Kategori

1 Bonsai
Shrub naik dalam periuk: tumbuh dan merawat di rumah
2 Pelanggaran
Rawatan semak dengan air mendidih pada awal musim bunga
3 Pokok renek
Apa yang perlu dilakukan sekiranya orkid mempunyai akar yang reput
4 Bunga mawar
Bunga untuk tanah perkuburan

Image
Utama // Bunga mawar

Cara menghilangkan kutu daun pada bunga rumah dalaman


Pencerobohan kutu daun pada tanaman dalaman adalah masalah yang tidak menyenangkan tetapi biasa. Koloni parasit tumbuh dengan cepat, mempengaruhi bunga satu persatu. Untuk menyelamatkan mereka, anda harus bertindak cepat, jika tidak, haiwan peliharaan akan mati..

Tanda-tanda jangkitan kutu - foto

Anda boleh mengetahui mengenai serangan hama dengan melihat bunga tersebut dengan teliti. Sekiranya daunnya bernoda dan melengkung ke dalam tiub, pucuk muda layu dan kering, tunas jatuh - ini adalah isyarat bahaya. Tidak lama lagi tanaman itu akan berhenti tumbuh, cacat dan mati.

Sayangnya, tidak mungkin untuk mengesan serangga pada awal jangkitan dan sebelum munculnya tanda-tanda hanya apabila koloni sudah nyata tumbuh. Tanda-tanda bahawa kutu daun muncul: "kemaluan" batang, yang mudah hancur ketika disentuh, atau kutu aphid di bahagian dalam daun. Koloni itu kelihatan seperti sekumpulan bintik-bintik kecil. Sekiranya anda melihat dengan teliti, anda dapat melihat pergerakan mereka yang sedikit..

Foto bagaimana kutu daun pada bunga rumah dalaman:

Jenis kutu pada bunga

Terdapat lebih daripada 4,000 spesies perosak ini di alam semula jadi. Dari tanaman liar dan kebun, mereka dengan rela berpindah ke tanaman dalaman. Selalunya, tanaman dalaman diserang oleh spesies berikut:

  1. Aphid putih. Suka tanaman dicotyledonous, terutama kekacang. Musim sejuk di atas pokok pistachio.
  2. Aphids hijau mempengaruhi pokok buah: epal, plum, quince. Hibernasi di bawah kulit kayu, berhampiran buah pinggang.
  3. Aphid hitam. Menyerang tanaman kebun dan hiasan, mempunyai warna coklat, biru atau hitam.
  4. Kutu daun kuning hidup di konifer, memukul rumah secara tidak sengaja, dan menyerang bunga dalaman.
  5. Aphid darah merah. Hibernasi pada pohon elm, menjelang musim panas berpindah ke pokok epal.

PENTING: paling kerap, kutu daun pada bunga dalaman berwarna putih, hitam dan hijau. Pertumbuhan koloni yang aktif berlaku pada akhir musim sejuk dan musim bunga.

Apa yang menyebabkan kutu pada bunga rumah

Serangga kecil dan produktif ini membiak secara aktif sepanjang musim panas. Wanita tidak perlu mencari lelaki untuk membiak. Ini bermaksud bahawa seorang wanita tunggal yang memasuki rumah akan menginfeksi semua tanaman dalaman. Serangga kecil boleh masuk ke dalam rumah walaupun dengan udara biasa.

Selalunya, jangkitan berlaku:

  1. Sekiranya anda membeli bunga yang sakit. Parasit akan berpindah ke tanaman jiran dengan cepat.
  2. Semasa menanam semula, memperbaharui atau mengisi semula, bersama dengan tanah yang tercemar.
  3. Parasit ini diperkenalkan ke dalam rumah dengan kasut, pakaian, sejambak bunga kebun atau pada rambut binatang peliharaan yang telah kembali dari jalan kaki.
  4. Dari semut domestik yang mencipta seluruh ladang parasit untuk "susu" manis dan berkhasiat mereka.
  5. Semasa mengambil pasu bunga dengan bunga rumah ke balkoni, di mana kutu daun dapat masuk ke dalam embusan angin atau dari dahan pokok yang tumbuh berdekatan.

Mengapa kutu daun berbahaya untuk bunga rumah

Serangga ini menimbulkan bahaya terutama pada tanaman muda dengan batang dan daun yang halus. Betina dari parasit bertelur di bahagian belakang daun. Setelah larva menetas, mereka segera mula menyedut getah dari tanaman. Kekurangan nutrien dan kelembapan, ia menghilangkan tunas, layu dan kering dalam sebulan.

Berbahaya untuk bunga dan madu - "susu" yang sama yang dirembeskan oleh kutu daun dan sangat disukai oleh semut. Ia mendorong penampilan kulat berjerawat, yang menyebabkan berlakunya kematian tumbuhan..

Cara menghilangkan kutu daun pada tanaman dalaman

Tidak sukar untuk mengatasi serangan kutu daun, terutamanya jika anda menyedarinya tepat pada waktunya dan parasit telah menyebar sedikit. Dalam kes ini, anda boleh memusnahkannya secara mekanikal atau menggunakan ubat tradisional. Apabila koloni besar, anda perlu menggunakan bahan kimia yang kuat..

Kaedah mekanikal

Sebelum menggunakan racun serangga, anda secara mekanikal dapat menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman. Mungkin ada beberapa pilihan di rumah:

  1. Air yang kuat akan membantu mengeluarkan aphid dari tumbuh-tumbuhan dalaman. Sekiranya matang dan kuat, bawa ke luar dan bilas kutu daun dengan selang tekanan tinggi dengan air. Pancuran mandian boleh digunakan di apartmen.
  2. Mandi akan membantu menghilangkan kutu daun dari bunga rumah. Tekan dengan kuat dengan bungkus plastik dan, dengan membalikkan tanaman, rendam sepenuhnya ke dalam semangkuk air suhu bilik. Bilas untuk menjatuhkan aphid dengan gerakan air. Keamatan bilas bergantung kepada kerapuhan batang dan dahan tanaman. Cuba jangan memecahkan mereka.
  3. Memangkas bahagian tanaman yang terjejas. Sekiranya cawangan individu dijangkiti dengan teruk, semasa menguning dan layu, ia akan dikeluarkan sepenuhnya.
  4. Semburkan dengan air biasa dari botol semburan beberapa kali seminggu untuk mengelakkan kemunculan semula aphids.

Ubat rakyat

Kaedah perjuangan tradisional dapat digabungkan dengan kaedah mekanikal. Terdapat banyak pilihan, gunakan pilihan yang lebih mudah dilaksanakan dalam keadaan anda:

  1. Cara mudah untuk membunuh kutu daun adalah dengan membuat penyelesaian sabun dengan mencairkan sabun cair dengan air atau dengan melarutkan sabun cucian parut..
  2. Lap keseluruhan tingkap dan tetingkap dengan penyelesaian ini.
  3. Keluarkan ranting, tunas, pucuk, daun yang paling rosak dari tanaman.
  4. Ganti lapisan atas substrat di dalam pasu bunga dengan yang baru, yang sebelumnya telah dibasmi kuman.
  5. Keluarkan aphid dengan larutan. Bilas loji yang sakit dengan metil alkohol yang dicairkan dalam air 1: 1.
  6. Setelah beberapa jam, bilas tanaman, tutup lapisan bumi dengan teliti dengan filem.
  7. Bawang putih dari aphids. Masukkan 50 g ulas bawang putih dalam 1 liter air. Semburkan daun bunga dan tanah dengan warna jika kutu daun muncul di dalam pasu bunga.

PENTING: bunga yang sakit mesti diasingkan dari yang lain..

Amonia

Sekiranya kutu daun muncul di bunga, gunakan amonia untuk rawatan. Cairkan 5 ml ammonia dalam 1 liter air. Kacau, tambahkan sedikit sabun cair atau cair. Semburkan tanaman. Ini juga akan menjadi makanan yang baik untuk bunga yang lemah..

