Kategori

1 Herba
Tumbuh osteospermum dari biji: masa penanaman anak benih, ciri penjagaan
2 Herba
Cara menyebarkan anggrek di rumah dengan 4 cara
3 Bonsai
Adakah mungkin untuk memberi besi mawar
4 Herba
Hyacinths telah pudar: apa yang perlu dilakukan seterusnya dengan mereka

Image
Utama // Pokok renek

Penyakit violet, rawatannya


Penyakit, perosak, sering menjangkiti violet dalaman dari penjagaan yang tidak betul. Anda perlu bertindak pantas apabila anda melihat bahawa ungu anda ketinggalan dalam pertumbuhan, atau tidak mahu mekar. Dalam artikel hari ini kita akan membincangkan mengenai penyakit violet, dan kaedah rawatan.

Cendawan serbuk

Penyebab cendawan serbuk pada violet adalah kulat mikroskopik yang hidup di dalam tanah. Oleh itu, sebelum menanam, hapuskan tanah, walaupun ia dibeli di kedai. Sebab kedua jangkitan violet dengan cendawan serbuk boleh menjadi tanaman yang lemah kerana penjagaan yang tidak betul, penyiraman yang berlebihan. Cendawan serbuk kadang-kadang disebarkan oleh spora kulat melalui udara.

Cendawan serbuk

  • Tanda-tanda. Pada peringkat awal, mekar putih muncul di daun dan tangkai daun. Tetapi ketika ia berkembang, cendawan serbuk mempengaruhi seluruh tanaman dengan bisul, dan daun menjadi tidak rata. Akhirnya violet mati.
  • Rawatan. Melihat mekar putih di daun, anda perlu segera bertindak. Pertama, picit semua daun yang terkena. Seterusnya, rawat tanaman dengan racun kulat, larutannya harus suam. Letakkan ungu di tempat yang gelap hingga kering sepenuhnya, untuk mengelakkan luka bakar pada daun.
  • Pencegahan. Memproses substrat Dalam penghasilan tanaman, istilah ini merujuk kepada campuran yang terdiri daripada pelbagai bahan semula jadi dan penggantinya. Komponen ini boleh menjadi: gambut, kulit kayu pinus, lumut sphagnum, akar pakis. Lebih banyak Sebelum melakukan pemindahan dengan racun kulat, gunakan subcrustasi yang tinggi fosforus dan kalium.

Cendawan Downy

  • Tanda-tanda. Mekar putih atau kelabu muncul di bahagian bawah daun. Lebih jauh di daunnya berwarna kemerahan, hijau muda, bintik coklat. Akibatnya, kilang itu mati.
  • Rawatan. Gunakan ukuran yang sama seperti cendawan tepung.
  • Pencegahan. Sama seperti cendawan tepung.

Resipi rakyat:

  1. Dalam 1.5 liter air, larutkan 1 sudu teh baking soda dan sabun parut. Semburkan bunga.
  2. Rebus 150 gram abu dalam 5 liter air. Semburkan violet 2-4 kali seminggu dengan larutan yang disejukkan.
  3. Kisar 50 gram bawang putih dalam 5 liter air, biarkan sehingga bau bawang putih muncul. Kemudian semburkan violet.
  4. Penyelesaian air dan produk susu yang ditapai digunakan pada daun ungu, dengan nisbah 1:10.

Busuk

Akar busuk

Akar busuk disebabkan oleh kulat yang parasit substrat secara aman. Tetapi kerana penyiraman yang berlebihan, kelembapan substrat yang tinggi, tanah yang bermutu rendah - cendawan ini mula membiak secara aktif dan akibatnya, violet jatuh sakit.

  • Tanda-tanda. Fakta bahawa ungu tidak berbunga dalam jangka masa panjang mungkin disebabkan oleh reput akar pada ungu. Violet menjadi lesu, dan tangkainya lembut.
  • Rawatan. Pertama sekali, keluarkan violet dari periuk dan keluarkan daun yang rosak. Potong bahagian akarnya, jika anda melihat bintik-bintik coklat pada potongannya, anda perlu memotong batangnya sedikit lagi. Sekiranya batangnya lebih rosak lagi oleh busuk, buang violet, tetapi jika batangnya berwarna ungu, ini bermakna tanaman itu tidak rosak. Kupas bahagian batang yang sihat dari daun hingga ketinggian 1-2 sentimeter, semburkan dengan racun kulat dan biarkan selama 30 minit. Untuk membentuk akar baru, letakkan tanaman dalam substrat.Dalam tanaman yang tumbuh, istilah ini merujuk kepada campuran yang terdiri daripada bahan semula jadi yang berbeza dan penggantinya. Komponen ini boleh menjadi: gambut, kulit kayu pinus, lumut sphagnum, akar pakis. Lagi, tutup dengan bungkusan dan karantina. Apabila akar baru muncul, tanam violet di dalam periuk.
  • Pencegahan. Setelah menanam violet, air dalam bahagian kecil setiap beberapa hari.

Batang busuk

Violet dan batang kayu. Ini mungkin disebabkan penyiraman berlebihan setelah kering. Juga, perosak dapat memprovokasi busuk batang pada ungu yang lemah..

  • Tanda-tanda. Pertama sekali, daun violet mula pudar, violet menjadi ditutup dengan lapisan berdebu dan menjadi redup.
  • Rawatan. Sama seperti reput akar.
  • Pencegahan. Sama seperti reput akar.

Reput kelabu

Reput kelabu muncul pada violet akibat penyiraman yang tidak betul.

  • Tanda-tanda. Oleh kerana kulat di substrat, busuk kelabu muncul di daun. Daun menjadi lembut. Dalam masa yang singkat, penyakit violet boleh menyerang seluruh tanaman..
  • Rawatan. Daun yang dijangkiti dikeluarkan dan violet dirawat dengan racun kulat. Penyebab penyakit ini, kulat, merebak di substrat, oleh itu, ia mesti segera diubah. Sekiranya penyakit violet telah merebak ke seluruh tanaman, ia akan musnah.
  • Pencegahan. Mengubah substrat dari semasa ke semasa Dalam pengeluaran tanaman, istilah ini merujuk kepada campuran yang terdiri daripada bahan semula jadi yang berbeza dan penggantinya. Komponen ini boleh menjadi: gambut, kulit kayu pinus, lumut sphagnum, akar pakis. Lebih banyak, kurangkan penyiraman semasa musim sejuk.

Reput coklat

Muncul di daun berakar dan roset muda.

  • Tanda-tanda. Batangnya menjadi lembut dan bertukar menjadi coklat kecoklatan. Substrat Dalam tumbuh-tumbuhan, istilah ini merujuk kepada campuran yang terdiri daripada pelbagai komponen semula jadi dan penggantinya. Komponen ini boleh menjadi: gambut, kulit kayu pinus, lumut sphagnum, akar pakis. Lebih banyak di bawah saluran keluar menjadi putih kerana plak.
  • Rawatan. Malangnya, penyakit ungu ini tidak dapat disembuhkan..
  • Pencegahan. Tetapi lebih mudah untuk mencegah penyebaran reput coklat ke violet lain. Untuk melakukan ini, dari semasa ke semasa merawat tanaman dengan racun kulat, fitosporin. Pantau keadaan tanah pada tanaman muda, ia harus longgar dan biarkan kelembapan melaluinya.

Karat daun

Kelembapan tinggi dan rendah, untuk violet, suhu (15-20 darjah) menyebabkan kemunculan Phragmidium, jamur yang seterusnya menyebabkan karat ungu.

  • Tanda-tanda. Berkarat, bintik-bintik kuning muncul di daun, bantal kuning terbentuk di bahagian bawah daun. Kemudian, bantalan ini pecah, dan kulat merebak ke seluruh violet..
  • Rawatan. Keluarkan daun yang dijangkiti. Kuarantin ungu yang sakit. Rawat daun dengan racun kulat atau cecair bordeaux.
  • Pencegahan. Dalam cuaca sejuk, simpan violet di bilik yang hangat dan di tempat yang terang..

Bakteriosis vaskular pada violet

Penyakit ini paling sering muncul pada musim panas, disebabkan oleh banyaknya amonia pada daun tanaman..

