Kategori

1 Herba
Mengapa yucca mungkin tidak mekar?
2 Bonsai
Taman Kanada naik: ciri-ciri mawar dan kelebihannya
3 Pokok renek
Cara menghilangkan hama labah-labah pada tanaman dalaman: kaedah perjuangan, pencegahan
4 Herba
Alyssum: penerangan, penanaman dan penjagaan

Image
Utama // Herba

Bromeliad: penjagaan rumah.


Perwakilan spektakuler dari keluarga bromeliad baru-baru ini mengambil tempat yang sah di antara tanaman dalaman yang lain, tetapi telah memenangi hati banyak tukang kebun. Hari ini terdapat eksotik terang untuk setiap selera yang dijual.

Kedai menerima pelbagai jenis spesies dengan nama umum yang sama "bromeliad mix". Ini termasuk guzmania, ehmeya, vriezia, cryptantus, tillandsia dan lain-lain. Ini, sebagai peraturan, sudah menjadi bromeliad dewasa..

Setelah berbunga, yang dapat berlangsung dari beberapa minggu hingga beberapa bulan, roset ibu mati, dan pucuk lateral baru muncul di pangkal. Sekiranya dikehendaki, anda boleh menanam bromeliad sepenuhnya dari mereka, tetapi untuk ini anda perlu bersabar dan mempunyai pengetahuan khas.

Varieti bromeliad

Keluarga bromeliad diwakili oleh sebilangan besar spesies, di antaranya terdapat kedua-dua epifit dan tumbuhan terestrial.

Sistem akar bromeliad terestrial yang berkembang dengan baik menyimpannya di dalam tanah dan membekalkannya dengan air dan nutrien. Secara semula jadi, spesies ini tumbuh di tanah yang terdiri dari pelbagai komposisi: hutan, berpasir, bergelombang, masin, berbatu.

Kumpulan ini merangkumi bromeliad (nanas jambul besar, cryptantus dan lain-lain) dengan daun berdaging berkilat, yang mengekalkan bekalan air yang membantu tanaman bertahan dari musim kemarau. Kumpulan ini merangkumi wakil dari jenis sukulen (hechtia, dikkia, orthophytum) yang tinggal di padang pasir.

Merawat mereka tidak jauh berbeza dengan merawat tanaman rumah biasa. Untuk penanaman, digunakan campuran humus, gambut, pasir dan tanah yang subur. Disiram dengan air lembut tanpa menyiram substrat.

Sebilangan besar bromeliad adalah epiphytes. Echemea, bilbergia, viresia mempunyai akar kecil yang dapat menahan tanaman di tanah, pada penyokong dan bahkan di permukaan yang halus.

Khasiat dan bekalan air berasal dari daun. Bilah daun menyerupai alur, dan pangkalan yang diperluas membentuk corong, di tengahnya air dan bahan organik terkumpul - debu, zarah daun, serangga kecil.

Bromeliad atmosfera juga hidup di dahan pokok, daun, batu dan kaktus, tetapi rosetnya tidak terkumpul air. Tetapi daun, ditutup dengan rambut atau sisik, tidak hanya mengumpulkan titisan hujan, embun dan zarah debu, tetapi juga menyerap kelembapan dari udara.

Cara memilih bromeliad?

Penjagaan sebahagian besarnya ditentukan oleh keadaan di mana tumbuhan hidup di alam semula jadi. Oleh itu, beli bromeliad hanya setelah anda yakin bahawa anda dapat memberikan suhu, kelembapan dan tahap cahaya yang diperlukan..

  1. Daun rapuh yang halus adalah ciri tumbuhan yang hidup dalam keadaan suhu dan kelembapan yang tinggi..
  2. Bromeliad yang tumbuh di hutan mempunyai sebilangan besar daun lebar..
  3. Daun keras dan berduri menunjukkan bahawa ia adalah xerofit, tinggal di padang pasir.

Suhu

Pada spesies tropika (nanas, gusmania, vriezia, cryptantus), tempoh dorman lemah, oleh itu, sepanjang tahun suhu dikekalkan dalam 23-26 ° C.

Spesies subtropika (bilbergia, neoregalia, echmea) pada musim sejuk disimpan pada suhu 8-12 ° C.

Substrat

Bagi epiphytes, kesuburan tanah tidak menjadi masalah, perkara utama adalah bahawa substrat adalah air dan udara yang telap. Bagi mereka, campuran kulit kayu cemara, sphagnum, tanah berdaun atau humus dan pasir yang longgar disediakan.

Untuk bromeliad takungan, substrat yang lebih kaya disediakan dari tanah berdaun, humus, sphagnum, tanah liat yang diperluas, arang batu dan kulit kayu. Tumbuhan dewasa memerlukan tanah berasid, dengan pH 4.8-6.

Di bahagian bawah periuk, pastikan untuk menuangkan lapisan tanah liat, kerikil atau penutup lubang saliran dengan pecahan.

Sebelum berbunga, roset berkembang selama beberapa tahun, tetapi berbunga itu sendiri berlangsung dari 2-3 minggu hingga beberapa bulan. Bunga bromeliad biasanya berumur pendek dan tidak menarik, tetapi dikelilingi oleh bracts yang menarik. Setelah berbunga, roset mati.

Menyiram

Bromeliad mempunyai sistem akar yang lemah. Tumbuhan tidak boleh diberi makan berlebihan, dan tanah tidak boleh terlalu lembap. Semasa menyiram, air dituangkan ke saluran keluar, substrat dibasahi hanya setelah pengeringan. Pada musim panas, daun disembur dengan botol semburan dua kali sehari..

Semasa pertumbuhan aktif, dua minggu sekali, air diganti dengan larutan baja kompleks cair. Dalam kes ini, kepekatannya harus 5-6 kali lebih rendah daripada yang ditunjukkan pada bungkusan.

Cahaya matahari langsung hanya selamat untuk nanas, cryptantus dan neoregalia marbled. Sebilangan besar bromel berkembang dengan pencahayaan yang terang tetapi tersebar. Dalam cuaca panas, mereka mesti teduh..

Pembiakan

Pada akhir berbunga, patah menjadi pudar. Pada masa ini, pucuk lateral baru terbentuk di dasar saluran keluar. Anda perlu memberi mereka beberapa bulan sehingga mereka cukup kuat, memperoleh 5-6 daun dan akarnya sendiri. Masa terbaik untuk menanam adalah dari bulan Februari hingga April. Roset muda dipotong dengan pisau tajam, dikeringkan dan ditaburkan dengan arang hancur.

Pasu kecil dipenuhi dengan tanah ringan. Anak benih dibetulkan dengan baik. Sehingga akar muncul, hanya tanah yang perlu disiram, mengelakkan penumpukan air. Rooting lebih cepat pada suhu dan kelembapan yang tinggi, jadi lebih baik menggunakan rumah hijau khas. Selepas 2 bulan, tanaman akan berakar. Dengan penjagaan yang betul, bromeliad mekar dalam 1,5-2 tahun.

Video: cara menjaga ehmeya

Cara merawat gusmania?

Guzmania, atau gusmania - tanaman setinggi 30–35 cm dengan roset berbentuk corong daun hijau. Di beberapa spesies, mereka berubah menjadi merah terang semasa berbunga..

Mekar pada bulan April atau Ogos. Semasa penanaman, adalah mungkin untuk memperluas gamut warna dengan ketara dan hari ini anda dapat menjumpai tumbuh-tumbuhan tidak hanya dengan warna merah dan merah jambu, tetapi juga perbungaan putih, kuning, oren, ungu, merah dan hampir berbentuk lonjakan hitam.

Ini adalah wakil termofilik keluarga bromeliad. Pada musim panas, suhu disimpan dalam lingkungan 23-27, pada musim sejuk - 16-18 ° C. Untuk pertumbuhan normal, kelembapan udara yang tinggi (sekurang-kurangnya 70%) dan pencahayaan yang terang, tetapi tersebar diperlukan. Kerana kekurangan cahaya, tanaman mungkin tidak mekar.

Tumbuh di dalam periuk dengan diameter 10-12 cm. Bekas diisi ½ dengan tanah liat atau kerikil yang diperluas, dan substrat dituangkan ke atas. Apabila tanah surut, segar.

Pemindahan dan penyiraman gusmania, video:

Guzmania dipindahkan setiap 2-3 tahun sekali.

Keistimewaan penjagaan adalah penyiraman. Air lembut dituangkan dengan teliti ke dalam saluran keluar, tetapi jangan biarkan ia bertakung, kerana pelbagai zarah organik - debu, midges - busuk, mencemarkan air.

Berikutan ini, daun juga busuk. Oleh itu, tanaman disimpan di dalam rumah dan tidak pernah dibawa keluar ke udara terbuka..

Untuk memastikan kelembapan udara yang tinggi, disarankan untuk meletakkan periuk tanaman ke dalam dulang berisi kerikil dan air..

Seperti bromeliad epifit lain, guzmania disebarkan oleh pucuk yang terbentuk setelah kematian saluran keluar ibu, dan oleh biji, yang diperoleh dengan pendebungaan buatan.

Adakah anda menyukai artikel itu? Tunjukkan kepada rakan anda:

Bromelia - penjagaan rumah, jenis dan nama, tanda dan takhayul

Bromeliad adalah salah satu tanaman tropika yang paling indah dan menakjubkan yang sering ditanam oleh tukang kebun di luar habitat semula jadi mereka, khususnya di pangsapuri kami. Milik keluarga Bromeliad, yang mempunyai kira-kira 50 spesies. Tanah air tanaman ini adalah kawasan tropika dan subtropik Amerika.

Bunga itu menarik dengan penampilannya, yang bahkan sebelum berbunga mempunyai nilai hiasan yang hebat. Namun, secantik tanaman ini, ia sangat menuntut. Menjaga kelembapan tinggi, dekat dengan tropis, di rumah sukar, jadi merawat bromeliad memerlukan kemahiran tertentu dari penanam bunga.

Ciri-ciri bunga bromeliad dalaman

Bahagian luar tanaman yang paling menarik adalah bunga-bunga cerahnya, ia terdapat dalam pelbagai warna: dari merah jambu pucat hingga ungu. Berkat kerja penternak dalam florikultur, tanaman dengan bunga putih dan merah juga dijumpai. Daun bromeliad, yang boleh tumbuh hingga 50 cm, besar dan lebat, beberapa spesies mungkin mempunyai duri kecil di tepinya.

Daun membentuk roset untuk pengumpulan kelembapan di habitat semula jadi mereka. Saluran yang sama bertujuan untuk menyiram tanaman di rumah. Sistem akar bromeliad tidak dapat disebut dengan baik, dan oleh itu bunga menerima sebahagian besar kelembapan melalui saluran keluar.

Bunga bromeliad dapat dikumpulkan dalam perbungaan sederhana dan kompleks, mempunyai perianth ganda. Bracts berwarna terang. Bromeliad terdapat dalam kapsul atau beri yang dapat tumbuh bersama menjadi biji. Sebagai peraturan, soket ibu mati dengan segera setelah berbunga, tetapi pucuk samping tetap ada - dengan bantuannya tanaman dapat dibiakkan..

Dengan penyiraman biasa dan pemakaian top, bromeliad dapat mekar selama 2-3 tahun hidup. Tumbuhan ini hanya berbunga sekali dalam setiap kitaran hidup, setelah itu mati.

Nama spesies bromeliad

Keluarga Bromeliad merangkumi kira-kira 3.000 nama spesies, tetapi epiphytes terkenal dalam florikultur, ditunjukkan dalam foto - tanaman yang sistem akarnya sangat diperlukan untuk pemasangan pada batang pokok:

  • ehmeya;
  • guzmania;
  • cryptantus.