Lada merah

Ini adalah ubat kediaman terbaik untuk kutu daun. Tuangkan 30 g lada ke dalam 250 ml air. Bersikeras selama sehari, rebus, sejuk, tambahkan sedikit sabun untuk melekit. Semburkan dari botol semburan.

Cuka

Cuka dengan cepat akan membantu menyembuhkan tanaman dari kutu daun dan serangga. Ia memerangi kutu daun dengan sangat baik, menggunakan cuka meja biasa. Untuk 1 liter air, 20 ml produk akan diperlukan.

Kayu manis

Menghancurkan aphids dan serangga hijau dengan sempurna - mereka tidak tahan dengan bau kayu manis. Anda memerlukan 1 sudu rempah per liter air. Memproses dua kali dalam masa tiga hari.

Menyembur bahan kimia

Untuk kemenangan cepat dan terjamin terhadap serangga, kutu kimia digunakan. Anda boleh memproses bunga dengan persiapan seperti: Aktara, Fitoverm, Kinmiks, Confidor, Actarin, Agravertin, Aktellik, Karbofos, Tanrek, Augustina.

Gunakan dengan berhati-hati kerana ia tidak selamat untuk orang dan haiwan peliharaan.

Prinsip penggunaan racun:

  1. Ikuti arahan penggunaan ubat dan peraturan keselamatan yang ditentukan. Jangan melebihi jumlah ubat. Gunakan sarung tangan, topeng muka, keluarkan kanak-kanak dan haiwan dari bilik.
  2. Rawat semua tanaman rumah dari kutu daun, tanpa pengecualian, bahkan tidak dijangkiti. Lap dengan larutan atau semburkan dengan semburan tingkap dan kusen di rumah atau apartmen. Jika tidak, pemprosesan tidak akan bermakna..
  3. Parasit dengan mudah menyesuaikan diri dengan ubat-ubatan, oleh itu, ketika rawatan semula dengan racun serangga, yang lain mesti digunakan.

Pencegahan jangkitan

Sekiranya anda mengambil tanah untuk tumbuh-tumbuhan dari jalan, nyah kuman. Letakkan kelambu di tingkap untuk menyelamatkan bunga dari kutu daun.

Langkah kawalan dan pencegahan:

  1. Perhatikan karantina untuk tanaman baru sekurang-kurangnya seminggu.
  2. Bunuh semut jika anda melihatnya di rumah.
  3. Buang tanaman yang mati akibat kutu daun bersama tanah dan periuk. Sekiranya pasu bunga itu berharga untuk anda, nyah kuman dengan teliti.
  4. Geranium menakutkan kutu daun dengan baunya. Simpan di rumah, jika tidak untuk kecantikan, maka untuk keselamatan bunga lain..
  5. Ramuan, kayu cacing atau celandine yang berbau di tingkap akan membantu.

Perhatian yang baik terhadap tanaman rumah adalah pencegahan terbaik. Periksa dengan teliti beberapa kali seminggu, perhatikan daun dan tunas yang tiba-tiba menguning. Sekiranya anda mengesyaki, periksa bunga dari semua sisi. Balikkan daun, perhatikan tunas muda. Melihat perosak tepat pada waktunya, anda boleh memusnahkannya dengan mudah dan tanpa penggunaan bahan kimia berbahaya.

Langkah kawalan aphid pada tanaman dalaman - resipi rakyat sederhana dan persiapan profesional

Florikultur adalah aktiviti menarik yang sangat digemari ramai suri rumah. Tumbuhan dalaman mempunyai fungsi hiasan, menghias ambang tingkap dan balkoni. Untuk mengekalkan keindahan ini, perawatan yang tepat diperlukan, termasuk penyiraman tepat waktu, pakaian atas, pemindahan, dll. Namun, ada satu faktor yang mempengaruhi keadaan budaya secara negatif - ia adalah serangan perosak. Aphids paling sering terjadi pada tanaman dalaman, dan walaupun saiznya kecil, ia menyebabkan kerosakan pada skala besar. Bagaimana cara menyelamatkan rumah hijau dari serangga ini? Mari kita fikirkan.

Kemunculan kutu daun pada tanaman di rumah

Lebih kerap, kutu putih muncul di tumbuh-tumbuhan dalaman, walaupun kadang-kadang serangga yang berasal dari jenis lain dijumpai. Mereka boleh menetap di batang, daun, perbungaan dan bahkan di akar..

Dengan jangkitan yang kuat, kutu daun menutup seluruh bahagian bawah plat daun dan diedarkan di sepanjang pucuk dengan penutup yang padat. Tidak sukar untuk mendiagnosis lesi, kerana tidak kira apa warna perosak itu, ia dapat dilihat dengan mata kasar. Gaya hidup serangga kecil ini tidak menetap, dan sumber makanan utama adalah getah tumbuhan, yang mereka sedut dengan probosis tipis mereka. Akibat penipisan, kultur mulai layu, daun yang terkena berpusing, batangnya menjadi lebih nipis, dan kuncupnya gugur sebelum sempat mekar.

Kutu daun yang muncul di bunga dalam ruangan menyebar dengan sangat cepat dan dalam jangka waktu yang singkat dapat menjangkiti semua penanaman yang ada di rumah anda. Untuk mencegah hal ini terjadi, disarankan untuk melakukan pencegahan, yang meliputi:

  • pemeriksaan rutin setiap kultur - ini akan mengenal pasti parasit ketika individu pertama muncul;
  • tanaman yang baru anda beli harus disimpan dalam karantina selama seminggu;
  • bunga yang sakit dan lemah juga harus diasingkan sehingga pulih sepenuhnya;
  • kutu daun membiak secara intensif pada bunga dengan adanya keadaan yang baik untuk ini - udara kering dan suhu tinggi, dan untuk mengelakkan pembiakan perosak yang dipercepat, tanaman harus ditanam di persekitaran yang lembap, menyemburkannya secara berkala dan mengeluarkannya dari bateri dan sumber haba buatan lain.

Kutu daun juga dapat tumbuh di tanah tanaman tertutup. Dalam kes ini, agak sukar untuk mengesan parasit dan penanam belajar tentang penampilannya hanya setelah kultur mulai layu. Tetapi ada kemungkinan untuk menyelamatkan bunga-bunga itu, dan tanpa menghiraukan bahagian mana perosak itu dijumpai.

Memerangi aphid pada tanaman dalaman

Terdapat sebilangan besar ubat kutu yang boleh dibahagikan kepada ubat-ubatan profesional dan tradisional. Yang pertama memberikan hasil yang baik dengan cepat, tetapi pada masa yang sama tidak semua dapat digunakan di dalam rumah. Ketoksikan mereka boleh merosakkan kesihatan manusia dan haiwan peliharaan. Ubat-ubatan rakyat lembut dan selamat, tetapi kurang senang digunakan. Mari ketahui cara menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman..

Alat profesional siap pakai

  1. Di antara bahan kimia profesional, Aktara terkenal dengan keberkesanannya. Menurut arahan, perlu menyediakan penyelesaian yang berfungsi dan menambahkannya ke tanah atau melakukan penyemburan yang mendalam. Sebaiknya gunakan ubat ini dua kali dengan selang beberapa minggu..
  2. Sebagai tambahan kepada ubat yang dinyatakan di atas, racun serangga "Fitoverm", "Aktellik", "Corado" dan "Agravertin" dicirikan oleh kecekapan yang agak tinggi. Pekat dilarutkan dengan air dan disembur dengan larutan selesai bahagian bawah daun, batang dan tempat lain di mana kutu daun dijumpai.

Penting! Menggunakan racun serangga kimia di rumah harus dilakukan dengan sangat berhati-hati. Tumbuhan mesti disembur di balkoni dengan tingkap terbuka atau dirawat di luar rumah. Setelah itu, setiap periuk ditutup dengan beg plastik dan barulah dibawa masuk ke dalam rumah!

