Kategori

1 Bonsai
Lupa-saya-bukan bunga - penerangan dan ciri-ciri tanaman
2 Pelanggaran
Cara memindahkan monster dengan betul: arahan, cadangan langkah demi langkah
3 Pokok renek
Bunga dalaman rumah mekar sepanjang tahun
4 Pelanggaran
Willow menangis putih

Image
Utama // Bonsai

Penyakit bunga dalaman


Tumbuhan adalah makhluk hidup, mereka juga mudah diserang penyakit. Sekiranya haiwan kesayangan anda layu, walaupun mendapat rawatan yang stabil, penyakit ini mungkin disalahkan. Penyakit tanaman dalaman - diagnostik dalam talian dengan gambar terperinci. Gejala, jenis penyakit dan kaedah rawatannya - dalam bahan ini.

Viral

Penyakit yang paling teruk dari segi bentuk dan diagnosis! Tanda-tanda primer sering dikelirukan dengan kesalahan penjagaan. Tanaman ini boleh ketinggalan dalam pertumbuhan, kehilangan kesan hiasan, daunnya cacat dan hilang. Biasanya jangkitan virus tidak menyebabkan kematian bunga: ia dapat melawan penyakit ini dalam jangka masa yang lama dan degil. Pembawa virus yang kerap adalah perosak yang sama, terutamanya kutu daun, lalat putih dan thrips!

1. Penyakit mosaik

Tompok-tompok putih, hijau muda, atau kuning muda dari berbagai bentuk muncul di sepanjang urat, yang disebabkan oleh pemecahan kloroplas pada sel daun. Seiring berjalannya waktu, jumlah bintik meningkat, akibatnya, seluruh permukaan plat daun ditutup dengan bintik-bintik kecil seperti mosaik dengan berbagai ukuran dan bentuk..

2. Daun kerinting

Hasil virus ini adalah ubah bentuk daun. Pertama, kawasan cembung dan berkerut muncul, serupa dengan tonjolan, kemudian lembaran kehilangan bentuknya, seolah-olah berpusing. Tukang kebun sering menghadapi masalah yang serupa! Jadi, daun currant sangat rentan melengkung, yang dibawa oleh serangga perosak.

3. Jaundis

Penyakit berbahaya ini mempengaruhi mahkota dan mempengaruhi keadaan umum bunga! Gejala pertama serupa dengan klorosis: daun kehilangan kehijauan semula jadi, secara beransur-ansur berubah menjadi kuning, menjadi lesu dan tidak bermaya. Jaundis menyebabkan nekrosis - kematian tisu dalam bentuk bintik coklat progresif. Selain itu, batang menjadi rapuh kerana terlalu banyak pati di dalamnya! Prosesnya menjadi besar dan mempengaruhi tunas dan tunas muda, dan juga mempengaruhi pembungaan, warna kelopak.

penyakit kuning pada tumbuh-tumbuhan

Kumpulan risiko untuk semua virus: tanaman berbunga eksotik, teratai calla, anggrek, pelargonium, primrose, bougainvillea, poinsettia, begonia.

Rawatan

Tidak satu ubat pun akan memberikan jaminan pemulihan 100%! Pada peringkat awal jangkitan virus, anda boleh berusaha menyelamatkan tanaman tersebut. Pertama, karantina bunga, mengasingkannya dari yang lain! Membasmi kuman peralatan, kerana virus dapat memasuki tanah dengan zarah tanah. Tanggalkan semua bahagian yang terkena - daun, pucuk, buat pemangkasan anti-penuaan, tutup luka dengan arang aktif.

Membasmi tanah dengan larutan kalium permanganat yang lemah dalam perkadaran 3 gram kalium permanganat per 10 liter air. Perhatikan keadaan pesakit! Sekiranya penyakit ini berlanjutan, anda harus berpisah dengan bunga tersebut untuk mengelakkan pencemaran anggota rumah yang lain.

Pencegahan

Sekiranya terdapat penyakit virus, sebenarnya lebih mudah untuk mencegah daripada menyembuhkan! Cukup untuk mengikuti peraturan umum penjagaan (anda boleh membaca tentang peraturan penting di sini): rejim suhu, rejim penyiraman, mencegah penumpukan air dan, tentu saja, melindungi tanaman dari perosak, pada tanda pertama, rawatan dengan racun kulat. Hanya gunakan keratan dari tanaman yang sihat! Beri makan haiwan kesayangan anda dengan organik dan mineral, perhatikan dosnya, ambil pada musim panas ke udara segar, tingkatkan imuniti mereka. Lagipun, bunga yang sihat tidak takut virus!

Penting!

Kulat

Jenis penyakit ini adalah yang paling biasa! Cendawan adalah makhluk yang lebih rendah yang memakan getah tanaman, masuk melalui kerosakan mekanikal pada bahagian udara, atau melalui sistem akar, bersama dengan air atau debu. Selalunya, kulat muncul di tempat-tempat di mana serangga penghisap berkumpul - kutu daun, lalat putih, thrips, serangga skala, serangga mealybugs! Kulat membiak dengan cepat dan menempati permukaan daun dan batang. Biasanya kumpulan penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik, atau plak. Penyakit kulat apa yang mudah dijangkiti oleh bunga dalaman??

1. Cendawan serbuk (termasuk palsu)

Tidak asing lagi bagi banyak pecinta violet dan siklamen, yang merupakan makanan kegemaran jamur. Selain mereka, dia juga menyukai petunia! Nama penyakit ini mencerminkan tanda-tanda luaran, kerana plaknya kelihatan seperti tepung. Ia muncul pertama di bahagian luar, kemudian di permukaan dalam daun, secara beransur-ansur memperoleh warna coklat. Pada mulanya, plak mealy mudah terpadam dengan jari, tetapi muncul kembali dan menyebabkan penangkapan pertumbuhan dan kematian dedaunan.

Kumpulan risiko: ungu, henoplia, geranium, siklamen, dan hampir semua bunga kebun juga dipengaruhi olehnya.

2. reput kelabu

Kulat ini memulakan makanannya bukan dari daun, tetapi dari batang! Pertama, terdapat bintik-bintik lembab coklat dengan lapisan berlumut. Berkembang dalam bulatan sepusat, mereka membelit batang tanaman, menyekat akses air ke daun, mereka menggelap dan mati. Kulat tumbuh dengan cepat, mempengaruhi seluruh bahagian tanaman.

Kumpulan risiko: serupa dengan yang sebelumnya.

3. Jamur Sooty (mudah alih)

Tanda-tanda luaran sesuai dengan nama penyakit - mekar hitam muncul di daun, mirip dengan jelaga. Dalam kes ini, lesi bertambah, plak menyumbat liang-liang daun, menghalangnya bernafas dan mengasimilasi cahaya matahari. Akibatnya, dia mati.

Kumpulan risiko: gardenia, sitrus, pokok kopi, azalea, pohon camellia.

4. Luka bakar merah

Hasil daripada aktiviti jamur ini, bintik-bintik merah muncul di daun, mirip dengan luka bakar, yang kemudian ditutup dengan kerak hitam. Bintik-bintik berkembang dengan cepat, menyebabkan ubah bentuk daun dan pucuk, terutama yang muda, dan kelengkungan pada batang. Kulat biasanya hidup di dalam mentol.

Kumpulan risiko: tanaman bulbous, hippeastrum, clivia, amaralis, eucharis.

5. Anthracnose (kudis)

Kulat menampakkan diri dalam bentuk bintik-bintik pelbagai warna dan bentuk! Mereka biasanya muncul di tengah daun, lebih jarang di hujungnya, secara beransur-ansur berubah dari kecil ke besar. Dalam kes ini, permukaan daun di tapak lesi dari licin menjadi lentur, garis abu-abu atau kuning dapat dilihat di sekitar tempat. Akibatnya, daunnya mati.

Kumpulan risiko: paling kerap - fikus dan tapak tangan.

