Kategori

1 Herba
Cara mengatur rumah hijau di laman web
2 Bunga mawar
Penerangan bunga abadi taman untuk kediaman musim panas dengan nama dan foto
3 Bonsai
Lili Calla di rumah: penanaman, penjagaan dan pembiakan
4 Pokok renek
Pokok kopi - tumbuh dan dirawat di rumah, gambar spesies

Image
Utama // Bunga mawar

Cara membasmi daun ungu: cara terbaik


Kaedah pembiakan daun violet adalah yang paling popular. Walau bagaimanapun, penanaman daun bagi banyak penanam pemula menyebabkan kesulitan tertentu. Selalunya daun busuk dan kering tanpa melahirkan anak. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui cara membasmi daun ungu dengan betul..

Cara memilih daun untuk rooting violet?

Pemilihan daun yang betul secara langsung bergantung pada pembiakan yang berjaya atau tidak. Sekiranya daunnya lemah dan sakit, maka sangat sukar mendapatkan keturunan yang sihat dan kemungkinan besar akan mati sebelum akarnya muncul.

Untuk berjaya membasmi violet, ambil daun yang sihat dan kuat.

Pilihan bahan penanaman harus berdasarkan peraturan berikut:

  • Untuk pembiakan, violet tidak mengambil daun dari baris bawah. Mereka adalah yang tertua di sana. Cukup lemah dan tidak dapat melahirkan anak sepenuhnya. Sukar untuk mengeluarkan anak-anak daripada mereka. Dalam banyak kes, kepingan seperti itu tercemar dengan bakteria atau jangkitan kulat..
  • Tidak sesuai untuk pembiakan dan daun dari pusat outlet. Semasa memotong, ada kemungkinan merosakkan titik pertumbuhan bunga, yang boleh menyebabkan ungu mati. Juga, daun ini cukup muda dan tidak akan menghasilkan keturunan sepenuhnya..
  • Pilihan terbaik adalah memotong 2-3 baris roset. Ia harus dikembangkan dengan baik dan cukup tahan lasak. Bebas dari kerosakan, kerosakan dan luka bakar. Warnanya mesti kaya dan seragam. Daun pucat dan daun yang berwarna tidak rata tidak dapat menghasilkan keturunan sepenuhnya.
  • Apabila varietas dengan daun beraneka ragam disebarkan, daun tersebut harus diikuti dengan bintik-bintik yang paling sedikit kontras. Bahagian bebas klorofil daun bervariasi mengandungi minimum urat. Oleh itu, kebarangkalian memperoleh keturunan dari daun tersebut adalah minimum..

Yang paling sesuai untuk pembiakan adalah daun yang terletak betul-betul di bawah peduncle. Bekalan nutrien dalam bahan tersebut adalah maksimum.

Cara memotong daun penyebaran dengan betul?

Daun akar mesti dipotong pada sudut yang akut. Anda tidak boleh mematahkan keratan sahaja, ini boleh merosakkan tanaman. Selain itu, daun seperti itu tidak selalu sesuai untuk perakaran..

Lembaran penyebaran violet

Jika daunnya layu, biasanya, ini terjadi ketika daun dihantar melalui pos atau semasa pengangkutan, maka anda perlu membuat potongan baru pada pegangan. Apabila anda kehilangan turgor, maka direndam selama beberapa jam dalam larutan kalium permanganat atau Fitosporin yang lemah, dan kemudian keringkan dengan baik.

Kaedah perakaran daun

Daun, setelah dipotong, mesti diletakkan secepat mungkin di persekitaran yang paling sesuai untuk perakaran. Jadi anak-anak akan kelihatan lebih cepat.

Terdapat beberapa cara untuk menyebarkan violet dengan daun..

Mencucuk daun ungu di dalam air

Ini adalah kaedah termudah untuk membasmi violet di dalam air. Dengan itu, anda dapat mengawal keadaan pemotongan, yang akan membantu mencegah kemungkinan kerosakannya. Untuk mengakar air, disarankan untuk mengambil pinggan yang terbuat dari kaca gelap. Ini akan mengelakkan pembentukan plak hijau di dinding bekas..

Menggegarkan air

Sebelum mengisi pinggan dengan air, mereka dibasuh dengan sempurna, kemudian disterilkan atau disiram dengan air mendidih. Dan barulah diisi dengan air, di mana satu tablet karbon aktif ditambahkan. Ini dilakukan untuk membasmi kuman air. Daun ungu itu sendiri direndam dalam air, tetapi tidak sepenuhnya, tetapi hanya beberapa sentimeter.

Lembaran diletakkan di dalam air sedemikian rupa sehingga tidak menyentuh dinding bekas dan bahagian bawahnya. Untuk memasang tangkai pada kedudukan ini, gunakan kadbod atau kertas tebal, yang diletakkan di atas, di atas bekas berisi air. Lubang dibuat di tengah dan pemotongan diletakkan di sana. Ia harus direndam di dalam air sebanyak 1,5-2 cm.

Pengawalan pembentukan akar harus dilakukan setiap hari. Dalam keadaan baik, akarnya muncul selepas 3-4 minggu. Sekiranya reput telah terbentuk di tempat pemotongan, maka pemotongan dikeluarkan dari air, tempat yang busuk dipotong dan sekali lagi direndam dalam air bersih.

Rooting dalam tablet gambut

Hasil yang sangat baik diperoleh dengan mencabut daun ungu dalam tablet gambut. Bagaimanapun, ia mengandungi substrat yang longgar dan berkhasiat.

Dalam tablet gambut

Kelebihan utama penyamaran adalah gambut mempunyai sifat pembasmi kuman..

Rooting di tablet gambut adalah mudah kerana roset violet yang dihasilkan kemudiannya dapat ditransplantasikan ke dalam periuk tanpa mengganggu akar halus.

Tablet direndam dalam air badan selama 20 minit. Selama ini, ia membengkak dan bertambah besar, kira-kira 5-6 kali. Kemudian saya menanam daun ungu di dalamnya, memperdalamnya 1 cm. Daun dalam tablet gambut harus ditutup dengan cawan plastik, beg plastik atau bekas kaca. Apabila anak-anak muncul, tanaman itu ditransplantasikan ke dalam periuk dengan tanah nutrien.

Memotong keratan ungu pada vermikulit

Daun ungu cepat berakar pada vermikulit. Campuran vermikulit dan gambut juga sesuai untuk perakaran..

Kelebihan utama rooting jenis ini:

  • kebolehtelapan udara substrat yang baik;
  • kelonggaran;
  • menjaga kelembapan yang diperlukan.

Pertukaran udara dan kelembapan yang optimum menghalang pembusukan daun ungu, yang sering berlaku semasa menanamnya di tanah.

Campuran vermikulit dan gambut dalam perkadaran yang sama membolehkan kelembapan melewati, mencegah genangannya, tidak membentuk lapisan yang padat. Dalam kes ini, jumlah kelembapan yang diperlukan dalam campuran dikekalkan. Potongan daun ungu terhidrat secara optimum.

Untuk membasmi vermikulit, anda perlu mengambil cawan sekali pakai. Buat lubang di dalamnya. Letakkan saliran kira-kira 2-3 cm di bahagian bawah gelas.Setelah itu gelas diisi dengan vermikulit dan gambut, diambil dalam bahagian yang sama. Untuk membasmi kuman campuran, ia mesti dicampurkan dengan serbuk Fitosporin. Ia akan melindungi tangkai dari proses pembusukan dan pembiakan kulat. Setelah meletakkan substrat dalam cawan plastik, campuran itu dibasahi. Di tengah, kemurungan 1 cm dibuat dan pemotongan ditanam di dalamnya. Daun ditanam secara menegak atau sedikit lereng.

Selepas menanam, rumah hijau harus dibuat dari beg plastik. Sehubungan itu, pakej zip adalah mudah. Bungkusan mestilah berukuran sedemikian sehingga cawan sesuai di dalamnya sepenuhnya, dan mesti ada ruang 2 cm di atas kepingan.

Apabila ditanam dengan cara ini, anda perlu membuka beg setiap hari selama beberapa minit untuk menguduskan pemotongan..