Kaedah rakyat

Dan bagaimana merawat bunga dari aphid tanpa menggunakan bahan kimia? Terdapat sebilangan besar resipi terbukti, di antaranya yang berikut dapat dibezakan:

  • cara paling mudah adalah meletakkan geranium di sebelah tanaman yang terjejas. Baunya tidak tahan aphids dan akan hilang sepenuhnya setelah tiga hari;
  • sekiranya berlaku kerosakan kecil, bahagian udara tanaman dapat dibilas di bawah pancuran, sebelum sebelumnya memotong bahagiannya yang menjadi tumpuan serangga;
  • terbukti adalah alat berdasarkan makhorka, 40 gnya mesti dicurahkan dengan satu liter air mendidih, ditapis dan digunakan untuk penyemburan;
  • sangat berkesan adalah memerangi kutu daun menggunakan tincture bawang putih. 30 g gigi segar mesti disalurkan melalui mesin basuh, dicampurkan dengan satu liter air dan dibiarkan selama sehari. Tapis penyelesaian yang telah selesai dan semburkan dengan bunga dalaman;

Nasihat! Daripada bawang putih, anda boleh menggunakan pulpa bawang. Penyelesaian kerja disediakan dengan cara yang sama seperti yang dijelaskan di atas.!

Tumbuhan dalaman lebih rentan terhadap aphid daripada tanaman kebun, dan oleh itu memerlukan penjagaan yang lebih berhati-hati dan perlindungan yang boleh dipercayai. Gunakan persediaan di atas untuk mengawal perosak dan bunga anda akan selalu menggembirakan anda dengan keindahannya dan memenuhi rumah dengan keselesaan..

Aphid pada tanaman dalaman

Bagi kebanyakan orang, florikultur adalah pengalaman yang menyenangkan dan menarik. Tumbuhan mengikut jenisnya dapat menceriakan, membawa kegembiraan dan keselesaan di rumah. Pada masa yang sama, setiap penjual bunga amatur mesti memahami: agar bunga tumbuh dengan selamat, mekar dan berbau, ia memerlukan penjagaan yang berterusan. Sayangnya, terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi kesihatan tanaman secara negatif, dan salah satunya adalah serangan serangga perosak..

Perosak yang paling meluas dan terdapat di mana-mana adalah kutu daun. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, banyak penanam bunga yang berurusan dengan tanaman dalaman tidak bersedia menghadapinya, mempercayai bahawa masalah ini berlaku secara eksklusif untuk tukang kebun. Namun, aphids, walaupun ukurannya kecil, menempati tempat yang jauh dari tempat terakhir dalam skala kerusakan yang ditimbulkan. Oleh itu, saya akan berkongsi pengetahuan yang akan membantu anda memahami dan membasmi penceroboh ini dengan lebih baik..

Apa itu aphid?

Aphid adalah serangga penghisap kecil yang panjangnya sekitar satu milimeter. Warnanya boleh berbeza: hitam, hijau atau coklat. Biasanya tinggal di tanah jajahan, berkembang biak dalam jumlah yang banyak, terutamanya pada cuaca panas - pada musim bunga atau awal musim panas. Ia memakan jus tanaman hijau muda, jadi dengan mata kasar dapat dilihat di kawasan dengan penutup tanaman yang lebih halus (iaitu, di mana lebih mudah menembusi kulit) - pada pucuk muda, bahagian bawah daun, tunas, dll. Keriting daun yang rosak, menjadi kuning, layu, tunas dan mungkin tidak mekar sama sekali. Ringkasnya, kutu daun dapat melemahkan tanaman dengan ketara dan membawa kepada penyakitnya yang serius..

Penerangan mengenai perosak


Aphids, tanaman hias parasit, tergolong dalam serangga urutan Hemiptera (sebelumnya disebut sebagai urutan bersayap genap). Pada masa ini, kira-kira 4 ribu spesies kutu daun terdaftar, di mana kira-kira 1000 dijumpai di Eropah. Ini adalah perosak berbahaya tanaman domestik yang memakan jus tanaman. Sebilangan besar parasit pada bunga kelihatan merosakkan pemakanan daun dan tisu, yang menjadikannya lemah dan layu. Di samping itu, beberapa spesies kutu daun mampu menyebarkan tanaman virus..

Sebilangan besar spesies perosak ini berukuran kecil, biasanya tidak melebihi 2-3 mm, walaupun ada spesies yang terpisah, ukurannya dapat mencapai 7 mm. Bergantung pada spesies dan habitat, serangga ini boleh terdiri dari pelbagai warna: hijau, kuning, putih, merah jambu dan bahkan hitam..

Kutu daun mempunyai proboscis khas yang menembusi permukaan luar daun dan pucuk. Dengan memakan jus tumbuhan yang kaya dengan karbohidrat, perosak mengeluarkan sejumlah besar cecair manis - honeydew, yang menarik serangga lain. Semut sememangnya gemar menikmati rembesan ini. Mereka sering membuat "kawanan" kutu daun mereka sendiri, yang melindungi, memindahkan ke tunas baru dan bahkan membawanya ke rumah mereka untuk musim sejuk..

Di setiap koloni kutu daun apa pun, terdapat serangga bersayap dan tanpa sayap. Individu bersayap memastikan penyebaran serangga perosak pada tanaman dengan cepat, individu tanpa sayap memberikan pembiakan melalui parthenogenesis (pengembangan embrio tanpa persenyawaan). Sangat menarik bahawa dengan adanya pangkalan makanan yang mencukupi, hanya kutu daun tanpa sayap yang dilahirkan di tanaman, yang memberikan peningkatan pesat dalam jumlah serangga - dalam sebulan tiga generasi dari satu betina dapat muncul dengan jumlah sekitar seratus ribu individu.

Ketika pucuk layu atau lignify, ketika akses ke makanan sukar, bentuk serangga perosak bersayap ini mulai muncul secara beramai-ramai, yang dapat menempuh jarak jauh. Mereka terbang ke pucuk segar, membentuk jajahan baru pada tanaman tetangga..

Lelaki dilahirkan pada musim luruh. Sebagai hasil daripada persenyawaan biseksual, betina bertelur di tempat yang terpencil.

Kaedah kawalan aphid


Kaedah termudah dan paling popular untuk menghilangkan perosak ini adalah dengan menggunakan bahan kimia. Tetapi saya tidak akan memperhatikan keterangan mereka: pasaran moden menawarkan pelbagai jenis racun serangga dan racun perosak, dan di kedai khusus, atas nasihat pembantu jualan, anda boleh membeli ubat yang sangat berkesan. Namun, harus diingat bahawa tidak semuanya sesuai untuk mengawal serangga di rumah..

Sebabnya mudah: pelbagai rasa dan bahan kimia yang terdapat dalam penyediaan boleh membuat anda merasa lebih teruk. Oleh itu, saya lebih mengutamakan kaedah rakyat untuk menyingkirkan perosak. Dengan penggunaan yang betul dan teratur, mereka dapat memperoleh hasil yang baik..

Pertama, kutu daun yang terdapat pada tanaman pada waktunya dapat dibasmi secara manual. Sekiranya jangkitannya kuat, gunakan infus tembakau, kulit jeruk, bawang, bawang putih atau lada merah (dan semakin kuat infus, semakin lama perosak tidak akan kembali), dicampurkan dengan larutan sabun cucian.

Semburkan atau lap kawasan tanaman yang rosak dengan sebatian yang telah disediakan.

Oleh kerana konsistensinya yang kental, campuran menyelimuti badan serangga dan menyebabkan kesukaran bernafas (seperti yang anda ketahui, kutu bernafas melalui kulit).

Ada juga metode yang lebih radikal, namun harus digunakan di lingkungan kebun atau di tempat yang berventilasi baik. Resepinya adalah seperti berikut: larutkan 50 gram sabun cucian dalam 0,5 liter air panas, kemudian tambahkan sepertiga segelas minyak tanah. Kami mencairkan konsentrat yang dihasilkan dalam lima liter air. Kami mencuci kawasan tanaman yang terkena jangkitan kutu dengan campuran ini, kemudian dengan air bersih. Selepas seminggu, prosedur mesti diulang..