  • Tanda-tanda. Pada daun bawah, violet ditutup dengan lendir. Tompok coklat muncul di batang, dan daun menjadi lembut. Bunga itu mati dengan cepat.
  • Rawatan. Apabila anda melihat simptom bakteriosis, gunakan racun kulat dan ubat untuk menguatkan sistem imun.
  • Pencegahan. Kurangkan suhu pada musim panas sepanjang tahun, ventilasi bilik secara berkala.

Kekaburan lewat

Seperti dalam kebanyakan kes, penyiraman yang berlebihan, kesejukan dan kekurangan pencahayaan adalah penyebab hilangnya cahaya malam. Kulat memasuki mikrokrak pada daun dan akar.

  • Tanda-tanda. Bintik-bintik coklat muncul di daun, akarnya membusuk, dan rosette layu.
  • Rawatan. Violet tidak dapat dirawat.
  • Pencegahan. Rawat semua tanaman tetangga dengan fitosporin.

Fusarium

Penyakit ungu Fusarium muncul pada bunga akibat perawatan yang tidak betul pada musim sejuk, dan juga kerana kekurangan mineral. Ia dipanggil penyakit violet yang paling berbahaya..

  • Tanda-tanda. Daun pada tahap bawah layu, batang dan tepi daun menjadi lembut dan berair. Akibat penyakit ini, sistem vaskular violet menderita, dan bunganya mati.
  • Rawatan. Keluarkan bahagian ungu yang mati dan rawat tanaman dengan racun kulat.
  • Pencegahan. Dua kali sebulan, rawat bunga dengan Fundazol sesuai dengan cadangan pada label.

Titik daun atau virus bronze

Serangga adalah pembawa penyakit ini. Virus spotting mengganggu pemindahan kelembapan dan mineral ke tisu penting.

  • Tanda-tanda. Daun menjadi berbintik-bintik dan hodoh, tanaman tidak tumbuh atau mekar.
  • Rawatan. Penyakit violet ini tidak dapat diubati..
  • Pencegahan. Periksa bunga anda untuk parasit.

Penyakit dan perosak violet - arahan untuk mengenal pasti dan merawat penyakit

Violet (Saintpaulias) adalah salah satu jenis bunga dalaman yang paling menuntut, yang rentan terhadap kerosakan oleh pelbagai penyakit tumbuhan. Untuk mencegah kebanyakan penyakit violet, anda harus berhati-hati, perhatikan setiap komponen yang bertanggung jawab atas keberhasilan pembangunan tanaman (tanah, penyiraman, persenyawaan, dll.), Serta mengetahui dan menerapkan mekanisme dasar perlindungan terhadap perosak. Selanjutnya, bahan tersebut memberikan maklumat terperinci mengenai penyakit dan masalah yang ada yang dapat dihadapi dalam proses menanam violet..

Ciri-ciri penjagaan untuk violet

Tugas utama dalam menumbuhkan Saintpaulias adalah mewujudkan rejim suhu dan kelembapan yang optimum, yang akan serupa dengan keadaan iklim di kawasan etnik di mana perwakilan flora ini tumbuh. Tempat untuk violet seperti itu adalah Afrika Timur, yang dicirikan oleh kelembapan dan kehangatan yang tinggi, iaitu kelembutan udara yang melampau.

Perhatian! Sebarang penyimpangan suhu, cahaya, peredaran udara dan parameter lain akan menyebabkan kelemahan tanaman dan penurunan fungsi pelindungnya terhadap penyakit dan perosak yang agresif.

Oleh itu, untuk tidak memikirkan bagaimana merawat violet dari penyakit dan perosak, pada mulanya anda harus mematuhi beberapa peraturan untuk merawat tanaman:

  • Rejim suhu harus ditetapkan dalam lingkungan antara 20 hingga 25 darjah. Dalam kes ini, peredaran udara (draf) yang berlebihan harus dielakkan. Di bilik sejuk, violet tidak tumbuh, dan pada suhu tinggi mereka terdedah kepada jangkitan bakteria dan kulat. Penyiraman yang berlebihan menyebabkan proses pembusukan bahagian-bahagian penyusun - dari batang ke akar.
  • Rezim cahaya terbaik untuk Saintpaulia adalah siang hari, apabila cahaya yang lembut dan menyebar jatuh di kilang. Kekurangan cahaya matahari dapat mengganggu proses pembungaan, dan kelebihannya menyebabkan struktur daun menjadi lemah. Juga, intensiti cahaya yang berlebihan menyebabkan munculnya bintik-bintik dan kekuningan pada daun ungu..
  • Parameter utama untuk tanah penanaman adalah ketepuan nutrien, kelonggaran, kebolehtelapan terhadap kelembapan dan udara. Tanah kebun yang lebat tidak dapat menyediakan akar Saintpaulias yang rapuh dengan semua yang mereka perlukan, dan oleh itu ia busuk, jenuh dengan kelembapan. Prosedur pembekuan tanah sebelum menanam (

7 hari) akan membantu membawanya ke keadaan yang diingini.

Tidak perlu melakukan penyiraman periuk secara intensif dengan violet. Mereka harus dipasang di palet yang dipenuhi dengan kerikil yang dibasahi, tanah liat dan sphagnum yang diperluas, dan microspray untuk bunga itu sendiri. Dalam kes ini, anda hanya boleh menggunakan air pada suhu bilik..

  • Di tanah berasid dengan nilai pH kurang dari 5, violet berubah menjadi kuning. Mereka perlu disiram dengan larutan satu sudu tepung dalam 5 liter air.
  • Sekiranya timbul persoalan mengapa daun violet cerah (berubah menjadi pucat), maka kemungkinan besar kita akan membincangkan penggunaan tanah beralkali. Penyelesaian penyiraman: satu sudu cuka per 2.5 liter air.
  • Mematuhi peraturan ini, pemiliknya dapat dengan mudah memberikan perawatan yang baik untuk violet di rumah tanpa penyakit dan rawatan. Walau bagaimanapun, masih perlu diketahui mengenai perosak yang ada, jenis penyakit dan memerangi mereka..

    Varieti perosak di Saintpaulia

    Sekiranya pemilik berjaya mengelakkan manifestasi penyebab penyakit untuk tanaman domestik kegemarannya, maka hanya sedikit orang yang diinsuranskan terhadap kesan perosak. Pertama sekali, alasannya adalah kualiti tanah yang rendah untuk ditanam, yang anda tidak dapat meneka. Berikut adalah penerangan ringkas mengenai jenis perosak yang paling biasa untuk violet..

    Cacing

    Bahaya organisma ini adalah bahawa mereka merosakkan struktur daun. Tanda pertama serangan mereka adalah bintik merah atau coklat pada daun ungu. Betina hama terlihat secara visual, kerana dengan latar belakang bumi yang gelap, mereka kelihatan ditutup dengan lapisan bulu putih lutsinar. Tempat utama aktiviti penting organisma ini adalah lipatan daun dan sinus, serta peduncle.

    Anda boleh menyingkirkan perosak ini dengan menggunakan salah satu ubat berikut:

    Langkah pencegahan terhadap cacing adalah bazudin (serbuk racun serangga), yang harus diletakkan di tanah pada tahap penanaman.

    Thrips

    Cukup untuk mengetahui seperti apa thrips pada violet untuk melindungi tanaman daripada kesan organisma ini tepat pada masanya..

    Pembawa thrips adalah tumbuhan yang dibawa dari jalan, atau poplar fluff. Kawasan yang terjejas adalah benang sari dan aneter, di mana thrips bergerak cukup cepat.

    Kaedah perjuangan terbaik:

    Perosak ini bahkan menampakkan diri di hampir semua tanaman, baik di jalan maupun di dalam bangunan, dan oleh itu anda harus mengetahui kaedah menanganinya. Secara luaran, organisma adalah serangga kecil lut dengan badan hitam, hijau atau merah. Kutu daun mendiami daun dan pertumbuhan violet, yang merupakan punca kematian pucuk.

    Perlu diketahui bagaimana menangani aphid pada violet di rumah (apa yang harus digunakan):

    • cucian atau sabun racun serangga dalam larutan air;
    • kemasukan tembakau;
    • dapatkan ladybug atau lacewing yang dengan senang hati akan memakan kutu daun di rumah.

    Cadangan terakhir adalah relevan sebagai langkah pencegahan. Untuk luka serius, racun serangga harus digunakan..

