Kategori

1 Pelanggaran
Memangkas pokok buah pada musim bunga, skema untuk pemula, masa
2 Pokok renek
Mengapa krisan berhenti berbunga
3 Pokok renek
Cara mendapatkan vaksinasi buah musim panas
4 Pokok renek
Menanam dan merawat petunia

Image
Utama // Pokok renek

Bunga dalaman: penyakit dan rawatan di rumah


Tumbuhan rumah yang sihat, penuh kekuatan dan tenaga adalah kegembiraan bagi penanam. Walau bagaimanapun, kadang-kadang gambar yang indah seperti itu merosakkan penampilan perosak atau penyakit. Sebabnya mungkin iklim buatan, penjagaan yang tidak betul, ukuran pot yang tidak sesuai untuk tanaman, "penembusan" perosak.

Penting untuk mengambil langkah-langkah yang diperlukan pada waktunya agar bunga tidak mati. Dan untuk ini adalah penting untuk mengetahui tanda-tanda kemunculan penyakit ini atau penyakit atau perosak ini, untuk mengesannya tepat pada waktunya dan merawatnya dengan betul.

Pertimbangkan penyakit tanaman dalaman yang paling popular.

Cendawan serbuk

Cendawan belle atau serbuk pada tanaman dalaman adalah penyakit kulat yang meluas di kalangan bunga.

Manifestasi pertama adalah penampilan bintik putih kecil, serupa dengan pati atau tepung. Mereka mudah dipadamkan. Dari masa ke masa, mereka bertambah, meliputi seluruh kawasan daun, dan kemudian keseluruhan tanaman. Warnanya berubah dari putih menjadi kelabu dan kemudian menjadi coklat. Daun "berkerut" dan jatuh. Plak seperti itu boleh muncul di bahagian dalam dan di luar daun..

Penyebab penyakit ini boleh:

  • Kelembapan udara yang tinggi;
  • Suhu tinggi di dalam bilik;
  • Perubahan suhu secara tiba-tiba;
  • Pembajaan berlebihan dengan baja nitrogen.

Cendawan serbuk sering menyerang Saintpaulias (violet), gerbera, begonia, Kalanchoe, anggrek. Sangat penting bagi pemilik tanaman ini untuk memeriksa tanaman secara berkala untuk mengetahui tanda-tanda penyakit dan melakukan pencegahan..

Salah satu cara untuk merawat cendawan serbuk pada tanaman dalaman adalah dengan menaburkan tanaman dengan belerang tanah. Sebelum itu, anda perlu menyemburkan bunga dengan air. Semasa menjalankan prosedur, penting untuk memerhatikan langkah berjaga-jaga, dan setelah mencuci semuanya dengan bersih, juga berkesan menyemburkan bunga dengan larutan yang terdiri daripada 25 g soda, 20 g sabun isi rumah dan 5 liter air..

Racun kulat - ubat biologi atau kimia untuk melawan penyakit - seperti Topaz, Skor, Vectra, juga berkesan dalam rawatan cendawan serbuk.

Aphid pada tanaman dalaman

Bunga dalaman sering mengalami serangan aphid. Ini adalah serangga parasit hingga 5 mm. Warna mereka berbeza-beza bergantung pada spesies: dari oren, coklat hingga hijau dan hitam. Aphid terutamanya mempengaruhi pucuk dan daun muda, tunas, bunga, tunas. Sangat cepat menyedut semua jus, tanaman itu layu, kehilangan penampilannya yang cantik dan mungkin mati.

Parasit dihuni oleh sebuah koloni di mana terdapat wakil dan larva bersayap dan tanpa sayap dewasa. Mereka membiak dengan cepat. Oleh itu, tanpa pertarungan tepat pada masanya, seluruh tanaman mungkin rosak..

Kutu daun jelas kelihatan dengan mata kasar pada bunga, bahagian bawah daun muda.

Daun kekuningan yang dipintal, hujung pucuk yang cacat juga dapat menunjukkan adanya parasit.

Terutama rentan terhadap serangan adalah kutu daun, bunga mawar, fuchsia, keluarga aroid: anthurium, dieffenbachia, monstera, caladium, syngonium, spathiphyllum.

Sekiranya terdapat sedikit perosak di tumbuhan, cukup untuk menghancurkannya, dan bilas bunga dengan air sabun. Sekiranya tanaman itu dipengaruhi oleh koloni kutu daun, maka langkah yang lebih serius diperlukan..

Sebelum menyingkirkan kutu daun pada tanaman dalaman, bunga itu dibasuh dengan air sabun, perosak dikeluarkan secara mekanik jika mungkin.

Kemudian, tiga atau empat kali rawatan dijalankan dengan salah satu ubat berikut pada selang seminggu:

Memerangi kutu daun pada tanaman dalaman bukanlah perkara yang mudah.

Tungau labah-labah

Serangga perosak tanaman dalaman adalah hama labah-labah - labah-labah yang hampir tidak kelihatan berwarna kekuningan, merah atau coklat. Tungau labah-labah memakan getah tanaman. Ia dijumpai terutamanya di bahagian bawah daun, dengan jangkitan teruk - di bahagian atas pucuk.

Tungau labah-labah menyerang hampir semua bunga dalaman, terutama yang berbunga. Pertama, bintik-bintik kekuningan kecil muncul di daun, kemudian bertambah. Daun secara beransur-ansur mengering dan jatuh. Jaring labah-labah nipis mungkin kelihatan di antara daun dan batang. Keadaan yang sangat baik untuk perosak - suhu tinggi dan kelembapan rendah.

Anda boleh mengambil langkah berikut:

  • Semburkan tanaman dengan air secara berkala untuk meningkatkan kelembapan;
  • Bilas daun dengan air sabun suam;
  • Sesi pendek (2 minit) penyinaran ultraviolet dari bawah tanaman;
  • Bawa bunga ke taman atau balkoni;
  • Gunakan ubat: Aktelik, Fitoverm, Neoron.

Thrips

Thrips hama serangga kecil (hingga 2 mm) berwarna coklat gelap atau hitam. Mereka mempunyai dua pasang sayap, berkat mereka bergerak dengan cepat dan dapat menjangkiti sebilangan besar tanaman. Mereka membiak dengan cepat. Mereka menetap terutamanya di bahagian bawah daun bunga, di sepanjang urat. Mereka memakan getah tumbuhan, mengikis kulit daripadanya.

Di bahagian bawah daun yang rosak, bintik-bintik kecoklatan terlihat, yang mempunyai teduhan cahaya di bahagian atas..

Sekiranya tidak dirawat, daun secara beransur-ansur kering dan gugur. Pertumbuhan tanaman menjadi perlahan.

Bunga sangat berbahaya. Mereka kehilangan penampilan cantik, cacat, bintik-bintik muncul di atasnya.

Selain itu, tanaman ini menunjukkan jejak aktiviti penting thrips: seperti corak warna keperakan pada bunga dan daun.

Dalam cuaca panas, penting untuk menyemburkan bunga dengan air untuk mengelakkan kekeringan udara yang berlebihan. Pemeriksaan permukaan bawah daun secara berkala akan membantu anda melihat dan menyelesaikan masalah tepat pada waktunya. Mencuci bunga dengan air sabun akan membantu menghilangkan sebahagian besar perosak..

Ubat yang berkesan terhadap thrips adalah:

  • Penyemburan dengan tedione (25%) dengan thiophos (0,05%);
  • Dua kali penyemburan dengan larutan piretrum (1 g per 0.5 l air) pada selang mingguan;
  • Memproses dengan kemasukan tembakau dan yarrow;
  • Penggunaan ubat Nurell-D, Vertimek;
  • Penggunaan fosfamida atau metafos (toksik).

Artikel serupa:

Perisai

Kerang adalah hama serangga hingga 3 mm dengan warna rona coklat, kelabu atau kekuningan. Dilindungi dengan "perisai" lilin, maka namanya. Mereka melekat dengan kuat pada daun, terutama di bahagian bawah.

Perosak dapat dilihat dengan mata kasar. Daun yang rosak boleh cacat, bintik-bintik kuning-coklat muncul di atasnya. Pertumbuhan dan perkembangan ditangguhkan, kawasan yang terjejas mungkin mati.

Perisai perosak melindungi mereka dari kebanyakan produk racun serangga. Rawatan serangga skala pada tanaman dalaman terdiri daripada mengikis serangga dari bunga.

Kemudian bunga itu dirawat dengan air suam dengan sabun cuci dilarutkan di dalamnya. Penyerapan habuk tembakau dalam kadar 40 gram per 0.5 liter air juga berkesan..

Gores

Mealybug adalah saudara dekat serangga skala. Ia mempengaruhi pucuk, daun, tunas. Kawasan yang rusak tampak dihiasi dengan bulu seperti kapas. Ditempatkan di tanah jajahan.

Formasi "gebu" putih di bahagian bawah daun jelas kelihatan. Tumbuhan ini terus tumbuh, daunnya layu, berubah menjadi kuning, beransur-ansur jatuh.

Ia mempengaruhi cacing fuchsia, pohon kelapa, lemon, azalea, asparagus, begonia, dracaena, clivia, kaktus, geranium dan lain-lain.

Anda perlu membuang hama secara mekanikal dengan kapas yang dicelupkan ke dalam air sabun. Rawatan dengan alkohol atau calendula tincture juga berkesan. Racun serangga yang berkenaan: Nurell-D, Aktelik, Vertimek.

Cacing Tanah

Oleh kerana cacing tanah yang luas, tanaman mungkin kurang mendapat kelembapan. Sekiranya tiada serpihan organik, mereka boleh beralih ke akar bunga hidup. Tumbuhan itu akan beransur layu.

Pot bunga hendaklah diletakkan di dalam air suam selama 30 minit. Cacing akan keluar sendiri, dan anda boleh mengeluarkannya. Mudah dilihat dan dibuang ketika memindahkan orang dewasa.

Ekor kuda

Pawtails adalah perosak putih kecil yang melompat. Muncul di permukaan bumi dalam pasu dengan sebarang tanaman. Penyiraman berlebihan dan kelembapan tinggi boleh menyebabkan jangkitan..

Penyiraman mesti dikurangkan sehingga bumi mengering sedikit. Taburkan tanah di dalam periuk dengan pasir kering.

Mengetahui tanda-tanda penyakit utama dan perosak, serta cara yang berkesan untuk memerangi mereka, akan membantu menjaga kesihatan dan kecantikan "haiwan peliharaan" hijau!

Cendawan Downy

Cendawan Downy adalah penyakit kulat yang agak jarang berlaku. Mempengaruhi semua jenis tanaman.

Tanda pertama penyakit ini adalah munculnya bintik-bintik kuning yang tidak teratur di bahagian atas daun. Secara beransur-ansur mereka bertambah besar, dan bentuk nekrosis di pusatnya. Lapisan kelabu muda dari spora kulat dapat dilihat di bahagian bawah daun..

