Kategori

1 Pokok renek
Loji Wisteria. Penerangan dan ciri, jenis dan varieti, bagaimana dan di mana menanam wisteria
2 Herba
Penjagaan rumah Poinsettia Bintang bunga Krismas Cara memangkas poinsettia
3 Bunga mawar
Perennials terbaik yang mekar pada awal musim bunga
4 Herba
Alirin-B, TAB

Image
Utama // Bunga mawar

Laman web mengenai taman, kediaman musim panas dan tanaman rumah.


Sukar bagi penjual bunga pemula untuk menentukan perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum, terutama ketika foto tanaman disajikan dalam katalog yang berbeza. Bunga hidup sangat berbeza - sangat mudah dilihat dengan meletakkannya di sebelah satu sama lain. Agar tidak mengelirukan kedua-dua wakil keluarga bulat ini, perlu mengetahui beberapa tanda dan perbezaan utama..

Rujukan sejarah

Amaryllis Belladonna adalah satu-satunya anggota genus yang diperkenalkan ke Eropah dari Afrika Selatan. Adapun hippeastrum, genusnya mempunyai sekitar 90 spesimen berbeza yang diperoleh hasil dari hibridisasi nenek moyang yang tumbuh liar. Tanaman bulat ini dibawa dari daerah tropika dan subtropika, di mana ia berkembang dalam keadaan yang berbeza, tumbuh walaupun di lereng gunung berbatu..

Buat pertama kalinya, perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum dikenal pasti pada tahun 1821 berdasarkan penyelidikan botani saintis V. Herbert. Pada tahun 1924, Kongres Botani Antarabangsa menetapkan susunan yang berbeza. Akibatnya, semua tumbuhan Amerika mula tergolong dalam genus baru Hippeastrum, sementara amaryllis diasingkan sebagai spesies oligotaip..

Mengapa amaryllis dan hippeastrum sangat mudah dikelirukan

Amaryllis dan hippeastrum adalah tumbuhan yang tunasnya terbuka pada anak panah tinggi. Semakin besar mentol, semakin banyak tangkai bunga yang dapat mereka hasilkan. Secara luaran, kedua-dua spesies ini sangat serupa, namun amaryllis kurang biasa..

Pembiakan amaryllis sama dengan hippeastrum - oleh biji, sisik mentol dan bayi (tumbuh pada tanaman ibu). Spesies ini memerlukan penjagaan yang sama dan cukup bersahaja, oleh itu mereka sangat sesuai untuk ditanam oleh penanam pemula.

Perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum

Adalah mungkin untuk membezakan hippeastrum dan amaryllis bukan hanya dengan beberapa tanda luaran, tetapi juga dengan tempoh berbunga, yang berlaku pada bulan yang berlainan. Pertimbangkan perbezaan utama antara amaryllis dan hippeastrum.

Bunga dan anak panah

Tidak pernah ada lebih dari 6 kuncup di peduncle hippeastrum, sementara ia selalu besar (diameter 14-15 cm).

Adapun anak panah yang dilemparkan oleh amaryllis, jumlah kuncup di atasnya bervariasi dari 2 hingga 12. Semuanya bergantung pada ukuran dan kesihatan mentol, dan diameter bunga di amaryllis agak lebih kecil (hingga 8 cm).

Bau bunga

Ciri khas amaryllis adalah bau tunas yang menyenangkan semasa berbunga. Hippeastrum tidak mempunyai bau.

Kelopak dan perbungaan

6 kelopak pada setiap bunga amaryllis sama dan serupa antara satu sama lain - nampaknya ia telah dipilih khas. Mereka membuat perbungaan berbentuk corong, sementara gamut warnanya agak sempit dan boleh berbeza-beza dari warna merah jambu hingga ungu tua.

Ratu Menari Amaryllis

Kelopak Hippeastrum, juga dalam jumlah 6 keping, berbeza bergantung pada ragamnya - bentuknya boleh bujur, memanjang, dll. Skema warna tanaman dalaman ini lebih pelbagai, kerana kira-kira 2000 kombinasi warna diketahui secara keseluruhan..

Panjang rata-rata peduncle amaryllis tidak melebihi 60 cm, sedangkan hippeastrum dapat melemparkan anak panah hingga 80 cm, ada spesimen dengan batang berongga sepanjang satu meter.

Mentol

Kaedah termudah untuk menentukan perwakilan mentol di hadapan anda adalah dengan bentuk mentol itu sendiri. Amaryllis memilikinya:

  • Mempunyai bentuk seperti pir (seperti dalam foto);
  • Ditutup dengan sekam dan sedikit puber di bahagian dalam pinggan;
  • Semasa memisahkan plat dari mentol, anda dapat melihat tenunan di dalamnya, menyerupai jaring labah-labah.
Amaryllis Belladonna (mentol)

Mentol hippeastrum dicirikan oleh ciri-ciri berikut (lihat foto):

  • Bentuk bulat atau memanjang;
  • Timbangan sentiasa ringan (untuk tumbuh-tumbuhan yang sihat);
  • Tanpa pubertas.
Mentol Hippeastrum

Daun

Amaryllis selalu melemparkan anak panah pada mentol kosong - tidak ada jisim hijau semasa berbunga. Plat daun terbentuk pada akhir musim luruh atau musim bunga, ia berlekuk dalam bentuk, sempit dan halus. Selepas suhu udara meningkat, kilang itu menumpahkan daunnya.

Untuk hippeastrum, kehadiran daun lebar (dibandingkan dengan amaryllis) diperlukan, di kerangka batangnya tumbuh. Bergantung pada ragamnya, penampilannya berbeza dalam kelancaran dan kekakuan, tetapi bentuknya selalu seperti tali pinggang dan memanjang. Selalunya mungkin untuk memerhatikan keadaan apabila jisim hijau tumbuhan layu sedikit - ini adalah tanda pasti bahawa ia adalah hippeastrum di hadapan anda.

Foto dengan petunjuk, bagaimana hippeastrum berbeza dengan amaryllis - dapat dilihat di bawah.

Tempoh berbunga

Ciri khas amaryllis adalah ketidakmampuannya berbunga beberapa kali dalam setahun, walaupun dalam keadaan tertutup. Peduncles selalu muncul pada akhir musim panas atau musim luruh.

Hippeastrum dapat menikmati bunga tunas yang cerah hingga 4 kali setahun - penanam berjaya melakukan pembungaan yang kerap dan banyak, tertakluk kepada peraturan penanaman. Selalunya melepaskan anak panah pada musim gugur, musim sejuk atau musim bunga - semuanya bergantung pada permulaan memaksa mentol. Menjaga tunas untuk waktu yang cukup lama, dalam 2 bulan anda dapat mengagumi "bintang" pelbagai warna yang indah (seperti dalam foto). Anak panah hippeastrum terasa hebat di dalam air, oleh itu ia sering digunakan untuk memotong karangan bunga.