    Tungau

    Anda juga perlu membiasakan diri dengan tanda-tanda utama munculnya kutu pada violet..

    Semuanya bergantung pada jenis perosak itu sendiri:

    • Spiderweb merah. Tanda jelas penampilannya adalah tempat sarang labah-labah merah, yang membawa kepada perubahan bentuk dan pengeringan daun.
    • Cyclamen. Meninggalkan bintik-bintik kuning pada daun muda yang baru mekar di roset.
    • Sarang labah-labah. Dikenali oleh bintik-bintik kecoklatan pada daun luar ungu.

    Kaedah asas untuk merawat Saintpaulias dari kutu:

    Pengetahuan ini cukup untuk melindungi violet dari perosak hidup..

    Penyakit Saintpaulia yang kerap

    Sebagai tambahan kepada perosak, perlu dibezakan antara penyakit violet, yang sering menyebabkan kemerosotan keadaan atau kematian tanaman sepenuhnya.

    Cendawan serbuk

    Penyakit kulat klasik yang menampakkan dirinya sebagai lapisan putih pada daun. Punca penampilan, seperti yang disebutkan sebelumnya, adalah suhu rendah dan kelembapan berlebihan. Masih memahami apa yang harus dilakukan dengan mekar putih pada violet (penyingkiran mekanikal tidak akan memberikan kesan yang diinginkan):

    • membersihkan kepingan dengan belerang (selepas prosedur, tutup tanaman dengan polietilena);
    • penggunaan ubat: Saprol, Bytleton, Topaz.

    Keburukan lewat yang berbahaya

    Penyakit yang menyerang batang dan membunuh violet dalam masa sesingkat mungkin. Tanda-tanda keburukan lewat:

    • batang coklat;
    • daun jatuh;
    • pembentukan kulat di kawasan lesi atau akar tanaman.

    Tidak seperti rawatan cendawan serbuk pada violet, dengan penyakit akhir, prosedur mekanikal harus dilakukan:

    • menggali tanaman dengan akar;
    • keluarkan akar yang terkena atau potong sepenuhnya dari rimpang yang mati;
    • kami menanam di dalam periuk baru dengan tanah yang disenyawakan bersih (sisa-sisa batang, jika dipotong, kami membasuhnya sebelum menanam).

    Fusarium berbahaya

    Sebab penampilannya adalah penjagaan bunga yang salah:

    • periuk terlalu besar;
    • penurunan suhu yang tajam;
    • penyiraman dilakukan dengan air sejuk;
    • tanah berat digunakan untuk penanaman.

    Akibatnya, cendawan Fusarium berakar pada proses tanaman. menyebabkan reput daun petioles dan rimpang daun. Ciri-ciri utama:

    • daun berwarna kuning dan gugur;
    • akar gelap dan longgar.

    Menyiram dengan fundozol adalah langkah pencegahan terhadap fusarium, dan rawatan dengan racun kulat adalah terapi. Dalam kes ini, dedaunan dan bunga kering harus dikeluarkan, begitu juga kawasan tanaman yang terjejas (reput)..

    Reput kelabu

    Nama ini diberi bunga mekar coklat-abu-abu yang muncul di pelbagai bahagian tanaman. Ia terbentuk kerana aktiviti penting jamur Botrytis. Dalam masa sesingkat mungkin, dia dapat memusnahkan seluruh tanaman.

    Penyebaran organisma patogen berlaku melalui sisa-sisa tumbuh-tumbuhan di tanah penanaman dan mengandungi spora botrytis. Untuk pemusnahan organisma seperti itu, tanah harus mengalami pembekuan mingguan di dalam pembeku dan tumpah dengan larutan mangan..

    Bahagian coklat tanaman harus dibuang, serta dirawat dengan racun kulat. Violet busuk harus segera dibuang bersama dengan tanah yang tercemar dengan jamur. Secara semula jadi, jangan lupa tentang peraturan untuk merawat Saintpaulias, yang dalam hal ini adalah langkah pencegahan terhadap reput kelabu.

    Karat

    Violet tidak ada hubungannya dengan logam, tetapi juga berkarat, menjadi ditutup dengan pertumbuhan kuning-coklat. Mereka terbentuk kerana aktiviti kulat berkarat. Kelembapan yang tinggi, panas yang berlebihan dan kehadiran cecair pekat pada daun ungu adalah sebab utama penampilannya..

    Perhatian! Kemunculan awal noda seperti itu tidak boleh dikaitkan dengan karat. Mungkin tempat yang salah dipilih untuk mengembangkan Saintpaulia. Pastikan anda mengikuti garis panduan penjagaan yang disenaraikan di atas. Khususnya, perlu mengurangkan intensiti persenyawaan tanah, kerana banyaknya bahan tambahan boleh menyebabkan kesan yang serupa..

    Adalah sangat penting untuk mengetepikan Saintpaulia yang terkena karat dari tanaman lain, kerana penyakit ini secara aktif menular. Sekiranya mengubah syarat penahanan tidak membantu, maka anda boleh merawat tanaman dengan Topaz atau Fitosporin-M. Walau bagaimanapun, tidak ada cara yang pasti untuk memerangi penyakit ini, dan seseorang hanya berharap dengan bantuan ubat-ubatan ini, tanaman dapat mengatasi penyakit itu sendiri.

    Kesimpulannya

    Perlu mematuhi peraturan penjagaan dan langkah-langkah asas untuk memerangi penyakit dan perosak. Setelah membiasakan diri dengan bahan ini, pemilik arboretum kediamannya sendiri akan menjadi lebih berpengalaman dalam mempelajari persoalan mengapa daun violet menjadi lembut dan lesu, atau ditutup dengan jenis bintik yang tidak dapat difahami. Maklumat dan petua di atas adalah tepat dan oleh itu boleh menjadi panduan rumah untuk mengembangkan Saintpaulias..

    Penyakit violet - pencegahan dan penjagaan tanaman yang berpenyakit

    Home violet atau Saintpaulia adalah genus tumbuhan berbunga dari keluarga Gesneriaceae. Bunga dalaman kegemaran tumbuh-tumbuhan disebut uzambar violet. Saintpaulia menuntut syarat penahanan, untuk mencapai pembungaan yang banyak, perlu dilakukan pengendalian yang betul. Dalam beberapa kes, boleh jatuh sakit atau menderita serangga perosak.

    Peraturan asas penjagaan

    Tidak sukar untuk merawat ungu di rumah, perkara utama adalah mematuhi syarat yang diperlukan untuk parameter berikut:

    • Pilihan tanah dan periuk. Tanah dengan PH neutral sesuai untuk Saintpaulia. Anda boleh menggunakan campuran komersial atau menyediakannya sendiri dari humus, rumput, tanah konifer dan gambut dengan penambahan serbuk penaik. Pot harus dipilih kecil, dengan diameter lebih kecil daripada roset bunga.
    • Penginapan dan cahaya. Violet menyukai cahaya, tetapi bukan cahaya matahari langsung. Oleh itu, lebih baik meletakkan periuk di sebelah barat atau timur. Waktu siang harus sekurang-kurangnya 10 jam, jadi lampu pendarfluor akan diperlukan pada musim sejuk.

    Pelbagai violet rumah - Saintpaulia

    • Suhu dan kelembapan. Suhu optimum ialah 20-23 darjah, dan pada musim sejuk, penurunan suhu hingga 18 adalah dibenarkan. Pada hari-hari panas, bilik harus berventilasi secara berkala, mengelakkan draf. Kelembapan udara mestilah sekurang-kurangnya 50%. Tumbuhan tidak boleh disembur. Lebih baik tidak menyimpan bunga di dekat radiator semasa tempoh pemanasan..
    • Menyiram. Gunakan air pada suhu bilik dan jalankan prosedur ketika lapisan atas tanah mengering. Elakkan genangan air di akar, kosongkan dulang tepat pada masanya. Sebaiknya hadkan penyiraman pada musim sejuk.
    • Pembajaan. Berpakaian top dilakukan semasa musim tumbuh dan berbunga, kira-kira 2 kali sebulan.

    Keratan ungu siap ditanam di tanah

    Untuk pembiakan semula violet, bahagian tanaman yang rimbun diambil. Batang disimpan di dalam air hingga akar terbentuk, kemudian ditanam di tanah yang longgar di bawah tempat perlindungan. Boleh dibiakkan dengan biji.