Lama kelamaan, plak menjadi hitam, dan daun yang terkena cacat, kuning dan kering. Dengan kekalahan kuat tumbuhan, kulat menembusi sistem vaskularnya. Pada potongan, urat daun berwarna gelap..

Penyebab penyakit ini adalah adanya spora kulat di dalam tanah yang digunakan untuk menanam tanaman rumah. Penyebaran penyakit ini difasilitasi oleh kelembapan tinggi dan kekurangan udara segar di dalam bilik. Penyakit ini lebih kerap dijumpai pada bunga yang tumbuh di tanah liat berasid..

Untuk rawatan, penyediaan racun kulat digunakan. Mereka disembur pada tanaman pada tanda pertama penyakit ini. Rawatan diulang setiap 10 hari sehingga hilangnya penyakit sepenuhnya.

Penyakit mosaik

Penyakit mosaik adalah penyakit virus biasa tanaman dalaman dan kebun. Virus menembusi melalui tisu yang rosak. Patogen dapat bertahan lama dalam tanah atau sisa tanaman.

Tanda-tanda pertama penyakit ini adalah bintik-bintik ringan dari pelbagai bentuk di permukaan daun muda. Dari masa ke masa, bintik-bintik meningkat dalam ukuran dan dapat menutupi seluruh daun daun. Tumbuhan yang terjejas ketinggalan dalam pertumbuhan dan perkembangan. Daun mereka menjadi lebih kecil dan menjadi tidak teratur..

Penyebab penyakit ini adalah kerosakan pada pucuk dan daun oleh perosak, akibatnya penembusan virus terjadi. Perkembangan penyakit ini difasilitasi oleh peningkatan suhu hingga 30 ° C.

Tidak ada rawatan yang berkesan untuk penyakit mosaik. Pada tanaman yang dijangkiti sebahagiannya virus, semua kawasan yang berpenyakit dapat dikeluarkan. Sekiranya berlaku kerosakan teruk, tanaman yang sakit disarankan untuk musnah.

Untuk mengelakkan penyakit ini, perlu memerhatikan keadaan terma di bilik dengan tumbuh-tumbuhan. Kutu, kutu daun, kutu busuk dan perosak lain yang menyumbang kepada penyebaran penyakit ini musnah.

Anthracnose

Ini adalah penyakit kulat yang menyerang pucuk daun, pucuk dan buah tanaman. Ficus dan telapak tangan dari pelbagai jenis paling kerap terkena..

Gejala penyakit ini ialah munculnya bintik-bintik gelap pada daun dan pucuk tanaman. Terdapat beberapa kulat patogen yang menyebabkan anthracnose, jadi manifestasi luaran penyakit ini bergantung pada jenis patogen.

Bintik-bintik itu terdapat dalam pelbagai ukuran dan bentuk dengan warna kekuningan, kemerahan atau coklat. Lama kelamaan, penyakit ini menyebabkan kematian daun dan pucuk. Perkembangannya difasilitasi oleh kelembapan dan suhu udara yang tinggi..

Untuk memerangi penyakit ini, sediaan racun kulat digunakan: Cecair Bordeaux, sulfat tembaga, sulfur koloid. Untuk mencegah penyakit, disarankan untuk mengukus tanah sebelum menanam tanaman, memetik biji, dan menyimpan tanaman yang baru diperoleh dalam karantina..

Ascochitosis

Penyakit kulat ini jarang berlaku. Ia mempengaruhi semua jenis tanaman, tetapi krisan dalaman adalah yang paling sukar untuk ditoleransi. Ejen penyebabnya adalah kulat dari genus Ascochyta.

Pada awal penyakit ini, bintik-bintik kecoklatan atau kemerahan kecil muncul di daun dan pucuk tanaman, dengan ukuran hingga 2 mm. Dengan perkembangan penyakit ini, bintik-bintik meningkat, memperoleh warna coklat gelap dengan batas kuning. Nekrosis yang berkembang menyebabkan kematian daun dan pecahnya pucuk.

Pelbagai persediaan kulat digunakan untuk rawatan. Tumbuhan yang sakit disembur dengan mereka setiap 7-10 hari sehingga jangkitannya musnah sepenuhnya. Untuk profilaksis, disyorkan untuk memanggang campuran tanah yang dibeli di dalam ketuhar, membuang dan memusnahkan semua daun dan pucuk tanaman yang mencurigakan.

Septitis

Ini adalah penyakit kulat yang biasa. Patogennya adalah kulat genus Septoria.

Bintik-bintik gelap bentuk tidak teratur muncul di daun tanaman yang terkena septoria. Mereka secara beransur-ansur meningkat, merebak ke seluruh bilah daun. Apabila penyakit itu berkembang, daunnya menjadi kering. Kehilangan sepenuhnya dedaunan berakhir dengan kematian tumbuhan.

Patogen berada di dalam tanah, tetapi penyakit itu sendiri mungkin tidak menampakkan diri kecuali jika kulat diciptakan dalam keadaan ideal. Ia membiak dengan baik dalam keadaan kelembapan tinggi dan suhu tidak lebih rendah daripada 28 ° C.

Untuk merawat penyakit ini, ubat antikulat yang popular seperti cecair Bordeaux, sulfur koloid dan lain-lain digunakan. Terdapat juga pelbagai jenis racun kulat khas untuk tanaman dalaman..

Untuk pencegahan septoria, perlu memerhatikan rejim pengairan dan tidak membasahi tanah secara berlebihan. Ia berguna untuk membuat peredaran udara di dalam bilik, mengurangkan kelembapan. Pastikan untuk mencemarkan campuran tanah dan rawatan benih baru.

Fusarium

Fusarium atau fusarium layu adalah jangkitan yang sangat biasa yang mempengaruhi semua jenis tanaman dalaman. Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat genus Fusarium.

Jamur patogen yang menyebabkan fusarium layu berkembang di tisu tumbuhan, menyumbat saluran pengalirnya. Pada peringkat awal, penyakit ini tidak dapat dikesan oleh mata. Ia akan kelihatan hanya dari masa ke masa, apabila daun tanaman menjadi kuning besar, menggulung dan layu. Kemunculan reput dengan mekar merah jambu di pangkal batang menunjukkan adanya jangkitan fusarium..

Sumber fusarium selalunya tanah dan bahan penanaman. Pencahayaan yang tidak mencukupi dan suhu udara tinggi menyumbang kepada perkembangan penyakit ini..

Untuk rawatan penyakit ini, persiapan kulat digunakan: Fitosporin, Trichodermit, Bactofin. Untuk mengelakkan jangkitan, tanaman dan anak benih yang berpenyakit dan mencurigakan dibuang, mentol dan biji benih dirawat dengan racun kulat biologi.

Penyelesaian kalium permanganat yang lemah mempunyai kesan profilaksis yang baik. Mereka menyiram tanaman sekali ke akar setelah menanam.

Karat pada tanaman

Karat adalah penyakit kulat tanaman kebun yang biasa. Dalam keadaan yang baik, ia boleh mempengaruhi pelbagai spesies dalaman.

Pada awal penyakit ini, tuberkel bulat berwarna coklat kecil muncul di daun tanaman. Di bahagian belakang daun, bantalan bujur kelihatan - pustula. Penyebaran jangkitan menyebabkan peningkatan jumlah lebam. Daun bertukar menjadi kuning sepenuhnya dan jatuh.

Kulat patogen boleh masuk ke tumbuh-tumbuhan dalaman dari tanah. Sekiranya pokok buah di kebun terkena karat, maka anda tidak boleh mengambil tanah untuk ditanam dari kebun ini. Kelembapan udara yang meningkat menimbulkan keadaan yang baik untuk perkembangan penyakit ini..

Rawatan penyakit hanya boleh dilakukan pada peringkat awal. Untuk melakukan ini, buang semua kawasan tanaman yang terjejas dan rawat dengan persediaan racun kulat. Ubat tradisional (campuran Bordeaux, sulfat tembaga) dan sebatian antikulat moden untuk tanaman dalaman digunakan. Hasil yang baik diberikan oleh Oksikom, Ordan dan Topaz. Fitosporin dan Bactofit terhadap karat tidak berkesan.

Reput kelabu

Penyakit kulat ini ada di mana-mana. Patogennya boleh berada di tanah atau di serpihan tumbuhan untuk jangka masa yang lama tanpa kehilangan sifat patogennya..

Acuan kelabu adalah seperti acuan kelabu dengan warna zaitun. Ia terbentuk pada pucuk tanaman. Lesi berkembang dari masa ke masa. Sekiranya reput mengelilingi pucuk, maka ia berhenti tumbuh dan mati. Pada masa akan datang, mekar kelabu masuk ke daun tanaman..

Kulat patogen disebarkan oleh angin dan air. Mereka memasuki tisu tumbuhan melalui kerosakan luaran. Selalunya, penyebab reput kelabu adalah kekalahan tanaman oleh perosak. Kelembapan tinggi dan pencahayaan yang buruk juga menyumbang kepada perkara ini..

Dengan luka kecil, daun yang sakit dikeluarkan, dan tanaman itu sendiri dirawat dengan racun kulat Fitosporin dan Topsin-M. Fundazol digunakan untuk merawat tanaman yang terjejas teruk. Bunga disembur dengan persiapan ini, dan pemprosesan semula dilakukan setelah 7-10 hari..

Untuk tujuan pencegahan, mereka membersihkan tanah, mengudarakan tempat, meningkatkan pencahayaan, dan mengeluarkan daun yang mati. Apabila tanaman disimpan dalam keadaan sejuk, perlu untuk mengelakkan penumpahan tanah.

Akar busuk

Akar busuk adalah sekumpulan penyakit kulat yang menyebabkan kulat patogen dari pelbagai jenis. Semua jenis tanaman dalaman terjejas, kecuali tanaman yang paling lembap. Terutama terdedah kepada jangkitan ini ialah tanaman yang tidak tahan dengan penapisan air - kaktus dan succulents lain.

Jangkitan bermula melalui sistem akar. Oleh itu, pada peringkat awal, penyakit ini sukar didiagnosis. Lama kelamaan, jika tanamannya cukup besar dan tumbuh terlalu banyak, daunnya akan menjadi kuning dan layu. Reput hitam kelihatan di bahagian bawah batang. Kilang itu mati. Spesimen muda membusuk lebih cepat, daunnya bahkan tidak sempat bertukar menjadi kuning.

Punca jangkitan adalah tanah, periuk dan peralatan yang tidak disterilkan. Perkembangan penyakit ini dipromosikan oleh genangan kelembapan di tanah pada suhu rendah, dan juga tanah yang padat, yang mencegah oksigen masuk ke akar tanaman.

