Kategori

1 Bunga mawar
Laman web mengenai taman, kediaman musim panas dan tanaman rumah.
2 Pelanggaran
Tumbuh halia di rumah dalam periuk, penjagaan, foto
3 Herba
Biji labu: sifat berguna dan kontraindikasi, komposisi, resipi
4 Herba
Mengapa daun orkid menjadi kuning: apa yang perlu dilakukan?

Image
Utama // Bunga mawar

Anak benih tomato mempunyai bintik putih di bahagian dalam daun


Tompok-tompok putih pada daun tomato adalah panggilan bangun untuk tukang kebun. Sekiranya anda melihat bintik-bintik putih pada tomato, ini adalah gejala salah satu penyakit yang agak serius. Sebab utama banyak penyakit tanaman yang ditanam adalah penjagaan yang tidak betul atau penularan perosak. Langkah pertama adalah untuk mengetahui apa yang anda buat salah..

Sebabnya bintik putih pada daun tomato

Mengapa tomato sakit

Titik putih daun tomato segera kelihatan dan sangat sukar dilewatkan. Bahayanya adalah hanya dalam beberapa hari, bintik-bintik putih mulai muncul pada tanaman yang sehat, jika tindakan radikal tidak diambil. Pertama sekali, anda perlu memikirkan apa yang berlaku selepas perubahan struktur di dedaunan. Selalunya, ini didahului oleh genangan air yang berlebihan akibat penyiraman atau sejumlah besar curah hujan atau setelah anak benih dipindahkan ke tempat baru..

Sebab utama yang menimbulkan kemunculan jangkitan kulat:

  • penumpahan air tanah;
  • jumlah vitamin yang tidak mencukupi di dalam tanah, terutamanya kalsium dan fosforus;
  • jangkitan;
  • suhu tinggi, dengan kelembapan udara yang tinggi.

Mengapa jangkitan berlaku

Apabila tomato mempunyai bintik-bintik putih di daun, ini bermakna anda perlu segera mencari penyebab penyakit dan, jika boleh, lakukan rawatan. Berdasarkan perkara di atas, sebab utama perkembangan semua jenis penyakit dan penurunan produktiviti adalah penjagaan tanaman kebun yang tidak betul.

Jangkitan kulat muncul akibat tanah yang terendam air, pertukaran udara yang tidak mencukupi, dan peningkatan suhu udara. Penyakit yang memprovokasi penampilan rongga di dalam batang dan buah muncul akibat kekurangan unsur surih dan penyiraman.

Penerangan mengenai penyakit yang paling biasa pada batang dan bahagian yang merosot

Kemungkinan penyebab penyakit dapat ditentukan dengan penyetempatan spotting. Selalunya, ketika memindahkan tomato ke tanah terbuka, bintik-bintik putih muncul di daun atas ketika mereka terkena cahaya matahari langsung. Dalam kes ini, bintik putih disebabkan oleh selaran matahari. Ini kerana tanaman tidak dikeraskan sebelum dipindahkan. Akibat terbakar sinar matahari, tomato mati sangat jarang dan dengan perawatan lebih lanjut yang normal, mereka dapat pulih dengan cepat dan menghasilkan panen yang normal.

Septitis

Sebab seterusnya mungkin septoria, penyakit kulat yang menampakkan dirinya sebagai bintik putih, pada mulanya dilokalisasikan di tepi bawah bahagian yang gugur, dan lama-kelamaan menyebar lebih jauh dan membawa kepada kerosakan bukan sahaja pada batang, tetapi juga pada buah. Selalunya, jangkitan dengan spora kulat berlaku melalui tanah yang dijangkiti atau benih telah dijangkiti.

Gejala mula berkembang pada bulan Julai apabila keadaan menguntungkan untuk pertumbuhan spora. Spora tumbuh paling cepat di persekitaran yang lembap dan hangat..

Mosaik dan cladosporium sebagai panggilan bangun

Selalunya, penyakit mosaik mempengaruhi tomato yang tumbuh di luar rumah. Ciri khasnya adalah penampilan bintik-bintik bervariasi pada daun. Tidak mustahil untuk menyembuhkannya, oleh itu, jika bintik-bintik putih atau kuning telah muncul di tomato, semak yang terkena harus dikeluarkan. Foto mosaik penyakit ini memberi gambaran betapa seriusnya penyakit seperti itu..

Titik putih tomato boleh menjadi permulaan penyakit serius seperti cladosporia. Lama kelamaan, bintik-bintik berubah menjadi kelabu atau coklat dan menyerupai reput. Bukan hanya pucuk hijau dan daun yang terkena, tetapi juga muncul pada buah-buahan dari masa ke masa jika penyakit ini berada pada tahap lanjut.

Cendawan serbuk

Cendawan serbuk mempengaruhi tomato di rumah hijau

Sebilangan besar jangkitan kulat pada tomato ditularkan oleh spora ke arah bawah, dan terutamanya berkembang apabila ditanam di rumah hijau. Bintik-bintik putih boleh dicetuskan oleh cendawan serbuk.

Mekar putih muncul di bahagian dalam daun. Lebih kerap daripada ini, penyakit ini berkembang pada tanaman yang ditanam di rumah hijau. Sebagai peraturan, gejala mulai muncul pada bulan Mac, jika pencegahan pembasmian kuman premis belum dilakukan..

Penyakit ovari

Titik putih dapat dilihat pada semua peringkat perkembangan tanaman. Penyakit ini dapat menampakkan diri bukan hanya pada batang dan bahagian yang merosot, tetapi juga pada buahnya. Lebih kerap, kawasan kecil warna kuning atau hijau dengan struktur yang dipadatkan diperhatikan di dekat tangkai. Ini selalunya disebabkan oleh pencahayaan yang terlalu terang. Dianjurkan untuk sedikit redup cahaya selama berbunga tomat dan ovari segera, serta semasa pematangan buah..

