Kategori

1 Bonsai
Kami memutuskan untuk mengadakan bunga raya - menanam dan merawat di ladang terbuka
2 Pelanggaran
Seperti apa rupa pokok alder? Foto dan keterangan
3 Herba
Calendula: sifat perubatan dan kontraindikasi, resipi ubat tradisional, ulasan
4 Pelanggaran
Terung: varieti dan kacukan terbaik

Image
Utama // Pokok renek

Cara menyiram aloe di rumah


Aloe terkenal dengan khasiatnya yang unik, ia tumbuh dengan cepat, dan oleh itu pemilik semak yang tidak mempunyai luaran ini sering berkongsi tunas dengan mereka yang ingin menetap tanaman seperti itu di apartmen mereka. Dan jika penjual bunga yang berpengalaman tahu dengan baik keadaan apa yang diperlukan oleh budaya ini, maka seorang pemula dapat menemui teknologi penanaman dan memastikan perawatan yang tepat untuknya agak rumit. Sebagai contoh, sangat berguna untuk belajar bagaimana menyiram lidah buaya di rumah..

Aloe - doktor di rumah

Nama "lidah buaya" menyatukan sebilangan tumbuhan - keseluruhan 500 spesies. Ini adalah tanaman renek dan tanaman herba. Sebilangan besar daripadanya adalah succulents, tetapi terdapat xerofit di antara mereka. Succulent adalah tanaman yang dapat melakukan tanpa air untuk jangka waktu yang lama, kerana menyimpan kelembapan di dalam tisu. Ia mempunyai daun tebal, tegas, berdaging, biasanya dengan batang atau batang yang agak pendek. Berkat kemampuan untuk menjimatkan air, succulents, termasuk wakil gen Aloe, hidup di alam liar terutama di wilayah gersang - di mana ia kering dan panas. Contohnya, di Afrika, di Semenanjung Arab, dan sebagainya.

Nota! Aloe sering keliru dengan kaktus (terutamanya disebabkan oleh adanya duri di sekitar tepi daun pada beberapa spesies), tetapi ini adalah jenis tanaman sukulen yang sama sekali berbeza.

Ciri umum wakil genus aloe:

  • daun xiphoid yang berdaging dan panjang, digabungkan menjadi roset;
  • bunga kecil semasa berbunga, biasanya terletak di peduncle panjang; berwarna merah, putih, kuning;
  • daya hidup tinggi - lidah buaya akan hidup di mana wakil-wakil flora lain akan mati;
  • dalam keadaan sukar wujud, tanaman dapat menutup stomata pada daun, mengekalkan kelembapan di dalam diri mereka.

Aloe banyak digunakan dalam bidang kosmetologi dan perubatan. Menariknya, sebutan pertama mengenai khasiat perubatan tumbuhan terdapat dalam sumber 3000 tahun yang lalu. Maksudnya, walaupun itu digunakan untuk mengobati dan mencegah berbagai penyakit. Sebagai contoh, tanaman ini berkesan melawan penyakit saluran gastrousus - kolitis, gastritis, ulser peptik. Juga lidah buaya digunakan untuk merawat luka bakar, bisul dan luka, batuk kering, asma, konjungtivitis dan patologi organ penglihatan yang lain. Ia digunakan untuk mengatur kitaran haid, menyembuhkan keadaan keradangan dan banyak lagi. Ia memerlukan masa yang sangat lama untuk menyenaraikan semua yang disimpan oleh aloe.

Pada nota! Para saintis mendapati bahawa jus aloe dan pulpa kaya dengan vitamin (contohnya, B, C, E), allatonin, beta-karoten dan antioksidan.

Aloe adalah bahan biasa dalam kosmetik. Krim, syampu, topeng rambut dan banyak lagi dihasilkan berdasarkan asasnya. Ia mengembalikan struktur kulit dan melembapkannya dengan lembut. Dan dengan penambahan lidah buaya, mereka menyediakan minuman yang sihat dan berkhasiat dengan mencampurkan jusnya dengan jus buah.

Perhatian! Mustahil menggunakan aloe tanpa berfikir - jusnya dalam jumlah besar, diambil secara dalaman, boleh membahayakan, kerana boleh menyebabkan proses keradangan di dalam saluran pencernaan, memprovokasi perkembangan tumor atau menyebabkan keguguran pada wanita hamil.