Ehmeya adalah abadi yang terkenal dengan hiasan daun berkulit dan perbungaan besar yang terang. Panjang spesimen dalam ruangan mencapai 30-90 cm, sementara di lingkungan semula jadi, Echmeya kadang-kadang tumbuh hingga 2 m. Daun bunga panjang - hingga 50 cm, mempunyai bentuk linier atau seperti tali pinggang, dan corak kacau. Tepi bilah daun boleh runcing atau bulat. Di pangkalnya, daun echmeia dilipat menjadi roset dengan corong di tengahnya.

Semasa berbunga, perbungaan berbentuk lonjakan besar atau kapitit muncul di tanaman, yang memiliki peduncle padat. Satu perbungaan boleh mengandungi banyak warna bunga merah jambu, ungu dan biru. Ehmeya adalah tumbuhan beracun, jusnya dapat merengsakan kulit, jadi anda perlu merawat tanaman eksotik dengan sarung tangan.

Guzmania adalah tumbuhan tropika yang dicirikan oleh daun berkilat memanjang yang dikumpulkan dalam roset, dari mana perbungaan dalam bentuk telinga muncul. Perbungaan terbentuk dari daun-daun yang terang, di antaranya terdapat bunga kecil putih dan kuning. Pembungaan berlangsung selama 4 bulan, selepas itu tanaman mengering.

Terdapat beberapa jenis guzmania, masing-masing dengan berbunga unik:

  • guzmania merah darah - perbungaan corymbose, terdiri daripada 7-12 bunga, ketika berbunga, daun menjadi merah kaya;
  • mozek guzmania - roset bunga kelihatan menarik bahkan sebelum berbunga. Spesies ini dicirikan oleh daun panjang dengan jalur hijau dan coklat merah;
  • buluh guzmania - perbungaan dibentuk oleh bracts warna merah jambu atau merah terang.

Criptanthus adalah "bintang bumi", yang abadi, ciri khasnya ialah ketiadaan batang. Bunga tumbuhan terletak di dedaunan yang lebat, jadi sukar untuk melihatnya. Jalur daun panjang boleh mempunyai warna yang berbeza: hijau, kuning, merah, putih.

Tepi daunnya bergelombang, bergerigi, dan mengimbangi perbungaan putih yang tidak terlalu menarik. Criptanthus adalah wakil bromeliad terkecil dan paling aneh.

Ciri-ciri merawat bromeliad di rumah

Semua jenis bromeliad mempunyai syarat yang serupa untuk menjaga keadaan, yang utama adalah kelembapan udara dan tanah yang tinggi, jadi tidak terlalu sukar untuk merawatnya. Air bunga dari penyiram hanya dengan air lembut pada suhu bilik. Bunga itu akan mendapat pancuran mandian air panas semasa musim panas. Untuk pengairan, anda juga boleh menggunakan air rebusan atau air hujan..

Tanda-tanda lain yang mungkin menunjukkan penjagaan yang tidak betul:

  • petua daun kering menunjukkan bahawa udara di dalam ruangan tidak cukup lembap, dan tidak ada cairan di saluran bunga untuk waktu yang lama (penyemburan dan penyiraman secara berkala diperlukan, dilakukan bukan hanya melalui substrat, tetapi juga melalui saluran keluar);
  • bintik-bintik coklat muda di daun mungkin bermaksud bahawa bunga berada di tempat yang terlalu terang (semasa matahari aktif, tanaman perlu dilorekkan);
  • jika daun menjadi sangat gelap, suhu bilik tidak cukup tinggi;
  • jika bunga berhenti tumbuh, dan daun menjadi lesu dan terkulai, tanaman itu terlalu sejuk atau mengalami air bertakung di substrat (tanah atas mesti dikeringkan dan disiram ketika tanah mengering).
Daun bromeliad harus disapu dengan spons basah, dan dalam cuaca panas anda boleh melakukan ini beberapa kali sehari. Berkat ini, debu tidak akan menetap di atasnya, dan bunga akan kelihatan sihat..

Keadaan yang sama pentingnya untuk menanam bunga adalah kehadiran periuk yang cukup luas dan lapisan saliran di dalamnya. Periuk harus mempunyai lubang agar air berlebihan keluar, dan piring yang akan mengalirkannya. Air yang terkumpul di dalamnya mesti dicurahkan setiap hari. Piring juga boleh digunakan untuk menjaga udara lembab: kerikil atau tanah liat yang diperluas dituangkan ke dalamnya, dan periuk diletakkan di atas. Ini akan membantu menjaga akar daripada cairan bertakung dan pada masa yang sama melembapkan udara di sekitar kilang..

Substrat

Kesuburan tanah tidak begitu penting, tetapi tanah harus sedikit berasid, mudah meresap ke udara dan air. Penyelesaian terbaik adalah menggunakan substrat orkid. Anda boleh menyediakan substrat sendiri dengan mencampurkan komponen berikut dalam nisbah 4: 2: 1: 1:

Oleh kerana tanah mesti dikeringkan, arang atau tanah liat yang diperluas dapat dimasukkan ke dalam substrat. Di tanah yang diambil dari kebun, bunga tropika tidak berakar.

Lokasi dan pencahayaan

Bunga itu boleh diletakkan di tempat yang terang, dan di tempat teduh separa. Keadaan utama lokasi ini adalah ketiadaan cahaya matahari langsung yang terik. Sekiranya bunga masih berdiri di tepi tingkap menghadap ke selatan, pada waktu siang, perlu dibuat bayangan untuknya dengan bantuan tirai, kain kasa atau kertas lut.

Pada musim sejuk, bromeliad mungkin tidak memiliki sinar matahari yang cukup, jadi phytolamp dapat digunakan untuk penerangan. Namun, dengan menggunakan lampu, anda tidak boleh mengarahkannya ke bunga: aliran cahaya mesti diarahkan ke siling.

Suhu

Suhu udara optimum pada musim bunga dan musim panas ialah + 23-25˚C. Pada musim sejuk, adalah wajar untuk mengekalkan suhu + 15-17˚C. Apabila suhu turun hingga + 10-12˚C, tanaman mati. Bromeliad tidak bertolak ansur dengan arus deras dan arus udara sejuk, jadi lebih baik jangan memasang kipas dan penghawa dingin di bilik dengan loji. Adalah perlu untuk mengudarakan bilik, tetapi pada masa yang sama jangan membuka pintu ke bilik. Sekiranya tidak ada draf di dalam ruangan, bunga itu dapat ditinggalkan dalam cuaca hangat dengan tingkap terbuka..

Kelembapan air dan udara

Bromelia adalah bunga yang suka kelembapan yang memerlukan penyiraman yang sistematik tetapi sederhana. Pada musim panas, tanaman boleh disiram sekali 1-2 hari jika lapisan atas substrat kering. Sekiranya tanah tetap basah sehari selepas menyiram, penyemburan tanah dengan botol penyembur sudah mencukupi. Pada musim sejuk, anda perlu mengurangkan penyiraman hingga 1 kali seminggu..

Anda boleh menyiram tanaman bukan hanya melalui tanah, tetapi juga melalui soket untuk mengumpulkan kelembapan. Prosedur ini hanya dapat dilakukan pada musim panas dan dengan syarat ada penerangan yang mencukupi..

Kelembapan udara mestilah dalam lingkungan 60-80%. Anda boleh mengekalkan tahap ini dengan menggunakan pelembap, memasang bekas dengan tanaman di dekat akuarium, atau penyemburan biasa (sekurang-kurangnya 2 kali sehari pada musim panas). Anda dapat mengekalkan tahap kelembapan yang tinggi dengan meletakkan bromeliad di sebelah tanaman yang menyukai kelembapan lain: transpirasi sendi akan membantu mengekalkan kelembapan pada 70%.

Baja dan makanan

Persenyawaan diperlukan semasa pertumbuhan bunga aktif. Untuk memberi makan bromeliad, larutan baja mineral digunakan, yang mesti digunakan pada tanah dari bulan Mac hingga Ogos. Kekerapan memberi makan adalah sekali setiap 20 hari; pada musim sejuk, satu makan cukup setiap 6 minggu. Terdapat 2 jenis pakaian:

  • basal (membaja substrat);
  • daun (menyemburkan daun dengan larutan baja).

Pembiakan

Bromeliad dapat disebarkan oleh pucuk yang terbentuk di pangkalnya. Mereka muncul setelah berbunga tanaman ibu, tetapi tunas akan siap ditanam di dalam pasu terpisah hanya setelah 2-3 bulan, ketika mereka semakin kuat dan menjadi lebih besar. Kemudian pucuk mesti dipisahkan: lebih baik melakukan ini dengan tangan anda, kerana anda boleh merosakkan tenunan tanaman ibu dengan pisau dengan mudah.

Pucuk muda, yang sudah mempunyai sistem akarnya sendiri, mesti ditanam di tanah yang nutrien, sama seperti yang digunakan untuk bunga dewasa. Sebelum menanam, tanah mesti dibasahi. Lebih baik segera memilih periuk yang cukup luas, kerana apabila pucuk tumbuh menjadi tanaman penuh, pemindahannya tidak akan diperlukan segera.

Rooting tunas berlaku dalam 2 bulan. Pada masa ini, penting untuk menjaga suhu yang stabil di dalam bilik (sekurang-kurangnya + 20˚C) dan memastikan kelembapan tanah yang berterusan, mencegah pengasamannya. Bromeliad disebarkan oleh tunas mekar dalam 2-2,5 tahun dengan penjagaan yang betul.

Pindahkan

Selalunya tidak perlu menanam semula bromeliad, jika tidak, tumbuhan itu mungkin mati. Walau bagaimanapun, perlu dipindahkan jika akarnya tumbuh dengan kuat dan tidak masuk ke dalam periuk lama. Bekas baru untuk bunga harus 2-5 cm lebih lebar dari yang sebelumnya, bergantung pada seberapa banyak sistem akar telah dikembangkan. Bahan dari mana periuk dibuat tidak penting - bromeliad tumbuh dengan baik di dalam bekas plastik, kayu dan tanah liat.

Bunga itu mesti dikeluarkan dari periuk lama, jika boleh, bersihkan tanah lama tanpa merosakkan akarnya. Tanah anggrek sesuai untuk dipindahkan ke dalam bekas baru. Masukkan ke dalam periuk dan buat sedikit kemurungan untuk bunga. Lubang harus disiram dengan air lembut pada suhu bilik, masukkan tanaman di dalamnya dan taburkan dengan tanah. Semasa pemindahan, bumi perlu diketatkan dengan ringan sehingga bunga tetap kuat di substrat baru.

Penyakit, perosak dan kaedah menanganinya

Perosak yang paling biasa pada bromeliad adalah thrips, hama labah-labah dan serangga skala. Pencegahan perosak umum:

  • mengekalkan kelembapan udara yang tinggi;
  • jangan letakkan bunga yang baru anda beli dari kedai di sebelah bromeliad;
  • periksa setiap hari tanaman yang berada di luar dalam cuaca panas.

Thrips mudah dikenali dengan tanda berkilatnya dan bintik-bintik putih pada daun tanaman. Serangga bermula di bahagian dalam daun, yang mati dengan cepat jika tidak dirawat. Keadaan yang baik untuk perosak - udara kering dan hangat. Untuk menyingkirkannya, bunga perlu disembur dengan racun serangga (Actellik, Fitoverm), dan ditutup dengan beg plastik selama sehari.

Tungau labah-labah sering menetap di bahagian belakang daun, yang ditutup dengan titik-titik putih kecil. Jaring nipis di daun juga dapat menunjukkan perosak. Kutu sering bermula di ruangan dengan udara kering, jadi penyemburan bunga secara sistematik akan menjadi pencegahan terbaik. Sekiranya perosak tersebut akhirnya dilenyapkan, bromeliad mesti dirawat dengan acaricide atau insectoacaricide (Bicol, Envidor, Akarin, Neoron). Anda perlu menjalankan 3 rawatan dengan selang 4 hari.