Adalah perlu untuk mengatur pengudaraan rumah hijau yang optimum, penyiraman tomato sederhana secara berkala menggunakan pembalut. Selalunya, dalam tanaman yang ditanam di rumah hijau, pulpa tetap sukar, walaupun pada hakikatnya, buahnya sudah masak sepenuhnya. Strukturnya mungkin tidak rata, bergelombang di beberapa tempat dan ditutup dengan lebam kecil. Gejala seperti itu disebabkan oleh jumlah kalium yang tidak mencukupi atau pelanggaran rejim suhu. Cara mengatasi penyakit ini sama seperti kes sebelumnya..

Jangkitan virus boleh menyebabkan buah berongga muncul. Mereka tetap boleh dimakan, tetapi buburnya rendah jus. Untuk memerangi penyakit ini, disarankan untuk menyiram secara berkala dengan berpakaian teratas, penanaman di tempat tanpa draf. Tidak digalakkan menggunakan bahan kimia dan racun herba, pendebungaan buatan sangat sesuai..

Kaedah untuk mencegah perkembangan penyakit

Oleh itu, praktiknya tidak ada rawatan untuk bintik putih, pada dasarnya, ini adalah langkah pencegahan. Untuk dapat mencegah jangkitan jamur, benih direndam dalam larutan kalium permanganat sebelum menanam atau dirawat dengan racun kulat. Ini adalah langkah pertama menuju penuaian yang baik. Anda juga perlu menjaga kualiti campuran tanah di mana benih akan disemai. Lebih baik membeli tanah sejagat di kedai, jika tanah diambil dari jalan, maka lebih baik menggorengnya di dalam oven.

Langkah sedemikian akan membantu mencegah penyakit berjangkit dan serangan makhluk perosak. Untuk mengelakkan daun ditutup dengan bintik-bintik putih ketika memindahkannya ke tanah terbuka, lebih awal, kira-kira sebulan lebih awal, anda perlu memulakan pengerasan anak benih secara bertahap, memaparkannya ke ruangan yang lebih ringan di bawah sinar matahari, tetapi tidak terkena sinar matahari langsung. Penting untuk diingat bahawa batang dan dedaunan bertanggungjawab untuk proses fotosintesis. Kerosakan akibat selaran matahari, satu atau lain cara, walaupun dengan pemulihan bahagian dan batang yang merosot sepenuhnya, akan mempengaruhi hasil.

Sekiranya terbakar, tanaman dapat disembuhkan dengan baja mineral. Sebaiknya tanam tomato dalam cuaca mendung dan teduh untuknya dalam beberapa hari pertama. Hasil pada semak yang terbakar akan menjadi beberapa kali lebih sedikit daripada pada semak yang sihat..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya gejala sudah muncul

Sekiranya bintik-bintik putih telah muncul pada tomato, maka beberapa pilihan rawatan dipertimbangkan:

  • agroteknik;
  • kaedah rakyat;
  • bahan kimia.

Sebaiknya gunakan dua kaedah pertama untuk memulai, dan jika tidak ada hasil, lanjutkan dengan penggunaan racun kulat. Masalahnya adalah bahawa sebarang penyediaan bahan kimia mengandungi racun, yang diserap oleh batang dan buah itu sendiri. Buah-buahan boleh dimakan hanya tiga minggu setelah diproses, dan racun kulat tidak dapat diubati jika tapaknya dekat dengan takungan.

Kaedah agroteknik melibatkan penyingkiran semua sisa tanaman selepas penuaian. Jenazah tidak boleh dikuburkan; mereka mesti dimusnahkan sepenuhnya. Pemusnahan sepenuhnya semak yang terkena adalah kaedah utama menangani bintik-bintik putih pada daun tomato. Penjagaan budaya juga harus dikaji semula. Sekiranya terdapat penyakit kulat, sebab utama adalah cuaca yang terlalu panas dan tanah yang dipenuhi air. Sebab-sebab ini akan sama untuk rumah hijau dan tanaman luaran..

Cendawan serbuk. Tompok-tompok putih, mekar pada daun, buah-buahan. Tanda, gejala, rawatan, pencegahan

Cendawan serbuk adalah penyakit kulat tumbuhan. Cara mendiagnosis penyakit dan menyembuhkan pokok, semak. Cara menentukan. Cara mencegah jangkitan (10+)

Bahannya adalah penjelasan dan penambahan artikel:
Penyakit Tumbuhan - Gambaran Keseluruhan
Kilang itu sakit. Bagaimana untuk menentukan penyakit? Jenis, jenis, klasifikasi penyakit tumbuhan dan perosak. Petua Rawatan

Untuk setiap perempuan simpanan, laman webnya adalah jenis kedai. Yang dia hargai dan lindungi. Mata nyonya rumah bergembira ketika bunga, semak, pohonnya tumbuh dengan baik, dan tanaman berbuah juga membawa tanaman. Tetapi kadang-kadang tanaman kita boleh rosak oleh pelbagai penyakit. Salah satunya adalah cendawan tepung, yang diketahui oleh hampir semua tukang kebun. Yang meliputi permukaan tanaman dengan bintik putih. Ini bukan bintik-bintik, tetapi sejenis plak, inilah salah satu jenis kulat yang menampakkan dirinya, yang sangat cepat menyebar ke semua tanaman lain. Oleh itu, anda perlu segera bertindak balas terhadap penyakit ini dan mencegahnya semakin mendalam, kerana akan lebih sukar untuk mengatasinya..