Harga biji lidah buaya

Varieti dan jenis

Oleh kerana terdapat sifat unik di atas dalam tanaman ini, tidak hairanlah bahawa lidah buaya sering dipanggil doktor di rumah dan mereka berusaha menanamnya di ambang tingkap mereka. Beberapa spesies perwakilan flora ini adalah yang paling popular di kalangan penanam bunga..

Jadual. Jenis aloe dalaman yang biasa.

Lihat, gambarPenerangan
Jenis yang sama dengan segera muncul dalam ingatan ketika kata "aloe" disebut. Juga dipanggil sebenar, India, Barbadenian. Ini adalah aloe yang paling biasa di antara yang lain dan dialah yang paling sering dijumpai di koleksi tukang kebun. Vera mempunyai daun berdaun memanjang yang memanjang, ditutup secara merata di sepanjang tepinya dengan duri berduri kecil. Batang pendek, terbentuk dari dasar piring daun yang berdekatan, panjangnya kira-kira 50 cm. Di alam liar, lidah buaya tumbuh di wilayah Mediterranean, dan juga berlaku di kawasan dengan iklim yang sangat panas.
Spesies ini juga sering dijumpai dalam koleksi tukang kebun, nama keduanya adalah agave. Ini muncul kerana mitos yang meluas bahawa spesies ini kononnya hanya berkembang sekali setiap 100 tahun. Sebenarnya, di alam liar, agave mekar setiap tahun, tetapi di pangsapuri fenomena ini sangat jarang berlaku. Tumbuhan ini boleh tumbuh hingga ketinggian 3 m. Tanah air dari agave adalah Afrika, di mana ia dijumpai hampir di mana-mana, ia tidak malu dengan iklim yang panas dan gersang. Pokok lidah buaya adalah pokok renek dengan sistem akar berserabut. Ia mempunyai daun cekung berair, yang sangat sering digunakan untuk penyediaan persediaan ubat buatan sendiri, panjangnya hingga 25 cm, dan juga mempunyai gigi tajam di tepinya. Batang tanaman ditakrifkan dengan baik.
Spesies ini juga disebut brindle. Wakilnya adalah tanaman pendek (hingga 40 cm) dengan batang pendek ditutup dengan daun berjalur putih. Tumbuhan itu sendiri sangat cantik..

Tetamu yang jarang tetapi sangat cantik dalam koleksi kedai bunga. Perbezaan utamanya dari lidah buaya lain adalah adanya rambut putih pada hujung daun, yang kering dan gugur ketika tumbuh. Tidak ada batang, dan daunnya cukup berduri untuk disentuh. Selalunya, tanaman membentuk "kanak-kanak" yang tidak mengganggu pertumbuhan dan perkembangan wakil dewasa spesies.

Semua jenis lidah buaya ini mempunyai sifat bermanfaat yang disebutkan di atas, yang mana ia dihargai oleh peminat ubat tradisional dan pencinta florikultur rumah. Dan setiap tanaman, walaupun tidak bersahaja, memerlukan perawatan yang sewajarnya..

Berapa kerap menyiram kaktus

Untuk menyiram kaktus, air paip berklorin biasa tidak akan berfungsi. Air bersih dan lembut tanpa garam, klorin dan kekotoran diperlukan. Air hujan sempurna, tetapi perlu diproses lebih lanjut sebelum digunakan. Jika tidak, anda menghadapi risiko memasukkan pelbagai jangkitan ke dalam tanah selain air itu sendiri..

Menjaga aloe di rumah

Mana-mana tanaman memerlukan penjagaan yang betul dan teratur, termasuk lidah buaya. Setiap organisma hijau menuntut penyiraman yang betul, pencahayaan yang mencukupi, suhu yang semakin meningkat dan faktor-faktor lain..

Aloe adalah tumbuhan termofilik. Ia dapat bertahan pada suhu yang sangat tinggi, tetapi udara sejuk merosakkannya. Tetapi aloe terasa hebat di sebuah pangsapuri bandar biasa pada suhu bilik (+ 22-26 darjah) dan disiarkan secara berkala. Pada musim panas, ia dapat "berjalan" di teras, tetapi dengan syarat tidak ada draf dan kilang itu dapat dilindungi dari hujan.

