Kategori

1 Bonsai
Aphid pada tumbuh-tumbuhan dalaman, bagaimana menyingkirkannya
2 Pokok renek
Aubrieta atau aubretia: segala sesuatu mengenai tanaman, penanaman dan penjagaan
3 Pelanggaran
Phacelia adalah tanaman madu yang tidak dapat diganti!
4 Bonsai
Bunga jagung dan penanamannya dari biji

Image
Utama // Pokok renek

Bunga gypsophila. Gypsophila yang semakin meningkat. Penjagaan Gypsophila


Gypsophila adalah bunga halus dengan keindahan luar biasa yang telah lama disukai oleh penanam bunga. Artikel ini akan mendedahkan semua selok-belok penjagaan tanaman, ciri pembiakan dan penanaman akan dijelaskan..

Penerangan dan ciri-ciri gypsophila

Gypsophila (Kachim, Gypsolyubka) - tumbuhan dari keluarga Cengkeh. Gypsophila, secara harfiah dari bahasa Latin, terdengar seperti suka limau. Tanah kapur paling sesuai untuk tanaman. Kira-kira 200 spesies daripadanya diedarkan ke seluruh Eropah. Dan juga kachim boleh didapati di Asia dan Australia.

Sebagai peraturan, gypsophila bersifat abadi, tetapi gypsophila tahunan juga dijumpai. Ini adalah rumput yang terbantut. Selalunya ia dapat dijumpai di kawasan pergunungan dan pergunungan..

Beberapa spesies gunung, yang menutupi batu seperti selimut, sama sekali tidak mirip dengan rumput. Mereka lebih seperti pokok renek kecil. Ranting dan pucuknya sangat lebat dan kuat.

Batang tanaman bercabang, berkembang, sebahagian besar daun tumbuh di akarnya. Kachim mencapai ketinggian kira-kira setengah meter. Kadang-kadang ada spesies yang boleh mencapai ketinggian 1 meter.

Bunga kecil membentuk perbungaan. Bergantung pada spesiesnya, bunga gypsophila boleh berwarna putih, merah jambu, ungu, dalam bentuknya menyerupai loceng kecil atau bahkan bintang.

Bunganya tidak melebihi satu sentimeter, kelopaknya membran dan menyempit ke arah dasar. Bunga gypsophila sangat subur, menyerupai penyapu kecil. Daunnya sederhana, sempit, menyerupai anyelir.

Penanaman dan pembiakan gypsophila

Sebelum menanam tanaman, anda mesti menyediakan tanah dengan teliti. Tanah mesti mempunyai struktur tertentu. Sekiranya surat itu dirobohkan, padat atau tanah liat, maka dilarang sama sekali menanam gypsophila di dalamnya. Keperluan pertama dan asas untuk tanah adalah daya dukung air yang baik. Kapasiti humus di dalam tanah tidak boleh melebihi 2%.

Tanah mesti mengandungi baka yang diketahui. Beberapa minggu sebelum menanam rumput, tanah hanya ditaburkan dengan kapur. Dianjurkan juga untuk memperkaya tanah dengan mineral dan unsur surih sebelum menanam. Perlu diperhatikan bahawa baja mineral perlu memperkaya tanah sepanjang masa berbunga..

Tumbuhan ini dibiakkan oleh biji dan keratan. Gypsophila dari biji ditanam secara tahunan dan tahunan. Sebaiknya tanam dalam dua baris. Jarak antara barisan mestilah sekurang-kurangnya setengah meter.

Foto menunjukkan gypsophila tumbuh dari biji

Baris berikutnya sekurang-kurangnya 1.5 m. Tanaman tahunan mesti ditanam semula setiap dua hingga tiga tahun. Setiap semak kedua dipindahkan.

Berkat penanaman dan perawatan yang baik, rumput akan mekar dengan subur dan subur. Dalam kes menanam tanaman di tanah tertutup, hingga enam akar ditanam per meter persegi. Tanah, sebelum menanam, mestilah basah.

Leher akar gipsofila memerlukan perhatian besar. Tidak perlu dibasahi atau ditutup dengan substrat. Sekiranya anda tidak mematuhi peraturan ini, bunga akan reput..

Pembiakan dengan keratan tidak sesuai untuk semua jenis gypsophila. Pucuk adalah keratan, tetapi pucuk lama mungkin tidak berakar, jadi orang kafir muda lebih sesuai untuk disebarkan dengan keratan.

Masa yang paling sesuai untuk pembiakan dengan cara ini adalah awal - pertengahan musim panas. Pucuk berakar sangat buruk. Anda perlu bersedia untuk fakta bahawa sekiranya berlaku, anda mungkin gagal. Perhatian khusus harus diberikan kepada penyiraman. Harap maklum bahawa hanya pucuk yang ditanam tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan.

Penjagaan Gypsophila

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa gypsophila adalah tumbuhan yang tidak bersahaja. Penjagaan hanya terdiri dari memberi makan dan menyiram. Benar, dalam hal ini anda perlu mematuhi keteraturan, terutamanya semasa tempoh berbunga. Selepas bunga pudar, ia mesti dipotong. Pagon baru akan terbentuk setelah dipangkas.

Bunga hanya memerlukan sokongan atau bahkan lengkungan. Terutama spesies gypsophila tinggi tidak boleh melakukannya tanpa mereka. Belukar tumbuh hingga ketinggian satu setengah meter dan dalam tempoh berbunga mereka hanya boleh jatuh ke tanah dari berat badan mereka.

Seperti yang telah disebutkan di atas, tanah mesti melembapkan kelembapan dengan baik. Untuk melakukan ini, ia mesti dikeringkan dan juga ditaburkan dengan kapur. Ia memerlukan banyak cahaya matahari untuk menumbuhkan gypsophila.

Lebih baik menutup tanaman muda pada musim sejuk dengan kertas atau goni. Tetapi fros tidak mengerikan bagi tanaman dewasa. Rintangan fros adalah salah satu kualiti positif utama tanaman..

Jenis gypsophila

Banyak spesies tumbuhan diketahui. Akan sukar untuk menyenaraikan semuanya. Pertimbangkan jenis yang paling popular di kalangan kedai bunga:

Gypsophila paniculata. Paniculata gypsophila paling kerap dijumpai di Eropah, Mongolia, Asia. Ia adalah tanaman tinggi dan tinggi. Belukar menyerupai bola besar. Selalunya rumput tumbuh di tengah-tengah ladang yang jelas. Pada musim gugur, dahan kering. Angin kencang merobek tanaman dari rimpang dan melintasi ladang yang luas. Oleh itu nama bunga yang popular - Tumbleweed.

Daun spesies ini sempit, basal. Warna semak berwarna kelabu kehijauan. Bunganya sangat kecil, berwarna merah jambu pucat atau putih. Belukar mekar lama, bunga pertama dapat dilihat pada bulan Julai. Salah satu spesies yang paling pilih-pilih. Tidak memerlukan pemindahan, di satu tempat ia boleh tumbuh hingga dua puluh lima tahun. Tidak takut sama sekali dengan fros.

Dalam foto itu, gypsophila paniculata

Gypsophila anggun. Gypsophila anggun sepenuhnya sesuai dengan namanya. Bunganya berwarna ungu pucat, kecil. Dengan penjagaan yang baik dan keadaan cuaca yang baik, belukar ditutupi sepenuhnya dengan bunga kecil.

Tempat kelahiran spesies ini telah lama menjadi Wilayah Altai dan Siberia. Jenis gypsophila ini diklasifikasikan sebagai tanaman tahunan dan tidak berukuran. Lebih baik menyebarkan dengan keratan pada pertengahan musim panas..

Dalam foto itu, gypsophila anggun

Gypsophila menjalar. Saya suka ke kawasan pergunungan di Eropah. Spesies ini tidak berukuran, setiap tahun. Daun tidak tumbuh di batang. Kaki gunung dengan cepat ditumbuhi rumput yang menjalar. Belukar tumbuh hingga ketinggian tidak lebih dari 20 cm, mereka sangat lebat. Ia mekar pada pertengahan musim panas, bunganya kecil, paling sering berwarna putih, tetapi kadang-kadang berwarna merah jambu.

Pandangan memerlukan pemangkasan. Rumput perlu dibentuk. Penjagaan yang tidak bersahaja. Tempat yang paling sesuai untuk mendarat di rumah adalah kawasan berbatu..

Dalam foto itu, gypsophila menjalar

Gypsophila Gypsy. Pandangan paling romantis. Paling sesuai untuk beranda dan bakul. Tanaman tenunan yang tumbuh rendah. Ia nampaknya tersebar di rimpang. Spesies ini tumbuh paling baik di tempat teduh. Cahaya matahari langsung hanya akan membahayakannya.