Tanda luar serangga skala adalah sisik pucat atau coklat yang melekat erat pada daun. Pencegahan terdiri daripada penyiaran bilik secara berkala, penyemburan dan pemeriksaan kilang. Kaedah rawatan:

  • sikat sarung daun dari daun;
  • merawat tanaman bergantung pada tahap kerosakan: dengan yang lemah - dengan larutan alkohol dengan sabun, dan dengan yang kuat - dengan sediaan kimia (Aktellik atau Phosbecid).
Perisai

Bromeliad jarang jatuh sakit, tetapi kemunculan penyakit kulat - cendawan serbuk, yang terbentuk pada daun dan pucuk muda, adalah mungkin. Spora cendawan serbuk muncul sebagai bola coklat. Sekiranya tidak dirawat, plak menjadi gelap dan menjadi lebih tebal. Anda boleh menyembuhkan penyakit ini dengan racun kulat (Fundazol, Topaz).

Tanda dan takhayul yang berkaitan dengan bunga dalaman

Walaupun ada beberapa takhayul yang berkaitan dengan bromeliad, semuanya positif. Dipercayai bahawa bunga itu mempunyai kemampuan untuk meningkatkan mood orang dan membawa ketenangan jiwa di rumah. Semasa merawat bromeliad, rutin harian anda menjadi teratur dan stabil. Adalah berguna untuk menumbuhkan bunga bagi orang yang kehidupan dan pekerjaannya penuh dengan pengalaman yang kerap..

Bunga cenderung menarik tenaga positif ke dalam rumah dan melindungi aura pemiliknya dari orang yang tidak diinginkan.

Bromeliad juga membantu mengatasi keraguan diri dan melepaskan kreativiti. Oleh itu, akan berguna untuk memasang bunga di bilik kanak-kanak atau di pejabat orang yang kreatif. Merawat bunga membantu menghilangkan tekanan, mula berfikir secara positif dan melihat sisi positif dalam apa jua keadaan..

Bromeliad boleh menjadi simbol kesejahteraan rumah dan kewangan. Oleh kerana kilang memerlukan penjagaan yang rapi, ia dapat mengajar pemiliknya untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab terhadap pekerjaan mereka, dengan tekun menyelesaikan tugas dan mencapai tujuannya..

Soalan yang sering berkembang

Walaupun bromeliad memerlukan perawatan yang rapi dan pengawasan yang berterusan, tempoh berbunga pasti bernilai usaha. Walaupun tanaman ibu mati setelah berbunga, selalu ada kesempatan untuk terus membiakkan bunga eksotik dengan bantuan tunas, dan memperkaya koleksi dengan spesimen muda..

Bromeliad adalah salah satu tanaman tropika yang paling indah dan menakjubkan yang sering ditanam oleh tukang kebun di luar habitat semula jadi mereka, khususnya di pangsapuri kami. Milik keluarga Bromeliad, yang mempunyai kira-kira 50 spesies. Tanah air tanaman ini adalah kawasan tropika dan subtropik Amerika.

Bunga itu menarik dengan penampilannya, yang bahkan sebelum berbunga mempunyai nilai hiasan yang hebat. Namun, secantik tanaman ini, ia sangat menuntut. Menjaga kelembapan tinggi, dekat dengan tropis, di rumah sukar, jadi merawat bromeliad memerlukan kemahiran tertentu dari penanam bunga.

Ciri-ciri bunga bromeliad dalaman

Bahagian luar tanaman yang paling menarik adalah bunga-bunga cerahnya, ia terdapat dalam pelbagai warna: dari merah jambu pucat hingga ungu. Berkat kerja penternak dalam florikultur, tanaman dengan bunga putih dan merah juga dijumpai. Daun bromeliad, yang boleh tumbuh hingga 50 cm, besar dan lebat, beberapa spesies mungkin mempunyai duri kecil di tepinya.

Daun membentuk roset untuk pengumpulan kelembapan di habitat semula jadi mereka. Saluran yang sama bertujuan untuk menyiram tanaman di rumah. Sistem akar bromeliad tidak dapat disebut dengan baik, dan oleh itu bunga menerima sebahagian besar kelembapan melalui saluran keluar.

Bunga bromeliad dapat dikumpulkan dalam perbungaan sederhana dan kompleks, mempunyai perianth ganda. Bracts berwarna terang. Bromeliad terdapat dalam kapsul atau beri yang dapat tumbuh bersama menjadi biji. Sebagai peraturan, soket ibu mati dengan segera setelah berbunga, tetapi pucuk samping tetap ada - dengan bantuannya tanaman dapat dibiakkan..

Dengan penyiraman biasa dan pemakaian top, bromeliad dapat mekar selama 2-3 tahun hidup. Tumbuhan ini hanya berbunga sekali dalam setiap kitaran hidup, setelah itu mati.

Nama spesies bromeliad

Keluarga Bromeliad merangkumi kira-kira 3.000 nama spesies, tetapi epiphytes terkenal dalam florikultur, ditunjukkan dalam foto - tanaman yang sistem akarnya sangat diperlukan untuk pemasangan pada batang pokok:

Ehmeya adalah abadi yang terkenal dengan hiasan daun berkulit dan perbungaan besar yang terang. Panjang spesimen dalam ruangan mencapai 30-90 cm, sementara di lingkungan semula jadi, Echmeya kadang-kadang tumbuh hingga 2 m. Daun bunga panjang - hingga 50 cm, mempunyai bentuk linier atau seperti tali pinggang, dan corak kacau. Tepi bilah daun boleh runcing atau bulat. Di pangkalnya, daun echmeia dilipat menjadi roset dengan corong di tengahnya.

Semasa berbunga, perbungaan berbentuk lonjakan besar atau kapitit muncul di tanaman, yang memiliki peduncle padat. Satu perbungaan boleh mengandungi banyak warna bunga merah jambu, ungu dan biru. Ehmeya adalah tumbuhan beracun, jusnya dapat merengsakan kulit, jadi anda perlu merawat tanaman eksotik dengan sarung tangan.

Guzmania adalah tumbuhan tropika yang dicirikan oleh daun berkilat memanjang yang dikumpulkan dalam roset, dari mana perbungaan dalam bentuk telinga muncul. Perbungaan terbentuk dari daun-daun yang terang, di antaranya terdapat bunga kecil putih dan kuning. Pembungaan berlangsung selama 4 bulan, selepas itu tanaman mengering.

Terdapat beberapa jenis guzmania, masing-masing dengan berbunga unik:

  • guzmania merah darah - perbungaan corymbose, terdiri daripada 7-12 bunga, ketika berbunga, daun menjadi merah kaya;
  • mozek guzmania - roset bunga kelihatan menarik bahkan sebelum berbunga. Spesies ini dicirikan oleh daun panjang dengan jalur hijau dan coklat merah;
  • buluh guzmania - perbungaan dibentuk oleh bracts warna merah jambu atau merah terang.

Criptanthus adalah "bintang bumi", yang abadi, ciri khasnya ialah ketiadaan batang. Bunga tumbuhan terletak di dedaunan yang lebat, jadi sukar untuk melihatnya. Jalur daun panjang boleh mempunyai warna yang berbeza: hijau, kuning, merah, putih.

Tepi daunnya bergelombang, bergerigi, dan mengimbangi perbungaan putih yang tidak terlalu menarik. Criptanthus adalah wakil bromeliad terkecil dan paling aneh.

Ciri-ciri merawat bromeliad di rumah

Semua jenis bromeliad mempunyai syarat yang serupa untuk menjaga keadaan, yang utama adalah kelembapan udara dan tanah yang tinggi, jadi tidak terlalu sukar untuk merawatnya. Air bunga dari penyiram hanya dengan air lembut pada suhu bilik. Bunga itu akan mendapat pancuran mandian air panas semasa musim panas. Untuk pengairan, anda juga boleh menggunakan air rebusan atau air hujan..

Tanda-tanda lain yang mungkin menunjukkan penjagaan yang tidak betul:

  • petua daun kering menunjukkan bahawa udara di dalam ruangan tidak cukup lembap, dan tidak ada cairan di saluran bunga untuk waktu yang lama (penyemburan dan penyiraman secara berkala diperlukan, dilakukan bukan hanya melalui substrat, tetapi juga melalui saluran keluar);
  • bintik-bintik coklat muda di daun mungkin bermaksud bahawa bunga berada di tempat yang terlalu terang (semasa matahari aktif, tanaman perlu dilorekkan);
  • jika daun menjadi sangat gelap, suhu bilik tidak cukup tinggi;
  • jika bunga berhenti tumbuh, dan daun menjadi lesu dan terkulai, tanaman itu terlalu sejuk atau mengalami air bertakung di substrat (tanah atas mesti dikeringkan dan disiram ketika tanah mengering).
Daun bromeliad harus disapu dengan spons basah, dan dalam cuaca panas anda boleh melakukan ini beberapa kali sehari. Berkat ini, debu tidak akan menetap di atasnya, dan bunga akan kelihatan sihat..

Keadaan yang sama pentingnya untuk menanam bunga adalah kehadiran periuk yang cukup luas dan lapisan saliran di dalamnya. Periuk harus mempunyai lubang agar air berlebihan keluar, dan piring yang akan mengalirkannya. Air yang terkumpul di dalamnya mesti dicurahkan setiap hari. Piring juga boleh digunakan untuk menjaga udara lembab: kerikil atau tanah liat yang diperluas dituangkan ke dalamnya, dan periuk diletakkan di atas. Ini akan membantu menjaga akar daripada cairan bertakung dan pada masa yang sama melembapkan udara di sekitar kilang..

Substrat

Kesuburan tanah tidak begitu penting, tetapi tanah harus sedikit berasid, mudah meresap ke udara dan air. Penyelesaian terbaik adalah menggunakan substrat orkid. Anda boleh menyediakan substrat sendiri dengan mencampurkan komponen berikut dalam nisbah 4: 2: 1: 1:

Oleh kerana tanah mesti dikeringkan, arang atau tanah liat yang diperluas dapat dimasukkan ke dalam substrat. Di tanah yang diambil dari kebun, bunga tropika tidak berakar.

Lokasi dan pencahayaan

Bunga itu boleh diletakkan di tempat yang terang, dan di tempat teduh separa. Keadaan utama lokasi ini adalah ketiadaan cahaya matahari langsung yang terik. Sekiranya bunga masih berdiri di tepi tingkap menghadap ke selatan, pada waktu siang, perlu dibuat bayangan untuknya dengan bantuan tirai, kain kasa atau kertas lut.

Pada musim sejuk, bromeliad mungkin tidak memiliki sinar matahari yang cukup, jadi phytolamp dapat digunakan untuk penerangan. Namun, dengan menggunakan lampu, anda tidak boleh mengarahkannya ke bunga: aliran cahaya mesti diarahkan ke siling.

Suhu

Suhu udara optimum pada musim bunga dan musim panas ialah + 23-25˚C. Pada musim sejuk, adalah wajar untuk mengekalkan suhu + 15-17˚C. Apabila suhu turun hingga + 10-12˚C, tanaman mati. Bromeliad tidak bertolak ansur dengan arus deras dan arus udara sejuk, jadi lebih baik jangan memasang kipas dan penghawa dingin di bilik dengan loji. Adalah perlu untuk mengudarakan bilik, tetapi pada masa yang sama jangan membuka pintu ke bilik. Sekiranya tidak ada draf di dalam ruangan, bunga itu dapat ditinggalkan dalam cuaca hangat dengan tingkap terbuka..