Pada musim sejuk, disarankan untuk menyediakan lidah buaya dengan tempoh tidak aktif - untuk ini, tanaman secara beransur-ansur dipindahkan ke tempat yang lebih sejuk (di sana suhu udara hanya +14 darjah). Sekiranya anda memberi tanaman rehat dari musim tanam yang tidak berkesudahan, maka ia dapat menggembirakan anda dengan tempoh berbunga. Lebih-lebih lagi, jika suhu udara menurun, maka rejim cahaya tetap sama. Malangnya, sukar untuk menghasilkan berbunga lidah buaya walaupun semua syarat dipenuhi..

Dianjurkan untuk meletakkan periuk dengan lidah buaya di ambang jendela selatan, kerana bukan hanya bunga yang suka panas, tetapi juga bunga yang suka cahaya. Sekiranya cahaya tidak mencukupi, maka tanaman akan meregang ke arah sumbernya, dan semak akan berubah menjadi jelek. Sekiranya perlu, keseragaman pencahayaan dapat disediakan dengan lampu.

Perhatian! Sekiranya aloe tinggal di tempat teduh untuk waktu yang lama, maka perlu (semestinya!) Untuk membiasakannya dengan cahaya matahari yang terang..

Aloe menyukai tanah yang cukup subur, walaupun dalam keadaan semula jadi ia paling sering dijumpai di atas pasir. Substrat hendaklah longgar, lapang, telap air. Tumbuhan ini dapat ditransplantasikan ke dalam tanah, disiapkan secara bebas dari pasir, tanah berdaun dan tanah (nisbah 1: 1: 2), dengan menambahkan sedikit arang. Lapisan tanah liat yang diperluas atau bahan saliran lain semestinya diletakkan di bahagian bawah. Sebaiknya letakkan beberapa sentimeter pasir di antara saluran air dan tanah..

Biasanya, aloe dipindahkan tidak lebih dari sekali setiap dua tahun (tanaman muda). Belukar dewasa dan dewasa dapat mengubah periuk dan tanah walaupun 4 tahun sekali. Transplantasi berlaku pada musim bunga setelah tanaman itu terlalu lama. Aloe hidup terbaik di periuk tanah liat..

Harga tanah

Video - Merawat "doktor rumah" lidah buaya

Penyiraman yang betul - keperluan asas

Salah satu syarat utama kejayaan pertumbuhan lidah buaya di rumah adalah penyiraman yang betul. Ia mestilah sederhana dan kemas - jika tidak, terdapat risiko besar untuk merosakkan tanaman. Dari kelembapan yang berlebihan, daun aloe menjadi lesu dan berubah menjadi pucat. Kekerapan penyiraman berubah-ubah dan bergantung kepada banyak faktor - kelembapan udara, musim. Pada musim panas, mereka biasanya disiram tidak lebih dari 1-2 kali seminggu, dan lebih jarang pada musim sejuk. Kadang kala aloe disiram sebulan sekali..

Langkah 1. Air lidah buaya hanya apabila tanah di dalam periuk kering setelah penyiraman terakhir. Tanaman ini tidak bertolak ansur dengan limpahan air, dan secara amnya ia biasa dengan kekeringan. Untuk menentukan apakah sudah tiba masanya untuk menyiram, anda harus merasakan tanah dengan baik - ia harus kering beberapa sentimeter dari permukaan.

Langkah 2. Sekiranya tanah di dalam periuk cukup kering, maka lidah buaya disiram dari tin penyiram dengan cerat nipis - dengan berhati-hati, di sepanjang tepi periuk, sehingga air tidak masuk ke batang atau daun. Anda tidak perlu mencurahkan banyak air - hanya lembapkan akar tanaman.

Perhatian! Jangan sekali-kali menyiram aloe di atas daun atau batang! Ini adalah salah satu tanaman yang bahkan tidak suka penyemburan dari botol penyembur, dan kelembapan berlebihan pada daun boleh merosakkan sepenuhnya - mereka (daun) dapat membusuk. Debu dapat dikeluarkan daripadanya dengan mengelap dengan kain lembap.

Langkah 3. Secara berkala, penyiraman digabungkan dengan pembalut. Baja digunakan terus selepas pengairan atau dicairkan di dalam air.