Pada peringkat awal penyakit ini, tanaman itu diselamatkan dengan pemindahan segera ke tanah yang baru steril. Sistem akar diperiksa, akar busuk dikeluarkan. Hasil yang baik diperoleh dengan mengaplikasikannya ke tanah setelah menanamkan larutan Fundazol di bawah akarnya. Dengan kerosakan akar yang lengkap, tanaman mesti musnah.

Untuk mengelakkan reput akar, tanah, pot bunga dan bak dibasmi kuman. Semasa menyiram bunga dalaman, jangan terlalu basah tanah di dalam periuk. Air yang berlebihan dari dulang mesti disalirkan dengan kerap. Semasa musim sejuk, penyiraman tanaman akan mengurangkan.

Jaundis

Penyakit virus yang biasa dan sangat berbahaya ini menyerang hampir semua jenis tanaman dalaman. Ejen penyebab - Virus Leptomotropus callistephi.

Pada tanaman yang dijangkiti virus, daun berubah warna. Tompok-tompok kecil berwarna kuning dan putih kekuningan terbentuk di atasnya. Dari masa ke masa, kawasan seperti itu semakin banyak, daun berubah bentuk, dan yang baru tumbuh cacat. Pucuk juga cacat, bunga menjadi lebih kecil dan tidak berbuah. Spesimen yang dijangkiti berkembang dengan buruk dan ketinggalan dalam pertumbuhan.

Virus penyakit kuning disebarkan oleh perosak kebun dan tanaman dalaman. Ia memasuki tisu melalui kerosakan luaran.

Tidak ada rawatan yang berkesan untuk penyakit kuning. Pada peringkat awal penyakit, semua pucuk yang terkena dikeluarkan, bahagian dibasmi kuman dengan alkohol. Sekiranya tanaman itu dijangkiti sepenuhnya, ia akan musnah..

Untuk tujuan pencegahan, mereka memusnahkan perosak yang membawa virus dari tumbuhan yang berpenyakit ke yang sihat. Tanaman yang terjejas tidak digunakan untuk menuai keratan..

Lalat Putih

Perosak kebun dan tanaman dalaman yang biasa. Mempengaruhi kebanyakan spesies dalam budaya dalaman.

Lalat putih membiak dalam jumlah yang banyak pada tanaman rumah. Mereka dapat dilihat dengan mata kasar. Ini adalah midges keputihan kecil yang terlepas dari bunga apabila disentuh dengan tangan. Mereka tinggal di bahagian bawah daun, selalunya menutupinya sepenuhnya. Di sana mereka bertelur..

Lalat putih memakan getah tanaman. Mereka, seperti kutu daun, mengeluarkan cecair yang melekit yang menutupi lempeng daun, mencegah oksigen masuk ke dalamnya..

Sekiranya terdapat perosak, anda mesti segera memulakan langkah-langkah untuk memusnahkannya..

Untuk memerangi perosak, sediaan racun serangga digunakan. Tetapi sangat sukar untuk melawan serangga ini. Semasa menyembur, lalat putih terbang, dan ketika ubat itu habis, mereka kembali duduk di atas tanaman.

Pemusnahan serangga sepenuhnya memerlukan masa sekurang-kurangnya 1 bulan. Setiap minggu perlu menyemburkan bukan sahaja tanaman yang terjejas, tetapi juga tanaman yang berdekatan. Anda juga harus merawat ambang jendela dan bingkai tingkap di mana mungkin terdapat whiteflies. Dadah yang biasa digunakan seperti Vertimex, Fitoverm atau Aktelik

Perangkap gam juga digunakan untuk mengawal serangga. Mereka akan membantu menghilangkan lalat putih..

Pencegahan penyakit pada tanaman dalaman

Walaupun anda tahu bagaimana merawat penyakit bunga dalaman, selalu lebih mudah untuk mencegah penyakit ini..

Untuk memastikan bunga dalaman anda sentiasa cantik dan sihat, perlu dilakukan pencegahan penyakit secara berkala. Rencana langkah pencegahan termasuk pematuhan dengan peraturan pengairan yang betul dan menjaga kelembapan udara yang diperlukan. Dianjurkan untuk menyemburkan tanaman setiap minggu dengan infus chamomile dan sage untuk meningkatkan imuniti mereka. Selepas menyiram, lebihan air dari palet mesti disalirkan

Untuk pencegahan semua penyakit, pemakanan tumbuhan yang kerap diperlukan untuk menguatkan imuniti mereka. Tumbuhan dalaman diberi makan baja organik 1-2 kali semusim. Dari akhir musim bunga hingga pertengahan musim luruh, disarankan agar pembajaan dengan baja kompleks cair dilakukan setiap 2 minggu. Terdapat komposisi untuk tanaman hiasan dan tanaman berbunga. Separuh kedua musim luruh dan musim sejuk tidak diberi makan

Tanah baru mesti dibasmi kuman sebelum menanam semula tanaman. Anda boleh mengukus atau memanaskannya di dalam ketuhar gelombang mikro. Sebelum menyemai, benih direndam dalam larutan ubat antijamur.

Sebilangan besar jangkitan virus memasuki tisu tumbuhan melalui kerosakan luaran. Untuk mengelakkannya, perlu memusnahkan serangga berbahaya yang merosakkan daun dan pucuk..

Sekarang anda tahu segala-galanya mengenai penyakit dan perosak tanaman dan bunga dalaman.

Penyakit dan perosak: penyebab dan rawatan tanaman dalaman

Tumbuhan dalaman, seperti organisma hidup, rentan terhadap serangan penyakit dan perosak. Sekiranya anda tidak mengambil langkah tepat masa untuk menyelamatkan tanaman, maka dalam masa yang singkat anda boleh kehilangan haiwan kesayangan anda. Dalam jadual di bawah, kami telah mengumpulkan maklumat terkini mengenai perosak yang menyerang tanaman pasu. Tulis kepada kami ([email protected]) jika anda ingin berkongsi dengan kami pengalaman menyimpan "pesona" hijau.

Penyebab jangkitan adalah mudah: banyak perosak atau larva mereka dapat masuk melalui tingkap terbuka bersama dengan debu dan tanah. Bunga potong atau tanaman yang baru dibeli sering menjadi tempat pembiakan jangkitan. Oleh itu, sebelum anda meletakkan peneroka baru di sebelah penghuni tingkap lain, karantina dia, dan jika anda mengesyaki jangkitan, perlakukan dia dengan racun serangga..

Ingatlah untuk mengasingkan tanaman yang berpenyakit dari yang lain. Ini akan membantu mencegah penyebaran serangga lebih jauh..

Dan lebih jauh lagi. Tumbuhan yang sihat dan kuat jarang dirosakkan oleh kutu daun, serangga skala, serangga skala pseudo, jadi perawatan yang baik adalah pencegahan penyakit tepat pada masanya.

Jadual perosak tanaman dalaman yang biasa

FotoNamaPeneranganCara melawan
Perisai
Perisai palsu
Daun ditutup dengan bintik-bintik coklat, menjadi melekit, layu dan gugur. Perosak memakan getah tanaman dan menutupi dengan baikRawat daun dengan larutan sabun (larutan tembakau atau alkohol), lepaskan pelindung dengan kain lembap atau kapas. Ulangi prosedur selepas 2-3 hari.
Bahan Kimia: racun serangga spektrum luas
ThripsPerosak kecil. Badan mereka tidak melebihi 1 mm. Mereka memakan getah tanaman, meletakkan larva, dan dapat membawa virus. Udara kering yang berlebihan adalah persekitaran yang baik untuk munculnya thrips.

Daun tumbuh bintik kuning atau berubah warna, kadang-kadang dalam bentuk garis-garis, mengakibatkan kematian tisu dan daun jatuh

Bahan kimia bermaksud: fitoverm, actelik, vermitek, intavir, dll. Thrip membiak dengan cepat, tidak begitu mudah untuk menyingkirkannya. Rawatan insektisida mesti dilakukan sekurang-kurangnya dua kali dengan selang 7-10 hari.
AphidPerosak berukuran 0,5-2 mm, berkumpul secara berkumpulan di bahagian yang paling tidak dilindungi dari loji tanaman. Daun melengkung, bertukar menjadi kuning, berubah bentuk. Plak muncul - honeydew.Selalunya, rawatan dengan sabun cuci membantu menghilangkan perosak ini..

Sekiranya terdapat jangkitan teruk, buang daun yang terkena dan rawatan dengan ubat 3-4 kali setiap 5-6 hari:
- larutan sabun dengan penambahan abu;
- menyembur dengan penyediaan herba (tembakau, dandelion, tansy, bawang, wormwood, dll);
- persediaan kimia (intavir, karate, fas, hostakvik).

Tungau labah-labahIa dapat dikenal pasti dengan titik-titik putih khas pada plat kepingan. Beberapa jenis perosak menutupnya dengan sarang labah-labah. Mereka tinggal di tanah jajahan, dan telurnya tetap hidup selama 5 tahun, jadi sukar untuk melawan hama labah-labah. Udara kering dan hangat disukai untuk pembiakan tungau..Bahan Kimia: acaricides (apollo, acorin, omite dan lain-lain), racun serangga (hama, vermitek, fitoverm)
WhiteflyPandangan depan yang kecil. Larva berwarna hijau atau putih, menyerupai sisik. Mereka bersembunyi di bahagian bawah plat daun, terdapat plak di bahagian atas - honeydew. Kemudian, pada produk buangan ini, kulat soot terbentuk (daunnya menjadi hitam), yang boleh membahayakan tanaman..Dua atau tiga rawatan dengan racun serangga: Aktara, Atellik (sangat toksik), Biotlin, Vermitek, Oberon. Anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat, tetapi ia kurang berkesan. Contohnya, penyemburan dengan infus bawang putih: untuk 1 liter air 150-200 gram bawang putih cincang
Penyakit MealybugSerangga berukuran 3-5 mm, terletak terutama di gandar daun dan pada tunas muda. Mekar labah-labah putih kelihatan di daun. Menjadi ubah bentuk daun, pucuk, buah. Kemunculan kulat jelaga di kawasan melekitSekiranya perosak tidak parah, anda boleh membersihkan daun dari cacing dan plak dengan span sabun. Kemudian semburkan tanaman dengan larutan sabun hijau atau tembakau 3 kali dengan selang 7 hari.

Bahan kimia: aktara, biotlin, vermitek, fitoverm, dll..

Pautan berguna:

Penyakit tumbuhan boleh disebabkan bukan hanya oleh hama serangga, tetapi juga oleh jamur, bakteria, virus. Semua "penyakit" herba secara konvensional dibahagikan kepada dua jenis: berjangkit dan tidak berjangkit (disebabkan oleh kesalahan penjagaan).