Kutu daun pada bunga dalaman


Aphids putih biasa terjadi pada tanaman domestik, walaupun varietas lain juga dapat dijumpai. Koloni perosak dapat menetap di mana-mana bahagian tanaman: batang, daun, akar dan bunga.

Serangga ini dapat muncul pada tanaman dalaman dengan pelbagai cara:

  • Dengan tanaman baru yang mempunyai kutu daun.
  • Terbang dari jalan dari tanaman yang ditanam atau liar yang terjejas melalui tingkap dan pintu terbuka, serta sambil menayangkan bunga di luar.
  • Membawa masuk rumah dengan pakaian atau barangan rumah.
  • Koloni kutu daun pada bunga dapat diselesaikan oleh semut yang memakan madu dan membawa serangga ini melalui tanaman. Ini sering berlaku di rumah hijau, begitu juga ketika tanaman dikeluarkan di beranda atau balkoni..

Pada bunga dalaman, kutu daun biasanya terletak di bahagian bawah daun atau di sepanjang pucuk, hampir sepenuhnya menutupinya. Perosak menjalani gaya hidup yang tidak aktif, memakan getah tanaman. Daun yang terkena aphid secara beransur-ansur layu, melengkung dan kering, tunas juga mati dan runtuh tanpa mekar. Perosak itu sendiri dapat dilihat dengan mata kasar, jadi tidak sukar untuk mendiagnosis kerosakan.

Kutu daun merebak dengan cepat di penanaman dalaman, oleh itu, pemantauan berterusan tanaman pot dan pemeriksaan untuk pengesanan awal perosak adalah langkah pencegahan utama. Perhatian khusus harus diberikan kepada tanaman yang baru diperoleh (adalah wajar untuk menyimpannya dalam karantina selama seminggu), serta bunga yang lemah, yang baru dipindahkan dan berpenyakit. Kehangatan dan udara kering mempercepat pertumbuhan aphids. Sekiranya dapat mengesan serangga perosak tunggal, perlu segera mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya. Terdapat jumlah racun perosak yang mencukupi untuk merawat tanaman daripada kutu daun, tetapi tidak dianjurkan untuk menggunakannya di dalam rumah, kerana kebanyakan ubat tersebut beracun bagi manusia dan haiwan. Di rumah, pengendalian perosak biasanya dilakukan oleh ubat-ubatan rakyat yang terbukti membolehkan anda menyingkirkan serangga tanpa menyebabkan bahaya kepada pemilik dan haiwan peliharaan mereka..

Kaedah untuk memerangi kutu daun


Menggunakan alat dan kaedah mudah membolehkan anda mengatasi kutu daun, mencegah penyebaran serangga perosak dan kerosakan pada tanaman. Perlu diingat bahawa langkah pencegahan yang sistematik dan kawalan perosak yang dimulakan tepat pada masanya akan memungkinkan untuk menanam tanaman rumah yang sihat dan kuat..

  • Lebih baik segera tanam tanaman yang baru diperoleh ke tanah yang baru dibasmi kuman, kerana kutu daun dan perosak lain mungkin ada di dalam tanah.
  • Sangat berguna bagi tanaman dalaman untuk membilas bahagian tanah di bawah pancuran secara berkala. Ini akan membantu menyingkirkan perosak dengan serangan kutu daun kecil. Prosedur yang sama akan berguna untuk dilakukan setelah memangkas bunga yang sangat teruk..
  • Ubat kutu daun yang terbukti dan biasa digunakan adalah warna makhorka atau tembakau berair (40 g per liter air), yang disembur dengan tanaman.
  • Melawan aphid dengan bantuan tincture bawang putih cukup berkesan (30 g bawang putih per liter air disimpan selama sehari).
  • Bawang digunakan sama (15-20 g bahan mentah cincang per liter air).
  • Ubat yang berkesan untuk kerosakan yang ketara pada tanaman dalaman oleh kutu daun adalah celandine biasa. Untuk menyiapkan infus, 300 gram bahan mentah segar atau 100 gram kering diambil setiap liter air. Semua bahagian tanaman boleh digunakan. Sebelum digunakan, anda mesti berkeras sekurang-kurangnya sehari. Ubat ini juga membantu menghilangkan thrips dan perisai palsu..
  • Ubat yang baik untuk menghilangkan kutu daun, selamat sepenuhnya bagi orang dan haiwan peliharaan, adalah bahagian atas tomato. Jisim tanaman dihancurkan dan dituangkan dengan air pada kadar 400 g seliter, direbus selama setengah jam. Sabun ditambahkan ke dalam larutan sebelum digunakan (4 g seliter).
  • Warna kulit jeruk kering bukan sahaja dapat membantu mengatasi aphids, tetapi juga mempunyai aroma yang menyenangkan. Tambahkan 100 g kerak ke satu liter air suam dan bersikeras di tempat yang hangat selama tiga hari.
  • Ia sangat berkesan untuk memerangi perosak ini dengan bantuan penyerapan lada panas merah. Untuk menyediakan produk, 5 - 6 biji berukuran sederhana harus dicincang, diisi dengan satu liter air dan direbus selama kira-kira satu jam. Biarkan untuk meresap selama sehari. Untuk pemprosesan, 10 g larutan tegang dicairkan dalam 1 liter air. Sabun boleh ditambah untuk lebih berkesan.
  • Untuk memerangi kutu daun pada tanaman dalaman, anda boleh menggunakan infus marigolds, jelatang, pahit manis, hogweed, pinus atau jarum cemara.

Pada masa ini, terdapat persediaan berasaskan minyak yang selamat untuk manusia. Tetapi penggunaan kaedah sederhana dan berpatutan yang disenaraikan dalam kombinasi dengan prosedur air cukup untuk menghilangkan perosak yang menjengkelkan.

Kaedah untuk memerangi kutu daun:

  • Sekiranya tanaman sedikit terjejas oleh kutu daun, mandi atau pemangkasan secara berkala dari bahagian tanaman yang paling banyak penduduknya dapat membantu..
  • Terdapat aphid berasaskan minyak yang tidak beracun yang disasarkan, selamat untuk manusia dan tidak memberi kesan berbahaya kepada alam sekitar. Ejen tersebut disembur secara merata sehingga terbentuk sebuah filem di permukaan kepingan. Elakkan mendapatkan bahan khas pada tunas dan bunga, sekiranya ini melekat dan layu. Anda juga boleh menggunakan racun serangga, tetapi cuba terlebih dahulu langkah-langkah kawalan kutu biologi yang kurang berbahaya..
  • Marigold. Tumbuhan dipotong sepenuhnya semasa berbunga dan dikeringkan. Tanaman potong kering diletakkan di dalam mangkuk enamel, dituangkan dengan satu liter air suam dan disuntik selama 2 hari. Kemudian disaring melalui saringan. 1/2 sudu besar ditambahkan ke infusi tegang. sudu sabun dobi. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Potong hogweed. Penyerapan berair daun, batang dan akar kering (100 g per 1 liter air, masukkan selama 24 jam) digunakan terhadap aphids dan hama labah-labah. Hanya bahagian udara yang dituai sebelum dan selepas berbunga.
  • Mustard putih adalah cara lain untuk melawan kutu daun. Pekat disediakan dengan memasukkan 10 g serbuk biji sawi per liter air dalam gelas tertutup rapat atau bekas enamel selama 48 jam, kemudian ditapis. Untuk menyediakan penyelesaian kerja, tambahkan 150-200 ml pekat per 850 ml air. Tumbuhan yang terkena aphid disembur dengan larutan ini..
  • Gorchak menjalar. Pada awal berbunga, bahagian udara dikumpulkan, dikeringkan dan 1-1.2 kg rumput kering dimasukkan selama 24 jam untuk mendapatkan infus. Untuk kuahnya, tekan dalam air selama 6-8 jam dan rebus selama 30 minit. Masukkan 30 g sabun ke dalam infusi dan kuahnya. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Datura biasa. Semasa berbunga, seluruh bahagian udara atau daun, tunas dan bunga dikumpulkan. Kering dan dari bahan mentah kering (50 g per 1 liter air) sediakan infusi selama 12 jam. Sebelum menyemburkan tanaman yang terkena aphids, tambahkan 1/3 sudu besar ke infus. sudu sabun dobi.
  • Bahagian atas tomato adalah cara lain yang baik untuk mengatasi kutu daun. 400 g bahagian atas cincang hijau diambil setiap liter air dan direbus selama 30 minit. Untuk penyemburan, tambahkan 4 g sabun untuk setiap liter. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Tembakau, makhorka. Tegaskan 40 g bahan mentah kering dalam satu liter air pada siang hari atau sediakan rebusan 40 g bahan mentah kering dan satu liter air. Ia dididihkan selama 2 jam, kemudian disejukkan dan isinya dibawa hingga satu liter dengan air. Sabun (4 g per liter) ditambahkan ke dalam infus dan kaldu sebelum diproses. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Yarrow. Pada awal berbunga, seluruh bahagian udara dikumpulkan, 80 g tumbuhan kering dan hancur dikukus dalam air mendidih selama 30-40 minit, kemudian isipadu cecair dibawa ke satu liter dan bersikeras selama 40 minit lagi. 4 g sabun ditambah sebelum disembur. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Bawang putih. 20-30 g bawang putih yang tidak dikupas disalurkan melalui penggiling daging, dituangkan dengan satu liter air dan disuntik selama sehari. Sebelum memproses masukkan 2-3 g sabun. Digunakan untuk menyemburkan tanaman terhadap kutu daun.
  • Penyerapan jelatang terhadap kutu daun: 500 g bintik segar (sebelum berbunga) bersikeras dalam 5 liter air selama 12 hingga 24 jam. Semburkan aphids dengan infusi segar.
  • Celandine juga berkesan untuk serangan kutu daun besar. Ia dituai semasa berbunga (ambil keseluruhan tanaman). 300-400 g segar atau 100 g herba cincang kering mesti dimasukkan ke dalam 1 liter air selama 24-36 jam atau direbus selama 30 minit. Membantu celandine juga melawan perisai dan thrip palsu.
  • Infusi konifer dari aphids. Untuk melakukan ini, tuangkan 500 g pinus atau jarum cemara dengan 2 liter air dan biarkan di tempat yang gelap selama seminggu.Sebelum digunakan, cairkan dengan air (1: 7) dan semburkan.
  • Jeruk melawan aphids: tuangkan 100 g kulit sitrus kering dengan 1 liter air suam dan biarkan di tempat yang hangat selama tiga hari. Kemudian semburkan tanaman yang terkena aphids.
  • Bawang mentol. Bawang cincang halus (15 g) atau sisik kering (6 g) dimasukkan ke dalam 1 liter air selama 5-7 jam dalam bekas yang tertutup rapat, kemudian ditapis. Semburkan tanaman yang terkena aphids.
  • Ubat Dandelion (300 g akar hancur atau 400 g daun segar bersikeras 1-2 jam dalam 10 liter air suam (tidak lebih tinggi daripada 40 darjah), saring dan semburkan terhadap aphids.
  • Abu kayu. 2 gelas abu dimasukkan ke dalam 10 liter. air, tambah 50 gr. pencucian sabun cucian dan larutan yang dihasilkan disembur dengan tanaman yang terkena aphids.
  • Penyelesaian sabun dan alkohol adalah cara lain untuk melawan kutu daun: Larutkan 1 sudu sabun atau sabun pencuci pinggan yang kuat dalam sedikit air suam. Kemudian masukkan 1 sudu alkohol industri dan 1 liter air. Semburkan keseluruhan tanaman, jangan lupa bahagian bawah daun di mana aphids berkumpul, atau gunakan sikat untuk menyikat jajahan aphid atau menenun jaring. Sekiranya tanaman mempunyai daun lembut, setelah 15 minit, bilas dengan air suam agar tidak terbakar.
  • Rawatan tanaman dengan penyerapan lada panas merah berkesan terhadap kutu daun. Untuk melakukan ini, tuangkan lada cincang halus (50 - 70 g) dengan 1/2 liter air dan rebus selama 1 jam. Biarkan campuran selama sehari, kemudian tapis. Cairkan 10 g larutan yang dihasilkan dalam 1 liter air, tambahkan 5 g sabun cucian dan proseskan tanaman.
  • Sekiranya langkah-langkah kawalan biologi tidak memberikan kesan positif dalam memerangi kutu daun, maka racun serangga harus digunakan. Penggunaan phytoverm berkesan, terutama pada suhu udara yang cukup tinggi, begitu juga dengan acarina, actellik, actara, intavir, sparks, karate, karbofos, kinmix.
  • Untuk koleksi besar, dan juga untuk taman musim sejuk untuk melindungi tanaman dari aphid, disyorkan entomophages predatory dan parasit: predatory gall midge-aphimizis, lacewing, ladybugs, serta serangga parasit dari genera Aphidius, lisiflebus, praon.

Kutu daun adalah serangga dari kelas Hemiptera yang memakan jus bunga, menusuk daunnya dengan probosisnya. Akibatnya, tanaman dalaman melemah, cacat, kering dan kering. Perosak membiak dengan cepat, dengan kadar lebih daripada 20 larva setiap hari. Mereka boleh muncul di mana-mana bahagian tanaman: akar, bunga, daun, batang. Parasit biasanya memilih tanaman hiasan dengan daun lembut yang dapat ditebuk dengan mudah.


Mereka boleh dijumpai lebih kerap pada tanaman seperti:

Hama memasuki rumah bersama dengan tanaman dalaman baru yang sudah memiliki jejak kerusakan, barang-barang rumah tangga atau pakaian, tanaman bunga yang berventilasi di jalan.

Selain itu, serangga yang mempolitisasi tanaman jalanan liar dapat terbang ke apartmen melalui pintu atau tingkap. Sekiranya tumbuh-tumbuhan menghiasi teras atau balkoni, semut sering dijumpai di dalamnya, yang menimbulkan kemunculan kutu daun..

Langkah pencegahan


Terima kasih kepada langkah pencegahan khas, anda dapat mencegah kemunculan kutu putih pada bunga:

  • dalam tempoh dari bulan Mac hingga September, sentiasa memeriksa tanaman untuk mengetahui adanya parasit;
  • semburkan secara berkala, air bunga dan potong daun kuning;
  • jangan letakkan tanaman hiasan di zon sejuk, dalam keadaan seperti itu terdedah kepada serangan aktif parasit;
  • bunuh kutu daun betina sebaik sahaja dikesan, sebelum mereka bertelur;
  • jika kutu daun hanya muncul pada putik bunga, ia perlu dipotong;
  • ventilasi bilik secara berkala;
  • pada musim panas, letakkan perangkap melekit di dekat tingkap yang menarik parasit dengan baunya;
  • setelah membeli tanaman dalaman baru, letakkan dari pot dengan bunga lain.

Cara mengesan perosak?

Pada mulanya, kutu daun dapat dilihat pada batang tanaman dan di bahagian bawah daun. Selain itu, telur bujur yang diletak oleh betina boleh dijumpai pada bunga. Dalam proses pembiakan perosak, koloni terbentuk. Serangga terdapat di kawasan bunga yang berlainan dan cepat berpindah dari satu tanaman hiasan ke tanaman yang lain.

Bahagian atas bunga yang rosak dan bintik-bintik kekuningan pada daun mungkin menunjukkan kerosakan pada tanaman. Tanda lain adalah kehadiran pada tanaman cecair melekit yang dikeluarkan oleh serangga.

Cara menghilangkan kutu daun pada tanaman dalaman?

Terdapat beberapa cara yang berkesan untuk menghilangkan hama dengan mudah pada peringkat awal kerosakan..

Keluarkan parasit dari tanaman bunga dengan kapas yang direndam dalam air sabun. Bilas tanaman di bawah air suam dengan spons, yang mesti terlebih dahulu dibasahi dengan larutan sabun cucian. Tutup tanaman semalaman dengan bungkus plastik, letakkan di bawah air suam pada waktu pagi dan bilas sabun yang tinggal.