Kelembapan air dan udara

Bromelia adalah bunga yang suka kelembapan yang memerlukan penyiraman yang sistematik tetapi sederhana. Pada musim panas, tanaman boleh disiram sekali 1-2 hari jika lapisan atas substrat kering. Sekiranya tanah tetap basah sehari selepas menyiram, penyemburan tanah dengan botol penyembur sudah mencukupi. Pada musim sejuk, anda perlu mengurangkan penyiraman hingga 1 kali seminggu..

Anda boleh menyiram tanaman bukan hanya melalui tanah, tetapi juga melalui soket untuk mengumpulkan kelembapan. Prosedur ini hanya dapat dilakukan pada musim panas dan dengan syarat ada penerangan yang mencukupi..

Kelembapan udara mestilah dalam lingkungan 60-80%. Anda boleh mengekalkan tahap ini dengan menggunakan pelembap, memasang bekas dengan tanaman di dekat akuarium, atau penyemburan biasa (sekurang-kurangnya 2 kali sehari pada musim panas). Anda dapat mengekalkan tahap kelembapan yang tinggi dengan meletakkan bromeliad di sebelah tanaman yang menyukai kelembapan lain: transpirasi sendi akan membantu mengekalkan kelembapan pada 70%.

Baja dan makanan

Persenyawaan diperlukan semasa pertumbuhan bunga aktif. Untuk memberi makan bromeliad, larutan baja mineral digunakan, yang mesti digunakan pada tanah dari bulan Mac hingga Ogos. Kekerapan memberi makan adalah sekali setiap 20 hari; pada musim sejuk, satu makan cukup setiap 6 minggu. Terdapat 2 jenis pakaian:

  • basal (membaja substrat);
  • daun (menyemburkan daun dengan larutan baja).

Pembiakan

Bromeliad dapat disebarkan oleh pucuk yang terbentuk di pangkalnya. Mereka muncul setelah berbunga tanaman ibu, tetapi tunas akan siap ditanam di dalam pasu terpisah hanya setelah 2-3 bulan, ketika mereka semakin kuat dan menjadi lebih besar. Kemudian pucuk mesti dipisahkan: lebih baik melakukan ini dengan tangan anda, kerana anda boleh merosakkan tenunan tanaman ibu dengan pisau dengan mudah.

Pucuk muda, yang sudah mempunyai sistem akarnya sendiri, mesti ditanam di tanah yang nutrien, sama seperti yang digunakan untuk bunga dewasa. Sebelum menanam, tanah mesti dibasahi. Lebih baik segera memilih periuk yang cukup luas, kerana apabila pucuk tumbuh menjadi tanaman penuh, pemindahannya tidak akan diperlukan segera.

Rooting tunas berlaku dalam 2 bulan. Pada masa ini, penting untuk menjaga suhu yang stabil di dalam bilik (sekurang-kurangnya + 20˚C) dan memastikan kelembapan tanah yang berterusan, mencegah pengasamannya. Bromeliad disebarkan oleh tunas mekar dalam 2-2,5 tahun dengan penjagaan yang betul.

Pindahkan

Selalunya tidak perlu menanam semula bromeliad, jika tidak, tumbuhan itu mungkin mati. Walau bagaimanapun, perlu dipindahkan jika akarnya tumbuh dengan kuat dan tidak masuk ke dalam periuk lama. Bekas baru untuk bunga harus 2-5 cm lebih lebar dari yang sebelumnya, bergantung pada seberapa banyak sistem akar telah dikembangkan. Bahan dari mana periuk dibuat tidak penting - bromeliad tumbuh dengan baik di dalam bekas plastik, kayu dan tanah liat.

Bunga itu mesti dikeluarkan dari periuk lama, jika boleh, bersihkan tanah lama tanpa merosakkan akarnya. Tanah anggrek sesuai untuk dipindahkan ke dalam bekas baru. Masukkan ke dalam periuk dan buat sedikit kemurungan untuk bunga. Lubang harus disiram dengan air lembut pada suhu bilik, masukkan tanaman di dalamnya dan taburkan dengan tanah. Semasa pemindahan, bumi perlu diketatkan dengan ringan sehingga bunga tetap kuat di substrat baru.

Penyakit, perosak dan kaedah menanganinya

Perosak yang paling biasa pada bromeliad adalah thrips, hama labah-labah dan serangga skala. Pencegahan perosak umum:

  • mengekalkan kelembapan udara yang tinggi;
  • jangan letakkan bunga yang baru anda beli dari kedai di sebelah bromeliad;
  • periksa setiap hari tanaman yang berada di luar dalam cuaca panas.

Thrips mudah dikenali dengan tanda berkilatnya dan bintik-bintik putih pada daun tanaman. Serangga bermula di bahagian dalam daun, yang mati dengan cepat jika tidak dirawat. Keadaan yang baik untuk perosak - udara kering dan hangat. Untuk menyingkirkannya, bunga perlu disembur dengan racun serangga (Actellik, Fitoverm), dan ditutup dengan beg plastik selama sehari.

Tungau labah-labah sering menetap di bahagian belakang daun, yang ditutup dengan titik-titik putih kecil. Jaring nipis di daun juga dapat menunjukkan perosak. Kutu sering bermula di ruangan dengan udara kering, jadi penyemburan bunga secara sistematik akan menjadi pencegahan terbaik. Sekiranya perosak tersebut akhirnya dilenyapkan, bromeliad mesti dirawat dengan acaricide atau insectoacaricide (Bicol, Envidor, Akarin, Neoron). Anda perlu menjalankan 3 rawatan dengan selang 4 hari.

Tanda luar serangga skala adalah sisik pucat atau coklat yang melekat erat pada daun. Pencegahan terdiri daripada penyiaran bilik secara berkala, penyemburan dan pemeriksaan kilang. Kaedah rawatan:

  • sikat sarung daun dari daun;
  • merawat tanaman bergantung pada tahap kerosakan: dengan yang lemah - dengan larutan alkohol dengan sabun, dan dengan yang kuat - dengan sediaan kimia (Aktellik atau Phosbecid).
Perisai

Bromeliad jarang jatuh sakit, tetapi kemunculan penyakit kulat - cendawan serbuk, yang terbentuk pada daun dan pucuk muda, adalah mungkin. Spora cendawan serbuk muncul sebagai bola coklat. Sekiranya tidak dirawat, plak menjadi gelap dan menjadi lebih tebal. Anda boleh menyembuhkan penyakit ini dengan racun kulat (Fundazol, Topaz).

Tanda dan takhayul yang berkaitan dengan bunga dalaman

Walaupun ada beberapa takhayul yang berkaitan dengan bromeliad, semuanya positif. Dipercayai bahawa bunga itu mempunyai kemampuan untuk meningkatkan mood orang dan membawa ketenangan jiwa di rumah. Semasa merawat bromeliad, rutin harian anda menjadi teratur dan stabil. Adalah berguna untuk menumbuhkan bunga bagi orang yang kehidupan dan pekerjaannya penuh dengan pengalaman yang kerap..

Bunga cenderung menarik tenaga positif ke dalam rumah dan melindungi aura pemiliknya dari orang yang tidak diinginkan.

Bromeliad juga membantu mengatasi keraguan diri dan melepaskan kreativiti. Oleh itu, akan berguna untuk memasang bunga di bilik kanak-kanak atau di pejabat orang yang kreatif. Merawat bunga membantu menghilangkan tekanan, mula berfikir secara positif dan melihat sisi positif dalam apa jua keadaan..

Bromeliad boleh menjadi simbol kesejahteraan rumah dan kewangan. Oleh kerana kilang memerlukan penjagaan yang rapi, ia dapat mengajar pemiliknya untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab terhadap pekerjaan mereka, dengan tekun menyelesaikan tugas dan mencapai tujuannya..

Bromeliad - penjagaan tanaman di rumah

Bromelia adalah bunga yang sangat menarik, ia adalah saudara dari nanas. Penampilannya yang luar biasa akan menarik perhatian sesiapa sahaja, bahkan penanam yang paling canggih. Anehnya, keajaiban tropika ini berakar di rumah jika anda mencipta keadaan di mana ia tumbuh di tanah asalnya. Tanah air bunga ini adalah Amerika Latin, atau lebih tepatnya zon tropisnya. Bunga itu tergolong dalam keluarga bromeliad, yang mempunyai lebih dari 2.5 ribu spesies. Terdapat Bromeliad darat dan epifit. Di rumah, selalunya spesies daratan mereka dibiakkan. Semua Bromeliad mempunyai daun lebat, berdaging dan runcing. Mereka dikumpulkan dalam roset yang kemas dari mana peduncle tumbuh.

Bromeliad juga terkenal untuk menyesuaikan diri dengan hampir semua iklim (tetapi tidak lebih rendah dari 12 darjah) dan tanah. Mereka dikelaskan sebagai terestrial dan epiphytes (tumbuh di kaktus, pokok, daun, batu).

Secara berkala, tumbuh-tumbuhan dalaman baru muncul di rumah rakan-rakan kita. Pada masa yang sama, tidak selalu mungkin untuk memeliharanya, yang biasanya dapat dijelaskan oleh penjagaan yang tidak betul. Menanam bromeliad di rumah juga tidak mudah, kerana mempunyai ciri-ciri tersendiri yang berkaitan dengan pertumbuhan dan perawatan. Walaupun tanaman ini bukan salah satu tanaman pilih-pilih, ia perlu diberi perhatian yang cukup..

Apa itu bromeliad.

Penampilan bromeliad yang luar biasa mungkin menunjukkan bahawa tanaman memerlukan pemeliharaan yang teliti dan memerlukan beberapa kemahiran berkebun untuk tumbuh. Tumbuhan ini dihargai kerana daunnya yang lebat dan kaku, dikumpulkan dalam roset. Pada akhir kitaran hidup, bromeliad mekar, dan bentuk dan warna bunga berbeza bergantung pada jenis tanaman. Daun tanaman yang sempit berbentuk pedang, di tengah daun terdapat "mangkuk" tanaman, di mana air dikumpulkan.

Bromelia adalah tumbuhan epifit yang boleh melekat pada pokok atau bangunan. Ia bukan tumbuhan parasit, hanya bergantung pada bangunan dan pokok, dari mana ia menyerap cahaya matahari dan kelembapan.

Cara menanam bromeliad

Kilang ini tersebar luas di rumah hijau dan pusat kebun. Apabila ditanam sebagai tanaman rumah, bromeliad memerlukan pencahayaan sederhana hingga terang..

Bagi mereka yang baru berkebun yang belajar tentang keadaan tumbuh bromeliad, sangat berguna untuk mengetahui bahawa tanaman itu tidak memerlukan periuk dalam atau tanah berminyak. Mereka tumbuh subur di periuk cetek dan tumbuh subur di substrat tanah yang tidak berkhasiat seperti campuran pot orkid, kulit kayu, lumut sphagnum dan baja organik lain.

Cara merawat bromeliad

Bromeliad tidak perlu dijaga, ia tidak memerlukan baja khas dan tidak memerlukan penggunaan alat khas. Semasa musim tanam, beri makan tanaman dengan baja separuh kekuatan..

Keperluan air tanaman dapat dipenuhi dengan mudah dengan mengisi mangkuk tanaman dengan air di dasar daun. Air yang terkumpul di dalam periuk mesti disalirkan setiap minggu, sambil membuang serpihan dan serangga mati yang terkumpul di dalam air berdiri di dalam mangkuk tanaman.

Letakkan periuk dalam periuk kerikil, tuangkan sedikit air ke dalam piring untuk meningkatkan tahap kelembapan dan mewujudkan suasana lembap. Pastikan akar tidak dibanjiri air, jika tidak, akarnya boleh reput.

Beberapa bromeliad tumbuh sebagai "tumbuhan atmosfera", yang menempel pada kayu balak, lumut, atau bahan organik lain. Anda mungkin pernah melihat tanaman bernama Tillandsia, yang membungkus kelapa dan tidak mempunyai tanah sama sekali. Tumbuhan seperti itu mengumpulkan nutrien dan kelembapan dengan daunnya, tetapi apabila ditanam di dalam rumah, mereka memerlukan bantuan untuk ini..