Langkah 4. Sekiranya perlu menanam tanaman, sistem akarnya dibebaskan dari tanah dan ditanam di tanah segar. Pada masa yang sama, bahan saliran diletakkan di bahagian bawah periuk. Sekiranya tidak ada saliran, maka rejim kelembapan akan dilanggar - tanah akan kering terlalu lama, dan lidah buaya ini tidak disukai.

Penyiraman aloe boleh dilakukan dengan dua cara - dari atas dan dari bawah. Pada masa yang sama, pilihan pertama, yang kami jelaskan di atas, masih lebih popular di kedai bunga. Penyiraman dari bawah dilakukan dengan cara yang berbeza: untuk ini, sedikit air dituangkan ke dalam bekas kecil dan periuk dengan tanaman direndam di dalamnya. Air akan menembusi lubang saliran di penanam dan membasahi tanah. Sistem akar lidah dengan cara ini akan dapat memperoleh air dari lapisan bawah tanah..

Apa yang perlu disiram

Aloe hanya boleh disiram dengan air yang sudah diselesaikan. Ini sangat penting jika air paip digunakan - ia mengandungi klorin, yang digunakan untuk pembasmian kuman. Unsur ini dalam jumlah besar memudaratkan tanaman, dan kepekatannya dalam air yang menetap menurun.

Air untuk pengairan mestilah cukup hangat: pada musim sejuk, suhu optimum ialah sekitar 5-8 darjah di atas suhu bilik. Pada musim panas, semasa tumbuh-tumbuhan aktif, aloe lebih suka air yang dipanaskan hingga + 20-35 darjah.

Air dan makanan

Penyiraman lidah buaya boleh digabungkan dengan pemakaian top. Biasanya, tanaman itu disenyawakan sebulan sekali selama musim tanam dengan larutan kompleks mineral yang direka untuk sukulen. Berkat ini, lidah buaya akan tumbuh dengan baik dalam jisim hijau. Tetapi pada musim gugur dan musim sejuk, tidak perlu memberi makan tanaman - ia memerlukan kedamaian.

Penting! Anda hanya boleh menggunakan pembajaan untuk tanaman yang sihat. Dan semak aloe muda tidak memerlukannya sama sekali.

Anda juga boleh memberi makan lidah buaya dengan ubat rumah. Contohnya, gula - 1 sudu teh tersebar di permukaan tanah dan tanaman disiram. Aloe juga bertindak balas dengan baik pada kulit telur - ia dibasuh, dihancurkan dan ditambahkan secara beransur-ansur kering ke dalam tanah. Anda juga boleh menyiapkan tincture dengan menuangkan air mendidih di atasnya dan biarkan selama 7 hari.

Harga untuk Bona Forte

Kami melawan penyakit

Walaupun lidah buaya adalah tumbuhan dengan imuniti yang baik dan tidak murung, ia masih boleh menderita pelbagai penyakit. Selalunya mereka timbul kerana penjagaan yang tidak betul terhadapnya..

  1. Sekiranya lidah buaya mendapat sedikit cahaya, ia menjadi jelek, dengan batang memanjang yang bengkok.
  2. Dengan penyiraman yang banyak dan kerap, lidah buaya mula mengalami kelembapan berlebihan. Belukar yang terlalu banyak banjir sebaiknya ditransplantasikan ke tanah lain dengan segera, menghilangkan akar yang reput. Peraturan keemasan menyiram lidah buaya adalah lebih rendah daripada melimpah.

Video - Aloe vera: loji tanaman yang bersahaja

Sekiranya anda belum mempunyai lidah buaya di rumah, sudah tiba masanya untuk memulakannya. Setelah membaca artikel tersebut, anda yakin bahawa sama sekali tidak sukar untuk mengurusnya, tetapi jika perlu, ia dapat mengurangkan perjalanan penyakit ini, anda boleh menyediakan pelbagai produk kesihatan dari kilang. Pada masa yang sama, anda tidak perlu menyusahkan diri dengan penjagaan yang melelahkan..

Adakah anda menyukai artikel itu? Simpan agar tidak rugi!

Kami peduli dengan kasih sayang: bagaimana menyiram lidah buaya dengan betul?