Daunnya nipis dan sempit, berwarna hijau gelap. Bunganya sangat cantik. Mereka berwarna merah jambu pucat. Akan menggembirakan mata dengan bunganya hampir sepanjang musim panas.

Gypsophila Gypsy

Gypsophila terry. Penampilannya sangat mirip dengan penampilan gypsophila yang anggun.

Terry gypsophila

Penyakit dan perosak gypsophila menyebabkannya

Tidak banyak penyakit yang mempengaruhi gypsophila. Antaranya, reput kelabu dan karat paling kerap dibezakan, yang dapat diatasi dengan mudah dengan bantuan tembaga sulfat. Belukar yang sakit disembur dengannya sekurang-kurangnya tiga kali. Tidak kurang berkesan ubat untuk penyakit tersebut adalah campuran Bordeaux.

Ancaman lain terhadap bunga dianggap sebagai nematoda hempedu dan sista. Cara yang paling berkesan untuk melawan penyakit ini adalah dengan menggali tanaman dan membilas akarnya di dalam air panas..

Kedai bunga paling kerap menggunakan kepingan salji merah jambu, putih dan gypsophila dalam karya mereka. Sudah tentu, bunga gypsophila bukanlah bunga utama dalam sejambak itu. Mereka hanya melengkapkannya. Mereka memberikan kelembutan dan keringanan. Gabungan bunga mawar, gypsophila dan bunga lain akan memberi anda sejambak yang sangat terang.

Bouquet dengan gypsophila

Mungkin setiap wanita diberi sejambak gypsophila. Baru-baru ini, sejambak perkahwinan dengan bunga kecil kecil menjadi popular..

Anda boleh membeli gypsophila di mana-mana pasar bunga atau di kedai dalam talian. Harga mereka rendah. Sekiranya anda ingin menanam bunga seperti itu sendiri, anda boleh membeli benih atau anak benih gypsophila. Bunga apa pun akan menjadi hiasan yang indah untuk taman anda.

Gypsophila (kachim): spesies tahunan dan tahunan

Apa yang anda dapat mengetahui:

Gypsophila adalah genus besar keluarga Clove. Ia merangkumi hingga 150 jenis gypsophila. Orang-orang sering memanggil tanaman itu dengan nama lain, termasuk tumbleweed, gypsum-lover dan kachim. Dalam isu ini saya akan membincangkan secara ringkas mengenai jenis utama dan cara menanam gypsophila di dalam periuk atau kebun.

Penerangan bunga: mengapa ia kelihatan seperti semak sfera?

Menurut keterangan, gypsophila mempunyai rimpang kuat yang tidak masuk jauh di bawah tanah. Ia adalah teras yang padat. Dari pangkal akar pokok gipsum, banyak batang nipis terbentuk: elastik, berwarna hijau. Mereka bercabang dengan baik, lebih kerap walaupun tanpa pemangkasan mereka membentuk semak sfera yang kemas.

Daun gypsophila kecil, berbentuk pisau pembedah atau bulat, berwarna hijau. Saiz pinggan lebih kecil daripada tunas. Berbunga banyak dan panjang. Dalam tempoh ini, tunas kecil yang tidak terhitung jumlahnya, terutama putih, meliputi seluruh tanaman. Terdapat kacukan kekasih gipsum atau kachima dengan bunga merah jambu.

Ahli botani dan penjual bunga mencirikan tanaman sebagai tahan kekeringan dan suka cahaya. Gypsophila tidak mekar tanpa pencahayaan yang terang. Setelah berbunga, buah-buahan dengan banyak biji terbentuk. Bahan penanaman mempunyai kadar percambahan yang tinggi. Penyebaran biji gypsophila digunakan lebih kerap daripada keratan dan pembelahan rimpang: keratan dan batang jarang berakar dan memberi tunas baru.

Varieti untuk rumah dan kebun

Bunga itu ditanam di rumah atau di kebun. Untuk ini, hanya beberapa jenis yang paling popular digunakan. Sebilangan besar dari mereka adalah bunga tahunan, berbunga kecil. Selama tempoh berbunga, tunas menutupi seluruh tanaman, mengubahnya menjadi awan yang subur. Mari lihat beberapa jenis gypsophila yang paling popular yang sesuai untuk penanaman dalaman dan kebun..

Gypsophila Anggun (G. Elegan)

Tanaman tahunan yang diusahakan dengan banyak tunas. Daun berwarna kelabu-hijau, berbentuk pisau pembedah. Platnya serupa dengan bilah bahu kecil. Perbungaan yang subur terbentuk di bahagian atas batang. Gypsophila yang anggun mekar dengan warna putih, krim, merah atau merah jambu. Yang paling biasa di kalangan tukang kebun adalah bentuk kacukan berikut:

  1. Alba grandiflora - gypsophila putih
  2. Raja;
  3. Taman Covent.

Paniculata gypsophila (G. paniculata)

Jenis gypsophila yang popular dengan daun tombak kelabu. Perbungaan jarang berlaku, panik. Pucuknya berwarna putih salji. Varieti paling popular untuk penanaman dan berkebun dalaman:

  1. Pesta putih adalah pelbagai jenis gypsophila, sesuai untuk membuat komposisi dalam pasu bunga.
  2. Festival merah jambu adalah salah satu jenis yang paling popular dengan bunga merah jambu. Membentuk semak pendek dan padat.

Atas dasar gypsophila panik, varietas dengan bunga halus diperoleh. Ini adalah tanaman tahunan dan tahunan. Terry gypsophila adalah sekumpulan kacukan dan tanaman untuk kebun dan rumah. Ciri penting tanaman adalah bahawa mereka membiak terutamanya dengan keratan dan membahagi belukar..

Spesies panikulat sering dijumpai secara komersial dengan nama Gypsophila paniculata. Oleh itu, lebih kerap penanam bunga mencari varieti seperti paniculata rose dan white. Anda boleh membaca tentang mereka di atas..

Gypsophila (G. cerastioides)

Daun jascolkovid gypsophila berukuran kecil, berbentuk elips. Plat berwarna kelabu-hijau. Bunga-bunga itu dikumpulkan dalam perbungaan panik yang jarang berlaku. Mereka berwarna putih. Kelopak Corolla mempunyai garis merah atau merah jambu yang terang.

Di atas dalam foto: contoh menghias sempadan dengan kachim atau gypsophila.

Dinding gypsophila (G. muralis)

Pelbagai tahunan. Ia membentuk semak rapi dengan batang lurus. Daunnya cerah, hijau. Bunganya berwarna merah muda pucat dalam perbungaan panik. Pelbagai jenis gypsophila yang paling popular adalah "Gipsy". Ia adalah tanaman tahunan yang tumbuh subur di dalam tabung. Pada satu semak, seperti yang terlihat dalam foto di bawah ini, terdapat bunga-bunga merah jambu putih dan pucat..

Gypsophila menjalar (G. repens)

Satu lagi jenis tahunan. Batang menjalar, berkembang secara spontan, sangat kuat. Daunnya berwarna kelabu-hijau. Bunga berwarna putih atau merah jambu dalam perbungaan apikal paniculate atau corymbose. Di kebun, gypsophila merah jambu dengan batang menjalar panjang ditanam secara aktif. Mereka kelihatan cantik di pasu gantung dan sebagai sempadan tahunan.

Gypsophila Pasifik atau Pasifik

Pelbagai jenis. Di alam liar, ia terdapat di Asia. Tumbuhan bersahaja. Tetapi, ia tidak bertolak ansur dengan tanah yang sangat lembap. Disarankan untuk tumbuh di kebun, kerana ia tumbuh dengan kuat. Pasifik tidak menuntut perawatan, tetapi dalam keadaan berkembang yang dianggap tidak baik, ia mungkin tidak mekar. Daunnya berwarna hijau tua, lebar. Bunga-bunga itu berwarna merah jambu, berkumpul di panicles yang longgar.

Semua nuansa tumbuh dan menanam

Gypsophila, tanpa mengira spesiesnya, dianggap sebagai tumbuhan yang mempunyai kerumitan sederhana. Untuknya, anda boleh mengambil periuk yang terpisah, dan menanamnya sebagai bunga ampel (spesies menjalar lebih sesuai). Juga, gypsophila ditanam di kebun, seperti tahunan, menghias sempadan, bunga dan tempat tidur bunga dengan mereka. Mari kita perhatikan nuansa utama yang akan membantu bukan sahaja menanam tanaman, tetapi juga menghasilkan bunga yang subur daripadanya..

