Kategori

1 Pokok renek
Bagaimana pemindahan primrosa dan kapan ia mesti dilakukan? Kami menganalisis soalan dari A hingga Z
2 Pelanggaran
Cara menyebarkan geranium di rumah
3 Pelanggaran
Huruf Bunga
4 Herba
Tumbuh halia di rumah dalam periuk, penjagaan, foto

Image
Utama // Herba

Menyiram bunga dalaman semasa bercuti Pengalaman peribadi


Pengairan secara automatik untuk tanaman dalaman akan mengekalkan tahap kelembapan dari prosedur penyiraman terakhir. Ini bukan ubat mujarab, terutama kerana penyiraman automatik mempunyai batasannya sendiri. Bagaimanapun, ini adalah kaedah terbaik, baik dari segi kos kewangan dan kemudahan penggunaan, yang akan membolehkan anda membuat sebuah oasis kecil di rumah..

Penyiraman automatik untuk tanaman dalaman

Terdapat beberapa cara untuk mengatur penyiraman automatik. Semua kaedah yang dijelaskan dalam artikel ini sama-sama berkesan, tetapi hanya jika tempoh operasi sistem pengairan berlangsung tidak lebih dari 12-14 hari. Ini adalah tempoh maksimum di mana tanaman dapat dibiarkan tanpa pengawasan..

Penyiraman automatik untuk tanaman dalaman

Perhatian! Walaupun terdapat had masa untuk menggunakan sistem autowatering, beberapa pakar mengatakan bahawa bunga dalaman dapat bertahan dengan mudah hingga 1 bulan tanpa penyiraman biasa. Oleh itu, walaupun bercuti panjang, anda tidak boleh risau dengan keadaan tanaman dalaman..

Kerja persiapan dengan ketara meningkatkan tahap kestabilan warna untuk rejim yang akan datang.

Berikut adalah beberapa petua praktikal:

  • Pakaian berpakaian terakhir harus dilakukan selewat-lewatnya 2 minggu sebelum beralih ke mod penyiraman automatik. Selepas persenyawaan, tanaman perlu menyerap sejumlah besar cecair untuk asimilasi mineral yang normal.
  • Tiga hari sebelum meninggalkan tanaman, anda mesti memotong tunas, bunga, lebih baik bahagian dedaunan. Dengan jisim hijau yang besar, kelembapan menguap terlalu cepat. Ia juga bernilai memeriksa bunga untuk penyakit dan perosak..
  • Untuk mengurangkan suhu dan kecerahan cahaya, tanaman mesti dipindahkan lebih jauh ke dalam bilik. Bekas dengan bunga harus diletakkan berdekatan antara satu sama lain.
  • Sebelum pergi, disarankan untuk menyiram sedikit lebih intensif daripada biasa. Ini akan membolehkan tanah meresap dengan baik dengan cecair. Juga disarankan untuk menutup bekas dengan bunga dengan lumut lembab..

Bola termos dan enema

Kelalang untuk pengairan secara automatik adalah tangki bulat yang diisi dengan air, ia mempunyai tiub yang meruncing ke bawah, di mana cairan itu dibekalkan ke tanah.

Sebagai rujukan: labu pengairan automatik mempunyai persamaan luaran dengan enema, oleh itu kadangkala disebut bola enema.

Pada saat tanah mengering, oksigen mula mengalir ke kaki enema, yang membantu mengeluarkan jumlah cecair yang diperlukan. Secara umum, enema adalah pilihan penyiraman yang baik, tetapi mereka juga mempunyai beberapa kekurangan..

Salah satunya adalah aliran air yang tidak rata dari termos, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti pengairan. Tiub secara berkala tersumbat, sehingga kelembapan bertambah buruk ke rimpang. Kadang-kadang air mengalir ke tanah terlalu cepat, dan kadang-kadang berhenti sama sekali. Oleh itu, enema boleh digunakan semasa berlepas, tetapi ini mesti dilakukan dengan sangat berhati-hati..

Bola termos dan enema

Pot bunga dengan penyiraman automatik

Periuk penyiram automatik sangat mudah dan senang digunakan. Penggunaannya menyediakan pengairan bawah permukaan, kapilari. Di satu bahagian bekas terdapat cecair, dan yang kedua ditujukan secara langsung untuk tanaman. Iaitu, ia adalah bekas berganda atau periuk yang dilengkapi dengan pembahagi.

Lebih-lebih lagi, peranti mereka mungkin berbeza bergantung pada pengeluarnya. Contohnya, ada yang mempunyai takungan cecair berbentuk kerucut yang dipasang di dalam periuk dan disambungkan ke tiub di permukaan. Reka bentuk yang lain mengandaikan kehadiran dua kapal, dipasang satu dalam satu dan sisi untuk bekalan bendalir. Masih ada yang lain mempunyai struktur yang boleh dilipat - bekas dilengkapi dengan pembahagi khas, tiub penunjuk dan takungan dengan cecair.

Pada nota! Satu-satunya nuansa yang perlu diberi perhatian adalah mod operasi sistem. Ia mula berfungsi hanya apabila tanah cukup diisi dengan akar yang bersentuhan dengan lapisan saliran dan "tarik" cairan dari takungan..

Sekiranya tanaman mempunyai rimpang kecil, maka semasa menanamnya di dalam periuk dan mengisi sebahagian besar bekas dengan tanah "kosong", anda harus menunggu saat ketika tumbuh dan mula "menarik" kelembapan dengan sendirinya.

Semasa menanam tanaman muda di dalam bekas besar, anda juga perlu menunggu sekitar 70-90 hari (kadang-kadang bahkan lebih dari 3 bulan) sehingga akarnya cukup besar. Sepanjang tempoh ini, periuk pintar dapat digunakan seperti biasa, penyiraman dapat dilakukan dengan cara biasa. Atas sebab ini, bekas pintar hanya sesuai untuk bunga dewasa dan yang periuk lamanya sama dengan yang baru..