Hippeastrum (gambar sejambak)

Cara penjagaan di rumah

Terlepas dari perbezaan biologi antara amaryllis dan hippeastrum, untuk kejayaan penanaman tanaman dalaman ini, beberapa peraturan asas mesti dipatuhi:

  • Elakkan menghentam mentol. Penyiraman sederhana dianjurkan, tanah tidak boleh disekat, kerana ini akan memberi kesan negatif terhadap kesihatan bunga. Sebaiknya tuangkan air yang telah diselesaikan ke dalam loyang setelah lapisan atas tanah kering;
  • Pencahayaan harus terang. Yang terbaik adalah meletakkan periuk di tingkap selatan, tetapi mencegah cahaya matahari langsung jatuh ke atas bunga. Pencahayaan yang baik adalah prasyarat untuk pertumbuhan anak panah;
  • Tempoh rehat yang diperlukan. Mentol Hippeastrum dan amaryllis memerlukan rehat, jadi mereka perlu dihantar ke hibernasi, yang membolehkan mereka mendapat kekuatan. Untuk melakukan ini, tanaman diletakkan di tempat yang gelap dengan suhu 10 hingga 18 darjah Celsius, penyiraman dan pemberian makanan dikurangkan. Untuk merangsang berbunga amarilis musim gugur, ia dihantar dalam tempoh tidak aktif pada musim panas, sementara hippeastrum memerlukan "rehat" sebulan sebelum tunas berikutnya;
  • Berpakaian atas. Untuk kedua-dua tanaman, pemberian makanan harus bermula dari saat mentol mula "bangun" dan tumbuh. Sebarang baja mineral cair untuk tanaman dalaman sesuai, kekerapannya adalah 2 minggu sekali. Apabila bunga melemparkan panah, pembalut diganti dengan formulasi dengan kandungan fosfor tinggi.

Dianjurkan juga untuk memeriksa tanaman bulat secara berkala untuk mengetahui adanya penyakit kulat dan parasit, jika ada tanda-tanda kerosakan yang dikesan, rawat mereka dengan ubat-ubatan hingga sembuh sepenuhnya..

Perbandingan amaryllis dan hippeastrum: perihalan tumbuhan, foto dan perbezaan

Amaryllis dan hippeastrum adalah tanaman dalaman yang popular sekarang. Selalunya mereka keliru antara satu sama lain kerana penampilannya sangat serupa..

Kedua-dua tanaman ini dianggap saudara, kerana mereka berasal dari keluarga yang sama - amaryllis. Walaupun begitu, mereka adalah dua bunga yang sama sekali berbeza..

Artikel ini memberitahu apa perbezaan warna, serta foto dan keterangan bagaimana membezakannya.

Definisi dan gambar bunga

Keluarga Amaryllis, yang merangkumi amaryllis dan hippeastrum, tergolong dalam kelas tanaman berbunga. Bunga-bunga ini telah mendapat populariti yang sangat tinggi sebagai bunga hiasan. Mereka sering dijumpai sebagai hiasan tempat tidur bunga atau di rumah..

    Amaryllis belladonna, atau, seperti yang disebut keindahan lain, amaryllis, adalah satu-satunya bunga dalam genus ini..

Ia tergolong dalam kelas tumbuh-tumbuhan monocotyledonous berbunga. Dalam bahasa Latin, namanya terdengar seperti Amarýllis belladónna. Bunga ini, berkat pembungaannya yang sangat baik, penjagaan yang tidak bersahaja dan pembiakannya yang mudah, telah mendapat populariti di seluruh pelosok dunia. Hippeastrum atau dalam bahasa Latin Hippeástrum adalah tumbuhan berbunga bulat yang tergolong dalam keluarga Amaryllis, genus Hippeastrum.

Dia, seperti amaryllis, tergolong dalam kelas tanaman berbunga. Genus tumbuhan ini diwakili oleh 90 spesies. Sebilangan besar spesies ditemui di lembah Amazon, setelah itu merebak ke kawasan tropika yang lain..

Mengapa mereka sering keliru??

Kekeliruan antara bunga jenis ini bermula sejak dulu dan berterusan hingga hari ini - ini kerana:

  • Tumbuhan ini berasal dari keluarga yang sama. Amaryllis ditemui pertama kali, dan sedikit kemudian, hippeastum, kemudian para saintis mengambilnya untuk salah satu spesies amaryllis. Dan hanya selepas beberapa ketika, ketika mereka berusaha melintasi mereka dan percubaan itu tidak berakhir, para saintis menyimpulkan bahawa ini adalah tanaman yang sama sekali berbeza..
  • Kedua-dua bunga itu bulat dan tumbuh di kawasan yang serupa. Terutama sering mereka keliru dengan perbungaan, kerana kedua-duanya mempunyai bentuk payung. Pada masa yang sama, tempoh berbunga dan tidak aktif di kedua-dua tumbuhan ini sama-sama ketara.
  • Kedai bunga juga mengelirukan penanam yang tidak berpengalaman dengan nama tanaman. Beberapa jenis hippeastrum bermula dengan kata-kata amaryllis.
  • Kadang-kadang kekeliruan berlaku kerana fakta bahawa hippeastrum mekar tanpa daun, pembungaan seperti itu tidak tipikal untuknya.

Sekiranya anda melihat kedua-dua bunga sekaligus, maka mereka tidak kelihatan serupa antara satu sama lain, perbezaannya disebabkan oleh perbungaan dan meninggalkan diri mereka sendiri, tetapi secara berasingan mereka agak mudah dikelirukan.

Apakah perbezaannya?