Tanah untuk tanaman rumah dan kebun

Untuk tanaman dalaman yang tumbuh di dalam pasu atau tab mandi, tanah berkhasiat berdasarkan pasir dan gambut dalam frekuensi yang sama sesuai. Untuk gypsophila kebun abadi, pilih tempat yang cerah dengan tanah kapur. Perkara yang paling penting adalah saliran yang baik. Untuk mengelakkan lubang tersumbat di dalam periuk, tuangkan tanah liat yang diperluas atau kerikil kecil dengan lapisan bawah. Di kebun, yang terbaik adalah menanam gypsophila di tanah yang dikeringkan dengan baik. Mendarat di tanah lembap dan di tebing takungan buatan dan semula jadi tidak dibenarkan. Baja untuk kedua-dua jenis adalah sama: dua hingga tiga minggu sekali, semasa menyiram, cairkan baja cair untuk tanaman bunga di dalam air.

Masa menanam gypsophila di kebun bergantung kepada spesiesnya. Sekiranya anda menanam varietas di kebun batu, maka di daerah dengan iklim ringan, tanaman ini ditanam di tanah pada awal September atau pada bulan Mac. Gypsophila ditanam di dalam periuk pada musim bunga. Untuk sebarang penanaman, pilihlah tempat yang cerah, kerana tanaman ini menyukai pencahayaan yang terang dan tidak takut dengan sinar langsung.

Ciri-ciri di kawasan sejuk

Walaupun gypsophila mentolerir suhu rendah dan tinggi sama rata, disarankan untuk menanamnya di kebun di kawasan sejuk sebagai tahunan. Ia memerlukan banyak masa untuk pulih selepas musim sejuk, jadi tanaman itu tidak mempunyai masa untuk mekar.

Bila dan bagaimana menyiram bunga?

Tanaman muda, tidak kira bagaimana dan di mana ia tumbuh, perlu disiram dengan banyak dan kerap. Tanaman pot cuba disiram mengikut keperluan, sebaik sahaja tanah kering mengering. Sekiranya anda menanam gypsophila di kebun, maka hanya airnya semasa musim kering..

Berapa kerap untuk memindahkan ke dalam periuk baru?

Tanaman hortikultur tahunan tidak perlu ditanam semula. Anda hanya boleh memotong keratan agar tidak kehilangan jenis yang anda suka dan menanamnya semula di tempat yang sama. Gypsophila perennial memerlukan pemindahan tahunan yang berterusan. Tumbuhan pasu ditransplantasikan pada musim bunga sebaik sahaja tanaman itu bangun. Gunakan tanah tumbuh yang disyorkan. Bekas diambil beberapa sentimeter lebih lebar daripada yang sebelumnya.

Cara merangsang berbunga yang banyak?

Selalunya berlaku bahawa gypsophila mekar dengan teruk atau tidak mekar sama sekali. Oleh itu, disarankan untuk memotong batang yang mencapai ketinggian lebih dari 10 cm. Ini akan membantu membentuk semak besar dan mencapai pembungaan. Pastikan untuk membuang dahan kering dan memotong pucuk setelah berbunga.

Pembiakan oleh biji dan penanaman untuk anak benih

Penyebaran benih disarankan semasa menanam gypsophila anggun dan dinding. Waktu menyemai adalah pada bulan April atau September. Benih disemai terus ke tanah. Paniculata gypsophila disemai pada bulan Mac, awalnya dalam substrat nutrien untuk menanam anak benih. Tumbuhan muda ditanam di bilik yang sejuk dan tidak dipanaskan. Lebih baik menggunakan bekas sarang lebah dan kemudian masukkan ke dalam kotak kayu. Anak benih ditanam dengan rupa daun nyata di dalam pasu yang berasingan. Pada akhir bulan Mei, ia dapat ditanam di tempat tetap di tanah terbuka atau pasu.

Penyebaran dengan keratan dan membahagi belukar

Dengan membahagi belukar, gypsophila tahunan dan abadi disebarkan. Ini dilakukan pada bulan September, jika tanaman tumbuh di kawasan dengan iklim yang keras, maka pada bulan Mac atau April. Belukar ditarik keluar dari bekas atau tanah dan rimpang dibahagikan kepada dua atau tiga bahagian dengan pisau tajam. Delenki duduk di kotak berasingan atau di taman di tempat yang cerah.

Pemotongan diperlukan untuk varietas abadi, dan juga tahunan jika anda ingin mengekalkan kualiti varietas. Keratan sesuai untuk spesies yang tumbuh di kebun batu. Batang kecil dipotong. Panjang keratan tidak boleh lebih dari 2.5 cm. Kami menggunakan pucuk hijau muda. Untuk perakaran, letakkan keratan dalam medium nutrien dan simpan di dalam bilik suam. Tanam anak benih dalam periuk yang terpisah dan tanam ke tanah pada musim bunga berikutnya, varietas abadi dapat ditanam pada musim luruh.

Penyakit dan perosak kulat

Cinta gipsum sering diserang oleh kulat dan perosak. Lebih kerap pada kelembapan tinggi, sistem akarnya reput. Jangkitan disebabkan oleh jamur Pythium. Sebagai langkah pencegahan, periksa tahap kelembapan tanah dan jangan terlalu banyak menanam tanaman yang matang. Jamur Rhizoctonia muncul ketika daunnya tersiram. Ia menyebabkan bahagian hijau busuk. Kulat Sclerotinia sclerotiorum muncul sebagai bintik coklat dan keputihan atau mekar pada batang dan daun. Punca reput kelabu - Botrytis cinerea.

Sekiranya tunas gypsophila menjadi gelap atau menjadi hitam, maka dijangkiti jamur Alternaria. Cendawan serbuk menyerang semua bahagian tanaman, dengan penjagaan yang tidak betul. Sebarang kulat dapat dicegah dan dinetralkan dengan racun kulat.

Pencegahan perosak gypsophila tahunan membantu menyingkirkan serangan serangga yang sangat berbahaya dan kerap: California thrips (memusnahkan bunga dan batang) dan penambang daun (menggerogoti saluran dan terowong di daun). Gunakan racun serangga untuk pencegahan.

Gypsophila

Genus Gypsophila mempunyai lebih daripada 100 spesies yang tumbuh di Afrika, Eurasia dan Australia. Perennials, serta tanaman tahunan, jenis gypsophila tertentu - semi-semak dengan bercabang, batang setinggi 45 cm.

Daun gypsophila berbentuk pisau pembedah, utuh, kecil. Perbungaan panik, terdiri daripada bunga kecil. Buah Gypsophila - kapsul.

Jenis dan jenis gypsophila

Gypsophila tahunan: dipasang di dinding dan anggun.

Gypsophila areciform

Tanah asli dari gypsophila areciiform adalah wilayah pergunungan di Iran. Dalam budaya, tanaman jarang.

Gypsophila areciiform membentuk tussock longgar, tebal, seperti bantal tebal setinggi 3 cm. Ia tumbuh dengan sangat perlahan; dedaunan berwarna kelabu-hijau, bunga-bunga gypsophila ini berwarna putih, sessile.

Mekar pada bulan Julai. Ia tumbuh dengan baik di tanah berkapur, di tempat terbuka. Dengan kelembapan berlebihan, terutamanya pada musim sejuk, ia dapat membeku dengan mudah. Gypsophila areciform membiak secara vegetatif - dengan biji dan keratan.

Gypsophila paniculata

Tanah Air - Siberia Selatan, Kaukasus Utara, Asia Tengah, Mongolia, China.

Tumbuhan tahunan berketinggian 1 m. Batang gypsophila paniculata adalah simpul, bercabang, membentuk semak sfera terbuka. Dedaunan sempit, kecil, basal - berbentuk pisau pembedah. Keseluruhan tanaman berwarna kelabu-hijau.

Bunga gypsophila paniculata kecil, berdiameter 0,5 cm, berwarna merah jambu atau putih, berganda dan sederhana. Pembungaan berlaku pada bulan Julai selama kira-kira 45 hari.

Gypsophila paniculata mempunyai bentuk taman, serta varietas yang berbeza dalam bentuk dan warna bunga, ketinggian semak itu sendiri. Antaranya, yang paling terkenal:

Gypsophila terry - dengan bunga putih;

Gypsophila 'Bristol Firey' - bunga putih, berkembar;

Gypsophila 'Flamingo' -dengan bunga merah jambu, tinggi 120 cm;

Gypsophila 'Rosenshleier' - bentuk menjalar, tingginya tidak lebih dari 40 cm, bunga berwarna merah jambu pucat, berganda, berdiameter 0,6 cm, berbunga bertahan sekitar 90 hari;

Gypsophila 'Pink Star' - bunga berwarna merah jambu gelap, berganda;

Gypsophila 'Rosie Weil' - ketinggian tanaman 35 cm, bunga berwarna putih, dan kemudian berubah menjadi merah jambu, berganda.