Kitaran hidup Bromeliad: membesarkan "bayi"

Tidak perlu meratapi jika bromeliad anda mulai pudar dalam satu atau dua tahun. Tumbuhan epifit ini tidak hidup lama, tetapi mati setelah berbunga. Bromeliad dalaman akan melambatkan pertumbuhan dan mati, meninggalkan "bayi" yang boleh anda pisahkan dan tanam sebagai tanaman bebas baru.

Periksa tanaman di dasar untuk bayi dan jaga mereka sehingga cukup besar untuk terpisah dari tanaman ibu. Untuk memisahkan "bayi", potonglah mereka dari tanaman ibu dan tanam dalam campuran yang mengandungi sphagnum atau campuran yang telah dikeringkan dengan baik. Kemudian, tidak peduli betapa sedihnya, hantarkan tanaman ibu ke timbunan kompos, tetapi anda akan mempunyai "anak" yang anda akan tumbuh sehingga mereka matang sepenuhnya, maka kitaran hidup akan bermula sekali lagi.

Bayi bromeliad memerlukan penjagaan yang sama dengan tanaman ibu. Sebaik sahaja "mangkuk" terbentuk di "anak-anak", sangat penting untuk mengisinya dengan air sehingga tanaman baru menerima kelembapan yang cukup.

Tumbuh bromeliad adalah hobi bermanfaat yang boleh bertahan selama bertahun-tahun jika anda mengumpulkan dan membesarkan bayi.

Bromeliad mekar semula: bagaimana membuat bromeliad mekar

Di beberapa kawasan, bromeliad dapat menempel pada pohon dan celah-celah batu. Tetapi walaupun anda tidak berpeluang melihat bromeliad di habitat semula jadi mereka di alam liar, tanaman ini sangat terkenal sebagai bunga dalaman dan boleh didapati dengan mudah di rumah hijau dan pusat kebun. Biasanya, bromeliad memerlukan beberapa minggu hingga sebulan untuk mekar. Adakah bromeliad hanya mekar sekali sahaja? Ya. Pembungaan bromeliad berulang adalah mustahil, tetapi tanaman itu menghasilkan "bayi" - generasi baru yang akan mekar.

Adakah bromeliad akan mekar lagi?

Tumbuhan epiphytic adalah tumbuhan dengan akar yang melekat yang melekat pada permukaan yang dipilih. Permukaan ini boleh menjadi akar pokok, batu atau bahkan simen. Di alam liar, anda dapat melihat bromeliad yang secara harfiah menggantung dari pokok. Mereka mekar dengan bunga yang menakjubkan dengan pelbagai warna, perbungaan dikelilingi oleh roset daun kaku dari warna hijau hingga keperakan. Bromeliad tidak mekar lagi, kerana tanaman ini menghasilkan satu bunga sekali seumur hidupnya..

Bromeliad dicirikan oleh adanya roset daun dengan berongga berbentuk mangkuk yang terletak di tengahnya. "Mangkuk" ini bertanggungjawab untuk mengumpulkan nutrien dan air. Tidak seperti kebanyakan tanaman, akar bromeliad tidak dirancang untuk memenuhi keperluan tanaman. Air hujan dan embun jatuh ke dalam "mangkuk" tanaman, dan serpihan tumbuhan, serangga kecil dan bahan organik yang jatuh ke dalam "mangkuk" berfungsi sebagai sumber mineral. Roset tumbuh dengan munculnya daun baru di tengahnya, proses pertumbuhan berhenti setelah tanaman itu mekar. Pertumbuhan tanaman berterusan kerana kemunculan "anak-anak" di pangkal, tetapi tanaman dewasa tidak lagi mekar.

Cara membuat bromeliad mekar

Walaupun tanaman dewasa tidak lagi mekar, dengan sedikit perhatian dan perhatian, "kanak-kanak" akan menggembirakan anda dengan bunga.

  • Pertama, mereka memerlukan rumah dan penjagaan. Pisahkan pertumbuhan di pangkal dari tanaman ibu dengan pisau yang tajam dan bersih..
  • Biarkan scion mengeras selama satu hingga dua hari sebelum menanam. Gunakan campuran periuk yang dikeringkan dengan baik.
  • Pastikan sentiasa ada air di "mangkuk" tanaman, tambahkan makanan berasaskan rumput laut cair atau teh kompos yang dicairkan setiap dua minggu. Ini akan merangsang tanaman muda untuk tumbuh secara aktif dan bersedia untuk berbunga..
  • Hanya tumbuhan dewasa yang sedang mekar, jadi bersabarlah ketika tanaman itu matang dan siap untuk mekar..

Merangsang mekar bromeliad

Pembungaan bromeliad berulang adalah mustahil, tetapi ada cadangan bagaimana mendorong "anak-anak" tanaman itu berkembang secepat mungkin.

  • Tambahkan sedikit garam Epsom yang dilarutkan ke dalam "mangkuk" tanaman sebulan sekali untuk merangsang pengeluaran dan pembungaan klorofil.
  • Merangsang berbunga melibatkan mewujudkan persekitaran yang sesuai. Kosongkan "mangkuk" tanaman dan tutup dengan beg plastik besar, tambahkan sepotong epal, kiwi, atau pisang. Buah-buahan ini mengeluarkan gas etilena, yang membantu merangsang berbunga.
  • Simpan tanaman dalam beg selama 10 hari dan kemudian keluarkan bungkusannya. Tumbuhan ini kini boleh mekar dalam 6-10 minggu..

Apa itu siapa?

Bromelia mula tumbuh di hutan hujan. Dari situlah mereka mula mengimportnya ke berbagai negara. Amerika tetap menjadi tanah air bunga ini hingga hari ini, dan nanas boleh dianggap sebagai saudara terdekat..

Berbanding dengan tanaman tropika yang lain, bromeliad mempunyai sebilangan besar spesies - lebih dari 2 ribu. Ciri tanaman ini adalah suka hidup di dahan pokok..

Bunga ini tidak berubah-ubah untuk dijaga, tetapi ia tetap memerlukan perhatian anda. Bromeliad bagaimana menjaganya, hanya sedikit orang yang tahu. Selain itu, ia boleh tumbuh di kebun anda dan di ambang tingkap apartmen anda. Oleh itu, anda harus betul-betul memahami masalah ini. Penjagaan dan penjagaan

Sekiranya anda mempunyai tanaman ini di pangsapuri anda, cubalah menyediakannya dengan keadaan yang hampir dengan iklim semula jadi. Tumbuhan ini memerlukan pencahayaan yang terang, sementara lebih baik menghindari cahaya matahari langsung. Juga, pemanasan berlebihan dan perubahan suhu tidak boleh dibenarkan..

Dalam tempoh sebelum berbunga, adalah wajar untuk mengekalkan suhu tetap sekitar 25 darjah. Apabila anda sudah melihat bunga bromeliad, cuba bertahan hingga 18 darjah. Tetapi jangan lupa bahawa bunga ini tidak menyukai kesejukan, jadi suhu minimum di mana ia masih boleh hidup adalah 12 darjah Celsius..

Jangan berlebihan dengan penyiraman, cuba tepu tanah dengan sedikit cecair. Pastikan tanah di dalam periuk tidak terlalu basah. Jangan tuangkan air paip. Ia mesti lembut dan rendah garam.

Jangan biarkan bromeliad mengumpulkan habuk, anda perlu membasahi daun secara berkala dengan span. Pada musim panas, tanaman boleh disembur dengan air pada suhu bilik..

Tidak ada arahan khas mengenai baja, tetapi pada awal musim - pada musim bunga, disarankan untuk membeli baja untuk tanah agar tempoh berbunga berjalan lancar.

Musuh bromeliad terbesar adalah kelembapan tinggi. Untuk membuat tanaman berasa selesa, jangan lupa bahawa kelembapan yang paling sesuai adalah 70-75%. Sekiranya terdapat kelembapan yang kuat - di bawah 60% - tanaman akan layu sepenuhnya.

Membuat sayang

Sebelum memulakan bromeliad, jangan lupa memikirkan sama ada terdapat tempat yang selesa untuknya di apartmen anda. Pertama sekali, anda perlu memilih bilik dengan kelembapan yang sesuai. Selain itu, lebih baik meletakkan periuk di ambang tingkap, kerana dari udara inilah bunga menyerap kelembapan. Tetapi lebih baik meletakkannya di sana pada musim panas..

Pastikan bahawa tanaman tidak berada di dalam draf atau di bawah sinar matahari yang kuat. Bromeliad akan merasa selesa di sebelah timur dan selatan.

Langkah seterusnya adalah pemilihan tanah yang berkualiti. Walaupun terdapat bromeliad, tanah yang berpori dan longgar harus dipilih. Saliran tidak boleh lebih tinggi daripada sepertiga periuk. Tanah itu sendiri mesti mengandungi:

  • dua keping tanah berdaun;
  • satu bahagian humus;
  • satu bahagian gambut;
  • dan separuh pasir sungai.

Anda boleh menambah tanah:

  • kulit kayu konifer;
  • lumut sphagnum;
  • tanah sod;
  • arang.

Sekiranya anda memilih pelbagai bromeliad seperti Vriezia, maka tanah semestinya mengandungi:

  • lumut sphagnum dalam jumlah besar;
  • kulit pinus cincang;
  • gambut;
  • tanah berdaun;
  • mullein kering.

Mengubah persekitaran

Pembiakan bromeliad, seperti pemindahan, tidak sukar. Untuk melakukan ini, anda harus memperhatikan tanaman berbunga. Apabila bromeliad membuang bunga mereka, tunas muda muncul bersama mereka..

Tetapi jangan tergesa-gesa untuk memisahkan mereka dari bunga. Pertama, ia tidak akan membuahkan hasil dalam pembiakan, dan kedua, anda boleh membahayakan bromeliad "utama". Oleh itu, perhatikanlah bayang-bayang itu sehingga tanaman itu telah menyelesaikan tempoh berbunga. Hanya dengan itu anda boleh memisahkannya dengan memotong dengan teliti.

Tetapi pemindahan bromeliad dua kali lebih berhati-hati. Secara amnya, pakar tidak mengesyorkan menanam semula tanaman ini. Tetapi jika tiba-tiba ia menjadi lebih besar dan anda menyedari bahawa ia sempit di dalam periuk, maka anda perlu menangani proses ini dengan teliti.

Pertama sekali, pemindahan dilakukan apabila sistem akarnya sudah cukup matang dan tahan terhadap perubahan. Kemudian, ambil periuk yang sedikit lebih besar daripada perumahan bromeliad sebelumnya dan campurkan..

Untuk tanah baru, anda perlu mengambil pasir kasar, gambut dan kerikil kebun. Masukkan humus pada bahagian yang sama. Anda juga boleh mencampurkan dalam substrat yang digunakan untuk anggrek. Jangan lupa tentang lapisan saliran baru supaya sistem akar dapat berkembang dengan bebas.

  • Jangan takut menanam semula tanaman semasa tempoh "bayi" muncul. Tetapi tunggu sehingga tumbuh sedikit dan menjadi sepertiga lebih kecil daripada bunga utama.
  • Sekiranya setelah memproses "anak-anak" anda menyedari bahawa mereka mempunyai sedikit akar, masukkan ke dalam air sehingga mereka meletakkan akar.
  • Setiap scion harus duduk di dalam periuk campuran tanah yang terpisah. Apabila tanaman berakar, anda perlu memantau kelembapan dan suhu..
  • Tanaman dewasa harus dipindahkan tidak lebih dari sekali setiap dua tahun. Sekiranya tidak ada keperluan mendesak, lebih baik menahan diri daripada khawatir dengan bromeliad..