Perbezaan antara tumbuhan ini dapat diringkaskan dalam jadual pangsi:

PerbezaanAmaryllisHippeastrum
Perbezaan antara kelahiranMilik genus Amaryllis dan ditentukan oleh hanya satu spesies Amaryllis belladonna.Milik genus Hippeastrum. Hari ini, terdapat kira-kira 90 spesies tumbuhan ini..
Perbezaan asal usulTanah air kilang di selatan Afrika.Berasal dari kawasan tropika dan subtropik Amerika.
Perbezaan penampilanIni adalah tumbuhan bulat, ukuran mentolnya boleh mencapai diameter 6-10 sentimeter. Daun berwarna hijau. Daun tidak ada semasa tempoh berbunga. Perbungaan tanaman ini membentuk bunga 2-12, dengan diameter sekitar 7-10 sentimeter, bunga terdiri dari 6 kelopak. Bunga terdapat dalam warna putih, merah, merah jambu dan ungu. Batang tanaman ini berdaging.Tanaman bulat, tumbuhan bulatnya memiliki bentuk lobak berukuran 5-10 sentimeter. Daun tanaman berwarna hijau panjang, saiz, bentuk dan naungannya bergantung sepenuhnya pada spesies. Di tanaman ini, dalam tempoh berbunga, dari 2 hingga 5 bunga, berdiameter 15-25 sentimeter, dapat terbentuk pada perbungaan. Bunga itu mempunyai 6 kelopak. Tumbuhan ini, bergantung pada subspesies, mempunyai banyak warna dari sebarang warna..
Perbezaan pertumbuhan dan pembungaanAmaryllis memerlukan sekitar 56 hari untuk tumbuh dari biji. Di rumah, berbunga berlaku pada musim luruh, selebihnya masa bunga berehat.Ia tumbuh dari biji dalam dua minggu. Pembungaan bermula pada musim sejuk dan boleh berterusan hingga musim bunga..
Perbezaan dalam penjagaan di rumahIa tidak memerlukan penjagaan khas. Bunga ini tidak menyukai kelembapan berlebihan kerana boleh dijangkiti penyakit kulat. Sebelum berbunga, tanaman ini mesti berehat. Untuk melakukan ini, pada musim panas, mereka meletakkannya di tempat yang gelap..Bunga ini tidak aneh untuk dijaga. Dia tidak suka penyiraman yang kerap. Untuk berbunga baik selama sebulan, perlu memberi rehat kepada tanaman dengan meletakkannya di tempat yang gelap..

Cara membezakan dengan betul?

Walaupun terdapat perbezaan antara tanaman ini, penanam bunga amatur sering membingungkannya..

Kadang-kadang ini memudaratkan tanaman, kerana masing-masing mempunyai waktu rehat dan berbunga sendiri..

Untuk mengelakkan kesilapan tersebut, anda mesti memperhatikan perbezaan berikut ketika memilih tanaman:

    Dalam penampilan.

Boleh dibezakan dengan palet warna, jumlah bunga, dan batang. Dengan tempoh berbunga dan kuantitinya.

Keraguan harus disebabkan oleh amarilis yang mekar pada musim sejuk. Semasa tempoh berbunga, hippeastrum dapat melarutkan bunga beberapa kali, dan amarilis hanya berbunga sekali. Dengan bau.

Bunga Amaryllis mempunyai aroma yang sangat menyenangkan, tidak seperti hippeastrum, yang tidak mempunyai aroma. Bentuk mentol.

Amaryllis mempunyai mentol berbentuk pir yang ditutup dengan sekam kelabu. Di hippeastrum, mentol mempunyai bentuk bulat, sisiknya seperti bawang, hanya berwarna putih.

Tumbuhan ini disatukan oleh keluarga Amaryllis. Adalah sangat penting untuk diperhatikan bahawa hippeastrum dijumpai lebih kerap di rumah, dan amaryllis dalam hal ini agak jarang berlaku. Semasa memilih salah satu tanaman ini, anda mesti mempertimbangkannya dengan teliti dan mengambil kira semua butirannya sehingga dalam proses pertumbuhan dan pembungaan anda tidak melakukan kesalahan dalam perawatan yang boleh menyebabkan kematian bunga tersebut.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Apakah perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum? Cara menentukan bunga tropika di dalam pasu mana yang ada di hadapan anda?

Hippeastrum dan amaryllis tidak selalu dapat dibezakan walaupun oleh penanam bunga yang berpengalaman, apalagi amatur. Secara luaran, tanamannya sangat serupa dan mempunyai bunga besar yang menyerupai tiub gramofon. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan..

Apakah perbezaan antara tumbuhan ini: keterangan dan foto

Mengikut klasifikasi botani saintifik, amaryllis dan hippeastrum tergolong dalam kelas bunga monocotyledonous. Kedua-dua tanaman ini tergolong dalam keluarga Amaryllis, tetapi mempunyai jenis yang berbeza. Dan jika amaryllis mempunyai satu spesies yang disebut Amaryllis, maka bunga lain - hippeastrum - mempunyai kira-kira 90 jenis dan jenis kacukan. Di samping itu, bunga berbeza dengan ciri ciri berikut:

  • negara asal;
  • penampilan mentol;
  • struktur peduncle;
  • warna, bentuk dan diameter bunga;
  • pertumbuhan dan berbunga;
  • kehadiran plat daun semasa tempoh aktif;
  • percambahan biji benih;
  • rasa.

Perbezaan asal

Walaupun penampilan serupa, benua yang berbeza adalah tempat kelahiran bunga. Amaryllis adalah wakil bahagian selatan benua Afrika. Hippeastrum pertama kali ditemui oleh ahli biologi di lembah Amazon, dan habitatnya tersebar di kawasan tropika di Amerika Selatan. Seterusnya, baca apa perbezaan antara warna-warna ini, pelajari foto yang disajikan.

Penampilan mentol

Di amaryllis, mentol berbentuk pir dan mempunyai permukaan yang halus, tetapi di dalamnya terdapat lapisan seperti rambut. Ini dapat dijumpai dengan membuang lapisan atas. Mentol Hippeastrum sedikit memanjang dan mempunyai struktur bersisik.

Penting! Di amaryllis, mentol anak perempuan sering dijumpai; di hippeastrum, fenomena ini kemungkinan besar merupakan pengecualian daripada peraturan..

Struktur anak panah

Peduncles kedua-dua tanaman berbeza dengan ciri-ciri berikut:

  1. Ketinggian. Di hippeastrum, beberapa varietas dapat memiliki ukuran peduncles hingga 1 meter. Amaryllis mempunyai panjang anak panah maksimum 60 cm.
  2. Kehadiran rongga di batang. Hippeastrum mempunyai peduncle kosong di dalam. Pada amaryllis, batangnya dipenuhi dengan tisu lembut, sehingga mereka lebih kuat.

Perkara penting: amaryllis tidak mempunyai daun semasa berbunga.

Warna, bentuk dan diameter bunga

Hippeastrum mempunyai ciri ciri berikut:

  • bunga lebih subur, terbuka;
  • palet warna varieti mencolok dalam pelbagai, terdapat varieti dua warna dan pelbagai warna;
  • bilangan bunga pada peduncle berkisar antara 2-5 helai;
  • diameter bunga cukup besar dan boleh mencapai 25 cm;
  • pelbagai bentuk dan saiz kelopak.