Apa-apa penyakit membawa kepada perubahan penampilan tanaman rumah: ubah bentuk daun, penampilan plak, pertumbuhan, dan kematian tisu. Di rumah, seringkali sukar untuk menentukan siapa (atau apa) agen penyebab penyakit ini, oleh itu, pada gejala pertama penyakit ini, buang kawasan yang terjejas, pisahkan tanaman yang berpenyakit dari haiwan peliharaan hijau yang lain, rawat dengan racun kulat.

Sering kali, banyak penanam amatur secara keliru percaya bahawa kerana bunga itu tidak bersahaja dalam perawatan, ini bermaksud bahawa ia senang tumbuh dalam keadaan yang melampau. Tidak seperti ini! Organisma patogen mempengaruhi tanaman yang dijaga dalam keadaan tidak baik. Sekiranya anda mahu penghuni tingkap menjadi sihat - ciptakan keadaan yang selesa untuk hidup mereka.

Jangan biarkan serangga muncul pada bunga dalaman, kerana serangga yang sering memakan getah bunga adalah pembawa banyak penyakit virus. Oleh kerana agen berjangkit bukan selular sentiasa diubah suai, tidak ada ubat yang dapat menyingkirkan virion sepenuhnya. Anda hanya dapat meningkatkan perawatan, sehingga menghentikan penyebaran jangkitan yang lebih jauh..

Menguatkan sistem kekebalan yang lemah dari loji tanaman dengan biostimulan, seperti epin.

Penyakit biasa tanaman domestik

Ejen penyebab penyakit: Cendawan Colletotrichu.

Spora kulat boleh masuk ke tanaman dengan hujan, angin atau serangga. Tumbuhan lemah (kopi, buah sitrus, dll.).

Tanda-tanda luaran: bintik coklat pada daun dengan pinggiran gelap, tumbuh secara beransur-ansur. Ia berubah menjadi lesi batang. Daun boleh kering sepenuhnya dan gugur

Ejen penyebab penyakit: Cendawan Stagonospora.

Merosakkan tanaman bulat sahaja: amaryllis, hippeastrum, jarang clivia.

Tanda-tanda luaran: Bintik merah pada semua organ tanaman bulbous.

Pencegahan: mentol ditaburkan sebelum menanam dengan "Tsinebom"

Ejen penyebab: Cendawan Septoria

Tanda-tanda luaran: bintik-bintik kelabu-coklat atau berkarat dengan tepi kuning.

Bintik secara beransur-ansur tumbuh dan menempati seluruh permukaan daun. Di tengah-tengah bintik-bintik tersebut terdapat titik-titik hitam - fungus pycnidia (badan buah). Suhu tinggi (20-25 ° C) menyumbang kepada perkembangan penyakit ini

Ejen penyebab: cendawan keluarga Puccinia.

Paling rentan terhadap: pelargonium, asparagus, mawar, fuchsias dan tanaman lain.

Tanda-tanda luaran: garis-garis dan bintik-bintik berkarat di bahagian bawah daun, lebih jarang pada batang. Bahagian atas plat daun mencerminkan bintik-bintik kekuningan

Penyakit tanaman dalaman yang paling biasa dan memerangi mereka

Bunga dalam ruangan jarang terdedah kepada penyakit, kerana mereka mempunyai sumber jangkitan yang lebih sedikit daripada tanaman yang ditanam di tanah terbuka. Walau bagaimanapun, tanaman dalaman lebih sukar untuk mentolerir penyakit, kerana tanaman ini lebih berubah-ubah. Fakta ini membuat penjual bunga mengawasi keadaan mereka dengan teliti. Pertimbangkan penyakit bunga dalaman, tanda dan kaedah rawatannya.

Penyakit tanaman dalaman dengan gambar

Sekiranya penyakit berlaku di loji rumah, penting untuk mendiagnosisnya tepat pada waktunya. Ini akan membantu menentukan kaedah rawatan..

Adalah perlu untuk mengetahui tanda-tanda utama penyakit tertentu, serta akibat dari jangkitan dengan patogen. Adalah sangat wajar untuk menentukan punca dan laluan jangkitan untuk mengecualikan kejadian ini pada masa akan datang..

Alternaria dan tempat kering

Alternaria disebabkan oleh kulat genus Alternaria. Pertama sekali, daun terjejas. Dan sekiranya berlaku perkembangan penyakit, bahagian tanaman lain.

Gejala dan perjalanan bintik kering:

  • penampilan bintik-bintik kering coklat pada daun bawah;
  • peralihan jangkitan secara beransur-ansur ke bahagian atas tanaman;
  • peningkatan bintik-bintik coklat dengan penghitaman berikutnya;
  • kemunculan spora kulat kelabu di bintik-bintik.

Alternaria paling kerap berlaku dengan turun naik suhu dan kelembapan yang ketara di dalam bilik. Dalam kes ini, patogen berkembang paling aktif pada suhu melebihi 25 ° C.

Untuk mengatasi bintik kering, tanaman disembur dengan larutan puncak Abiga atau persiapan Oxyhom pada kepekatan masing-masing 50 g atau 20 g per 10 l air..

Memastikan peredaran udara yang baik di dalam bilik dengan bunga, serta penipisan tanaman akan membantu mengelakkan terjadinya Alternaria.

Anthracnose

Anthracnose boleh disebabkan oleh kulat beberapa genera - Kabatiella dan Colletotrichum, yang mempengaruhi bahagian udara hijau bunga, dan juga buahnya. Pada masa yang sama, sawit dan ficus lebih mudah diserang penyakit.

Gejala dan perjalanan anthracnose bergantung pada jenis patogen:

  • Kabatiella. Menyebabkan kemunculan bintik-bintik kuning tidak jelas yang jelas sehingga berdiameter 0,5 cm dengan titik hitam di dalamnya. Apabila bintik tumbuh, titik berubah menjadi bulatan kelabu dengan sempadan hitam.
  • Colletotrichum orbiculare. Patogen ini menyebabkan kemunculan bintik-bintik coklat merah berdiameter 1 cm, dibatasi oleh pelek kuning tipis. Dengan pertumbuhan, bintik-bintik bergabung, dan daun yang terkena menjadi nipis dan rapuh..
  • Colletotrichum trichellum. Menyebabkan kemunculan bintik-bintik coklat dengan warna kuning atau kelabu. Dengan perkembangan anthracnose, setelah diperiksa lebih dekat, anda dapat melihat rambut spora.

Anthracnose berlaku dalam keadaan kelembapan tinggi, yang disebabkan, misalnya, dengan kerap menyemburkan tanaman pada suhu di atas 25 ° C. Walau bagaimanapun, spora kulat juga dapat menahan suhu beku..

Untuk rawatan anthracnose, perlu membuat sekurang-kurangnya tiga semburan tanaman yang berpenyakit dengan larutan 1% cecair Bordeaux atau sulfat tembaga pada kepekatan 100 g per 10 l air.

Ascochitosis

Ejen penyebab ascochitis adalah cendawan Ascochyta. Daun dan batang bunga terjejas, sementara Compositae paling sering menderita penyakit ini.

Gejala dan perjalanan ascochitis:

  • penampilan pada daun bintik-bintik coklat kecil (dari 1 hingga 2 mm) dengan pelbagai bentuk dengan warna kemerahan dan tepi yang lebih gelap;
  • peningkatan secara beransur-ansur dan kegelapan bintik-bintik hingga menghitam, penampilan pelek kuning;
  • apabila ascochitosis merebak ke batang bunga, yang terakhir pecah atau tunas layu.

Cendawan Ascochyta dapat menahan suhu beku rendah dan suhu tinggi. Jangkitan bunga yang sihat dapat terjadi ketika spora dibawa ke arah bawah, melalui tanah atau biji..

Rawatannya sama seperti anthracnose - rawatan tanaman dengan larutan cecair Bordeaux atau sulfat tembaga.

Titisan daun (edema)

Penyakit ini berlaku apabila keadaan menjaga bunga dalaman tidak betul - kelembapan tanah yang berlebihan dan kekurangan pencahayaan. Succulents paling sering menderita - tumbuh-tumbuhan yang menyimpan bekalan air dalam tisu mereka.

Gejala dan ciri edema:

  • pertumbuhan hijau atau kelabu yang padat dan keras muncul di daun di bahagian bawah;
  • penyakit ini merangkumi sebilangan kecil daun tanpa tumbuh;
  • bunga mempunyai pertumbuhan normal tanpa penindasan, daun baru dapat benar-benar sihat.

Rawatan tetes dilakukan dengan membawa keadaan agar tanaman tetap normal - kurang banyak, tetapi kerap menyiram, melonggarkan tanah setelahnya, serta menambahkan bahan saliran ke tanah.

Cendawan serbuk

Penyakit kulat yang disebabkan oleh patogen genus Podosphaera fuliginea, Erysiphe cichoracearum dan Oidium.

Gejala dan kursus:

  • penampilan pada daun bintik-bintik putih kecil dan mudah terhapus;
  • peningkatan saiz bintik-bintik, pemerolehan warna kelabu, diikuti dengan warna gelap ke coklat;
  • penghentian pertumbuhan bunga, penekanan lengkapnya.

Yang paling baik untuk pengembangan cendawan serbuk adalah suhu dari 15 hingga 25 ° C, serta kelembapan tinggi di dalam bilik.

Untuk memerangi cendawan tepung, tanaman yang berpenyakit dirawat dengan Topaz atau Oxykh, serta cecair Bordeaux.

Sebagai langkah pencegahan, anda harus mengudarakan ruangan, memberi makan bunga tepat pada waktunya dengan baja kalium dan fosforus, yang meningkatkan daya tahan terhadap cendawan tepung.

Reput kelabu

Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat Botrytis.

Gejala dan kursus:

  • kemunculan bunga abu-abu yang berbulu di batang;
  • penyebaran plak secara beransur-ansur pada daun bunga;
  • peralihan plak ke bentuk putrefaktif dengan perencatan pucuk yang terkena.

Suhu bilik antara 18-25 ° C dan kelembapan tinggi adalah keadaan yang sesuai untuk perkembangan kulat. Spora dapat dibawa angin, dengan air, melalui sentuhan dengan tangan ketika merawat bunga yang sihat setelah bersentuhan dengan yang dijangkiti.

Untuk mengatasi reput kelabu, perlu segera membuang bahagian bunga yang dijangkiti, kemudian taburkan tanaman dengan abu kayu atau serbuk kapur, dan sekiranya terdapat penyebaran penyakit yang kuat, rawat dengan asas.

Karat daun

Ejen penyebabnya adalah kulat dari genus Phragmidium atau Puccinia.

Gejala dan kursus:

  • penampilan pertumbuhan coklat muda atau bintik-bintik di bahagian atas daun dan pad kosong di bahagian bawah;
  • peningkatan saiz bintik;
  • layu dan kejatuhan dedaunan berikutnya.

Perkembangan karat dipromosikan oleh kelembapan yang tinggi, serta penyiraman bunga yang tidak rata. Jangkitan mungkin berlaku setelah bersentuhan dengan tanaman yang berpenyakit atau melalui tanah.