    Nasihat! Sekiranya saintpaulia dibeli di kedai, ia perlu disimpan sebentar. Ini akan menghilangkan kemungkinan pencemaran bunga rumah jika violet sakit..

    Penyakit dan kaedah mengatasinya

    Penyakit berbeza dalam gejala. Penyakit violet yang paling biasa yang boleh menyebabkan layu dan mati tumbuhan dikaitkan dengan pembiakan kulat dan bakteria..

    Cendawan serbuk

    Cendawan serbuk pada violet terdiri daripada dua jenis - salah dan benar, dan sumber jangkitan adalah spora kulat. Gejala utama penyakit ini ialah bahagian atas daun dan batang ditutup dengan lapisan putih, serupa dengan tepung. Cendawan berbulu berbeza dari yang sebenarnya di tempat berkarat yang muncul di pelbagai bahagian tanaman.

    Daun ungu dengan mekar putih - gejala cendawan serbuk sejati

    Sebabnya adalah jangkitan dari bunga atau tanah lain, kelebihan nitrogen di dalam tanah dengan latar belakang kekurangan fosforus dan kalium. Kandungan yang salah juga dapat memprovokasi penyakit: peningkatan kelembapan, debu pada daun.

    Cara mengatasi cendawan tepung pada violet di rumah:

    • Apabila penyakit dikesan, bunga itu terpencil.
    • Foci kecil dirawat dengan sulfur.
    • Untuk luka yang teruk, racun kulat digunakan: Topaz dengan bahan aktif penconazole, ubat Fundazol spektrum luas, agen sistemik Benlate.
    • 3 ml yodium dicairkan dalam satu liter air dan daun ungu dengan mekar putih dirawat.
    • Panaskan setengah baldi air, tambahkan sesudu mustard kering dan semburkan tanaman dengan larutan yang dihasilkan.

    Penting! Kelembapan tinggi mendorong pertumbuhan cepat kulat dan mempercepat perjalanan penyakit ini!

    Reput kelabu

    Jangkitan disebabkan oleh kulat patogen yang membiak dalam keadaan kelembapan tinggi dan pada suhu rendah. Daunnya menjadi kuning, tanaman kelihatan lesu, dan sebabnya adalah akar yang reput. Penyakit ini berbahaya kerana boleh bergerak dari daun bawah ke atas..

    Anda perlu memeriksa akar bunga dengan teliti

    Cara menyelamatkan ungu:

    1. Keluarkan bunga dari periuk dan periksa sistem akarnya.
    2. Keluarkan akar yang berpenyakit.
    3. Rawat tanaman dengan ubat antijamur.
    4. Pindahkan ke dalam periuk baru, menggantikan tanah sepenuhnya.

    Sekiranya tanaman itu rosak teruk dan mustahil untuk menghidupkannya semula, pilih daun yang sihat untuk mengekalkan varieti. Rawat dengan racun kulat dan simpan di dalam air hingga akarnya muncul.

    Karat

    Penyakit ini disebabkan oleh jamur, yang paling sering terjadi pada musim sejuk-musim bunga kerana kekebalan tanaman yang berkurang dan kekurangan cahaya.

    Daun ungu muda terkena karat

    Cara merawat penyakit violet, yang menampakkan dirinya sebagai bintik-bintik berkarat di daun:

    1. Keluarkan daun layu dengan tanda berkarat.
    2. Rawat dengan ubat antijamur (contohnya, Fundazol, Saprol, Fitosporin-M).
    3. Sediakan larutan (200 g sabun hijau dan 15 g sulfat tembaga untuk 5 liter air panas) dan proseskan daun berkarat.

    Penting! Violet yang sakit mesti diasingkan untuk melindungi rumah hijau rumah.

    Bakteriosis

    Penyakit berbahaya dari mana bunga mati dalam sebulan. Ia bermula dengan munculnya bintik-bintik coklat di bahagian udara tumbuhan, kemudian daun berubah warna, menjadi lembut, ditutup dengan lendir, dan ungu hilang. Selalunya, penyakit ini berkembang dalam cuaca panas jika keperluan penjagaan tidak dipatuhi.

    Daun ungu dengan bakteriosis

    Cara menyembuhkan Saintpaulia:

    1. Tanggalkan bahagian tanaman yang terjejas.
    2. Membasmi tanah dengan ubat antibakteria.

    Sekiranya anda tidak dapat menyelamatkan ungu, untuk memelihara spesies anda perlu mengambil pemotongan berdaun yang sihat untuk pembiakan. Untuk mencegah penyakit dan meningkatkan tahap ketahanan tekanan, rawatan dengan baja Epin atau Zirkon adalah disyorkan.

    Kekaburan lewat

    Penyakit berjangkit disebabkan oleh kulat. Jangkitan boleh berlaku dari bahan yang berpenyakit, tanaman baru di rumah, atau tanah yang buruk. Berkembang dengan cepat dalam kelembapan tinggi pada hari-hari panas.

    Penyakit ini bermula dari sistem akar. Kemudian daun violet kehilangan ketumpatannya, menjadi seperti bulu kapas, dan walaupun dengan tanah basah mereka kelihatan layu. Bintik-bintik gelap terbentuk di atasnya, yang kelihatan telus dari bawah..

    Pada tanda-tanda pertama penyakit akhir, anda perlu melakukan perkara berikut:

    1. Keluarkan bunga dari periuk dan periksa akarnya.
    2. Tanggalkan bahagian yang busuk.
    3. Rawat tanaman dengan produk yang mengandungi tembaga.
    4. Tuangkan gambut dan serbuk penaik ke dalam periuk baru, rawat dengan produk biologi Fitosporin.
    5. Tanam ungu dan tutup dengan beg.

    Sekiranya bunga itu mempunyai akar baru, maka ia akan disimpan. Sekiranya penyakit ini sangat mempengaruhi Saintpaulia, anda perlu menghilangkan semua bintik sakit, memotong reput sepenuhnya.

    Fakta! Dalam rawatan penyakit larut malam, kaedah tradisional dan penyediaan biologi tidak akan berkesan.

    Fusarium

    Penyakit ini disebabkan oleh bahan toksin yang dirembeskan oleh kulat. Melalui tanah, mereka menembusi ke dalam sistem akar, dan kemudian menjangkiti batang, daun, peduncles. Selalunya menampakkan diri pada musim sejuk, juga kerana pemberian makanan yang tidak betul atau tidak mencukupi setelah berbunga.

    Daun berubah menjadi coklat, boleh melengkung dan hancur. Anda dapat melihat bahawa akar tanaman mula reput. Sekiranya batang utama dan tangkai daun dihitamkan, bunga tidak dapat disimpan.

    Violet yang dilanggar mesti dimusnahkan, tanah mesti dibuang, dan periuk mesti dibasmi kuman

    Rawatan fusarium adalah sama dengan penyakit akhir - menghilangkan akar yang berpenyakit, pemindahan ke dalam periuk baru dan rawatan dengan ubat sistemik untuk kulat (misalnya, Infinito, Trichodermin).

    Parasit bunga

    Perosak serangga adalah tetamu yang tidak menyenangkan di Saintpaulia. Parasit apa yang berbahaya untuk bunga dijelaskan di bawah..

    Thrip pada violet

    Serangga sangat kecil yang menghisap getah dari tumbuh-tumbuhan. Sukar untuk melihat mereka dengan mata kasar, dan kehadiran mereka dapat dikenali dengan ciri khas mereka: benang sari kering, penebalan putik, pemendekan tempoh berbunga, mekar abu-abu pada daun dan ubah bentuknya, jatuh dari tunas yang belum dibuka. Bahaya thrips juga adalah bahawa mereka adalah pembawa penyakit..

    Tanda thrips pada ungu adalah debunga yang tersebar di atas bunga

    Tungau

    Serangga dibahagikan kepada beberapa kategori:

    Violet diserang oleh tungau oren dan tungau siklamen. Gejala apa yang menunjukkan kehidupan perosak: penebalan roset, daun lemah dengan mekar, penurunan tunas, hujan debunga, bintik-bintik gelap di bahagian dalam piring daun.

