Kategori

1 Pelanggaran
Penerangan dan landskap dengan tanaman rumput bulu
2 Herba
Petunia ampelous: tumbuh dari biji di rumah
3 Pelanggaran
Krisan adalah kecantikan musim luruh. Ciri-ciri penjagaan dan pembiakan bunga
4 Bunga mawar
Krisan dalam periuk: penjagaan di rumah. Apa yang perlu dilakukan dengan krisan pot? Bagaimana menanamnya, bagaimana menyiramnya? Cara menjaga krisan pot?

Image
Utama // Herba

Sekiranya daun tumbuh-tumbuhan berubah menjadi kuning: 5 cengkaman hidup yang akan membantu menyelamatkan bunga dalaman


Hampir semua orang menghadapi masalah menguning daun "haiwan hijau". Selalunya, warna dedaunan tanaman dalaman berubah pada musim gugur atau musim sejuk. Sebelum melakukan apa-apa tindakan, perlu dinyatakan alasan mengapa daun tanaman dalaman menjadi kuning..

Tentukan kelembapan tanah

Sebab yang paling biasa untuk menguning daun bunga dalaman adalah penyiraman yang tidak betul..

Pertama, ujian mudah: pasangkan jari anda ke dalam tanah hingga kedalaman 2-3 cm. Sekiranya anda merasakan tanahnya kering di sana, cukup air bunga anda.

Harus diingat bahawa penurunan atau peningkatan frekuensi penyiraman tidak selalu merupakan ukuran yang mencukupi. Jenis tanaman tropika tertentu menyesuaikan diri dengan kehidupan dalam keadaan dalaman mengikut kebiasaan iklimnya. Sekiranya anda menyiram bunga seperti itu dengan banyak pada musim panas, maka dengan bermulanya musim sejuk mereka mungkin memulakan tempoh tidak aktif, dan penyiraman perlu dikurangkan, dan dalam beberapa kes, berhenti sepenuhnya.

Kelembapan tanah yang berlebihan sering menyebabkan kerosakan sistem akar tanaman. Akibatnya, daun juga boleh menjadi kuning. Bunga itu boleh mati pada masa yang sama jika anda tidak mengambil langkah untuk memulihkannya..

Namun, mengapa daun tanaman menjadi kuning jika penyiraman dilakukan mengikut jadual dan semua norma yang diperlukan untuk pemeliharaannya diperhatikan? Dalam keadaan seperti itu, penyebabnya ialah banjir tanaman dengan air keras yang sejuk atau berklorin. Jadi, penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan untuk mempertahankan air sekurang-kurangnya sehari sebelum menyiram..

Periksa perosak

Kerosakan oleh penyakit dan parasit dianggap penyebab utama kekuningan daun pada tanaman. Fenomena serupa diperhatikan kedua-duanya dengan penyakit kulat pada bunga dalaman, misalnya, larut malam, fusarium atau anthracnose, dan akibat kerosakan parasit.

Antara perosak "dalaman" seperti aphids, hama labah-labah, larva whitefly, mealybugs atau thrips. Sekiranya kilang tersebut diserang oleh perosak, perlu dilakukan prosedur awal di rumah tepat pada masanya:

  1. Adalah perlu untuk mengasingkan tanaman dari haiwan peliharaan lain untuk mengelakkan serangan parasit.
  2. Rawat daun dengan air sabun.
  3. Cuba tingkatkan kelembapan udara (ini disebabkan oleh kenyataan bahawa serangga paling kerap muncul di udara yang kering).
  4. Sapukan racun serangga (anda boleh mendapatkan persediaan seperti itu di mana-mana kedai bunga).
  5. Sekiranya berlaku kerosakan akibat hama tanah, pindahkan tanaman ke dalam pot yang telah dibasmi kuman, pastikan untuk mengganti tanah.
  6. Menjalankan prosedur pencegahan untuk sisa tanaman. Adalah perlu untuk memproses dengan teliti bukan hanya bunga itu sendiri, tetapi juga tempat penyimpanannya..

Beri tanaman lebih banyak cahaya matahari

Banyaknya cahaya matahari adalah salah satu keadaan yang paling selesa untuk keberadaan dan perkembangan bunga apa pun..

Pencahayaan yang tidak mencukupi dapat menyebabkan penampilan daun kuning di haiwan kesayangan anda. Sekiranya anda tidak berpeluang memindahkan periuk ke tempat yang lebih cerah, maka cubalah memberi pencahayaan untuk kilang menggunakan lampu lampu.

Namun, ingat: pencahayaan yang berlebihan tidak selalu bermanfaat untuk tanaman, kerana sering bintik-bintik kuning adalah hasil dari selaran matahari dari daun..

Dalam kes ini, bunga harus disusun, berusaha menghindari cahaya matahari langsung. Tidak perlu menyembunyikannya di sudut yang berlorek untuk tujuan ini. Biasanya, masalahnya dapat diselesaikan dengan menggunakan langsir yang longgar yang dapat melindungi tanaman anda pada waktu paling panas sepanjang hari..

Keluarkan bunga dari draf

Sebilangan besar tanaman dalaman (terutamanya yang berasal dari tropika) benar-benar tahan draf.

Atas sebab ini, jika daun haiwan peliharaan dalaman diambil menjadi kuning dan kering, ada baiknya menyusunnya semula di mana mereka tidak akan terganggu oleh pergerakan udara dari tingkap terbuka dan kesejukan langsung penghawa dingin atau kipas yang berfungsi..

Inilah jenis masalah yang dapat menghilangkan semua tugas dan kerisauan yang dilakukan. Jadi, walaupun tanaman yang paling sihat dan sihat, memasuki draf, menandakan bintik-bintik kuning di daunnya dan meminta bantuan anda.

Pastikan memberi makan

Pembajaan boleh berbeza antara spesies tumbuhan..

Ini dapat dinyatakan dalam kandungan nutrien yang termasuk dalam formulasi, dos dan kekerapan penggunaan yang diperlukan. Sebagai contoh, alasan menguningnya daun bunga adalah kekurangan nutrien dan kelebihannya..

Sebagai peraturan, ia bermula di bahagian atas tanaman dan secara beransur-ansur muncul sebagai bintik-bintik kekuningan di piring di sepanjang urat..

Penyelenggaraan dan penjagaan yang rapi adalah penolong utama dalam mencegah pelbagai penyebab kekuningan daun tanaman dalaman. Semua yang diperlukan dari pemilik bangsal hijau adalah memeriksanya tepat pada waktunya, sehingga ketika gejala pertama yang membimbangkan muncul, tentukan penyebabnya dengan betul dan ambil langkah yang diperlukan untuk meningkatkan kesihatan tanaman.

Mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning dan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini

Terdapat sebilangan besar pelbagai tanaman dalaman di dunia - terdapat ribuan daripadanya. Masing-masing mempunyai peminatnya sendiri. Dengan membeli spesimen yang diinginkan, penjual bunga menghadapi berbagai masalah yang berkaitan dengan perawatan dan pemeliharaan, kerana bagi beberapa spesies tanaman tidaklah mudah untuk mewujudkan keadaan yang ideal. Akibatnya, seseorang harus menghadapi pelbagai masalah, di antaranya yang paling biasa adalah perubahan warna dedaunan. Pada saat-saat seperti itu, penanam bunga mengajukan soalan: "Mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning dan bagaimana menanganinya?"

Punca kekuningan

Adalah mungkin untuk mengembalikan kecerahan dan warna hijau ke daun bunga hanya setelah mengenal pasti sebab yang menyebabkan hilangnya hiasan. Terdapat banyak dari mereka, tetapi alasannya dibahagikan secara bersyarat kepada dua kumpulan:

  1. Perosak, penyakit.
  2. Penjagaan yang tidak betul.

Selalunya, daun kuning adalah hasil penjagaan yang tidak betul. Manifestasi serupa adalah reaksi pertama tanaman terhadap keadaan yang tidak baik. Lebih jarang, warna kuning muncul apabila bunga rosak oleh penyakit, perosak. Dalam kes ini, bilah daun terkena terlebih dahulu, dan kemudian keseluruhan tanaman. Ia juga berlaku bahawa daun menjadi kuning kerana penuaan tanaman..

Penuaan

Bertanya mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning, penanam bunga tidak selalu menganggap bahawa ini adalah proses semula jadi. Lama kelamaan, daun mula menguning pada tanaman lama. Mereka mesti dikeluarkan secara kekal.

Kadang kala bunga mempunyai dahan kuning dengan daun. Untuk peremajaan, mereka mesti dikeluarkan, dan dalam beberapa kes, tanaman mesti dipindahkan dengan memilih periuk yang lebih longgar. Ia berguna untuk menggunakan baja organik.

Gangguan penyiraman

Sebilangan besar tanaman memerlukan penyiraman sederhana, walaupun ada yang lebih suka kelembapan tinggi, dan ada yang memerlukan penyiraman sekali-sekala. Bertanya mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning, pertama sekali disarankan untuk menilai kualiti penyiraman.

Dengan kelembapan berlebihan, tanah menjadi basah, akarnya mulai membusuk. Akibatnya, pucuk dan daun menjadi kuning. Sekiranya tindakan segera tidak diambil, keseluruhan tanaman mati..

Dan mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning kerana kekurangan kelembapan? Sebabnya ialah apabila koma bersahaja mengering, tanaman tidak mempunyai tempat untuk mengambil nutrien dan ia mula menggunakan nutrien yang terdapat di dalam daun dan pucuk secara aktif. Akibatnya, daun mula berubah menjadi kuning, akarnya kering, tanaman mati.

Draf

Draf memberi kesan negatif kepada tanaman dalaman, terutamanya spesies tropika. Mereka mesti dijauhkan sejauh mungkin dari tingkap terbuka, penghawa dingin, kipas angin. Sekiranya draf berlaku, maka tanda pertama bahawa tanaman tidak menyukainya adalah perubahan warna daun.

Dan mengapa daun bunga menjadi kuning, apa alasannya? Selalunya, perubahan warna adalah akibat pelanggaran rejim suhu..

Suhu

Tumbuhan dalaman sensitif terhadap perubahan suhu secara tiba-tiba. Bunga bertindak balas terhadap fenomena ini dengan menguning dan menjatuhkan dedaunan. Biasanya fenomena ini diperhatikan semasa tempoh aklimatisasi. Pada masa ini, tanaman berada di bawah tekanan yang teruk..

Pencahayaan

Sekiranya daun menjadi kuning, tetapi semuanya sesuai dengan penyiraman dan suhu, tidak ada draf, maka anda harus mencari alasannya dalam pencahayaan yang salah. Selalunya menguning daun, petua - pencahayaan yang buruk. Terdapat beberapa cara untuk menyelesaikan masalah tersebut:

  1. Pindahkan periuk tanaman ke tempat yang lebih cerah.
  2. Susun lampu tambahan.

Semasa memindahkan tanaman, ingat bahawa tidak semua orang menyukai cahaya terang. Sebilangan lagi, lebih suka warna. Sekiranya tanaman seperti itu diletakkan di tempat yang lebih terang, maka ia akan terbakar dan boleh mati..