Segelas dengan daun ungu harus berada di tempat yang terang, dari sinar matahari langsung. Suhu percambahan tidak boleh turun di bawah +20 darjah.

Pada musim sejuk, anda tidak boleh meletakkan gelas dengan daun ungu di ambang jendela, kerana kesejukan dari kaca akan mengganggu pembentukan anak-anak. Pada masa ini tahun, kaca harus diletakkan jarak dekat dari tingkap. Pada saat ini sepanjang tahun, disarankan untuk menerangi daun violet dengan lampu fito atau pendarfluor..

Memancing daun ungu dalam beg lutsinar

Daunnya dapat diakar di dalam periuk dan di dalam sedikit substrat yang dituangkan ke dalam beg lutsinar. Beg kunci zip sesuai. Sebilangan kecil tanah untuk Saintpaulias dicampur dengan vermikulit dituangkan ke dalam beg.

Dalam beg lutsinar

Campuran tanah dituangkan ke dalam beg dalam bentuk kering agar tidak mengotorkan dindingnya, dan hanya kemudian dibasahi.

Keratan diletakkan di substrat pada sudut 45 darjah dan ditutup rapat. Gantung beg atau letakkan di permukaan rata. Dari semasa ke semasa mereka dibuka sedikit selama beberapa minit untuk ditayangkan..

Memasukkan daun ungu dalam campuran pot

Untuk mengaut daun ungu di tanah, anda perlu membeli gelas sekali pakai. Lubang dibuat di bahagian bawah masing-masing untuk mengeluarkan lebihan cecair. Kemudian lapisan saliran dituangkan ke bahagian bawah. Cawan diisi dengan tanah yang longgar 2 sentimeter di bawah tepi.

Dalam bancuhan pot

Daun diletakkan di dalam tanah pada sudut 45 darjah hingga kedalaman tidak lebih dari 2 sentimeter. Untuk mengelakkan helaian menyentuh substrat, penopang (padanan atau tusuk gigi) diletakkan di bawahnya. Untuk mewujudkan keadaan rumah hijau, tutup dengan beg lutsinar atau kaca di atasnya..

Cawan tidak boleh diletakkan di bawah sinar matahari langsung. Oleh kerana kesan rumah hijau yang dihasilkan, daun akan mati.

Pemindahan keratan yang berakar dalam cawan dengan tanah dilakukan setelah diameter daun yang baru terbentuk mencapai 3-4 sentimeter.

Memancing dengan serpihan kepingan daun

Violet dapat dibiakkan dengan membahagikan daun menjadi beberapa bahagian. Kaedah ini digunakan sekiranya helaian membusuk. Kaedah ini sangat berguna sekiranya anda perlu mengekalkan varieti berharga atau jarang. Anda juga boleh membahagikan helaian yang sudah mula reput. Perkara utama ialah sekurang-kurangnya satu urat kekal pada serpihan daun..

Untuk pembiakan jenis ini, daun dipisahkan dari tanaman ibu, bahagian atasnya dipotong darinya, serpihan daun sedikit kering, kira-kira 2-3 minit. Selama ini, lembaran harus ditutup dengan filem. Selepas itu pemotongan dirawat dengan arang aktif atau arang.

Serpihan itu diletakkan di dalam bekas berisi tanah. Sebaiknya tekan lembaran dengan ketat dengan potongan ke permukaan. Bekas ditutup dengan penutup lutsinar.

Kaedah pembiakan ini membolehkan anda memperoleh beberapa roset daun secara serentak, kerana ia terbentuk dari setiap urat..

Komposisi dan penyediaan tanah

Violet suka tanah yang longgar dan sedikit berasid. Untuk menanam keratan, anda boleh menggunakan campuran siap pakai untuk Saintpaulias. Sebaiknya tambahkan pasir sungai, sphagnum lumut, perlite atau vermikulit pada mereka..

Tanah untuk violet

Anda secara bebas dapat membuat tanah untuk violet dengan mencampurkan komponen berikut:

  • tanah siap untuk violet - 2 bahagian;
  • perlite - 1 bahagian;
  • vermikulit - 0.5 bahagian.

Pembiak terkenal B.Macuni mencadangkan menggunakan resipi berikut untuk menyediakan tanah untuk violet:

  • humus daun - 1 bahagian;
  • gambut tinggi-moor - 3 bahagian;
  • pasir - 1 bahagian;
  • lumut hijau - 2 bahagian;
  • sphagnum - 1 bahagian;
  • tanah kebun - 1 bahagian.

Arang ditambahkan ke substrat untuk pembasmian kuman.

Pemisahan roset ungu

Bunga ros yang tumbuh dibahagikan dan ditransplantasikan ke dalam pasu yang berasingan. Bahagikan roset setelah mencapai diameter sekurang-kurangnya 3 sentimeter. Saluran siap untuk hidup berdikari, yang telah membentuk sekurang-kurangnya tiga pasang daun. Saluran pertama ditinggalkan di bekas lama, selebihnya dipisahkan dan disimpan di dalam bekas yang berasingan.

Pemisahan roset ungu

Adalah mustahak untuk berkongsi soket, kerana soket dengan anak-anak yang ditanam di dalam periuk yang sama akan saling mendorong. Violet seperti itu dengan cepat kehilangan kesan hiasannya dan jarang mekar..

Violet bervariasi sering mempunyai bayi dengan daun putih atau merah jambu sepenuhnya. Kedai-kedai seperti itu tidak boleh dilepaskan kerana tidak dapat digunakan. Anda boleh menanam saluran keluar hanya setelah 2-3 daun hijau terbentuk di atasnya

Setelah bayi dipisahkan, daun ibu dapat ditinggalkan di dalam tanah, ia dapat memberikan gelombang baru bayi. Roset muda tidak perlu ditanam di dalam pasu besar kerana tanah yang kosong dan tidak terjejas dapat berasid. Oleh kerana itu, pertumbuhan dan perkembangan violet akan menjadi perlahan. Daun akan meregang dan tanaman tidak akan berbunga.

Petua bunga

Kedai bunga yang berpengalaman mengesyorkan untuk bersabar. Oleh kerana terdapat pelbagai jenis violet yang dapat membentuk akar hingga 2-3 bulan. Daun mereka tidak tergesa-gesa untuk membentuk anak, dan prosedur pembiakan ditangguhkan hingga 6 bulan. Walaupun daunnya, mustahil untuk dirangsang dengan berpakaian atas, dari kelebihan nutrien, ia akan mula tumbuh secara aktif dan tidak akan menghasilkan keturunan.

Dengan semua kaedah, kecuali menggunakan akar air, potongan mesti dikeringkan selama 15-20 minit sebelum meletakkan keratan di substrat. Postulat penjual bunga yang berpengalaman ini tidak diendahkan oleh banyak orang, yang menyebabkan kegagalan pembiakan semula violet. Walau bagaimanapun, mustahil meletakkan "luka terbuka" pemotongan terus ke tanah. Setelah mengeringkan potongan, aliran getah berhenti. Sekiranya potongan tidak dikeringkan, pemotongan akan mula membusuk.

Semasa mengakar, tepi daun sering mulai reput. Proses ini tidak dapat diabaikan, kerana reput akan merebak lebih jauh ke seluruh daun dan merebak ke pemotongan. Bahagian daun yang reput mesti dipotong dan dirawat dengan arang aktif atau arang.

Betapa senangnya menanam ungu halus?

Violet (senoplia) adalah bunga yang lembut dan suka panas yang berakar umbi di pangsapuri dengan sisi cerah.

Tumbuhan berbunga kecil ini, dengan perawatan yang tepat dan cahaya yang cukup, berbunga selama kira-kira 10 bulan setahun. Pada hari-hari musim panas yang panas, biasanya terdapat cuti berbunga. Cara menanam ungu yang bergetar di rumah - ketahui dalam artikel ini.

Bekas apa yang lebih baik digunakan?