    Pengumpulan tungau siklamen di bahagian dalam daun

    Mealybug pada violet

    Menghisap hama berukuran 3-6 mm dengan banyak kaki dan antena panjang. Ia menghasilkan lendir, yang mengganggu pertukaran gas tanaman, dan juga merosakkan daun dan batang, menyebabkan bunga berhenti tumbuh. Sistem akar juga menderita, yang ditutup dengan acuan..

    Puncak aktiviti parasit berlaku pada akhir musim bunga dan awal musim luruh. Acuan di tanah mungkin merupakan tanda bahawa kutu busuk hidup di atas ungu..

    Violet menghidap cacing

    Cara untuk melawan

    Untuk memerangi thrips, anda boleh mencuba kaedah rakyat dengan kombinasi racun kulat kimia:

    • Cairkan 1 ml Fufanon dalam satu liter air suam dan turunkan bahagian udara bunga selama beberapa saat ke dalam larutan.
    • Ampul produk biologi Akarin dan penutup syampu racun serangga, cairkan dalam 500 ml air, semburkan tanaman.

    Insektisida Iskra-Bio boleh digunakan untuk melawan thrips. Ia melumpuhkan perosak dan tidak ketagihan. Spintor dianggap berkesan. Satu rawatan cukup untuk menghilangkan serangga, sesuai dengan agen biologi dan kimia lain.

    Untuk menghilangkan kutu pada violet, mereka harus dirawat dengan bahan kimia - acaricides. Ini adalah Sunmight, Mobento, Starmite. Yang paling berkesan ialah kombinasi dengan pemberian makanan anti stres (Epin, Zircon).

    Pada peringkat awal lesi mealybug, anda boleh mencuba ubat tradisional:

    • rawatan air sabun (5 g sabun per liter air);
    • menyembur dengan larutan minyak zaitun (2 sudu per liter air);
    • penyemburan dengan infusi bawang putih (5 ulas per liter air mendidih).

    Dalam kes lain, anda tidak boleh melakukan tanpa racun perosak - Phosphamide, Aktara, Aktellik. Ubat yang paling berkesan adalah ubat yang merangkumi Diazinon, Parathion, Malathion.

    Masalah kerana penjagaan yang tidak betul

    Selalunya, tanda-tanda penyakit pada violet dikaitkan dengan penjagaan yang tidak betul, kerana imuniti tumbuhan semakin lemah. Ini mungkin:

    • penyiraman berlebihan atau tidak mencukupi;
    • pilihan baja yang salah;
    • ketidakpatuhan standard suhu dan kelembapan, draf;
    • cahaya matahari langsung pada bunga;
    • PH tanah tinggi.

    Ramai tukang kebun berminat dengan persoalan mengapa daun ungu naik. Kemungkinan besar, mereka tertarik pada cahaya. Juga, alasannya mungkin penebalan saluran keluar, kelembapan rendah, jarak dekat dengan bateri atau alat pemanasan..

    Violet mengangkat daun ke atas kerana kurang cahaya

    Mengapa ada daya angkat berwarna ungu yang timbul:

    • ciri-ciri pelbagai;
    • pembangunan yang tidak betul;
    • kekurangan campuran tanah.

    Adakah daun ungu hancur, pudar dan naik? Huraian ini membicarakan kekurangan cahaya. Sekiranya lempeng daun mula melengkung ke dalam, ini mungkin disebabkan oleh aktiviti penting tungau, serta penyiraman berlebihan dan lebihan baja nitrogen..

    Apa yang perlu dilakukan jika ungu mempunyai daun mati? Bunga layu menandakan tidak mematuhi peraturan untuk menyiram, menyalakan, memberi makan. Daun kekuningan boleh disebabkan oleh air atau selaran matahari. Titik bulat terbentuk semasa musim sejuk ketika tanaman diletakkan dalam bentuk draf.

    Daun ungu terbakar matahari

    Sekiranya daun menjadi hitam, alasannya adalah kelembapan tanah yang berlebihan, pendedahan udara sejuk yang berpanjangan, dan kekurangan nutrien. Mekar putih pada violet atau bintik-bintik berwarna yang tidak biasa adalah tanda jangkitan.

    Sekiranya bunga dan kuncup bunga layu di Saintpaulia, mungkin ada beberapa sebab:

    • udara kering;
    • suhu tinggi di dalam bilik;
    • kekurangan lampu;
    • tahap keasidan tanah yang rendah;
    • penggunaan baja yang tidak seimbang.

    Sekiranya violet rumah tidak mekar, anda harus memperbaiki semua kekurangan kandungan - dari pemilihan periuk dan tanah hingga peraturan penyiraman.

    Satu set langkah-langkah untuk melawan penyakit dan perosak

    Terdapat peraturan pencegahan yang mudah, pematuhannya akan melindungi Saintpaulia dari jangkitan dengan kulat dan parasit:

    • pengasingan bunga baru dari bunga rumah selama 1-2 bulan;
    • pengecualian hubungan dengan tanaman ladang dan sayur-sayuran segar;
    • rawatan biasa dengan air pada suhu bilik dan pemeriksaan;
    • pembersihan basah di tempat-tempat di mana violet diletakkan;
    • pemprosesan periuk dan palet tepat pada masanya;
    • pematuhan dengan keperluan penjagaan asas.

    Penyakit dan perosak yang diderita oleh violet boleh menjadi sangat berbahaya dan mengakibatkan kematian mereka. Syarat utama imuniti yang baik adalah penjagaan dan pemeliharaan yang betul. Ini akan membantu menanam tanaman yang sihat dan berbunga..

    Penyakit violet dengan gambar: rawatan mereka, kaedah perjuangan, penjagaan dan pencegahan

    Mengetahui apa penyakit violet (dalam gambar) dan rawatannya penting bagi setiap orang yang menanam tanaman rumah. Violet, yang sangat disukai oleh banyak penanam bunga di negara kita, seperti kebanyakan tanaman dalaman lain, rentan terhadap serangan dari perosak, dan juga mengalami perawatan yang tidak betul, mereka sukar menahan penyakit bakteria, jamur dan virus. Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda secara terperinci apa yang perlu dilakukan agar tidak kehilangan tanaman yang menghiasi tingkap kami, apa yang harus anda perhatikan agar dapat mengesan masalah seawal mungkin. Semua ini akan membantu anda bukan sahaja menyelamatkan violet dari kematian, tetapi juga merawatnya, mengembalikan kecantikan dan kesihatan bekas mereka..

    Masalah berbunga

    Berurusan dengan gambar penyakit violet dan rawatannya diperlukan bagi setiap orang yang mementingkan keindahan tanaman rumah mereka. Terutama sekali ketika membiak violet, anda harus menghadapi pelanggaran pengembangan outlet atau kekurangan berbunga.

    Perlu diketahui apa sebabnya. Sebenarnya, tidak banyak dari mereka. Ini adalah perosak yang menetap di tanah atau tanaman rumah sendiri, akibat dari penjagaan yang tidak betul atau penyakit yang mempunyai bahaya dan sifat yang berbeza..

    Untuk penjual bunga yang tidak berpengalaman dan pemula, tanaman paling kerap menderita dan berkembang dengan tepat kerana penjagaan yang tidak teratur. Tidak lama kemudian, jejak penyiraman yang tidak betul, baja yang dipilih secara salah atau pencahayaan yang tidak mencukupi telah muncul di dedaunan.

    Perhatikan bahawa tanpa cahaya yang mencukupi, dedaunan generasi baru kelihatan lebih kecil dan redup, terutama jika dibandingkan dengan yang sebelumnya. Tepi pinggan daun melengkung ke atas, petioles memanjang. Sekiranya tanaman diletakkan di tempat yang cukup terang, ia akan cepat kembali. Terutama jika berdiri di ambang tingkap dilindungi dari draf.

    Salah satu penyebab penyakit violet yang paling biasa (foto disajikan dalam artikel ini), yang mana tanaman berhenti berbunga di rumah, adalah kemasinan atau peningkatan keasidan tanah. Sebagai peraturan, ini disebabkan oleh tanah yang dipilih dengan tidak betul. Dalam keadaan ini, pembentukan peduncles diperlahankan secara signifikan, dan dalam beberapa kes ia dapat berhenti sama sekali, sementara daun mulai melengkung. Gejala serupa berlaku dengan penyiraman berlebihan, kekurangan nitrogen, atau contoh ketidakseimbangan mineral lain.