Dengan kekurangan pencahayaan, tanaman mulai meraih jendela, daunnya tumbuh tidak rata, internodes panjang, dedaunan berwarna tidak rata. Biasanya, di sisi yang teduh, daunnya menjadi kuning dan gugur. Manifestasi kekurangan cahaya ini khas untuk semua bunga dalaman, tetapi paling ketara dalam bunga raya.

Sekiranya tidak dapat memindahkan tanaman ke tempat yang lebih terang, maka lampu tambahan akan diatur untuknya. Adalah disyorkan untuk menggunakan lampu lampu khas dan lampu pendarfluor untuknya. Mereka mengimbangi kekurangan cahaya matahari, sementara mereka tidak terlalu panas tanaman dan menghabiskan sedikit elektrik..

Dan jika cahaya dipilih dengan betul, mengapa daun menjadi kuning pada tanaman dalaman? Di beberapa spesies, fenomena ini diperhatikan kerana pencahayaan semak yang tidak rata. Untuk mengimbangi ini, periuk dibalik secara berkala. Oleh itu, bunga itu mendapat cahaya yang banyak..

Baja

Tumbuhan dalaman memerlukan makanan yang berterusan. Dengan kekurangan atau kelebihan zat, bunga itu bertindak balas dengan tanda-tanda tertentu.

  1. Magnesium. Apabila bintik-bintik kecil muncul di antara urat, yang secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, mereka menunjukkan kekurangan magnesium. Secara beransur-ansur, warna tempat berubah menjadi oren, kemudian berubah menjadi merah.
  2. Tembaga. Dengan kelaparan tembaga, gejala yang sama diperhatikan seperti kekurangan magnesium, tetapi daunnya mulai kehilangan keanjalan.
  3. Mangan. Daun tanaman bertukar menjadi kekuningan-kelabu atau kuning-hijau. PH tanah yang tinggi juga kelihatan.
  4. Molibdenum. Kekurangan unsur ini ditunjukkan dengan menguning daun dan memutarnya..
  5. Nitrogen. Dengan kekurangan nitrogen, dedaunan menjadi cetek, menjadi hijau pucat, atau menjadi keputihan.
  6. Kalsium. Sekiranya hanya petua yang berubah menjadi kuning, maka ini menunjukkan kekurangan kalsium. Biasanya keadaan ini diperhatikan ketika menyiram tanaman dengan air yang tidak stabil dengan kandungan garam yang tinggi..

Untuk mengekalkan keseimbangan nutrien, anda harus memberi makan tanaman secara berkala dengan baja mineral atau organik. Di kedai khusus, terdapat persediaan yang dirancang khusus untuk kumpulan tanaman tertentu. Mereka mengandungi kompleks zat dan vitamin penting dalam jumlah yang diperlukan oleh tumbuhan.

Penyakit, perosak

Sebilangan besar perosak tumbuhan memakan getah, yang mempengaruhi batang dan tangkai bunga. Itulah sebabnya daun menjadi kuning pada bunga. Dengan jangkitan yang kuat, mereka merebak ke seluruh tanaman, yang mengakibatkan kematiannya. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda perlu memeriksa tanaman seminggu sekali..

Selalunya, perosak berikut terdapat pada bunga:

  1. Kerang, aphid. Perosak menetap di koloni pada daun. Kerana kerosakan yang disebabkan oleh parasit, daun berubah menjadi kuning, kemudian cepat berubah menjadi coklat, jatuh.
  2. Tungau labah-labah. Tumbuhan dalaman kegemarannya ialah bunga raya, balsam, begonia. Kehadiran kutu dapat dikenali oleh daun kuning dan sarang labah-labah di bahagian bawah daun. Sekiranya anda melihat dengan teliti, anda dapat melihat serangga kecil yang ringan di atasnya - tungau. Mereka memakan getah tanaman.

Untuk mengatasi perosak, perlu memproses bunga dengan persiapan khas. Biasanya, tiga aplikasi cukup untuk mengawal parasit. Namun, sekiranya berlaku jangkitan teruk, disarankan untuk membuang tanaman yang berpenyakit..

Selain memproses kilang itu sendiri, mereka mesti membasmi kuman di tempat periuk itu berada..

Selalunya, tanaman dalaman dipengaruhi oleh penyakit kulat. Apabila dijangkiti jangkitan, ia akan merosakkan satu daun demi satu sehinggalah seluruh tanaman mati. Dalam keadaan yang baik, kulat menyerang tanaman lain. Jangkitan kulat disebut ketika coklat, bintik-bintik kuning muncul, layu, jatuh, pengeringan daun. Geranium paling kerap terkena penyakit..

Untuk mengatasi penyakit kulat, tanaman diproses, pastikan memindahkannya ke dalam periuk baru, dengan hati-hati mengeluarkan substrat lama dari sistem akar.

Kesimpulannya

Sekiranya daun bunga menjadi kuning, apa yang harus dilakukan? Daunnya berubah warna, setiap hari semakin teruk, apa yang harus dilakukan dalam kes ini dan adakah pencegahan kemalangan seperti ini? Untuk mengelakkan hilangnya hiasan tanaman, perlu memberi makan bunga dengan baja kompleks tepat pada waktunya, memilih lokasi yang betul untuk periuk, dan juga mengikuti peraturan penjagaan.

Adalah berguna untuk melakukan pemeriksaan tanaman secara berkala untuk kehadiran perosak. Sekiranya perlu, disyorkan untuk menjalankan rawatan dengan persediaan khas.

Untuk mengelakkan perkembangan hama laba-laba, yang lebih suka udara kering, perlu menyemburkan tanaman, melembapkan udara di sekitarnya. Banyak perosak sensitif terhadap cahaya dan udara segar. Oleh kerana itu, penanam tidak membenarkan pertumbuhan daun yang kuat, mengeluarkan yang tidak perlu.

Dedaun yang menguning pada mana-mana tumbuhan menunjukkan bahawa ia tidak merasa selesa, keadaan yang salah diciptakan untuknya. Untuk menyingkirkan kekuningan, anda perlu menentukan punca dan menghapusnya..

Daun bunga berubah menjadi kuning: mengapa hujung dan daun utuh kering? Nasihat pakar mengenai apa yang harus dilakukan dan mencari punca masalah

Dengan membeli tanaman dalaman, setiap penanam ingin mendapatkan semak berbunga yang indah dan sihat. Dalam banyak kes, anda harus menghadapi masalah yang agak biasa - menguning daun. Untuk mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya, anda perlu mengetahui mengapa daun bunga rumah menjadi kuning.

Kandungan ringkas artikel:

Penuaan tanaman

Ini adalah penyebab daun kuning pada bunga yang paling biasa. Atas sebab ini, memadamkan cawangan lama sudah cukup. Anda juga harus memindahkan bunga tersebut dan terus menjaganya seperti sebelumnya. Sekiranya tanaman itu semakin tua, masuk akal untuk menanam semak baru dari bunga yang sama dalam penanam yang berasingan.

Perlu melihat periuk di mana budaya anda berkembang. Dinding harus membiarkan udara melewati (bahan yang paling sesuai adalah seramik), pembalut atas digunakan tepat pada masanya ke tanah. Jadi penuaan tanaman akan ditangguhkan buat sementara waktu..

Penyiraman yang tidak betul

Banyak tumbuh-tumbuhan memerlukan penyiraman sederhana, membeli tanaman atau memilihnya dari foto, memeriksa keberadaan daun menguning, untuk keadaan tanah di dalam periuk, untuk kandungan arahan.

Penyiraman yang sangat kuat menyebabkan hakikat bahawa lapisan tanah berlubang. Ini menjadi faktor dalam permulaan kerosakan akar. Akibatnya, kekuningan dedaunan dan pucuk berlaku. Tindakan tepat pada masanya dapat menyelamatkan bunga.

Juga, seperti penimbunan air, pengeringan berlebihan menyebabkan layu dan bahkan pengeringan dedaunan. Oleh kerana jumlah mineral dan unsur surih tidak mencukupi, sistem akar mula mati, oleh itu, keseluruhan tumbuhan mati.

Kehadiran draf

Sebilangan besar tanaman dalaman tidak bertolak ansur melalui pengudaraan, angin dari tingkap terbuka, penghawa dingin, kipas angin. Juga, dengan perubahan suhu udara yang cepat, bunga dapat bertindak balas dengan menguning jisim hijau. Aklimatisasi tanaman berlaku di hampir semua tanaman dengan penyakit.

Mod pencahayaan yang salah

Dengan kekurangan cahaya matahari, bahagian tanaman yang gugur mulai berubah warna tepat di bahagian yang mengalami kekurangan cahaya yang besar. Setelah melihat bunga itu dengan teliti, anda dapat memahami dengan jelasnya apakah cahaya matahari cukup untuknya, atau adakah anda perlu menonjolkan secara buatan.

Tetapi berada di bawah sinar matahari terbuka juga merugikan tanaman dalaman. Dari cahaya matahari langsung, bintik-bintik kekuningan terbentuk di daun. Dalam kebanyakan kes, ini adalah luka bakar. Tumbuhan perlu segera disusun semula di kawasan cahaya yang tersebar.

Makan berlebihan atau kurang

Dengan berlakunya kekurangan mineral di lapisan tanah, dedaunan bunga mulai memperoleh warna kuning di sepanjang vena tengah di bahagian atas tanaman.

Apabila bintik-bintik kuning muncul di ruang antara urat daun, alasannya terletak pada kekurangan magnesium.

Kemunculan bintik-bintik dan kelesuan tanaman, kehilangan keanjalan daun - tanaman tidak mempunyai tembaga yang mencukupi.

Warna umum budaya menjadi rona kelabu kekuningan - mangan tidak mencukupi.

Keriting dan bintik kuning - kekurangan molibdenum.

Warna kuning hanya di hujung daun -tumbuhan kekurangan garam kalsium.

Setelah mengetahui sebab mengapa daun bunga berubah menjadi kuning, tidak sukar untuk menyelesaikannya. Cukup untuk memberi mereka komposisi baja yang betul.

Penyakit tumbuhan dan serangan makhluk perosak

Selalunya penampilan penyakit atau serangga parasit adalah penyebab dedaunan kuning pada bunga. Sebilangan besar perosak memakan getah dari bahagian tanaman, sehingga menjadi kuning. Tungau labah-labah, kutu daun, jangkitan kulat - semua ini sangat mempengaruhi perkembangan dan pertumbuhan tanaman dalaman.

Untuk memahami apa yang perlu dilakukan jika daun bunga berubah menjadi kuning, anda hanya dapat melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap keseluruhan tanaman. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk mengambil langkah merawat bunga dengan cepat..

Menjalankan pemeriksaan pencegahan dedaunan dan pucuk akan menyebabkan fakta bahawa tidak perlu mencari cara untuk memusnahkan perosak, kilang itu akan gembira dengan penampilannya yang luar biasa.

Semasa membeli kilang baru, anda harus membiasakan diri dengan peraturan merawatnya. Penyiraman yang betul, sistem pencahayaan, kelembapan udara, komposisi tanah - semua ini asasnya adalah asas untuk menanam tanaman dengan dedaunan hijau terang yang indah.

Mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning - apa yang perlu dilakukan

Banyak tanaman tinggal di rumah dan pejabat. Setiap jenis dan jenis bunga dalaman mempunyai kipasnya. Seseorang menyukai bunga mawar dan fikus, sementara seseorang menyukai geranium sederhana. Merawat penanaman rumah, penanam bunga yang baru dan berpengalaman menghadapi pelbagai masalah. Tumbuhan dalaman, bukannya menikmati kehijauan yang subur dan berbunga yang banyak, mulai pudar, sakit, daunnya pudar dan kering. Mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning - apa yang harus dilakukan dalam kes ini, yang dijelaskan dalam artikel ini.

Punca daun menguning dan bagaimana menyelesaikan masalahnya

Apabila daun tanaman dalaman menjadi kuning, sebelum melakukan sesuatu, anda perlu mengetahui sebabnya. Setiap masalah ada jalan penyelesaiannya sendiri. Situasi dengan daun kekuningan diperburuk oleh fakta bahawa terdapat banyak alasan yang membawa kepada hasil yang menyedihkan. Selalunya mereka memerlukan penyelesaian yang komprehensif.

Cyclamen adalah salah satu tanaman dalaman yang paling menarik

Adalah mungkin untuk mengembalikan warna daun hijau yang hilang hanya setelah menentukan penyebab menguning dan menyingkirkannya. Faktor risiko mengapa bunga dalaman berubah menjadi kuning secara konvensional dibahagikan kepada dua kumpulan besar:

  • Pelanggaran agroteknologi tanaman. Sebab-sebab ini paling biasa. Terutama untuk kedai bunga pemula. Perubahan warna plat daun adalah reaksi pertama tanaman terhadap penjagaan yang tidak sesuai. Sudah tentu, setiap bunga memerlukan pendekatan individu. Tetapi kerana semuanya terkandung di dalam rumah, penyelesaian untuk pelbagai jenis sering bertepatan..
  • Perosak dan penyakit. Mereka berbahaya kerana boleh merebak dari satu tanaman yang dijangkiti ke tanaman lain. Spesimen yang terkena perlu segera dirawat atau, jika penyakitnya tidak dapat disembuhkan, dimusnahkan.

Pelbagai penyebab dedaunan kuning dan cara memperbaikinya dibincangkan secara terperinci di bawah..

Udara kering sebagai penyebab kekuningan

Udara kering adalah masalah musim sejuk. Dikeringkan oleh radiator pemanasan pusat, ia mengeluarkan kelembapan dari daun. Tumbuhan dengan daun halus nipis adalah yang pertama menderita. Mereka bertukar menjadi kuning dan kering.

Perhatian! Mengekalkan kelembapan optimum adalah kunci kesihatan yang baik dan pembungaan aktif tanaman dalaman.

Anda boleh melembapkan udara dengan peralatan rumah tangga khas dan dengan bantuan alat yang terbuat dari bahan sekerap.

Masalahnya dapat diselesaikan dengan penyemburan biasa, walaupun metode ini tidak sesuai untuk tanaman dengan daun puber, serta begonia dan beberapa spesies lain. Pilihan yang baik mungkin ialah bekas dengan air atau tanah liat yang diperluas basah, dipasang di sebelah periuk..

Penyiraman tidak mencukupi

Kekuningan hujung daun adalah tanda pasti bahawa tanaman memerlukan kelembapan. Walaupun dengan penyiraman biasa dan substrat yang lembap, akarnya tidak mendapat cukup..

Menggunakan air yang tidak dirawat untuk pengairan juga boleh menyebabkan daun menguning. Air paip yang keras dan tidak stabil akan menyebabkan tanaman menguning dan layu.

Penyiraman dilakukan sehingga air mula muncul di kuali. Dengan tanah yang sangat kering, anda dapat menyiram bunga dengan merendam periuk 2/3 di dalam air sebentar, membiarkan air merendam seluruh gumpalan.

Kekurangan lampu

Dengan kekurangan cahaya, dedaunan bunga dalaman kehilangan warna secara tidak rata, dan sering jatuh sepenuhnya. Kejatuhan daun seperti itu khas untuk bunga raya.

Perhatian! Sekiranya daun menjadi kuning hanya pada satu sisi tanaman, ini adalah tanda yang jelas akan kekurangan pencahayaan..

Bunga akan menjadi kuning jika pasu terlalu jauh dari sumber cahaya, atau di ambang tingkap yang berorientasikan utara, barat laut.

Tumbuhan yang suka cahaya terutamanya mengalami kekurangan cahaya matahari. Kekurangan cahaya semula jadi mudah dikompensasikan oleh cahaya buatan. Lampu dengan lampu pendarfluor sesuai. Pencahayaan seperti itu tidak terlalu panas pada bunga, menghabiskan tenaga minimum.

Kadang kala masalahnya dapat diselesaikan dengan memutar bahagian tanaman yang berwarna kuning ke arah cahaya..

Pencahayaan yang berlebihan

Cahaya matahari langsung sama membahayakan tanaman.

Sinar terang meninggalkan luka di daun. Tompok-tompok kuning seperti itu akan terletak di bahagian tanaman yang diterangi..

Spesies yang menyukai warna memerlukan cahaya yang lebih sedikit, mereka mempunyai risiko kerosakan yang lebih besar daripada pencahayaan yang berlebihan.

Kekurangan baja dan nutrien di dalam tanah

Kekurangan nutrien di dalam tanah mempengaruhi proses metabolik tanaman. Kekurangan zat tertentu dapat ditentukan oleh ciri-ciri tertentu:

Pakaian berpakaian penting untuk tanaman dalaman

  • Nitrogen. Bunga makronutrien, bunga dalaman yang tumbuh dalam substrat yang sama untuk masa yang lama menderita kekurangannya. Dedaunan menjadi hijau pucat atau kuning, mengecut dan layu.
  • Kekurangan kalsium ditentukan oleh kekuningan tertentu pada hujung daun..
  • Magnesium. Kekurangannya dapat ditentukan oleh bintik-bintik kecil di antara urat, yang bertambah besar dari masa ke masa. Sekiranya tanaman tidak menerima magnesium sama sekali, maka warna kuning daun berubah menjadi oren dan merah.
  • Kekurangan tembaga serupa dengan kekurangan magnesium, tetapi layu dedaunan ditambahkan pada gejala..
  • Kekurangan mangan akan dinyatakan dalam pengambilan dedaunan kelabu-kuning atau kuning-hijau. Warna ini akan terdapat pada daun tanaman yang ditanam di substrat dengan reaksi alkali yang kuat..
  • Molibdenum. Tepi dan kawasan di antara urat menjadi kuning, sementara daun dan kelopak melengkung - isyarat kelaparan molibdenum.

Masalah kekurangan nutrien di dalam tanah diselesaikan secara sederhana. Pengenalan baja kompleks, lebih baik mengandungi unsur dalam bentuk chelated, akan mengembalikan kehijauan bunga. Semasa memberi makan, perlu dipertimbangkan ciri-ciri tanaman dan fasa kitaran hidupnya. Semasa pertumbuhan aktif, bunga memerlukan nitrogen, semasa tempoh berbunga - kalium dan fosforus.

Penanam bunga yang berpengalaman menasihati menggunakan pembalut mineral, kerana mereka lebih mudah mengambil dos, risiko penyakit parasit dan penyakit tidak termasuk.

Penting! Perlu diingat bahawa pemindahan tanaman sederhana ke tanah yang berkualiti tinggi mungkin lebih baik untuknya daripada rangkaian pembalut.

Baja berlebihan

Pengambilan makanan secara berlebihan akan menyebabkan pembakaran dedaunan dan akar kimia, yang akhirnya akan menyebabkan kematian tumbuhan..

Penting! Dalam kebanyakan kes, lebih baik "kurang makan" daripada "makan berlebihan".

Kekurangan keadaan suhu

Tumbuhan dalaman, tidak seperti tanaman kebun, tidak disesuaikan dengan angin dan draf..

Sekiranya daun tumbuhan yang berdiri di bawah penghawa dingin atau di dekat tingkap terbuka berubah menjadi kuning, maka cukup untuk menukar tempat kediamannya.

  • Suhu tiba-tiba berubah

Perubahan suhu, lebih rendah dan lebih tinggi, boleh menyebabkan tekanan pada tanaman..

Pada musim sejuk, dedaunan yang bersentuhan dengan tingkap boleh berubah menjadi kuning. Dalam kes ini, terdapat bahaya kematian tumbuhan akibat hipotermia..

Keluarkan daun kuning, angkat bunga dari gelas.

Pot untuk bunga dalaman

Pot yang tidak sesuai boleh menyebabkan penyakit tanaman.

  • Dalam periuk yang terlalu besar, kelembapan bertakung, akar busuk.
  • Dalam yang sangat kecil, substrat mengering dengan cepat, dan sistem akar tidak berkembang, apalagi, terdapat sedikit nutrien.

Pokok yang tumbuh di dalam periuk kecil ditakdirkan untuk jatuh daun walaupun dengan penjagaan yang terbaik.

Penting! Pastikan anda memerlukan saliran berkualiti tinggi dari tanah liat yang diperluas, periuk tanah liat yang pecah.

Kesalahan dalam pemilihan tanah akan mempengaruhi keadaan haiwan kesayangan. Penggunaan primer sejagat tidak dapat diterima. Setiap spesies memerlukan komposisi tanah yang berbeza.

Penyakit berjangkit

Jangkitan, yang muncul pada satu bunga, dapat merebak dengan cepat ke jiran, jadi penyakit harus cepat dikenali dan dirawat. Jangkitan yang menyebabkan kekuningan dedaunan dan kaedah rawatannya ditunjukkan dalam jadual.

PenyakitTumbuhan yang terjejasTanda-tandaKaedah rawatan dan pencegahan
Akar busuk pelbagai asal usulAnggrek, succulents, cacti, saintpaulias, sheflera.Layu, menguning daun, reput pada kerah akar.Rawatan: keluarkan tanaman dari periuk, bilas akarnya, rawat dengan racun kulat. Dengan sejumlah besar kerosakan - tidak dapat diubati.

Pencegahan: bernafas, tanah ringan, kepatuhan terhadap peraturan pengairan.

Mozek timunBegonia.Tompok dan cincin berwarna kuning. Daun cacat.Penyakit ini tidak dapat diubati. Kilang mesti musnah, periuk dan ambang tingkap mesti dibasmi kuman.
FusariumOrkid, anthurium.Kerosakan akar dan kerah akar, kekuningan daun.Rawatan: praktikal tidak dapat disembuhkan. Kilang itu, bersama dengan tanah, mesti dimusnahkan. Pada peringkat awal, pemindahan dan rawatan dengan racun kulat dapat membantu.

Pencegahan: instrumen steril untuk cantuman.

Jaundis tumbuhanCallas, orkid, pelargonium, primrose, begonia, poinsettia.Tompok kuning pada daun, layu.Rawatan: praktikal tidak dapat disembuhkan. Kilang itu, bersama dengan tanah, mesti dimusnahkan. Pada peringkat awal, pemindahan dan rawatan dengan racun kulat dapat membantu.

Pencegahan: pematuhan dengan amalan pertanian.

Kekaburan lewatSucculents, cacti, azaleas, orchids.Tompok-tompok nekrotik warna kuning atau coklat, pangkal pangkal batang.