6. Karat

Penyakit ini jarang berlaku dalam keadaan dalaman, tetapi menjadi masalah sebenar bagi tukang kebun. Di permukaan daun, bintik-bintik merah, coklat, atau oren yang serupa dengan karat jelas kelihatan, dan di bahagian dalamnya terdapat tuberkel, spora jamur. Cukup cepat, bintik-bintik berubah menjadi jalur, menyebabkan kematian tisu.

Kumpulan risiko: asparagus, pelargonium, camellia, buah sitrus dan krisan, dari kebun ini adalah stok bunga, loceng, anyelir, peonies, snapdragon.

7. Akar busuk (kaki hitam)

Penyakit ini terutama mempengaruhi akar, memprovokasi pembusukan mereka. Spora kulat menjajah kerah akar; lama-kelamaan, akar berhenti memakan air dan nutrien, dan akhirnya mati. Biasanya tukang kebun menghadapi masalah ini dalam tempoh menanam anak benih! Tumbuhan yang sakit mudah ditarik keluar dari tanah.

Kumpulan risiko: keratan batang, tumbuh-tumbuhan muda yang tidak matang sangat rentan, lebih kerap daripada yang lain - pelargonium.

8. layu, layu verticillary

Daun yang terkena kulat berubah warna - mereka menjadi coklat-hijau, gelap; segmen tisu di antara urat boleh kering, turgor berkurang, nekrosis (kematian tisu) muncul. Bahagian menunjukkan bahawa kapal berwarna coklat! Sekiranya keadaan menguntungkan ini (suhu dan kelembapan tinggi), kulat merebak, menyebabkan kematian setiap bahagian tanaman, bermula dari bawah.

Kumpulan risiko: sering mempengaruhi spesies berdaun hiasan.

9. Kekaburan lewat

Ini adalah penyakit kulat yang sangat berbahaya, yang dalam kebanyakan kes menyebabkan kematian tumbuhan! Pertama, bintik-bintik muncul di daun - nekrosis, ungu atau coklat, kemudian pangkal batang, kerah akar mula membusuk, rantingnya lembut dan kendur tanpa daya. Antara sebab yang mungkin muncul pada kulat adalah penyiraman berlebihan bersama dengan substrat "tersumbat" yang padat.

Kumpulan risiko: paling kerap - succulents dan cacti, serta orkid dan azaleas.

Rawatan

Sebelum memulakan rawatan, laman web flowery-blog.ru menasihati untuk membasmi serangga perosak, jika ada! Pada tanda pertama, tanaman mesti diasingkan, kerana kulat mempunyai kemampuan menyebar! Rawatan bergantung kepada keparahan jangkitan: jika spora jamur belum banyak merebak, ia mesti dikeluarkan dengan span lembut. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan larutan soda (1 sudu teh baking soda dalam setengah liter air), larutan cuka (1 sendok teh cuka dalam satu liter air), atau bir sedikit dicairkan dengan air. Kawasan yang terjejas teruk harus dipotong dan dibuang!

Pindahkan tanaman ke tanah baru dengan membilas akar dengan air yang mengalir, substrat lama mesti dibuang! Pada peringkat awal penyakit (kecuali kaki hitam), hanya lapisan atas tanah yang dapat diganti. Kurangkan penyiraman dan penyemburan, jangan mewujudkan persekitaran yang baik untuk kulat. Sekiranya boleh, letakkan tanaman di ruangan sejuk semasa kuarantin..

Racun kulat akan membantu membasmi kulat: "Vectra", "Topaz", "Strobi", "Cuproxat", "Colloidal sulfur", "Bordeaux liquid", "Copper sulfate". Mereka juga digunakan dalam florikultur hortikultur. Ikut arahan dengan tegas! Hasil yang baik diperoleh dengan penggunaan "Sabun Hijau", ia tidak berbahaya, mempunyai sifat sayuran dan membantu mengatasi karat, penyakit malam, kudis, cendawan tepung. Ia juga digunakan sebagai profilaksis semasa pemulihan tanaman.!

Pencegahan

Walaupun pada musim sejuk, jangan letakkan bunga terlalu dekat satu sama lain untuk membolehkan peredaran udara. Jangan berlebihan dengan penyemburan, kerana keinginan untuk menambahkan kelembapan ke udara, anda boleh membahayakan. Semburkan bunga tidak lebih dari sekali sehari, melakukan ini dengan bantuan penarik, ia tidak meninggalkan setitik air di daun! Peraturan penyemburan tanaman.

Ventilasi bilik lebih kerap, walaupun pada musim sejuk, bunga memerlukan akses ke udara segar, dan pada musim panas, pindahkan ke balkoni atau taman (tidak termasuk yang tidak menyukai perubahan suhu). Untuk profilaksis, secara berkala (sekali setiap 1-2 bulan) air semua bunga dengan larutan Fitosporin-M. Penyediaan herba ini mencegah penyakit kulat!

Bakteria

Dari segi gejala, penyakit bakteria serupa dengan penyakit kulat, yang menjadikan diagnosis sukar. Walau bagaimanapun, bintik-bintik dalam kes ini mempunyai garis besar yang tidak jelas, serupa dengan berminyak, berkaca. Jangkitan boleh berlaku melalui kerosakan mekanikal, melalui ubi, atau biji. Haiwan peliharaan dan kita sendiri boleh menjadi pembawa bakteria! Bakteria tidak dapat dilihat oleh mata, mereka memasuki tanah, dan dari dalamnya ke dalam sistem vaskular bunga.

1. reput basah bakteria

Bakteria menyebabkan kerosakan tisu - mereka melembutkan dan membusuk! Jejak aktiviti mereka kelihatan seperti tempat yang lembap dan tidak berbentuk. Bintik boleh muncul di batang, akar, umbi, mentol, tetapi lebih kerap pada daun. Apabila disentuh di kawasan yang terjejas, bahagian tanaman menjadi lembut, secara beransur-ansur berubah menjadi jisim yang berbau busuk.

Kumpulan risiko: tumbuh-tumbuhan bulat dan ubi.

2. Tempat bakteria, kebakaran api

Dalam kes ini, bintik-bintik berair kecil muncul di sepanjang urat daun, secara beransur-ansur menjadi hitam, mereka dapat dikelilingi oleh batas kuning atau coklat. Kecil atau besar, mereka kelihatan seperti luka bakar - seolah-olah daun di tempat ini hangus! Spotting mempengaruhi bahagian muda bahagian atas tanaman.

Kumpulan risiko: berbahaya bagi semua tumbuh-tumbuhan, tetapi yang paling penting adalah bulbous dan tuberous.

Rawatan

Sekiranya hanya beberapa bahagian tanaman terkena bakteria, keluarkan sepenuhnya dengan menutup bahagian dengan arang batu yang dihancurkan dan membasmi kuman alat. Dalam kes ini, penting untuk mengkarantina tanaman di ruangan yang terang, kering, sejuk, kurangkan penyiraman dan jangan semburkan dengan air. Tetapi penyemburan dengan racun kulat harus digunakan, sediaan yang mengandung tembaga sesuai untuk tujuan ini: "Tembaga sulfat", "Campuran Bordeaux". Juga, beberapa penanam bunga menggunakan untuk menyiram dan menyemburkan ubat yang biasa digunakan oleh banyak ubat "Trichopol", dalam pengiraan 1 tablet per 2 liter air.

Sekiranya reput telah mempengaruhi sistem akar bunga, anda perlu menggunakan campur tangan pembedahan! Keluarkannya, bilas akar di bawah air mengalir, buang semua kawasan yang terjejas, taburkan dengan arang batu yang dihancurkan dan letakkan di tanah kering yang baru. Potong bahagian udara untuk memudahkan akarnya! Jangan menyiram tanaman sebentar, perhatikan keadaannya.

Pencegahan

Tanah yang tidak mempunyai waktu untuk mengering menjadi persekitaran yang baik untuk pengembangan bakteria. Penimbunan air secara amnya berbahaya bagi tanaman ubi dan bulat, ia mengurangkan imuniti mereka dan memprovokasi perkembangan penyakit yang berbeza. Oleh itu, perhatikan peraturan penyiraman!

Bakteria mempunyai dua laluan - melalui tanah, atau melalui bahagian tanaman yang rosak. Dalam hal ini, pastikan untuk membasmi kuman tanah sebelum menanam, dan juga menutup potongan tanaman dengan arang batu yang dihancurkan setelah pemangkasan..