Dipercayai bahawa semakin besar periuk, semakin baik. Walau bagaimanapun, jangan lupa, pertama sekali, mengenai estetika: tumbuhan berbunga kecil akan kelihatan tidak masuk akal di dalam periuk besar. Juga, sistem akar bunga berkembang di permukaan, dan proses akar yang lebih rendah mati, ini disebabkan oleh fakta bahawa terdapat lebih banyak oksigen dan nutrien di permukaan. Kebetulan di henoplias tumbuh di permukaan berbatu, dan akarnya tidak tumbuh secara mendalam.

Mengenai dimensi periuk, maka:

  • Untuk perwakilan terbesar violet, periuk berukuran 9x9 cm sesuai.
  • Tangki sederhana sesuai untuk 7x7.
  • Untuk jenis terkecil, atau miniatur, periuk tidak boleh lebih dari 5x5.

Atas sebab apa lagi ungu tidak mekar dan apa yang perlu dilakukan dengannya, anda akan belajar di sini.

Bahan periuk juga memainkan peranan penting dalam penanaman violet..

Pelbagai gerai dapat menawarkan banyak pilihan periuk, masing-masing dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing:

  • Pasu plastik tidak mahal dan tahan lama; fleksibiliti mereka sangat memudahkan pemindahan tanaman. Kelemahan utamanya ialah, di dalam periuk seperti itu, violet akan mengalami kekurangan oksigen..
  • Terdapat dua jenis pinggan mangkuk seramik - kaca atau tidak. Periuk yang dirawat selalu kelihatan cantik, tetapi kerana sayu, mereka tidak membenarkan oksigen masuk, dan jenis lain, walaupun oksigen dapat melewati dengan baik, kehilangan penampilannya dengan cepat, dan akibatnya mungkin retak sama sekali. Berat periuk seramik juga boleh dikaitkan dengan kekurangan..

Keindahan dan faedah untuk bunga dapat digabungkan, hanya meletakkan bunga, ditanam di dalam periuk jelek tanpa kaca, di dalam periuk seramik yang indah dan terang.

Mendapatkan tanaman dari biji

Untuk hasil positif tumbuh violet dari biji, anda perlu mematuhi peraturan tertentu:

  • Ambil bekas plastik yang lebar dan tidak dalam, dan isi dengan lapisan nipis, hingga 3 cm, tanah khas, yang terdiri daripada campuran gambut dan tanah. Tanah boleh dibeli siap pakai, atau anda boleh memasaknya sendiri, memerhatikan perkadarannya, anda tidak perlu membaja pada mulanya. Untuk memastikan pertukaran oksigen, periuk mesti diletakkan di atas piring yang dibangkitkan khas, reka bentuknya membolehkan oksigen melewati lubang saliran.
  • Benih ungu harus dibeli dari kedai khusus. Penyediaan benih untuk menyemai terdiri daripada mencampurkannya dengan pasir dalam nisbah satu-ke-satu.
  • Benih bercambah dengan baik di tempat yang hangat dan cerah, jadi periuk harus ditutup dengan filem atau penutup yang telus dan dimasukkan ke tempat yang terang. Elakkan cahaya matahari dan draf langsung.

Transplantasi berikutnya harus dilakukan seperlunya, ketika tunas mulai saling mengganggu dan sudah ditanam di dalam bekas kecil yang terpisah. Sebelum menanam ke dalam periuk kekal, masa mesti berlalu agar sistem akarnya diperkuat.

Ciri tumbuh violet dari biji adalah tumbuh-tumbuhan baru dengan saiz yang sama dan dengan bunga berwarna-warni.

Dari video anda akan belajar bagaimana menanam ungu dari biji:

Pembiakan yang betul dari daun

Kaedah lain untuk membiakkan violet adalah dengan keratan, atau hanya tumbuh dari daun. Tumbuh violet dari daun juga mempunyai ciri tersendiri:

    Pot daun pertama, yang disebut, mestilah segelas air biasa. Ideanya adalah untuk mengembangkan sistem akar pada anak benih. Air rebusan digunakan untuk mencambah akar..

Langkah pertama adalah membasmi kuman tunas, untuk ini, sedikit kalium permanganat ditambahkan ke dalam air suam, daun dicelupkan ke dalamnya, dan diamkan selama beberapa jam.

Selepas prosedur pembasmian kuman, bekas baru atau cawan plastik, yang sebelumnya dicuci, diambil. Tuangkan air rebusan dengan penambahan karbon aktif ke dalam gelas.

Sekiranya air mula menguap, jangan lupa menambahkannya. Bergantung pada varieti ungu, akar pertama mungkin muncul selepas 3 minggu. Pengambilan daun ke dalam tanah berlaku di dalam bekas kecil, ditutupi sepertiga saliran cetek dan seluruh bumi. Pemotongan ditanam pada kedalaman yang dangkal, sehingga oksigen akan tersedia untuk akar yang masih lemah.

Tanah di sekitar daun ditaburkan dan dibasahi, setelah itu gelas ditutup dengan kerajang dan diletakkan di tempat yang hangat dengan cahaya matahari yang cukup. Dalam bentuk ini, tanaman tetap bertahan sehingga daun kecil mulai muncul pada pemotongan, yang bermaksud bahawa pengakaran daun berjaya.

Adalah perlu untuk mengecualikan transplantasi keratan segera setelah memotong ke dalam tanah, kerana sistem akarnya tidak berkembang, dan tanah tepu dengan berbagai bakteria dan parasit.

Dari video, anda akan belajar bagaimana menanam ungu dari daun:

Penjagaan susulan

Penjagaan violet seterusnya selepas penanaman tidak berbeza dari biasa. Tanah mestilah konsisten dan sentiasa lembap. Tumbuh muda, seperti orang dewasa, harus dijaga hangat dengan cahaya matahari yang cukup. Sebaiknya jenuh tanah secara berkala dengan baja khas..

Baca mengenai pemindahan tanaman dan penjagaan seterusnya dalam artikel ini, dan bagaimana cara menanam dan merawat bunga yang indah ini di rumah, anda akan belajar di sini.

Kemungkinan penyakit

Violet merujuk kepada tanaman capricious yang terdedah kepada pelbagai penyakit. Bahaya utama yang dapat ditangani ketika menanam violet adalah seperti berikut:

  1. Pembusukan saluran keluar - berlaku apabila keadaan tumbuh dilanggar (tanah yang tidak sesuai, kelembapan berlebihan, penyiraman dengan air sejuk dan periuk yang terlalu besar).
  2. Parasit cendawan tepung - kelihatan seperti mekar putih pada daun dan batang. Penampilan parasit ini difasilitasi oleh kurangnya pencahayaan dan suhu udara rendah..
  3. Light blight adalah kulat yang mempengaruhi sistem akar. Hilang larut adalah berbahaya kerana ia tetap di dalam tanah, oleh itu, untuk merawat bunga, perlu mengganti tanah sepenuhnya dan membilas akar di bawah air yang mengalir.
  4. Kutu daun dan tungau juga merosakkan penampilan estetik tumbuhan dan boleh menyebabkan kematiannya. Rawatan dilakukan dengan penyelesaian khas yang dibeli di kedai.

Kami menulis dengan lebih terperinci mengenai semua penyakit dan perosak violet di sini.

Violet adalah bunga yang aneh untuk dijaga, tetapi tidak sukar bagi penanam bunga yang berpengalaman untuk tumbuh dan menyebarkan henoplia. Kilang ini sesuai dengan bahagian dalaman mana pun dan boleh menjadi hadiah yang baik untuk keluarga dan rakan-rakan.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Pembiakan violet atau rahsia langsung dari penjual bunga yang berpengalaman

Memilih pelbagai dengan bijak

Semasa memilih pelbagai, anda harus memberi perhatian bukan hanya pada warnanya. Penyesuaian tanaman memainkan peranan yang sangat penting. Sekarang di kedai-kedai bunga, anda dapat menemui banyak jenis baru yang dibawa dari Amerika dan Eropah. Mereka memiliki kelopak yang sedikit lebih cerah, kadang-kadang mereka berbau lebih baik, tetapi penanam yang tidak berpengalaman tidak mungkin dapat menyebarkan tanaman.

