambu, pada musim gugur mahkota berwarna dengan bintik-bintik buah-buahan merah terang. Pokok renek mekar dan berbuah sejak usia 9 tahun. Disebarkan oleh biji dan lapisan. Bentuk taman yang dikenali "Awal" (var. Praecox).

Di GBS sejak tahun 1951 1 sampel (2 salinan) tumbuh dari biji yang diperoleh dari Eropah. Pada usia 6 tahun, tinggi 0,4 m, diameter mahkota 43 cm.Tumbuhan ini tumbuh dari dekad kedua April hingga akhir Oktober dan awal November. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar pada awal bulan Jun. Berbuah dari usia 4 tahun, buahnya masak pada akhir September dan awal Oktober. Percambahan biji benih rata-rata.

Sangat berkesan dalam penanaman tunggal dan berkumpulan di bukit berbatu. Disyorkan untuk wilayah selatan dan barat bahagian Eropah di Rusia. Dalam budaya sejak tahun 1896. Stabil, tetapi hanya berhibernasi di bawah salji.

Foto EDSR.

Horizontal cotoneaster - horizontal. horizontalis Decne

Berasal dari China Tengah. Tumbuh di lereng gunung. Meluas dalam budaya baik dalam koleksi kebun botani dan di kota-kota lanskap di Eropah, Amerika Utara dan Asia Timur.

Nama spesies menunjukkan sifat pertumbuhannya. Ini adalah semak malar hijau hingga tinggi 50 cm, dengan pucuk bercabang secara mendatar dan bercabang hampir ditekan ke tanah, terletak dalam satu bidang. Luar biasa adalah daunnya yang kecil, hampir bulat, hingga 1.5 cm, daun hijau tua, ungu pada musim luruh. Bunga adalah satu atau berpasangan, sessile, dengan kelopak merah muda-kemerahan. Mekar dari akhir Mei hingga pertengahan Jun selama tiga minggu. Buah-buahan berbentuk bulat dengan diameter 4-5 mm, merah terang, berkilat, matang pada bulan September dan bertahan secara besar-besaran hingga Disember, di bahagian bawah semak - bahkan hingga musim bunga tahun depan, memberikan tanaman hiasan khas.


C. horizontalis
Foto oleh Denis Kudryavtsev

'Vatropurpureus'
Foto Konstantin Korzhavin

'Perpusillus'
Foto Zakutnaya Natalia

Di GBS sejak tahun 1946, 5 sampel (9 salinan) ditanam dari biji yang diperoleh dari kebun raya di Eropah dan Amerika Syarikat. Pada usia 40 tahun, ketinggian 0,4 m, diameter mahkota 95 cm. Tumbuhan ini tumbuh pada separuh kedua bulan Mei. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar dari separuh kedua Mei hingga awal Julai. Buahnya masak pada akhir bulan September. Kadar percambahan biji benih 15%. 100% keratan berakar ketika dirawat dengan larutan IMC 0.01% selama 16 jam.

Kekeringan dan tahan gas. Spesies ini pilih-pilih mengenai kesuburan tanah. Ia tumbuh dengan cepat dan tumbuh dengan luas, diameter mahkota lebih dari 1 m. Fotofil. Salah satu spesies terbaik. Pertama kali diperkenalkan ke dalam budaya pada tahun 1880. Ia digunakan secara meluas di bahagian selatan bahagian Eropah di Rusia. Di utara, ia membeku, tetapi di bawah St. Petersburg musim sejuk di bawah salji, dengan penutup cahaya. Loji penutup tanah yang sangat baik, termasuk untuk kebun berbatu, untuk mengukuhkan lereng, lanskap lata (bertingkat). Gambar kiri adalah Cotoneaster horizontalis f.

'Variegatus'(C. atropurpureus' Variegatus '). Semak malar hijau ini, setinggi 30 cm dan berdiameter lebih dari 1.5 m (selepas penanaman selama 5 tahun), sangat indah pada musim luruh, apabila daun-daun kecil berubah menjadi merah, merah jambu dengan tepi krim. Setiap daun (panjang 1.5 cm) dengan jalur putih di sepanjang tepi. Buah bulat berkilat merah hiasan.

'Perpusillus'. Sebuah semak luas, setinggi 15-20 cm, meliputi kawasan seluas diameter 0,5-1 m. Ia tumbuh agak perlahan. Ia mekar dengan bunga merah jambu pada awal musim panas. Pada akhir musim panas, beri merah muncul. Pada musim luruh, daun hijau gelap memperoleh warna ungu dan semak kelihatan sangat cantik.

Dammer's cotoneaster - C. dammerii C.K. Schneid.

Lebih tahan pada iklim sederhana, secara luarannya serupa dengan spesies sebelumnya. Tumbuh liar di pergunungan China Tengah.