Pot bunga dengan penyiraman automatik

Tikar kapilari

Anda juga boleh membuat sistem pengairan autonomi dengan tikar kapilari. Mereka diperbuat daripada bahan yang menyerap cecair dengan baik..

Inilah yang anda perlukan untuk mengatur sistem ini:

  1. Sediakan dua palet.
  2. Air dituangkan ke dalam bekas besar.
  3. Kemudian palet (lebih kecil) dengan bahagian bawah berlubang dimuat.
  4. Permaidani diletakkan di palet kedua, dan tanaman terletak di atasnya.

Di samping itu, anda boleh meletakkan meja dengan permaidani dan meletakkan periuk di atas. Tepi tikar mesti dicelupkan ke dalam bekas air. Setelah cecair mula menyerap, ia akan mula bergerak terus ke akar bunga..

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Anda juga boleh menggunakan hidrogel atau tanah liat berbutir untuk mengautomasikan pengairan. Mereka baik kerana mereka dapat menyerap kelembapan dengan sempurna dan memberikannya kepada tanaman, dan proses penyediaan cecair berlaku secara beransur-ansur, yang memberi kesan positif terhadap keadaan flora rumah.

Untuk menyediakan sistem penyiraman automatik untuk tanaman rumah, anda memerlukan:

  1. Angkat bekas yang lapang.
  2. Tuangkan hidrogel atau tanah liat ke dalam periuk (lapisan).
  3. Letakkan bunga di atas (rimpang tidak perlu dibersihkan dari gumpalan bersahaja).
  4. Kekosongan antara dinding bekas dan tanah mesti ditutup dengan sisa produk dan ditutup dengan bungkus plastik.

Kaedah pengairan ini boleh digunakan untuk jangka masa yang agak lama. Ini juga akan menghilangkan keperluan untuk pemindahan tanaman yang kerap..

Perhatian! Sekiranya terdapat tanda-tanda pengeringan hidrogel atau tanah liat, sedikit air harus dicurahkan ke dalam bekas dengan bunga.

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Kon seramik

Sistem yang sangat popular ialah penggunaan kerucut seramik. Ia juga kadang-kadang dipanggil sistem lobak merah..

Peranti ini tersangkut ke dalam tanah, dan tiub yang meninggalkannya diletakkan di dalam bekas dengan cecair. Dengan sendirinya, proses mengepam air tidak memerlukan kawalan luaran. Pada saat bumi mula kering, tekanan yang bertindak pada kapal memprovokasi bekalan cecair.

Penting! Walaupun kebanyakan pengeluar menuntut kebolehpercayaan dan kualiti peranti mereka yang tinggi, pengalaman menunjukkan sesuatu yang lain. Faktanya ialah wortel sering tersumbat, jadi tekanan yang diperlukan tidak selalu terbentuk di dalam bekas..

Mencari tempat yang tepat untuk kapal dengan air dapat menyebabkan beberapa masalah, kerana ketika tangki dipasang di platform yang terlalu tinggi, bunga itu dapat dibanjiri, dan jika anda meletakkannya terlalu rendah, maka cairan itu tidak akan mengalir sama sekali ke tanaman.

Sekiranya sangat sukar untuk mencari tempat berhampiran kilang untuk memasang takungan dengan cecair, maka anda boleh menggunakan muncung botol seramik. Untuk melakukan ini, anda perlu memasang muncung pada terung plastik biasa berisi air, dan memasukkannya ke dalam bekas berisi bunga.

Sistem jahat

Kaedah lain yang mudah untuk mengairi air adalah dengan mengepam air menggunakan tali dari mana sumbu dibuat. Satu hujung tali diletakkan di dalam bekas dengan cecair, dan yang lain dibawa ke kilang. Renda menyerap kelembapan dan mengarahkannya terus ke bunga.

Pada nota! Untuk kemudahan, sumbu kadangkala terpaku di permukaan tanah atau dipasang di lubang longkang periuk.

Agar kaedah pengairan berkesan, anda perlu menggunakan tali sintetik yang menyerap air dengan baik. Tali semula jadi tidak akan berfungsi kerana cepat merosot.

Kelebihan sistem ini ialah ia dapat disesuaikan. Penyiraman akan lebih intensif kerana tangki air dinaikkan di atas permukaan pasu tanaman. Sekiranya anda menurunkannya lebih rendah, maka bekalan cecair sebaliknya akan berkurang..

Sistem pengairan auto DIY

Sekiranya tidak ada kemungkinan menggunakan kaedah pengairan yang dijelaskan di bahagian sebelumnya, anda boleh menggunakan cara yang sedikit berbeza dan enggan menggunakan penyelesaian dan aksesori siap pakai yang disertakan bersama mereka. Malah orang yang tidak berpengalaman dalam pelajaran ini akan dapat melakukan ini tanpa masalah. Lebih-lebih lagi, sebagai tambahan kepada kaedah standard, ada beberapa yang muncul sebagai hasil percubaan penanam bunga amatur dan hanya orang yang merawat flora rumah..

Mari kita lihat beberapa contoh sistem pengairan diri untuk tanaman dalaman dengan tangan kita sendiri.

Pengairan graviti

Kaedah ini melibatkan memasukkan cecair ke dalam periuk melalui konduktor.

Untuk mempraktikkan kaedah ini, anda memerlukan tali kapas atau plastik. Salah satu hujung renda perlu dicelupkan ke dalam sebotol air. Bekas berisi cecair hendaklah digantung atau diletakkan di sebelah bunga. Bahagian hujung bebas mesti direndam dalam campuran tanah.