Tahap cendawan tepung

Sekiranya, secara umum, terangkan penyakit seperti itu. Ruam tepung boleh dibahagikan secara kasar kepada beberapa peringkat. Pada peringkat pertama, lapisan keperakan yang ringan dan hampir tidak kelihatan, kawasan liputannya kecil. Proses kerosakan pada tanaman bermula dari bawah dan merosakkan tanaman ke bahagian paling atas. Pada peringkat kedua, tidak hanya batang dan daun tanaman yang dijangkiti, tetapi juga kelopak dan tunas baru yang baru saja muncul. Sekiranya ia adalah tanaman yang subur, maka buahnya juga akan dijangkiti penyakit ini. Pada peringkat ketiga, anda boleh kehilangan tanaman itu sendiri. Apabila sakit sepenuhnya, daun mula layu dan akarnya kering..

Punca penyakit

Banyak tukang kebun berminat dengan sebab kemunculan kulat ini. Dalam kebanyakan kes, penyebab utama penyakit ini adalah keadaan cuaca buruk, seperti panas, atau sebaliknya, kelembapan yang tinggi. Tetapi seperti biasa, orang itu sendiri boleh menjadi perosak. Dalam kes ini, seseorang boleh menjadi pemula penyakit seperti ini jika dia merawat tanaman dengan tidak betul, dan, dengan mudah, tidak betul, menyuburkannya, atau menggunakan baja berkualiti rendah..

Seperti kebanyakan penyakit, cendawan tepung dapat disembuhkan, yang utama bukan untuk memperdalam masalah, tetapi untuk memulakan perang dengan jamur jenis ini pada waktunya. Dan lebih baik lagi, jika anda mengambil semua langkah yang mungkin sebelum penampilannya, kerana lebih mudah untuk mencegah masalah daripada bertengkar dengannya. Untuk mengecualikan kemungkinan menghadapi masalah ini, perlu mematuhi beberapa petua dan peraturan..

Cara mengelakkan sakit?

Peraturan pertama ialah memilih tempat yang sesuai untuk tanaman. Agar tanaman tumbuh dengan sihat, anda perlu memilih tempat terbuka untuknya yang dihangatkan oleh cahaya matahari. Perlu diingat bahawa setiap tanaman memerlukan ruangnya sendiri di mana ia dapat melarutkan dahannya. Dan semak-semak yang sangat besar dan tumbuh dengan meluas perlu dibersihkan dari semasa ke semasa. Pembersihan yang tepat pada masanya akan menjadi jaminan bahawa semak tidak akan rosak oleh sebarang penyakit. Sangat mustahak untuk membuang lebihan tanaman di sekitar semak itu sendiri, kerana rumpai kecil adalah penyebar utama pelbagai penyakit. Juga, syarat penting adalah penyiraman yang betul, tidak perlu terlalu kering tanah, semua orang tahu bahawa tanaman kering adalah yang pertama jatuh ke zon risiko.

Kaedah rawatan

Sekiranya tanaman anda sakit, dan anda dapati dengan segera, anda perlu membeli campuran khas yang digunakan untuk kawalan perosak. Ia boleh menjadi sulfur dan bahan antibakteria lain. Beberapa tukang kebun menggunakan rebusan ekor kuda, yang disembur pada tanaman, sehingga melindungi kebun mereka dari pelbagai penyakit..

Langkah-langkah kimia untuk memerangi cendawan tepung, apabila digunakan tepat pada masanya dan betul, cukup berkesan, tetapi ia mahal dan tidak selalu selamat untuk alam sekitar. Kes kemunculan ras tahan kulat terhadap penyediaan kimia pada beberapa tanaman telah diperhatikan, oleh itu, pembiakan varietas tahan terhadap cendawan serbuk adalah masalah yang sangat mendesak..

Penyediaan ekor kuda disediakan seperti berikut. Dalam 10 liter air, 1 kg bahan mentah segar atau 150 g bahan kering direndam semalaman, kemudian infus yang dihasilkan didihkan dan dimasak selama 30 minit, selepas itu kaldu harus disejukkan, kemudian saring, diencerkan dengan air (1: 5) dan merawat tanaman yang berpenyakit.

Untuk menyediakan kaldu bawang putih, tambahkan 75 g bawang putih cincang halus hingga 10 liter air, letakkan bekas di atas api, didihkan isinya, kemudian angkat dari api, sejuk dan gunakan tidak dicairkan.

Fungisida sistemik dapat mengalahkan cendawan serbuk sebenar, ia adalah agen kimia, oleh itu, menggunakannya, anda perlu melindungi diri anda dengan sarung tangan khas dan topeng muka.

Semasa memilih bahan kimia, tetap beri keutamaan kepada yang tidak berbahaya. Anda boleh menyemburkan semak pada awal musim bunga dengan larutan 1% (10 g setiap 10 l air) tembaga sulfat. Dalam tempoh pertumbuhan, currants dapat disembur dengan sulfur koloid (30-40 g per 10 liter air). Tetapi bypass gooseberry - anda tidak boleh menyemburkannya dengan persediaan sulfur.

Membantu menentang penyakit dan abu soda, yang selalu ada di gudang pemilik rumah. 50 g soda ini dan 10 g sabun cair dicairkan dalam 10 liter air (soda pertama kali dilarutkan dalam air panas) dan semak disembur. Penyemburan pertama dilakukan sebelum berbunga, yang kedua selepas berbunga. Semasa berbunga, semua rawatan dilarang.!