Kami dirawat kerana penyakit

Sudah tentu, jika anda tidak mematuhi peraturan asas untuk merawat tanaman, bromeliad dari sebarang jenis akan mula jatuh sakit. Sekiranya anda menghidap vriezia, maka lebih-lebih lagi bermanfaat untuk melindungi tanaman dari sebarang parasit dan menghalangnya daripada masuk ke dalam bunga.

Perosak bromeliad yang paling penting adalah cacing martir. Ia menyedut semua jus yang memberi makan tumbuhan dan meninggalkan cecair yang membentuk jamur..

Sekiranya anda melihat parasit pada bromeliad anda, bersiaplah untuk membuangnya secara manual. Setelah membersihkan daun dari parasit, anda perlu mencucinya dengan sabun dan semburkan dengan larutan tembakau.

Tetapi jangan berehat, jika ini berlaku sekali, ini tidak bermaksud ia tidak akan berulang lagi..

Varieti bromeliad

Bunga bromeliad begitu indah sehingga anda tidak dapat membayangkan apa yang lebih indah. Tetapi ia tidak ada di sana. Ternyata bromeliad adalah keluarga besar yang merangkumi lebih dari 40 genera dan 2 ribu spesies. Kilang itu dibawa ke negara kita dari Amerika Selatan.

Pelbagai jenis keluarga ini sangat mengagumkan. Perwakilan terbesar adalah Puia Raimondia, tingginya mencapai 4 meter, dan dalam tempoh berbunga hingga 10 meter. Wakil terkecil dari keluarga ini adalah lumut Sepanyol Tillandsia usneiform, tergolong dalam epiphytes.

Wakil keluarga yang paling sedap adalah nanas, dialah yang berasal dari bromeliad, yang pertama kali digunakan sebagai makanan, juga untuk pengambilan dan upacara pengambilan serat..

Pada abad ke-16, nanas dibawa ke Eropah, sejak itu dunia telah mengetahui tentang keluarga besar ini.

Tukang kebun kagum dengan guzmania yang indah, dan sedikit kemudian oleh vriezia yang indah. Oleh kerana bromeliad jatuh ke tangan penternak, genus telah berkembang dan menjadi lebih pelbagai..

Pada masa kini, banyak yang takut dengan ketepatan bromeliad dan segera menolaknya kerana terlalu berhati-hati. Tetapi ternyata dalam praktiknya, tanaman ini cukup bersahaja, dan walaupun memerlukan sedikit masa, ia tetap menjadi hiasan yang indah dari mana-mana rumah dan kebun..

Bromeliad kecantikan tropika

Bentuk tumbuhan eksotik yang terang dan tidak biasa semakin banyak dijumpai di tingkap penanam bunga amatur. Salah satunya adalah bromeliad, saudara nanas. Penampilannya yang luar biasa memikat dan selamanya memenangi hati para pencinta tanaman berbunga dalaman..

Bunga yang cerah ini, anak dari hutan hujan, berakar di rumah, jika anda mewujudkan keadaan yang serupa dengan habitat semula jadi. Tanah airnya adalah zon tropika dan subtropika di Amerika Latin. Keterangan dan foto bromeliad Bunga itu berasal dari keluarga bromeliad, yang mempunyai lebih dari 2.5 ribu spesies. Terdapat bromeliad terestrial dan epifit. Di rumah, selalunya spesies daratan mereka dibiakkan. Semua bromeliad mempunyai daun lebat, berdaging dan runcing. Mereka dikumpulkan dalam roset yang kemas dari mana peduncle tumbuh.

Perbungaannya berwarna cerah tepu - merah, ungu, kuning, oren, merah jambu. Melalui usaha penternak, gamut warna telah berkembang, dan sekarang anda juga dapat menemui bromeliad dua warna. Bentuk perbungaan juga boleh berbeza dalam pelbagai spesies - kepala atau panik.

Bromeliad mempunyai banyak spesies dan varietas, yang disatukan dengan nama umum "campuran bromeliad".

Penempatan di pangsapuri

Tempat untuk bromeliad harus dipilih dengan mengambil kira cahaya dan kelembapannya. Lebih-lebih lagi, petunjuk terakhir sangat penting. Bilik harus dengan kelembapan udara yang tinggi. Ada baiknya jika ada akuarium.

Tempat untuk bromeliad harus diterangi dengan baik, tetapi tanpa cahaya matahari langsung, yang dapat menyebabkan luka bakar pada daun tanaman. Pilihan terbaik adalah bilik yang menghadap ke timur. Pada musim sejuk, bromeliad memerlukan pencahayaan tambahan dengan phytolamp, dan cahaya harus diarahkan bukan pada bunga, tetapi di langit-langit.

Bromeliad secara kategoris tidak bertolak ansur dengan draf, yang bermaksud bahawa ia tidak boleh ditempatkan di ruangan di mana kipas atau penghawa dingin selalu berjalan.

Merawat bromeliad di rumah

Merawat bromeliad tidak sukar dan cukup untuk pemula dalam florikultur. Sekiranya tumbuh di tanah yang betul, berdiri di tempat yang tepat, dan disiram dengan baik dan diberi makan, maka kembangnya akan subur dan panjang.

Substrat tanaman

Bromeliad lebih suka tanah berasid. Tidak digalakkan menggunakan tanah kebun sebagai sebahagian daripada substrat. Lebih baik menggantinya dengan campuran siap pakai untuk menanam anggrek. Tambahkan gambut dan pasir ke dalamnya, dan anda akan mendapat campuran tanah yang boleh diterima untuk kecantikan tropika..

Sekiranya anda menyediakan tanah sendiri, maka anda perlu memasukkan tanah lembaran dan humus dalam komposisi, tambahkan tanah liat, arang dan kulit kayu yang diperluas di sana. Anda juga boleh menambah sphagnum yang dihancurkan. Hasilnya adalah tanah yang dikeringkan dengan baik.

Suhu

Sebagai penduduk negara panas, bromeliad lebih suka kehangatan. Suhu yang selesa untuknya ialah 23-25 ​​° C. Ia juga menahan suhu yang lebih sejuk, tetapi tidak lebih rendah daripada 12 ° C. Jadi, pada musim sejuk, bromeliad paling baik disimpan di dalam bilik dengan suhu 15-18 ° C..

Penyiraman dan kelembapan untuk bunga bromeliad dalaman

Bromeliad suka air, jadi anda perlu kerap menyiramnya. Pada musim panas, cuaca panas, ini mesti dilakukan setiap hari. Agar tidak melimpah bunga dan menghindari pengasidan tanah yang berlebihan, lapisan atas tanah dapat sedikit kering, tetapi harus selalu ada air di dalam panci. Untuk mengelakkannya menguap terlalu cepat, anda boleh mencurahkan pasir atau kerikil ke dalamnya dan membuatnya sentiasa lembap. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman - seminggu sekali.

Ciri bromeliad adalah keperluan untuk menyiram bukan sahaja tanah. Sebilangan besar nutrien diserap olehnya melalui soket berdaun. Tetapi anda tidak seharusnya hanya menuangkan air ke dalamnya. Semasa menyemburkan coran, jet hanya dapat diarahkan ke saluran keluar, maka tidak akan ada lebihan air. Ingatlah untuk membersihkannya sekurang-kurangnya sebulan sekali..

Walau bagaimanapun, kaedah penyiraman ini dikontraindikasikan jika suhu bilik di bawah 18 darjah. Soket boleh reput.

Penting! Bromeliad tidak bertolak ansur dengan air keras, menyiram bunga dengan air rebus, yang sebelumnya terpisah dari klorin.

  • Kelembapan bilik mestilah sekurang-kurangnya 70%. Ini adalah prasyarat untuk penanaman bromeliad yang berjaya..
  • Anda boleh melembapkan udara dengan menyemburkan, meletakkan bekas air di sebelah periuk. Akuarium yang terletak berhampiran dengan bunga akan sangat membantu dalam hal ini. Cara lain untuk mewujudkan kelembapan yang tinggi adalah dengan dulang kerikil yang mengandungi periuk tanaman.
  • Bromeliad mendapat oksigen melalui daunnya, jadi menjaga kebersihan adalah bahagian penting dalam merawatnya. Lap mereka seminggu sekali dengan span lembap.

Makan bunga

Mereka memberi makan bromeliad dengan baja cair untuk berbunga tanaman dalaman. Berpakaian atas boleh menjadi akar dan daun. Untuk daun, anda boleh mencurahkan baja yang dicairkan ke dalam penyembur dan menyemburkan daun dengannya, tanpa melupakan saluran keluarnya. Atau anda boleh mencurahkannya ke tanah di bawah bunga.

Kekerapan berpakaian teratas pada musim sejuk - 1 kali dalam 1-2 bulan, semasa berbunga dan pada musim panas 1 kali dalam 15-20 hari.

Pemindahan bromeliad selepas pembelian

Bromelia tidak suka diganggu sekali lagi, jadi tidak perlu memindahkannya setelah dibeli. Ini hanya perlu dilakukan sekiranya bekas di mana anda membelinya jelas kecil..

  1. Pemindahan dilakukan seperti berikut:
  2. ambil periuk yang lebih besar dari sebarang bahan - ini tidak penting bagi bunga;
  3. sediakan tanah, mesti segar;
  4. tuangkan ke dalam periuk dan buat kemurungan di dalamnya;
  5. tuangkan air ke dalam lubang dan letakkan tanaman di sana;
  6. tambahkan tanah di sekitar tepinya dan ketatkannya untuk memberi kestabilan bunga.

Membiakkan bromeliad

Apabila bromeliad memudar dan bracts akhirnya pudar, pucuk baru - tendangan - mula menerobos di dasar roset. Biarkan mereka tumbuh dan matang dalam 2-3 bulan. Kemudian mereka perlu dipotong dengan hati-hati dengan pisau tajam, ditaburkan dengan arang dan dikeringkan.

Pucuk sudah mempunyai akarnya, sehingga dapat ditanam langsung ke tanah. Lebih baik melakukan prosedur ini antara Februari dan April..

Bekas penanaman diisi dengan tanah ringan (campuran pasir dan gambut) dan kiki ditanam di dalamnya. Tanah mesti lembap. Pucuk dipasang dengan baik di dalam tanah dan dibiarkan untuk mengakar. Ia berlaku dalam 1-2 bulan. Penanaman perlu disiram dengan kerap, mengelakkan penumpukan tanah. Suhu udara harus di atas 20 ° C, maka perakaran akan berlaku lebih cepat. Pembungaan tanaman baru dapat dijangkakan dalam satu setengah hingga dua tahun..

Mekar

Apa yang kita sebut bunga dalam bromeliad sebenarnya adalah perbungaan atau, seperti yang disebut juga, daun atas yang diubah suai. Bunga itu sendiri tidak kelihatan. Tempoh berbunga bromeliad adalah pada musim panas. Permulaannya dapat dipercepat dengan sedikit muslihat..

Letakkan piring dengan beberapa epal di sebelah bunga, atau letakkan periuk bromeliad dan epal dalam beg plastik besar selama 10 hari. Buah ini mengeluarkan gas - etilena, yang merangsang bromeliad untuk mekar lebih awal.

  • Semasa berbunga, penjagaan bromeliad tidak berbeza dari biasa. Dia harus mempunyai cahaya dan kelembapan yang mencukupi. Bergantung pada varieti, bromeliad dapat mekar dari 2-3 minggu hingga beberapa bulan..
  • Selepas akhir berbunga, jangan tergesa-gesa untuk mengeluarkan peduncle yang pudar dan pudar. Tunggu sehingga kering sepenuhnya dan kemudian potong dengan teliti.
  • Ciri bromeliad adalah bahawa ia hanya berkembang sekali. Selepas itu, saluran ibu mati, meninggalkan anak-anak, dari mana tanaman muda baru ditanam..