    Yang popular di kalangan tanaman dalaman, violet uzambara, yang juga disebut saintpaulia, sangat sensitif bukan sahaja terhadap kualiti air yang ada di dalam tanah, tetapi juga pada suhunya. Perkara ini harus dipantau dengan teliti oleh semua penanam. Lagipun, ini adalah salah satu tanaman dalaman yang paling biasa di negara kita. Ini bererti bahawa banyak yang menghadapi masalah serupa secara berkala. Mereka diwajibkan mengenali penyakit violet melalui gambar, rawatannya mesti berkesan.

    Kemunculan bintik-bintik cahaya di daun harus mengingatkan penanam bahawa dia menyiramnya dengan tidak betul, sesuatu yang perlu segera diubah. Tindak balas tanaman yang tidak sihat ini adalah tanda bahawa air terlalu panas atau sangat sejuk. Ia juga boleh berlaku kerana terdedah kepada sinar matahari ke permukaan daun yang basah. Oleh itu, penanam bunga yang berpengalaman sangat mengesyorkan agar hanya menggunakan air suam, dan menyiram violet Uzambara pada waktu malam, apabila kemungkinan luka bakar berkurang menjadi sifar..

    Akar dan reput daun

    Saintpaulia berisiko serius ketika memangkas, membelah tanaman dan menanam semula bahagian apitan dari roset. Dalam kes ini, batangnya hanya boleh reput. Ini adalah penyakit violet yang sangat biasa. Rawatannya harus diketahui oleh semua penanam bunga..

    Sebab-sebab keadaan ini mungkin disebabkan oleh penyiraman yang berlebihan setelah tanah sudah lama kering, atau perosak. Apabila bakteria putrefaktif menetap pada tisu yang rosak, kerosakan pada batang dan akar berlaku dengan cepat..

    Gejala penyakit violet ini (foto disajikan dalam artikel) mungkin adalah hilangnya warna semula jadi atau turgor daun oleh roset, serta cepatnya layu daun dan tangkai daun. Dengan manifestasi kuat sekurang-kurangnya salah satu gejala, tindakan segera mesti diambil. Semua pencinta tumbuh-tumbuhan dalaman harus mengetahui tentang penyakit-penyakit violet dan rawatannya. Tisu yang rosak harus segera dikeluarkan, dan violet uzambar itu sendiri berakar dengan daun yang sihat, dari mana roset baru terbentuk.

    Bayi, roset muda dan daun berakar sering terkena busuk coklat. Dalam kes ini, warna coklat menjadi pangkal batang, ia menjadi lebih nipis dan lebih lembut. Dalam kes ini, filamen miselium putih terbentuk di tanah. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan segera, setelah mengetahui tentang penyakit violet dari gambar, tidak menangani rawatannya, penyakit itu akan merebak ke tanaman yang terletak di kawasan sekitar.

    Dalam kes ini, sebagai langkah pencegahan untuk keadaan ini, Saintpaulia harus dirawat dengan racun kulat, mengairi kawasan di bawah batang dengan "Fitosporin" atau bahan kimia lain yang serupa..

    Warna kusam dan daun layu juga dapat diperhatikan dengan perkembangan reput akar. Apabila tanaman dikeluarkan dari tanah, dalam kes ini, anda akan melihat akar kecoklatan yang dijangkiti spora berbahaya dari kulat berbahaya. Mereka mula tersebar dengan cepat, terutamanya di persekitaran lembap, dan membiak. Sekiranya keasidan tanah rendah, ini juga menyumbang kepada jangkitan, yang berbahaya bagi uzambara violet..

    Adalah dipercayai bahawa salah satu langkah yang paling berkesan untuk memerangi penyakit ini adalah dengan mengurangkan kekerapan penyiraman. Dalam kes ini, bahagian yang jarang harus banyak sebanyak mungkin. Untuk pencegahan dan rawatan penyakit ungu, foto-foto menunjukkan sampel bunga yang terang, disarankan untuk menggunakan rawatan akar "Fitosporin". Tanah yang tidak mengekalkan kelembapan terlalu banyak juga disyorkan dalam keadaan seperti itu..

    Perlu diingat bahawa reput kelabu adalah penyakit berbahaya bagi tanaman dalaman. Ini boleh menyebabkan bahagian hijau mereka menjadi lemah, menipis, sambil meninggalkan mekar yang lembut di permukaan. Semua keratan, daun dengan tanda-tanda penyakit dan pinggan daun hendaklah dikeluarkan tanpa membiarkannya jatuh ke tanah. Untuk mengurangkan kemungkinan terkena penyakit ini pada musim sejuk, anda harus berhenti menyemburkan saluran keluar, mengelakkan udara terlalu lembap di dalam bilik, menyiram Saintpaulia sehingga kondensasi tidak terbentuk, kelembapan tidak bertakung.

    Dari bahan kimia yang berkesan, disyorkan untuk menggunakan "Fundazol".

    Punca bintik daun

    Penyebab penyakit daun ungu (foto sebagai contoh disiarkan dalam artikel) boleh sangat berbeza. Penting untuk membuatnya sebelum mengambil tindakan, kerana ini akan menentukan kaedah terapi, perawatan dan pencegahan mana yang harus digunakan..

    Draf adalah antara sebab yang paling biasa. Antara yang paling berbahaya adalah perosak. Untuk mengetahui punca penyakit daun ungu (dalam foto, anda dapat melihatnya), anda memerlukan lensa atau kaca pembesar. Melaluinya, anda harus memeriksa risalah yang terkena dengan teliti. Hanya setelah melakukan analisis dan kajian yang teliti, kita akan dapat memahami bagaimana menanganinya..

    Sekiranya titik hitam muncul di permukaan, kemungkinan besar ini akan menunjukkan jangkitan kulat. Sekiranya, dengan peningkatan, lubang kecil dapat dijumpai, ini bermakna serangga memakannya. Dengan memeriksa daunnya dengan teliti, anda dapat menjumpai koloni serangga, jaring laba-laba, dan tanda-tanda lain yang menunjukkan penyakit tertentu pada mereka. Apabila anda akhirnya memutuskan dari mana bintik-bintik daun berasal, bagaimana merawat penyakit violet akan menjadi jelas.

    Cendawan serbuk

    Ini adalah salah satu penyakit violet yang paling biasa (gambar). Rawatan harus dimulakan apabila Saintpaulia dijangkiti kulat berbahaya. Secara luaran, ia kelihatan seperti tepung yang tersebar di atas corollas dan kepingan kepingan. Harus diingat bahawa jangkitan dengan saintpaulia berlaku dengan bantuan spora khas yang terdapat di dalam tanah..

    Ingatlah bahawa violet yang telah lemah akibat transplantasi, begitu juga tanaman yang terlalu muda atau terlalu tua rentan terhadap penyakit ini..

    Dalam hal ini, sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk melindungi soket dari turun naik suhu yang kuat, menggunakan pembalut atas dan air tepat waktu. Sekiranya tanaman itu sudah terkena penyakit, ia harus dirawat dengan racun kulat.

    Fusarium

    Ini adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya bagi violet uzambar. Mula-mula mempengaruhi sistem akar, dan kemudian menyebar melalui kapal ke tangkai daun, batang, daun.

    Pada peringkat penyakit ini, kebanyakan dedaunan tua layu di kawasan yang lebih rendah, tepi dan batangnya terlalu berair, dan akhirnya mati sepenuhnya. Kematian tanaman yang cepat dalam kes ini disebabkan oleh kelemahannya yang ketara setelah berbunga, kekurangan baja, suhu rendah (hingga 16 darjah).

    Harus diingat bahawa sangat mungkin untuk melawan fusarium dengan berkesan. Adalah perlu untuk segera mengasingkan Saintpaulia yang sakit dari violet lain. Sebaik-baiknya, hancurkan spesimen yang terjejas bersama dengan tanah. Rawat periuk dengan racun kulat atau sulfat tembaga. Sebagai langkah pencegahan, anda juga harus menetapkan rejim pengairan menggunakan penyelesaian "Fitosporin". Prosedur ini harus diulang setiap bulan..

    Kekaburan lewat

    Pada tanaman dalaman, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk pengeringan atau bintik coklat pada daun. Penyakit violet berkembang pesat, merebak ke seluruh saluran keluar. Dia layu kerana tisu mengalami nekrosis. Walaupun selepas menyiram, keanjalan dedaunan tidak dipulihkan.