Itulah sebabnya lebih baik memilih violet biasa dari varieti Chimera atau Standard. Sekiranya anda mahukan lebih "eksotik", maka anda boleh mempertimbangkan jenis baru, seperti: Streptocarpus, Columnea, Saintpaulia. Mereka juga membiak dengan baik di rumah, dan penampilannya berbeza dengan bunga biru tradisional. Mereka berbeza bukan hanya dalam warna, tetapi juga jumlah kelopak, bentuk dan panjang batang, baunya.

Membiakkan violet di rumah - beberapa rahsia penanaman

Sebaik sahaja anda memilih pelbagai dan membelinya dari kedai bunga atau pasar, tanaman itu perlu dipindahkan. Semakin cepat anda melakukan ini, semakin baik tanaman ini, kerana sistem akarnya lemah dan cepat mati tanpa kelembapan. Peraturan berikut harus dipatuhi:

  1. Sekiranya anda membeli Saintpaulia dalam bentuk biji (seperti yang sering dilakukan oleh kebanyakan tukang kebun), anda perlu meletakkannya di dalam kapal kering, setelah mengisinya dengan pasir (tentu juga kering).
  2. Semasa memilih tempat menyemai atau menanam, seseorang mesti mengambil kira bahawa bunga tidak dapat bersaing dengan rumpai, kerana ia tumbuh lama. Oleh itu, tanah mesti dipilih tanpa rumpai atau sebelumnya, dalam 2 minggu, dirawat dengan racun herba tindakan berterusan seperti "Fregat" atau "Badai" (dos 5 gram per 10 liter air).
  3. Sebaiknya pupuk tanah terlebih dahulu dengan baja organik. Sekiranya tidak mungkin untuk melakukan ini, maka setelah menanam, sapukan baja ammonium nitrat atau ortofosforik (sebarkan 30-40 gram di sekitar semak).
  4. Bunga itu menyukai naungan. Ingatlah ini semasa memilih tempat untuknya..
  5. Kedalaman penanaman benih adalah 2-3 cm. Anak benih harus muncul dalam 10-12 hari. Tetapi, jika kecambah tidak muncul dalam jangka waktu ini, jangan tergesa-gesa untuk mencuba lagi. Kadang-kadang diperlukan lebih kurang sebulan untuk pucuk pertama muncul di dalam periuk..

Cara menanam violet

Agar bunga dapat tumbuh dengan aktif dan menggembirakan anda untuk masa yang lama, anda perlu menjaga dengan betul dan mewujudkan keadaan yang optimum untuknya. Pertama sekali, anda perlu menjaga rejim suhu yang betul..

Sekiranya anda menanam violet di kebun, maka suhunya tidak dapat diatur, dan standard berikut ada untuk pemeliharaan rumah hijau dan bilik:

  • dari + 20 hingga +24 ° С - hanya pada suhu ini tumbuhan akan mekar;
  • perbezaan suhu antara siang dan malam mestilah 4-5 darjah, dan jika anda berjaya melakukannya, maka berbunga akan menggembirakan anda dengan tempohnya;
  • untuk bunga yang baru dipisahkan, diperlukan suhu yang sedikit lebih tinggi - hingga +27 ° С.

Bunga dengan mudah menahan suhu + 10 ° C dan panas hingga + 35 ° C, tetapi pertumbuhan dan perkembangannya akan perlahan secara perlahan.

Cahaya juga memainkan peranan utama dalam penanaman violet. Keunikan bunga ini adalah bahawa setiap jenis memerlukan pencahayaan yang berbeza dari bilik. Tumbuhan dengan daun hijau gelap semestinya lebih diterangi, sementara tanaman berdaun ringan dapat tumbuh di tempat yang hampir lengkap. Elakkan cahaya matahari langsung di daun pada musim panas - terdapat risiko tinggi "membakar" bunga. Apabila disimpan di dalam rumah, lebih baik meletakkannya di ambang tingkap di sebelah selatan rumah pada musim sejuk, dan sebaliknya pada musim panas..

Dengan warna daun, anda dapat mengetahui sama ada cahaya cukup atau tidak. Sekiranya mereka mula gelap dan kering, terdapat banyak cahaya, mereka "terbakar". Sekiranya tangkai daun membujur dan daunnya berwarna hijau muda, daunnya tidak cukup cahaya dan perlu diletakkan di bawah sinar matahari.

Rawat penyiraman secara bertanggungjawab. Ingat: ungu bukan kaktus, dan menyiramnya setiap 2 minggu tidak akan berfungsi. Tumbuhan muda perlu disiram sekurang-kurangnya 2 kali setiap 7 hari, atau lebih kerap. Fokus pada lapisan atas bumi - jika kerak kering terbentuk, maka perlu disiram.

Pengeluaran semula violet

Terdapat 2 kaedah umum untuk menyebarkan Saintpaulias: menanam keratan secara langsung ke tanah dan bercambah di dalam balang air. Dan dalam kes pertama, dan yang kedua, usaha khas tidak diperlukan dan kilang itu dapat diterima dengan baik.

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci mengenai proses tempat duduk dalam kes pertama:

  1. Pertama, kami memotong daun pada tanaman dewasa dari barisan tengah, anda perlu memilih daun (hijau gelap) yang besar dan kelihatan sihat.
  2. Buat potongan serong dengan objek tajam (pemangkas, pisau) dan tanam pemotongan di tanah yang sudah siap dan dilonggarkan terlebih dahulu. Anda boleh menggunakan campuran khas tanah hitam dengan baja, yang boleh anda beli terlebih dahulu di kedai.
  3. Air tanah dengan banyak dan pastikan suhu +27 ° С sepanjang masa.

Kaedah kedua lebih rumit, tetapi banyak orang mendapati bahawa daunnya berakar lebih baik jika mereka bercambah dengan air sebelumnya. Untuk ini, anda memerlukan:

  1. Pilih daun tanaman dan buat potongan yang sama dengan pisau seperti pada pilihan pertama.
  2. Letakkan pemotongan di dalam air yang telah diselesaikan sehingga akarnya (titik bawah pemotongan) berada 3-4 cm dari bahagian bawah balang.
  3. Tunggu 25-30 hari sehingga tangkai berakar 2-3 cm, kemudian tanam di tanah seperti dalam kaedah nombor 1.

Sekiranya anda mengikuti peraturan sederhana tetapi penting untuk menanam tanaman, violet anda akan tumbuh dengan baik dan menggembirakan anda dengan warna lebih dari satu tahun.!

Cara menanam violet di rumah

Untuk membiak violet di rumah, anda boleh pergi ke kedai dan membeli tanaman dewasa atau muda di sana. Anda boleh membeli bayi violet (roset muda) atau daun di kedai bunga khas. Anda juga boleh memesan bayi ungu atau daun ungu di kedai dalam talian. Ikuti pertunjukan bunga di bandar. Di sana anda juga dapat membeli varieti yang anda minati. Sekiranya anda membeli bayi ungu, maka di rumah jangan tergesa-gesa untuk memindahkannya. Kami menunggu daun tumbuh dan diameter roset akan jauh lebih besar daripada diameter periuk di mana ia berada. Sekiranya anda menyedari bahawa bayi tidak berakar dan mati, maka anda boleh mencuba memotong tangkai muda yang sihat dan mencabutnya. Yaitu, tanam dalam tablet gambut dan masukkan ke dalam rumah hijau. Daun kecil akan berakar, tumbuh dan kemudian melahirkan keturunannya sendiri.

Cara membiakkan ungu dari daun.

Pertama sekali, pemotongan daun mesti dipangkas. Pada masa yang sama, potongan serong menyumbang kepada pengeluaran sebilangan besar kanak-kanak. Paling baik, pada pendapat kami, daun tumbuh di gambut. Yaitu, tuangkan tablet gambut dengan air. Setelah tablet tepu dengan air dan membengkak, letakkan tangkai daun di dalam tanah yang mendalam dan masukkan ke dalam rumah hijau.