Amaryllis melampaui hippeastrum hanya dalam jumlah bunga di anak panah, jumlahnya dapat mencapai 12 keping. Walau bagaimanapun, beberapa jenis hibrida hippeastrum boleh mengandungi kira-kira 15 bunga per peduncle, walaupun tidak begitu biasa dan jarang dijumpai dalam koleksi kedai bunga..

Ciri ciri lain dari "tetamu" Afrika Selatan termasuk:

  • diameter tidak melebihi 10 cm;
  • pelbagai warna termasuk putih, merah jambu, ungu dan merah.

Penting! Amaryllis tidak pernah mempunyai dua atau lebih kelopak berwarna..

Tumbuh dan berbunga

Hippeastrum boleh mekar beberapa kali setahun. Fenomena ini sering diperhatikan di kedai-kedai khas di mana pemaksaan dilakukan. Amaryllis mekar sekali sahaja. Tempoh berbunga juga berbeza:

  • hippeastrum mekar pada musim sejuk, tetapi apabila disuling boleh mekar pada bila-bila masa sepanjang tahun;
  • amaryllis paling kerap memasuki fasa aktif pada musim gugur;
  • bentuk dan ukuran kelopak dalam spesimen yang berbeza tidak berbeza.

Kehadiran pelat daun dalam tempoh aktif

Amaryllis tidak mempunyai daun semasa berbunga, pada masa ia mati. Bentuk mereka memanjang. Hippeastrum, sebaliknya, mempunyai 3 daun seperti tali pinggang lebar di pangkal dan satu lagi menyokong perbungaan.

Perhatian! Beberapa jenis hippeastrum mungkin tidak mempunyai daun semasa berbunga, yang boleh menyebabkan kekeliruan..

Percambahan biji benih

Biji Amaryllis mempunyai tempoh percambahan hingga 8 minggu. Benih lawannya dapat bercambah hanya dalam 14 hari..

Cara membezakan dengan aroma?

Bunga Amaryllis mempunyai aroma menyenangkan yang cerah. Sebilangan besar jenis hippeastrum tidak berbau, dan jika baunya ada, maka halus, tidak mengganggu.

Jadual sifat

Nama ciriAmaryllisHippeastrum
Bilangan spesies dalam genus190
Bentuk bawangBerbentuk pirBulat, sedikit memanjang
Bentuk daunSempitLebar, seperti tali pinggang
Kehadiran daun semasa berbungaTidakterdapat
Mekar dalam 12 bulan1Beberapa
Tempoh berbungaKejatuhanMusim sejuk
Bilangan bunga per batang6-122-5
Spektrum warnaTerhadYang luas
WangianHadirTidak hadir

Amaryllis adalah tetamu yang jarang berlaku di antara bunga-bunga dalaman. Sebilangan besar penanam bunga menyimpan hippeastrum yang cerah di rumah. Mustahil untuk mengatakan keajaiban luar negeri mana yang lebih baik, kerana kedua-duanya merupakan wakil tanaman tropika yang layak..

Video ini tidak tersedia.

Lihat barisan

Beratur

  • padamkan semuanya
  • Lumpuhkan

Mengapa Jadi Hippeastrum BURUK atau Amaryllis ✔️ Bagaimana membezakannya ✔️ Budidaya Bunga Dalam dengan TV Hitsad

Ingin menyimpan video ini?

  • Mengeluh

Mengeluh mengenai video tersebut?

Sila log masuk untuk melaporkan kandungan yang tidak sesuai.

Suka video?

Tidak suka?

Hippeastrum sukar dibezakan dengan amarylis dalam penampilan. Tumbuhan sangat serupa, mereka tergolong dalam kelas bunga lily yang sama, tetapi berasal dari genera yang berbeza. Kedua-dua tanaman mempunyai tempoh dorman yang berbeza, tetapi di amarylis dalam tempoh ini sistem akar mati sepenuhnya, dan di hippeastrum mereka terus membekalkan mentol dengan makanan. Oleh itu, amarylis tidak memerlukan penyiraman pada waktu rehat, dan hippeastrum perlu disiram sedikit.
Masih terdapat perbezaan:
- amarylis mempunyai mentol berbentuk pir halus, di hippeastrum bulat dan bersisik
- amarylis memberikan banyak mentol anak perempuan, hippeastrum memberikan mentol anak perempuan jarang dan sedikit
- amarylis mekar setahun sekali - pada akhir musim luruh, atau musim sejuk, atau awal musim bunga, hippeastrum mekar beberapa kali dalam setahun
- di amarylis, peduncle padat, tidak lengkap, di hippeastrum ia berlubang
- Bunga Amarylis mempunyai aroma pedas, hippeasirum tidak berbau.
Pada skala perindustrian, hippeastrum lebih kerap ditanam. Dia mempunyai banyak jenis, warna yang berbeza, ada jenis terry. Amarylis mempunyai satu ragam.
Sekiranya anda merobek piring dari mentol, maka anda dapat melihat sarang laba-laba di hippeastrum, tetapi amarylis tidak.

✔️ Langgan saluran TV Hitsad
Jadilah yang pertama !!

Takhayul dan kepercayaan rakyat mengenai hippeastrum dan amaryllis

Tumbuhan buluh yang indah, hippeastrum, dibawa ke Eropah dari Afrika Selatan. Ia sering dikelirukan dengan amaryllis atau gunakan istilah itu secara sinonim. Orang yang sangat berminat dengan botani tahu bagaimana bunga berbeza, tetapi bagi pencinta, perbezaannya tidak mendasar.

Kami tergolong dalam kategori pertama, tetapi dalam artikel ini kami mengabaikan perbezaannya. Bunga berasal dari keluarga yang sama dan penampilannya serupa, jadi tradisi dan kepercayaan yang sama telah berkembang di sekitarnya..

Sifat ajaib hippeastrum dan amaryllis

Bunganya mempunyai tunas cerah yang besar yang menarik perhatian dan menggembirakan orang. Oleh itu, kebanyakan tanda mengenai hippeastrum adalah positif:

  • Bunga itu menjadikan harapan menjadi kenyataan. Semasa menanam mentol, fikirkan impian anda yang dihargai. Pertumbuhan tanaman melambangkan pendekatan terhadapnya. Apabila amaryllis mekar, impian akan menjadi kenyataan. Jangan lupa mengucapkan terima kasih kemudian atas pertolongannya..
  • Hippeastrum yang mekar melindungi rumah dari musuh. Sekiranya tetamu pergi, dan tunasnya layu, orang itu datang dengan niat jahat dan tidak ikhlas terhadap anda. Elakkan bersentuhan dengannya.
  • Dalam budaya Timur, bunga diklasifikasikan sebagai unsur api, mereka mempunyai tenaga yang sangat kuat. Letakkan sejambak amaryllis di dapur atau ruang tamu anda agar bersemangat tinggi dan merasakan lonjakan tenaga. Tetapi tidak digalakkan untuk menyimpan komposisi di dalam bilik tidur dan taman asuhan kanak-kanak, bunga mengganggu rehat dan tidak membenarkan berehat.