Perosak bunga dalaman

Parasit tanaman domestik memakan getah sel, yang mempengaruhi daun dan batang. Selain bahaya langsung, serangga dan kutu membawa penyakit virus dan bakteria yang sering tidak dapat diubati. Perosak bunga berikut adalah yang paling biasa:

PerosakPeneranganTanda-tanda penampilanKumpulan risikoKaedah kawalan
Tungau labah-labahPuncak aktiviti adalah musim sejuk dan awal musim bunga ketika udara dalam ruangan kering. Merujuk kepada arachnid. Jenis biasa: biasa, siklamen, merah.Daun pudar, kehilangan warna, mula pudar, jaring laba-laba muncul di permukaan bawah.Bunga raya, Ficus, Dracaena, Ivy, Tradescantia, Fuchsia, sitrus.1. Mandi suam.

2. Rawatan dengan air sabun atau infusi bawang putih.

3. Sekiranya berlaku kerosakan teruk - racun serangga, racun serangga sistemik

AphidSerangga hijau muda atau kekuningan, menghuni koloni besar.Daun yang tidak sihat, berpintal, tunas yang rosak dan titik pertumbuhan.Tumbuhan dengan dedaunan dan pucuk halus. Spesies berdaun kecil sangat mudah terdedah.Pada peringkat awal, tanaman dikuarantin dan dirawat dengan larutan sabun yang kuat..

Sekiranya terdapat banyak perosak, racun serangga akan membantu: Actellik, Aktara, Inta-vir dan lain-lain.

PerisaiSerangga dari keluarga cacing, badan ditutup dengan pelindung lilin, yang menjadikannya sukar untuk melawan perosak. Ia dijumpai di permukaan dalam daun, di kawasan urat.Tompok kuning-coklat di sepanjang urat daun. Daun yang terkena kehilangan warna dan layu.Pakis, asparagus, ivy, lemon, begonia.Sukar dirawat. Gabungan pembersihan dan rawatan mekanikal dengan Aktara berkesan. Wanita hanya boleh dimusnahkan secara mekanikal.
ThripsMenghisap perosak. Tahap larva berlaku di dalam daun, orang dewasa yang terbang hitam dapat dengan cepat menjangkiti keseluruhan koleksi bunga.Tahap larva dapat dikenal pasti oleh titik-titik cahaya dan garis-garis pada daun. Lembaran itu cacat, strukturnya terganggu, warna hilang, ia mati.Palma, sitrus, hoya, monstera, laurel, syngonium, saintpaulia.Pada peringkat larva, ia disembuhkan oleh racun serangga sistemik.
Nematod akarLarva hidup di dalam tanah. Setelah berada di akar, mereka berkembang di sana, membentuk pertumbuhan yang menyekat aliran air dan garam mineral ke tunas.Pertumbuhan perlahan, daun kuning, bengkak pada akar.Berisiko adalah tanaman yang ditanam di tanah yang tercemar.1. Pembasmian kuman akar dengan racun kulat.

2. Penggantian substrat.

3. Dalam kes yang sukar, lebih baik memusnahkan tanaman dengan segera

Tungau labah-labah di atas bunga mawar

Nota! Ubat-ubatan rakyat, seperti rawatan dengan air sabun, infus, dan sebagainya, hanya membantu pada peringkat awal serangan hama.

Penuaan semula jadi tumbuh-tumbuhan

Pada tanaman dewasa, cepat atau lambat, daun yang sudah tua mati..

Sekiranya tidak ada tanda-tanda penyakit, perosak, teknologi pertanian tidak dilanggar, anda tidak perlu takut jatuh daun seperti itu. Beberapa tumbuh-tumbuhan, seperti siklamen, bunga raya, menumpahkan daun individu sepanjang tahun.

Cara menjaga bunga agar daun tidak berubah menjadi kuning

Peraturan bahawa penyakit ini lebih mudah dicegah daripada disembuhkan juga berlaku untuk perawatan tanaman tertutup..

Tumbuhan di tingkap

Kaedah utama mencegah kekuningan daun bunga rumah merangkumi:

  • Menyiram bunga hanya apabila benjolan tanah kering kira-kira separuh.
  • Pemindahan tanaman secara berkala, perubahan tanah.
  • Melakukan pembalut, sementara dosnya digunakan sedikit lebih sedikit daripada arahan yang diperlukan oleh ubat.
  • Memberi tempoh cahaya yang panjang, tidak termasuk cahaya matahari langsung. Pada musim sejuk anda boleh menggunakan phytolamp.
  • Mematuhi peraturan suhu dan tahap kelembapan udara yang diperlukan untuk setiap jenis.
  • Pemilihan periuk sesuai dengan ukuran dan usia tanaman, keadaan sistem akar.
  • Saliran diperlukan.
  • Menghilangkan draf, aliran udara sejuk.
  • Melakukan pemeriksaan mingguan koleksi tanaman domestik anda, memantau kelembapan tanah, penampilan dan keadaan setiap bunga, tanda-tanda perosak, penyakit.

Sebelum menyelamatkan haiwan kesayangan anda dari dedaun menguning, anda perlu menilai kitaran hidup tanaman. Sekiranya ini bukan kejadian biasa, maka anda boleh mula melaksanakan langkah penyelamatan. Dengan menggunakan maklumat yang diberikan, anda perlu mengetahui sebab-sebab layu dan kemudian mengembalikan bunga kegemaran anda secara sistematik.

Mengapakah daun tanaman tertutup menjadi kuning?

Tanaman rumah adalah haiwan peliharaan yang sama dengan hamster, anjing, ikan, kura-kura, kucing kegemaran semua orang. Mereka juga memerlukan perhatian dan perawatan yang meningkat, tetapi jika anak anjing yang kelaparan merengek dan merengek dengan jelas di kaki pemiliknya, maka bunga yang kekurangan air dan nutrien hanya akan pudar.

Kami akan berusaha untuk mengetahui mengapa daun tanaman rumah menjadi kuning dan apa yang perlu dilakukan untuk mengembalikan rupa bunga anda yang sihat..

Punca kekuningan

Terdapat banyak faktor yang menyebabkan kekuningan tanaman dalaman:

  • keadaan penahanan yang tidak selesa;
  • penyakit berjangkit;
  • tindakan perosak.

Dalam kebanyakan kes, kesalahan penjagaan adalah penyebab kekuningan daun yang teruk..

  • Kekurangan cahaya - pada masa yang sama, pelat daun tidak menjadi kuning tepu, tetapi, sebaliknya, menjadi pucat. Pergerakan haiwan kesayangan yang sederhana ke tempat yang lebih terang dapat membantu dalam keadaan ini..
  • Tindakan sinar UV langsung - tumbuhan memerlukan cahaya, tetapi tersebar. Sinaran langsung boleh menjadi sangat berbahaya bagi tisu hijau, kerana luka bakar yang ketara muncul di lempeng daun. Mereka kelihatan seperti bintik-bintik kuning kabur di permukaan, dan mereka kelihatan terutamanya dari sisi tingkap.
  • Draf - kebanyakan tumbuhan dalaman bertindak balas terhadap angin, arus udara sejuk memberi kesan terburuk pada mereka, menyebabkan pertumbuhan terhenti dan menguning.
  • Perubahan suhu tidak kurang merosakkan haiwan peliharaan hijau, perubahan suhu di rumah. Cuba melindungi tanaman anda dari mereka.
  • Interaksi dengan permukaan sejuk - Ini biasanya merupakan masalah yang dihadapi bunga pada musim sejuk apabila daun bersentuhan dengan tingkap tingkap beku. Dalam kes ini, mereka berubah menjadi kuning, dan kemudian secara beransur-ansur mulai membusuk dan mati sepenuhnya..
  • Bekas terlalu besar - apabila sistem akar tidak mengisi bekas sepenuhnya, kelembapan mula bertakung di mana tidak ada akar. Ini menimbulkan peningkatan tajam dalam pertumbuhan jamur dan jamur, menyebabkan kemunculan semua jenis busuk, yang menyebabkan kematian akar. Akibatnya, bahagian bawah tanah kekurangan air dan nutrien, dan tanaman mengering.
  • Terlalu kecil periuk adalah ekstrem yang lain, tidak kurang berbahaya bagi tanaman yang ditanam di rumah. Sekiranya tidak ada cukup tanah, maka mereka tidak akan memiliki unsur surih yang berguna, jadi periuk harus selalu dipilih sesuai dengan ukuran sistem akar: tidak lebih, tidak kurang.
  • Saliran yang buruk - jika tidak terdapat lapisan saliran dan lubang di dalam bekas, genangan kelembapan juga muncul, penyelesaian yang berkesan untuk masalah ini adalah dengan memindahkan tanaman ke dalam bekas lain.
  • Tanah yang dipilih dengan tidak betul - banyak penanam baru menanam semua tanaman dalaman di substrat yang sama. Ini adalah pendekatan yang salah, kerana semua haiwan peliharaan hijau mempunyai pilihan masing-masing. Di samping itu, tanah liat yang terlalu padat dan tanah yang kekurangan zat mineral sering menyebabkan kekuningan pada daun daun..
  • Udara yang terlalu kering - tumbuhan eksotik dari kawasan tropika terutamanya dipengaruhi oleh kelembapan rendah. Untuk meneutralkan keadaan, perlu membeli pelembap, meletakkan air pancut di dekat bunga, atau mengisi dulang dengan lumut, agar tetap basah.
  • Kadang-kadang daun berubah menjadi kuning sebelum kultur memasuki tahap tidak aktif, misalnya, siklamen. Ini adalah fenomena semula jadi - dengan bermulanya musim bunga, bunga akan tumbuh semula dengan jisim hijau..
  • Pelanggaran rejim pengairan - penyiraman berlebihan dan kekurangan kelembapan di tanah sama-sama merosakkan tanaman dalaman. Dalam kes pertama, akarnya membusuk, dan yang kedua, ia kering. Dalam keadaan apa pun, mereka berhenti menangani aliran air dan unsur mineral ke bahagian tanah..
  • Sekiranya hanya hujung pelat daun yang kering, kemungkinan besar anda menyiramnya dengan air yang keras dan tidak dapat dihentikan terus dari keran..
  • Dan tentu saja, kekurangan berpakaian juga memperburuk keadaan bunga, walaupun kelebihannya sering menyebabkan luka bakar kimia, yang tidak lagi dapat disembuhkan..

Penyebab kekuningan lembaran adalah jangkitan pada kulat.

  • Fusarium - penyakit ini berlaku dengan genangan air yang berterusan dan membawa kepada kematian akar secara beransur-ansur.
  • Penyakit akhir - penyakit ini menyebabkan cepatnya layu daun, tunas dan tunas muda.
  • Anthracnose - patologi ini paling kerap menyerang bunga dalaman dengan batang lignified. Dalam kes ini, kulat cepat merebak ke seluruh tanaman dan menyebabkan bintik-bintik kekuningan. Seiring waktu, ukurannya bertambah, bergabung dan berubah warna menjadi coklat.

Kadang-kadang daun kering apabila parasit menyedut jus penting dari mereka. Tumbuhan rumah sering menarik perosak seperti thrips, aphids, hama labah-labah.