Untuk rawatan, bunga mesti dirawat dengan larutan 1% cecair Bordeaux atau Vectra, Topaz.

Filostikosis

Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat dari genus Phyllosticta.

Gejala dan kursus:

  • penampilan titik merah gelap pada daun;
  • peningkatan dan pertumbuhan titik ke arah pembentukan bintik coklat gelap dengan bingkai ungu;
  • daun layu.

Spora jamur jatuh pada bunga yang sihat oleh angin atau dibawa oleh air dan tanah. Seperti banyak cendawan, agen penyebab penyakit ini menyukai kelembapan yang tinggi..

Untuk rawatan, tanaman mesti dirawat dengan persiapan Oxyhom atau Vitaros, dan bahagian bunga yang terkena mesti dikeluarkan.

Penyakit akar

Ejen penyebab penyakit akar adalah kulat dari genera Pythium, Rhizoctonia dan Phytophthora. Selalunya succulents dan orkid terjejas.

Gejala dan kursus:

  • kelembapan pertumbuhan;
  • menguning dan layu daun;
  • reput bahagian bawah batang, tanaman layu.

Penyebab reput akar paling sering merupakan pelanggaran norma kandungan bunga - penyiraman berlebihan atau tidak rata, pengudaraan akar yang lemah. Spora patogen dapat disebarkan dengan zarah air atau tanah.

Semasa rawatan, perlu membilas sistem akar bunga dalam larutan racun kulat.

Titik dan bintik hitam, putih dan coklat

Penyakit ini boleh bersifat bakteria dan bakteria..

Gejala dan kursus:

  • penampilan bintik-bintik kecil di daun;
  • peningkatan saiz bintik;
  • menguning dan mati pada bahagian yang terkena.

Selalunya, sukar untuk menentukan agen penyebab penyakit ini. Penyakit berlaku dengan kelembapan yang tinggi, serta gangguan imuniti tumbuhan, dengan hipotermia atau kehadiran draf. Rawatan dijalankan dengan racun kulat - ubat yang dirancang untuk melawan penyakit kulat.

Apa yang membuat bunga rumah muncul?

Sebab-sebab munculnya penyakit bunga rumah adalah seperti berikut:

  • penggunaan tanah yang tercemar untuk pemindahan - contohnya, diambil di kebun atau di kebun;
  • imuniti tumbuhan yang lemah;
  • pemindahan patogen apabila bersentuhan dengan bunga yang dijangkiti;
  • gunakan untuk menanam bunga yang dijangkiti patogen.

Penjagaan yang tidak betul

Kemungkinan pencemaran bunga dalaman meningkat dengan ketara jika tidak dijaga dengan betul:

  1. Kelembapan tinggi, kekurangan peredaran udara normal di dalam bilik, sebagai keadaan yang baik untuk perkembangan patogen.
  2. Pengudaraan tanah yang buruk atau tanah yang dipilih dengan tidak betul untuk jenis bunga tertentu.
  3. Hipotermia berterusan oleh draf.
  4. Kandungan nutrien di dalam tanah tidak mencukupi kerana kekurangan makanan yang dirancang.

Setiap bunga memerlukan penjagaan yang betul. Dengan penyimpangan dari norma, kemungkinan dijangkiti penyakit meningkat.

Sekiranya penyebabnya adalah perosak

Bunga parasit perosak dan serangga mungkin muncul dalam kes berikut:

  • memindahkan bunga dalaman ke udara terbuka semasa musim panas;
  • jangkitan udara dengan tingkap atau pintu terbuka;
  • jangkitan dari tanaman yang terjejas;
  • penggunaan tanah yang tidak dibasmi kuman dari kebun atau kebun sayur.

Sekiranya anda mengikuti langkah berjaga-jaga asas, kemungkinan kerosakan parasit pada bunga dapat dikurangkan dengan ketara..

Bagaimana menangani mereka?

Kaedah rawatan penyakit parasit, kulat dan bakteria tanaman dalaman berbeza-beza. Pada masa yang sama, sangat penting untuk mengesan gejala penyakit pada peringkat awal dalam masa dan mengambil langkah-langkah yang sesuai. Oleh itu, semua tanaman memerlukan pemeriksaan yang teliti..

Memerangi pepijat dan serangga lain

Kemusnahan parasit pada bunga domestik adalah mungkin seperti berikut:

  • penyingkiran serangga dengan pengumpulan manual atau dengan memproses bunga dengan sikat gigi yang lembut;
  • membasuh kilang di bilik mandi;
  • rawatan dengan larutan alkohol atau sabun;
  • penggunaan sediaan racun serangga - Aktara, Confidor dan lain-lain.

Rawatan dengan kaedah khas

Untuk memerangi penyakit kulat bunga dalaman, ubat berikut digunakan:

  • cecair bordeaux;
  • larutan sulfat kuprum;
  • Vectra;
  • Topaz;
  • Fundazol;
  • Puncak Abiga;
  • Oxyhom, dll..

Dalam kes ini, kedua-dua bahagian bunga dan biji yang terkena dapat diproses - bergantung pada penyakit dan cadangan pengeluar untuk ubat tersebut.

Kaedah rakyat

Terdapat kaedah menangani penyakit bunga dalaman menggunakan cara improvisasi:

  • tincture bawang putih mingguan - 1 kepala setiap 1 liter air;
  • tincture bawang mingguan dalam air dalam nisbah 1: 1;
  • larutan sabun dalam kadar 200 g sabun setiap 10 l air.

Infus dan penyelesaian yang dihasilkan digunakan untuk merawat tanaman yang terjejas. Sudah tentu, keberkesanannya jauh lebih rendah daripada ubat perindustrian, tetapi ia dapat digunakan dengan berkesan untuk pencegahan penyakit..

Langkah pencegahan

Untuk mencegah perkembangan dan kejadian pelbagai penyakit, langkah-langkah berikut mesti diambil:

  1. Pemeriksaan visual tanaman 1-2 kali seminggu untuk mengenal pasti tanda-tanda utama penyakit.
  2. Mematuhi norma waktu siang dan tahap pencahayaan untuk setiap jenis tanaman. Dalam kes ini, lebihan pencahayaan tidak diinginkan seperti kekurangannya..
  3. Pematuhan dengan peraturan suhu. Ini juga merangkumi pencegahan turun naik suhu yang ketara pada siang hari, ketiadaan draf sejuk dan terlalu panas tanah di dalam pasu ketika meletakkan bunga di ambang tingkap di atas radiator pemanasan.
  4. Penyiraman bunga tepat pada masanya - mencegah tanah kering atau kelembapan berlebihan.
  5. Menayangkan bilik dan mengekalkan kelembapan yang diperlukan.
  6. Pengasingan tanaman yang dijangkiti dari yang sihat apabila tanda-tanda penyakit pertama dikesan.

Lebih mudah untuk mencegah setiap penyakit daripada melawan manifestasi. Penjagaan tanaman yang betul akan membantu melindunginya dari penyakit dan kerosakan parasit.

LiveInternetLiveInternet

-Teg

-Kategori

  • (0)
  • automatik (36)
  • perbualan di dapur (4)
  • pejalan kaki (1)
  • di piggy bank (5)
  • mengait (961)
  • bayi (98)
  • wanita (207)
  • majalah dan carta (110)
  • mainan (72)
  • kelas induk (119)
  • pelbagai (beg tangan, bunga, dll.) (226)
  • selipar (4)
  • Elm Tunisia. (6)
  • fillet (20)
  • mengikat (1)
  • topi, selendang, selipar. (110)
  • mengait (1047)
  • bayi (213)
  • wanita (257)
  • majalah / benang / corak (178)
  • mainan (8)
  • kelas induk (200)
  • lelaki (24)
  • lain-lain (beg tangan, bunga, dll.) (23)
  • topi, selendang, selipar, sarung kaki sarung tangan (174)
  • rumah negara (288)
  • sayur-sayuran kebun (33)
  • taman (47)
  • DIY (99)
  • petua untuk penduduk musim panas (63)
  • bunga di katil bunga (50)
  • kesihatan (526)
  • ahli gastroenterologi (5)
  • ahli gerontologi (usia tua) (26)
  • homeopati (1)
  • pakar dermatologi (23)
  • zh (5)
  • saluran gastrousus (2)
  • farmasi hijau (3)
  • kardiologi (20)
  • ubat (40)
  • produk perubatan (49)
  • ENT (6)
  • perubatan tradisional (61)
  • pakar neurologi (46)
  • nefrologi (1)
  • onkologi (10)
  • muskuloskeletal sistem (34)
  • pakar oftalmologi (pakar oftalmologi) (7)
  • berat badan membersihkan badan (49)
  • pelbagai (158)
  • doktor gigi (2)
  • ahli phlebologist (1)
  • ahli endokrinologi (17)
  • selebriti (105)
  • produk dengan tangan manusia (26)
  • internet (633)
  • tingkap8 (6)
  • untuk cerek (253)
  • gambar (75)
  • pada Lear (67)
  • OS Windows7 (5)
  • program (108)
  • dalaman (69)
  • lukisan (73)
  • kelab ibu (852)
  • bayi (12)
  • kanak-kanak prasekolah (167)
  • mengandung bayi (10)
  • kesihatan anak (20)
  • permainan (9)
  • pemodelan (12)
  • matematik (sekolah pemula) (121)
  • latihan (86)
  • kraf dengan kanak-kanak (96)
  • mengapa (13)
  • melukis (101)
  • Bahasa Rusia (sekolah permulaan) (68)
  • nasihat untuk ibu bapa (61)
  • puisi untuk kanak-kanak. lagu (24)
  • membaca dan kartun (67)
  • buku hikmah. (129)
  • buku, radio (375)
  • bunga dalaman (65)
  • kecantikan dan gaya (180)
  • alat solek. kulit (36)
  • gaya rambut (105)
  • gaya (20)
  • memasak (748)
  • susu (2)
  • 1 kursus (13)
  • barang bakar (151)
  • pencuci mulut (37)
  • makanan bayi (30)
  • bijirin, produk makaroni (8)
  • multicooker (18)
  • hidangan daging (121)
  • sayur-sayuran (17)
  • bilik bawah tanah (107)
  • pelbagai (69)
  • hidangan ikan (35)
  • salad (54)
  • petua (39)
  • kek (65)
  • legenda, dongeng, mitos, perumpamaan (59)
  • lelaki dan wanita (28)
  • muzik (133)
  • sains bukan tradisional (107)
  • horoskop ramalan pertanda (31)
  • numerologi (9)
  • sakramen, kesenian, konspirasi, khurafat (61)
  • pendidikan (241)
  • Bahasa Inggeris. (80)
  • sejarah (65)
  • matematik (9)
  • pelbagai (16)
  • Bahasa Rusia (37)
  • sekolah (35)
  • selamat, ayat (30)
  • petua berguna (135)
  • percutian dan tradisi (12)
  • alam dan fenomena semula jadi (2)
  • psikologi (36)
  • perjalanan (133)
  • di seluruh dunia (67)
  • Rusia (47)
  • agama (51)
  • pengubahsuaian (38)
  • kastor (47)
  • pautan (5)
  • puisi (186)
  • pembinaan dan pengubahsuaian (6)
  • menari (24)
  • luar biasa (39)
  • pegangan mahir (454)
  • sulaman (211)
  • mainan anak patung (74)
  • pemodelan (39)
  • makrom (18)
  • menenun (31)
  • kraf origami (17)
  • kraftangan (32)
  • fauna (33)
  • filem (220)
  • flora (6)
  • gambar dan lukisan (138)
  • menjahit (604)
  • bayi (93)
  • untuk wanita (172)
  • tampalan (3)
  • teknik / corak jahitan (175)
  • langsir dan lain-lain (95)
  • skirt (78)
  • ensiklopedia (4)
  • itu menarik (65)
  • permainan humor (8)
  • peguam, mengikut undang-undang (66)

-Buku petikan

Buku kecil ini mengandungi semua peraturan asas bahasa Inggeris untuk sekolah rendah. Ia dirangka untuk.