Di bilik di mana amaryllis berada, seseorang tidak boleh bersumpah. Mereka memantulkan tenaga di sekitar, jadi pergaduhan akan menjadi lebih kerap. Tetapi peraturan sebaliknya juga berlaku: bersikap ramah di sebelah bunga, dan suasana di rumah akan menjadi baik dan senang..

Kasih sayang mengenai amaryllis

Bunga membantu menarik cinta dan mencari kebahagiaan keluarga. Letakkan sejambak atau loji bunga di selatan atau barat daya: populariti anda dengan lawan jenis dan cinta akan meningkat.

Dengan bantuan mentol, anda dapat mengetahui perasaan sebenar peminat. Minta seorang lelaki memberikan mentol hippeastrum, menanamnya dan melihatnya tumbuh. Sekiranya bunga tidak berakar, reput atau kering, maka pemuda itu bersikap dingin dan tidak mempunyai perasaan yang kuat..

Hippeastrum adalah penolong yang luar biasa: melindungi rumah, mewujudkan suasana yang baik, menarik cinta dan mendedahkan kebohongan. Tanam di rumah atau beli sejambak, kerana tidak pernah ada banyak kebaikan, kebahagiaan dan perasaan hangat!

Mawar merah wangi dengan harga 25 rubel. sehelai

Jumlah warna adalah terhad, periksa ketersediaan dengan perunding kami.

Hippeastrum dan amaryllis: perbezaan, gambar, ciri penjagaan

Penanam bunga pemula sering mengelirukan kedua-dua tanaman ini. Perbezaan mereka, setelah diperiksa secara dekat, sudah terlihat dalam foto. Sekiranya anda meletakkannya secara bersebelahan, perbezaan antara keduanya jelas..

Tumbuhan yang akan dibincangkan dalam artikel ini adalah hippeastrum dan amaryllis. Foto, perbezaan dan ciri merawatnya dan akan disajikan di dalamnya.

maklumat am

Untuk memahami bagaimana membezakan amaryllis dari hippeastrum, anda perlu memahami sedikit mengenai sejarah asal usul tumbuhan yang indah ini. Mereka adalah wakil keluarga yang sama, tetapi mereka tergolong dalam generasi yang sama sekali berbeza. Tanah air amaryllis adalah Afrika, dan tanah air dari hippeastrum adalah Amerika Latin. Mereka dibawa ke Eropah pada pertengahan abad ke-18, semasa pemerintahan kolonial. Penternak moden telah mengembangkan sebilangan besar varietas yang ditanam di seluruh dunia.

Banyak penanam bunga yang tidak berpengalaman berminat dengan persoalan bagaimana kedua tumbuhan ini berbeza - amaryllis dan hippeastrum. Mereka berdua kelihatan hebat, dan pada pandangan pertama hampir sama, jadi mudah mengelirukan mereka. Dan kedua-dua tanaman ini sangat menarik dan boleh menjadi hiasan yang sempurna untuk mana-mana taman atau tempat tinggal. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan ciri-ciri tumbuh dan merawat tanaman yang indah ini..

Sejarah

Bunga-bunga ini pertama kali disebut di Eropah pada tahun 1737 dalam katalog tanaman profesional. Mereka pada awalnya dipanggil lilionarcissus dan lili. Genus Amaryllis didasarkan pada keterangan spesimen yang pertama kali dibawa dari Afrika Selatan. Selepas itu, spesimen yang dibawa dari Amerika mula dikaitkan dengan spesies ini..

Ahli botani W. Herbert pada tahun 1821 mengenal pasti perbezaan utama antara Amaryllis Afrika dan tumbuhan dari Amerika. Genus baru dikenali sebagai Hippeastrum. Harus diingat bahawa Amaryllis adalah satu-satunya spesies, semua hibrida dan varietas lain telah menerima nama hippeastrum, atau hybrid hippeastrum. Ini betul-betul perintah yang ditetapkan dalam Kongres Botani Antarabangsa yang diadakan pada tahun 1954.

Amaryllis dibawa ke St Petersburg pada pertengahan abad ke-19, dan pada tahun 1936 sebuah taman kanak-kanak didirikan di Adler, di mana mereka mula menanam mentol mereka. Kerja pembiakan telah bermula di Institut Biologi Eksperimen Estonia sejak tahun 1953.

Definisi

Amaryllis adalah tumbuhan berbunga yang tergolong dalam genus Amaryllis, keluarga Amaryllis (kelas Monocots). Seluruh genus diwakili oleh hanya satu tumbuhan - Amaryllis belladonna, anda boleh membaca lebih lanjut mengenainya dalam artikel: http://fb.ru/article/41277/amarillis-uhod-za-rasteniem-v-domashnih-usloviyah.

Hippeastrum juga merupakan tumbuhan berbunga dari genus Hippeastrum (keluarga Amaryllis, kelas Monocotyledonous). Seluruh genus terdiri daripada 90 jenis.

Perbandingan ciri umum tumbuhan

Walaupun sekilas dalam foto, perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis hampir tidak dapat dilihat, dan kedua-dua tumbuhan itu tergolong dalam keluarga yang sama (amaryllis), mereka tergolong dalam genera yang berbeza. Amaryllis, seperti yang dinyatakan di atas, dalam florikultur dalaman ditunjukkan oleh satu jenis tanaman. Genus hippeastrum merangkumi sekitar 90 spesies. Lebih-lebih lagi, kepelbagaian spesies sentiasa diisi semula berkat kerja pembiakan yang aktif..

Bayi Hippeastrum muncul di pinggir mentol dari bawah sekam kering. Dalam amaryllis, mereka berasal di dalam mentol antara skala yang sihat..

Harus diingat bahawa penyakit pada kedua tanaman ini juga serupa, dan keduanya memerlukan masa yang tidak aktif, yang kemudiannya terjadi berbunga yang banyak..

Perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis jelas kelihatan dalam foto:

  • Daun Amaryllis lebih lebar dan mempunyai warna kehijauan biasa. Di hippeastrum, daunnya lebih sempit, kaku dan hijau tua. Yang terakhir selalu melihat dengan betul.
  • Hippeastrum mempunyai peduncle penuh, tetapi amaryllis tidak.
  • Hippeastrum boleh mekar 2 kali setahun (pada awal musim bunga dan akhir musim sejuk), dan amaryllis - sekali.
  • Mentol hippeastrum bulat, tetapi juga memanjang. Amaryllis selalu berbentuk pir.