Tetapi, ubat yang terbaik dan mesra alam untuk mengawal cendawan serbuk adalah abu kayu. 300 g abu yang telah diayak (anda boleh mengambil lebih banyak - 1 kg) mesti dituangkan dengan 2 liter air, didihkan, sejuk, saring dan tambahkan air hingga 10 liter. Anda boleh menyemburkannya beberapa kali selepas 10-12 hari. Pertama, tanaman disembur dari atas, kemudian dari semua sisi, untuk membasahi daun dari atas dan bawah, dan semua pucuk, tanpa kehilangan satupun.

Anda boleh menggabungkan dua kaedah dalam satu: rawatan terhadap cendawan tepung dan makan daun. Untuk melakukan ini, pada musim bunga, setelah berbunga, semak dirawat terhadap cendawan serbuk dengan campuran baja mineral: 50 g kalium klorida, 20 g superfosfat, 30 g urea dan 5 g kalium permanganat diambil selama 10 liter air (superfosfat diencerkan terlebih dahulu dalam air panas, seperti pada dingin ia tidak larut).

Susu whey memberikan hasil yang baik dalam memerangi cendawan tepung. Anda boleh mengambil secara terbalik (susu selepas penyulingan). Whey dicairkan dengan air dalam nisbah 1:10. Miselium jamur serbuk cendawan mati, kerana larutan serum membentuk filem berminyak yang menghalang miselium bernafas. Pemprosesan dilakukan sekurang-kurangnya tiga kali setiap tiga hari dalam cuaca kering. Lebih banyak masa dapat diproses. Rawatan ini memberi tanaman tambahan khasiat dengan mineral. Daunnya kelihatan sihat dan berkilat. Satu-satunya negatif adalah bahawa selepas rawatan sedemikian, bau yang sangat tidak menyenangkan berasal dari tanaman..

Untuk beberapa sebab, sebilangan tukang kebun lebih suka kaedah yang berguna untuk melindungi tanaman daripada penyakit, bahan kimia, dan mereka pasti perlu menamakan ubat-ubatan tersebut. Nah, ada ubat seperti itu, misalnya, topaz. Tetapi mereka harus digunakan hanya sebagai pilihan terakhir, kerana anda menanam buah beri untuk diri sendiri, dan ia mesti mesra alam..

Ubat rakyat

Resipi pertama: Larutkan 4 gram abu soda dalam 1 liter air, tambah 4 gram sabun. Kacau sebati dan semburkan tanaman 2 kali setiap minggu.

Resipi ke-2: tuangkan 0.5 cawan abu ke dalam 1 liter air mendidih, biarkan selama 2 hari, saring, tambahkan 4 gram sabun, yang sebelumnya dicairkan di dalam air. Proses dua kali dengan selang 7 hari. Dengan kerosakan teruk pada rawatan, mungkin ada lebih banyak lagi.

Sekiranya anda tidak mempunyai ekor kuda, anda boleh menggunakan ubat lain yang sama berkesannya. Cendawan tepung, misalnya, tidak suka merebus tansy sangat: tuangkan 300g tansy segar atau 30g tansy kering dengan 5 liter air selama sehari, kemudian masak selama 1-2 jam, kemudian saring, sejuk, cairkan dan semburkan tanah. Semasa menggunakan tansy, anda harus berhati-hati, kerana tansy sangat pekat dan beracun. Sebelum menyemburkannya sendiri, anda perlu mencairkan kaldu dengan air. Masukkan 10 liter air bersih ke dalam 5 liter kaldu. Pengiraan inilah yang betul dan selamat..

Sayangnya, kesilapan sering berlaku dalam artikel, mereka diperbetulkan, artikel ditambah, dikembangkan, yang baru sedang disiapkan. Langgan berita untuk terus mendapat maklumat.

Sekiranya ada sesuatu yang tidak jelas, pastikan anda bertanya!
Tanya soalan. Perbincangan artikel.

Fritillaria imperial (fritillaria). Berkembang. Penanaman, pembiakan.
Cara menanam dan menumbuhkan ladang hazel imperialis. Cara penyebaran, air, makanan.

Mengait. Screed berbentuk berlian. Lukisan. Skema corak.
Cara merajut corak berikut: Ikatan berbentuk berlian. Arahan terperinci dengan dijelaskan.

Jaket perniagaan boneka lelaki. Kami mengait bahu, lengan, kerah. Miniat.
Cara merajut bahu, lengan baju, kolar jaket perniagaan mainan.

Menanam safflower. Permohonan. Menyemai. Varieti, jenis, varieti. Aduh.
Cara menanam dan menanam safflower. Cara menyemai benih. Cara menjaga, mengumpul tanaman.

Kad DIY - Musim (Musim) - Musim Panas. Musim panas besar.
Elemen - Musim Panas. Cara membuat kad pos - komposisi "Seasons" dengan tangan anda sendiri. Dihuraikan.

Mengait. Rombus kerja terbuka dalam rombus besar, gelombang. Skema corak.
Cara merajut corak berikut: Rombus terbuka dalam rombus besar, gelombang. Maklumat terperinci.

Mengait. Fantasi terbuka, jalur, rhombus. Skema corak.
Cara merajut corak berikut: Fantasi terbuka, garis-garis, rhombus. Arahan terperinci.

Mengapa bintik-bintik putih muncul pada daun timun dan apa yang harus dilakukan untuk menyelamatkan tanaman

Tompok-tompok putih pada daun menunjukkan bahawa tanaman itu dijangkiti hama atau parasit. Gejala seperti itu dapat diperhatikan ketika menanam timun di rumah hijau dan di ladang terbuka. Sebelum menghilangkan noda, anda perlu mengetahui mengapa plak itu muncul dan memilih rawatan yang tepat..