Kesihatan bromeliad

Penjagaan yang betul akan menjaga kesihatan bunga. Sekiranya daun mulai kering dan hujung daunnya menjadi coklat, ini bermakna udara di dalam bilik terlalu kering atau ini adalah akibat penyiraman yang tidak teratur..

Daripada perosak, bromeliad boleh terkena sarung atau kutu daun. Parasit mesti dikumpulkan dengan tangan dengan span lembap dan daunnya dibasuh dengan air sabun. Alkohol boleh ditambahkan ke larutan pada pelindung. Anda boleh menggunakan bioinsektisida siap pakai "Fitoverm"

Pembiakan bromeliad di rumah

Ia dilakukan dengan bantuan keturunan, yang disebut "kiki". Untuk mendapatkan tanaman baru, potong kiki muda dari batang utama dengan hati-hati setelah berbunga. Jangan takut, walaupun kaedah ini nampak radikal, itu satu-satunya cara untuk menyebarkan Bromeliad. Bunga baru ditanam di dalam pasu yang berasingan, mereka cepat berakar. Lembapkan substrat setelah dipindahkan, tuangkan sedikit air ke saluran keluar.

Cara menyiram bromeliad?

Penjagaan Rumah dan Penyiraman Bromeliad: Penyiraman sederhana disarankan, tanah tidak boleh terlalu basah. Tetapi mesti selalu ada air di saluran keluar. Pilih air yang lembut dan rendah garam untuk disiram. Daun mesti disapu dengan span lembap, elakkan daripada membersihkan. Merawat Bromeliad pada musim panas melibatkan penyemburan setiap hari. Pada musim bunga, makan Bromeliad dengan campuran nutrien cair. Mereka boleh dibeli di kedai dengan berunding dengan pekerja.

Kelembapan memainkan peranan penting dalam penjagaan bromeliad rumah anda. Kelembapan yang ideal adalah 70-75 peratus, tetapi jika kelembapan seperti itu tidak dapat dicapai di pangsapuri atau rumah, maka jaga kelembapan sekurang-kurangnya 60 persen. Dengan penurunan kelembapan yang kuat, Bromeliad rumah mula pudar, ketinggalan dalam pembangunan. Untuk meningkatkan kelembapan, gunakan alat khas (pelembap) atau letakkan dulang dengan tanah liat yang dibasahi di sebelah kilang.

Pemindahan bromeliad

Ia dijalankan semasa tanaman tumbuh. Anda boleh memindahkan rumah Bromeliad dua tahun sekali, tetapi ini disediakan jika bekas tanaman terlalu sempit, akar muncul dari lubang saliran, tanah terlalu tercemar dengan garam. Untuk melakukan pemindahan, keluarkan tanaman dari periuk lama, bebaskan akar dari substrat. Diameter periuk baru mestilah 3-4 sentimeter lebih besar daripada yang sebelumnya. Campuran transplantasi dibeli dari kedai khas. Mereka harus mengandungi pasir, gambut, kerikil, atau tanah anggrek. Tanah liat yang diperluas digunakan untuk saliran. Beberapa jenis bromeliad yang tumbuh di rumah tidak memerlukan transplantasi, kerana ia mati setelah berbunga dan memberi hidup kepada keturunannya, tetapi secara berkala anda perlu menukar substrat.

Penyakit bromeliad

Kami mencadangkan untuk mempertimbangkan masalah apa yang terdapat pada tanaman dalaman dan cara merawat Bromeliad di rumah. Sekiranya bromeliad domestik disimpan di tempat yang terlalu gelap untuk mereka, maka daun dan bunga atau corak daun berubah menjadi pucat dan berubah menjadi hijau untuk menyokong fotosintesis. Di tempat yang terlalu terang, tanaman itu terancam terbakar. Menurunkan suhu di bawah 12 ° C menyebabkan penghentian pertumbuhan bromeliad, dan dengan pendedahan yang berpanjangan pada suhu rendah, daun tergantung dan kemudian membusuk.

Tepi daun coklat kelihatan dengan panas dan udara kering yang berlebihan. Air berlebihan menyebabkan kebuluran oksigen, akar mati daripadanya. Dengan daun layu dan penurunan daun dan bunga, tanaman itu bertindak balas terhadap kekurangan air. Sekiranya bromeliad sering berada dalam draf, daun menguap lebih banyak kelembapan; ini melambatkan pertumbuhan dan daun mula gugur.

Kepekatan nutrien yang terlalu tinggi merosakkan (membakar) akar Bromeliad. Sekiranya ini berlaku, maka untuk merawat Bromeliad, bola akar harus disiram dengan sempurna dan, jika perlu, ganti tanah..

Penghentian pertumbuhan, kekuningan, penghentian pembentukan bunga, atau pembungaan paksa yang terjadi pada tanaman jika mereka diancam kematian, untuk memastikan kelanjutan genus melalui pembentukan biji, menunjukkan kekurangan nutrien.

Kelembapan udara yang terlalu tinggi, yang mungkin, hanya di tingkap bunga tertutup atau tingkap kedai, menyumbang kepada penyebaran kulat di Bromeliads.

Untuk pencegahan penyakit dan perosak, Bromeliad memerlukan penjagaan yang rapi. Pastikan Bromeliads di rumah sentiasa bersih dan rapi, ikuti peraturan penjagaan. Untuk rawatan, penyemburan dengan sulfur koloid, klorida tembaga, sulfat tembaga digunakan. Tetapi yang terbaik adalah tidak melakukan rawatan sendiri. Lihat pakar di sebuah kedai bunga. Mereka akan mendapatkan rawatan yang tepat untuk anda dan menghidupkan semula bunga kegemaran anda. Juga, penyakit boleh muncul dari perawatan yang tidak betul..

Mengikuti peraturan mudah ini untuk merawat Bromeliad akan memberi anda peluang untuk menanam tanaman yang sihat yang akan menggembirakan anda..

Varieti dan jenis Bromeliad

Genus ini memberikan namanya kepada keluarga Bromeliaceae yang besar. Kira-kira 50 spesies meluas di Amerika Selatan, bahagian Amerika Tengah, dan Hindia Barat. Sebahagian besar, ini adalah perennial terestrial, mirip dengan nanas. Daunnya panjang, tahan lasak, dengan duri yang kuat di sepanjang pinggirnya. Daun bertukar menjadi gangsa di bawah sinar matahari yang cerah. Mereka membentuk roset besar, yang pada beberapa spesies meningkat jumlahnya, terletak di rimpang panjang dan dengan itu menghasilkan sejenis sod. Peduncle yang kuat, naik dari tengah roset, menanggung bracts berbentuk daun, yang sering berwarna cerah. Bunga berbentuk tiub, bersebelahan. Mereka digantikan oleh buah-buahan kuning yang besar dan berdaging, yang pada beberapa spesies digunakan dalam perubatan..

Di iklim yang hangat, kebanyakannya tumbuh di luar rumah, di bawah sinar matahari penuh dan tanah yang dikeringkan dengan baik. Bromeliad agak tahan terhadap perosak dan penyakit. Disebarkan oleh lapisan atau biji, tumbuh anak benih di kawasan yang berventilasi baik untuk mengelakkan jangkitan kulat.

Bromelia balansae

Tinggi / lebar: pemandangan tinggi 1.5 m tinggi dan boleh tumbuh dengan kuat.

Tempat lahir: Amerika Selatan.

Waktu berbunga: akhir musim panas.

Penampilan Imbangan Bromeliad: Peduncle setinggi 1 m dikelilingi oleh bracts merah terang berkilat, yang lebih rendah hanya berwarna di pangkal. Bunga ungu, yang muncul pada akhir musim panas, dikumpulkan dalam banyak perbungaan kapitit padat dikelilingi oleh bracts keputihan yang lebih pendek. Buah oren-kuning, yang memakan masa hampir setahun untuk matang, dapat membentuk gugusan yang sangat besar.

Penjagaan dan pemeliharaan bunga bromeliad

Pencahayaan: Tumbuhan lebih suka menghindari cahaya matahari langsung, di tempat teduh separa, bunga terasa lebih selesa. Berikan cahaya yang meresap pada musim panas, pada musim sejuk, untuk pertumbuhan yang lebih baik, letakkan tanaman lebih dekat dengan sumber cahaya.

Suhu dan kelembapan: Kerana bromeliad berasal dari kawasan tropika, mereka lebih suka keadaan lembap dan hangat. Adalah baik untuk menanamnya pada suhu bilik 18-24 ° C. Suhu tidak boleh jatuh di bawah 12 ° C, jika tidak, tanaman akan mati. Epiphytes boleh tumbuh di dahan, batang, dll., Serta dalam bekas standard, memastikan kebolehtelapan tanah dengan saliran.

Bunga lebih suka iklim lembap, tetapi tidak bertolak ansur dengan tanah yang dibasahi, oleh itu, lapisan tanah liat yang diperluas mesti diletakkan di bahagian bawah periuk sebagai saliran untuk mengalirkan kelembapan.

Jangan letakkan periuk berhampiran pemanasan radiator semasa musim sejuk. Elakkan cuaca kering. Pasang pelembap atau pancutan hiasan jika perlu. Semasa musim panas, bromeliad disembur dengan air suam lembut..

  • Penyiraman: Substrat yang terkena air mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap pertumbuhan. Anda perlu menyiram secara sederhana, air tidak boleh bertakung di panci, dan penyiraman berikutnya dilakukan segera setelah lapisan atas tanah mengering.
  • Sebilangan besar kelembapan, bromeliad mengambil dari roset dan daun, oleh itu perlu menyemburkan secara berkala.
  • Gunakan air suling atau lembut pada suhu bilik.
  • Berpakaian atas: Pupuk bunga 2 kali sebulan menggunakan komponen cair yang dibeli, tambah bersama dengan penyiraman.

Pembiakan: Penyebaran benih, cara mudah dan cepat untuk mendapatkan pucuk pertama. Di samping itu, kacukan tidak mendapat keturunan. Pembiakan boleh dilakukan dengan keratan. Ketinggian anak benih yang sihat, dengan sistem akarnya sendiri, harus 15-20 cm. Rambut diletakkan di tanah dengan kandungan bahan organik yang telap dan tinggi.

Anak benih ditransplantasikan pada suhu sekurang-kurangnya 20 ° C, memastikan tanah cukup lembap. Tempoh pemotongan keratan kira-kira sebulan.

Transplantasi: Bromeliad tidak memerlukan transplantasi tahunan, atau sejurus selepas pembelian. Prosedur ini dilakukan dengan syarat akarnya memenuhi seluruh ruang periuk dan muncul di permukaan.

  • Substrat dipilih cahaya, dengan kelembapan dan kebolehtelapan udara yang baik.
  • Dipindahkan ke tanah yang dibasahi dengan baik. Gambut dan pasir ditambahkan ke dalam substrat dan semuanya dicampur dengan teliti. Lapisan tanah liat yang diperluas diletakkan di bahagian bawah periuk sebagai saliran.
  • Pembungaan: Untuk pembungaan yang berjaya, jangan terlalu basah atau terlalu kering tanah. Hati-hati dengan cahaya matahari dan draf langsung, dan bromeliad pasti mekar dengan indah.
  • Setelah berbunga, bunga-bunga itu sendiri beransur-ansur layu dan kering, tetapi jangan segera dikeluarkan, biarkan mereka kering sepenuhnya, dan kemudian potong dengan teliti.

Masalah yang semakin meningkat

Bromeliad akan tumbuh dengan baik sekiranya semua peraturan dan syarat penahanan di atas dipatuhi. Malangnya, jika tukang kebun tidak memberi perhatian yang sewajarnya, akan timbul masalah serius..