Lebih senang menggunakan bekas plastik sekali pakai dengan sisi tinggi sebagai rumah hijau. Anda boleh menutup bahagian atas dengan penutup plastik atau menutupnya dengan bungkus plastik, meninggalkan lubang kecil sehingga pemeluwapan tidak terbentuk di dinding rumah hijau. Rumah hijau diperlukan sehingga daunnya berakar. Kerana kelembapan akan disimpan di rumah hijau, daun akan mengekalkan turgornya dan tidak akan mati. Apabila daun berakar, memakan kelembapan melalui akar, rumah hijau tidak akan diperlukan. Kemudian penutup mesti dikeluarkan daripadanya (bungkus plastik).

Secara amnya, jika anda serius memikirkan menanam bunga dalaman, tinggalkan balang plastik dari yogurt, krim masam, penutup plastik dari mereka. Semua ini akan berguna.

Anda juga boleh mencabut daun ungu di tanah. Benar, menurut pemerhatian kami, ini akan memakan masa lebih lama daripada mengakar di gambut. Anda boleh membeli tanah untuk violet atau Saintpaulias sebagai tanah di mana-mana kedai bunga. Kami sangat mengesyorkan membeli perlite untuk tanah seperti itu. Perlite menjaga tanah longgar dan menggantikan saliran. Perlite dicampurkan dengan tanah secara berkadar - 1 bahagian perlite adalah untuk 2 bahagian tanah.

Kami tidak mengesyorkan mengiris daun di dalam air. Kerana sebelum akar tumbuh, daun mungkin hilang (busuk).

Semasa mengakar daun, anda perlu bersabar. Sebaiknya percambahan daun pada musim bunga. Ini adalah tempoh aktif untuk violet, dan anda akan mendapat hasil lebih cepat. Namun, jika daun itu dibagikan kepada anda pada musim sejuk, maka jangan menolaknya. Daun kami, yang ditanam pada bulan Januari, tumbuh, memberi beberapa anak, yang kemudian tumbuh dan mekar pada bulan Julai. Seberapa cepat daun anda akan tumbuh bergantung pada kualiti keratan daun dan daun, serta pada berapa tahun yang anda cuba untuk menanamnya, pada jenis violet.

Setelah daun berakar, kami sedang menunggu penampilan daun muda. Sekiranya kemunculan akar pada daun berlaku dalam 2 -3 minggu, maka penampilan daun pertama dapat terjadi dalam 1 hingga 5 bulan.

Setelah daun muda pertama muncul, kami sedang menanti mereka tumbuh hingga ketinggian 4-5 cm.

Kemudian anda perlu memisahkan roset muda dari violet dari daun ibu dan menanamnya dalam bekas yang berasingan. Gelas plastik sekali pakai boleh digunakan sebagai gelas terakhir..

Kami mula-mula membuat potongan sepanjang bahagian bawah cermin mata. Kami mengisi tanah dengan 2/3. Dalam pendalaman tanah, letakkan soket muda. Taburkan akar dengan berhati-hati. Air sedikit dan letakkan di atas palet. Letakkan roset ungu muda dengan mudah di dalam bekas sekali pakai sehingga ia membesar.

Setelah kira-kira 1.5-2 bulan, violet dapat dipindahkan ke dalam periuk kecil.

Pembiakan semula violet di rumah

Violet di rumah sangat cantik! Semasa mula-mula membiakkan bunga ini, saya tidak dapat membayangkan bahawa ini adalah aktiviti yang sangat menarik. Hari ini, apabila tingkap saya menyerupai rumah hijau pelbagai warna, adalah lucu untuk mengingat berapa banyak masa dan usaha yang dihabiskan untuk tindakan yang sangat sederhana, pada dasarnya.

Violet adalah cinta selama-lamanya! Hari ini saya ingin membincangkan bagaimana pembiakan violet di rumah boleh menjadi hobi kegemaran yang tidak akan memakan banyak masa, tetapi akan membolehkan anda mengelilingi diri anda dengan tumbuh-tumbuhan yang indah dalam masa yang singkat. Kesabaran sedikit - dan bayi hiasan yang menggemaskan ini akan tinggal lama di rumah anda.

Violet di rumah: bagaimana memilih tempat yang betul

Cinta untuk violet dijelaskan bukan hanya oleh keindahannya, walaupun bunga kecil dengan kelopak berwarna cerah dalam semua warna pelangi adalah kesempurnaan yang nyata. Juga penting bahawa violet tidak memerlukan perawatan yang kompleks, mereka boleh tumbuh dan berkembang dalam keadaan apa pun, tertakluk kepada peraturan yang sangat mudah, yang akan kita bicarakan.

Walau bagaimanapun, untuk semua kesahihan mereka, violet lebih suka tumbuh dalam keadaan tertentu:

  • tumbuh-tumbuhan ini tidak menyukai cahaya matahari yang terang, jadi tidak diinginkan meletakkannya di tingkap selatan. Violet terasa hebat dalam cahaya yang menyebar, dan juga di tingkap utara, di mana ia dapat diterangi dengan lampu pada musim luruh;
  • violet tidak suka draf, jadi bilik di mana mereka tumbuh tidak perlu terlalu sering diudarakan. Cuba jangan membuka pintu dan tingkap pada masa yang sama di dalam bilik, tanaman tidak menyukai ini;
  • bunga-bunga ini juga tidak menyukai suhu yang terlalu tinggi, mereka merasa paling baik di bilik di mana udara dipanaskan hingga sekitar 22 darjah.

Seperti yang anda lihat, violet tidak memerlukan keadaan yang sukar untuk pertumbuhan, jadi tempat untuk mereka boleh didapati di mana-mana apartmen.

Cara menanam violet dengan betul

Tidak ada yang sukar untuk menanam violet, yang paling penting adalah membeli bekas yang sesuai untuknya. Faktanya adalah bahawa violet tidak menyukai periuk besar dan mekar di dalamnya dengan keengganan besar..

Sekiranya tanaman ungu ditanam di dalam bekas yang terlalu besar, bunga akan mula memenuhi periuk dengan akarnya. Dan sehingga tumbuh sistem akar yang kuat, anda tidak akan menunggu berbunga. Dan kerana akar violet kecil, mungkin diperlukan beberapa tahun untuk mengisi periuk. Dan selama ini, Saintpaulias tidak akan mekar di ambang tingkap rumah anda..

Oleh itu, pilih bekas yang sangat kecil untuk violet. Contohnya, mereka tumbuh dengan baik dalam cawan yogurt, dan jika anda tidak menyukai penampilannya yang tidak estetik, anda boleh memasukkannya ke dalam periuk yang lebih besar..

Jadi, anda perlu memilih periuk sesuai dengan syarat berikut:

  • periuk mestilah kecil, cetek dan cukup lebar - violet terasa hebat di dalam bekas seperti itu;
  • mengambil periuk putih - untuk sebab tertentu, di dalamnya terdapat bunga mekar yang paling baik;
  • dalam bekas untuk violet, adalah mustahak untuk membuat saliran yang baik;
  • tanah untuk saintpaulia mesti dibeli di kedai bunga, mereka menjual campuran khas untuk bunga ini;
  • tanam satu ungu dalam satu periuk, jika tidak, semak akan tumbuh dengan buruk. Tetapi anda boleh meletakkan periuk berdekatan satu sama lain, violet tidak diserbuki.

Sekiranya anda memilih periuk yang betul dan membeli tanah yang baik, violet anda akan mekar pada tahun pertama selepas penanaman..

Penjagaan ungu

Merawat violet tidak sukar - seperti yang telah disebutkan, mereka tumbuh dalam hampir semua keadaan, yang paling penting adalah tanah berkhasiat dan ketiadaan cahaya matahari langsung. Menjaga violet adalah seperti berikut:

  • tumbuhan ini menyukai kelembapan, jadi anda perlu menyiram violet sedikit demi sedikit, tetapi kerap;
  • jika boleh, berikan mereka penyiraman bawah dengan meletakkan periuk dengan lubang di bahagian bawah di dalam dulang dengan air - dengan cara ini bunga akan selalu menerima jumlah air yang mereka perlukan;
  • disarankan untuk menambahkan baja cair untuk violet ke air untuk pengairan secara berkala, mencairkannya dalam bahagian yang diperlukan. Amat penting untuk memberi makan violet anda semasa berbunga dan berbunga;
  • jangan sekali-kali menyemburkan air pada violet, walaupun kelihatannya panas - tumbuh-tumbuhan dengan daun yang lusuh tidak bertolak ansur dengan prosedur seperti itu, daun menjadi bernoda dan mati;
  • jika nampaknya udara terlalu kering, letakkan bekas dengan air di sebelah violet - anda boleh menggunakan mangkuk dalam biasa, ini akan mencukupi.