Gypsophila paniculata tidak menyukai pemindahan, dan selama bertahun-tahun tidak memerlukannya. Lebih suka tanah longgar. Tidak suka air bawah tanah. Walau bagaimanapun, ketahanan musim sejuk, disarankan untuk menutupi bentuk varieti untuk musim sejuk.

Gypsophila paniculata cantik di tempat tidur bunga, baik dalam kumpulan, tidak boleh diganti dengan bunga potong.

Tender Gypsophila

Berkembang di Altai, Siberia.

Mencapai ketinggian 12 cm; bunga berwarna putih atau merah jambu, kecil; dedaunan hijau yang dikumpulkan di outlet. Pembungaan berlaku pada bulan Julai.

Tender gypsophila ditanam di tempat yang cerah. Semasa musim tanam, penyiraman berterusan diperlukan. Disebarkan oleh biji. Mudah dibiakkan dengan keratan.

Gypsophila Patrana

Tanah Air - Eropah, Asia Tengah, Mongolia. Tumbuh di sepanjang tebing sungai, di stepa berbatu. Kilang itu semua telanjang. Akar melengkung, tebal, dengan pucuk berkayu.

Batang Kachima Patran lurus, bercabang, membentuk sod dengan daun basal. Dedaunan berwarna linear-lansolat, runcing, hijau kebiruan. Bracts berbentuk pisau pembedah, tidak jelas atau pendek.

Perbungaan Kachima Patran adalah corymbose-paniculate. Bunganya mempunyai kaki yang panjang. Kelopak berwarna merah jambu, lebih panjang daripada kelopak; obovate, disempitkan di pangkal, bulat di puncak.

Gypsophila menjalar

Tanah air adalah pergunungan Eropah Tengah. Tumbuhan herba. Batang gypsophila menjalar menjalar, membentuk semak tebal. Dedaunan sempit berbentuk pisau pembedah, hijau.

Bunganya berwarna putih atau merah jambu, kecil. Pembungaan berlaku pada bulan Julai, setelah rehat lagi pada musim luruh.

Bentuk kebun gypsophila yang paling terkenal

Padang rumput Gypsophila - semak rendah, lebat, tinggi 15 cm, bunga merah jambu;

Gypsophila pink - dengan bunga merah jambu;

Varieti yang banyak digunakan

Gypsophila 'Fratensis' - dengan bunga merah jambu;

Gypsophila 'Letchworth Rose' - bunga merah jambu;

Gypsophila 'Monstrosa' - bunga putih.

Setelah berbunga, pemangkasan pucuk diperlukan untuk pertumbuhan pucuk akar. Tidak bersahaja, tetapi lebih suka kawasan saliran cerah.

Pada musim sejuk yang teruk ia membeku, tetapi pulih dengan baik dengan pembibitan sendiri. Rumpai dalam keadaan baik.

Pasifik Gypsophila

Kilang ini biasa di Primorye, China. Gypsophila pacific adalah tumbuhan abadi herba. Batang bercabang kuat. Dedaunan berwarna lebar berbentuk pisau hitam, kelabu biru. Bunganya besar, berwarna merah muda pucat.

Pasifik Gypsophila mekar pada bulan Ogos. Suka tanah yang longgar. Tidak bertolak ansur dengan air bawah tanah. Berkesan di taman bunga dan potongan sejambak.

Gypsophila cephalic

Tanah air gypsophila laskolkovidny adalah Himalaya. Membentuk bantal setinggi 10 cm. Batang gypsophila menjalar, bunga ungu dengan warna merah jambu atau putih. Kilang ini mekar pada bulan Mei. Kilang ini sangat cantik, tetapi mekar setelah beberapa tahun.

Lokasi gypsophila

Tumbuh dengan baik di kawasan yang terang, boleh bertolak ansur dengan sedikit teduhan.

Tanah untuk gypsophila

Suka tanah liat berpasir ringan yang mengandungi sebilangan kecil kapur.

Penjagaan Gypsophila

Budayanya tahan fros, tetapi tanaman muda ditutup dengan dedaunan terbaik untuk musim sejuk..

Penyakit dan perosak gypsophila

Smut, karat, reput kelabu, reput akar batang.

Pembiakan gypsophila

Benih akan disemai pada bulan April. Pada musim gugur, anak benih ditanam di tempat yang tetap. Gypsophila boleh tumbuh 20 tahun tanpa pemindahan.

Bentuk terry disebarkan dengan cantuman, serta keratan. Istilah keratan adalah terhad. Kadar akar gipsofila rendah, jadi penjagaan khas diperlukan untuk keratannya..

Banyak perhatian mesti diberikan untuk menyiram tanaman, kerana keratan gypsophila tidak bertolak ansur dengan kelembapan. Grafting keratan dilakukan pada musim bunga.

Menggunakan gypsophila

Sebagai peraturan, potong karangan bunga. Mereka baik dalam karangan bunga musim panas, mengekalkan kualiti walaupun kering.

Hosta

Hosta atau fungsi namanya yang lain dianggap sebagai "ratu" taman yang rindang. Hosta yang cerah dan sangat hiasan mempunyai roset mewah yang dibentuk oleh daun basal yang lebat. Bunga Hosta memukau dengan pelbagai bentuk, warna dan teksturnya di...

Pushkinia

Genus merangkumi hanya dua spesies. Dalam keadaan semula jadi, mereka tumbuh di lereng basah berbatu, di padang rumput di Kaukasus, dan juga di Asia Kecil. Kedua-dua jenis Pushkinia sangat hiasan. Tumbuhan buluh dengan 3...

Platicodon

Platycodon (shirokokolokolchik) Genus hanya mengandungi 1 spesies, yang diedarkan di Timur Jauh, Siberia, Korea, China, dan Jepun. Shirokokolokolchik Tumbuhan perennial berbunga besar dengan rimpang berdaging setinggi 50 cm. Batangnya nipis, lurus...

Kata kerja

Penerangan tentang verbena Terdapat begitu banyak bunga yang memberi kita keindahan, sementara masih kurang diketahui. Itulah verbena. Dia dikenali pada zaman dahulu, tetapi sebagai tanaman ubat, dan sekarang dia sudah tidak asing lagi. Tukang kebun melihat...

Kekacang

Ladang Ornithogalum atau unggas Popular - Bawang India. Nama saintifik lat ekor ternakan. (Ornithogalum caudatum) adalah tumbuhan abadi keluarga lily. Orang-orang menggunakan nama yang berbeza untuk tanaman - bawang India...

Ophiopogon

Ophiopogon adalah tanaman dalaman yang indah dari keluarga Liliaceae. Diterjemahkan dari bahasa Jepun, nama bunga itu adalah "ular berjanggut". Terdapat kira-kira 20 spesies ophiopogon. Kilang ini biasa di banyak negara Asia. Antara…

Genus Irga mengandungi kira-kira 25 spesies yang popular di zon sederhana di Hemisfera Utara. Irga adalah tanaman yang tahan lasak dan tidak bersahaja, sangat cantik pada masa daun mekar, yang dibungkus dengan warna putih keperakan. Mengikuti...

Shrub cinquefoil

Ia berlaku dalam keadaan semula jadi dalam keadaan ekologi yang serupa dengan Daurian Potentilla, tetapi memiliki jarak yang lebih luas, merangkumi kawasan hutan dan padang rumput Eropah Barat dan Rusia, Asia Tengah dan Kaukasus. Dijaga...

Batas campuran

Siapa sangka bahawa gambar comel dari buku kanak-kanak - katil bunga kecil yang dilapisi dengan batu berwarna - akan tumbuh, matang dan berubah menjadi elemen reka bentuk landskap yang bergaya - garis campuran berbatu. Batu-batu hari ini...

Kubis putih

Kubis adalah tanaman sayuran yang popular, terdapat di hampir setiap kebun sayur, tetapi tidak semua tukang kebun mempunyai hasil panen berkualiti tinggi. Dalam artikel ini, kita akan berkenalan dengan penanaman kubis yang betul, dan perawatannya. Kubis adalah...