[lagi = >>>>>>>>>>>>>>>>>>] 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 20. 21..

Pengarang Elvira Kireeva Corak pakaian asas mengandungi beberapa corak: - corak.

Reka bentuk ini mengingatkan pada gaya Chanel, yang akan selalu bergaya. Dalam kad seperti itu.

-Muzik

-Pencarian buku harian

-Langganan e-mel

-Kawan

-Pembaca biasa

-Statistik

PENENTUAN PENYAKIT BUNGA BILIK

FotoNamaPenerangan
Anthracnose
Luka bakar merah atau stagonosporosis
Septitis
Ahad, 30 Ogos 2015 10:33 PM + di petikan

Pengenal pasti penyakit bunga dalaman.

Sering kali bunga kegemaran anda sakit, dan anda berlari-lari dan tidak tahu apa alasannya. Panduan yang dibentangkan akan membantu anda memahami dan menyembuhkan bunga.

Ejen penyebabnya adalah kulat genus Colletorichum, Gloeosporum.

Ia mempengaruhi daun, batang, tangkai dan buah tanaman. Pertama, bintik-bintik coklat kekuningan muncul di daun dan batang dengan bantalan sporulasi gelap. Foto menunjukkan spora kulat. Sekiranya anda melihat dengan teliti, dapat dilihat bahawa pada bintik-bintik di bahagian atas daun, permukaannya tidak licin, tetapi ditutup dengan bulu-bulu spora yang berbulu, namun, spora dapat dilihat walaupun dengan kekalahan kuat pada tanaman. Tompok pada tumbuh-tumbuhan yang berbeza kelihatan berbeza. Pada clivia mereka boleh menjadi kemerahan, pada ivy - coklat atau kelabu-kuning, kadang-kadang mereka adalah bintik-bintik ungu, dan pada beberapa tanaman - bintik hijau kekuningan yang sangat kecil, yang kemudian berubah menjadi coklat. Dengan perkembangan penyakit ini, bintik-bintik bertambah besar, bergabung, daun berubah menjadi coklat dan mengering.

Ana terdapat dalam sisa tanaman, biji dan merebak dengan air ketika diairi.

Protracnosis berkembang pesat dalam keadaan rumah hijau, iaitu dengan kelembapan udara tinggi (sekitar 90%) dan suhu tinggi, serta dengan penyemburan tanaman yang kerap (beberapa kali sehari). Kulat tahan fros - memelihara phyllactics dan rawatan: Mengeluarkan daun dengan noda yang mencurigakan, membasmi kuman tanah, menabur benih. Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit, perlu mengurangkan kelembapan. Semburkan menggunakan bahan kimia. Antaranya, larutan 1% cecair Bordeaux (100 g tembaga sulfat + 100 g kapur per 10 L air), larutan oksida klorida tembaga, sulfat tembaga (500 g per 10 L air), sulfur koloid (50-100 g per 10 L air ), strob (dalam sistem dengan racun kulat lain, 4 g per 10 l air), Abiga-Peak (40-50 g setiap 10 l air).

Ascochitosis

Ejen penyebabnya adalah kulat dari genus Ascochyta. Pada peringkat awal, bintik-bintik kecil kemerahan atau coklat hanya 1-2 mm muncul di daun dan batang. Bintik-bintik itu bertambah besar dan memperoleh warna nekrotik coklat gelap dengan sempadan berwarna kuning kekuningan di sepanjang pinggirnya. Spora hitam kecil dari kulat hanya dapat dilihat di bawah kaca pembesar. Sekiranya pertumbuhan kulat pada batangnya membunyikannya, maka batangnya mudah pecah. Kadang-kadang penyakit ini bermula dengan tanda-tanda pengeringan dari tumbuhan - hujung daun mulai kering, garis coklat gelap terbentuk di sempadan dengan tisu yang sihat. Patogen sangat tahan terhadap perubahan suhu yang dalam, iaitu bertolak ansur dengan kekeringan teruk dan pembekuan tanah. Ia dipelihara pada sisa tanaman, biji. Penyakit ini merebak dengan angin, tanah yang tidak dibasmi kuman, titisan air.

Pencegahan dan rawatan, seperti dengan anthracnose.

Filostikosis


Ejen penyebab - kulat genus Phyllosticta.

Titik-titik ungu hitam atau ungu kecil pada mulanya muncul pada tanaman yang terkena. Mereka tumbuh dan berubah menjadi bintik-bintik coklat dengan sempadan ungu, hampir hitam di sekitar pinggirnya. Bahagian tengah tempat menjadi lebih nipis, mengering dan sering jatuh, lubang terbentuk. Jika dilihat melalui kaca pembesar, spora bulat hitam dapat dilihat di kawasan coklat di tempat itu. Penyakit ini merebak dengan angin, tanah yang tidak dibasmi kuman, titisan air.

Pencegahan dan rawatan, seperti dengan anthracnose.

Septitis

Ejen penyebab - kulat genus Septoria.

Penyakit ini mempunyai manifestasi yang berbeza (bergantung pada spesiesnya), misalnya, Septoria albopunctata - kelihatan seperti bintik-bintik kecil berwarna merah muda-ungu atau coklat dengan pusat kelabu. Ketika penyakit itu semakin meningkat, bintik-bintik itu meningkat, dan di tengah-tengah beberapa di antaranya anda dapat melihat spora jamur coklat gelap atau hitam kecil. Lama kelamaan, bintik-bintik bergabung, berubah menjadi coklat, dan daunnya mengering. Keadaan yang sesuai untuk perkembangan penyakit - kelembapan dan suhu tinggi dalam lingkungan 28-31 °.

Tetapi patogen Septoria populi - yang disebut bintik putih, pertama kali menyebabkan pembentukan bintik-bintik keputihan atau kelabu kecil dengan pelek coklat di sepanjang pinggir, berbentuk bulat atau bujur.

Langkah pencegahan dan kawalan. Penyingkiran daun dengan noda yang mencurigakan, pembasmian kuman tanah, penanaman benih. Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit, perlu mengurangkan kelembapan. Semburkan menggunakan bahan kimia. Antaranya, larutan 1% cecair Bordeaux (100 g tembaga sulfat + 100 g kapur setiap 10 liter air), larutan oksida klorida tembaga, sulfat tembaga (500 g per 10 liter air), sulfur koloid (50-100 g per 10 liter air), strob (dalam sistem dengan racun kulat lain, 4g setiap 10l air), Puncak Abiga (40-50g setiap 10l air).

Cendawan serbuk

Ejen penyebabnya adalah sekumpulan besar kulat cendawan tepung dari pesanan Erysiphales. Antaranya, cendawan yang paling biasa dari genus Oidium, Sphaerotheca, dll..

Penyakit ini secara luaran menampakkan diri dalam pembentukan bintik-bintik kecil di bahagian atas daun, seolah-olah ditaburkan dengan pati atau tepung. Plak mudah dipadamkan. Secara beransur-ansur bintik-bintik bertambah besar, menutupi seluruh daun, dan kemudian keseluruhan tanaman. Lama kelamaan, miselium menjadi gelap dan mekar putih berubah menjadi kelabu, dan kemudian menjadi coklat, daunnya berubah bentuk, kering dan terbang di sekitar. Meal plak boleh terbentuk di bahagian luar dan juga bahagian dalam daun. Kelembapan udara yang meningkat (60-80%), suhu yang agak tinggi (sekitar 20 ° C), turun naik suhu yang tajam (pada waktu malam dan siang), serta peningkatan kandungan nitrogen di dalam tanah atau memberi makan dengan baja nitrogen menyumbang kepada perkembangan penyakit ini.

Langkah-langkah kawalan: Elakkan baja nitrogen berlebihan di dalam tanah, terutama untuk tanaman berbunga. Hal ini diperlukan untuk mengelakkan penumpukan tumbuh-tumbuhan, udara lembap yang bertakung. Pada peringkat awal, ketika bintik-bintik tunggal muncul, potong daun dan pucuk yang terkena. Rawat tanaman dengan larutan abu soda (50 g soda, 40 g sabun cuci setiap 10 liter air). Sekiranya berlaku kerosakan teruk, penyemburan dengan 0,5% oksiklorida tembaga, sulfur koloid 1%, topaz, thiovite, dan campuran antibiotik (100 IU / ml terramycin, 100 IU / ml penisilin, 250 IU / ml streptomisin, dalam nisbah 1: 1: 1) digunakan. Anda boleh menggunakan ubat seperti "Topaz", "Vectra", "Bayleton". Terdapat juga ubat-ubatan yang lebih moden: "Quadris SK", "Bravo".


Cendawan Downy (Cendawan Downy)

Ejen penyebab - cendawan genus Peronospora, Plasmopara, Pseudoperonospora, Jamur.

Di bahagian atas daun, kuning, kemudian bintik-bintik coklat bentuk tidak teratur terbentuk. Secara beransur-ansur, nekrosis berlaku di tempat-tempat ini, dan bintik-bintik menjadi coklat. Di bahagian bawah daun - pada awal penyakit ini, mekar kelabu muda dari sporulasi konidial patogen yang telah muncul di permukaan daun melalui stomata, maka mekar ini secara beransur-ansur berubah menjadi hitam. Daun yang sakit bertukar menjadi kuning dan mati sebelum waktunya. Ejen penyebab dengan tahap kerosakan yang kuat dapat menembus ke dalam sistem vaskular, yang dapat dilihat pada luka dalam bentuk kapal yang gelap (miselium dan spora).
Penyakit ini berlaku di tanah berasid berat. Kelembapan yang meningkat dan pengudaraan yang buruk memperburuk penyebaran. Punca jangkitan bukan tanah dan benih yang dibasmi kuman.