Ciri-ciri hippeastrum

Apakah mereka? Tumbuhan hippeastrum dan amaryllis, perbezaan yang kita pertimbangkan, mempunyai beberapa persamaan. Bagaimana membezakannya?

Berbanding dengan saudara terdekatnya, hippeastrum, dengan penjagaan yang baik dan keadaan yang baik, dapat mencapai ketinggian satu meter. Di samping itu, pemilihan tanah yang betul untuk tanaman menyumbang kepada penanamannya hingga empat kali setahun. Satu semak boleh mengandungi 2-6 perbungaan. Kelopak datang dalam berbagai bentuk, ukuran dan warna. Semuanya bergantung pada varietas, jumlahnya mencapai sekitar 2000.

Ciri-ciri amaryllis

Untuk memahami perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis, anda harus mempertimbangkan bunga kedua, yang juga tergolong dalam tumbuh-tumbuhan bulat yang tingginya hingga 60 sentimeter. Tumbuhan ini mekar untuk waktu yang lama dan banyak, di mana banyak tukang kebun menyukainya. Pembungaan bermula pada pertengahan musim bunga. Pada musim panas, amaryllis mengalami hibernasi, di mana semua dedaunan mati..

Bilangan bunga di tanaman ini berbeza dari 2 hingga 12 helai. Mereka berbentuk seperti mangkuk berbentuk corong yang terbentuk dari enam kelopak kecil dengan ukuran dan bentuk yang sama. Warnanya boleh sangat berbeza, dari merah jambu pucat hingga ungu gelap.

Perbezaan utama

Jadi apa perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis? Foto yang disajikan dalam artikel, bahkan untuk tukang kebun baru, setelah diperiksa dengan teliti, menunjukkan perbezaannya. Ini terletak pada ketinggian, jumlah bunga, susunan daun pada batang dan warnanya. Selain itu, mereka mempunyai tanah air yang berbeza..

Benih Amaryllis matang dalam masa lapan minggu, dan pada yang kedua, mereka siap ditanam setelah dua minggu. Dan tempoh berbunga adalah berbeza bagi mereka, sedangkan pada daun amaryllis jatuh pada masa ini, dan di hippeastrum mereka ada sepanjang tahun. Mereka juga berbeza dalam jumlah bunga. Satu spesies boleh mempunyai 2-6, dan yang lain 2 kali lebih banyak. Warna dan bentuk bunga berbeza..

Aroma tumbuhan juga harus disebut secara berasingan. Amaryllis mengeluarkan aroma yang agak menyenangkan semasa tumbuh-tumbuhan aktif, dan hippeastrum hampir tidak berbau. Hippeastrum dan amaryllis tidak hanya berbeza. Menjaga mereka di rumah juga berbeza..

Penjagaan Amaryllis

Tumbuhan ini tidak bersahaja dan tidak memerlukan penyiraman yang kerap. Apabila pucuk pertama muncul di mentol, substrat harus diganti, selepas itu bekas dipasang di tempat yang terang. Sehingga bunga mencapai ketinggian 10 sentimeter, ia tidak dapat disiram. Tidak perlu mencurahkannya terlalu banyak, jika tidak, sistem akar mungkin reput. Amaris berpakaian atas diperlukan semasa tempoh berbunga. Untuk melakukan ini, baja sejagat yang kompleks harus ditambahkan ke dalam tanah..

Tanaman ini bersifat tahunan, jadi ia mesti ditanam semula setiap 3-4 tahun. Antara lain, penanam berpengalaman mengesyorkan memperbaharui tanah atas sekali setahun, berhati-hati agar tidak merosakkan sistem akar..

Pembiakan boleh dilakukan oleh anak-anak dan dengan cara tradisional melalui biji. Kedua-dua kaedah ini sangat berkesan.

Penjagaan Hippeastrum

Apakah perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis dalam penjagaan? Lili jenis ini juga tidak bersahaja, oleh itu usaha khusus tidak diperlukan untuk pembiakan di rumah. Tetapi ada beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan. Hippeastrum adalah tanaman termofilik, jadi ia hanya boleh diletakkan di sebelah selatan rumah.

Penyiraman tidak boleh melimpah dan kerap, terutama pada masa tanaman itu tidak aktif. Kelembapan yang kuat boleh menyebabkan kematian mentol. Oleh itu, lebih baik meletakkan bekas dengan tanaman di dalam dulang air. Dalam kes ini, bunga itu sendiri akan mengambil kelembapan sebanyak yang diperlukan..

Kesimpulannya

Untuk menanam tanaman ini di rumah anda, anda harus membiasakan diri dengan ciri-ciri bunga yang indah ini..

Artikel tersebut menunjukkan perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum. Gambar tumbuhan juga ditunjukkan. Dengan mempertimbangkan semua perbezaan antara jenis teratai ini dan mematuhi cadangan dan petua untuk merawat tanaman cantik ini yang disajikan dalam artikel, anda boleh menghiasi kawasan rumah dan tempat tinggal anda dan menikmati berbunga yang sangat baik.

Apakah perbezaan antara hippeastrum dan amaryllis

Amaryllis dan hippeastrum adalah tumbuhan yang tergolong dalam keluarga Amaryllis dan sangat serupa dalam penampilan dan ciri penanaman. Untuk memahami perbezaan antara kedua tumbuhan yang serupa ini, pertimbangkan penerangan terperinci mengenai bunga ini..

Sejarah penampilan bunga

Walaupun terdapat persamaan kedua-dua tumbuhan tersebut, amaryllis berasal dari Afrika Selatan, dan hippeastrum berasal dari Amerika Selatan. Pada tahun 1693, hippeastrum dibawa ke wilayah Eropah, di mana amaryllis sudah tersebar luas pada masa itu..

Pada tahun 1753, Carl Linnaeus, memandangkan hippeastrum sangat mirip dengan Amaryllis, memutuskan untuk mengaitkannya dengan keluarga Amaryllis.

Pelbagai percubaan untuk menyeberangi kedua tanaman ini tidak memberikan hasil yang positif, walaupun varietas masing-masing genera memberikan varieti baru yang menakjubkan.

Pada tahun 1821, penjual bunga dan saintis Inggeris William Herbert mencadangkan klasifikasi baru, yang mana dia membezakan genus amaryllis secara berasingan, yang mana ia hanya mengaitkan 1 spesies, dan genus hippeastrum, dengan semua spesies Amerika yang lain.