Punca bintik-bintik putih pada daun timun

Pakar mengenal pasti senarai penyakit yang dicirikan oleh munculnya bintik-bintik putih pada daun timun. Selalunya, tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di rumah hijau atau rumah hijau ditutup dengan mekar putih. Pengenalpastian penyebab patologi seperti itu dimulakan dengan pemeriksaan semak. Bintik-bintik pada daun dan batang timun mungkin menunjukkan adanya penyakit.

Anthracnose

Penyebab jangkitan adalah mikroorganisma kulat Colletotrichum. Mereka sampai ke tanaman yang sihat dengan bantuan angin, serangga, melalui sisa-sisa tanaman yang tidak dituai sejak musim lalu. Timun boleh jatuh sakit dengan anthracnose sepanjang musim tumbuh. Gejala muncul pada daun, batang dan buah.

Tumbuhan muda lebih mudah terkena serangan anthracnose, batangnya ditutup dengan bintik-bintik kemurungan coklat. Kawasan yang terjejas nipis dan pecah.

Pada awal jangkitan, daunnya menjadi cerah, ditutup dengan bintik-bintik putih, yang akhirnya memperoleh warna coklat. Di ladang terbuka, daun yang terkena kering, di rumah hijau mereka mulai reput.

Tompok coklat memanjang muncul pada buah, sehingga spora jamur menembusi ke dalam. Timun menjadi gelap, menjadi pahit, busuk.

Perhatian! Anthracnose menyebar dengan cepat dan menghasilkan penuaian yang lebih sedikit. Rawatan yang tidak tepat waktu boleh menyebabkan kehilangan hasil sebanyak 100%. Penyakit ini merebak ke tanaman lain di kawasan sekitar.

Penyebab penyakit ini boleh dijangkiti benih, serpihan tumbuhan, dan juga jamur yang telah bertahan di dinding rumah hijau. Keadaan yang selesa untuk perkembangan penyakit ini adalah kelembapan dan suhu tinggi. Oleh itu, anthracnose paling kerap mempengaruhi tanaman di rumah hijau yang ditutup dengan filem..

Ascochitosis

Ini adalah jangkitan benih dengan spora jamur yang melambatkan pertumbuhan timun. Selalunya, tanaman rumah hijau mengalami mikroorganisma seperti itu pada awal musim panas. Kekurangan haba dan unsur surih menyebabkan penurunan imuniti tumbuhan. Pada spesimen yang lemah, penyakit ini berkembang. Mycelium (miselium) tidak takut dengan suhu rendah. Ia muncul dalam tempoh berbuah, dalam kes yang jarang berlaku - semasa pembentukan batang.

Pertama, spora menembusi benih kultur, mereka mula menjangkiti tisu atas timun setelah menanam di tanah. Sistem vaskular tidak menderita, sehingga tanaman terus tumbuh, walaupun lebih lemah.

Semasa penampilan daun, jamur meningkatkan populasinya dan mula menjangkiti tisu dan saluran darah. Penyakit ini berkembang sehingga batangnya, mikroorganisma menjangkiti daun lain.

Dengan penampilan timun, miselium menembusi buah: bintik-bintik putih muncul di atasnya, yang akhirnya mulai membusuk.

Mikroorganisma dapat membiak secara seksual dan aseksual, sehingga mereka menyerang semua timun lemah yang tumbuh berdekatan. Penyakit ini dapat dikenali, perlu memeriksa daun pertama dengan teliti: di tepi yang dijangkiti berubah menjadi kuning dan kering.

Mozek putih

Ia adalah penyakit virus yang hidup di dalam tanah dan terus berlanjutan selama lebih dari 10 tahun. Ia mempengaruhi tisu timun pada tahap sel dan membawa kepada pemusnahan klorofil. Virus ini menghalang proses fotosintesis, kerana tanaman tidak dapat menerima nutrien dan mati.

Mozek putih mempengaruhi tanaman pada tahap perkembangan apa pun. Anak benih yang berpenyakit tumbuh dengan buruk dan tidak berakar setelah dipindahkan ke tanah.

Daun timun yang dijangkiti ditutup dengan bintik-bintik kuning di dekat urat. Dengan perkembangan penyakit ini, bintik-bintik bertambah besar dan bergabung. Tumbuhan berhenti tumbuh, daun berubah menjadi kuning dan kering.

Sekiranya penyakit itu terwujud semasa pematangan buah, beberapa bunga mati, dan tuberosity muncul di permukaan timun. Buah-buahan seperti ini sesuai untuk dimakan, virus itu sendiri tidak mendatangkan bahaya kepada manusia, tetapi tanaman itu boleh mati dalam 2 minggu setelah dijangkiti.

Cendawan serbuk

Dengan cendawan tepung, timun ditutup dengan lapisan putih, mengingatkan tepung. Lama kelamaan, spora menjangkiti keseluruhan daun, setelah itu layu dan menjadi kuning. Yang pertama menderita adalah daun yang lebih dekat dengan tanah. Sekiranya rawatan tidak tepat pada masanya, penyakit ini merebak, naik ke atas dan menjangkiti daun, bunga, dan juga buah-buahan atas. Kilang ini boleh mati sepenuhnya, atau pertumbuhannya perlahan.

Penyakit ini paling kerap muncul pada awal musim panas, ketika suhunya rendah dan kelembapannya tinggi. Persekitaran ini paling selesa untuk pembiakan spora..

Sebab-sebab jangkitan tumbuhan dengan cendawan tepung:

  • penyiraman yang tidak betul - penggunaan air sejuk pada suhu udara rendah;
  • kekurangan lampu di rumah hijau;
  • draf;
  • kekurangan unsur mikro penting atau lebihan baja nitrogen;
  • pelanggaran putaran tanaman - menanam timun di kawasan yang sama selama beberapa tahun berturut-turut.