Langkah-langkah kawalan.Rawatan benih hidrotermal (rendam dalam air panas pada suhu 50 ° C selama 20 minit, diikuti dengan penyejukan cepat dalam air sejuk selama 2-3 minit). Pembuangan daun yang berpenyakit dan tanaman yang terjejas dengan berhati-hati. Anda boleh menggunakan "oxyhom", "cuproxat", 1% larutan cecair Bordeaux, "Ordan". Terdapat juga ubat-ubatan yang lebih moden: "Quadris SK", "Bravo".

Mulakan rawatan pada tanda-tanda pertama penyakit dan ulangi setiap 7-10 hari, terutamanya merawat bahagian bawah daun dengan berhati-hati. Perlu menjalankan sekurang-kurangnya 5 rawatan.

Karat

Ejen penyebab - kulat karat, misalnya, dari genus Phragmidium atau Puccinia.

Ini dinyatakan dalam penampilan di permukaan atas daun tubercles oren-coklat, bintik-bintik oren, kuning atau merah. Di bahagian belakang daun, pustula, bujur atau bulat, jelas kelihatan. Secara beransur-ansur bintik-bintik berkembang menjadi jalur, daun berubah menjadi kuning dan jatuh.
Penyakit ini disebabkan oleh penyiraman yang tidak rata dan kelembapan yang tinggi..

Langkah kawalan: Keluarkan daun dan dahan yang terkena. Sapukan penyemburan dengan persediaan: "Topaz", "Vectra", "Strobe", campuran Bordeaux, cuproxat. Rawatan diulang 2-3 kali selepas 10 hari..

Reput kelabu

Ejen penyebab - kulat genus Botrytis.

Selalunya, kawasan yang terjejas berada di batang dalam bentuk mekar kelabu-zaitun yang lembut. Dengan perkembangan lebih lanjut, penyakit ini berpindah ke daun, ovari bunga dan buah-buahan..
Lama-kelamaan, lesi mengambil bentuk reput kering dengan bintik-bintik sepusat. Selepas beberapa hari, tempat itu tumbuh dan membunyikan batangnya. Untuk minggu pertama, tidak ada sporulasi jamur di tempat, ia menjadi pucat menjadi warna jerami di tengahnya, garis-garis berbentuk cincin kabur menjadi kelihatan. Nekrosis tisu berkembang di dalam batang, sementara kapal mati, dan pergerakan air berhenti. Melarikan diri dari zon ini semakin pudar.
Patogen tergolong dalam parasit luka yang disebut, jangkitan merebak terutamanya dengan angin, debu, air percikan, tangan yang tidak dicuci, dll. Pencahayaan yang buruk, kelembapan udara yang tinggi, penanaman kumpulan yang padat, dan suhu optimum untuk perkembangan penyakit 17-25 ° C juga menyumbang kepada penyebaran penyakit ini..
Langkah pencegahan termasuk pembasmian kuman tanah. Penyiaran premis secara berkala, penyingkiran daun yang mati dan penipisan anak benih, pencahayaan yang baik. Elakkan menumpahkan air di tanah, terutama jika disimpan dalam keadaan sejuk. Aplikasi penyediaan "Trichodermin", "Barrier" atau "Zaslon" ke tanah sebelum menanam.

Langkah-langkah kawalan. Pada tanda-tanda pertama penyakit ini, daun dan perbungaan yang berpenyakit dikeluarkan. Kawasan yang terjejas ditaburkan dengan serbuk arang, kapur, abu atau permanganat kalium. Anda boleh membuat pes dari penyediaan Trichodermine (membasahi sedikit serbuk dengan air) dan juga melapisi kawasan yang terjejas. Penyemburan dengan larutan topsin-M (0.1%), foundation (0.2%), larutan sabun tembaga (0.2% tembaga sulfat dan sabun cucian 2%), larutan bayleton 0.05%. Rawatan berulang dijalankan dalam 10-12 hari..

Bintik hitam


Ejen penyebabnya adalah cendawan genus Rhytisma, Dothidella.

Rhytisma acerinum - menyebabkan pembentukan bintik bulat besar, mulanya kekuningan dan kabur. Kemudian titik hitam muncul di atasnya, yang secara beransur-ansur bergabung dan membentuk stroma berkilat hitam (nodul), dikelilingi oleh sempadan kekuningan. Kadang-kadang mungkin tidak ada kekuningan di sekitar stroma hitam.
Rhytisma salicinum - menyebabkan lesi yang serupa, hanya bintik-bintik yang lebih cembung, lebih bersudut, besar dan kecil.
Rhytisma punctatum - menyebabkan stroma kecil, berbentuk tusukan atau tetesan, hitam berkilat dan menonjol.
Dothidella ulmi - menyebabkan pembentukan stroma bulat-hitam, kelabu, mereka cembung, pada mulanya berkilat, kemudian kasar, seperti ketuat.
Gabungan keadaan menyumbang kepada penyebaran penyakit: kelembapan udara tinggi, kegelapan dan suhu tinggi.

Langkah kawalan. Penyemburan racun kulat sulfat tembaga, campuran Bordeaux, cupricol, oxychloride tembaga, Abiga-Peak, Maxim, Quadris SK.

Alternaria dan tempat kering

Ejen penyebab - kulat genus Alternaria.

Kulat terutamanya menjangkiti daun, kadang-kadang batang dan ubi.

Bintik-bintik coklat kering muncul pertama, terutama pada daun bawah dan kemudian di daun atas. Lingkaran konsentrik biasanya kelihatan pada bintik-bintik. Dengan peningkatan di tempat, secara beransur-ansur berubah menjadi hitam, dan kondidia kelabu menjadi jelas di atasnya..
Perubahan suhu dan perubahan kelembapan yang kerap menyumbang kepada penyebaran penyakit, iaitu penggantian tempoh kering dan basah. Tetapi keadaan optimum untuk perkembangan kulat adalah pada suhu di atas sekitar 25-30 ° C dan kelembapan hingga 90%.

Langkah kawalan. Ubat yang digunakan untuk memerangi Alternaria adalah cuproxate, sulfate tembaga, campuran Bordeaux, cupricol, oxychloride tembaga, Abiga-Peak, Maxim.

Layu atau layu Verticillus

Ejen penyebabnya adalah kulat genus Verticillium. Pada peringkat awal penyakit, daun bawah memperoleh warna kehijauan-kehijauan kerana perkembangan nekrosis mezzanine. Tisu daun di antara urat bertukar menjadi coklat dan mengering. Kemudian layu bermula, sebahagian besar daun, bermula dari bahagian bawah, berubah menjadi kuning, keriting dan kering. Pada pemotongan batang, kecoklatan kapal terlihat. Lumen kapal diisi dengan miselium multiselular nipis. Tumbuhan terbantut, berkembang dengan buruk, kemudian mati. Kadang kala penyakit ini menampakkan diri pada tanaman dalam pengeringan dan mati dari cabang-cabang semak masing-masing. Sekiranya keadaan baik, penyakit ini merebak ke cawangan lain dan seluruh tanaman mati dengan cepat. Sekiranya keadaan yang tidak baik berkembang untuk perkembangan kulat, maka penyakit ini dapat berlarutan selama berbulan-bulan dan sebahagian tanaman kelihatan sihat, dan sebahagiannya mati.

Patogen kekal di dalam tanah dalam bentuk microlerotia selama beberapa tahun. Suhu optimum untuk percambahan sclerotia adalah 24-26 °, kelembapan 60-70%. Perkembangan kulat kemungkinan besar terjadi di tanah dengan nilai pH neutral 7-7.5. Spora jamur bercambah dan menembusi ke tisu konduktif, di mana miselium berkembang, menyebabkan saluran darah tersumbat. Oleh kerana terdapat penyumbatan kapal secara beransur-ansur dari bawah ke atas, layu daun bermula dari daun bawah dan secara beransur-ansur menutupi seluruh tanaman..

Langkah kawalan adalah pembasmian kuman tanah dengan cara mengukus, pembasmian kuman biji dengan pemanasan, penambahan trichodermine atau Agate ke dalam tanah. Bahan kimia, disebabkan oleh biologi khas patogen (pengembangan di dalam tanah dan menyebar melalui kapal pengalir) tidak berkesan. Rawatan boleh dilakukan hanya pada peringkat awal, dengan menyemburkan dengan foundation, Vectra atau Topsin-M pada kepekatan 0.2%.

Fusarium (tracheomycotic) layu

Ejen penyebab - kulat genus Fusarium.

Fusarium hanya tumbuh pada tanaman yang lemah, terutamanya di tempat yang mati.
Penyakit ini boleh menjadi tracheomycotic layu atau kerosakan akar..
Pada tanaman yang terjejas, bahagian atas pucuk layu (kehilangan turgor), dan kemudian keseluruhan tunas. Ini berlaku, seperti dalam kes jangkitan layu, disebabkan oleh penyumbatan saluran darah oleh toksin yang dikeluarkan oleh kulat. Oleh itu, kegelapan kapal juga dapat dilihat pada penampang. Sekiranya bahagian atasnya terputus selama ini, maka ia dapat mengakar dan mendapatkan tanaman yang sihat. Tetapi ini akan dapat dilakukan hanya jika cendawan belum mencapai puncak pucuk melalui kapal. Kadar perkembangan penyakit ini bergantung pada bagaimana keadaan yang baik untuk perkembangan kulat. Dengan kelembapan tanah dan udara yang tinggi, serta suhu di atas 18 ° C, penyakit ini dapat memusnahkan seluruh tanaman dalam beberapa hari. Sekiranya kelembapan rendah, maka penyakit ini boleh menjadi kronik, maka tanaman perlahan-lahan layu selama 3-4 minggu.
Kerosakan akar juga sering mempunyai gambaran khusus: akar tebal yang kuat tetap normal, dan yang kecil membusuk.
Punca jangkitan boleh menjadi tanah yang tidak dibasmi kuman, air dari sumber semula jadi, alat yang tidak steril.

Langkah kawalan. Penyingkiran dan pemusnahan tanaman bersama dengan segumpal bumi. Pembasmian kuali dengan larutan sulfat tembaga 5%, peluntur. Sekiranya layu baru bermula, maka anda boleh mencuba merawat tanaman dengan persediaan Vectra atau Benomyl. Anda boleh menyelamatkan tanaman dengan memotong tangkai apikal dan mengakarnya semula. Tanah dapat disiapkan dengan menumpahkannya dengan betul dengan larutan kalium permanganat sedikit merah jambu, fitosporin-M, Maxim, atau dengan menambahkan trichodermin. Semasa bekerja, sterilkan alat - pisau, gunting dan juga bahan garter (wayar, benang) dengan alkohol. Apabila menggunakan air dari takungan semula jadi atau air hujan, ia dapat dikondisikan dengan Fitosporin-M.