Seperti yang anda lihat, merawat violet tidaklah sukar, dan bahkan seorang pencinta bunga pemula dapat mengatasinya..

Cara menanam ungu dari daun

Pembiakan semula violet di rumah adalah proses yang sangat menarik. Faktanya adalah bahawa bunga ini hidup selama kira-kira 3 tahun, selepas itu praktikalnya berhenti berbunga. Pada violet, bahagian bawah pelurus terkena, daun jatuh dan bunga harus diremajakan dengan membuang sebahagian dari sistem akar, atau dibuang begitu saja.

Di samping itu, selalunya violet mula menebal dan melepaskan "bayi", dan satu tanaman harus tumbuh dalam satu periuk. Kemudian tanaman mesti ditanam di dalam pasu yang berbeza jika anda ingin mengekalkan kesan hiasannya..

Tetapi jika anda menyukai varieti ungu yang sudah tua, anda boleh membasuhnya dengan mudah dengan bantuan daunnya sendiri. Sangat mudah untuk melakukan ini:

  • pilih daun yang sesuai pada tanaman ibu - walaupun tidak terlalu besar, tanpa tepi koyak, pada keratan panjang;
  • potong dengan pisau tajam pada sudut sehingga tangkainya tetap cukup panjang;
  • letakkan daun dalam cawan kaca lutsinar sehingga tangkai berada di dalam air dan tepi daun tidak menyentuh cecair;
  • dalam beberapa hari, ketika akar muncul di batang, daun dapat ditanam di dalam bekas kecil dengan tanah nutrien. Anda boleh menutup daun dengan balang kecil untuk mengakar cepat, tetapi dalam kes ini, anda perlu membesarkannya lebih kerap dan mengudarakan tanaman, jika tidak, kemungkinan ada reput kerana pengumpulan kondensasi.

Violet yang ditanam dengan cara ini dengan cepat berakar, dan tidak lama lagi anda akan melihat daun kecil baru muncul dari tanah. Ini bermakna bahawa bunga berjalan dengan baik dan secara beransur-ansur membangun sistem akarnya. Jaga tanaman muda mengikut peraturan yang sama yang kita bicarakan di atas, dan berbunga tidak akan membuat anda menunggu.

Anda boleh menanam daun di tanah dengan segera, tanpa menanam akar dalam cawan. Ini juga cara yang baik, daun ungu mudah tumbuh tanpa manipulasi perantaraan. Perkara utama adalah menjaga kelembapan tanah.

Walau bagaimanapun, dalam kes penanaman seperti itu, violet tidak dapat dilihat, akar terbentuk pada pegangan atau kerana sebab tertentu ia mulai membusuk - ini juga sering terjadi. Melihat gangguan seperti itu di dalam bekas lutsinar semasa melakukan rooting, cukup dengan mengeluarkan daun dan memotong bahagian pemotongan yang busuk, kemudian menukar air dan terus mencucinya. Dan jika tangkai itu membusuk di dalam tanah, maka daunnya akan mati, dan anda tidak akan dapat menyelamatkannya.

Menanam violet

Saintpaulias perlu ditransplantasikan setiap tahun, dan ini dapat difahami - mereka tumbuh di dalam pasu kecil, di mana tanah nutrien cepat habis. Oleh itu, violet harus dipindahkan pada musim bunga, sebelum tumbuh secara aktif..

Violet dapat ditransplantasikan pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi transplantasi yang masih ada masih awal musim bunga, jadi tanaman akan lebih mudah mengalami tekanan.

Apabila terdapat sedikit ruang untuk tanaman atau tanah habis, ia berhenti berbunga. Dan jika Saintpaulia anda terus melepaskan tunas, walaupun sudah lama anda tidak memindahkannya, itu bermakna ia terasa baik dan anda tidak perlu menyentuhnya. Biarkan ia tumbuh dalam periuk lama.

Tetapi jika tidak ada pembungaan, dan bahkan mekar putih muncul di permukaan tanah - tanda pasti bahawa akarnya tidak mempunyai cukup waktu, sudah waktunya untuk memindahkan Saintpaulia.

Tidak ada yang sukar untuk ditransplantasikan - dengan hati-hati, bersama-sama dengan segumpal bumi, ungu harus disusun semula ke dalam bekas lain, berukuran sedikit lebih besar, ditaburkan dengan tanah segar dan disiram. Tetapi jika terdapat "anak-anak" pada ungu, mereka perlu ditanam dengan berhati-hati dan berhati-hati sehingga mereka cepat berakar di tempat baru dan mekar. Ini dilakukan seperti berikut:

  • violet yang dikeluarkan bersama anak-anak diperiksa dengan teliti, sehingga jika terdapat akar yang manja, semuanya dikeluarkan dengan teliti;
  • bayi harus dipisahkan dengan teliti dari tanaman ibu, berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akarnya yang halus;
  • kami menanam setiap anak dengan daun kecil di dalam bekas yang berasingan sehingga bahagian tengah ungu sedikit di atas permukaan tanah.
  • bumi, dengan mana kita tertidur bunga itu, tidak perlu diremas, tanah harus longgar;
  • tumbuhan kecil harus disiram dengan air suam dan dimasukkan ke dalam beg plastik - dengan cara ini ia akan cepat berakar dan memberi sedikit kelembapan;
  • violet hendaklah diletakkan di dalam bilik yang hangat, disiram dengan sedikit air suam dan mesti diudarakan secara berkala.

Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, selama sepuluh hari tanaman hanya akan berdiri di dalam pasu, selepas itu mereka akan tumbuh dengan cepat..

Kesimpulannya

Seperti yang anda lihat, tidak ada kesulitan dalam membiak violet di rumah, jika anda mengikuti peraturan tertentu dan bertindak dengan hati-hati:

  • daun untuk pembiakan mesti dipotong dengan pisau tajam dan dipotong dengan arang batu yang dihancurkan;
  • gunakan hanya air suam dan menetap untuk tumbuh akar;
  • keratan harus diakar pada tanah yang berkhasiat, sentiasa mengekalkannya dalam keadaan sedikit lembap;
  • jika anda menanam anak-anak, pastikan bahagian tengah tanaman tidak terkubur, mestilah di permukaan.

Itu semua muslihat untuk membiakkan violet di rumah.

Bagaimana anda boleh menanam ungu dari daun di rumah

Untuk mengisi koleksi violet (Saintpaulias) dengan sampel baru, tidak perlu membeli tanaman dewasa di kedai. Bunga ini boleh dibiakkan dengan daun. Kedai bunga yang berpengalaman memberi cadangan komprehensif mengenai cara menanam violet dari daun. Malah kedai bunga pemula boleh melakukan ini..

Daun ungu. Ilustrasi untuk artikel tersebut digunakan dari laman web superarch.ru

Menanam daun ungu di dalam air

Pembiakan Saintpaulias dengan daun adalah cara yang paling biasa untuk mendapatkan spesimen baru. Prosedur ini paling baik dilakukan pada musim bunga atau musim panas, walaupun dalam beberapa kes daun dapat bercambah pada musim sejuk..

Pemilihan bahan penanaman mesti dipertimbangkan dengan teliti. Daun yang lemah atau berpenyakit tidak boleh tumbuh atau tumbuh menjadi tumbuhan yang lemah. Untuk pembiakan, jangan ambil pucuk yang terletak di bawah secara langsung berhampiran tanah. Mikroorganisma terkumpul di atasnya, jadi kemungkinan penampilan akar dikurangkan dengan ketara.