Penyelesaian ini sangat bagus untuk merawat tanaman dalaman semasa tempoh percutian..

Sistem pengairan graviti

Menyiram dari botol plastik

Menyiram dengan botol plastik adalah salah satu kaedah termurah dan termudah untuk merawat tanaman anda. Ia menyediakan penyiraman yang seragam dan membolehkan anda membina sistem pengairan dalam waktu yang cukup singkat. Walau bagaimanapun, perlu juga diperhatikan bahawa penyelesaian ini dapat digunakan hingga 4 hari..

Penyiraman dilakukan seperti berikut:

  1. Beberapa lubang dibuat pada penutupnya. Semakin banyak terdapat, semakin intensif penyiraman..
  2. Terung dipenuhi dengan air.
  3. Kemudian mesti dibalikkan dan masuk ke dalam tanah..
  4. Menyiram tanaman dalaman dari penitis

Pada nota! Untuk membina sistem ini, anda memerlukan beberapa penitis (perubatan) dan satu botol 5 liter. Jumlah bunga harus sepadan dengan jumlah penitis.

Penyiram titisan

Sebagai permulaan, anda harus mengeluarkan petua dari penitis, dan juga memastikannya tetap utuh. Sekiranya ada masalah yang timbul semasa meniup ke satu sisi, maka peranti mesti diganti.

  • Untuk mengelakkan penitis melayang ke permukaan, mereka harus diikat dengan hati-hati dan ditimbang dengan sesuatu..
  • Dalam bekas yang diletakkan di rak yang tinggi, turunkan bundle yang dibundel.
  • Buka pengatur pada tiub, dan setelah diisi dengan cecair, tutup.
  • Masukkan hujung penitis yang lain ke dalam tanah.
  • Buka pengatur untuk pengairan.

Pengairan titisan

Gangguan boleh berlaku semasa pengangkutan cecair, jadi periuk harus diperiksa secara berkala untuk overflow atau underfilling. Untuk melakukan ini, menggunakan pengatur pada setiap tetesan, kadar aliran bendalir diuji.

Hanya apabila aliran air yang diperlukan dibuat, tepi alat dapat diturunkan ke dalam bekas dengan tanaman. Kaedah titisan ini akan membolehkan kilang menyerap cecair dengan lebih cekap..

Terdapat beberapa sistem dan kaedah penyiraman automatik untuk tanaman dalaman. Hanya tinggal menentukan pilihan yang paling optimum yang dapat memenuhi keperluan flora rumah..

Cara membuat penyiraman sendiri untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri?

Sekiranya seseorang memutuskan untuk meninggalkan rumah untuk waktu yang singkat, timbul persoalan untuk menjaga tanaman rumah. Anda boleh bertanya kepada kenalan anda mengenai perkara ini, tetapi tidak ada yang akan memberikan jaminan bahawa perawatan itu akan dilakukan dengan suci hati. Terdapat beberapa cara untuk memelihara bunga tanpa memerlukan bantuan luar atau mekanisme pembelian yang rumit. Namun, mereka hanya dapat dilihat sebagai langkah sementara. Sekiranya tidak ada penyiraman tepat pada masanya, maka anda harus mencari jalan keluar yang lain..

Penyediaan tanaman

Sekiranya perjalanan itu tidak mengejutkan, lebih baik menyiapkan tanaman terlebih dahulu untuk perubahan yang akan datang..

  • Letakkan di tempat teduh sehingga penyejatan kurang kuat. Ia juga bergantung pada waktu tahun, kehadiran alat pemanas yang berfungsi di dalam bilik dan pengudaraan..
  • Keluarkan daun dan perbungaan yang terkena. Profesional menasihatkan untuk menipiskan daun yang sihat secara separa, dan sangat mustahak untuk membuang bukan sahaja bunga yang mekar, tetapi juga tunas. Langkah ini mungkin kelihatan kejam, tetapi ia akan membolehkan kilang menggunakan air dengan lebih ekonomi..
  • Lap daun, taburkan dari botol penyembur.
  • Letakkan semua pot bunga di satu tempat dan tutup dengan kerajang di atasnya, buat beberapa lubang di dalamnya untuk aliran udara. Alternatif untuk filem boleh menjadi bahan penutup - lebih berpori, mendorong pertukaran udara dan mencegah pembentukan acuan.
  • Sekiranya anda meletakkan bunga secara berkumpulan, pisahkan tanaman yang berpenyakit. Di sekitarnya, bahkan cendawan sepele akan menjangkiti jiran yang sihat dengan cepat.
  • Semua bunga mesti disiram dengan baik sebelum pergi. Dalam kes yang jarang berlaku, tanaman dikeluarkan bersama dengan bumi (benjolan) dan diturunkan ke dalam air, tetapi tidak lama - sehingga bumi tidak runtuh.

Varieti

Agar tanaman tidak mati, ia memerlukan air. Dalam kes kami, kami memerlukan sumber dari mana ia akan merata, tetapi dalam jumlah yang tepat, masukkan pot bunga. Oleh kerana masalah ini bukanlah perkara baru, terdapat pelbagai jenis alat yang tersedia secara komersial. Tetapi dalam kebingungan, anda boleh melupakannya, dan tidak sukar untuk melakukan perkara seperti ini sendiri.

Dari botol

Pilihan pertama memerlukan sebotol. Sebaik-baiknya - plastik, tetapi anda boleh mengambilnya. Perkara utama ialah ia mempunyai penutup. Botol wain yang dibingkai oleh kehijauan kelihatan lebih menyenangkan secara estetik. Mereka juga boleh dicat, dihiasi menggunakan teknik decoupage atau dihiasi dengan pita, rhinestones, manik. Pilihan ini akan sangat berguna walaupun dengan penjagaan biasa, sebagai contoh, ia akan membantu dengan mudah menahan panas pada musim panas..