Fisiologi

Kadang-kadang penyebab penyakit bunga dalaman bukanlah kulat atau virus sama sekali, tetapi penjagaan yang tidak betul! Sebilangan tanaman bereaksi dengan jelas terhadap kesalahan dalam perawatan, yang lain memaafkan pengawasan kecil, tetapi hampir semua bunga, dengan pelanggaran sistem penahanan secara sistematik, mulai sakit. Tidak seperti penyakit sebelumnya, kumpulan penyakit ini tidak berjangkit.!

1. Dropsy

Secara luaran, tanda-tanda penyakit ini serupa dengan jerawat berair. Formasi biasanya terletak di bahagian dalam daun, oleh itu ia tidak selalu kelihatan. Sebabnya adalah penyiraman berlebihan dalam keadaan cahaya rendah..

Kumpulan risiko: bunga raya, ficus, pelargonium, pereromnia, Kalanchoe, sitrus.

Rawatan. Sayangnya, daun yang terkena tidak dapat dipulihkan, sehingga daunnya harus dikeluarkan pada masa akan datang. Pertama sekali, kurangkan penyiraman, sediakan tanaman dengan cahaya persekitaran yang lebih banyak, atau mengimbangi kekurangan cahaya buatan. Periuk mesti mempunyai lubang dan dulang supaya kelembapan berlebihan tidak terperangkap! Juga, jangan lupa meletakkan lapisan tanah liat yang diperluas di bahagian bawah periuk..

2. Klorosis

Penyakit yang biasa dilakukan oleh banyak penanam bunga berpunca daripada kekurangan nutrien, seperti magnesium dan nitrogen, tetapi terutamanya zat besi (kekurangan zat besi paling sering diperhatikan). Klorosis biasanya berlaku semasa musim tanam apabila tanaman kekurangan sumber untuk menanam dedaunan baru! Dalam kes ini, urat daun tetap hijau, sementara ruang di antara mereka berubah menjadi kuning. Kadang-kadang daun boleh cacat di hujungnya dan menjadi lebih kecil. Penyakit ini menyerang kawasan tua dan muda.

Kumpulan risiko: ficus Benjamin, bunga raya, lemon, gardenia, azalea, hydrangea.

Rawatan. Untuk mengatasi kekurangan zat besi, baja mikronutrien yang mengandung zat besi dalam bentuk chelated dapat digunakan. Persiapan seperti itu boleh diaplikasikan dengan menyemburkan dan di bawah akar! Ini termasuk: "Iron Chelate", "Antichlorosis", "Micro-Fe", "Ferrylene".

Pilih substrat ringan, bernafas, sedikit berasid, tanah beralkali memperburuk masalah. Keadaan dapat diperbaiki dengan menaburkan air yang diasamkan dengan jus lemon atau asid sitrik (ia meneutralkan alkali). Air untuk pengairan mesti dipertahankan, kerana di dalam air keras terdapat lebihan garam kalsium, dan mereka memprovokasi klorosis.

Sekarang anda mengetahui hampir semua penyakit tanaman dalaman dan dapat mendiagnosisnya pada tanda pertama.

Sokong laman web kami, kongsi pautan di rangkaian sosial. terima kasih!

Penyakit tanaman dalaman yang paling biasa dan memerangi mereka

Bunga dalam ruangan jarang terdedah kepada penyakit, kerana mereka mempunyai sumber jangkitan yang lebih sedikit daripada tanaman yang ditanam di tanah terbuka. Walau bagaimanapun, tanaman dalaman lebih sukar untuk mentolerir penyakit, kerana tanaman ini lebih berubah-ubah. Fakta ini membuat penjual bunga mengawasi keadaan mereka dengan teliti. Pertimbangkan penyakit bunga dalaman, tanda dan kaedah rawatannya.

Penyakit tanaman dalaman dengan gambar

Sekiranya penyakit berlaku di loji rumah, penting untuk mendiagnosisnya tepat pada waktunya. Ini akan membantu menentukan kaedah rawatan..

Adalah perlu untuk mengetahui tanda-tanda utama penyakit tertentu, serta akibat dari jangkitan dengan patogen. Adalah sangat wajar untuk menentukan punca dan laluan jangkitan untuk mengecualikan kejadian ini pada masa akan datang..

Alternaria dan tempat kering

Alternaria disebabkan oleh kulat genus Alternaria. Pertama sekali, daun terjejas. Dan sekiranya berlaku perkembangan penyakit, bahagian tanaman lain.

Gejala dan perjalanan bintik kering:

  • penampilan bintik-bintik kering coklat pada daun bawah;
  • peralihan jangkitan secara beransur-ansur ke bahagian atas tanaman;
  • peningkatan bintik-bintik coklat dengan penghitaman berikutnya;
  • kemunculan spora kulat kelabu di bintik-bintik.

Alternaria paling kerap berlaku dengan turun naik suhu dan kelembapan yang ketara di dalam bilik. Dalam kes ini, patogen berkembang paling aktif pada suhu melebihi 25 ° C.

Untuk mengatasi bintik kering, tanaman disembur dengan larutan puncak Abiga atau persiapan Oxyhom pada kepekatan masing-masing 50 g atau 20 g per 10 l air..

Memastikan peredaran udara yang baik di dalam bilik dengan bunga, serta penipisan tanaman akan membantu mengelakkan terjadinya Alternaria.

Anthracnose

Anthracnose boleh disebabkan oleh kulat beberapa genera - Kabatiella dan Colletotrichum, yang mempengaruhi bahagian udara hijau bunga, dan juga buahnya. Pada masa yang sama, sawit dan ficus lebih mudah diserang penyakit.

Gejala dan perjalanan anthracnose bergantung pada jenis patogen:

  • Kabatiella. Menyebabkan kemunculan bintik-bintik kuning tidak jelas yang jelas sehingga berdiameter 0,5 cm dengan titik hitam di dalamnya. Apabila bintik tumbuh, titik berubah menjadi bulatan kelabu dengan sempadan hitam.
  • Colletotrichum orbiculare. Patogen ini menyebabkan kemunculan bintik-bintik coklat merah berdiameter 1 cm, dibatasi oleh pelek kuning tipis. Dengan pertumbuhan, bintik-bintik bergabung, dan daun yang terkena menjadi nipis dan rapuh..
  • Colletotrichum trichellum. Menyebabkan kemunculan bintik-bintik coklat dengan warna kuning atau kelabu. Dengan perkembangan anthracnose, setelah diperiksa lebih dekat, anda dapat melihat rambut spora.

Anthracnose berlaku dalam keadaan kelembapan tinggi, yang disebabkan, misalnya, dengan kerap menyemburkan tanaman pada suhu di atas 25 ° C. Walau bagaimanapun, spora kulat juga dapat menahan suhu beku..

Untuk rawatan anthracnose, perlu membuat sekurang-kurangnya tiga semburan tanaman yang berpenyakit dengan larutan 1% cecair Bordeaux atau sulfat tembaga pada kepekatan 100 g per 10 l air.

Ascochitosis

Ejen penyebab ascochitis adalah cendawan Ascochyta. Daun dan batang bunga terjejas, sementara Compositae paling sering menderita penyakit ini.

Gejala dan perjalanan ascochitis:

  • penampilan pada daun bintik-bintik coklat kecil (dari 1 hingga 2 mm) dengan pelbagai bentuk dengan warna kemerahan dan tepi yang lebih gelap;
  • peningkatan secara beransur-ansur dan kegelapan bintik-bintik hingga menghitam, penampilan pelek kuning;
  • apabila ascochitosis merebak ke batang bunga, yang terakhir pecah atau tunas layu.

Cendawan Ascochyta dapat menahan suhu beku rendah dan suhu tinggi. Jangkitan bunga yang sihat dapat terjadi ketika spora dibawa ke arah bawah, melalui tanah atau biji..

Rawatannya sama seperti anthracnose - rawatan tanaman dengan larutan cecair Bordeaux atau sulfat tembaga.