  • Thrips - tanda-tanda kemunculannya menguning pinggan daun dan kemunculan plak keperakan. Perosak itu sendiri biasanya kelihatan di bahagian belakang berhampiran urat daun..
  • Kutu daun - perosak ini merumput di seluruh jajahan, sehingga mereka dapat dilihat dengan mata kasar. Serangga secara harfiah menempel di lempeng daun dan tunas muda tanaman dan menyebabkan kematiannya cepat..
  • Tungau labah-labah terlalu kecil, jadi sukar untuk memerhatikannya. Tetapi untuk meneka tentang penampilan parasit akan membantu jaring keputihan yang tipis, yang secara harfiah membelit daun yang sudah mulai menguning.

Cara mengatasi masalah tersebut?

Untuk menyembuhkan tanaman yang berpenyakit, pertama sekali penting untuk menentukan sumber masalahnya. Sekiranya alasannya adalah keadaan penahanan yang tidak selesa, anda hanya perlu menukar rejimen penjagaan haiwan kesayangan hijau.

Sekiranya terdapat kekurangan cahaya, perlu meletakkan bunga di tempat yang terang, jika akarnya membusuk, anda harus membuang semua serpihan yang rosak, memindahkan bunga anda ke dalam substrat segar dan menyesuaikan rejim pengairan, dan jika terdapat kekurangan mineral nutrien, beri makan haiwan kesayangan hijau anda.

Untuk menyingkirkan kulat, perlu memindahkan tanaman sejauh mungkin dari sisa bunga dan merawatnya dengan racun kulat. Biasanya, kira-kira 3 rawatan diperlukan dengan kekerapan 7-10 hari. Lebih baik menangani patologi seperti itu dengan formulasi "Gamair", "Agat", "Abit", "Trichodermin", "Fitosporin", serta cecair Bordeaux.

Penyakit kulat agak biasa di kalangan tanaman dalaman; selalunya, dengan rawatan tepat pada masanya, penyakit itu dapat dikalahkan. Lebih jarang, tetapi haiwan peliharaan hijau menghadapi patologi virus - mereka tidak dapat disembuhkan. Yang tinggal untuk penanam bunga hanyalah memusnahkan bunga.

Sekiranya tanaman itu terkena perosak serangga, maka langkah pertama adalah membuang perosak itu sendiri. Biasanya, untuk ini, mereka melewati permukaan pelat daun dengan spons yang dicelupkan ke dalam larutan sabun cucian atau infusi tembakau. Selepas itu, tanaman berwarna kuning disembur dengan racun serangga sistemik..

Sekiranya sistem akar rosak oleh serangga, perlu menggali bunga, membersihkannya dari tanah, bilas akarnya, rendam dalam larutan kalium permanganat dan transplantasi ke tanah lain, lebih baik mengganti pot.

Kerumitan memerangi sebarang perosak adalah ia membiak dengan cepat, di setiap tanaman selalu terdapat beberapa koloni serangga pada masa yang sama. Dalam keadaan dewasa, agak sukar untuk menghancurkannya, oleh itu, beberapa rawatan biasanya diperlukan, sebagai peraturan, sekurang-kurangnya tiga.

Langkah pencegahan

Agar kekuningan daun tidak menyebabkan kematian pada haiwan kesayangan hijau, ia harus disediakan dengan keadaan yang sesuai..

  • Menyiram tanaman hanya setelah gumpalan kering sepenuhnya, jika tidak, anda akan mewujudkan persekitaran mikro yang baik untuk mikroorganisma kulat. Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh lupa bahawa kebanyakan tumbuh-tumbuhan, terutama yang eksotik, bertindak balas secara negatif walaupun terhadap kekurangan kelembapan jangka pendek..
  • Setiap dua minggu perlu memberi baja tanaman, tetapi pemberian makanan harus diberi dos - selalu lebih baik sedikit memberi makan bunga daripada memberi susu berlebihan.
  • Sediakan tanaman anda dengan cahaya yang terang tetapi meresap. Bunga tidak mempunyai tempat di bawah sinar matahari, terutama pada musim panas yang panas. Pada musim sejuk, pencahayaan buatan akan diperlukan; lebih baik menggunakan phytolamp untuk ini. Walau bagaimanapun, lampu pendarfluor biasa juga akan berfungsi. Waktu siang mestilah sekurang-kurangnya 10-12 jam.
  • Lindungi haiwan kesayangan anda dari draf.
  • Longgarkan tanah secara berkala untuk memberi oksigen kepada akar.
  • Pindahkan tanaman tepat pada masanya menjadi substrat nutrien dan periuk dengan ukuran yang sesuai.
  • Sebulan sekali, semburkan daun bunga secara profilaksis dengan larutan "Fitosporin" untuk mencegah jangkitan kulat.
  • Memusnahkan perosak tepat pada masanya.

Apabila tanaman rumah disimpan dalam keadaan baik dan sesuai, plat daunnya tidak akan mula ditutup dengan bintik-bintik kuning dan jatuh. Sekiranya masalah seperti itu tidak dapat dielakkan, jangan putus asa, dalam banyak kasus, dengan penghapusan faktor-faktor yang tidak diingini tepat waktu, pertumbuhan dan perkembangan budaya dipulihkan.

Mengenai mengapa hujung daun tumbuhan dalaman menjadi kuning dan bagaimana menanganinya, lihat video di bawah.

Daun tanaman dalaman menjadi kuning apa yang harus dilakukan

Apa yang perlu dilakukan sekiranya daun tanaman dalaman menjadi kuning?

Terdapat sebilangan besar tumbuh-tumbuhan dalaman hiasan yang rimbun, masing-masing mempunyai peminat setia. Dengan membeli salinan yang diinginkan, pemilik berusaha memberikan bunga dengan semua syarat yang diperlukan untuk perawatan dan pemeliharaan, yang agak sukar dicapai. Sayangnya, kedua-dua pemula dan penanam yang berpengalaman harus menghadapi banyak masalah, yang paling biasa adalah menguning dedaunan..
Situasi ini diperumit oleh sebilangan besar sebab yang menyebabkan kekuningan daun. Tidak ada ubat unik untuk mengatasi masalah ini. Perlu, pertama sekali, untuk menentukan sumber yang menyebabkan fakta bahawa daun berubah warna, dan hanya kemudian mengambil langkah-langkah yang sesuai.

Mengapa tanaman dalaman bertukar menjadi daun kuning?

Adalah mungkin untuk mengembalikan tanaman ke warna hijau dan terang hanya setelah pengesanan faktor risiko yang menyebabkan perubahan warna dedaunan. Mereka banyak, tetapi secara konvensional dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Penjagaan yang tidak betul. Ini adalah sebab yang paling mungkin dan umum mengapa daun mula menguning. Perubahan warna seperti itu adalah reaksi pertama tanaman terhadap kenyataan bahawa ia berada dalam keadaan yang tidak baik. Setiap jenis tanaman dalaman mempunyai keperluan tersendiri, tetapi kerana semuanya terkandung di dalam rumah, penyelesaian untuk kesilapan yang paling biasa, sebagai peraturan, sesuai untuk semua orang..
  2. Penyakit dan perosak. Pertama, plat daun terjejas, dan kemudian, jika tidak ada usaha tepat waktu yang dilakukan untuk menghentikan penyebaran penyakit, seluruh spesimen terjejas. Untuk menghentikan tumpuan jangkitan, anda perlu mengetahui cara merawat jangkitan bunga ini atau dengan betul.

Tumbuhan yang daunnya berubah menjadi kuning akibat kerosakan perosak dan akibat perawatan yang tidak betul boleh mati. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mencari sumber masalah secepat mungkin..

Kesalahan utama ketika merawat tanaman dalaman

Penjagaan tanaman diberikan mengikut spesies mana ia berasal. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan kesalahan yang sering dilakukan oleh banyak penanam semasa menanam bunga dalaman hiasan:

  • kekurangan lampu;
  • kelembapan berlebihan;
  • penyiraman tidak mencukupi;
  • draf;
  • ketidakseimbangan baja.

Kenalpasti dan hilangkan kesalahan dalam penjagaan tanaman rumah membiarkan tanda-tanda ciri.

Menguning kerana kekurangan cahaya

Berlaku apabila lokasi yang salah dipilih, jarak dari sumber cahaya terlalu jauh, orientasi tingkap yang salah ke titik kardinal. Yang terakhir ini khas untuk perwakilan pencinta cahaya yang merasa terbaik di ambang tingkap yang menghadap ke timur atau selatan..

Kekuningan muncul, disebabkan oleh pencahayaan yang tidak mencukupi, "kehilangan" warna yang tidak rata, atau penumpahan daun yang kurang sinar matahari. Yang terakhir ini benar-benar berlaku untuk bunga raya. Sekiranya daun menjadi kuning pada bahagian tertentu haiwan kesayangan hijau, kemungkinan besar daunnya tidak cukup cahaya matahari..

Agar tanaman pencinta cahaya merasa hebat, dengan syarat tidak ada jalan keluar ke sisi yang terang, anda harus melengkapkan sumber cahaya tambahan. Lampu pendarfluor paling sesuai. Mereka dengan sempurna mengimbangi kekurangan pencahayaan, tidak terlalu panas tanaman, dan menghabiskan sedikit tenaga..

Kadang-kadang, apabila kekuningan daun daun diperhatikan hanya di mana-mana bahagian belukar, cukup untuk mengubah bunga dari semasa ke semasa. Ini akan membolehkan kilang menerima jumlah cahaya yang sama rata..

Penyiraman berlebihan

Sebilangan besar tanaman rumah lebih bertolak ansur dengan "kekeringan" daripada penyiraman yang kerap dan berlebihan. Penimbunan air dari tanah menyebabkan permulaan proses pembusukan sistem akar. Daun tidak hanya memperoleh kekuningan yang khas, tetapi juga kehilangan turgor, iaitu, mereka menjadi lesu. Spathiphyllums berkelakuan sedikit berbeza, hujung plat berdaun di mana mula-mula menjadi kering, kemudian kuning, dan kemudian agak hitam. Kelembapan berlebihan yang paling berbahaya adalah di bilik di mana suhu udara agak rendah..

Wakil-wakil tanaman dalaman yang berasal dari kawasan penanaman semula jadi yang terendam air dan pesisir adalah tanah yang lembap. Bunga hiasan lain lebih suka medium dengan kelembapan relatif. Sekiranya air ditahan di tanah, ia mengalirkan udara, yang mengganggu pernafasan sistem akar, dan, oleh itu, tidak membenarkan tanaman menerima dan mengasimilasi nutrien yang diperlukan..

Penyiraman tidak mencukupi

Hujung kuning daun adalah petunjuk yang jelas bahawa tanaman tidak menerima jumlah kelembapan yang diperlukan. Ini tidak semestinya dinyatakan oleh kekeringan yang berlebihan dari koma yang bersahaja. Tanaman dapat disiram secara berkala, tetapi jumlah air tidak mencukupi. Permukaan tanah selalu basah, dan akarnya tidak mendapat nutrien yang diperlukan.

Untuk memastikan kelembapan sampai ke sistem akar, menyiram tanaman sehingga air berada di dalam loyang. Hal ini terutama berlaku bagi wakil-wakil yang bersifat hygrophilous. Sekiranya ukuran ini tidak membawa hasil yang diinginkan, anda boleh cuba meningkatkan kelembapan udara dengan menyemburkan atau memasang bekas dengan air di sebelah bunga..