Arahan pembuatan.

  • Lebih mudah menuangkan air jika botol tidak mempunyai bahagian bawah. Tetapi anda boleh mencurahkannya ke leher.
  • Kami membuat satu atau dua lubang sempit di gabus sehingga air menitis. Kami tutup dan pasang di tempat yang betul.
  • Anda boleh meletakkannya atau meletakkannya dengan leher ke tanah. Kemudian anda dapat menilai intensiti pengairan dengan jumlah air yang berkurang. Botol boleh digantung di atas bunga, tetapi tidak tinggi.

Penyiraman diatur oleh lebar dan jumlah lubang pada palam. Jika bersentuhan dengan tanah, letakkan sehelai kain jaring di bawah gabus dan putar sehingga hujungnya kelihatan sedikit. Ia akan mengelakkan kotoran masuk ke dalam botol..

Dengan tali

Untuk pembinaan ini, anda memerlukan renda, benang atau tali lain. Sekiranya tidak ada, jalur kain yang dipintal menjadi bundle dapat digunakan. Dalam kes ini, tali harus menyerap air dengan baik. Dipercayai bahawa kain sintetik lebih baik daripada kain semula jadi, kerana kain yang terakhir dapat mulai reput. Tetapi dalam seminggu dan dengan sifat semula jadi tidak akan berlaku.

Prinsip struktur.

  • Satu sisi tali diturunkan ke dalam semangkuk air, yang lain diletakkan di dalam periuk.
  • Anda boleh meletakkan tali dari kedua di atas - sehingga hujung bebas terletak di tanah, dan dari bawah, mendorongnya ke lubang untuk mengalirkan air. Pada pilihan terakhir, lebih banyak air akan disimpan di dalam tanah, kerana ia akan menguap lebih sedikit. Tetapi ada risiko tali itu akan dicubit oleh palet dan tidak akan ada aliran masuk.

Sekiranya bekas berisi air luas (misalnya, lembangan), air akan menguap secara aktif dan mengekalkan kelembapan yang diperlukan di dalam bilik untuk keadaan tanaman yang selesa.

Dari satu lembangan, anda boleh membawa tali ke tanaman yang berbeza. Atau, jika bunga memerlukan banyak kelembapan, letakkan beberapa sumber air dengan tali di sisi yang berbeza. Untuk mengelakkan tali atau tali pinggang tergelincir dari tempat yang ditentukan, mereka mesti dipasang.

Dengan hidrogel

Pengambilan kelembapan secara automatik dapat dipastikan dengan bantuan pelbagai bahan yang dapat menyerap air. Selepas ia menguap, mereka biasanya kering. Yang paling popular adalah manik hidrogel. Malah bunga potong boleh kekal segar di dalamnya untuk jangka masa panjang. Dan beberapa tanaman ditanam di dalamnya seperti di tanah. Hidrogel cukup mampu menggantikan penyiraman buat sementara waktu. Ini memerlukan:

  • bola hidrogel;
  • periuk yang lebih besar;
  • air;
  • tanaman.

Proses kerja.

  1. Rendam bola ke dalam air untuk membengkak.
  2. Keluarkan tanaman dan tanah dari periuk. Untuk melakukan ini dengan berhati-hati, tanpa merosakkan akar, tanah di dalam periuk mesti dibasahi.
  3. Isi bahagian bawah periuk yang lebih besar dengan bola. Kemudian kami meletakkan tanaman yang dikeluarkan dengan tanah di tengahnya. Bola harus mengisi semua ruang yang tersisa di sekeliling lilitan pot. Mereka juga diletakkan di atas dengan lapisan nipis..

Mengeringkan, bebola akan memberi air ke tanah. Untuk melambatkan proses ini, anda juga boleh menggunakan kaedah autowatering yang lain. Terdapat permaidani dengan sifat yang serupa - pasu bunga diletakkan di atasnya. Potong menjadi jalur nipis, mereka menyerap air dengan baik, sehingga dapat digunakan sebagai ganti tali atau kain.

Di palet

Cara termudah untuk menyiram secara automatik adalah meletakkan semua periuk di dalam dulang atau tab air. Tetapi, walaupun terdapat kesederhanaan, terdapat kelemahan di sini:

  • kelembapan hanya akan memasuki lapisan tanah yang lebih rendah, yang tidak sesuai untuk tanaman dengan sistem akar yang lemah;
  • jika anda tidak menukar air selama beberapa hari, ia akan berubah menjadi tempat pembiakan yang sesuai untuk cendawan atau cendawan;
  • di bahagian bawah tanah, air dapat bertakung dan tidak akan ada aliran keluar.

Jauh lebih selamat meletakkan semua barang di dasar tanah liat yang diperluas, dipenuhi dengan air.

Mengenai prinsip yang sama, periuk dengan penyiraman automatik berfungsi. Cache-pot adalah bekas hiasan di mana periuk itu sendiri diletakkan. Sebagai tambahan kepada kenyataan bahawa ia berfungsi sebagai semacam hiasan, di dalamnya air mengalir dari lubang saliran. Inti penyiraman automatik adalah sederhana - air dituangkan ke dalam periuk, yang memberi makan tanaman melalui lubang yang sama. Dalam model yang dibeli, apungan khas dimasukkan ke dalam penanam, yang menunjukkan jumlah air. Di rumah, paras air perlu diperiksa secara bebas pada selang waktu yang tetap..

Dan jumlah air yang perlu dicurahkan dapat dikira secara empirik dan membuat tanda yang sesuai di bahagian dalam. Tangki periuk tentu saja perlu dicuci sekurang-kurangnya sekali seminggu..