Ngomong-ngomong, fusarium pada tanaman dalaman menampakkan diri dengan cara yang sama seperti pada tanaman kebun, misalnya, pada semak tomat dalam foto.

Rot Bacterial (Basah Basah)

Ejen penyebabnya adalah bakteria dari genus Pectobacterium, Erwinia.
Penyakit ini menampakkan diri pada pelembutan dan pembusukan kawasan masing-masing pada daun, tangkai daun, akar dan buah tanaman. Bakteria mengeluarkan enzim pektinase dalam tisu daun, yang menyebabkan kerosakan tisu. Selalunya bahagian tanaman yang lezat dan berdaging terjejas..
Titik kecil, tidak berbentuk, kelabu, coklat atau hitam, pertama kali muncul di daun, yang berukuran besar. Pada mentol dan umbi, secara sederhana, reput mula, sering disertai dengan bau yang tidak menyenangkan.
Dalam keadaan yang baik - dalam iklim yang panas dan lembap, penyakit ini merebak dengan cepat. Dan bahagian yang terkena atau keseluruhan tumbuhan berubah menjadi lembab yang lembab.
Patogen menembusi kerosakan mekanikal pada tanaman - walaupun retakan dan luka mikroskopik. Disimpan di tanah dengan sisa tanaman.
Oleh itu, pembasmian tanah diperlukan sebelum penanaman, dan ketika memotong akar, umbi dan mentol, bahagian mesti ditaburkan dengan arang yang dihancurkan. Dan membasmi kuman dengan alkohol selepas setiap sunat..
Ini memprovokasi perkembangan penyakit, pengenalan baja dos yang berlebihan, genangan air di dalam tanah, tanah padat, berlapis, penyejukan tanah lembap di dalam periuk, misalnya, di ruangan yang sejuk pada musim sejuk.

Langkah kawalan. Tumbuhan itu dapat diselamatkan jika bakteriosis belum mempengaruhi keseluruhan sistem vaskular atau bersifat semula jadi (contohnya, busuk bermula dari hujung daun). Sekiranya akarnya busuk, maka anda masih boleh mencuba akarnya (jika tanaman ini berakar dengan keratan). Sekiranya reput hanya mempengaruhi bahagian akar, dan bahagian udara kelihatan hidup, anda boleh cuba menyelamatkan tanaman - untuk ini, anda perlu membebaskan akar dari tanah, memotong semua yang busuk, memindahkannya ke dalam tanah dan air yang telah siap kering dan semburkan dengan campuran Bordeaux (atau sediaan yang mengandungi tembaga). Jangkitan tidak akan merebak ke kilang lain yang berada berdekatan, tetapi semua alat dan periuk kerja mesti dibasmi kuman.


Titik bakteria, hembusan api, bakteriosis vaskular

Ejen penyebabnya adalah bakteria genus Xanthomonas, Pseudomonas.

Penyakit ini sering menyerang daun dan pucuk muda..
Tompok bakteria, bergantung pada jenis patogen, mempunyai gejala yang berbeza. Gambaran yang paling khas adalah ketika bintik-bintik berair kecil pertama kali terbentuk di permukaan daun atau batang, yang secara beransur-ansur menjadi hitam.
Selalunya, bintik-bintik mempunyai bentuk sudut yang tidak teratur, dan terbatas pada batas kuning atau hijau muda. Bakteria menyebar paling kerap di sepanjang urat. Bintik-bintik tumbuh, bergabung, seluruh daun menjadi hitam. Akhirnya tanaman itu mati.
Keadaan optimum untuk pengembangan bakteria adalah suhu 25-30 ° dan kelembapan udara yang tinggi. Kematian bakteria berlaku hanya pada suhu di atas 56 °. Bakteria genus Xanthomonas tahan terhadap pengeringan dan boleh bertolak ansur dengan suhu rendah untuk jangka masa yang panjang.
Varian bakteria adalah apa yang disebut fire blight, yang disebabkan oleh bakteria genus Pseudomonas. Dalam kes ini, bukan bintik-bintik muncul di tanaman, tetapi kawasan hitam yang tidak berbentuk, yang kemudian mengering. Nampaknya bahagian daun ini terbakar. Sekiranya penyakit ini disertai oleh keadaan yang baik, maka ia akan berkembang, dengan cepat menyebabkan kematian bahagian individu dan kematian seluruh tanaman. Pembakaran bakteria bermula lebih kerap dengan daun muda, pucuk dan bunga.
Bakteria memasuki tumbuhan melalui stomata atau luka dan mula membiak di ruang antar sel parenchyma daun. Tempoh inkubasi untuk perkembangan penyakit ini adalah 3-6 hari, bergantung pada suhu. Bakteria berterusan di dalam tanah dan biji.

Langkah kawalan. Pada tanaman hortikultur, tanaman dirawat dan benih dirawat dengan antibiotik phytolavin-300. Di rumah, pada tanaman dalaman, penyemburan dan penyiraman tanah dengan larutan trichopolum berjaya digunakan - 1 tablet trichopolum per 2 liter air. Persediaan yang mengandungi tembaga seperti campuran Bordeaux, sulfat tembaga, dan juga racun kulat sistemik Maxim juga berkesan..

Kesimpulan:

Bagi kebanyakan penanam, perkara utama adalah menentukan penyakit dengan tepat. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes ini sukar. Untuk mengetahui penyebab penyakit, penting untuk mengumpulkan sebanyak mungkin gejala kerosakan yang diperhatikan, perubahan pertumbuhan dan perkembangan yang mungkin. Pertama sekali, adalah perlu untuk menentukan keadaan di mana kilang itu berada. Sebagai contoh, kebanyakan penyakit asal kulat dan bakteria berkembang dalam keadaan kelembapan dan suhu tinggi. Namun, ini tidak bermaksud bahawa jika tanaman belum disembur dan disimpan dalam keadaan sejuk, ia tidak boleh menghidap penyakit. Mereka boleh, tetapi mereka akan merebak dengan lebih perlahan daripada keadaan rumah hijau. Dengan kata lain, penyakit ini boleh berlanjutan dalam bentuk yang berlarutan kronik, dan boleh menyebabkan kematian tumbuhan hanya dalam beberapa hari.

Penyakit sering dikelirukan dengan manifestasi gangguan penjagaan. Walau bagaimanapun, jika bunga mengalami pengeringan dari bumi atau udara kering, ini ditunjukkan terutamanya dengan mengeringkan hujung daun, pemutihan dan kehilangan turgor, dan mungkin juga disertai dengan penampilan tungau, menyebabkan memutar dan ubah bentuk daun, serta pembentukan bintik tusukan yang khas. Tumbuhan yang terkena kekurangan kelembapan di udara dan tanah jarang menderita penyakit (bakteria dan jamur), tetapi kerana melemah, mereka tergolong dalam kumpulan risiko. Tetapi tanaman yang terkena limpahan, berada dalam keadaan kelembapan tinggi (di dalam ruangan yang hangat atau sejuk), disembur beberapa kali sehari, ditanam di tanah yang tidak dibasmi kuman, serta terdedah di bawah langit terbuka, tumbuh dalam kumpulan besar, atau di bilik yang tidak berventilasi buruk - yang pertama akan dijangkiti penyakit kulat dan bakteria.

Terdapat penyakit yang sangat mudah dikenal pasti oleh ciri khasnya - contohnya, cendawan tepung, busuk kelabu. Penyakit lain dapat dikenal pasti dengan adanya spora, kadang-kadang besar dan mudah dilihat dengan mata kasar, dan kadang-kadang, terutama pada peringkat awal, hanya dapat dilihat melalui kaca pembesar. Secara umum, bakteria hanya dapat dilihat pada pembesaran mikroskop yang tinggi. Selalunya, sangat sukar untuk membezakan patogen dengan sifat bintik-bintik, misalnya, bakteriosis menyebabkan pelbagai jenis bintik, nekrosis dan layu (kerosakan pada sistem vaskular tumbuhan), tetapi mereka dapat dibezakan dari layu verticillous atau fusarium hanya dengan potongan batang di lokasi kerosakan.

Sering dilemahkan oleh kekurangan cahaya atau pelanggaran syarat penahanan yang lain (terutama setelah disimpan di kedai-kedai yang meragukan), tanaman tidak menderita satu, tetapi beberapa penyakit sekaligus. Contohnya, hama dan bakteria. Pada masa yang sama, ketika pertarungan sengit terhadap tungau dengan penyemburan bermula, tidak hanya bakteriosis mulai berkembang secara intensif pada tanaman, tetapi juga busuk kelabu (penyakit jamur). Pada akhirnya, tanaman itu mati, kerana tidak dapat melawan beberapa musibah sekaligus, terutama jika belum terbiasa dengan keadaan baru. Oleh itu, anda tidak boleh melampau dan mengubah keadaan penahanan secara drastik, dan jika ada kelembapan tinggi di sekitar kilang, ingatlah bahawa semua penyakit yang mungkin boleh mengancamnya. Bagaimanapun, mereka dibawa dengan angin, semburan air, mudah dibawa dengan alat, tangan dan kaki serangga, serta air dari sumber semula jadi. Keretakan mikroskopik pada kulit tanaman cukup untuk bakteria menembusi.
Mengenai rawatan, seringkali membuang daun yang bernoda, memperbaiki keadaan penahanan dan penyakit berlalu. Sekiranya ini tidak berlaku atau penyakitnya terlalu teruk, maka anda harus menggunakan racun kulat.

Oleh itu, bila perlu bimbang dan menerima kemungkinan noda, nekrosis dan layu akibat penyakit yang berasal dari kulat dan bakteria:

1. Sekiranya tanaman ditanam di tanah yang tidak dibasmi kuman;
2. Sekiranya kilang itu dibeli di kedai;
3. Sekiranya kilang itu berada dalam keadaan kelembapan tinggi;
4. Sekiranya kilang itu (berdiri) dalam kumpulan yang ramai, dan juga di bilik yang tidak berventilasi;
5. Sekiranya anda memeriksa keseluruhan tanaman dengan kaca pembesar dan tidak menemui makhluk perosak yang kelihatan (jika anda tidak mempunyai kaca pembesar, anda mungkin tidak cuba mengenal pasti kerosakan);
6. Sekiranya tanaman disiram dengan air dari sumber semula jadi (hujan, kolam, sungai), dan juga berdiri di udara terbuka.
7. Sekiranya kilang itu mendapat penyiraman yang banyak atau telah ditenggelami air.
8. Sekiranya tanaman itu ditransplantasikan ke tanah berkualitas tinggi selama ini (jika kekurangan zat makanan, gejala serupa dapat diperhatikan - bercak, klorosis, keterlambatan pertumbuhan).
9. Kekurangan cahaya memperburuk perkembangan semua penyakit!

Top