Gypsophila paniculata - tumbuh dari biji

Gypsophila adalah genus dari keluarga anyelir, merangkumi kira-kira 150 spesies, di antaranya terdapat tahunan dan perennials, tumbuhan dan pokok herba. Ia ditanam di Eurasia, Australia, New Zealand, dan Afrika timur laut. Gypsophila paniculata adalah pelbagai yang popular di kalangan tukang kebun kerana kesahihannya, banyak dan berbunga panjang. Mudah menumbuhkannya, ia tidak memerlukan perhatian khusus kepada dirinya sendiri..

Gypsophila paniculata ditunjukkan dalam foto:

Maklumat am

Gypsophila paniculata merujuk kepada tumbuhan herba yang dimaksudkan untuk tumbuh di kawasan lapang. Ini adalah pokok renek bulat, tinggi 120 cm. Batangnya dicengkam, bercabang kuat; daunnya kecil, sempit, bujur. Bunga berwarna putih atau merah jambu, berdiameter hingga 8 mm, dalam bentuk cawan atau terry berbentuk loceng, dikumpulkan dalam perbungaan panicle. Sistem akarnya sangat penting, tanaman ini mampu mengeluarkan kelembapan dari kedalaman hingga 1 m. Varieti Makhrovaya, Flamingo, Blistol Firey, Rosensheiler, Pink-Star, Rosy-Veil, Snezhinka paling banyak digunakan untuk tumbuh dari biji. Ia ditanam untuk hiasan permatang, sempadan, tempat tidur bunga, karangan bunga, dan kelihatan menarik dalam reka bentuk landskap. Mekar, bergantung pada ragamnya, dari Mei hingga September. Disebarkan oleh biji, anak benih, keratan. Gypsophila paniculata yang tumbuh, seperti yang terlihat dalam foto, menganggap kepadatan penanaman untuk perawatan yang lebih baik tidak lebih dari 3 unit per 1 persegi. m.

Bagaimana dan kapan mengumpul biji Gypsophila

Cara paling optimum untuk menanam bunga adalah dengan pembiakan biji. Pada musim luruh, pada akhir musim tanam, tanaman ditutup dengan kotak biji bulat. Ketika mereka masak, mereka terbuka dan isinya runtuh ke tanah. Satu bekas semula jadi itu mengandungi kira-kira 1000 biji. Bola poli dituai dalam kematangan yang tidak lengkap dan dibiarkan di kawasan yang panas, kering dan berventilasi baik. Pucuk dengan buah-buahan dapat dikumpulkan dalam tandan dan digantung terbalik di atas surat khabar yang tersebar. Setelah biji jatuh di atas kertas, anda perlu mengeringkannya sedikit lagi. Simpan di tempat yang panas tetapi tidak panas di dalam beg kertas atau beg anyaman. Benih mesti dilindungi dari kelembapan, jika tidak, ia akan terkeluar. Adalah mungkin untuk menanam bunga dari mereka dalam 2-3 tahun.

Tumbuh Gypsophila dari biji

Gypsophila paniculata disesuaikan untuk tumbuh di rumah oleh anak benih. Pada awal musim bunga, benih disemai dalam kotak anak benih, ditutup dengan kaca dan diletakkan di tempat yang cerah dan hangat. Untuk mendapatkan katil bunga yang mekar panjang, penyemaian berulang dilakukan pada selang waktu 2-3 minggu. Anda juga boleh menanam Gypsophila paniculata dengan menyemai benih terus ke tanah terbuka sebelum musim sejuk. Menjelang musim bunga mereka akan tumbuh, semakin kuat, mereka dapat dipindahkan ke tempat tetap. Bunga harus ditanam di tanah yang ringan dan longgar - loam dan loam berpasir dengan tahap keasidan yang rendah (pH tidak lebih dari 6.3).

Penyediaan tanah dan bekas

Menyemai benih Gypsophila paniculata paling baik dilakukan pada pertengahan bulan Mac. Untuk menanam anak benih dari biji, bekas dalam yang luas sesuai. Mereka diisi dengan campuran tanah yang terdiri dari tanah kebun, humus sayur-sayuran dan pasir. Jangan lupa tentang lapisan saliran batu-batu kecil dan batu bata atau jubin yang pecah. Sekiranya tanah berasid, tepung dolomit, kapur atau kapur ditambahkan ke dalamnya. Kemudian substrat dilonggarkan, diratakan dan dibasahi dengan botol semburan.

Menyemai biji gypsophila

Benih tersebar ke dalam substrat yang telah disiapkan dan ditutup sedikit dengan bumi (tidak lebih daripada 0.5 cm). Bekas ditutup dengan kaca atau kerajang dan dibiarkan dalam cahaya di dalam bilik yang hangat. Benih akan bercambah dalam seminggu, tetapi sepasang daun sejati akan muncul dalam 15 hari. Mulai saat ini, anda boleh memindahkan Gypsophila paniculata ke kawasan terbuka untuk tumbuh di tempat tetap..

Cara menjaga anak benih

2 minggu setelah menyemai benih, anak benih harus ditipis, meninggalkan tanaman pada jarak 15 cm. Spesimen tambahan dapat ditanam dalam cawan atau pasu bibit yang terpisah. Pada masa akan datang, anak benih harus ditanam tanpa tempat tinggal dan dengan waktu siang 13-14 jam. Kita mesti menggunakan pencahayaan buatan. Tanah untuk penanaman harus dibasahi secara berkala, tetapi dibasahi secara sederhana, menghindari kelembapan yang tersekat.

Mendarat di tanah terbuka

Menanam Gypsophila paniculata di tempat tetap untuk tumbuh di luar rumah memerlukan pemilihan tapak yang tepat. Ia harus terletak di lokasi yang cerah dengan kemungkinan teduh selama beberapa jam pada siang hari. Air bawah tanah tidak boleh lebih tinggi dari 1 m. Menguntungkan untuk menanam bunga tanah dengan kandungan humus 1-2% dan sejumlah kecil kapur. Tumbuhan tumbuh mengikut urutan berikut:

  • skim pendaratan 50x70 cm;
  • kedalaman alur 2–3 cm;
  • kolar akar harus naik sedikit di atas tanah.

Gypsophila paniculata yang semakin meningkat tidak melibatkan penjagaan khas. Tumbuhan ini menahan panas dengan baik, pada musim kemarau mesti disiram, air mesti dicurahkan ke akarnya. Suhu optimum untuk menanam bunga ialah 16-18 ° C. Ia akan berbunga 2.5 bulan setelah menyemai biji. Semasa menanam, baja kompleks harus digunakan 2-3 kali setiap musim. Gypsophila paniculata tidak bertolak ansur dengan persenyawaan dengan baja. Untuk musim sejuk, bunga harus dipotong, meninggalkan batang 3-4 cm, dan ditutup dengan dahan mulsa atau cemara. Selepas 2-3 tahun, tanaman mesti ditanam, tidak lebih dari dua per 1 persegi. m. Untuk membuat komposisi hiasan ekspresif, anda boleh menanam 3-4 salinan berdekatan. Mencubit batang berulang kali pada musim panas mendorong munculnya pucuk tambahan dan peningkatan jumlah tanaman. Anda perlu memasang penyokong untuk membentuk kedudukan semak.

Semasa tumbuh, sistem akar inti menentukan ciri-ciri pemindahan tanaman. Ini dapat dilakukan dalam dua tahun pertama, pemindahan Gypsophila paniculata kemudian akan sangat sukar untuk ditanggung, bahkan mungkin mati.

Kesimpulannya

Gypsophila paniculata adalah tumbuhan elegan yang tidak tergantikan dalam reka bentuk landskap. Ia ditanam dari biji untuk menghias slaid alpine dan taman mawar. Kedai bunga suka memasukkan bunga ini dalam pelbagai komposisi, termasuk bunga kering. Ini sesuai dengan bunga mawar, anyelir, dan sering digunakan untuk membuat sejambak perkahwinan. Terlihat hebat di teres, balkoni di periuk dan kotak. Dengan penjagaan yang betul semasa penanaman, tanaman dapat hidup hingga 25 tahun.

Gypsophila paniculata

miskin, subur, kesuburan sederhana, kering, berkecuali, beralkali, berpasir, loamy

cahaya matahari langsung

Gypsophila paniculata (Gypsophila paniculata) adalah semak sfera, yang lazatnya diberikan oleh batang yang kuat dan bercabang (terutama di sepertiga atas) dan bunga kecil (hingga 0,6 cm), dikumpulkan dalam perbungaan panik. Bergantung pada varietas, mereka boleh berwarna polos atau berganda, putih atau merah jambu. Gypsophila paniculata mekar pada akhir bulan Jun - awal Ogos dan mekar selama kira-kira satu setengah bulan. Daun hijau kelabu kecil yang sempit berwarna puber.