Dengan penitis

Penetes juga dapat mengambil bahagian dalam penyediaan air. Tidak perlu jarum, hanya bekas air, tiub dan pengatur aliran. Kelebihan sistem:

  • bahan lutsinar kelihatan tidak mengganggu;
  • tiub boleh bergabung dengan panjang yang diperlukan;
  • anda boleh menyesuaikan jumlah cecair masuk dengan mudah.

Untuk aliran berterusan, penting untuk meletakkan hujung selang dan bekas air dengan betul. Bekas harus berada di atas paras periuk, dengan selang pada sudut sedikit. Panjangnya senang dipotong. Untuk mengelakkan selang bergerak, ia terikat dengan longgar pada pasak plastik atau kayu.

Dari tiub penitis dan selang yang berdiameter sesuai, tetapi dipinjam dari kawasan selang lain, anda boleh membuat keseluruhan sistem untuk menyiram beberapa tanaman dalaman sekaligus.

Tetapi di sini adalah penting untuk memantau kedudukan keseluruhan struktur supaya air mengalir secara merata dan tiub tidak membengkok. Di samping itu, penting untuk menjaga sesak sendi..

Cara memeriksa bahawa pilihan yang dipilih berfungsi?

Ada baiknya jika anda berpeluang untuk memeriksa kecekapan peranti yang anda buat dan melihat reaksi kilang.

  • Penyiraman automatik, walaupun dilakukan dengan tangan, mesti sesuai dengan jenis tanaman. Bekalan kelembapan anda mungkin tidak mencukupi, tetapi untuk kaktus ia akan mencukupi.
  • Sekiranya bekalan air dari bawah, pastikan tanah dibasahi hingga ke akar. Tumbuhan yang mempunyai akar pendek mungkin tidak pernah mendapatnya. Kandungan kelembapan tanah dapat diperiksa dengan tusuk gigi kayu atau tusuk sate yang sama.
  • Jejak seberapa cepat air habis. Bekas dengan jumlah besar mungkin diperlukan. Atau bukan satu sistem, tetapi dua.
  • Ada baiknya jika selepas beberapa hari seseorang masih dapat memeriksa keadaan tanaman. Sistem bekalan air boleh dicubit atau tidak berfungsi. Datang dan melihat bunga tidak menyusahkan seperti menyiramnya sepenuhnya. Dalam kes yang melampau, semasa ketiadaan, mereka dapat dipantau melalui kamera yang disambungkan ke Internet.

Cara mengatur pengairan automatik tanaman dalaman menggunakan penitis, lihat video di bawah.

Pengairan automatik DIY untuk tanaman dalaman

Pengairan secara automatik untuk tanaman dalaman sangat dihargai di kalangan penanam bunga yang kebiasaannya tidak hadir lama dari rumah adalah kejadian biasa. Perjalanan perniagaan biasa, percutian yang panjang atau terlalu sibuk - ada banyak alasan untuk tidak menyiram bunga, tetapi sekarang ini tidak akan menjadi masalah yang teruk. Dalam setiap kes, sistem pengairan automatik untuk tanaman dalaman akan membantu..

Anda boleh mengaturkan autowatering dengan tangan anda sendiri atau membelinya siap. Pilihan pilihan ini atau pilihan bergantung pada beberapa faktor: berapa banyak wang yang ingin dibelanjakan oleh pemilik tanaman dalaman untuk mengatur pengairan automatik, adakah dia mempunyai masa untuk membuat sistem dengan tangannya sendiri, berapa banyak tanaman dalaman yang ada di dalam bilik. Mengenal pelbagai pilihan sistem autowatering akan membantu anda memutuskan sama ada menggunakan teknologi buatan sendiri atau beralih ke produk yang dibuat di kilang.

Penyelesaian mudah untuk masalah tersebut

Sekiranya ketidakhadiran lama bukan sistem dan masalah penyiraman dengan ketiadaan pemiliknya tidak sering timbul, anda boleh menggunakan kaedah yang paling murah untuk mengekalkan kelembapan tanaman dalaman. Untuk ini, anda memerlukan:

  • Lembapkan tanah pot dengan banyak.
  • Keluarkan tanaman dari kawasan yang cerah dan pindahkan ke kawasan yang berlorek. Langkah ini akan mengurangkan penyejatan kelembapan. Perlu diingatkan bahawa kaedah yang dicadangkan tidak sesuai untuk semua haiwan peliharaan di dalam rumah. Sekiranya spesies tertentu melambatkan perkembangannya, keadaan tumbuhan yang menyukai cahaya dapat merosot dengan ketara..
  • Pembuangan awal tunas, bunga mekar dan dedaunan kering akan membantu mengurangkan penggunaan kelembapan.
  • Pasu dikumpulkan dalam bekas besar - lembangan, palung atau tab mandi. Bahagian bawah bekas adalah 5 cm ditutup dengan lapisan tanah liat yang diperluas, setelah itu dituangkan dengan air. Sekiranya boleh, kepingan sphagnum basah diedarkan di antara pasu dengan tanaman dalaman. Keseluruhan set ditutup dengan kerajang.

Setibanya di rumah, anda harus mengembalikan bunga secara beransur-ansur ke keadaan biasa dan membiasakannya dengan ruang terbuka. Pilihan pengairan automatik yang dicadangkan mempunyai banyak kekurangan, jadi lebih baik menggunakan sistem yang lebih baik untuk penyiraman tanaman dalaman secara automatik, yang mudah dibina dengan tangan anda sendiri atau memasang struktur siap pakai.