Tungau labah-labah

Ia mendiami tanah dan tumbuh-tumbuhan, merosakkan kualiti pertumbuhan dan kuantiti tanaman. Kutu hibernate di dinding rumah hijau, di tanah dan daun yang jatuh. Apabila tanah menjadi panas, hama merangkak keluar dari tanah dan menyerang tanaman muda.

Penyebab utama tungau adalah suhu tinggi dan udara kering. Serangga boleh mendapatkan timun dari tanaman lain di kawasan itu dengan hembusan angin atau menangkap pakaian, pada penyiram ketika menyiram.

Perhatian! Tungau labah-labah boleh menjangkiti timun dengan spora acuan kelabu.

Bahayanya ialah tungau memakan getah dari sel tumbuhan. Permukaan daun yang dijangkiti ditutup dengan bintik-bintik putih dan sarang labah-labah lebat. Tumbuhan kehilangan nutrien dan tidak dapat menahan jangkitan.

Apa yang perlu dilakukan untuk menyelamatkan hasil panen

Mencari penyakit tepat pada masanya dapat menyelamatkan tanaman. Sekiranya lesi kecil, daun yang dijangkiti dikeluarkan dan yang sihat dirawat dengan air sabun. Tetapi jika parasit telah merosakkan sebahagian besar tumbuhan, gunakan bahan kimia.

Di rumah hijau

Tahap kelembapan tinggi, dan bagi banyak parasit, persekitaran ini sangat sesuai untuk pembiakan. Rawatan untuk parasit dalam keadaan rumah hijau bermula dengan penyiaran. Penyiraman dihentikan selama 1 minggu. Apabila tahap kelembapan menurun, timun dirawat dengan ubat-ubatan rakyat:

  • 1 liter baja lembu cair dicampurkan dengan air (25 liter) dan Art. l. urea, larutannya sesuai untuk pengairan daun;
  • menyembur dengan larutan kalium permanganat dan tembaga sulfat membantu dalam penghapusan banyak penyakit yang berkembang disebabkan oleh kulat.

Sekiranya penggunaan ubat-ubatan rakyat tidak memberikan hasil, tanaman tersebut dirawat dengan bahan kimia - Fundazol, Topaz.

Penting! Pastikan anda membaca arahan sebelum digunakan - sebilangan bahan kimia tidak boleh digunakan di rumah hijau.

Sekiranya terdapat gejala, periksa tanaman di kawasan sekitar. Sekiranya semak yang sakit tidak dapat diselamatkan, ia digali dan dimusnahkan.

Di padang terbuka

Jangkitan paling kerap berlaku melalui tanah atau udara. Terapi penyakit di kebun serupa dengan keadaan rumah hijau.

Belukar yang sakit tidak boleh disiram selama 4-5 hari. Dianjurkan untuk melonggarkan tanah untuk menormalkan pengambilan udara dan mencegah reput akar. Agar timun tumbuh lebih kuat dan melawan penyakit, mereka memerlukan imuniti yang kuat. Untuk ini, pembajaan dilakukan 5-6 kali setiap musim..

Tumbuhan yang rosak teruk boleh disembuhkan dengan menggunakan bahan kimia. Di tanah terbuka, ia dibenarkan menggunakan persediaan "Fundazol", "Topaz" dan "Zaslon". Untuk menyembur tanaman, 1 ampul dicairkan dalam 8 liter air. Sebaiknya dirawat dengan bahan kimia pada waktu petang agar tidak tersejat di bawah cahaya matahari.

Perhatian! Semasa penyakit merebak dengan cepat, bertindak segera..

Langkah pencegahan

Penyakit timun lebih mudah dicegah daripada menangani akibatnya. Pencegahan bermula dengan penyediaan tanah dan rumah hijau yang betul. Untuk melakukan ini, pada musim gugur, semua tanaman dikeluarkan oleh akar dan dibakar. Bumi digali, lubang disiram dengan larutan kalium permanganat. Rumah hijau itu berventilasi selama 2-3 hari..

Adalah disyorkan untuk merawat biji sebelum menyemai. Untuk melakukan ini, mereka direndam dalam larutan tembaga sulfat atau kalium permanganat. Pucuk muda harus dilindungi dari suhu yang melampau dan disiram dengan betul. Penyiangan harus dilakukan secara berkala kerana banyak perosak disebarkan melalui rumpai.

Memerhatikan putaran tanaman adalah kaedah penting untuk mencegah penyakit timun. Tanah di mana timun tumbuh pada musim lalu tidak sesuai untuk penanaman semula, jadi kawasan ini harus digunakan untuk timun setelah 3-4 tahun.

Untuk mencegah penyakit virus, disarankan untuk menyiram tanaman dengan larutan tembaga sulfat dicampur dengan abu. Kehadiran abu di dalam tanah akan melindungi tanaman dari banyak patogen lain.

Nasihat berguna dari petani berpengalaman

Setiap petani menggunakan rahsia untuk mendapatkan hasil yang banyak. Petua dari tukang kebun yang berpengalaman untuk membantu anda menanam timun yang sihat:

  1. Dari awal bulan Julai, disyorkan untuk memproses timun dengan komposisi kulit bawang. Untuk menyediakan 10 liter air mendidih, ambil 0.7 liter sekam bawang, didihkan dan biarkan selama 24 jam. Cairkan campuran yang dihasilkan dengan air dalam nisbah 1: 4. Semburkan tanaman dengan larutan dan airnya 2-3 kali sebulan.
  2. Semasa berbunga, air timun dengan campuran yang dibuat dari 2 liter whey dan 150 g gula.
  3. Untuk menghilangkan perosak semasa pertumbuhan, gunakan larutan iodin dan sabun cucian. Untuk melakukan ini, cairkan 30 tetes yodium dalam 10 liter air, tambahkan 20 g sabun cuci dan, jika dikehendaki, 1 liter susu. Semburkan 10 hari sekali.