Pendedahan cahaya matahari yang berlebihan menyebabkan luka bakar dalam bentuk bintik kelabu pada daun.

Dengan kelembapan tinggi atau suhu rendah, daun bunga menjadi gelap dan kering..

Perosak: Sekiranya peraturan tidak dipatuhi, tanaman itu jatuh sakit dan melemahkan, yang menyebabkan serangan hama seperti: hama labah-labah, thrips, serangga skala, serangga.

Bromelet keluarga

Buat pertama kalinya, rakan sekerja Columbus menemui wakilnya. Bunga bromeliad berasal dari hutan tropika di Amerika Selatan. Pada tahun 1805, semua data yang ada pada waktu itu diringkaskan oleh Saint-Hilaire (ahli biologi Perancis). Kini keluarga ini mempunyai kira-kira 2.5 ribu spesies. Bahagian yang mengagumkan adalah epifit, tumbuh di atas pokok dan mempunyai kelembapan yang mencukupi pada daun daun.

Sekiranya kita menganggap wakil bromeliad sebagai bunga rumah, maka mereka tidak terlalu menuntut syarat penahanan. Satu-satunya kehalusan adalah penyiraman yang betul dan menjaga kelembapan dan suhu udara yang tepat.

Memanggil tanaman bromeliad, sebagai peraturan, bermaksud salah satu wakil genus yang sama. Secara keseluruhan, ia merangkumi sekitar 50 spesies. Kesemuanya adalah rumput yang tumbuh di tanah, dengan roset daun dan bunga berkulit keras, dikumpulkan dalam perbungaan kepala atau kepala. Sebuah keluarga merangkumi sebilangan genera. Kami akan belajar dengan lebih terperinci mengenai yang paling biasa di rumah dan pangsapuri kami. Kesemuanya kadang-kadang secara keliru disebut hanya "bromeliads".

Rod bilbergia

Kumpulan tumbuhan tersebut mendapat nama generik untuk menghormati ahli botani Sweden, secara keseluruhan terdapat sekitar 60 spesies. Dalam budaya florikultur dalaman, bilbergia paling sering terkulai, yang juga berfungsi sebagai bahan sumber untuk membiakkan banyak kacukan dan varietas. Daun berkulit panjang hingga 70 cm dan membentuk roset yang padat, seperti bromelet lain. Juga di kedai anda sering dapat menjumpai Winda bilbergia, bunga pucat, piramidal (gambar di atas), Brazil, dll..

Rod Vriezia

Ini merangkumi sebilangan besar spesies - kira-kira 250 tumbuhan terestrial dan epiphytic, dan 150 daripadanya ditanam dalam keadaan tertutup. Mereka dikenali sebagai bunga rumah termofilik yang paling banyak dalam keluarga bromelet, kadang-kadang bahkan memberi pemanasan tambahan ke dalam periuk. Daunnya membentuk corong yang padat, warnanya boleh jadi - dari monokromatik hingga bervariasi. Dalam budaya, vriezia yang paling terkenal (gambar), ketinggiannya, bersama dengan peduncle, dapat mencapai satu meter.

Genus gusmania

Semua perwakilan adalah epifit, terdapat kira-kira 120 spesies. Dijual terdapat terutamanya gusmania buluh dan jenisnya. Daunnya membentuk roset rata hingga 30-45 cm. Pembungaan berlangsung hingga dua bulan, setelah itu tanaman mati, seperti bromeliad lain. Penjagaan rumah cukup mudah dan tidak akan menimbulkan kesulitan tertentu walaupun untuk pemula. Gusmania minor (setinggi 30 cm), mozek (dengan daun bergaris hiasan), Tsana, berduri satu, berwarna merah darah, dan lain-lain juga terkenal dan terkenal..

Genus cryptantus

Genus kecil, termasuk hanya sekitar dua puluh spesies. Sebilangan besar wakilnya akan merasa seronok di rumah hijau kecil atau rumah hijau. Tumbuhan dihargai terutamanya untuk hiasan daun yang tinggi, dan bukan untuk berbunga. Plat berkulit tebal mempunyai kesan bergelombang, dan jumlah varieti dan ragam warna menentang penerangan. Yang paling terkenal ialah Criptanthus cross-striped, stemless, two-striped, Foster, dll..

Puak Ehmey

Merangkumi sekitar 180 spesies. Pencinta florikultur dalaman paling terkenal dengan ehmeya satu jalur (gambar). Daun yang indah mempunyai garis keperakan yang mencolok yang dibentuk oleh sisik yang hilang ketika terdapat kekurangan cahaya atau sentuhan. Tumbuhan ini tingginya hingga 50 cm. Bunga-bunga kecil dan tidak ketara, bracts merah jambu besar mencolok. Juga terkenal ialah Ehmeya Chantini, puber, biru langit, berkilau.

Syarat untuk bromeliad

Anggota keluarga adalah penduduk biasa di hutan hujan, oleh itu, diperlukan pencahayaan yang sesuai untuk mereka. Bunga bromeliad lebih memilih lokasi dengan cahaya yang kuat, tetapi tidak di bawah sinar matahari langsung. Keadaan penting kedua untuk berkembang adalah keteguhan relatif rejim suhu, tanpa perubahan dan turun naik secara tiba-tiba. Pada musim panas pada suhu 18-25 ° С, dan pada musim sejuk sekurang-kurangnya 14-16 ° С. Tambah kelembapan tinggi ini. Sebarang bromeliad (spesies sangat banyak) memerlukan penyemburan setiap hari dengan air yang lembut dan menetap. Dari sini menunjukkan bahawa lokasi yang paling malang untuk bunga adalah ruang berhampiran pemanasan radiator. Cuba mengekalkan sedikit kelembapan di corong daun semasa musim panas..

Bromeliad: penjagaan rumah

Ia terdiri daripada dua perkara. Pertama, pematuhan syarat-syarat yang disenaraikan di atas, dan kedua, penyiraman dan pilihan tanah yang betul. Kami mengesyorkan membeli tanah di kedai khusus. Sekiranya anda lebih suka memasaknya sendiri, ingatlah beberapa perkara penting. Banyak bromeliad adalah epiphytes, dan sistem akarnya agak kurang berkembang, oleh itu, periuk besar tidak diperlukan. Berikan aliran udara maksimum ke akar.

Untuk melakukan ini, gunakan tanah kebun biasa (sebelumnya dibasmi kuman), gambut, sphagnum lumut (mungkin untuk menggantinya dengan akar pakis, yang sebelumnya dihancurkan) di bahagian yang sama. Tambahkan juga arang. Setelah menanam tanaman, tutup lapisan atas substrat dengan lumut, ini akan membantu mengekalkan kelembapan dan mencegah pengeringan, yang bromeliad tidak bertolak ansur sama sekali. Pemindahan dilakukan dua tahun sekali sekiranya berlaku kecemasan. Akar akan memberitahu anda tentang keperluannya, yang akan melekat ke permukaan dan masuk ke lubang saliran. Pilih pot tanaman baru dengan diameter 2-3 cm lebih besar daripada yang sebelumnya. Penjagaan bromeliad tetap sama selepas pemindahan.

Cara penyiraman?

Ini adalah salah satu perkara utama penjagaan bromeliad. Pemeliharaan semua kehalusan akan membantu anda menanam tanaman sihat yang indah. Segera harus diperhatikan bahawa bunga itu bukan salah satu yang suka kelembapan, dan air berlebihan akan menyebabkan pembusukan. Oleh itu, walaupun pada peringkat penanaman, anda harus memikirkan lapisan saliran yang baik (tanah liat yang diperluas, serpihan bata). Ramai ahli keluarga juga ditanam dengan baik dalam hidroponik..

Untuk penyiraman, gunakan air yang sangat lembut pada suhu bilik. Air bukan substrat dan akar, tetapi roset daun. Kelembapan harus berlama-lama di daun axil, itulah yang disukai oleh bromeliad. Penjagaan rumah melibatkan penyiraman yang kerap dan banyak pada musim bunga dan musim panas dan penyiraman yang lebih sederhana pada musim sejuk. Pemupukan digalakkan, pembajaan pada selang dua kali sebulan, bermula dari bulan Mac-April hingga musim luruh. Gunakan persediaan khas untuk bromeliad atau yang biasa. Ikut arahan dengan tegas, dalam hal ini lebih baik mencairkannya daripada memberi makan tanaman berlebihan.

Bromeliad: pembiakan

Di rumah, kaedah vegetatif adalah optimum. Dari kilang lama, yang baru diperoleh dengan bantuan proses baru yang disebut kiki. Sebagai peraturan, mereka dapat dilihat bahkan sebelum berbunga bermula, namun, untuk melakukan rooting, anda mesti menunggu sehingga ia berakhir. Pada waktunya, ini jatuh sekitar bulan September. Potong tunas dengan hati-hati dengan pisau tajam dan tanam dalam bekas kecil yang diisi dengan campuran pasir dan gambut. Rooting berlaku dalam jumlah besar dengan berjaya dan cepat, sementara tidak ada syarat khas yang diperlukan, perkara utama adalah penyiraman tepat pada masanya. Tumbuhan muda yang sudah tahun depan pada musim panas dapat menggembirakan anda dengan berbunga yang indah.

Persekitaran bunga

Dalam persekitaran semula jadi, bunga itu berdekatan dengan tanaman lain yang lebih menyukai cahaya matahari, jadi perawatan utama di rumah adalah memastikan bekalan cahaya yang mencukupi. Pada musim panas, anda harus mengecualikan sinar matahari pada daun. Pada musim sejuk, untuk menambah cahaya, anda boleh memasang lampu, tetapi mengarahkan sinarnya tidak ke ehmeya, tetapi ke siling atau ke sisi.

Semasa melakukan penuaian umum, tanaman yang serupa dengan nanas harus dilindungi dari kemungkinan draf..

Juga, bromeliad tidak boleh berada di ruangan tempat kipas angin atau penghawa dingin berjalan..

Penyiraman, penjagaan harian dan rejim kelembapan

Merawat bromeliad bermaksud menjaga kelembapan dan kehangatan yang mencukupi kerana ia adalah tanaman tropika yang lembut. Di rumah, untuk penginapan yang selesa, dia perlu menjaga suhu 22-25 darjah. Rezim seperti itu mendorong pertumbuhan dan perkembangan yang intensif selama musim tanam. Pada musim sejuk, bromeliad sedang berehat, suhu optimum untuknya adalah dari 15 hingga 18 C. Tetapi penurunan suhu di bawah 12 darjah menyebabkan kematian. Pada waktu rehat, merawat bromeliad terdiri daripada menyiram setiap minggu dan menjaga udara di dalam bilik di mana ia berada..

Pada musim panas, di rumah, anda harus menyiram tamu tropika setiap hari, tetapi pastikan tanah di dalam periuk tidak berasid..

Kadang-kadang anda boleh mengeringkan tanah, tetapi hanya bahagian atasnya. Untuk mengelakkan pengeringan tanah yang berlebihan, penanam bunga yang berpengalaman mengesyorkan penjagaan seperti itu: tuangkan pasir yang dibersihkan atau kerikil kecil di atas tanah, secara berkala membasahi mereka. Dalam keadaan seperti itu, kesegaran dan keindahan tanaman terjamin. Dalam foto dan video, anda dapat menyaksikan garis besar unik bunga ajaib ini.

Penjagaan tanaman

Selain penyiraman dan pencahayaan, bromeliad memerlukan pengawasan daunnya secara berterusan. Penjagaan rumah berkualiti tinggi disertai dengan pembersihan daun dari habuk tepat pada masanya. Ini dapat dicapai dengan beberapa cara:

  • Menjalankan pancuran mandian musim panas. Suhu air harus sepadan dengan udara luar di mana tetamu tropika berada.
  • Kupas daun dengan span.
Top