Titisan daun (edema)

Penyakit ini berlaku apabila keadaan menjaga bunga dalaman tidak betul - kelembapan tanah yang berlebihan dan kekurangan pencahayaan. Succulents paling sering menderita - tumbuh-tumbuhan yang menyimpan bekalan air dalam tisu mereka.

Gejala dan ciri edema:

  • pertumbuhan hijau atau kelabu yang padat dan keras muncul di daun di bahagian bawah;
  • penyakit ini merangkumi sebilangan kecil daun tanpa tumbuh;
  • bunga mempunyai pertumbuhan normal tanpa penindasan, daun baru dapat benar-benar sihat.

Rawatan tetes dilakukan dengan membawa keadaan agar tanaman tetap normal - kurang banyak, tetapi kerap menyiram, melonggarkan tanah setelahnya, serta menambahkan bahan saliran ke tanah.

Cendawan serbuk

Penyakit kulat yang disebabkan oleh patogen genus Podosphaera fuliginea, Erysiphe cichoracearum dan Oidium.

Gejala dan kursus:

  • penampilan pada daun bintik-bintik putih kecil dan mudah terhapus;
  • peningkatan saiz bintik-bintik, pemerolehan warna kelabu, diikuti dengan warna gelap ke coklat;
  • penghentian pertumbuhan bunga, penekanan lengkapnya.

Yang paling baik untuk pengembangan cendawan serbuk adalah suhu dari 15 hingga 25 ° C, serta kelembapan tinggi di dalam bilik.

Untuk memerangi cendawan tepung, tanaman yang berpenyakit dirawat dengan Topaz atau Oxykh, serta cecair Bordeaux.

Sebagai langkah pencegahan, anda harus mengudarakan ruangan, memberi makan bunga tepat pada waktunya dengan baja kalium dan fosforus, yang meningkatkan daya tahan terhadap cendawan tepung.

Reput kelabu

Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat Botrytis.

Gejala dan kursus:

  • kemunculan bunga abu-abu yang berbulu di batang;
  • penyebaran plak secara beransur-ansur pada daun bunga;
  • peralihan plak ke bentuk putrefaktif dengan perencatan pucuk yang terkena.

Suhu bilik antara 18-25 ° C dan kelembapan tinggi adalah keadaan yang sesuai untuk perkembangan kulat. Spora dapat dibawa angin, dengan air, melalui sentuhan dengan tangan ketika merawat bunga yang sihat setelah bersentuhan dengan yang dijangkiti.

Untuk mengatasi reput kelabu, perlu segera membuang bahagian bunga yang dijangkiti, kemudian taburkan tanaman dengan abu kayu atau serbuk kapur, dan sekiranya terdapat penyebaran penyakit yang kuat, rawat dengan asas.

Karat daun

Ejen penyebabnya adalah kulat dari genus Phragmidium atau Puccinia.

Gejala dan kursus:

  • penampilan pertumbuhan coklat muda atau bintik-bintik di bahagian atas daun dan pad kosong di bahagian bawah;
  • peningkatan saiz bintik;
  • layu dan kejatuhan dedaunan berikutnya.

Perkembangan karat dipromosikan oleh kelembapan yang tinggi, serta penyiraman bunga yang tidak rata. Jangkitan mungkin berlaku setelah bersentuhan dengan tanaman yang berpenyakit atau melalui tanah.

Untuk rawatan, bunga mesti dirawat dengan larutan 1% cecair Bordeaux atau Vectra, Topaz.

Filostikosis

Ejen penyebab penyakit ini adalah kulat dari genus Phyllosticta.

Gejala dan kursus:

  • penampilan titik merah gelap pada daun;
  • peningkatan dan pertumbuhan titik ke arah pembentukan bintik coklat gelap dengan bingkai ungu;
  • daun layu.

Spora jamur jatuh pada bunga yang sihat oleh angin atau dibawa oleh air dan tanah. Seperti banyak cendawan, agen penyebab penyakit ini menyukai kelembapan yang tinggi..

Untuk rawatan, tanaman mesti dirawat dengan persiapan Oxyhom atau Vitaros, dan bahagian bunga yang terkena mesti dikeluarkan.

Penyakit akar

Ejen penyebab penyakit akar adalah kulat dari genera Pythium, Rhizoctonia dan Phytophthora. Selalunya succulents dan orkid terjejas.

Gejala dan kursus:

  • kelembapan pertumbuhan;
  • menguning dan layu daun;
  • reput bahagian bawah batang, tanaman layu.

Penyebab reput akar paling sering merupakan pelanggaran norma kandungan bunga - penyiraman berlebihan atau tidak rata, pengudaraan akar yang lemah. Spora patogen dapat disebarkan dengan zarah air atau tanah.

Semasa rawatan, perlu membilas sistem akar bunga dalam larutan racun kulat.

Titik dan bintik hitam, putih dan coklat

Penyakit ini boleh bersifat bakteria dan bakteria..

Gejala dan kursus:

  • penampilan bintik-bintik kecil di daun;
  • peningkatan saiz bintik;
  • menguning dan mati pada bahagian yang terkena.

Selalunya, sukar untuk menentukan agen penyebab penyakit ini. Penyakit berlaku dengan kelembapan yang tinggi, serta gangguan imuniti tumbuhan, dengan hipotermia atau kehadiran draf. Rawatan dijalankan dengan racun kulat - ubat yang dirancang untuk melawan penyakit kulat.

Apa yang membuat bunga rumah muncul?

Sebab-sebab munculnya penyakit bunga rumah adalah seperti berikut:

  • penggunaan tanah yang tercemar untuk pemindahan - contohnya, diambil di kebun atau di kebun;
  • imuniti tumbuhan yang lemah;
  • pemindahan patogen apabila bersentuhan dengan bunga yang dijangkiti;
  • gunakan untuk menanam bunga yang dijangkiti patogen.

Penjagaan yang tidak betul

Kemungkinan pencemaran bunga dalaman meningkat dengan ketara jika tidak dijaga dengan betul:

  1. Kelembapan tinggi, kekurangan peredaran udara normal di dalam bilik, sebagai keadaan yang baik untuk perkembangan patogen.
  2. Pengudaraan tanah yang buruk atau tanah yang dipilih dengan tidak betul untuk jenis bunga tertentu.
  3. Hipotermia berterusan oleh draf.
  4. Kandungan nutrien di dalam tanah tidak mencukupi kerana kekurangan makanan yang dirancang.

Setiap bunga memerlukan penjagaan yang betul. Dengan penyimpangan dari norma, kemungkinan dijangkiti penyakit meningkat.

Sekiranya penyebabnya adalah perosak

Bunga parasit perosak dan serangga mungkin muncul dalam kes berikut:

  • memindahkan bunga dalaman ke udara terbuka semasa musim panas;
  • jangkitan udara dengan tingkap atau pintu terbuka;
  • jangkitan dari tanaman yang terjejas;
  • penggunaan tanah yang tidak dibasmi kuman dari kebun atau kebun sayur.

Sekiranya anda mengikuti langkah berjaga-jaga asas, kemungkinan kerosakan parasit pada bunga dapat dikurangkan dengan ketara..

Bagaimana menangani mereka?

Kaedah rawatan penyakit parasit, kulat dan bakteria tanaman dalaman berbeza-beza. Pada masa yang sama, sangat penting untuk mengesan gejala penyakit pada peringkat awal dalam masa dan mengambil langkah-langkah yang sesuai. Oleh itu, semua tanaman memerlukan pemeriksaan yang teliti..

Memerangi pepijat dan serangga lain

Kemusnahan parasit pada bunga domestik adalah mungkin seperti berikut:

  • penyingkiran serangga dengan pengumpulan manual atau dengan memproses bunga dengan sikat gigi yang lembut;
  • membasuh kilang di bilik mandi;
  • rawatan dengan larutan alkohol atau sabun;
  • penggunaan sediaan racun serangga - Aktara, Confidor dan lain-lain.

Rawatan dengan kaedah khas

Untuk memerangi penyakit kulat bunga dalaman, ubat berikut digunakan:

  • cecair bordeaux;
  • larutan sulfat kuprum;
  • Vectra;
  • Topaz;
  • Fundazol;
  • Puncak Abiga;
  • Oxyhom, dll..