    Apabila bahagian atas saluran keluar tidak terjejas, ia akan terputus, berusaha membasuhnya semula, dirawat dengan ubat antikulat, dan kemudian memotong kawasan yang menyakitkan.

    Perhatikan bahawa potongan yang sihat harus berwarna hijau muda. Hancurkan soket yang selebihnya.

    Virus Spot dan Gangsa

    Virus berbahaya untuk Saintpaulias. Mereka dengan ketara mengubah penampilan lempeng daun, serta perkembangan tanaman itu sendiri dan bekalan tisu. Penanam yang tidak berpengalaman mungkin tidak tahu bagaimana merawat penyakit violet, bintik-bintik pada daun. Tetapi hasilnya, tanaman mula-mula berhenti berbunga, dan kemudian tumbuh sepenuhnya..

    Sebagai contoh, virus bronzing menyebabkan daun berubah warna, menjadi hodoh..

    Perosak

    Sering kali, penyakit daun violet, ini jelas terlihat dalam foto, berkembang disebabkan oleh perosak yang dapat menyebabkan bahaya besar pada budaya dalaman ini, kerana kedua-dua akar dan bahagian hijau tanaman berada dalam bidang kepentingan langsung mereka. Di samping itu, mereka adalah pembawa penyakit..

    Di rumah, tungau siklamen menjadi perosak berbahaya. Jangkitan dapat ditentukan hanya ketika daun baru muncul, ketika roset dihuni oleh serangga miniatur. Kerana mereka, Saintpaulia berhenti tumbuh, mekar, dan menjadi lebih kecil. Anda perlu memerangi mereka dengan racun serangga, misalnya, "Fitoverma".

    Musuh lain dari tanaman dalaman ini adalah nematode. Cacing ini dari tanah menembusi ke dalam saluran dan akar tanaman. Menghisap semua jus, mereka meracuni Saintpaulia dengan racun, mengganggu bekalan tisu. Violet menjadi lemah dan tidak berdaya, berhenti berbunga. Penebalan batang muncul di bahagian hijau tanaman. Pada akar, gelembung dan urat menjadi jelas kelihatan, di mana kista cacing berkembang.

    Cara termudah untuk mencari kutu daun adalah dengan rembesan melekit di dedaunan, dan juga oleh serangga itu sendiri, yang hidup di petioles dan bahagian belakang daun. Anda boleh mencucinya dengan air sabun biasa, cuba jangan terlalu banyak tanah..

    Pencegahan

    Terdapat beberapa petua pencegahan Saintpaulia untuk membantu menjaga keselamatan tanaman anda daripada kemungkinan masalah..

    Pengalaman membuktikan bahawa bahaya terbesar ditimbulkan oleh gerai baru yang baru dibeli oleh pemiliknya di sebuah kedai atau rumah hijau. Tumbuhan ini mesti dihantar ke sejenis karantina, meletakkannya secara terpisah dari semua tumbuh-tumbuhan lain untuk bulan pertama. Ini akan menyelamatkan mereka dari kemungkinan jangkitan, dan "pemula" dirinya akan diberi peluang untuk menyesuaikan diri.

    Sekiranya anda sudah membelinya dengan mekar, maka lebih baik menyingkirkan peduncles. Ini akan mengurangkan risiko jangkitan thrips. Peraturan lain: sebelum menanam, bukan hanya tanah harus dibasmi kuman, tetapi juga pot, mereka juga dapat menjadi pembawa semua jenis jangkitan. Segera buat semua keadaan yang diperlukan untuk ungu: makanan, pencahayaan, penyiraman tepat pada masanya. Setelah berbunga, semasa tanaman habis, pastikan untuk menggunakan baja.

    Peraturan penjagaan

    Dengan penjagaan rumah yang betul, anda boleh melupakan rawatan penyakit violet selama-lamanya. Berikut adalah peraturan asas:

    • Kilang memerlukan tanah khas - kira-kira tiga sentimeter harus berada di substrat saliran. Tanah mestilah tidak berasid dan bernafas. Iaitu, pasir kasar, kompos, lumut gambut, humus. Sekiranya anda mempunyai tanah berasid, ia harus diperkaya dengan kapur atau tepung tulang..
    • Lebih baik mengambil periuk dengan lubang di bahagian bawah, tempat meletakkan saliran. Violet mempunyai akar kecil, jadi periuk kecil akan berlaku. Sebaliknya, dalam bekas yang besar, ia mungkin mekar terlalu buruk..
    • Banyak orang menuangkan air hanya di atas palet, kerana diyakini bahawa bumi harus selalu dibasahi, tetapi pada masa yang sama, peningkatan kelembapan tidak boleh dibiarkan. Violet lebih suka air suam, tenang, atau bahkan rebus.

    Jangkitan kulat dan penyakit violet, kaedah rawatannya

    Nampaknya mereka melakukan segalanya untuk membuat tanaman rumah merasa nyaman dan senang dengan berbunga, tetapi layu, berubah menjadi kuning dan menunjukkan penyakitnya dengan semua penampilannya. Dalam pilihan penyakit violet dengan foto dan rawatannya, kami memasukkan jangkitan Saintpaulia yang paling biasa. Hanya dengan memahami sebab-sebab penampilan mereka, anda boleh memilih cara yang berkesan untuk diperbaiki.

    Violet yang sihat menyenangkan dengan dedaunan berair dan berbunga 8-10 bulan setahun

    Bahan penjagaan kesihatan violet

    Penanam bunga yang berpengalaman mempunyai peraturan lama - jika anda menginginkan tanaman itu berkembang dan terasa seperti di rumah, buatlah keadaan yang hampir dengan tanah kelahiran. Untuk violet, saintpaulias adalah kawasan tropika di Afrika timur dengan iklim yang hangat dan lembap. Pelanggaran suhu, cahaya, udara dan keadaan air menghalang tanaman, mengurangkan ketahanan terhadap mikroflora patogen.

    Pendatang baru di florikultur, bertanya mengapa daun violet berubah menjadi kuning, dengan segera menganggap jangkitan - yang paling teruk, tetapi gejala ini paling sering dikaitkan dengan penjagaan yang tidak berkesan. Jangan lupa tentang penuaan semula jadi dan mati dari daun roset yang lebih rendah..

    Sekarang lebih lanjut mengenai pergi.

    1. Violet suka cahaya, tetapi tidak terang, menyilaukan, tetapi lembut, meresap, ia juga sering disebut siang hari. Kerana kekurangan pencahayaan, tanaman berhenti berbunga, dari berlebihan - daunnya menjadi kuning, menjadi noda, kehilangan keanjalan.
    2. Rejim suhu optimum bervariasi dalam lingkungan 20–25⁰ С, tanpa perubahan dan draf secara tiba-tiba. Dalam cuaca sejuk, Saintpaulias berhenti tumbuh. Gabungan suhu rendah dengan penyiraman berlebihan menyebabkan reput akar dan batang. Kesan tertekan pada tanaman dan panas melebihi 30⁰C - ini adalah salah satu sebab munculnya penyakit kulat dan bakteria.
    3. Violet berubah-ubah berkaitan dengan kelembapan. Sebagai anggota flora tropika, ia lebih suka menjaga tanah lembap tetapi tidak basah. Tidak bertolak ansur dengan air sejuk dan penyemburan. Kelembapan udara yang diperlukan dicapai dengan penyemprotan mikro atau meletakkan periuk di dalam dulang yang dibasahi dengan tanah liat, sphagnum, kerikil yang diperluas. Kelembapan berlebihan membawa kepada kemunculan jangkitan putrefaktif, kekurangan kelembapan menyebabkan kehilangan turgor, mengering.
    4. Komponen penting bagi kesihatan violet adalah tanah yang betul. Ia harus ringan, longgar, cukup berkhasiat, membiarkan udara masuk dan memastikan aliran keluar kelembapan berlebihan. Sistem akar Saintpaulias rapuh, dangkal, dalam campuran berat berdasarkan tanah kebun, rentan terhadap genangan air dan reput. Kekurangan nutrien dan mikronutrien, terutama nitrogen, kalium, fosfor, menyebabkan kekuningan penutup daun. Melalui tanah, jangkitan dari luar oleh perosak dan penyakit paling kerap berlaku. Untuk melindungi tanaman, disarankan untuk membekukan tanah sebelum menanam selama 7-10 hari.