Penerangan mengenai tanaman

Untuk membezakan tumbuhan kedua-dua genera antara satu sama lain, perlu mempertimbangkan keterangan botani masing-masing..

Amaryllis

Genus ini merangkumi hanya 1 spesies - amaryllis belladonna, atau cantik. Ini adalah tumbuhan bulat, yang mentolnya berdiameter 5 hingga 10 cm. Tanaman ini mempunyai daun hijau terang sepanjang 30 hingga 50 cm dan lebar 2–5 cm, yang disusun dalam 2 baris. Bergantung pada iklim, daun pada tanaman boleh tumbuh pada musim gugur atau musim bunga. Di tengah-tengah bunga, peduncle tanpa daun berkembang, dari ketinggian 30 hingga 60 cm, di mana 2-12 bunga berbentuk corong terbentuk. Warna umum tunas berwarna putih atau merah jambu, tetapi ada juga spesimen dengan warna merah atau ungu. Putiknya berdiameter 6-10 cm dan terdiri dari 6 kelopak. Pembungaan berlaku dua kali setahun apabila tumbuh di luar rumah dan setahun sekali apabila disimpan di dalam rumah.

Hippeastrum

Dalam genus Hippeastrum, terdapat 90 spesies dan lebih daripada 200 jenis. Ia tergolong dalam tanaman bulat, mencapai ketinggian 80 cm hingga 1 m. Daun tumbuh sangat menarik: 3 piring daun muncul di pangkal bunga, dan yang keempat adalah substrat untuk perbungaan. 2-6 perbungaan muncul di batang, yang berbentuk corong dan terdiri dari 6 kelopak. Bergantung pada ragamnya, ukuran dan bentuk kelopaknya mungkin berbeza. Warna tunas boleh sangat berbeza, terdapat lebih dari 2000 warna dan warna untuk pelbagai jenis. Hippeastrum boleh mekar 4 kali setahun, sekurang-kurangnya 2 kali. Tumbuhan ini berkembang dengan banyak pada akhir musim sejuk dan musim bunga..

Perbezaan antara amaryllis dan hippeastrum

Sekiranya anda mengetahui perbezaan utama antara tumbuhan kedua genera ini, anda dapat membezakannya dengan mudah antara satu sama lain..

Bau bunga

Bunga amaryllis mempunyai aroma halus yang menyenangkan, tidak seperti hippeastrum, yang sama sekali tidak mempunyai aroma.

Kelopak dan perbungaan

Pada satu batang amaryllis, hingga 12 tunas bersaiz sederhana dapat muncul, di hippeastrum - tidak lebih dari 6, tetapi berukuran besar, namun varietas yang dapat memuat hingga 15 tunas kini telah dibiakkan. Kelopak di hippeastrum boleh mempunyai panjang dan bentuk yang berbeza, sedangkan di amaryllis mereka adalah standard. Julat warna amaryllis agak jarang (putih, merah jambu), hippeastrum mempunyai lebih dari 2 ribu warna.

Mentol

Pada amaryllis, kulit mentol mempunyai struktur halus, bentuknya berbentuk pir. Di hippeastrum, mentol ditutup dengan timbangan kecil, bentuknya bulat, dengan hujungnya sedikit memanjang. Mentol Hippeastrum Amaryllis dapat membentuk mentol anak perempuan, dan jika anda melepaskan satu piring dari mentol, anda dapat melihat jaring laba-laba, hippeastrum tidak mempunyai ciri seperti itu. Mentol Amaryllis

Daun

Daun Amaryllis semua tumbuh di pangkal, membentuk beberapa pasang, dan jatuh sebelum berbunga. Di hippeastrum, jumlah daun di dasar tidak berpasangan (3 buah.), Dan satu daun terletak di peduncle. Daun pada tanaman ini kekal sepanjang tempoh pertumbuhan..

Masa berbunga

Amaryllis mekar 1-2 kali setahun dan jatuh pada musim bunga-musim panas, tetapi hippeastrum mekar pada musim sejuk-musim bunga dan boleh mencapai 4 kali.

Petua Penjagaan Berguna

Tumbuhan kedua-dua genera serupa tidak hanya dalam penampilan, tetapi juga merawatnya hampir sama, jadi mari kita pertimbangkan nuansa utama:

  1. Mengandung bunga di dalam bilik dengan suhu tidak lebih rendah dari +16 dan tidak lebih tinggi daripada +25 ° С.
  2. Periuk diletakkan di tingkap tenggara atau barat daya.
  3. Bunga cenderung condong ke samping dengan pencahayaan yang paling terang, sehingga tumbuh secara merata, disarankan untuk mengubahnya secara berkala ke arah yang berbeza.
  4. Ketika tanaman melepaskan peduncle, penyiraman dijeda dan disambung kembali hanya ketika anak panah peduncle mencapai ukuran 10 cm.
  5. Tanah di akar harus selalu dibasahi, perlu menyiram bunga ketika lapisan atas tanah kering sedikit.
  6. Tidak disarankan untuk menyiram secara langsung di bawah akar sehingga mentol tidak busuk, lebih baik menyiram tanah lebih dekat ke sisi periuk.
  7. Air yang digunakan untuk pengairan hendaklah pada suhu bilik dan diselesaikan sebelumnya.
  8. Bunga itu perlu diberi makan secara berkala, yang digunakan pada musim bunga. Anda perlu memberi makan 2 kali, dengan kekerapan 10 hari, dengan baja khas untuk tanaman yang gugur.
  9. Bunganya harus ditransplantasikan setiap tahun, kerana tanam lebih baik menggunakan campuran tanah berdasarkan gambut, tanah sod, pasir sungai dan humus (dalam jumlah yang sama).

Perbandingan amaryllis dan hippeastrum: perihalan tumbuhan, foto dan perbezaan

Amaryllis dan hippeastrum adalah tanaman dalaman yang popular sekarang. Selalunya mereka keliru antara satu sama lain kerana penampilannya sangat serupa..

Kedua-dua tanaman ini dianggap saudara, kerana mereka berasal dari keluarga yang sama - amaryllis. Walaupun begitu, mereka adalah dua bunga yang sama sekali berbeza..

Artikel ini memberitahu apa perbezaan warna, serta foto dan keterangan bagaimana membezakannya.

Definisi dan gambar bunga

Keluarga Amaryllis, yang merangkumi amaryllis dan hippeastrum, tergolong dalam kelas tanaman berbunga. Bunga-bunga ini telah mendapat populariti yang sangat tinggi sebagai bunga hiasan. Mereka sering dijumpai sebagai hiasan tempat tidur bunga atau di rumah..

    Amaryllis belladonna, atau, seperti yang disebut keindahan lain, amaryllis, adalah satu-satunya bunga dalam genus ini..