Dalam kes ini, kedua-dua bahagian bunga dan biji yang terkena dapat diproses - bergantung pada penyakit dan cadangan pengeluar untuk ubat tersebut.

Kaedah rakyat

Terdapat kaedah menangani penyakit bunga dalaman menggunakan cara improvisasi:

  • tincture bawang putih mingguan - 1 kepala setiap 1 liter air;
  • tincture bawang mingguan dalam air dalam nisbah 1: 1;
  • larutan sabun dalam kadar 200 g sabun setiap 10 l air.

Infus dan penyelesaian yang dihasilkan digunakan untuk merawat tanaman yang terjejas. Sudah tentu, keberkesanannya jauh lebih rendah daripada ubat perindustrian, tetapi ia dapat digunakan dengan berkesan untuk pencegahan penyakit..

Langkah pencegahan

Untuk mencegah perkembangan dan kejadian pelbagai penyakit, langkah-langkah berikut mesti diambil:

  1. Pemeriksaan visual tanaman 1-2 kali seminggu untuk mengenal pasti tanda-tanda utama penyakit.
  2. Mematuhi norma waktu siang dan tahap pencahayaan untuk setiap jenis tanaman. Dalam kes ini, lebihan pencahayaan tidak diinginkan seperti kekurangannya..
  3. Pematuhan dengan peraturan suhu. Ini juga merangkumi pencegahan turun naik suhu yang ketara pada siang hari, ketiadaan draf sejuk dan terlalu panas tanah di dalam pasu ketika meletakkan bunga di ambang tingkap di atas radiator pemanasan.
  4. Penyiraman bunga tepat pada masanya - mencegah tanah kering atau kelembapan berlebihan.
  5. Menayangkan bilik dan mengekalkan kelembapan yang diperlukan.
  6. Pengasingan tanaman yang dijangkiti dari yang sihat apabila tanda-tanda penyakit pertama dikesan.

Lebih mudah untuk mencegah setiap penyakit daripada melawan manifestasi. Penjagaan tanaman yang betul akan membantu melindunginya dari penyakit dan kerosakan parasit.

Penyakit dan perosak tanaman dalaman

Tumbuhan dalaman mudah terdedah kepada pelbagai penyakit. Penyakit-penyakit ini adalah akibat dari pendedahan kepada keadaan persekitaran yang keras, dan juga akibat perawatan yang tidak mencukupi. Ini mungkin: kelembapan atau kekeringan udara yang berlebihan, suhu yang terlalu tinggi atau terlalu rendah, kekurangan pembajaan atau kelebihan, kualiti campuran tanah tidak sesuai dengan yang diperlukan, kapasiti tidak sesuai, dll. Sebilangan besar penyakit tidak merebak ke tanaman lain. Kadang-kadang masalah ini dikaitkan dengan kenyataan bahawa kedai runcit menjual tanaman rumah hijau, yang kadang-kadang sukar untuk menyesuaikan diri dengan keadaan pangsapuri moden, akibatnya, mereka mungkin tumbuh dengan buruk atau menumpahkan daun mereka, yang menunjukkan bahawa keadaan tanaman ini tidak sepenuhnya sesuai. Sekiranya preseden seperti itu berlaku, maka tanaman mesti dikeluarkan dari periuk dan akarnya mesti diperiksa. Sekiranya sistem akarnya rosak, tanaman harus mengucapkan selamat tinggal, jika tidak, ia mesti dipindahkan dan dibuat secara eksperimen apa sebabnya. Mungkin tanaman ini mempunyai sedikit cahaya atau kekurangan nutrien. Objek boleh diberi makan dan dipindahkan ke tempat yang lebih cerah. Sekiranya tanaman sebelum ini berdiri di tempat yang terang, maka ia harus dipindahkan ke separa teduh atau teduh.

Walau apa pun, adalah perlu untuk memeriksa seberapa berkesan saliran, dan apakah ada sama sekali. Sekiranya tidak ada, anda perlu memindahkan tanaman mengikut semua peraturan. Banyak tanaman dalaman tidak bertolak ansur atau tidak bertolak ansur dengan turun naik suhu, serta kehadiran draf. Ini adalah faktor penting yang harus dipertimbangkan semasa menjaga tanaman atau bunga hiasan dalaman..

Udara yang terlalu kering, terutamanya pada musim sejuk, ketika musim pemanasan bermula, boleh menyebabkan kerosakan pada tanaman. Ia boleh menyebabkan munculnya thrips dan hama labah-labah, jika anda tidak mengambil langkah pencegahan.

Penyiraman tanaman dilakukan dengan air pada suhu bilik dan hanya lembut (hujan atau dicairkan) dan hanya mengendap.

Penyakit tanaman dalaman: rawatan dan pencegahan

Faktor utama pembangunan

Terdapat empat faktor utama yang mempengaruhi kehidupan tanaman dalaman: cahaya, suhu, kelembapan, tanah. Untuk setiap jenis, syarat untuk semua faktor ini berbeza. Tumbuhan yang berbeza memerlukan jumlah cahaya yang berbeza. Di samping itu, sangat penting berapa jam waktu siang. Sangat penting untuk mewujudkan keadaan yang memenuhi syarat suhu dan tahap kelembapan. Tanah, selain melakukan fungsi pemakanan dengan bahan dasar, juga harus memiliki tingkat keasaman yang sama dengan yang diperlukan oleh setiap tanaman..

Pelanggaran syarat penahanan atau penciptaan awal keadaan yang salah melemahkan tanaman sehingga menjadi faktor utama perkembangan penyakit. Banyak penyakit tanaman dalaman mungkin berkembang dari perubahan suhu yang mendadak, misalnya, ketika turun pada suhu kelembapan 7 - 10 darjah, penyakit kulat mengancam bunga, kerana spora-patogen terkecil dapat menembus ke apartmen terbersih.

Sebuah bilik bukan kubu, kadang-kadang perosak menembus ke dalamnya, dan mereka berbahaya dalam diri mereka dan masih membawa banyak penyakit. Sekiranya tanaman dilemahkan oleh pemeliharaan yang buruk, maka semuanya berisiko. Oleh itu, perlu memantau tahap suhu dan kelembapan, menjaga keasidan dan nilai pemakanan tanah yang diperlukan, dan memberi bunga dengan jumlah cahaya yang optimum. Jika tidak, mereka akan menunjukkan keadaan dan penjagaan yang tidak mencukupi, atau jatuh sakit.

Penyakit virus

Apabila dijangkiti penyakit virus, tanaman kelihatan seperti tidak layak atau kurang dijaga. Mereka layu, tumbuh perlahan, kehilangan daun setelah ubah bentuk awal mereka. Sebagai peraturan, penyakit bertahan lama, tumbuh-tumbuhan menentang dengan sekuat tenaga, pemiliknya bertanya-tanya mengenai apa yang mereka lakukan salah, tetapi thrips, whiteflies, semua jenis kutu daun yang membawa virus adalah penyebab semuanya (paling sering).

Pada peringkat awal penyakit ini, anda boleh mencubanya dengan membuang bahagian tanaman yang terjejas, penjagaan, penjagaan dan keindahan kerja yang baik. Anda perlu membuat pemangkasan yang kuat dengan merawat semua bahagian dengan karbon aktif. Tetapi penyakit yang diabaikan akan membunuh tanaman, tidak ada ubat yang dapat menyembuhkannya. Tumbuhan eksotik yang mekar, primrose, begonia, bougainvillea paling kerap menghidap virus. Alat, pinggan, tempat - segala sesuatu yang dijangkiti oleh bunga yang dijangkiti virus mesti dibasmi kuman untuk menghentikan penyebaran jangkitan dan melindungi bunga lain. Bunga yang terjejas mesti dikuarantin.

Penyakit mosaik

Dengan penyakit ini, kloroplas hancur dalam sel daun, yang tidak dapat mempengaruhi warnanya. Tompok-tompok berwarna kuning atau sangat terang muncul di daun, ia berkumpul di sepanjang urat, kemudian menyebar ke seluruh pelat daun.