Draf dan arus udara sejuk

Mereka memberi kesan negatif kepada hampir semua haiwan peliharaan hijau dalaman. Tumbuhan dari negara tropika paling banyak terjejas. Sekiranya bintik-bintik kekuningan mulai muncul di daun, yang secara beransur-ansur berubah menjadi pucat, menjadi hampir telus, maka bunga itu menderita deras dan aliran sejuk yang dibuat oleh penghawa dingin dan peminat pada musim panas..
Agar tanaman dapat bersukacita dengan warna hijau terang, ia mesti diletakkan jauh dari lubang dan pintu. Apabila sistem perpecahan dihidupkan di dalam ruangan pada bulan-bulan panas, perlu untuk menentukan tempat di mana paparan udara sejuk minimum dengan memindahkan pot bunga ke sana..

Kekurangan atau lebihan baja mineral

Ketidakseimbangan setiap elemen mempunyai ciri khas tersendiri:

  1. Kekurangan magnesium ditunjukkan oleh bintik-bintik kuning kecil di antara urat, yang bertambah besar dari masa ke masa, dan kekurangan ditunjukkan oleh perubahan dari kuning ke oren, dan kemudian warna merah.
  2. Kelaparan tembaga serupa dengan kekurangan magnesium, tetapi penurunan dan kehilangan keanjalan diperhatikan pada plat daun.
  3. Sekiranya tidak terdapat cukup mangan, daunnya mulai berubah menjadi kekuningan-hijau atau kekuningan-kelabu. Situasi yang serupa adalah khas untuk tanaman yang ditanam di substrat dengan tahap alkali tinggi..
  4. Kekuningan antara urat dan sepanjang tepi, disertai dengan keriting daun dan bunga, adalah tanda pasti bahawa tanaman itu mengalami kelaparan molibdenum..
  5. Pada bunga yang kekurangan nitrogen, daun menjadi cetek, menjadi kuning pucat atau keputihan.
  6. Kekurangan kalsium dalam substrat ditunjukkan dengan menguning hanya hujung plat daun. Kelemahan elemen ini disebabkan, pada umumnya, penggunaan air yang terlalu keras untuk pengairan.

Dengan memberikan tahap elemen mineral yang mencukupi untuk tanaman, anda dapat menikmati pemandangan kehijauan yang subur yang indah.

Perosak dan penyakit

Sebilangan besar parasit menggunakan getah sel sebagai makanan, menjangkiti daun sepenuhnya, dan kemudian merebak ke seluruh tanaman. Sekiranya anda tidak mengetahui bahawa bunga itu terjejas, ia akan segera mati.

Perosak dan penyakit yang paling biasa yang mempengaruhi tanaman dalaman termasuk yang berikut:

  • Serangga kerak dan kerak. Organisme parasit berbahaya ini menetap di daun di koloni, oleh itu, selain kekuningan, plak coklat cepat terbentuk di atasnya..
  • Tungau labah-labah. Selalunya ia mempengaruhi mawar dalaman. Kekuningan daun diberikan oleh plak yang terbentuk di permukaan. Jaring labah-labah, hampir tidak dapat dilihat semasa pemeriksaan kursor, membolehkan anda mengenali tanda centang.
  • Penyakit kulat. Memusnahkan satu daun, mereka bergerak ke daun yang lain sehingga mereka memukul semuanya. Kulat dimanifestasikan oleh bintik-bintik coklat-kuning, layu, kering dan jatuh daun. Geranium paling rentan terhadapnya.

Sekiranya anda tidak menjalankan rawatan, tumbuhan yang terkena kutu, kutu daun, sarung atau jamur boleh kehilangan haiwan kesayangannya yang hijau.

Penuaan semula jadi

Daun boleh berubah menjadi kuning bukan hanya kerana perawatan yang tidak betul atau disebabkan oleh perosak dan penyakit kulat, tetapi juga sebagai akibat dari proses penuaan semula jadi. Dalam spesimen dewasa, cepat atau lambat, daun kering dan kekuningan sepenuhnya muncul. Ini adalah kitaran hidup yang normal. Perkara utama adalah membuangnya tepat pada masanya..

Penuaan dedaunan tidak dapat dielakkan, tetapi dapat ditangguhkan. Untuk memastikannya hijau dan sihat lebih lama, anda perlu menjaga tanaman dengan betul. Ini berlaku baik untuk pencahayaan dan penyiraman, dan untuk pembalut atas, yang harus digunakan pada tanah..

Adakah mungkin untuk mengelakkan kekuningan daun?

Masalah kehilangan warna hijau pada daun jauh lebih mudah dicegah daripada dihilangkan. Pencegahan terdiri daripada mengambil langkah-langkah tertentu untuk mengelakkan kerosakan pada tanaman oleh pelbagai perosak dan penyakit:

  • Habitat kegemaran hama labah-labah adalah bunga yang tumbuh dalam keadaan udara yang terlalu kering. Untuk mengelakkan munculnya perosak, tanaman disembur secara berkala. Sebilangan besar parasit sensitif terhadap cahaya dan udara segar, sehingga dedaunan yang berlebihan tidak boleh dibiarkan tumbuh.
  • Tumbuhan mesti diperiksa secara berkala. Sekiranya daun yang dijangkiti dijumpai, ia segera dikeluarkan, dan spesimen yang sakit dihantar ke "karantina", menjalani proses yang kompleks. Jika tidak, penyakit ini akan merebak ke bunga jiran..
  • Penyakit kulat yang mempengaruhi semua tanaman hiasan dan tumbuh-tumbuhan berbunga muncul sekiranya tidak dijaga dengan betul. Bilik di mana bunga disimpan mesti sentiasa berventilasi, mempunyai tahap kelembapan yang normal.

Sekiranya anda memperhatikan tanaman dalaman, maka kemungkinan daun menguning akan berkurang menjadi sifar..

Meringkaskan

Keinginan untuk dedaunan pada haiwan kesayangan hijau adalah bukti bahawa tanaman tidak merasa sangat selesa. Ini bermaksud bahawa penjual bunga tidak mewujudkan keadaan yang tepat yang diperlukan oleh bunga agar dapat tumbuh dengan selamat dan tidak mudah terkena pelbagai penyakit..

Untuk menghilangkan kekuningan, perlu mengenal pasti faktor berbahaya yang menimbulkan berlakunya masalah ini. Sekiranya sumbernya tidak hilang, maka keadaan tanaman hanya akan bertambah buruk sehingga mati sepenuhnya..

Mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning dan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini

Terdapat sebilangan besar pelbagai tanaman dalaman di dunia - terdapat ribuan daripadanya. Masing-masing mempunyai peminatnya sendiri. Dengan membeli spesimen yang diinginkan, penjual bunga menghadapi berbagai masalah yang berkaitan dengan perawatan dan pemeliharaan, kerana bagi beberapa spesies tanaman tidaklah mudah untuk mewujudkan keadaan yang ideal. Akibatnya, seseorang harus menghadapi pelbagai masalah, di antaranya yang paling biasa adalah perubahan warna dedaunan. Pada saat-saat seperti itu, penanam bunga mengajukan soalan: "Mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning dan bagaimana menanganinya?"

Punca kekuningan

Adalah mungkin untuk mengembalikan kecerahan dan warna hijau ke daun bunga hanya setelah mengenal pasti sebab yang menyebabkan hilangnya hiasan. Terdapat banyak dari mereka, tetapi alasannya dibahagikan secara bersyarat kepada dua kumpulan:

  1. Perosak, penyakit.
  2. Penjagaan yang tidak betul.

Selalunya, daun kuning adalah hasil penjagaan yang tidak betul. Manifestasi serupa adalah reaksi pertama tanaman terhadap keadaan yang tidak baik. Lebih jarang, warna kuning muncul apabila bunga rosak oleh penyakit, perosak. Dalam kes ini, bilah daun terkena terlebih dahulu, dan kemudian keseluruhan tanaman. Ia juga berlaku bahawa daun menjadi kuning kerana penuaan tanaman..

Penuaan

Bertanya mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning, penanam bunga tidak selalu menganggap bahawa ini adalah proses semula jadi. Lama kelamaan, daun mula menguning pada tanaman lama. Mereka mesti dikeluarkan secara kekal.

Kadang kala bunga mempunyai dahan kuning dengan daun. Untuk peremajaan, mereka mesti dikeluarkan, dan dalam beberapa kes, tanaman mesti dipindahkan dengan memilih periuk yang lebih longgar. Ia berguna untuk menggunakan baja organik.

Gangguan penyiraman

Sebilangan besar tanaman memerlukan penyiraman sederhana, walaupun ada yang lebih suka kelembapan tinggi, dan ada yang memerlukan penyiraman sekali-sekala. Bertanya mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning, pertama sekali disarankan untuk menilai kualiti penyiraman.

Dengan kelembapan berlebihan, tanah menjadi basah, akarnya mulai membusuk. Akibatnya, pucuk dan daun menjadi kuning. Sekiranya tindakan segera tidak diambil, keseluruhan tanaman mati..

Dan mengapa daun bunga dalaman menjadi kuning kerana kekurangan kelembapan? Sebabnya ialah apabila koma bersahaja mengering, tanaman tidak mempunyai tempat untuk mengambil nutrien dan ia mula menggunakan nutrien yang terdapat di dalam daun dan pucuk secara aktif. Akibatnya, daun mula berubah menjadi kuning, akarnya kering, tanaman mati.

Draf

Draf memberi kesan negatif kepada tanaman dalaman, terutamanya spesies tropika. Mereka mesti dijauhkan sejauh mungkin dari tingkap terbuka, penghawa dingin, kipas angin. Sekiranya draf berlaku, maka tanda pertama bahawa tanaman tidak menyukainya adalah perubahan warna daun.

Dan mengapa daun bunga menjadi kuning, apa alasannya? Selalunya, perubahan warna adalah akibat pelanggaran rejim suhu..

Suhu

Tumbuhan dalaman sensitif terhadap perubahan suhu secara tiba-tiba. Bunga bertindak balas terhadap fenomena ini dengan menguning dan menjatuhkan dedaunan. Biasanya fenomena ini diperhatikan semasa tempoh aklimatisasi. Pada masa ini, tanaman berada di bawah tekanan yang teruk..

Pencahayaan

Sekiranya daun menjadi kuning, tetapi semuanya sesuai dengan penyiraman dan suhu, tidak ada draf, maka anda harus mencari alasannya dalam pencahayaan yang salah. Selalunya menguning daun, petua - pencahayaan yang buruk. Terdapat beberapa cara untuk menyelesaikan masalah tersebut:

  1. Pindahkan periuk tanaman ke tempat yang lebih cerah.
  2. Susun lampu tambahan.

Semasa memindahkan tanaman, ingat bahawa tidak semua orang menyukai cahaya terang. Sebilangan lagi, lebih suka warna. Sekiranya tanaman seperti itu diletakkan di tempat yang lebih terang, maka ia akan terbakar dan boleh mati..

Dengan kekurangan pencahayaan, tanaman mulai meraih jendela, daunnya tumbuh tidak rata, internodes panjang, dedaunan berwarna tidak rata. Biasanya, di sisi yang teduh, daunnya menjadi kuning dan gugur. Manifestasi kekurangan cahaya ini khas untuk semua bunga dalaman, tetapi paling ketara dalam bunga raya.