Spesimen terbaik akan menjadi tangkai yang tumbuh pada tahap kedua atau ketiga. Daun ini mempunyai ukuran yang tepat dan turgor kuat. Bahan yang dihantar melalui pos, diambil dari rakan atau di kedai, boleh kehilangan keanjalannya. Anda boleh mencuba menghidupkannya dengan menahannya dalam air yang disaring hangat dengan sedikit kalium permanganat yang dilarutkan di dalamnya.

Sekiranya daunnya dibawa ke keadaan baik, hujungnya harus dipotong dengan pisau tajam, meninggalkan 3-4 cm dari pangkal piring. Potongan terbaik pada sudut 90 °

Bekas di mana tangkai ungu diletakkan mesti disterilkan. Lebih baik menggunakan kaca lutsinar, berkat yang akan dilihat bagaimana daunnya berkembang: apakah akar telah muncul, apakah proses pembusukan telah dimulai.

Menanam daun ungu di dalam air. Ilustrasi untuk artikel tersebut digunakan dari laman web pahistahis.ru

Bahan penanaman direndam dalam air yang ditapis 1.5-2 cm sehingga hujungnya tidak menyentuh dinding atau bahagian bawah bekas. Untuk mengelakkan air kotor, anda boleh memasukkan sedikit karbon aktif ke dalamnya. Apabila cecair menguap, air mesti ditambah.

Akar mungkin muncul di daun dalam 2-4 minggu. Sekiranya hujungnya mulai membusuk, pemotongan dikeluarkan dari air, sedikit kering, dan bahagian bawah yang sakit dipotong. Untuk mengelakkan kerosakan berulang, potongan tersebut dirawat dengan serbuk karbon aktif.

Apabila akarnya tumbuh, menjadi kuat, daunnya ditransplantasikan ke dalam periuk, yang diisi dengan saliran sebanyak 1/3 dan dengan substrat sebanyak 2/3. Bahagian bawah mesti mempunyai lubang di mana air berlebihan akan mengalir. Batangnya ditanam pada kedalaman cetek, menyiram dengan baik dan memadatkan bumi di sekitarnya. Letakkan beg di atas periuk dan jangan keluarkannya sehingga pucuk pertama muncul.

Menanam daun ungu di tanah

Sebilangan besar penanam mendakwa bahawa menanam daun ungu di tanah adalah kaedah penyebaran yang lebih berkesan daripada di air. Proses reput tidak berlaku di dalam tanah, akarnya muncul lebih cepat, lebih banyak tunas tumbuh.

Menanam daun ungu di tanah. Ilustrasi untuk artikel digunakan dari sadovnikam.ru

Sediakan tanah sebelum menanam.

Anda mesti meletakkan komponen seperti busa, perlit, sphagnum lumut atau vermikulit di dalamnya. Mereka akan bertindak sebagai agen pelonggaran tanah. Tanah yang paling sesuai adalah vermikulit dan perlit, dicampurkan dalam bahagian yang sama tanpa campuran tanah nutrien. Terima kasih kepada perlite, akar akan dibekalkan dengan jumlah udara yang tepat. Vermikulit bertanggungjawab untuk penyerapan kelembapan dan kelonggaran tanah.

Hujung pemotongan harus dipotong pada sudut akut sebelum menanam dan dipegang dalam larutan pembasmi kuman. Kemudian kepingan dikeringkan selama 25-30 minit dan diletakkan di dalam bekas yang ditutup dengan tanah yang lembap dan hangat. Permukaan substrat dipadatkan sedikit. Penyiraman tidak dilakukan dengan segera. Periuk ditutup dengan selofan.

Untuk mengelakkan kemunculan acuan, tempat perlindungan dikeluarkan secara berkala dengan mengudara tanaman. Pada hari-hari awal, ia mungkin kelihatan lembap, tetapi dengan penampilan akar pertama, ia akan mendapatkan semula keanjalannya yang lama. Pemotongan tidak memerlukan makan. Air dengan hemat, seminggu sekali.

Selepas kemunculan roset pertama, tanaman perlu ditanam. Setiap daripada mereka harus mempunyai 1-2 pasang daun dan sebilangan akar. Agar prosedur tidak mencederakan tanaman dengan teruk, tanah mesti dibasahi, kemudian lepaskan soket bersama dengan tanah dan lakukan pembelahan dengan hati-hati.

Cara menanam ungu muda dari daun di rumah hijau rumah

Violet dalaman atau Saintpaulia adalah bunga yang indah, suka hidup dan tahan lasak. Tertakluk kepada peraturan asas penjagaan, ia menyenangkan dengan berbunga terang hampir sepanjang tahun. Cara termudah untuk menghasilkan semula Saintpaulia adalah dengan mengaut daun. Kaedah ini memberikan hasil yang baik dan tidak memerlukan banyak masa dan usaha. Mana-mana perniagaan mempunyai nuansa tersendiri, jadi anda harus memperhatikan nasihat profesional mengenai cara menanam violet dari daun.

Bunga yang cerah di ambang tingkap

Keluarga violet yang luas adalah ramuan abadi dengan dedaunan malar hijau. Tumbuhan cepat matang, mencapai ketinggian 10-20 cm. Batangnya terbentuk dari daun roset basal. Daun bulat, dihalakan ke tepi. Mereka tebal, berkulit, ditutup dengan rambut lembut. Pelat daun violet terdapat dalam pelbagai warna hijau, dalam beberapa varietasnya rapuh. Tunas dengan lima kelopak, rentang warnanya luas: merah jambu, biru, ungu, dua nada. Bunga Saintpaulia sederhana atau berganda. Loji ini menyukai pencahayaan yang berterusan tetapi tersebar, kehangatan (20-25 ° C), kelembapan udara 60-70%.

Kaedah pembiakan violet

Anda boleh memperluas koleksi bunga dalaman anda dengan beberapa cara pembiakan:

  • sehelai daun;
  • anak tiri (outlet anak perempuan);
  • biji.

Stepsons adalah proses yang muncul di axil daun. Mereka dikeluarkan untuk mengekalkan penampilan hiasan mereka. Anak tiri dengan daun 4-5 dipotong dan diakar dalam periuk yang berasingan.

Penternak lebih suka menanam saintpaulia dari biji. Benih bercambah di tanah yang lembap dan lembap yang diletakkan di dalam bekas. Keadaan rumah hijau diciptakan untuk mereka. Selepas 15-21 hari, daun muncul di anak benih, ia dilepaskan dan dipindahkan ke dalam bekas yang berasingan.

Memijak daun selangkah demi selangkah

Daun Saintpaulia adalah organ matang yang dapat berakar dalam keadaan yang sesuai. Bunga baru ditanam di dalam air atau segera di substrat khas. Kedua-dua kaedah memberikan hasil yang baik, setiap penanam memutuskan sendiri bagaimana menanam violet dengan daun.

Memilih daun untuk ditanam

Daun dari barisan kedua atau ketiga outlet sesuai untuk pembiakan. Di bawah daunnya sudah tua, mereka hampir habis hidup dan tidak akan dapat memberi anak. Bahan penanaman mestilah matang, daun muda dari atas tidak akan mempunyai nutrien yang mencukupi untuk pembentukan bayi. Plat hendaklah berwarna hijau sama rata. Ini adalah isyarat bahawa terdapat banyak klorofil di kilang. Noda, kerosakan, luka bakar tidak dibenarkan.

Keratan

Setelah memilih daun untuk penanaman, ia akan dipotong dengan hati-hati, menolak sisa tanaman. Sekiranya tangkainya kecil, ini tidak menjadi masalah. Walau bagaimanapun, dipendekkan menjadi 3-4 cm. Potongan harus pada sudut 45 °, pinggirnya harus rata dan licin. Sebelum menanam, pemotongan mesti dikeringkan selama 30-45 minit..

Perhatian. Kesalahan yang paling biasa bagi penanam pemula adalah merobek daun dari ungu dengan tangan anda. Apabila ditekan pada tangkai daun, tisu dihancurkan dan kemudian reput. Anda mesti menggunakan pisau.