Pengairan titisan

Pengairan titisan adalah idea yang bagus untuk haiwan peliharaan dalaman, yang berpindah dari rumah hijau dan kawasan terbuka di kebun. Kaedah ini dicirikan oleh kesederhanaan, kos rendah dan kebolehpercayaan. Prinsip operasi adalah seperti berikut:

  • Asas sistem autowatering adalah botol plastik.
  • Beberapa lubang kecil dicucuk di penutupnya..
  • Botol diisi dengan air, leher ditutup dengan mesh atau dilipat di beberapa lapisan kain kasa, penutupnya dipintal.
  • Bekas diturunkan ke dalam periuk dengan tanaman rumah dengan leher ke bawah dan terpaku pada kedudukan ini.

Isi padu berisi air untuk pengairan automatik dipilih dengan mengambil kira ukuran bekas. Sekiranya bekas dengan tanaman dalaman besar, 2-3 botol mungkin diperlukan. Aliran air yang lebih baik akan memastikan bahagian bawah terpotong, apabila bekas plastik berubah menjadi semacam corong.

Sistem jahat

Tidak lebih sukar untuk mengatur penyiraman sendiri untuk tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri menggunakan sumbu. Dalam kes ini, kelembapan mengalir melalui tali, salah satu ujungnya direndam dalam bekas dengan air, dan ujungnya berada di dalam tanah dengan tanaman rumah. Sekiranya tali memasuki periuk dari atas, disarankan untuk mengamankannya dengan pin atau pasak. Cara lain reka bentuk pengairan automatik adalah mungkin, apabila tali pusat dimasukkan ke dalam bekas dengan bunga dari bawah melalui lubang saliran. Prosedur ini dilakukan terlebih dahulu, pada tahap menanam bunga. Semua keperluan kedai bunga adalah mengisi tangki dengan air secara berkala.

Sekiranya, selain autowatering, kaedah biasa mengairi bunga digunakan, bekas mesti dilengkapi dengan lapisan saliran. Apabila menggunakan pengairan sumbu automatik secara eksklusif yang disusun dari bawah, anda boleh melakukannya tanpa saliran. Reka bentuk pengairan sumbu dilakukan menggunakan tali sintetik; tali yang diperbuat daripada benang semula jadi harus dibuang. Sebabnya adalah kerosakan cepat sumbu, yang, dengan interaksi biasa dengan air, akan segera membusuk dan pecah.

Pengairan sumbu automatik tanaman dalaman memerlukan penyesuaian. Undang-undang fizik yang sederhana berlaku di sini: semakin tinggi wadah dengan air relatif terhadap bunga di dalam pasu, semakin cepat kelembapan akan meresap ke dalam tanah. Oleh itu, sebelum perjalanan jauh, lebih baik mengatur terlebih dahulu jumlah kelembapan yang akan diterima oleh tanaman dalaman..

Penurunan perubatan adalah penolong yang hebat

Pilihan lain yang mudah untuk mengatur makan secara automatik adalah dengan menggunakan ubat penopang perubatan. Prinsipnya sama dengan pengairan sumbu automatik. Langkah asas:

  • Sediakan sistem (dropper) mengikut jumlah bekas dengan tanaman dalaman.
  • Tiup tiub yang sederhana akan membantu memastikan tidak ada keretakan..
  • Di satu pihak, semua penitis dipasang ke dalam satu bundel, tetapi tidak dicubit, agen pemberat dipasang, dan seluruh struktur diturunkan ke tangki air.
  • Hujung yang lain menuju ke bekas dengan loji tanaman.
  • Bekas berisi air semestinya terletak di atas bunga, isinya bergantung pada jumlah tabung keluar dan keperluan tanaman untuk pengairan.
  • Apabila keseluruhan sistem autowatering dipasang, tetes terbuka. Biasanya mod perlahan diatur supaya tidak terdapat terlalu banyak substrat dengan kelembapan.

Bagi pengrajin yang memahami asas elektronik, akan menarik untuk membina sistem autowatering menggunakan alat kawalan arduino. Dalam kes ini, bekas yang dimaksudkan untuk loji tanaman akan dilengkapi serentak dengan beberapa alat kawalan, yang meliputi:

  • kawalan kelembapan tanah;
  • dispenser;
  • penunjuk tahap cecair.

Sudah tentu, tidak semua orang biasa dengan asas-asas diagram dan pengaturcaraan. Oleh itu, jika anda ingin mempermudah proses merawat tanaman dalaman, lebih baik beralih ke analog siap pakai "periuk pintar", yang akan dibincangkan secara berasingan.

Tanah liat berbutir atau hidrogel

Terdapat banyak cara untuk menyediakan loji penyiraman secara automatik semasa ketiadaan lama. Di kedai runcit di mana bunga dalaman dipersembahkan, anda boleh membeli tanah liat atau hidrogel berbutir khas. Alat-alat ini akan mengatasi tugas menjaga kelembapan tanah pada tingkat yang diinginkan kerana penyerapan air yang cepat dan pembebasannya secara beransur-ansur ke tanaman dalaman..

  • Bekas berkapasiti dipilih, di mana agen terpilih ditutup dengan lapisan.
  • Tumbuhan diletakkan di atas, sistem akarnya tetap dalam keadaan koma.
  • Ruang antara tanah dan dinding bekas dipenuhi dengan sisa-sisa tanah liat atau hidrogel khas, setelah itu permukaan ditutup dengan bungkus plastik.

Kaedah penyiraman bunga dalaman secara automatik ini berkesan untuk masa yang lama. Ditambah lagi keputusannya - tanaman rumah tidak menjalani prosedur transplantasi, yang kadang-kadang memberi kesan negatif terhadap pertumbuhan selanjutnya dan menjadi penyebab penyakit. Sekiranya penyerap mula mengering, tambahkan air ke hidrogel atau periuk tanah liat mengikut keperluan.