Sekiranya tidak dapat memindahkan tanaman ke tempat yang lebih terang, maka lampu tambahan akan diatur untuknya. Adalah disyorkan untuk menggunakan lampu lampu khas dan lampu pendarfluor untuknya. Mereka mengimbangi kekurangan cahaya matahari, sementara mereka tidak terlalu panas tanaman dan menghabiskan sedikit elektrik..

Dan jika cahaya dipilih dengan betul, mengapa daun menjadi kuning pada tanaman dalaman? Di beberapa spesies, fenomena ini diperhatikan kerana pencahayaan semak yang tidak rata. Untuk mengimbangi ini, periuk dibalik secara berkala. Oleh itu, bunga itu mendapat cahaya yang banyak..

Baja

Tumbuhan dalaman memerlukan makanan yang berterusan. Dengan kekurangan atau kelebihan zat, bunga itu bertindak balas dengan tanda-tanda tertentu.

  1. Magnesium. Apabila bintik-bintik kecil muncul di antara urat, yang secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran, mereka menunjukkan kekurangan magnesium. Secara beransur-ansur, warna tempat berubah menjadi oren, kemudian berubah menjadi merah.
  2. Tembaga. Dengan kelaparan tembaga, gejala yang sama diperhatikan seperti kekurangan magnesium, tetapi daunnya mulai kehilangan keanjalan.
  3. Mangan. Daun tanaman bertukar menjadi kekuningan-kelabu atau kuning-hijau. PH tanah yang tinggi juga kelihatan.
  4. Molibdenum. Kekurangan unsur ini ditunjukkan dengan menguning daun dan memutarnya..
  5. Nitrogen. Dengan kekurangan nitrogen, dedaunan menjadi cetek, menjadi hijau pucat, atau menjadi keputihan.
  6. Kalsium. Sekiranya hanya petua yang berubah menjadi kuning, maka ini menunjukkan kekurangan kalsium. Biasanya keadaan ini diperhatikan ketika menyiram tanaman dengan air yang tidak stabil dengan kandungan garam yang tinggi..

Untuk mengekalkan keseimbangan nutrien, anda harus memberi makan tanaman secara berkala dengan baja mineral atau organik. Di kedai khusus, terdapat persediaan yang dirancang khusus untuk kumpulan tanaman tertentu. Mereka mengandungi kompleks zat dan vitamin penting dalam jumlah yang diperlukan oleh tumbuhan.

Penyakit, perosak

Sebilangan besar perosak tumbuhan memakan getah, yang mempengaruhi batang dan tangkai bunga. Itulah sebabnya daun menjadi kuning pada bunga. Dengan jangkitan yang kuat, mereka merebak ke seluruh tanaman, yang mengakibatkan kematiannya. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda perlu memeriksa tanaman seminggu sekali..

Selalunya, perosak berikut terdapat pada bunga:

  1. Kerang, aphid. Perosak menetap di koloni pada daun. Kerana kerosakan yang disebabkan oleh parasit, daun berubah menjadi kuning, kemudian cepat berubah menjadi coklat, jatuh.
  2. Tungau labah-labah. Tumbuhan dalaman kegemarannya ialah bunga raya, balsam, begonia. Kehadiran kutu dapat dikenali oleh daun kuning dan sarang labah-labah di bahagian bawah daun. Sekiranya anda melihat dengan teliti, anda dapat melihat serangga kecil yang ringan di atasnya - tungau. Mereka memakan getah tanaman.

Untuk mengatasi perosak, perlu memproses bunga dengan persiapan khas. Biasanya, tiga aplikasi cukup untuk mengawal parasit. Namun, sekiranya berlaku jangkitan teruk, disarankan untuk membuang tanaman yang berpenyakit..

Selain memproses kilang itu sendiri, mereka mesti membasmi kuman di tempat periuk itu berada..

Selalunya, tanaman dalaman dipengaruhi oleh penyakit kulat. Apabila dijangkiti jangkitan, ia akan merosakkan satu daun demi satu sehinggalah seluruh tanaman mati. Dalam keadaan yang baik, kulat menyerang tanaman lain. Jangkitan kulat disebut ketika coklat, bintik-bintik kuning muncul, layu, jatuh, pengeringan daun. Geranium paling kerap terkena penyakit..

Untuk mengatasi penyakit kulat, tanaman diproses, pastikan memindahkannya ke dalam periuk baru, dengan hati-hati mengeluarkan substrat lama dari sistem akar.

Kesimpulannya

Sekiranya daun bunga menjadi kuning, apa yang harus dilakukan? Daunnya berubah warna, setiap hari semakin teruk, apa yang harus dilakukan dalam kes ini dan adakah pencegahan kemalangan seperti ini? Untuk mengelakkan hilangnya hiasan tanaman, perlu memberi makan bunga dengan baja kompleks tepat pada waktunya, memilih lokasi yang betul untuk periuk, dan juga mengikuti peraturan penjagaan.

Adalah berguna untuk melakukan pemeriksaan tanaman secara berkala untuk kehadiran perosak. Sekiranya perlu, disyorkan untuk menjalankan rawatan dengan persediaan khas.

Untuk mengelakkan perkembangan hama laba-laba, yang lebih suka udara kering, perlu menyemburkan tanaman, melembapkan udara di sekitarnya. Banyak perosak sensitif terhadap cahaya dan udara segar. Oleh kerana itu, penanam tidak membenarkan pertumbuhan daun yang kuat, mengeluarkan yang tidak perlu.

Dedaun yang menguning pada mana-mana tumbuhan menunjukkan bahawa ia tidak merasa selesa, keadaan yang salah diciptakan untuknya. Untuk menyingkirkan kekuningan, anda perlu menentukan punca dan menghapusnya..

Apa yang perlu dilakukan dan mengapa daun tanaman dalaman menjadi kuning

Penuaan bunga dalaman

Apa sahaja yang boleh dikatakan, ini adalah salah satu penyebab kekuningan daun yang paling biasa. Dalam kes ini, cukup untuk membuang ranting lama. Pemindahan juga tidak akan menyakitkan. Secara amnya, penjagaan tanaman harus diteruskan seperti sebelumnya. Tetapi kerana beberapa daun, bahkan yang lama, mati, disarankan untuk mencabut spesimen bunga di dalam periuk baru, luas dan penuh dengan substrat berkhasiat..

Perhatikan pilihan bahan yang betul untuk pot bunga. Sekiranya sebelumnya anda lebih suka plastik, mungkin sesuai untuk memindahkan bunga itu ke dalam periuk seramik untuk sementara waktu. Rimpang tanaman akan dapat "bernafas" melalui dinding berpori seperti pot bunga. Dianjurkan juga untuk menggunakan baja organik ke tanah. Oleh itu, masalah penuaan bunga rumah akan dapat diselesaikan..

Kekurangan kelembapan pada tanaman

Sekiranya hujung daun tanaman dalaman mula menguning secara aktif, sangat mungkin sebabnya terletak tepat pada kekurangan kelembapan pada substrat. Tidak selalu cukup memberi perhatian secara eksklusif pada tanah atas. Nampaknya gumpalan tanah tidak pernah kering terutama bagi anda, tetapi untuk sebab tertentu tanaman tidak menerima kelembapan yang mereka perlukan dalam jumlah yang mencukupi. Dan semua kerana sedikit kelembapan yang anda berikan pada bunga tetap ada di tanah, sementara rimpang tidak dapat dipenuhi dengan kelebihannya.

Sekiranya anda menanam tanaman yang suka kelembapan di rumah anda, pastikan untuk menambahkan penyemburan pada penyiraman biasa. Sekiranya anda mahu, anda juga boleh meletakkan bekas air kecil di dekat pot bunga. Oleh itu, iklim mikro tidak akan kering secara berlebihan di dalam bilik..

Kekurangan lampu

Bagaimana jika hujung bunga menjadi kuning? Cobalah untuk menilai tahap keadaan yang telah anda buat untuk menanam tanaman dalaman. Kadang-kadang alasan menguningnya dedaunan adalah dangkal - pencahayaan yang buruk di apartmen..

Penyelesaian masalahnya adalah seperti berikut: pindahkan pot bunga ke tempat lain, lebih baik menyala. Sekiranya anda tidak mempunyai pilihan ini, inilah masanya untuk mengetahui tentang faedah pencahayaan tambahan. Walau bagaimanapun, ingat bahawa banyak bergantung pada ciri-ciri tanaman anda. Tidak semua orang lebih suka cahaya terang, jadi dengan meletakkan spesimen tersebut di ambang tingkap, anda hanya akan membahayakannya..

Lebihan atau kekurangan baja

Tumbuhan dalaman yang berwarna kuning tidak menyenangkan mata penanam. Masalah ini mesti diatasi dengan segera. Tetapi pertama, tentukan punca kekuningan itu..

Ada kemungkinan bahawa ini adalah kekurangan substrat zat mineral:

  • magnesium. Kaji tanaman dengan teliti. Sekiranya bintik-bintik telah terbentuk di antara urat pada plat daun, yang hanya meningkat dari masa ke masa, masalahnya terletak pada kekurangan magnesium;
  • tembaga. Dedaunan bunga dalaman kehilangan ketegasan dan keanjalannya, bintik-bintik juga muncul;
  • mangan. Tumbuhan secara beransur-ansur mengambil warna kelabu kekuningan;
  • molibdenum. Tompok-tompok kuning muncul di antara urat tumbuhan, sementara daunnya sendiri melengkung;
  • nitrogen. Plat daun secara aktif menodai;
  • kalsium. Yellowness tidak muncul di seluruh pelat daun, tetapi secara eksklusif di hujungnya.

Sekiranya daun tanaman tertutup menjadi kuning, sangat mustahak untuk mengembalikan keseimbangan unsur mineral di dalam tanah..

Udara kering

Pada musim sejuk, udara di dalam bilik biasanya kering dan panas. Loji ini sering terletak di dekat bateri yang disertakan, yang sudah menjadi kesalahan. Akibatnya, iklim mikro dalaman menjadi tidak begitu baik untuk pertumbuhan dan perkembangan bunga. Anda boleh membetulkan keadaan dengan pelembap konvensional. Semburkan tanaman dengan lebih kerap, letakkan bekas berisi air berhampiran dengan pot bunga dengan hijau bilik. Pilihan yang ideal adalah mencari tempat untuk bunga dengan iklim mikro yang tidak begitu kering..

Serangan penyakit dan perosak

Kekuningan pada bunga sering kali disebabkan oleh penyakit atau serangan parasit. Oleh kerana kebanyakan serangga berbahaya lebih suka memakan getah sel tanaman, pertama sekali daun daun menderita dan mula aktif menjadi kuning. Selalunya agen penyebab penyakit ini adalah hama labah-labah. Sekiranya tidak ada yang dilakukan tepat pada waktunya, kilang itu akan mati..

Mawar sangat mudah diserang hama labah-labah. Menyukai getah sel aphids, serta skala serangga. Serangga seperti itu dapat meningkatkan jumlah koloni mereka dengan cepat. Oleh itu, sebaik sahaja bunga rumah dijangkiti, perlu memulakan prosesnya yang kompleks..