Menggegarkan air

Bahan penanaman untuk pembentukan akar diletakkan di dalam air atau tanah. Pilihan pertama mempunyai kelebihan yang ketara. Dalam kes ini, berkat bekas dan cecair yang telus, penjual bunga berpeluang memerhatikan prosesnya. Cawan kaca atau plastik kecil (150 ml) akan berjaya. Mereka diisi dengan air rebus atau ditapis. Petiole terbenam 1-1,5 cm. Plat lembaran tidak boleh menyentuh permukaan air.

Majlis. Sebelum menanam, daun dicelupkan dalam larutan kalium permanganat yang lemah selama beberapa saat. Biarkan kering sekurang-kurangnya setengah jam. Prosedur ini membolehkan anda menyingkirkan kemungkinan penyakit..

Tutup bekas dengan anak benih dengan botol plastik yang dipotong, balang kaca atau beg plastik. Tumbuh violet dari daun di rumah berlaku di tempat yang terang dan hangat pada suhu sekitar 25 ° C. Selepas dua minggu, akar yang tumbuh semula akan kelihatan. Paras air di dalam tangki dipantau sepanjang masa, jika perlu, cecair diisi. Sebilangan penanam menutup cawan dengan penutup dengan lubang. Reka bentuk ini mengurangkan penyejatan dan mengelakkan daun menjadi basah..

Majlis. Musim bunga adalah masa terbaik untuk membiakkan bunga dalaman. Sebaiknya pilih tempoh ketika anak-anak membesar sebelum bermulanya musim panas. Pada suhu tinggi, violet muda terdedah kepada jangkitan dan penyakit..

Sekiranya pembiakan berlaku pada tempoh musim gugur-musim sejuk, maka kerana kekurangan pencahayaan atau kesejukan, tangkainya mungkin busuk. Dengan bertindak segera, keadaan dapat diperbaiki. Bahagian yang rosak dipotong dengan pisau. Potongan tersebut dirawat dengan serbuk karbon aktif. Air diubah, karbon aktif juga ditambahkan ke dalamnya. Apabila akar tumbuh di pegangan lebih dari 1 cm, sudah tiba masanya untuk memindahkannya ke tanah.

Lapisan tanah liat yang diperluas dan tanah yang longgar dituangkan ke bahagian bawah periuk. Tangkai tidak boleh tersangkut ke dalam tanah, tekanan dibuat untuknya dan dimasukkan pada sudut. Taburkan tanah 1.5 cm di atasnya. Bekas ditutup dengan alat improvisasi (beg, botol plastik) dan letakkan di tempat di mana pemotongan berakar.

Penyediaan tanah

Apa sahaja pilihan rooting yang anda pilih, tanah akan diperlukan dalam apa jua keadaan. Penanam berpengalaman sering menyediakan campuran itu sendiri. Tetapi lebih mudah dan lebih bijak bagi pemula untuk membeli tanah siap untuk violet. Tumbuhan muda memerlukan pertukaran udara yang baik. Tanah yang longgar akan menyediakannya. Memperbaiki struktur tanah yang dibeli akan memungkinkan penambahan agen ragi khas:

  • perlite - batu yang meningkatkan kelonggaran tanah, mencegah munculnya benjolan dan memberikan akses udara ke akar;
  • vermikulit - mineral berliang untuk pengudaraan dan pemeliharaan keseimbangan air tanah;
  • pasir sungai kasar.

Anda boleh memeriksa kualiti tanah dengan cara yang mudah: pegang sebilangan tanah yang sudah siap di tangan anda, jika ia runtuh dan tidak runtuh, anda boleh menggunakannya untuk bunga.

Memukul daun di tanah

Banyak penanam bunga yang berpengalaman lebih suka mengaut bahan penanaman terus ke tanah. Oleh itu, keratan lebih jarang membusuk, memberi banyak anak, dan untuk beberapa jenis violet inilah satu-satunya pilihan. Kelebihan kaedah yang jelas ialah tanaman segera menyesuaikan diri dengan keadaan pertumbuhan, tidak perlu dipindahkan. Tanah yang dibeli kadang-kadang diganti dengan campuran buatan sendiri:

  • gambut sedikit berasid;
  • tanah hutan (konifer);
  • ejen ragi;
  • arang.

Daun dipilih dan dipotong dengan cara yang sama seperti ketika mengakar air. Untuk penanaman, cawan plastik atau periuk dengan diameter tidak lebih dari 5 cm digunakan. Lubang dibuat di bahagian bawah untuk mengalirkan kelembapan. Sumbat boleh dimasukkan melalui lubang untuk menyiram. Dalam kes ini, kelembapan akan datang dari dasar bah dengan cecair. Kanak-kanak tidak akan dibanjiri air.

Tanah dicampurkan dalam bekas yang luas dan dibasahi. Campuran yang disediakan diletakkan dalam cawan yang sedang tumbuh. Pendalaman hingga 1 cm dibuat di bawah tangkai ungu, jika anda menanamnya lebih dalam, anak-anak akan bercambah lebih lama. Selepas menanam, tanah sedikit hancur. Anda boleh menyokong daun dalam kedudukan tegak dengan tusuk gigi kayu atau sudu plastik. Dari atas, setiap tanaman ditutup dengan beg plastiknya sendiri. Anda boleh menggunakan bekas plastik yang lapang sebagai rumah hijau untuk semua tumbuh-tumbuhan ungu.

Majlis. Sekiranya tanah untuk substrat diambil di jalan, ia mesti ditumpahkan dengan air mendidih dengan penambahan kalium permanganat. Prosedur ini akan membasmi kuman tanah..

Setelah menanam violet dengan daun di tanah, anak-anak harus menunggu sekitar sebulan. Jangan risau sekiranya helaiannya tersekat pada mulanya. Iklim mikro yang panas dan lembap akan membantunya dengan cepat menyesuaikan diri dan meletakkan akar. Untuk menumbuhkan Saintpaulias muda, perlu mencari tempat yang hangat dan terang, tanpa cahaya matahari dan draf langsung..

Dengan kedatangan anak-anak, rumah hijau menjadi tidak perlu, tetapi perlu secara beransur-ansur membiasakan tanaman dengan keadaan baru. Tingkatkan masa penyiaran sepanjang minggu untuk membantu anak benih terbiasa dengan kelembapan yang lebih rendah. Mereka mula mengendap anak-anak dalam periuk berasingan setelah 3 bulan.

Tumbuh dalam tablet gambut

Pelet gambut berfungsi sebagai pengganti substrat dan air. Ia termasuk:

  • gambut termampat;
  • nutrien;
  • serat kelapa;
  • unsur surih.

Batangnya ditanam dalam tablet lembap, di mana ia berakar dan mempunyai anak. Di persekitaran ini, daun jarang membusuk. Tanaman ini ditransplantasikan bersama dengan bola gambut.

Bayi berwarna ungu

Agar anak-anak keluar dari tanah dengan lebih cepat, disarankan memotong bahagian pelat daun. Teknik ini merangsang perkembangan tanaman muda. Bekalan nutrien dari daun berkurang, akar anak-anak mula bercambah dengan lebih aktif ke dalam tanah. Dengan pertumbuhan kanak-kanak 3-4 cm dan kehadiran beberapa pasang daun, sudah tiba masanya untuk menanamnya. Anda boleh melakukannya lebih awal, tetapi jika anda menunggu, tanaman akan cukup kuat..

Biola muda dan tangkai daun dibawa keluar dengan gumpalan tanah. Mereka dipisahkan dengan tangan dengan kemas. Cawan berasingan dengan lubang saliran dan substrat khas disediakan untuk kanak-kanak. Saintpaulim perlu menyediakan pencahayaan dan penyiraman yang mencukupi. Kanak-kanak berkembang pada kadar yang berbeza, apabila saluran keluar hingga 12-15 cm, pemindahan seterusnya dilakukan.

Perhatian. Musuh utama violet muda adalah tanah kering dan daun air.

Menanam violet baru dari daun adalah proses yang menyeronokkan yang memerlukan kesabaran dan pengetahuan mengenai ciri-ciri utama proses tersebut. Dengan mengikuti arahan dan nasihat dari penjual bunga profesional, anda dapat memperoleh hasil yang sangat baik dalam penyebaran tanaman dalaman..

Top