Letakkan pelargonium wangi di sebelah bunga. Tanaman hiasan ini membantu menyingkirkan serangga hanya dalam beberapa hari..

Tembakau adalah salah satu rawatan yang paling berkesan untuk kutu daun. Campurkan 50 gram tembakau dengan air (1 liter), biarkan mendidih, kemudian tapis dan semburkan bunga dengannya menggunakan botol semburan.

Tincture bawang putih mempunyai kesan yang baik. Gosokkan bawang putih (40 gram) pada parutan, campurkan dengan satu liter air rebus dan letakkan di zon gelap selama sehari. Semburkan bunga dengan komposisi yang telah disediakan, setelah menambahkan larutan sabun cuci (3 gram) ke dalamnya. Prosedur disyorkan untuk diulang setiap 4 hari..

Semasa memerangi perosak, tincture berdasarkan bahagian atas tomato membantu dengan baik. Campurkan bahagian atas yang dicincang (500 gram) dengan satu liter air, rebus campuran selama 30 minit, kemudian biarkan sehingga sejuk di tempat yang gelap. Sebelum menyemburkan bunga, tambahkan sabun cair (3 gram) ke dalam kuahnya.

Komposisi jarum cemara atau pinus akan cepat menyingkirkan parasit. Campurkan 500 gram jarum pain dengan dua liter air rebus dan letakkan kuahnya di tempat yang gelap. Selepas 6 hari, komposisi siap mesti dicampurkan dengan air dalam nisbah 1: 7, dan kemudian disembur dengan tanaman hiasan dengannya setiap 5 hari.

Merebus celandine memberikan penghancuran aphids yang berkesan. Kisar rumput segar (150 gram) atau celandine segar (350 gram) dan campurkan dengan satu liter air. Letakkan kuahnya di tempat yang gelap selama sehari. Setelah siap, semburkan tanaman dengannya seminggu sekali sehingga parasit hilang sepenuhnya..

Dalam memerangi kutu daun, infus berdasarkan jelatang, lada merah, marigold, kulit oren dan hogweed juga berkesan..

Apa yang harus dilakukan jika, setelah munculnya kutu putih pada tanaman dalaman, terdapat kesan lesi yang kuat pada mereka? Dalam kes ini, hanya persediaan khas yang mengandungi racun serangga yang akan membantu, misalnya, seperti "Aktara", "Karbofos", "Fitoverm".

Langkah berjaga-berjaga

Untuk penjagaan tanaman, disarankan untuk menggunakan ubat-ubatan rakyat yang terbukti tidak mempunyai kesan sampingan dan membantu menyingkirkan kutu daun dengan cepat. Penggunaan ubat-ubatan yang mengandungi racun perosak hanya dibenarkan dalam kes yang teruk, apabila tanaman domestik memerlukan pertolongan kecemasan. Perlu diingat bahawa kebanyakan produk ini sangat beracun, berbahaya bukan hanya pada tanaman, tetapi juga membahayakan manusia dan haiwan..

Cara menghilangkan kutu daun pada bunga dalaman di rumah

Ciri-ciri aphids

Aphid adalah serangga kecil dengan badan yang memanjang, kaki panjang, sementara perutnya lebar dan runcing. Selalunya kutu putih menetap di bunga domestik, namun terdapat banyak spesies lain, baik bersayap dan bersayap. Serangga boleh berwarna hijau, merah jambu, kuning pucat dan hitam. Walaupun aphids mungkin berbeza secara luaran, ia merosakkan bunga dalaman sama kuatnya. Perosak seperti itu membuat tusukan pada pucuk atau daun daun dan menghisap getah tanaman, yang melemahkan bunga.

Perosak ini dibezakan oleh kemampuannya untuk menyesuaikan diri dengan cepat ke mana-mana habitat, serta pembiakan yang sangat cepat. Ia membentuk seluruh jajahan. Hanya satu betina yang mampu menetap hingga 100 larva, dan masing-masing menjadi dewasa hanya dalam setengah bulan. Aphid bersayap terlibat dalam mencari dan menangkap tempat-tempat baru yang sesuai untuk kehidupan dan pemakanan, dan fungsi tanpa sayap adalah untuk menghasilkan keturunan. Selalunya mereka menetap pada tunas dan tunas muda, dan mereka juga boleh dijumpai di permukaan pelat daun..

Dari mana asalnya aphid

Ramai penanam tidak tahu di mana kutu daun boleh muncul di bunga rumah? Ini boleh berlaku dengan pelbagai alasan. Sebagai contoh, wanita bersayap boleh terbang ke tingkap atau balkoni yang terbuka. Dan seekor serangga juga dapat masuk ke rumah dengan bulu binatang peliharaan, atau bahkan seseorang sendiri dapat membawanya ke pakaiannya atau barang-barang lain. Aphid boleh didapati pada bunga yang baru dibeli atau sejambak yang diberikan kepada anda, dan kadangkala terdapat di substrat yang digunakan untuk menanam atau menanam bunga. Terdapat kemungkinan besar munculnya kutu jika, pada musim panas, anda membawa bunga ke luar, dan kemudian, dengan bermulanya cuaca sejuk, bawa mereka kembali ke rumah. Dan ada juga spesies semut yang suka memakan jus berlebihan, disedut oleh perosak (honeydew), dan diperhatikan bahawa mereka sendiri memindahkan kutu daun ke pelbagai tanaman.

Langkah pencegahan:

  1. Untuk mengelakkan munculnya kutu pada "binatang peliharaan hijau" mereka, disarankan agar tanaman yang baru dibeli dikuarantin. Untuk melakukan ini, mereka akan membuang bunga lain untuk sementara waktu. Dianjurkan juga agar tanaman ini mandi air suam..
  2. Campuran tanah yang akan anda gunakan untuk penanaman atau pemindahan mesti diletakkan di dalam peti sejuk sebentar. Selsema yang melampau dapat membersihkan substrat dari orang dewasa dan larva.

Sebab-sebab penampilan

Penting untuk mengetahui bukan sahaja cara memerangi kutu daun, tetapi juga faktor-faktor yang menyumbang kepada penampilannya, kerana ini akan memungkinkan pada masa akan datang untuk mencegah kesalahan baru dan mencegah munculnya perosak.

Antara sebab utama adalah:

  1. Jangkitan tanaman dalaman yang sihat dari spesies yang sudah dijangkiti dan baru diperoleh. Pada saat yang sama, mereka juga dapat dijangkiti dari anak benih kebun, kerana kebanyakan jenis kutu daun omnivora.
  2. Cabang tanaman atau tanaman bunga dibawa masuk ke rumah untuk tujuan hiasan, dan sudah dijangkiti perosak ini.
  3. Kehadiran telur di dalam tanah, jika tidak ada rawatan dan pembasmian kuman yang tepat, mereka berkembang, dan daripadanya muncul seluruh generasi perosak, mulai mengembangkan tempat baru dan membuat koloni.
  4. Aphids masuk ke rumah melalui rambut binatang atau tidak disedari oleh manusia.
  5. Betina bersayap dapat dibawa angin melalui tingkap terbuka, lubang udara atau balkoni.
  6. Semut hitam yang entah bagaimana masuk ke dalam ruangan dengan tanaman dalaman juga dapat membawa kutu daun, kerana kedua spesies ini ada dalam simbiosis.