Warna kekuningan sering terjadi pada daun tumbuhan kerana pelbagai penyakit. Apa sebenarnya bunga yang dihidapinya adalah penyakit kulat. Dalam kes ini, disarankan tidak hanya merawat tanaman hijau dalaman, tetapi juga untuk memindahkannya, menggantikan komposisi tanah sepenuhnya. Kulat hidup di tanah, jadi rawatan dengan persiapan ubat sahaja tidak akan membuahkan hasil.

Cara menyelamatkan tanaman

Apabila bunga kediaman kegemaran anda tiba-tiba mula menderita daun kuning, tidak mustahil untuk mengenal pasti dan menghilangkan fokus masalah dengan cepat. Jauh lebih mudah untuk merawat tanaman sedemikian rupa untuk mencegah penyakit. Cuba memeriksanya secara berkala: jika parasit dijumpai, mulailah segera rawatan, sehingga seluruh koloni serangga terbentuk pada bunga anda. Melembapkan substrat adalah komponen penting lain dalam pemeliharaan kehijauan dalaman. Jangan lupa tentang langkah-langkah pencegahan asas, dan kemudian tidak perlu melawan kekuningan daun daun pada bunga rumah.

Daun kuning pada tanaman dalaman

Masalah daun kekuningan

Bunga dalaman suka dan memerlukan perhatian kepada diri mereka sendiri, seperti semua makhluk hidup di bumi, mereka ingin dilupakan, memperlakukan diri mereka dengan cinta. Setiap penjual bunga tahu mengenainya. Tetapi tidak jarang kita perhatikan masalah daun kekuningan pada tanaman dalaman..

Mana-mana penjual bunga, dan bukan hanya seorang pemula, menghadapi masalah ini. Mengapa daun menjadi kuning - mustahil untuk menyatakan alasannya, jika anda tidak tahu dalam keadaan apa bunga itu. Tetapi ada satu sebab yang biasa berlaku untuk semua tanaman..

Penuaan semula jadi adalah apabila daun tanaman dalaman menjadi kuning, penyakit seperti itu tidak dapat disembuhkan. Tanaman ini boleh menjadi muda, menyenangkan mata, tetapi perubahan daun adalah semula jadi.

Sekiranya tanaman tidak layu dan terus tumbuh, tetapi menyingkirkan daun yang berada di bawah, maka kita dapat menyimpulkan bahawa semuanya berjalan lancar. Tetapi terdapat banyak penyebab penyakit tumbuhan lain di mana daun kuning muncul..

Mengapa daun bertukar menjadi kuning dan bagaimana untuk mengelakkannya

  1. Salah satu sebab yang paling biasa adalah kelembapan tanah yang berlebihan. Kekerapan dan jumlah penyiraman berbeza bagi banyak spesies tumbuhan. Sebilangannya memerlukan banyak air, sementara yang lain tidak memerlukannya selama sebulan, atau mereka biasanya tidak dapat disiram semasa rehat, misalnya, pada bulan-bulan musim sejuk. Juga, banyak spesies tidak suka menyembur, proses ini memprovokasi penampilan bintik-bintik kuning. Dan juga sebaliknya, terdapat tumbuhan yang menyukai kelembapan yang kekurangan air. Tetapi di sini juga, anda perlu berhati-hati, kerana air harus menetap dan tidak sejuk, ini juga boleh mempengaruhi warna daun tanaman domestik. Seperti menyembur, semestinya lembut, dengan air pada suhu bilik. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini? Daun kekuningan

Anda perlu mengambil pendekatan halus untuk setiap tanaman yang tinggal di kediaman anda. Anda tidak perlu menyiram semua orang dengan cara yang sama, cari tanaman mana yang suka dan tidak suka kelembapan, bagaimana ia berkaitan dengan penyemburan, dan dari pengetahuan ini, buat setiap tanaman jadual penyiramannya sendiri. Lebih baik menyiram lebih kerap dan dalam jumlah yang lebih kecil supaya daun kuning tidak merosakkan penampilan tanaman.
Alasan lain untuk daun kuning pada tanaman adalah kemasukan pemanasan. Udara menjadi kering, yang memberi kesan negatif pada bunga, dan jika tanaman berada di dekat radiator, maka bunga itu tidak selesa dan menumpahkan dedaunan. Anda juga tidak perlu meletakkan bunga berhampiran alat pemanasan. Sekiranya anda melihat daun kuning pada bunga anda, maka anda perlu menyemburkannya sekerap mungkin, atau menggantung tuala basah di atas radiator, dan juga meletakkan mangkuk air di dekatnya. Dan jika anda mempunyai pelembap, hidupkan mengikut arah bunga dalaman.

Lindungi dari pendedahan kepada radiator

  • Draf adalah faktor yang tidak kurang berbahaya. Bunga boleh jatuh sakit, layu dan bertukar menjadi kuning. Jauhkan kegemaran anda dari pendingin hawa, kipas angin, dan tingkap yang kerap dibuka semasa musim sejuk. Sekiranya anda melihat bahawa tanaman itu menderita penyebabnya, pindahkan bunga itu ke lokasi yang memenuhi keperluannya..
  • Anda perlu memilih cara yang betul untuk menyuburkan tanaman dalaman anda agar tidak memusnahkannya. Ini juga bukan fakta yang tidak penting. Apa yang baik untuk satu tanaman boleh memudaratkan tanaman yang lain. Penyakit pada tumbuhan, yang paling sering terjadi, adalah klorosis, daun tanaman menjadi kuning, dan urat di atasnya tetap hijau. Baca dengan teliti arahan sebelum digunakan, bagaimana dan untuk tanaman mana bahan tambahan ini dibenarkan, yang ingin anda gunakan dalam kes ini atau kes itu. Jika tidak, daun kuning boleh merosakkan kehidupan haiwan kesayangan anda dengan serius..

    Baja untuk bunga dalaman

  • Tumbuhan rumah kita boleh menderita dan menjadi kuning akibat kekurangan zat besi di dalam tanah. Hydrangea dan azalea sangat bergantung pada ini..
  • Penyakit kulat juga boleh menyebabkan penyakit. Daunnya diwarnai dengan kuning kotor, kemudian seluruh pelat daun layu. Kulat adalah penyakit berjangkit yang berpindah dari bunga ke bunga, apalagi, dalam hal ini, tanah di mana tanaman berada juga rentan terhadap penyakit ini.
  • Terdapat juga pelbagai bunga yang disebut "kecantikan berubah-ubah". Nampaknya semua peraturan dan ciri dipatuhi, dan bunga menjadi kuning. Ini menunjukkan bahawa tanaman itu tidak selesa dengan jirannya, ia mula layu tanpa sebab. Oleh itu, tukarkan periuk atau keluarkan semua tanaman lain dari bunga seperti itu, ini pasti dapat membantu. Bunga ini merangkumi bunga mawar dalaman, tanaman yang sangat berbahaya.
  • Juga, daunnya boleh menjadi kuning kerana bunga itu tidak berjaya ditransplantasikan atau substrat dipilih dengan tidak betul. Atau bunga telah berubah lokasinya, ini juga memainkan peranan besar dalam kesihatan tanaman.
  • Virus pada tanaman dalaman

    Tumbuhan dalaman juga mudah dijangkiti. Ini adalah salah satu penyebab daun kuning yang paling tidak menyenangkan. Sekiranya anda melihat bahawa daun tanaman telah menyusut dan berubah menjadi kuning, maka segera pisahkannya dari tanaman lain, kerana jangkitannya adalah penyakit berjangkit. Dan semua tumbuhan boleh dijangkiti dan mati. Penyakit ini perlu dirawat, tetapi pertama-tama cari tahu apa jenis "jangkitan" yang menelan bunga anda.

    • Salah satu penyakit mengerikan yang menyerang bunga kita adalah penyakit kuning. Ia mempengaruhi sistem vaskular tumbuhan. Tidak ada metabolisme dalam tanaman, nutrien tidak melalui sistem sokongan hidup. Tanda-tanda penyakit kuning: bunga tidak tumbuh, kelopak dan daun kuning kelihatan jelek. Malangnya, bunga seperti itu ditakdirkan.
    • Virus yang biasa adalah penyakit mozek. Tompok-tompok mosaik, busur, garis-garis, bintang, cincin, garis-garis dengan pelbagai ukuran dan bentuk muncul di daun bunga. Dan tumbuh-tumbuhan mula kelihatan tidak semula jadi, permukaan daunnya keriting dan keriput. Namun, jangan risau, virus ini tidak banyak membahayakan tanaman..

    Penyakit mosaik

  • Sekiranya plak terbentuk di permukaan daun, seolah-olah ditaburkan dengan tepung, ini adalah cendawan serbuk. Hasil penyakit ini ialah daun mula melengkung ke dalam dan memperoleh warna kekuningan..
  • Perosak serangga

    Sering kali serangga perosak menetap di bunga dalaman, mereka membawa jangkitan pada cakarnya, dan juga perlahan-lahan membunuh tanaman dari dalam. Tanda pertama bahawa ada pepijat pada bunga kita adalah, sekali lagi, daun kuning yang lembap. Perhatikan dengan teliti dan anda dapat melihat serangga kecil ini: kutu daun, thrips, semut rumah dan banyak musuh tumbuhan lain. Bunga itu juga mesti diasingkan, kerana perosak dapat dengan mudah berpindah ke bunga tetangga. Anda boleh menyelesaikan masalah dengan bahan kimia.

    1. Kekuningan daun tanaman boleh disebabkan oleh hama labah-labah. Pertama, plak sarang laba-laba terbentuk, yang menyelimuti seluruh bunga, dan kemudian tanaman berubah menjadi kuning dan mula mengering. Perosak ini dapat memusnahkan semua tanaman kita dalam masa yang cukup singkat. Sangat sukar untuk melawan tungau, lebih senang "berpisah" dengan tanaman.
    2. Kutu daun memakan getah dari tanaman, menghisap jus melalui batang dan daunnya, bintik-bintik coklat-kuning terbentuk di tumbuhan dan bunga itu mulai mati. Biasanya terdapat banyak perosak ini dan sukar untuk menyingkirkan tanaman dari parasit ini..

    Aphid

  • Serangga skala, serangga yang sangat berbahaya, berkembang biak dengan cepat, menghasilkan sebilangan besar telur. Ia tidak hanya mempengaruhi bunga, tetapi juga tanah. Pada tanaman yang berbeza anda dapat melihat serangga skala yang berlainan, mereka berubah warna, bentuk, ukuran bergantung pada tanaman tempat mereka tinggal. Bug ini menyumbat liang-liang tanaman, bunga berubah menjadi kuning kerana kekurangan oksigen dan mati.
  • Cara menyelamatkan bunga

    Daun boleh menjadi kuning kerana pelbagai sebab, tindakan selanjutnya adalah menyelamatkan "kegemaran hijau" kita. Daun manja mesti dipotong segera. Cuba cari punca sebenar daun kuning pada bunga.

    Sekiranya terdapat penyakit berjangkit dan penyakit dari perosak, yang terbaik adalah menanamkan bunga ke tanah baru, setelah melakukan pra-tanaman.

    Tuangkan akar dengan larutan kalium permanganat yang lemah, dan rawat luka dengan serbuk karbon aktif. Buang perosak dengan pelbagai jenis bahan kimia yang dihasilkan khas untuk setiap jenis serangga berbahaya. Dengan berhati-hati merawat tanaman yang berpenyakit akan memberi kehidupan baru pada bunga anda.

    Top