Contoh pengairan automatik menggunakan hidrogel ditunjukkan dalam foto:

Tikar kapilari

Cara lain untuk mengatur sistem penyiraman automatik untuk tanaman dalaman adalah dengan menggunakan tikar kapilari. Alat praktikal ini adalah permaidani khas, dalam pembuatan bahan yang digunakan dengan kadar hygroscopicity tinggi. Prinsip operasi sangat mudah:

  • Tumbuhan dalaman di dalam bekas, di mana terdapat lubang saliran di bahagian bawah, dipasang pada tikar kapilari.
  • Satu tepi tikar tenggelam dalam air.

Secara semula jadi, ketika air diserap, ia ditambahkan ke bekas luaran. Pengilang mendakwa kemampuan tikar kapilari selama dua minggu untuk menyediakan tanaman dalaman penyiraman automatik.

Cone dan balang

Salah satu kaedah termudah untuk melakukan penyiraman tanaman dalaman dengan tangan anda sendiri adalah dengan membeli pir khas dengan batang. Terdapat banyak jenis asli dari sesuatu yang mudah - burung, bola, katak, siput, dicat dengan warna terang, secara organik akan sesuai dengan kawasan dalaman dengan tanaman dalaman. Produk diperbuat daripada plastik, sistem pengairan automatik berfungsi sangat sederhana: sebelum berangkat lama, bekas diisi dengan air dan dimasukkan ke dalam periuk dengan bunga dalaman.

Ketika tanah mengering, udara memasuki batang dan mengeluarkan cecair, yang melembapkan substrat dan sistem akar tanaman. Pendapat mengenai kepraktisan penyiraman automatik seperti itu dibahagikan kepada penanam bunga. Ada yang berpendapat mengenai pengambilan kelembapan yang diukur, yang lain mengadu tentang masalah penumpahan air tanah dengan tanaman dalaman. Setiap orang memutuskan kesesuaian penggunaan secara bebas, tetapi sebagai langkah sementara, ini adalah pilihan yang sangat sesuai. Sekiranya anda memerlukan autowatering secara sistematik, lebih baik menolak alat seperti itu..

Kadang-kadang, autowatering diatur mengikut prinsip minum mangkuk untuk unggas. Dalam kes ini, bekas dengan loji diletakkan di dalam dulang yang dalam, di mana balang air diletakkan terbalik, di penutupnya terdapat lubang. Seperti yang diperlukan, air mengalir melalui lubang saliran di bahagian bawah periuk ke akar tanaman rumah. Tetapi sistem yang dicadangkan memerlukan penyesuaian agar kelembapan disalurkan dalam jumlah yang tepat, tidak langsung mengalir keluar dari kaleng, atau sebaliknya, tidak meninggalkan tanaman rumah tanpa air.

Sistem sedia

Apabila anda tidak mempunyai keinginan untuk mengatur reka bentuk autowatering anda sendiri, anda boleh menggunakan teknologi siap pakai. Terdapat beberapa pilihan untuk autowatering yang ditawarkan oleh rangkaian runcit. Paling popular:

  • sistem microdroplet;
  • periuk dengan penyiraman automatik;
  • kon seramik.

Produk berbeza dari segi kos, jadi setiap orang dapat memilih penyelesaian yang tepat untuk dompet mereka sendiri, dengan fokus pada jumlah tanaman dalaman dan jangka masa penggunaan.

Sistem pengairan automatik titisan mikro

Pemilik koleksi tanaman dalaman yang menarik harus melihat lebih dekat sistem pengairan mikro automatik, yang merupakan salinan miniatur struktur yang dirancang untuk mengairi tumbuh-tumbuhan di rumah hijau atau di kebun. Operasi dilakukan dengan menghubungkan ke bekalan air pusat. Pemasa elektronik bawaan menyediakan penyiraman automatik dengan membekalkan dan mematikan air pada waktu yang diprogramkan. Sekiranya dikehendaki, sensor kelembapan tanah juga dibeli. Dengan sistem penyiraman automatik seperti itu, anda tidak perlu risau tentang tanaman dalaman sekiranya perjalanan perniagaan atau percutian yang panjang..

Sekiranya koleksi tidak lebih dari 30 pasu dengan tanaman dalaman bersaiz sederhana, perhatikan sistem pengairan titisan mikro automatik, yang dilengkapi dengan takungan. Tiub dengan penitis di akhir keluar dari bekas air ke setiap salinan koleksi bunga. Penetes datang dalam reka bentuk plastik sederhana atau hujung seramik yang dipasang di tanah dengan tanaman rumah.

Menyelaraskan intensiti pengairan automatik dengan penitis konvensional dilakukan secara manual menggunakan roda khas. Sistem pengairan automatik yang dilengkapi dengan hujung seramik lebih praktikal. Kehadiran sensor kelembapan tanah memberikan peraturan automatik bekalan atau pemberhentian air untuk tanaman dalaman.

Contoh sistem autowatering mikro tetes untuk tanaman dalaman ditunjukkan dalam foto:

Pot dengan penyiraman automatik

Teknologi moden telah meresap ke dalam semua bidang kehidupan manusia, contoh yang jelas adalah "periuk pintar" atau periuk dengan penyiraman automatik, yang luasnya diwakili oleh jenama Lechuza. Produk ini adalah satu set dari dua bekas: yang dalam mengandungi tumbuhan dalaman, yang luaran berisi air, yang mengalir ke sistem akar melalui sumbu khas.