Daun kerinting

Kismis sering mengalami kerintangan, di kebun anda dapat melihat bagaimana area kecil muncul di daunnya, seolah-olah membengkak. Bulge muncul di daun, mereka berkerut, melengkung. Perosak boleh menjangkiti tanaman rumah dengan virus ini, mereka mempunyai kesan ubah bentuk daun yang sangat serupa..

Jaundis

Penyakit kuning pada peringkat awal penyakit ini dikelirukan dengan klorosis. Daun kehilangan warna hijau berair mereka, berubah menjadi kuning, layu, kendur tanpa hidup. Kemudian bintik-bintik coklat mula muncul di atasnya - ini sudah merupakan manifestasi nekrosis tisu. Batangnya boleh pecah di bawah berat dahan dan daun, kerana terkumpul jumlah pati yang berlebihan. Tumbuhan ini akhirnya kehilangan kesan hiasannya, berubah menjadi lembap, pecah, jika berjaya mekar, maka kelopak akan berwarna.

Video "Cara melindungi bunga"

Dari video tersebut akan menjadi jelas bagaimana melindungi bunga kediaman anda dari serangan perosak dan penyakit..

Penyakit bakteria

Bakteria adalah agen penyebab penyakit yang sangat tidak menyenangkan pada semua organisma hidup, ini berlaku untuk dunia haiwan dan tumbuhan. Oleh kerana saiznya yang sangat kecil, mereka tersebar dengan mudah dan tidak kelihatan, kami sendiri membawanya ke apartmen dengan pakaian, kasut, barang-barang kami dan juga di badan kami sendiri. Mereka memasuki badan bunga rumah melalui luka, biji atau ubi mungkin sudah dijangkiti ketika kita membawanya pulang. Sekiranya jangkitan masuk ke dalam tanah, maka ia menyebar dengan cepat melalui sistem vaskular bunga rumah. Jangkitan bakteria muncul pada bintik-bintik di semua bahagian tanaman, tetapi selalunya penampilan bintik-bintik diperhatikan pada daun..

Tumbuhan buluh dan ubi lebih kerap mengalami pencemaran bakteria daripada yang lain. Rawatan penyakit ini melibatkan karantina dan penyingkiran bahagian tanaman yang terjejas (dengan pemrosesan pemotongan dengan arang batu yang dihancurkan), pengurangan kadar penyiraman dan kelembapan, dan penggunaan racun kulat. Walaupun akarnya rosak, semua busuk dipotong, dan selebihnya dipindahkan ke tanah baru, pada mulanya mereka tidak menyiram sama sekali atau mereka melakukannya dengan berhati-hati. Hasil yang baik ditunjukkan dengan penggunaan sediaan yang mengandung tembaga, iaitu "Copper sulphate", "Bordeaux liquid". Sebilangan orang menggunakan Trichopolum.

Reput basah bakteria

Penyakit bakteria sukar didiagnosis kerana, pada pandangan pertama, penyakit ini serupa dengan penyakit kulat. Tetapi anda perlu melihat lebih dekat, bintik-bintik kelihatan lebih berminyak, dengan kontur yang tidak jelas. Mula-mula, pada daun, dan kemudian di semua bahagian tanaman yang lain, bintik-bintik yang tidak berwajah dan lembap muncul, jika anda menyentuhnya, ia berubah menjadi lembut, lembab dengan bau yang tidak menyenangkan. Ini berlaku kerana bakteria, menembusi tisu, menyebabkannya membusuk..

Tempat bakteria

Penyakit ini juga disebut luka bakar bakteria. Bintik-bintik lembab kecil mungkin muncul pertama kali di sepanjang urat daun, kemudian menjadi gelap hingga hitam, memperoleh batas kuning atau coklat, secara umum, memberi kesan luka bakar. Pertama sekali, daun muda atas terjejas..

Penyakit kulat

Bunga dalaman paling kerap terkena penyakit kulat. Cendawan memakan getah tanaman, memasukkannya melalui luka, kerosakan mekanikal, dan diserap bersama dengan air, sebab itulah ini sering terjadi. Penampilan yang tidak dapat dilihat, pembiakan yang cepat - dan sekarang berbunga kelihatan pada tanaman dalaman. Sering kali kulat muncul setelah serangan menghisap serangga parasit - kutu daun, lalat putih, serangga skala, thrips.

Spora jamur sangat kecil, mudah merebak ke seluruh apartmen, menjangkiti tanaman lain, jadi anda perlu berhati-hati, lebih baik mengambil langkah berjaga-jaga karantina.

Berurusan dengan masalah pada gilirannya, pertama-tama mereka membebaskan tanaman dari perosak, kemudian mereka dibawa untuk jamur. Kurangkan penyiraman ke tanaman yang dijangkiti, hilangkan penyemburan, kurangkan tahap kelembapan dan suhu udara sebanyak mungkin.

Sekiranya lesi tidak terlalu luas, maka spora dapat dikeluarkan tanpa mencederakan tanaman. Untuk melakukan ini, sediakan larutan soda: 0,5 l air + 1 sudu teh soda, lembapkan span atau kain lembut di dalamnya, angkat plak. Anda boleh menggunakan cuka atau bir sebagai ganti larutan soda: 1 sudu teh cuka diambil setiap 1 liter air, dan bir hanya sedikit dicairkan dengan air. Sekiranya tidak begitu mudah untuk menghilangkan perselisihan, maka anda harus memotong tanaman, mengeluarkan semua bahagian dengan mekar.

Oleh kerana spora terasa hebat di dalam tanah, ia mesti diganti, kadang-kadang pada tanda-tanda pertama penyakit, menggantikan lapisan atas tanah membantu (jika spora belum masuk ke dalam tumbuhan itu sendiri), bagaimanapun, ini tidak akan membantu dengan reput akar.

Untuk rawatan, gunakan "Copper sulfate", "Bordeaux liquid", "Colloidal sulfur". Itu di kebun, racun kulat di tingkap "Strobi", "Topaz", "Kuproksat", "Vectra" mengatasi penyakit kulat. Banyak penanam bunga yang berpengalaman menasihatkan menggunakan Sabun Hijau, tidak seperti semua perkara di atas, ia tidak berbahaya, yang penting untuk tanaman dalaman, di samping itu, ia dapat mengatasi penyakit seperti kudis, penyakit malam, cendawan tepung, karat.

Cendawan serbuk

Violet, geranium, siklamen, petunia sering mempunyai penyakit yang tidak menyenangkan ini. Lapisan serbuk muncul di bahagian luar daun, pada mulanya ia mudah dikeluarkan dengan jari anda, seperti debu. Kemudian, entah bagaimana ia tidak lagi dikeluarkan, muncul di bahagian bawah daun, berubah menjadi coklat. Daun berhenti tumbuh, layu, mati.

Reput kelabu

Busuk kelabu juga menyukai violet, geranium, petunias, siklamen, tetapi bintik-bintik basah coklat dan bintik-bintik dengan mekar berwarna kelabu muncul di batang, dan bukan di daun.

Tumbuh pada batang, jamur menyekat akses kelembapan dan nutrien ke daun, hasilnya tanpa rawatan pasti akan menyedihkan.

Kulat Sooty

Gerombolan, seperti disebut juga, menetap di pohon kopi, buah sitrus, gardenia, azalea, camelia, dan telapak tangan. Mereka memerhatikannya ketika hitam, seperti jelaga, mekar muncul di daun, tumbuh dengan cepat, menyumbat liang-liang daun. Hasilnya adalah ketidakmampuan untuk makan dan menyerap cahaya matahari, semua ini akan mengakibatkan kematian sekiranya tanaman itu tidak dirawat.

Luka bakar merah

Amaralis, hippeastrum dan bunga bulat lain sering menderita penyakit ini. Patogen hidup di mentol, dan aktivitinya menampakkan diri di daun - pertama, bintik-bintik merah muncul, yang semakin gelap seiring berjalannya waktu, seolah-olah kerak hitam mengetatkan luka bakar. Daun muda, pucuk, peduncles cacat, bengkok, jika tidak dirawat, tanaman itu mungkin mati.