Menggunakan

Ini baik baik di kawasan campuran yang dibuat dari tanaman tahan kekeringan dan penanaman spesimen. Gred rendah kelihatan hebat di rockeries. Gypsophila paniculata adalah pasangan bunga mawar klasik dalam karangan bunga - penjual bunga suka menggunakannya untuk hiasan bunga biasa dan kering. Di kebun, perkongsian seperti itu juga dapat dilakukan, tetapi hanya di tanah yang ringan dan kering, tanpa kelembapan berlebihan dan tanpa teduhan. Lebih-lebih lagi, kemungkinan ia akan berumur pendek..

Varieti

  • ‘Bristol Fairy’ - tinggi 60-75 cm, dengan bunga berganda putih;
  • 'Flamingo' - tinggi 60-75 cm, dengan bunga ganda merah jambu pucat;
  • 'Pink Star' - dengan bunga merah jambu dalam dua kali;
  • ‘Rosenschleier’ - tinggi 40 cm, dengan bunga ganda merah jambu pucat, mekar lebih lama daripada jenis lain;
  • 'Rosy Veil' - setinggi 35 cm, dengan bunga ganda putih, yang kemudian berubah menjadi merah jambu.

Menanam dan meninggalkan

Kilang ini tidak bertolak ansur dengan tanah liat yang berat, naungan dan kelembapan. Lebih suka tempat yang cerah dengan tanah kering yang longgar kaya dengan kapur. Sebenarnya, namanya diterjemahkan dari bahasa Latin sebagai "pencinta kapur".

Pembiakan

Gypsophila paniculata mempunyai akar batang yang sangat tertanam di dalam tanah, sehingga tidak bertolak ansur dengan pemindahan dengan baik - ia mesti disemai pada musim bunga dengan segera ke tempat yang tetap, atau di cawan gambut agar tidak mengganggu akar semasa penanaman. Anak benih mekar pada tahun ke-2-3. Benihnya sangat kecil dan kekal berdaya tahan selama 2-3 tahun. Dengan menyemai benih, hanya bentuk gypsophila paniculata yang tidak berganda yang disebarkan. Kultivar terry disebarkan oleh keratan apikal hijau, yang berakar pada campuran pasir kasar dan kapur, lebih jarang dengan mencantumkan cacing pada akar anak pokok berusia dua tahun dari tanaman spesies.

Masalah dan jalan penyelesaian

Sekiranya anda memberikan gypsophila paniculata dengan keadaan yang sesuai, ia boleh tumbuh di satu tempat selama 25 tahun atau lebih. Satu-satunya masalah yang mungkin berlaku - pertindihan semak - dengan mudah diselesaikan dengan bantuan tongkat-tiang, tersangkut di dalam tanah dan tersembunyi di dalam kilang itu sendiri.

Gypsophila abadi - penanaman dan penjagaan di ladang terbuka, varieti foto

Ramuan seperti gypsophila (Gypsophila) juga disebut kachim, tumbleweed, gypsophila. Ia berkaitan langsung dengan keluarga anyelir. Nama tanaman ini diterjemahkan sebagai "kapur penyayang" kerana kebanyakan spesies bunga seperti itu dalam keadaan semula jadi lebih suka tumbuh di batu kapur. Genus ini menyatukan lebih dari 100 spesies, tumbuh-tumbuhan seperti itu diwakili oleh perennials tahunan, tahunan, dan semak. Dalam keadaan semula jadi, ia boleh didapati di Afrika Timur Laut, Eurasia dan New Zealand. Tukang kebun menanam gypsophila abadi dan tahunan.

Penerangan dan kepelbagaian spesies

Tumbuhan gypsophila hiasan mempunyai akar berbentuk batang yang kuat yang masuk ke tanah hingga kedalaman yang cukup besar. Hampir tidak ada penutup daun pada batang, ia memiliki bentuk bercabang, dapat mencapai ketinggian 50-60 cm. Namun, ada spesies yang tingginya melebihi 100-120 cm.

Daunnya kecil, padat. Boleh berbentuk pisau pembedah atau bujur. Dalam beberapa jenis, daunnya berbentuk spatulasi. Sebilangan besar daun hijau tua dan kelabu dikumpulkan dalam roset akar.

Perbungaan panikulasi terdiri daripada beberapa bunga kecil. Warna mereka terutamanya putih atau dengan urat kehijauan, ada juga warna merah jambu, yang jelas terlihat pada foto gypsophila.

Buahnya adalah kotak jenis polyspermous. Mereka boleh berbentuk sfera atau ovoid. Selepas pengeringan, buahnya terbuka, benih tumpah, mengekalkan percambahan selama beberapa tahun.

Antara 150 jenis bunga yang menonjol:

Gypsophila anggun - semak dalam bentuk bola setinggi 40-50 cm dengan daun kelabu-hijau dan bunga keputihan. Pelbagai "Rose" mekar dengan warna merah jambu, dan "Kramin" - merah.

Gypsophila menjalar - berbeza pada batang yang tersebar di sepanjang tanah dengan ketinggian hingga 30 cm. Terima kasih kepada sebilangan besar bunga kecil, penutup semula jadi yang indah terbentuk.

Varieti "Fratensis" mempunyai perbungaan jenis ganda merah jambu, dan "Jerebu Pink" mempunyai banyak bunga merah jambu kecil.

Gypsophila paniculata mempunyai batang bercabang dan membentuk bola setinggi 120 cm.Bunga mempunyai diameter 5-6 mm. Varieti "Flamingo" menghasilkan bunga merah jambu berganda, dan "Snezhinka" - putih berganda tebal.

Gypsophila lascolkovid dibezakan dengan bercabang di sepanjang permukaan taman bunga dengan ketinggian tidak lebih dari 10 cm. Ia mekar pada bulan Mei atau Jun dengan penampilan bunga putih atau ungu.

Gypsophila abadi: ciri dan perbezaan

Tumbuhan yang luar biasa ini dapat dikaitkan dengan pokok renek kerana bahagian bawah batang, yang tidak mati pada akhir musim tanam. "Lime Lover" - seperti namanya, terasa baik walaupun di tanah yang buruk, dengan syarat baja digunakan tepat pada waktunya.

Gypsophila abadi selama tempoh berbunga adalah semak berbentuk bulat atau berbentuk bantal dengan ubi kayu yang kuat. Daunnya kecil, utuh, kebanyakannya dinyatakan di pangkal batang.

Martabat abadi ini terletak pada "mahkota" yang subur. Dikelilingi dengan bunga-bunga halus, batang panik menjadi hampir tidak dapat dilihat, disebabkan oleh itu kesan kabut cahaya, awan, flounces tebal dibuat, yang akan memberi kesungguhan ke mana-mana sudut kebun.

Gypsophila abadi mempunyai beberapa kelebihan berbanding kanak-kanak berumur satu dan dua tahun:

  • sistem akar yang kuat dan kuat, kerana tanaman ini tumbuh dengan baik di hampir semua tanah yang tidak berasid;
  • membiak secara vegetatif dan dengan bantuan biji. Setelah menanam bunga ini, anda dapat mengagumi berbunga dari tahun ke tahun selama lebih dari 2 tahun. Tanaman tahunan mekar dalam satu musim tanam, rata-rata dari Mei hingga Ogos.

Prinsip dan kaedah pembiakan

Tukang kebun secara bebas dapat menentukan cara menanam tanaman di kebun. Keberkesanan kaedah ini berbeza, proses berbunga juga berbeza..

Pindahkan

Untuk memindahkan Gypsophila, jika ia tumbuh di bilik anda, disyorkan setahun sekali pada musim bunga. Semasa melakukan pemindahan, anda harus memilih periuk yang bersaiz sesuai. Sekiranya tanaman tumbuh di kebun anda, maka transplantasi tidak digalakkan, kerana Gypsophila mempunyai akar yang sangat panjang dan transplantasi boleh membahayakannya. Segera setelah tanaman itu ditransplantasikan, ia mesti disiram dengan banyak dan wajar untuk memberikannya sedikit teduh. Agar tanaman dapat berakar dengan baik, kelembapan udara tambahan disediakan untuknya. Setelah melakukan rooting, kelembapan dikurangkan, dan tanaman dilengkapi dengan pencahayaan yang mencukupi..

Berkembang dari biji

Kaedah ini adalah satu-satunya untuk gypsophila tahunan. Walaupun beberapa jenis tanaman juga dapat ditanam dari biji. Tahunan ditaburkan pada akhir musim luruh dengan kemungkinan penambahan benih pada hari-hari pertama musim bunga.