    Penting! Sekiranya tanah berasid (pH di bawah 5-6), fosfat tidak larut di dalamnya, daunnya menjadi kuning di tepinya, dan roset mengental. Untuk penyiraman, gunakan larutan dolomit - 1 sudu besar. satu sudu tepung selama 5 liter air. Di tanah beralkali (pH di atas 7), ungu berubah menjadi pucat, terbantut dalam pertumbuhan. Dalam kes ini, penyiraman berasid diperlukan - 1 sudu besar. satu sudu cuka dalam 2.5 liter air.

    Penyakit violet berjangkit

    Sayangnya, walaupun dengan penjagaan yang optimum, kemunculan penyakit violet dan kekalahannya oleh perosak mikroskopik tidak dapat dikesampingkan. Rawatan tanaman yang berpenyakit harus didekati secara menyeluruh: menggunakan bahan kimia, mengoptimumkan penjagaan, mempraktikkan peremajaan. Kadang kala, untuk menyelamatkan koleksi, anda perlu mengambil langkah drastik - pemusnahan spesimen yang rosak.

    Kekaburan lewat

    Phytophthora adalah kulat parasit berbahaya yang menetap di tisu tumbuhan dan memakan jusnya. Lebih kerap, jangkitan berlaku melalui tanah yang mengandungi spora patogen. Ia diaktifkan dalam keadaan suhu tinggi (lebih dari 30⁰C) dan kelembapan udara - melalui mikrokrack ia menembusi ke akar dan batang. Dengan melepaskan toksin, kulat dengan cepat menghancurkan Saintpaulia pada peringkat sel..

    Loceng penggera pertama yang mungkin menjadi pertanda hilangnya penyakit akhir adalah layu daun ungu "tanpa alasan", dengan kelembapan normal dan penyiraman biasa. Pada peringkat awal, akarnya menderita, kemudian batang dan daunnya rusak - bintik-bintik coklat putrefaktif yang jelas terlihat pada tisu.

    Penyakit ini lebih mudah dicegah daripada menyembuhkan. Anda mesti berpisah dengan spesimen yang terkena. Tuangkan air mendidih ke atas pot penanaman, beku substrat baru pada suhu sekurang-kurangnya -20⁰ С. Untuk mengelakkan benjolan tanah, tumpahkan dengan larutan fitosporin-M. Anda boleh memperbaharui varietas dengan mengaut daun muda yang tidak terkena jangkitan..

    Fusarium (tracheomycosis)

    Jangkitan lain yang disebabkan oleh kulat. Keadaan yang menguntungkan untuk pengembangan spora adalah tanah yang padat, sejuk dan penuh dengan air. Penyakit ini bermula dengan pembusukan sistem akar, kemudian dilemparkan ke batang (kerah akar menjadi lebih nipis), lapisan bawah daun, roset. Miselium jamur, membiak, menyumbat saluran tumbuhan, oleh itu salah satu tanda fusarium adalah "vaskular layu".

    Untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, lebih baik membuang violet yang terkena bersama-sama dengan tanah, membasmi kuali. Untuk mengelakkan serangan semula, substrat baru ditumpahkan dengan larutan fitosporin-M atau racun kulat lain. Sebagai langkah perlindungan, sebulan sekali dengan larutan ubat yang sama, disyorkan untuk menumpahkan semua Saintpaulias (1 ml per liter air).

    Cendawan serbuk

    Apabila bintik-bintik berbunga keputihan muncul di daun ungu, mirip dengan debu yang tertanam, kemungkinan besar adalah masalah cendawan serbuk - penyakit etiologi kulat. Spora jatuh ke dalam pot bunga dengan tanah yang tidak dibasmi kuman, penyiraman, udara, dan juga kotoran. Keadaan optimum untuk permulaan jangkitan adalah ambang jendela sejuk, substrat basah, kekurangan cahaya di dalam bilik, diet tidak seimbang dengan kelebihan nitrogen dan kekurangan kalium.

    Saintpaulias yang berpenyakit harus diasingkan dari bunga lain dan dirawat dengan racun kulat sistemik, misalnya, asas. Boleh disembur atau disiram - melalui kapal racun akan memasuki tisu tumbuhan dan memusnahkan kulat. Pemprosesan dua kali dengan selang 10 hari sudah cukup. Pencegahan cendawan serbuk:

    • pengoptimuman penjagaan;
    • diet seimbang;
    • menjaga kebersihan koleksi bunga.

    Reput kelabu

    Antara penyakit violet, reput kelabu atau botridiosis dianggap cukup biasa. Ejen penyebab jangkitan adalah cendawan botrytis. Ia disimpan di dalam komponen tanaman tanah, dan dalam keadaan kelembapan tinggi mulai berlipat ganda. Tanda jangkitan adalah munculnya bintik-bintik coklat di semua bahagian ungu, ditutup dengan mekar berbulu abu-abu yang berasap. Penyakit ini cepat berubah menjadi tahap kerosakan tisu.

    Pada permulaan penyakit, cukup untuk menghilangkan bahagian coklat ungu, memindahkan tanaman ke dalam substrat bersih dan air dengan larutan racun kulat. Pada peringkat kemudian, Saintpaulia, bersama dengan tanah, mesti dimusnahkan. Anda boleh mencegah penampilan busuk kelabu dengan bantuan langkah pencegahan. Ini termasuk:

    • pembasmian kuman tanah dengan pembekuan;
    • menyiram tanaman yang baru dipindahkan dengan larutan mangan atau agen antijamur;
    • pematuhan dengan peraturan air sederhana, terutamanya pada musim sejuk.

    Penyakit akibat perawatan yang tidak betul

    Sebilangan penyakit violet tidak menular, tetapi boleh merosakkan tanaman tidak lebih buruk daripada jangkitan.

    Bakteriosis vaskular

    Penyakit pelbagai aspek dan berbahaya mengatasi violet pada musim panas dan berbunga. Sebaik sahaja panas melepasi suhu 30 ° C, tanaman mulai mengalami masalah dengan metabolisme dan kelembapan, dan ada "penyumbatan saluran darah". Bakteria membiak secara intensif pada zarah tisu mati. Gejala bakteriosis berbeza - bintik-bintik coklat lut sinar muncul di bahagian dalam plat dedaunan, tangkai dan batang berubah menjadi berkaca dan berubah menjadi "jeli", roset ros dan mati dengan cepat.

    Oleh kerana bakteriosis vaskular muncul disebabkan oleh panas, cara yang berkesan untuk melawannya adalah dengan menurunkan suhu udara dan pengudaraan, tetapi bukan draf! Kaedah yang paling dipercayai ialah memasang penghawa dingin. Sekiranya ini tidak mungkin, keluarkan violet dari ambang tingkap ke tempat yang lebih teduh, di palet dengan saliran basah. Tumbuhan yang sakit disarankan untuk dirawat dengan larutan Trichodermin atau Trichopolum. Ia juga digunakan untuk pencegahan..

    Bakteriosis terutamanya mempengaruhi Saintpaulias yang lemah, jadi fokus untuk meningkatkan imuniti bunga. Dan ia menguatkan:

    • peremajaan tepat pada masanya;
    • pemindahan musim bunga (pada bulan Mei) menjadi substrat segar;
    • rawatan sebelum keadaan tertekan (panas adalah tekanan!) dengan imunomodulator, misalnya, Epin.

    Akar busuk

    Bukan hanya jamur yang dapat menyebabkan kerusakan akar, tetapi juga limpahan dasar, penggunaan air yang terlalu dingin. Kelembapan bertakung di tanah yang terlalu padat jika lubang saliran di dalam periuk tersumbat. Terdapat banyak sebab, akibatnya adalah satu - tanaman melemah, kehilangan turgor, membuang lapisan bawah saluran keluar, berusaha mengekalkan daun muda.

    Satu-satunya cara untuk menyelamatkan ungu adalah dengan memindahkannya ke tanah yang segar, setelah mengeluarkan bahagian yang busuk. Sekiranya tidak ada akar yang tersisa, akar saluran keluarnya, dengan itu menghidupkan semula tanaman.

    Top