Anthracnose

Kudis itu menjangkiti daun ficus dan pokok palma. Bintik-bintik gelap dengan warna yang berbeza, bentuk yang berbeza muncul di tengah daun atau di sepanjang tepinya, ia menjadi sedikit kabur pada sentuhan. Batas warna yang berbeza muncul di sekitar tempat, bintik-bintik tumbuh, daun mati.

Karat

Karat lebih kerap terjadi di kebun daripada di ambang tingkap, tetapi masih terdapat bintik-bintik berkarat di bahagian atas daun krisan, buah sitrus, kamelia, pelargonium, asparagus kadang-kadang dijumpai. Sekiranya anda membalikkan daun seperti itu dengan bintik-bintik berkarat berwarna, maka di bahagian bawah anda pasti akan menemui spora jamur yang tersembunyi dalam pertumbuhan yang serupa dengan tuberkel. Bintik-bintik ini bergabung dalam masa yang singkat, menjadi jalur, daunnya mati.

Akar busuk

Akar tanaman yang belum matang, keratan yang tumbuh dari batang berair yang halus, kerana sebab tertentu, akar pelargonium sering menderita reput akar. Kolar akarnya terkena kulat, tanaman tidak mendapat nutrien.

Pada kelembapan tinggi di dalam ruangan yang hangat, tanaman tiba-tiba memperoleh bintik-bintik kering di daun, daunnya menjadi gelap, berubah menjadi coklat. Malah kapal berubah menjadi coklat.

Kekaburan lewat

Kelembapan yang berlebihan, tanah lama boleh menyumbang kepada jangkitan kaktus, succulents, azalea, orkid dengan penyakit berbahaya ini. Warna ungu dan coklat pada daun adalah permulaan nekrosis, kemudian menangkap batang, kolar akar, dan dengan cepat boleh menyebabkan kematian tanaman.

Pencegahan

Keramaian biasanya membahayakan tanaman, bunga memerlukan udara segar, kelembapan optimum (dan tidak berlebihan). Fitosporin-M sangat sesuai untuk penyiraman pencegahan untuk melindungi tanaman daripada penyakit kulat.

Kita tidak boleh lupa menukar tanah, kadang-kadang membasmi kuman. Adalah mustahak untuk membasmi kuman semua alat yang digunakan untuk bekerja dengan tanaman. Dan tempat pemotongan di dekat bunga perlu diproses dengan arang batu yang dihancurkan..

Tumbuhan yang sihat cenderung tidak dijangkiti, mereka mudah ditoleransi, yang bermaksud bahawa anda perlu mengikuti semua peraturan untuk menjaga bunga, membuat keadaan yang baik, dan memerangi perosak tepat pada masanya.

Video "Penyakit kulat"

Dari video tersebut, anda akan mengetahui penyakit kulat yang boleh mempengaruhi tanaman rumah anda.

Tumbuhan rumah

Penjagaan dan pemeliharaan tanaman dalaman

Tumbuhan rumah

Penjagaan tanaman

Penjagaan tanaman

Penyakit dan perosak

Penyakit dan perosak

Penyakit tanaman dalaman.

Selalunya semasa menanam tanaman dalaman, anda boleh membuat beberapa kesalahan dan tanaman anda mula kelihatan buruk, sakit. Dengan mengganggu pertumbuhan dan perkembangan tanaman, anda dapat memprovokasi banyak penyakit bunga dalaman.

Terdapat banyak sebab yang menyebabkan simptom yang serupa, kerana ini adalah tindakan draf, anda boleh melupakan permulaan masalah kesihatan tanaman dalaman anda. Masalah yang paling biasa adalah penyakit tanaman dalaman, daun melekit, dan juga dapat melawannya..

Semasa memilih ubat, anda boleh menggunakan agen terbukti, seperti permanganat kalium, asid borik untuk tanaman dalaman lebih banyak digunakan untuk memberi makan daripada memerangi penyakit bunga domestik.

Penyakit yang paling biasa di kalangan tanaman dalaman adalah cendawan serbuk, yang terbahagi kepada palsu dan nyata. Reput kelabu, reput akar, reput coklat kerah akar, fusarium, karat, bintik daun, jamur jelaga. Sekiranya ia tidak dapat dikesan tepat pada waktunya, maka masalah ini sukar diselesaikan tanpa ubat khas..

Masalah tanaman yang kerap.

Mari cuba tentukan tanda-tanda apa yang anda dapat memahami masalah tertentu dan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini:

  1. daun tua mula menjadi kuning - pada musim panas - ini mungkin menunjukkan kekurangan nutrien, kekeringan tanaman. Pada musim luruh dan musim sejuk - kekurangan cahaya, suhu udara tinggi.
  2. hujung daun menjadi kuning - menunjukkan kelebihan kalsium di dalam tanah, tanah di dalam periuk dengan tanaman kering.
  3. keseluruhan tumbuhan menjadi kuning - ini adalah kelembapan berlebihan atau pengeringan kuat dari koma tanah, udara kering di dalam bilik. Kebolehtelapan udara tanah yang lemah, tanah yang lebat dan lebat, kami tidak mengecualikan penyediaan tanaman untuk dorman.
  4. daun hijau muda pada tanaman - daun menjadi pucat, tetapi uratnya masih berair. Air pengairan mengandungi banyak kalsium dan klorin. Penampilan ini menunjukkan kekurangan baja nitrogen. Tumbuhan anda kelaparan kerana nutrien. Tanah terlalu berasid dan tidak sesuai untuk menanam tanaman ini. Pada musim panas, cahaya boleh berlebihan. Dengan penyakit sistem akar dan kerosakan oleh perosak (nematoda), daun tanaman juga menjadi pucat.
  5. tepi menjadi kuning dan hujung daun kering, bintik-bintik muncul - kekurangan baja potash, udara yang sangat kering di dalam bilik, kandungan klorin dalam air untuk pengairan mempengaruhi.
  6. kehilangan daun turgor dan kendur, daun runtuh - penyiraman yang buruk dan kekurangannya, rejim suhu dilanggar. Kekurangan kalium, magnesium, garam berlebihan dalam air untuk pengairan, penyakit sistem akar.
  7. daun melengkung atau berkedut - terdedah kepada sejuk, klorosis. Untuk daun tua, ini kekurangan kalium, magnesium dan fosforus, untuk daun muda - mangan, tembaga, boron dan molibdenum..
  8. penampilan bintik-bintik pada daun - bintik-bintik boleh berwarna hijau muda, dengan pelbagai bentuk dan ukuran. Pada musim panas, ini dapat berarti luka bakar dari sinar matahari langsung, pada musim sejuk dari udara sejuk yang masuk ke daun basah.
  9. variasi warna hijau gelap - kekurangan cahaya, dipenuhi dengan baja nitrogen.
  10. warna hijau pucat, kuning dan keputihan - pada daun muda bermaksud kekurangan zat besi, sulfur dan tembaga.
  11. pelepasan vitreous pada daun, bintik-bintik kering coklat pada daun - penyiraman berlebihan, kelembapan udara tinggi, kekurangan udara segar. Bercakap mengenai suhu rendah atau cahaya berlebihan.
  12. tidak ada tunas dan ada sedikit daripadanya - rejim dorman untuk tanaman dilanggar. Ketidakkonsistenan berpakaian dan waktu siang, kelembapan udara yang buruk.
  13. tunas jatuh atau tidak terbuka - penurunan suhu yang tajam, udara kering di dalam bilik, benjolan tanah kering, kekurangan zat makanan, pencahayaan atau kelebihan nitrogen.
  14. layu bunga - kelebihan nitrogen dan kelaparan umum, kering dari koma yang bersahaja.
  15. peduncles pendek - rejim pengairan dilanggar, kelebihan atau kekurangan kelembapan, pemberian makanan yang tidak betul atau ketiadaan lengkapnya, penurunan suhu, kekurangan nitrogen, kekurangan tanah untuk keperluan tanaman, rejim dorman dilanggar.
  16. kekurangan nitrogen - perubahan warna daun, seterusnya menjadi telus dan gugur.