Kesimpulannya

Timun adalah tanaman yang tidak bersahaja yang tumbuh dengan baik dalam keadaan tanah terbuka dan rumah hijau. Namun, tanaman ini mudah diserang perosak dan parasit. Pencegahan dan rawatan tepat pada masanya akan membantu mencegah akibat penyakit dan menikmati hasil panen yang banyak.

Mekar putih pada tanaman dalaman: sebab, jenis dan kaedah kawalan

Menanam tanaman dalaman adalah pengalaman yang sangat menarik. Bunga boleh mengubah kawasan pedalaman yang paling sederhana dan menjadikan bilik menjadi oasis sebenar. Malangnya, haiwan peliharaan hijau menghadapi masalah. Salah satu yang paling biasa adalah mekar putih pada daun dan substrat.

Dalam artikel kami, kami akan membahas lebih terperinci mengenai sebab-sebab penampilannya dan kaedah merawat tanaman untuk penyakit ini..

Ciri-ciri penyakit ini

Kulat hidup di hampir semua pasu dengan tumbuh-tumbuhan dalaman, tetapi aktiviti patogennya tidak selalu terwujud. Sekiranya haiwan peliharaan hijau dipelihara dalam keadaan selesa, dilengkapi dengan semua unsur mikro dan makro yang diperlukan, maka dia tidak takut akan penyakit. Tetapi ada situasi ketika jamur mula membiak secara aktif:

  • jika bilik mengekalkan suhu rendah pada tahap 10-15 darjah;
  • dengan kelembapan udara yang berlebihan, penyiraman berlebihan dan air bertakung di dalam bekas;
  • apabila substrat terlalu tepu dengan baja yang mengandungi nitrogen;
  • apabila tanaman terlalu sesak di dalam periuk;
  • jika bunga jarang disiram, koma tanah akan kering, dan kemudian disiram dengan banyak;
  • sebarang jangkitan kulat merebak dengan cepat dan boleh menjangkiti tumbuh-tumbuhan lain di sekitarnya:
  • apabila anda menyentuh semak yang berpenyakit, dan kemudian menyentuh yang sihat;
  • sekiranya mikroorganisma kulat serbuk masuk ke dalam air yang bertujuan untuk pengairan;
  • apabila jisim udara bergerak - kulat dapat bergerak walaupun melalui udara.

Selalunya, tumbuhan di rumah menghadapi serangga perosak - aktiviti patogeniknya juga sering menyebabkan munculnya bintik-bintik dan plak pada tanaman.

Punca penyakit

Dalam kebanyakan kes, mekar putih pada daun tanaman dalaman menunjukkan kekalahannya oleh cendawan tepung. Ia disebabkan oleh kulat mikroskopik yang memasuki rumah dengan rambut binatang peliharaan, pada pakaian dan kasut orang. Terdapat juga kes jangkitan yang diketahui melalui tanah baru atau tanaman yang dibeli di kedai.

Miselium menyebar dengan cepat, parasit pada bahagian hijau dan menyedut jus kehidupan bunga, menyebabkan kematian budaya prematur. Pada peringkat awal jangkitan, bintik-bintik kecil muncul - ini adalah jejak spora. Secara beransur-ansur, mereka tumbuh dan menutupi tanaman sepenuhnya. Lama kelamaan, tanda putih berubah warna menjadi coklat berkarat - selepas itu daun kering dengan cepat dan mati bersama dengan tunas.

Yang paling sensitif terhadap cendawan serbuk adalah tanaman seperti:

Sekiranya anda tidak menghalang pertumbuhan miselium pada peringkat awal lesi, maka haiwan hijau akan mati secara harfiah dalam beberapa hari..

Selalunya, cendawan tepung berkembang di bilik dengan kelembapan tinggi..

Penyebab lain yang mekar pada putih adalah mealybug. Ia adalah serangga parasit mikroskopik. Tidak sukar untuk memerhatikannya - pada mulanya tanaman kelihatan seperti ditaburkan dengan tepung, dan tidak lama kemudian permukaan lempeng daun menjadi lengket.

Bergantung pada tanaman, kutu mealy dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza:

  • di permukaan dracaena, ia mekar melekit, jika tidak ada rawatan pembedahan, daunnya mulai jatuh dengan lebat;
  • orkid merosakkan tunas dan tunas muda;
  • pada pokok wang, plak terkumpul di axil daun dalam bentuk gumpalan kecil;
  • pada violet, sistem akarnya rosak terlebih dahulu, dan barulah cacing itu bergerak ke bahagian hijau tanaman.

Jarang sekali, kutu daun boleh menyebabkan keputihan. Pada tanaman yang sihat, parasit seperti itu hampir tidak dapat dilihat, sementara kawasan yang terjejas mengering dan jatuh agak cepat. Faktanya adalah bahawa kutu daun menyedut semua jus dari tumbuhan, sehingga kehilangan nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan. Sekiranya anda tidak membuang serangga tepat pada waktunya, maka kematian haiwan hijau akan berlaku secepat mungkin..