Lubang kecil sedalam 1.5 cm dibuat di dalam tanah.Semua biji mesti disemai secara merata di dalamnya. Menjelang akhir musim bunga, anak benih dikeluarkan bersama dengan tanah dan dipindahkan ke tempat yang tetap..

Perennials ditanam pada anak benih. Anda perlu mengambil kotak dengan campuran pasir dan gambut. Adalah disyorkan untuk menambahkan kapur ke tanah seperti itu. Di dalam kotak yang luas ini, benih harus dikuburkan tidak lebih dari 4-5 cm, tutup bekas dengan kerajang, dan kemudian simpan anak benih di bilik yang hangat pada suhu bilik dengan pencahayaan yang baik..

Pucuk muncul dalam 2 minggu. Sebaik sahaja tanaman mencapai ketinggian 3-4 cm, selaman dibuat di dalam pasu dengan campuran gambut dan humus. Sekiranya transplantasi akan berada di kotak lain, maka jarak antara anak benih harus sekurang-kurangnya 15 cm. Pencahayaan buatan tambahan diperlukan menggunakan lampu lampu hingga 14 jam siang hari.

Penerangan mengenai tanaman

Gypsophila adalah tanaman berbunga hiasan yang berbentuk tumbuh herba atau semak kerdil. Ia mempunyai akar umbi kuat yang meluas jauh ke tanah. Batang tegak nipis ditutup dengan banyak proses lateral, sehingga sangat cepat semak gypsophila memperoleh bentuk sfera. Ketinggian tumbuh-tumbuhan adalah 10-120 cm. Terdapat bentuk penutup tanah yang merayap. Batangnya terletak berhampiran dengan tanah.

Hampir tidak ada daun pada pucuk yang ditutup dengan kulit hijau halus. Sebilangan besar daun kecil tertumpu pada roset basal. Mereka berbentuk pisau pembedah dengan tepi padat dan hujungnya runcing. Dedaunan dicat hijau gelap atau kelabu. Ia mempunyai permukaan yang licin dan berkilat.

Pada bulan Jun, perbungaan panik yang longgar mekar di hujung pucuk. Mereka terdiri daripada bunga putih salji atau merah jambu dengan diameter 4-7 mm. Cawan loceng terdiri daripada lima kelopak bergerigi lebar dengan garis menegak hijau di atasnya. Di tengahnya terdapat 10 stamen nipis.

Selepas pendebungaan, biji matang - kapsul polyspermous berbentuk bulat atau ovoid. Mengeringkan, mereka membuka sendiri menjadi 4 daun, dan biji bulat terkecil tersebar di tanah.

Penyebaran vegetatif

Untuk mengekalkan sifat varieti terry, keratan digunakan. Dianjurkan untuk memotong keratan pada awal musim bunga, ketika tunas belum muncul, atau pada bulan Ogos. Untuk pembiakan, pucuk dipotong, yang perlu diakar dengan tegak secara menegak di tanah yang semakin longgar.

Adalah disyorkan untuk menambahkan kapur ke tanah. Kedalaman keratan kira-kira 2 cm. Gypsophila tumbuh di tempat yang terang pada suhu sekurang-kurangnya 20-21 darjah.

Penanaman ditutup dengan topi, membasahi tanah secara berkala. Anak benih berakar dipindahkan ke tanah terbuka pada musim luruh.

Terdapat 150 jenis gypsophila. Berikut ini adalah yang paling terkenal..

Anggun

Spesies ini adalah tanaman tahunan. Belukar berbentuk bulat dan tinggi 50 sentimeter. Daunnya mempunyai warna kelabu-hijau. Mereka berbentuk pisau pembedah. Bunga kecil dikumpulkan dalam warna longgar putih, merah, krim atau merah jambu.

Merayap

Ia merebak di atas tanah. Ketinggian pokok renek tidak melebihi 30 sentimeter. Sebilangan besar bunga yang sangat kecil tumbuh dengan lebat. Daunnya mempunyai bentuk bujur. Batangnya lebih ketat daripada spesies lain. Tanaman ini biasa di pergunungan Eropah Tengah.

Pasifik

Gypsophila tumbuh di China dan Primorye. Ia adalah spesies abadi. Ia agak tinggi - semak tumbuh setinggi satu meter. Daun berwarna kelabu-biru. Mereka lebar, berbentuk pisau pembedah. Bunga mempunyai warna merah jambu, samar, pucat.

Jaspolkovidny

Gypsophila ini mempunyai batang yang kuat bercabang dan praktis terletak di tanah. Ketinggiannya tidak melebihi 10 sentimeter. Pada bulan Jun dan Mei, semasa berbunga, pokok renek ditutup dengan padat dengan bunga kecil putih atau ungu. Tanah air spesies ini berada di Himalaya..

Areciiform

Tanah air spesies ini adalah kawasan pergunungan di Iran. Ia menyebar di sepanjang tanah, terletak dalam jarak tiga sentimeter dari tanah. Ia tumbuh dengan perlahan. Dedaunan mempunyai warna kelabu-hijau. Bunga gypsophila sessile, putih. Ia mekar pada bulan Julai. Spesies ini jarang berlaku.

Tumbuhan ini lebih suka tumbuh di tanah kapur. Ia suka pencahayaan yang baik. Sekiranya suhu rendah digabungkan dengan kelembapan berlebihan, ini boleh menyebabkan kematian tumbuhan..

Halus

Ia tumbuh di Altai dan Siberia. Ketinggian pokok renek adalah 12 sentimeter. Bunga kecil boleh berwarna putih atau merah jambu. Daun dikumpulkan dalam roset. Pembungaan berlaku pada bulan Julai. Berkembang dengan baik di kawasan yang diterangi cahaya matahari. Semasa musim tumbuh, ia memerlukan penyiraman berterusan.

Patrena

Diagihkan di Asia Tengah, Eropah dan Mongolia. Biasanya dijumpai di tebing sungai atau di stepa di tanah berbatu. Belukar kelihatan hampir telanjang. Pucuk lurus dan bercabang berkayu. Akar tebal mempunyai bentuk melengkung. Daunnya sempit, berbentuk pisau pembedah, berwarna hijau kebiruan. Bunga jarang, berwarna putih.

Dinding

Ia berbeza dengan spesies lain kerana ia mempunyai batang panjang tunggal dengan dahan. Struktur ini membolehkan anda tumbuh dengan melekap di dinding. Daunnya disusun secara berpasangan di dahan, mempunyai warna hijau kebiruan. Bunga dalam spesies ini berwarna putih atau merah jambu..

Menanam dan merawat saksifrage bilik di rumahBaca

Sfera

Bunga kecil, dikumpulkan dalam perbungaan sfera.

Terry

Ia terkenal dengan bunga putihnya. Ketinggian pokok renek adalah 90 sentimeter.

Ciri penanaman di tanah

Penanaman gypsophila di tanah terbuka dilakukan sekiranya anak benih mempunyai beberapa daun yang benar. Oleh kerana perennial akan berada di laman web ini untuk waktu yang sangat lama, pemilihan tapak penanaman mesti dilakukan dengan teliti.

Kawasan yang terang tanpa kelembapan berlebihan akan optimum. Kandungan humus mestilah kecil, kehadiran kapur dinilai secara positif.

Sekiranya perlu, disarankan untuk melakukan pengapuran awal, misalnya, kapur slaked ditambahkan secara tetes. Kedekatan dengan air bawah tanah menimbulkan risiko peningkatan kelembapan, yang akan memudaratkan tanaman.

Semasa menanam dalam dua baris, anda mesti menjaga jarak:

  • antara anak benih 70 cm;
  • antara baris 1.2-1.3 m.

Kolar akar tidak mendalam. Setelah menanam, tanah disiram. Dianjurkan untuk memindahkan anak benih ke tanah sambil menjaga kantung gambut.

Setelah dua tahun pertumbuhan, semak dipindahkan ke tempat lain dengan selang satu demi satu, kerana satu orang dewasa gypsophila memerlukan keluasan 1 sq. m. Sistem akar semak yang ditransplantasikan disejukkan terlebih dahulu.