Ia tergolong dalam kelas tumbuh-tumbuhan monocotyledonous berbunga. Dalam bahasa Latin, namanya terdengar seperti Amarýllis belladónna. Bunga ini, berkat pembungaannya yang sangat baik, penjagaan yang tidak bersahaja dan pembiakannya yang mudah, telah mendapat populariti di seluruh pelosok dunia. Hippeastrum atau dalam bahasa Latin Hippeástrum adalah tumbuhan berbunga bulat yang tergolong dalam keluarga Amaryllis, genus Hippeastrum.

Dia, seperti amaryllis, tergolong dalam kelas tanaman berbunga. Genus tumbuhan ini diwakili oleh 90 spesies. Sebilangan besar spesies ditemui di lembah Amazon, setelah itu merebak ke kawasan tropika yang lain..

Mengapa mereka sering keliru??

Kekeliruan antara bunga jenis ini bermula sejak dulu dan berterusan hingga hari ini - ini kerana:

  • Tumbuhan ini berasal dari keluarga yang sama. Amaryllis ditemui pertama kali, dan sedikit kemudian, hippeastum, kemudian para saintis mengambilnya untuk salah satu spesies amaryllis. Dan hanya selepas beberapa ketika, ketika mereka berusaha melintasi mereka dan percubaan itu tidak berakhir, para saintis menyimpulkan bahawa ini adalah tanaman yang sama sekali berbeza..
  • Kedua-dua bunga itu bulat dan tumbuh di kawasan yang serupa. Terutama sering mereka keliru dengan perbungaan, kerana kedua-duanya mempunyai bentuk payung. Pada masa yang sama, tempoh berbunga dan tidak aktif di kedua-dua tumbuhan ini sama-sama ketara.
  • Kedai bunga juga mengelirukan penanam yang tidak berpengalaman dengan nama tanaman. Beberapa jenis hippeastrum bermula dengan kata-kata amaryllis.
  • Kadang-kadang kekeliruan berlaku kerana fakta bahawa hippeastrum mekar tanpa daun, pembungaan seperti itu tidak tipikal untuknya.

Sekiranya anda melihat kedua-dua bunga sekaligus, maka mereka tidak kelihatan serupa antara satu sama lain, perbezaannya disebabkan oleh perbungaan dan meninggalkan diri mereka sendiri, tetapi secara berasingan mereka agak mudah dikelirukan.

Apakah perbezaannya?

Perbezaan antara tumbuhan ini dapat diringkaskan dalam jadual pangsi:

PerbezaanAmaryllisHippeastrum
Perbezaan antara kelahiranMilik genus Amaryllis dan ditentukan oleh hanya satu spesies Amaryllis belladonna.Milik genus Hippeastrum. Hari ini, terdapat kira-kira 90 spesies tumbuhan ini..
Perbezaan asal usulTanah air kilang di selatan Afrika.Berasal dari kawasan tropika dan subtropik Amerika.
Perbezaan penampilanIni adalah tumbuhan bulat, ukuran mentolnya boleh mencapai diameter 6-10 sentimeter. Daun berwarna hijau. Daun tidak ada semasa tempoh berbunga. Perbungaan tanaman ini membentuk bunga 2-12, dengan diameter sekitar 7-10 sentimeter, bunga terdiri dari 6 kelopak. Bunga terdapat dalam warna putih, merah, merah jambu dan ungu. Batang tanaman ini berdaging.Tanaman bulat, tumbuhan bulatnya memiliki bentuk lobak berukuran 5-10 sentimeter. Daun tanaman berwarna hijau panjang, saiz, bentuk dan naungannya bergantung sepenuhnya pada spesies. Di tanaman ini, dalam tempoh berbunga, dari 2 hingga 5 bunga, berdiameter 15-25 sentimeter, dapat terbentuk pada perbungaan. Bunga itu mempunyai 6 kelopak. Tumbuhan ini, bergantung pada subspesies, mempunyai banyak warna dari sebarang warna..
Perbezaan pertumbuhan dan pembungaanAmaryllis memerlukan sekitar 56 hari untuk tumbuh dari biji. Di rumah, berbunga berlaku pada musim luruh, selebihnya masa bunga berehat.Ia tumbuh dari biji dalam dua minggu. Pembungaan bermula pada musim sejuk dan boleh berterusan hingga musim bunga..
Perbezaan dalam penjagaan di rumahIa tidak memerlukan penjagaan khas. Bunga ini tidak menyukai kelembapan berlebihan kerana boleh dijangkiti penyakit kulat. Sebelum berbunga, tanaman ini mesti berehat. Untuk melakukan ini, pada musim panas, mereka meletakkannya di tempat yang gelap..Bunga ini tidak aneh untuk dijaga. Dia tidak suka penyiraman yang kerap. Untuk berbunga baik selama sebulan, perlu memberi rehat kepada tanaman dengan meletakkannya di tempat yang gelap..

Cara membezakan dengan betul?

Walaupun terdapat perbezaan antara tanaman ini, penanam bunga amatur sering membingungkannya..

Kadang-kadang ini memudaratkan tanaman, kerana masing-masing mempunyai waktu rehat dan berbunga sendiri..

Untuk mengelakkan kesilapan tersebut, anda mesti memperhatikan perbezaan berikut ketika memilih tanaman:

    Dalam penampilan.

Boleh dibezakan dengan palet warna, jumlah bunga, dan batang. Dengan tempoh berbunga dan kuantitinya.

Keraguan harus disebabkan oleh amarilis yang mekar pada musim sejuk. Semasa tempoh berbunga, hippeastrum dapat melarutkan bunga beberapa kali, dan amarilis hanya berbunga sekali. Dengan bau.

Bunga Amaryllis mempunyai aroma yang sangat menyenangkan, tidak seperti hippeastrum, yang tidak mempunyai aroma. Bentuk mentol.

Amaryllis mempunyai mentol berbentuk pir yang ditutup dengan sekam kelabu. Di hippeastrum, mentol mempunyai bentuk bulat, sisiknya seperti bawang, hanya berwarna putih.

Tumbuhan ini disatukan oleh keluarga Amaryllis. Adalah sangat penting untuk diperhatikan bahawa hippeastrum dijumpai lebih kerap di rumah, dan amaryllis dalam hal ini agak jarang berlaku. Semasa memilih salah satu tanaman ini, anda mesti mempertimbangkannya dengan teliti dan mengambil kira semua butirannya sehingga dalam proses pertumbuhan dan pembungaan anda tidak melakukan kesalahan dalam perawatan yang boleh menyebabkan kematian bunga tersebut.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Top