Selalunya, mekar putih tidak muncul di bahagian hijau tanaman, tetapi pada substrat. Ia boleh disebabkan oleh jenis kulat jamur khas, yang khas untuk tanaman dalaman, atau perbungaan, iaitu simpanan garam. Kedua-duanya memudaratkan tanaman domestik, terutama yang muda, kerana kedua-dua mikroorganisma dan kelebihan garam menyebabkan kematian seluruh sistem akar.

Sebab-sebab kemunculan masalah tersebut adalah:

  • penyiraman berlebihan - mewujudkan persekitaran yang baik untuk pembiakan mikroflora patogen.
  • Udara dalaman yang terlalu kering - ia tidak menyebabkan pertumbuhan acuan, tetapi menyebabkan substrat menjadi kering, akibatnya, garam mula menonjol ke permukaan tanah.
  • Terlalu besar periuk - dalam kes ini, akar bunga tidak sampai ke lapisan bawah bumi dan tidak mengambil air dari sana. Oleh itu, kelembapan bertakung di dalam bekas dan keadaan ideal diciptakan untuk pengaktifan kulat..
  • Bintik-bintik putih juga menunjukkan bahawa tanah di dalam wadah telah rusak oleh sciarids - nyamuk jamur. Sekiranya terdapat terlalu banyak daripadanya, maka lebih baik menanamkan bunga ke tanah baru..

Rawatan pelbagai jenis plak

Ciri-ciri rawatan plak putih secara langsung bergantung kepada sumber lesi.

Acuan

Sekiranya acuan hanya muncul di lapisan atas bumi, ia mesti dikeluarkan dengan sudu dan diganti dengan yang baru dan dibasmi kuman..

Sekiranya skala lesi lebih besar, maka tanaman memerlukan transplantasi. Untuk melakukan ini, ia dikeluarkan, akar dicuci, dirawat dengan larutan kalium permanganat yang lemah, dikeringkan dan dipindahkan ke periuk baru dengan substrat baru. Setelah menjalankan operasi ini, tanah dapat ditaburkan dengan kayu manis atau soda.

Sekiranya bintik-bintik acuan muncul di daun, lap dengan span lembut. Selepas rawatan, kilang disembur dengan larutan fungisida - disarankan untuk menjalankan operasi ini di luar rumah.

Harap maklum bahawa sebarang acuan boleh menjadi tidak aktif dan aktif. Sekiranya, setelah mengelap permukaan, noda tetap ada, kemungkinan besar anda berada di hadapan lesi dengan kulat aktif. Dalam kes ini, semua serpihan bunga yang berpenyakit mesti dipotong dan dihancurkan. Hampir mustahil untuk membuang acuan yang telah meresap jauh ke dalam tisu hijau..

Melekit

Kemunculan bunga putih melekit dan titisan manis menunjukkan kekalahan kutu mealybugs dan beberapa spesies kutu daun.

Kekemasan daun adalah isyarat yang sangat membimbangkan, dan anda perlu mengatasi masalah itu seawal mungkin..

  • Dengan menggunakan kapas yang dicelupkan dalam alkohol, perlu mengumpulkan semua serangga dengan tangan dengan berhati-hati. Selepas penyingkiran cacing secara fizikal, tanaman harus disembur dengan racun kulat. Sebaiknya gunakan "Aktara" atau "Aktellik".
  • Pada akhir rawatan, lap ambang jendela dan tingkap berhampiran tempat di mana haiwan peliharaan yang sakit berdiri dengan larutan kulat, kerana ada kemungkinan besar cacing itu juga tinggal di sana..

Harap maklum bahawa rawatan tunggal tidak mungkin meringankan keadaan bunga.

Dalam kebanyakan kes, semua manipulasi harus dilakukan sekurang-kurangnya 3 kali dengan rehat 5-7 hari.

Untuk merawat tanaman yang berpenyakit, hanya alkohol yang tidak dicairkan yang harus digunakan - ia cepat menguap, oleh itu ia tidak membakar pinggan daun. Cecair yang mengandungi alkohol yang dicairkan tinggal di pinggan lebih lama, dan oleh itu boleh menyebabkan bahaya yang ketara pada kultur.

Reput kelabu

Tanda pertama reput adalah mekar berbulu abu-abu keperakan, yang dari masa ke masa berubah langsung menjadi busuk. Sekiranya jangkitan berlaku, bunga harus segera diasingkan dari tanaman dalaman yang lain. Sekiranya lesi telah menjejaskan lebih daripada 40% tanaman, ia akan musnah - malangnya, belum ada penawar untuk membusuk kelabu sehingga kini..

Cendawan serbuk

Anda dapat menyingkirkan cendawan tepung hanya pada peringkat awal. Dalam tempoh ini, larutan kalium permanganat paling berkesan, terdiri daripada 1.5 g permanganat per baldi air. Komposisi ini harus disembur pada tanaman yang berpenyakit..

Dalam memerangi cendawan tepung, mullein telah membuktikan dirinya dengan baik. Untuk menyediakan penyelesaian ubat, ia dicampurkan dengan air dalam nisbah 1 hingga 3 dan berkeras selama tiga hari. Selepas 72 jam, larutan disaring dan ditambah dengan air sehingga jumlah isi cecair meningkat 3 kali ganda. Sebagai peraturan, hasilnya dapat dilihat setelah penyemburan kedua..

Ubat rakyat yang paling popular untuk kulat adalah kulit bawang. Ia dicampurkan dengan air (200 g per 10 l), didihkan dengan api kecil dan berkeras selama kira-kira sehari.

Sekiranya bintik-bintik mempunyai warna putih-kekuningan di atas dedaunan pinggan, dan di bawahnya berwarna ungu keabu-abuan, kemungkinan besar anda menghadapi cendawan. Dalam kes ini, persediaan yang mengandungi tembaga akan berkesan..

Top