Tanda-tanda utama aphids

Untuk menghilangkan kutu daun dengan cepat, ia mesti dikesan secepat mungkin dan segera mula melawannya. Untuk melakukan ini, disarankan agar anda memeriksa tanaman rumah anda secara sistematik. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk menemukan kutu daun ketika masih ada sedikit, maka yang perlu anda lakukan untuk menyingkirkannya adalah dengan menghancurkan orang dewasa, dan juga semua larva. Sekiranya boleh, potong dan hancurkan bahagian semak yang terjejas. Tetapi sekiranya terdapat banyak perosak di tanaman, cara yang lebih berkesan akan diperlukan untuk menyingkirkannya. Terdapat beberapa tanda di mana anda dapat mengetahui bahawa terdapat kutu pada bunga:

  1. Tumbuhan menjadi kurang menarik dan menyakitkan..
  2. Di permukaan semak di atas permukaan tanah, anda dapat menjumpai tusukan yang sangat kecil yang ditinggalkan aphids sepanjang hayatnya..
  3. Permukaan batang dan dedaunan dari lebah madu menjadi melekit, warna mereka secara beransur-ansur berubah menjadi hitam, mereka melengkung dan mengering.
  4. Pengecutan dan ubah bentuk tunas yang terbuka diperhatikan, mereka cepat pudar dan terbang di sekitar.
  5. Semut dapat dijumpai di dekat tanaman yang terjejas, yang berusaha mendapatkan makanan kegemaran mereka.

Kutu daun boleh sangat berbahaya bagi bunga rumah apa pun. Perosak ini dianggap sebagai salah satu vektor utama penyakit virus dan kulat. Sebagai contoh, di kawasan-kawasan di mana madu muncul, kulat berjerawat terbentuk. Bahaya aphids yang paling besar adalah untuk tanaman dalaman seperti: anggrek, mawar, fuchsias, gondok, kelapa sawit, bunga raya, krisan, spathiphyllums dan siklamen.

Sebaik sahaja kutu daun dijumpai di tanaman, tanaman harus disusun kembali dari bunga lain sehingga hama tidak dapat menetap di dalamnya. Selepas itu, anda boleh mula memerangi serangga..

Daripada perosak itu berbahaya?

Bahaya yang ditimbulkan oleh parasit miniatur ini (dan tubuh individu dewasa, rata-rata, panjangnya 3 mm) parasit hanya dapat diremehkan sebelum anda dapat mengenalnya dengan lebih baik. Perkembangan awal koloni berlaku secara laten, di permukaan bawah daun pokok dan pokok renek. Kehadiran tetamu yang tidak diundang selalunya menjadi jelas setelah jumlah mereka mencapai nilai tertentu (dan sangat mengagumkan). Mengapa serangga ini berbahaya??

  1. Kerosakan toksik pada organ tumbuhan. Toksin yang dikeluarkan oleh perosak menjadi alasan untuk mengubah penampilan pucuk, mencegah pendebungaan, pembentukan ovari dan berbuah. Dan daun, di bawah pengaruh jiran yang berbahaya, melengkung dan memberi tanaman penampilan yang sangat tidak estetik..
  2. Menghentikan pertumbuhan. Semakin banyak jajahan, semakin berbahaya tinggal di wilayah laman web ini. Tanda-tanda bahawa masalah telah mencapai skala wabak adalah perubahan warna daun, bintik-bintik. Plak tidak estetik (honeydew yang dirembeskan oleh perosak) mengganggu pembentukan klorofil dan proses proses fotosintetik. Dan tanaman itu sendiri menjadi lebih mudah terkena kerosakan oleh pelbagai jenis jamur dan jamur..
  3. Berisiko tinggi dijangkiti penyakit virus. Kutu daun membawa penyakit berbahaya yang dapat memusnahkan bahagian tanaman yang tidak menarik perhatian perosak itu sendiri.
  4. Kemungkinan kematian tumbuhan. Kerentanan yang meningkat terhadap pengaruh luaran dan kelemahan pertahanan semula jadi boleh menyebabkan pembekuan pucuk pada musim sejuk atau kematiannya sepenuhnya di bawah pengaruh serangan serangga.
  5. Pembentukan galls - neoplasma tumor yang menyebabkan kerosakan tisu dan boleh mengakibatkan kematian batang pada masa akan datang.

Tidak menghairankan bahawa dengan "rekod prestasi" eksploitasi, penampilan serangga ini di laman web menyebabkan reaksi yang sangat negatif di kalangan tukang kebun amatur. Tetapi pemprosesan sendiri pokok dari kutu daun sering dilakukan terlambat - dengan pertumbuhan koloni yang ketara, dan tidak membawa hasil yang signifikan.

Kaedah untuk memerangi kutu daun pada tanaman dalaman

Untuk menyelamatkan tanaman rumah di mana kutu dijumpai, adalah perlu untuk memulakan memerangi perosak berbahaya ini secepat mungkin. Untuk menyingkirkannya, anda harus menghabiskan banyak masa dan usaha, tetapi ini tidak begitu sukar untuk dilakukan. Untuk ini, penanam bunga menggunakan pelbagai cara, yang dapat dibahagikan kepada tiga kategori, iaitu: kimia, mekanikal dan rakyat. Ada juga cara yang radikal, untuk ini mereka menghancurkan bunga yang telah dihuni oleh kutu daun, jika tidak ada kesempatan untuk menyelamatkannya..

Selalunya, pada awalnya, kaedah mekanikal digunakan, selepas itu ubat-ubatan rakyat digunakan. Sekiranya kaedah ini ternyata tidak berkesan, maka mereka menggunakan penggunaan bahan kimia khas yang dapat menghilangkan kutu daun dengan cepat, baik pada orang dewasa maupun larva. Untuk meningkatkan keberkesanan penyediaan bahan kimia, mereka tidak hanya merawat belukar itu sendiri, tetapi juga menumpahkan substrat ke dalam periuk. Langkah seperti itu dibenarkan sekiranya kutu putih menetap di semak belukar..

Kaedah mekanikal

Kaedah mekanikal membersihkan semak hanya berkesan jika terdapat sedikit serangga berbahaya di atasnya. Untuk melakukan ini, perlu memotong semua bahagian bunga yang terkena, jika boleh, dan juga mengatur mandi setiap hari untuknya sehingga kutu hilang sepenuhnya..

Yang paling berkesan adalah mandi menggunakan sabun cuci, kerana perosak seperti itu tidak menyukainya. Penting untuk mendapatkannya dengan betul. Pertama, sediakan penyelesaian sabun dengan menggabungkan air dan sabun dalam nisbah 6: 1. Pakai sarung tangan getah untuk melindungi tangan anda. Basahi sehelai kain dengan air sabun dan bersihkan tunas, pucuk dan dedaun yang terkena, dengan berhati-hati untuk membuang semua serangga. Selepas itu, semak dibasuh di bawah air yang mengalir. Prosedur ini, jika perlu, dapat dilakukan secara berkala sehingga hama tetap di atas bunga. Namun, berhati-hatilah untuk tidak membiarkan larutan sabun masuk ke dalam substrat. Semasa memproses, ingatlah bahawa seringkali larva kutu daun berada di tempat yang sukar dijangkau, jadi sangat penting untuk memeriksa setiap daun dan tunas, sambil memotong dan memusnahkan mereka yang memiliki hama.

Kaedah mekanikal yang sama adalah rawatan dengan alkohol perubatan. Ia tidak boleh merosakkan plat lembaran, kerana ia menguap segera setelah digunakan.