Biasanya, penanam dilengkapi dengan penunjuk air, jadi tidak sukar untuk memantau tahap cecair dan keperluan untuk menambah. Periuk penyiram sendiri boleh dibeli untuk tumbuh-tumbuhan dari semua saiz, dari violet padat hingga ficus bercabang yang cantik. Katalog Lechuza menawarkan item standard. Set ini merangkumi:

  • periuk luaran;
  • bekas untuk loji tanaman;
  • tangki air;
  • penunjuk tahap kelembapan;
  • lapisan penyangga.

Prosedur pemasangan cukup mudah. Selepas menanam, diperlukan masa 3 bulan untuk akar tanaman sampai ke dasar dan dapat menyediakan kelembapan secara mandiri. Sekiranya perlu, anda boleh membeli periuk tinggi, di mana bekas pemalam memungkinkan untuk tidak mengisi bekas dengan substrat hingga kedalaman penuh.

Ukuran periuk terkecil dengan penyiraman automatik adalah 10-13 cm, model seperti ini sangat diminati di pejabat untuk penempatan di desktop. Untuk tanaman dalaman yang besar, pertimbangkan koleksi Cubico, yang direka untuk penggunaan lantai. Semua periuk pengairan automatik ringan.

Elemen ini sangat sesuai apabila anda perlu menukar loji rumah. Oleh kerana terdapat lekukan di bahagian bawah periuk, reka bentuk dengan roda digabungkan dengan kuat dan tersembunyi dengan pasti di bawah penanam.

Cukup mudah untuk memulakan sistem autowatering. Algoritma tindakan merangkumi langkah-langkah berikut:

  • Bahagian bawah periuk penyiraman terlebih dahulu diisi dengan substrat Pon khas, yang memberikan bekalan kelembapan dengan sempurna.
  • Sebilangan campuran tanah dituangkan, sesuai untuk tanaman dalaman ini.
  • Tumbuhan itu sendiri ditanam.
  • Tangki selebihnya dipenuhi dengan sisa tanah.
  • Selama 12 minggu, haiwan kesayangan disiram dengan cara biasa sehingga akarnya sampai ke dasar..
  • Setelah masa yang diperuntukkan, tangki diisi dengan air, setelah itu anda boleh beralih sepenuhnya ke sistem pengairan automatik.
  • Pengilang menyatakan kemampuan periuk dengan pengairan automatik untuk mengekalkan tahap kelembapan bunga dalaman yang diinginkan selama 3 bulan, tetapi tidak ada salahnya memeriksa indikator paras air secara berkala.

Periuk dengan pengairan automatik mempunyai keistimewaan: mereka boleh diletakkan tidak hanya di dalam rumah, tetapi juga terbuka di tempat terbuka. Plastik dari mana periuk dibuat tahan terhadap sinaran UV, tekanan mekanikal dan tidak takut pada suhu rendah. Bahagian bawah badan mengandungi lubang saliran yang ditutup dengan palam. Apabila menggunakan periuk dengan penyiraman automatik di jalan, gabus dikeluarkan. Langkah ini akan mencegah risiko penumpahan air di tanah dengan tanaman rumah semasa hujan semula jadi. Air hujan yang berlebihan akan mengalir bebas ke luar.

Kelebihan lain adalah unit dalaman yang boleh diganti dengan pemegang. Reka bentuk ini membolehkan anda menanam semula tanaman atau membentuk sistem akar dengan mudah.

Kon seramik

Jauh lebih mudah untuk dikendalikan, dan, dengan demikian, biaya yang lebih rendah, sebuah alat untuk autowatering dalam bentuk keramik seramik. Jenis "wortel" dengan tiub plastik ini semakin popular di kalangan pencinta tanaman dalaman. Kerucut seramik, yang dimaksudkan untuk pengairan automatik, dikuburkan di dalam tanah, ujungnya diturunkan ke tangki air.

Pada prinsipnya, ini adalah sistem tetes pengairan auto maju menggunakan penitis perubatan, yang telah dijelaskan di atas. Selain itu, keputusan ketika membeli produk jadi adalah tidak perlu melakukan pemantauan secara berkala terhadap bekalan air. Proses pengairan secara automatik berlaku disebabkan oleh aliran cecair yang bebas dalam tempoh ketika tanah tanaman tertutup kering.

Sudah tentu mustahil untuk menilai kepraktisan teknik autopilot seperti itu. Pengilang menyatakan bahawa sistem berfungsi dengan lancar, satu-satunya syarat adalah mengisi tangki dengan air tepat pada masanya. Pencinta bunga dalaman tidak selalu berpuas hati. Dari semasa ke semasa, situasi timbul apabila kon menjadi tersumbat dan penyiraman tanaman secara automatik berhenti, iaitu kawalan terhadap proses masih diperlukan. Keputusan untuk mencegah penyumbatan adalah dengan memindahkan tangki air ke tempat yang lebih tinggi, maka anda harus memastikan bahawa tidak ada kelembapan berlebihan di dalam tanah dengan tanaman rumah. Dengan kata lain, masalahnya sama dengan sistem penyiraman untuk tanaman dalaman.

Sekiranya terdapat sedikit tanaman dalaman, dan tidak ada ruang untuk takungan, kerucut seramik diletakkan di atas botol plastik, yang dipasang terus di dalam periuk. Sebagai langkah sementara, ini adalah penyelesaian yang sangat sesuai untuk autowatering.

Kesimpulannya

Pemilihan satu atau pilihan autowatering bergantung kepada jumlah bunga dalaman. Untuk autowatering biasa, lebih baik berhenti di sistem tetes mikro siap pakai yang disambungkan ke bekalan air pusat atau dilengkapi dengan takungan. Anda juga boleh memilih periuk dengan penyiraman automatik untuk tanaman dalaman. Pelbagai sistem pengairan diri yang dibuat sendiri akan membantu menjimatkan wang. Syarat utama adalah menguji struktur apa pun sehingga ketiadaan lama..

Top