Pucuk semak yang menjalar hampir ditekan ke tanah dan sebahagiannya akar. Mereka bercabang dalam satu bidang, hanya naik 20-30 cm, dan tumbuh ke sisi pada jarak hingga 1.5 m. Daun berkulit hijau gelap dengan puncak tumpul terlihat seperti malar hijau dan tidak jatuh untuk waktu yang lama. Daunnya sangat kecil, elips, panjangnya hingga 2 cm.Bunga kemerahan kecil yang duduk di ranting bagus. Pada bulan September, dengan dedaunan berkilat, buah-buahan merah karang yang matang dan tahan lama berdiameter hingga 6 mm, terletak berdekatan dengan pucuk, digabungkan dengan baik. Pada akhir musim luruh, tanaman menjadi lebih berwarna berkat buah-buahan yang cerah dan daun ungu..

Di GBS sejak tahun 1952, 15 3. salinan sampel ditanam dari biji yang diperoleh dari kebun raya Bratislava (Slovakia) dan pembiakan GBS. Pada usia 19, panjang pucuk menjalar mencapai 1.2 m. Ia tumbuh dari akhir bulan April hingga fros pertama. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar dari separuh kedua bulan Jun hingga awal Julai. Berbuah dari usia 7 tahun, buahnya masak pada akhir bulan September. Musim sejuk di bawah salji. Percambahan biji benih rata-rata. 97% keratan berakar ketika dirawat dengan fiton selama 16 jam.

Dammer's cotoneaster dihasilkan semula dengan biji, keratan dan keratan. Ia tahan kemarau, berhibernasi di bawah salji dan tidak membeku. Tumbuh dengan baik di tanah berpasir yang ringan dan berbatu. Lebih suka lokasi yang cerah, tetapi bertoleransi dengan cahaya. Berkembang dengan pesat. Tahan kemarau. Dikenali dalam budaya sejak tahun 1900. Kebiasaan dan cara pertumbuhan tunas menjadikan semak ini sangat diperlukan untuk gelongsor alpine dan susunan dinding penahan.

Varieti:
'Kecantikan Karang'- Tinggi 40-60 cm dengan buah-buahan merah oren.
'Eichholz'- Tinggi 20-40 cm dengan buah merah tunggal, besar, Pelbagai jenis tahan fros.
'Stogholm'- Tinggi 80-100 cm dengan buah merah terang.
'Pencarian Steib'- lihat foto di sebelah kanan.

Foto ditinggalkan Natalia Pavlova
Foto kanan Dubova Galina

Henry's Cotoneaster - C. henryanus Rehd et Wits.

Tanah Air Barat China. Wakil kumpulan cotoneaster malar hijau.

Pokok renek, mencapai ketinggian 5 m, mempunyai mahkota seperti khemah yang indah dan pucuk melengkung panjang. Daunnya memanjang, panjangnya hingga 12 cm, hijau tua di atas, berkilat, di bawah pada awalnya berwarna kelabu-tomentosa, kemudian berwarna kelabu-hijau. Bunga wangi putih hingga 1 cm dengan anter ungu dikumpulkan dalam perbungaan shitkovidny. Buah karam gelap, buah-buahan berwarna menghiasi tanaman pada musim luruh.

Berkembang dengan pantas. Salah satu spesies yang paling indah. Ia hiasan sepanjang tahun - dengan mahkota seperti khemah, dedaunan berkilat hijau gelap, yang mana pada daun tua musim gugur menonjol dengan indah, mengambil warna oren sebelum jatuh. Berkesan semasa berbunga. Ia digunakan dalam penanaman tunggal dan berkelompok di selatan Rusia. Dalam budaya sejak tahun 1901.

Bubble cotoneaster - C. bullatus Bois

Asia Timur. Diperkenalkan pada tahun 1898.

Tumbuhan renek yang tinggi hingga 3 m. Ia mendapat namanya dari daunnya yang berkilat dan berkerut hijau gelap. Pada musim gugur, sebelum daun jatuh, mereka berwarna dengan warna merah terang. Sebilangan besar epal globular merah terang tergantung di gugusan dari dahan di petioles panjang. Tumbuhan ini tahan musim sejuk hingga -23 darjah, sehingga sering membeku hingga ke tahap penutup salji.

Di GBS sejak 1949 15 4 salinan sampel. Dikembangkan dari pembiakan benih GBS (sampel rahim jatuh dari koleksi). Pada usia 19 tahun, tinggi 1.6 m, diameter mahkota 110 cm. Tumbuhan ini tumbuh dari pertengahan April-awal Mei hingga akhir Oktober-awal November. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Mekar dari bulan Jun hingga awal Ogos. Berbuah dari usia 5 tahun, buahnya masak pada akhir bulan September. Kekerasan musim sejuk yang rendah. 50% keratan berakar ketika dirawat dengan fiton selama 16 jam.