Penggunaan gypsophila dalam reka bentuk landskap

Penggunaan utama gypsophila dalam reka bentuk adalah, tentu saja, untuk membuat latar belakang tanaman dengan bunga besar. Belukar yang tumbuh rendah sangat menekankan batas tempat tidur bunga, boleh ditanam sebagai sempadan. Terhadap latar belakang bunga putih kecil, tempat tidur bunga dengan bunga poppy, peonies, hydrangeas, dan mawar yang cerah kelihatan sangat menakjubkan. Juga, tanaman ini sesuai dengan tanaman hijau: konifer rendah, rumput rumput. Jangan menanam semak sebagai cacing pita - ia akan kelihatan sunyi dan pudar.

Pilihan penanaman terbaik untuk gypsophila adalah gelongsor alpine dan katil bunga berbatu..


Gypsophila abadi digunakan secara aktif di lanskap

Tidak ada yang sukar untuk menumbuhkan gypsophila. Perkara utama adalah memilih tempat dan tanah yang betul, dan untuk beberapa tahun ke depan, anda hanya dapat menikmati hiasan budaya yang luar biasa.

Cara penjagaan dengan betul

Bunga yang ditanam dari biji mula mekar ketika 12 pasang daun terbentuk. Dalam masa tiga tahun, kilang tersebut mencapai potensi maksimumnya. Tumbuhan ini tahan kemarau, oleh itu hanya perlu disiram dengan banyak hanya pada cuaca yang sangat panas dan kering, sehingga menyebabkan air berada di bawah akar. Dalam tempoh kering seperti itu, sehingga 5 liter digunakan dalam 1 minggu.

Penjagaan gypsophila melibatkan pengenalan berpakaian top. Untuk ini, baja mineral dan organik secara bergantian ditambahkan pada musim bunga dan semasa berbunga hingga 2-3 kali. Kotoran atau kompos digunakan sebagai bahan organik, yang mesti reput.

Menjelang akhir musim luruh dan awal musim sejuk, tumbuh-tumbuhan dipotong dengan teliti. Tunggul harus tetap di permukaan. Tanah mesti ditutup dengan bahan penutup - dahan cemara atau dedaunan.

Apabila salji turun, disarankan untuk membuat salji salji di taman bunga. Kilang ini akan bertahan musim sejuk dengan selamat. Walau bagaimanapun, penting pada malam pencairan salji dan bermulanya hari musim bunga yang hangat, adalah perlu untuk mengeluarkan tempat perlindungan untuk mengecualikan pengumpulan kelembapan dan pembusukan berikutnya.

Menanam dan merawat gypsophila

Gypsophila adalah tumbuhan yang sangat menyukai cahaya. Dia hampir tidak tahan walaupun separa teduh, jadi kawasan terbuka yang terang dan terang dipilih untuk ditanam. Tanah harus subur, ringan dan dikeringkan dengan baik. Loam berpasir atau loam sesuai. Seperti namanya, gypsophila sangat menyukai tanah berkapur, oleh itu, sebelum menanam, bumi digali dengan kapur. Elakkan tempat di mana air bawah tanah berada berdekatan.

Anak benih ditanam bersama dengan gambut hingga kedalaman sistem akar. Jangan menguburkan kolar akar. Jarak antara tanaman mestilah 70-130 cm. Dari tahun ketiga kehidupan, setiap belukar besar memerlukan sekitar 1 m2 kawasan.

Gypsophila sangat tahan kekeringan, jadi praktikalnya tidak perlu menyiramnya. Hanya dalam keadaan panas yang kuat dan jika tidak terdapat pemendapan semula jadi dalam jangka masa yang lama, 3-5 liter air setiap minggu dituangkan di bawah akar.

Pada musim bunga dan semasa tempoh berbunga, gypsophila diberi makan dengan kompleks organik 2-3 kali setiap musim. Anda perlu menggunakan baja atau kompos yang busuk. Kilang itu akan mati kerana bahan organik segar.

Walaupun pada tanaman tahunan, sebahagian besar pertumbuhan terestrial dikeringkan untuk musim sejuk. Vegetasi dipotong, meninggalkan hanya tunggul kecil di atas tanah. Tanah ditutup dengan daun yang jatuh atau dahan cemara, dan pada musim sejuk salji salji tinggi terbentuk. Dalam bentuk ini, gypsophila dapat menahan beku yang teruk. Pada musim bunga, penting untuk menyebarkan tempat perlindungan tepat pada masanya untuk mengelakkan banjir dan reput akar.

Gypsophila tahan terhadap penyakit tumbuhan. Di kawasan rimbunan yang terlalu tinggi atau ketika tanah dibanjiri, ia mengalami reput dan karat akar atau kelabu. Belukar yang terkena ditipis, dipindahkan ke tempat baru dan dirawat dengan racun kulat.

Parasit pada gypsophila sangat jarang hilang. Ia boleh menjadi rama-rama atau serangga. Ia juga boleh diserang oleh nematoda. Perosak ini berbahaya kerana menembusi ke dalam batang dan daun, di mana racun serangga tidak takut kepadanya. Oleh itu, tanaman yang terjejas sering harus dipotong dan dimusnahkan. Kadang-kadang rawatan dengan "Phosphamide" atau mandi di pancuran air panas (50-55 ° C) membantu.

Ciri-ciri kawalan perosak

Tumbuhan ini cukup tahan terhadap penyakit. Tetapi, jika cukup perhatian untuk mengendalikan kelembapan tanah, ada risiko kerusakan busuk dan karat. Untuk menyingkirkannya, anda perlu merawat gypsophila dengan racun kulat. Cecair Bordeaux, oxychom dan sulfat tembaga sesuai.

Untuk memerangi nematoda hempedu dan sista, perlu menyemburkan tanaman dengan fosfamida. Ini mesti dilakukan secara berkala dengan rehat 3-5 hari..

Mereka melawan dengan lebih radikal dengan mencuci akar yang digali di dalam air dengan suhu 50-55 darjah. Tetapi jika ia tidak membantu, tanaman yang terjejas harus dipotong dan dihancurkan..

Mengumpulkan bunga untuk sejambak

Gypsophila adalah bunga yang sesuai untuk sebarang komposisi, yang telah berjaya digunakan oleh penjual bunga selama berabad-abad.

Taman Campanula abadi - penanaman dan penjagaan

Keindahannya adalah bahawa ranting yang dipotong tidak memerlukan air. Lama kelamaan, ia hanya kering, tetapi tidak membusuk.

Sebagai rujukan: pucuk gypsophila yang dikeringkan secara luaran secara praktikal tidak berubah dengan cara apa pun selama berbulan-bulan.


Sejambak perkahwinan dengan gypsophila.

Memotong bunga gypsophila di puncak mekarnya, anda kemudian boleh memasukkannya ke dalam pasu mana pun di rumah. Mereka akan kekal cantik hingga musim panas akan datang. Kedai bunga tahu bagaimana mendapatkan pewarnaan yang dicelup untuk komposisi yang bertenaga.

Nilai hiasan

Kilang ini digunakan sebagai latar belakang tanaman lain yang lebih cerah. Komposisi dibina berdasarkan papan campuran dan slaid alpine. Akan kelihatan hebat di taman batu.

Sebagai kombinasi, disarankan menanam dengan tulip, serta marigold dan bijirin hiasan. Gypsophila yang mekar sering dipotong untuk menghiasi karangan bunga.

Gypsophila yang tidak bersahaja dan kuat membiak dengan mudah, dan oleh itu sering ditanam di plot peribadi. Ia dapat digabungkan dengan sempurna dengan tanaman hiasan lain, yang digunakan untuk menghias katil bunga.

Perosak dan penyakit utama

Tukang kebun juga sangat menyukai gypsophila kerana ia sangat mudah diserang hama dan jarang dijangkiti penyakit.

Sebagai langkah pencegahan, anak benih berakar diperlakukan dengan sulfat tembaga atau cecair Bordeaux terhadap karat, smut dan busuk kelabu. Sekiranya ini tidak membantu dan jejak penyakit muncul, maka cabang yang sakit dikeluarkan dan dibakar, dan penanaman disembur dengan larutan Topaz atau Fundazol.

Nematoda hempedu dan yang membentuk sista menimbulkan ancaman kepada tanaman. Serangga ini menyedut jus dari akar. Tanda: menguning daun dan pucuk, pengeringan keseluruhan bunga secara beransur-ansur. Anda boleh mengalahkan perosak seperti itu dengan Bi-58, Rogor, Tiazon.

Sesiapa sahaja boleh menghiasi taman bunga di taman atau bukit alpine dengan gypsophila yang mulia dan lembut - tanaman ini terasa hebat di sebahagian besar wilayah Rusia, kecuali di Utara Jauh. Sangat mudah untuk menjaganya. Varieti terbaru - dengan bunga besar dan berganda - wajar mendapat perhatian khusus..

Top