Ubat rakyat

Selalunya, ubat-ubatan rakyat tidak berkesan dalam memerangi kutu daun. Walau bagaimanapun, apabila masih ada sedikit di tanaman, mereka mungkin dapat menyingkirkannya. Banyak tukang kebun memilih ubat tradisional kerana ia mesra alam. Terdapat banyak alat yang diuji masa, misalnya:

  1. Tembakau. Air mesti digabungkan dengan tembakau dalam nisbah (2: 1) dan dicampur dengan baik. Infusi akan siap setelah dua hari; yang tinggal hanyalah mengisinya dan mencairkannya dengan air (1: 1). Produk kemudian boleh digunakan untuk merawat bunga rumah. Berhati-hati, infus tidak boleh masuk ke dalam substrat, kerana ini boleh merosakkan sistem akar. Sehubungan itu, semasa pemprosesan, disarankan untuk menutup permukaan campuran tanah.
  2. Bawang putih. 30 gram cengkih bawang putih yang tidak dikupas mesti dicincang ke keadaan lembap menggunakan pengisar atau penggiling daging. Jisim digabungkan dengan satu liter air dan dibawa ke tempat yang gelap untuk infusi selama 24 jam. Infusi mesti digabungkan dengan sebilangan kecil sabun yang dihancurkan pada parutan. Anda perlu memproses semak yang terkena 2 atau 3 kali dengan rehat 5 hari.
  3. Kulit lemon (oren). Ambil 100 gram kulit limau atau oren dan gabungkan dengan air yang tidak terlalu banyak. Letakkan campuran di tempat yang hangat selama tiga hari. Apabila infusi sudah siap, mereka perlu memproses bunga tersebut.
  4. Lada panas merah. Campurkan 100 miligram air dengan 50 gram lada hancur. Campuran harus mendidih dengan api kecil selama 60 minit. Selepas itu, ia dibiarkan selama satu hari untuk disuntik dan ditapis. Untuk menyediakan penyelesaiannya, anda perlu menggabungkan 10 liter air dengan 10 miligram kaldu.
  5. Abu kayu. Untuk menyediakan penyelesaian, anda perlu menggabungkan 50 gram sabun hancur atau cair, 500 ml abu kayu dan 1 baldi air. Setelah larutan dikeringkan, anda boleh menyemburkan semak dengannya..
  6. Mustard putih. Larutkan 10 gram serbuk kering dalam satu liter air. Campuran dikeluarkan selama dua hari untuk infusi. Apabila ditapis, anda boleh memulakan pemprosesan. Sekiranya terdapat banyak perosak, maka infus boleh digunakan tidak dicairkan, dan dalam kes lain mesti digabungkan dengan jumlah air yang tidak terlalu banyak sebelum diproses.
  7. Jarum. Beberapa liter air digabungkan dengan 0,4-0,5 kg pinus atau jarum cemara. Infusi akan siap dalam seminggu. Ia ditapis dan dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 7. Untuk menghilangkan serangga perosak sepenuhnya, anda perlu menyemburkan tanaman beberapa kali dengan rehat tiga atau empat hari..
  8. Celandine. Satu liter air digabungkan dengan 350 gram celandine segar atau 150 gram kering, rumput mesti dihancurkan. Campuran dikeluarkan ke tempat yang gelap selama 24 jam. Rawatan bunga yang terjejas dilakukan tiga kali.
  9. Bahagian atas tomato. Campurkan satu liter air dengan setengah kilogram bahagian atas cincang. Rebus campuran dengan api kecil selama setengah jam. Keluarkan kuahnya ke tempat yang gelap dan tunggu sehingga sejuk sepenuhnya. Semasa pemprosesan, 3-4 mg sabun cair dapat dicurahkan ke dalamnya.

Telah diperhatikan bahawa perosak seperti itu dihalang oleh bau geranium dan marigold. Sehubungan itu, disarankan untuk meletakkan tanaman seperti itu di dalam pasu di dekat bunga yang terkena. Kutu daun juga tidak menyukai aroma dill, pasli dan pudina..

Bahan Kimia

Sebaiknya gunakan sediaan kimia dalam memerangi kutu daun hanya apabila ubat-ubatan rakyat terbukti tidak berkesan. Di antara pelbagai jenis ubat, ada yang lembut dan agresif. Sebagai contoh, minyak mineral "Preparation 30 Plus" tidak membahayakan bunga sama sekali.

Pilihan ubat dipengaruhi oleh tahap serangan dan jumlah perosak. Dalam memerangi kutu daun pada tanaman domestik, anda boleh menggunakan: Iskra, Decis, Akarin, Konfidor, Fitoverm, Neoron, Inta-vir, Aktellik, Karate dan lain-lain. Semasa menggunakan Confidor, Aktellik dan Karate, anda perlu mengambil kira bahawa mereka mempunyai bau yang sangat tidak menyenangkan, dalam hal ini, penyemburan dilakukan di bilik yang berventilasi baik. Pemprosesan mesti dilakukan di tempat yang hangat (dari 21 hingga 25 darjah). Di bilik yang lebih sejuk, ubat tidak akan berkesan..

Semasa menggunakan produk racun serangga, anda mesti berhati-hati:

  • tidak boleh ada haiwan dan kanak-kanak di dalam bilik;
  • baca arahan pada bungkusan sebelum memproses;
  • memakai sarung tangan dan alat pernafasan;
  • merawat semak yang sakit dan sihat.

Sebelum menyembur, dedaunan dan pucuk disapu dengan kain lembap atau dicuci dengan air sabun. Sebagai peraturan, selepas penyemburan pertama, hanya orang dewasa yang mati, dan larva tetap ada. Sehubungan itu, diperlukan beberapa rawatan dari 2 hingga 3 dengan rehat setiap minggu. Sekiranya ubat tertentu tidak memberikan hasil yang diinginkan, ubat itu harus diganti dengan ubat lain, kerana aphids dengan cepat terbiasa dengan racun serangga yang sama.

Di taman dan di ambang tingkap - habitat kegemaran

Seperti kawalan perosak lain, rawatan kutu daun menggunakan penggunaan kaedah dan alat yang relevan dengan spesies tertentu. Contohnya, varietas buah persiknya hidup secara eksklusif di pohon buah (plum, aprikot, cherry plum), tetapi varieti rumah hijau cukup omnivora dan mudah memakan buah persik, daun tembakau, dan puncak kentang.

Pokok buah delima menjangkiti spesies epal perosak kebun ini. Oleh kerakusan mereka, mereka mungkin memberi peluang kepada banyak parasit lain. Tetapi, yang paling penting, individu ini sangat berbahaya untuk pucuk muda..

Roseanna hijau adalah perosak dengan adab bangsawan. Keutamaannya merangkumi bunga mawar dan semak mawar, serta strawberi dan beberapa pokok buah batu. Dan hempedu daun mempengaruhi daun kismis secara eksklusif, mengubah hijau pucuk yang sihat menjadi sekumpulan galls - tumor yang boleh menyebabkan kematian tumbuhan sepenuhnya.

Timun atau tembikai, seperti namanya, lebih suka memilih permukaan daun timun, zucchini, semangka, tembikai, tembakau sebagai habitat. Spesies ini juga diserang oleh pokok sitrus eksotik, kayu putih, biji wijen dan pucuk kacang..

Kekasih tanaman salib dipanggil aphid kubis. Pertama sekali, pucuk lobak dan kubis muda menghidapinya. Tetapi anggur phyloxera memilih secara eksklusif pokok anggur dan daun tanaman ini sebagai sumber nutrien. Penampilannya mengancam kehancuran kebun anggur hanya dalam satu musim. Conifers juga mempunyai parasit-pengagum mereka sendiri - Hermes menetap di atasnya, larva yang puber dan kelihatan agak eksotik.

Subspesies dalaman atau domestik boleh berwarna hitam, hijau, merah atau putih. Dalam kes ini, orang dewasa omnivora, tidak bertelur untuk musim sejuk, tetapi meneruskan aktiviti penting seperti biasa. Pembiakan serangga yang aktif membawa kepada kematian pucuk sekiranya pemprosesan tanaman dari kutu daun tidak tepat pada masanya.

Pencegahan

Lakukan pemeriksaan tanaman dalaman secara sistematik, sambil memeriksa semak yang sakit dan lemah secara berhati-hati. Dan:

  • ventilasi bilik secara berkala, kerana aphids suka kekenyangan;
  • melembapkan semak secara sistematik dengan penyembur dan kadang-kadang memberi mereka mandi hangat;
  • anda harus diberi perhatian dengan penampilan semut di dalam bilik;
  • hantarkan semua bunga baru ke kuarantin;
  • untuk pencegahan, merawat tanaman secara sistematik dengan salah satu ubat tradisional.

Serangga

Musuh aphids semula jadi yang paling teruk adalah kumbang kecil. Kumbang tanah, parasit, serangga pemangsa juga dengan rela memakan kutu daun..

Musuh kutu daun adalah earwigs, lacewings dan hoverflies, yang dapat terpikat ke kebun dengan menanam mustard, dill, biji jintan, daisies, violet.

Top