Foto dari buku Karin Greiner, Angelica Weber "Bunga, pokok renek dan pokok hiasan di taman kami"

Cotoneaster Franchet - C. franchetii Bois

China Tengah. Tumbuh di lereng gunung. Mesoxerophyte fotofil, mesotrof, mesoterm.

Semak sehingga 2 m tinggi. Dalam GBS 1 sampel (4 salinan) ditanam dari keratan yang diperoleh dari tanaman yang ditanam di GBS. Pada usia 9 tahun, ketinggian 1.5 m, diameter mahkota 120 cm. Tumbuhan ini tumbuh dari pertengahan April hingga pertengahan Oktober. Kadar pertumbuhannya rata-rata. Tidak berbunga. Kekerasan musim sejuk yang rendah. 5-7% keratan berakar.

Foto Olga dan Victor Riis

Lokasi: berkembang dengan lebih baik di kawasan dengan pencahayaan penuh, tetapi bertolak ansur dengan sebahagian cahaya.

Tanah: mereka tidak memerlukan kesuburan dan kelembapan tanah. Walau bagaimanapun, komposisi tanah berikut disyorkan: tanah rumput, kompos gambut, pasir dalam nisbah 2: 1: 2. Cotoneaster berbilang bunga memerlukan kapur 300 g / persegi. m.

Pendaratan: jarak antara tanaman adalah 0.5 - 2 m, bergantung pada diameter mahkota tanaman dewasa. Kedalaman penanaman 50 - 70 cm: kerah akar di permukaan tanah. Saliran diperlukan (kerikil atau bata pecah, lapisan 10-20 cm).

Penjagaan: pada musim bunga, baja mineral lengkap digunakan: Kemiru-universal pada kadar 100 - 120 g setiap 1 sq. m atau 20-30 g urea setiap 10 liter air. Pada musim panas, sebelum berbunga, superfosfat berbutir diberi 60 g / sq. mi 10 - 15 g / persegi. m kalium sulfat. Banyak jenis cotoneaster tahan kemarau dan tidak memerlukan penyiraman, atau hanya diperlukan pada musim panas yang sangat kering, 1-2 kali sebulan, 8 liter air per tanaman. Melonggarkan dilakukan dangkal (10 - 15 cm) setelah membuang rumpai. Setelah menanam anak benih, mulsa dilakukan dengan gambut, lapisan 5-8 cm. Cotoneon berjaya dibentuk pemangkasan, lindung nilai padat dengan ketinggian sederhana terbentuk. Selepas pemangkasan, mereka tumbuh dengan kuat, mengekalkan pertumbuhannya. Memotong sepanjang 1/3 panjang pucuk tahunan dibenarkan. Cotoneaster berhibernasi dengan penutup cahaya dengan daun kering atau lapisan gambut 3 - 6 cm atau di bawah salji. Kadang-kadang dahan dibengkokkan ke tanah untuk musim sejuk untuk melindungi tunas bunga dari fros.

Perlindungan terhadap perosak dan penyakit: Fusarium. Bahagian tanaman yang terjejas dikeluarkan dan dibakar. Mereka membasmi kuman tanah atau mengubah tempat penanaman dengan penyebaran penyakit yang kuat. DARI beruang kuning melawan dengan menyembur dengan racun serangga organofosfat. Terhadap aphids - penyemburan awal musim bunga dengan DNOC atau nitrafen. Larva disembur dengan karbofos, metaphos, rogor, saiphos. Sekiranya perlu, penyemburan diulang. Dari infus tumbuhan, gunakan henbane hitam, larkspur tinggi, bahagian atas kentang, yarrow, makhorka, dll. rama-rama setelah berbunga dan pada musim panas, mereka disembur dengan: amiphos, karbofos (0.1 - 0.4%) atau rogor (0.2%). Yang paling berkesan ialah fosalon (0.2%) atau gardon (0.1 -0.35%). Semasa berbunga, entobacterin digunakan, melakukan dua atau tiga rawatan dengan selang 12-14 hari.

Pembiakan: biji, lapisan, keratan, cantuman. Benih, sebagai peraturan, mempunyai kadar percambahan yang sangat rendah (40 - 0%). Biji yang rosak terapung semasa mencuci dan mesti dibuang. Biji yang masih ada harus disemai dan ingat bahawa mereka mempunyai tempoh yang lama tidak aktif dan sangat sukar untuk bercambah. Mereka perlu disusun dan disemai pada musim gugur berikutnya..

Apabila disebarkan oleh keratan hijau, peratusan rooting yang tinggi diperoleh ketika keratan ditutup dengan filem. Masa terbaik untuk keratan adalah separuh kedua bulan Julai. Substrat terdiri daripada campuran gambut dan pasir, diambil dalam jumlah yang sama.

Top