Seperti yang anda lihat, pelbagai faktor penyelenggaraan tanaman dapat mempengaruhi semua proses penting. Dan kadang-kadang menguning daun mungkin bermaksud kekurangan nutrien, dan kadang-kadang tanaman anda terkena perosak atau penyakit..

Penyakit berjangkit dan virus.

Penyakit tanaman dalaman dibahagikan kepada dua kumpulan, berjangkit dan virus.

Kerah rotan akar.

Lebih kerap anda mendapat penyakit seperti itu di kaktus. Kolar akar ditutup dengan tempat busuk vitreous, mereka berubah warna dan cepat meningkat.

Sebab - kulat memasuki tanah dengan tanah. Kelembapan tanah yang tinggi menyumbang kepada pembangunan.

Cara menangani - sukar untuk melawan reput. Anda harus membuang tanaman, tanah, dan periuk di mana ia tumbuh. Periuk plastik boleh dibasmi kuman dengan baik. Sekiranya anda mempunyai tanaman yang sangat jarang, cubalah memotong bahagian yang sihat dan mencantumkannya ke stok, kurang kerap menyiram. Malangnya, jika penyakit ini tidak diperhatikan tepat pada waktunya, tanaman itu mati.

Batang busuk.

Dengan penyakit ini, bahagian batang menjadi lembut, dan mahkota secara beransur-ansur memudar. Batangnya secara beransur-ansur berubah menjadi coklat dan reput.

Punca - penyakit kulat, tanaman menjadi dijangkiti melalui tanah. Ia berkembang dengan cepat di dalam tanah dan menembusi ke dalam tanaman.

Cara bertarung - tidak berguna untuk merawat dan praktiknya adalah proses yang sangat sukar. Dengan lesi awal, perlu mengeluarkan semua pucuk yang rosak, mengurangkan penyiraman, memperbaiki udara di dalam bilik dengan pengudaraan. Sekiranya jangkitan teruk - tanaman dibuang bersama dengan tanah dan periuk.

Cendawan jelaga hitam.

Tumbuhan itu ditutup dengan bintik hitam - menyerupai noda jelaga.

Sebabnya - kekalahan seperti cendawan jelaga - adalah akibat perosak: kutu daun, serangga kerak, serangga mealy, lalat putih. Cendawan seperti itu muncul pada rembesan perosak ini..

Cara mengatasi - periksa dahulu tanaman untuk perosak, buangkan semuanya, bersihkan noda dengan air. Sekiranya daunnya rosak teruk, angkat.

Luka bakar merah.

Perkembangan tanaman tidak seragam. Pada tumbuh-tumbuhan bulat, retakan merah muncul pada mentol.

Sebab - tanaman dipengaruhi oleh kulat yang dapat menembus dengan draf.

Cara mengatasi - kami memotong tempat yang rosak di kilang. Taburkan potongan dengan arang yang dihancurkan. Kami memberi kesegaran kepada tanaman dan ketika menyiram, kami berusaha untuk tidak jatuh pada mentol.

Akar busuk.

Daun tanaman mula berubah menjadi kuning dan layu, kemudian menghitam dan gugur.

Sebab - dengan kelembapan tanah yang kuat, penyakit kulat berkembang. Succulents, telapak tangan, begonia, saintpaulias sangat mudah terdedah.

Cara bertarung - jika ini adalah peringkat awal, maka tanaman itu dapat dibantu. Tumbuhan mesti dikeluarkan dari periuk dan dipindahkan ke tanah baru. Potong semua pucuk yang rosak dan sehingga tunas baru muncul - tanaman tidak disiram. Kemudian kita mengurangkan penyiraman. Sekiranya penyakit itu dalam bentuk lanjut, tanaman itu dibuang dengan periuk.

Cendawan Downy.

Bahagian atas daun ditutup dengan bintik-bintik coklat, dan bahagian bawahnya berwarna putih mekar. Kemudian, mekar putih juga bertukar menjadi coklat.

Punca - penyakit kulat yang disebabkan oleh draf.

Cara mengatasi - kami membuang semua daun yang rosak, tanaman harus dipindahkan ke bilik dengan udara kering dan sejuk. Rawat tanaman dengan tembaga sulfat. Kami membuat penyelesaian 5 gram per 1 liter air - kami memprosesnya dua atau tiga kali setiap dua minggu.

Cendawan serbuk.

Bahagian atas daun ditutup dengan mekar serbuk putih.

Punca - penyakit kulat, mungkin pengambilan spora kulat.

Cara melawan - kami memotong semua daun yang berpenyakit. Pindahkan ke tempat yang lebih sejuk dengan udara kering. Kami merawat tanaman dengan racun kulat yang mengandungi lesitin.

Reput kelabu.

Spora jamur menutupi seluruh tanaman, pucuk, batang dan tunas dengan lapisan halus. Fuchsia, Pelargonium, Gloxinia dan Saintpaulia sangat mudah dijangkiti penyakit ini..

Sebab - Ini terutama berkaitan dengan bilik dengan suhu rendah dan kelembapan tanah yang tinggi.

Cara mengatasi - membuang semua bahagian tanaman yang rosak - lebih baik dibakar atau dibuang dengan segera, kurangkan penyiraman, sering ventilasi bilik, rawatan lengkap tanaman dengan racun kulat. Udara kering - melambatkan perkembangan penyakit.

Perubahan warna daun.

Perubahan warna pada daun tanaman berlaku, sementara urat tetap hijau.

Sebab - mungkin kekurangan nutrien, air berkualiti rendah untuk pengairan.

Cara mengatasi - tuangkan air lembut, boleh sedikit berasid. Kami memberi makan tanaman dengan baja yang mengandungi besi dan magnesium.

Karat.

Bahagian bawah daun ditutup dengan bintik-bintik seperti karat. Fuchsia dan Pelargonium lebih mudah terdedah..

Punca - penyakit kulat, spora kulat membiak dengan cepat dan menutupi keseluruhan daun.

Cara mengatasi - keluarkan semua daun yang rosak, beri tanaman akses ke udara segar, rawat dengan racun kulat.

Mozek.

Daun ditutup dengan bintik hijau muda, keputihan. Tumbuhan ini melambatkan pertumbuhannya dan secara praktikalnya tidak berkembang. Malangnya, ini adalah penyakit virus dan mustahil untuk melawannya. Tanaman seperti itu mesti dikeluarkan dan tanaman tersebut tidak boleh dibiakkan..

Fusarium.

Penyakit kulat. Apabila rosak, akar dan leher akar menderita. Selepas itu, dedaunan bertukar menjadi kuning, tanaman itu layu dan mati.

Sebab - kelembapan udara dan tanah yang tinggi.

Cara mengatasi - jika jangkitan pada peringkat awal - buang semua bahagian yang rosak. Kami melonggarkan tanah dan mengudarakan bilik. Kami tidak membenarkan kelembapan yang tinggi.

Ubat kawalan perosak dan penyakit.

Semasa merawat dan memproses tanaman anda, anda mesti ingat bahawa ubat yang anda gunakan mestilah tidak beracun dan tidak berbahaya bagi haiwan lain. Apabila menggunakan produk biologi, tidak akan membahayakan serangga lain, kerana semua ubat tersebut memenuhi syarat ini.

Adalah baik untuk menggunakan Trichodermin dan Haupsin untuk melawan penyakit kulat. Aktofit - ejen insektoacaricidal.

Ubat yang lebih kuat - memerlukan penggunaan yang berhati-hati.

Perkara utama adalah mengenali penyakit dan, bergantung kepada kumpulan agen penyebab penyakit ini, memilih ubat yang betul dan berkesan. Kami menggunakan pelbagai racun kulat. Fundazol bertindak pada kebanyakan busuk, ia dapat digunakan ketika menyiram dan menyemburkan tanaman.

Dalam konteks florikultur dalaman, lebih baik menggunakan ubat yang lebih berbahaya: trichodermin, phytosporin, hapsin, semuanya mempunyai spektrum yang luas untuk memerangi banyak penyakit tanaman dalaman. Semoga berjaya.

Top