Daun hijau berair, ketiadaan acuan dan habuk pada tanaman, tanah yang cukup lembap, tetapi tidak basah di dalam periuk - semua ini adalah tanda aloe sihat yang dijaga dengan betul. Aloe sama sekali bukan tanaman yang menuntut, tetapi di rumah ia boleh mengalami kekurangan perawatan. Peraturan asas untuk merawat lidah buaya tidak boleh diabaikan..

Anda perlu berhati-hati semasa menyiramnya. Pakar mengesyorkan menggunakan air bersih dan bersih untuk menyiram lidah buaya. Suhu cecair harus berubah bergantung pada musim, iaitu untuk musim sejuk dan musim luruh, suhu air yang ideal adalah 6-8 darjah di atas suhu bilik. Pada musim bunga dan musim panas, air boleh dipanaskan dari 20 hingga 35 darjah. Kesalahan dalam kes ini boleh menyebabkan penyakit lidah buaya.

Di organ mana bunga menyimpan kelembapan?

Aloe mempunyai batang tebal dan daun berdaging. Aloe tergolong dalam sukulen, yang memiliki kemampuan untuk menyimpan air di organ. Dengan menggunakan rizab ini, kilang ini dapat bertahan hidup tanpa adanya sumber kelembapan luaran..

Berapa kerap anda perlu menyiram?

Bagaimana cara menyiram bunga lidah buaya di rumah? Ini harus dilakukan secara sederhana. Kekerapan rawatan ditentukan oleh kelembapan dan suhu udara sekitar, jumlah cahaya, musim dan usia tanaman..

Semakin tua lidah buaya, semakin kurang penyiraman yang diperlukan. Memikat spesimen muda lebih kerap disiram.

Pada musim panas, substrat dibasahi sekali atau dua kali seminggu, pada lewat petang. Isyarat untuk penyiraman adalah pengeringan dari tanah atas beberapa sentimeter dari permukaan. Dalam kelembapan tinggi dan cuaca hujan, rawatan yang kerap boleh membahayakan lidah buaya.

Air biasa yang diambil terus dari sumber utama tidak sesuai untuk pengairan - ia mengandungi kekotoran berat dan alkali yang memberi kesan negatif kepada tanaman. Air mesti lembut. Adalah disyorkan untuk mempertahankannya lebih dari sehari..

Ini akan membolehkan kapur dan klorin menguap. Mendidih adalah kaedah pelembutan lain. Untuk menormalkan keasidan, disarankan untuk menambahkan asid asetik atau sitrat ke dalam air dengan nisbah tiga hingga lima gram per liter air.

Penting untuk memperhatikan suhu air. Pada musim panas, suhu harus dari +30 hingga + 35 ° C, pada musim bunga dari +20 hingga + 22 ° C, pada musim gugur-musim sejuk - di atas suhu bilik dengan 6 - 8 ° C.

Cara melembapkan tanaman di rumah dengan betul?

Terdapat dua cara untuk menyiram lidah buaya:

  • bawah;
  • atas - menggunakan tin penyiram dengan cerat nipis.

Kaedah ini lebih sesuai untuk jenis lidah buaya, akar hisapnya ada di bahagian bawah sistem akar, di bahagian bawah periuk.

Kaedah ini tidak menyebabkan hakisan tanah. Nutrien dibasuh dengan perlahan. Sekiranya sistem akarnya kuat dan tebal, kaedah ini tidak digalakkan. Saliran tinggi menghalang kelembapan memasuki lapisan atas substrat, yang boleh menyebabkan penyakit akar.

Sekiranya terdapat lapisan saliran tebal, rendam periuk dalam bekas air yang dalam selama beberapa minit. Kemudian biarkan kelembapan berlebihan mengalir dan letakkan kembali periuk di atas palet..

Penyiraman dari atas diperlukan untuk spesies besar. Spesimen sedemikian memerlukan penyiraman, dengan lancar dari kolar akar ke akar. Penting untuk memenuhi tanah dengan kelembapan sekali gus sehingga sampai ke lapisan bawah. Sekiranya anda tidak menambahkan air secukupnya, sistem akar akan kering. Kaedahnya tidak sesuai untuk menyiram lidah buaya yang mempunyai rambut akar kecil.

Dengan jumlah air yang betul, setengah jam setelah menyiram dari tin penyiram, kelembapan harus terkumpul di dalam kuali. Ia harus dibuang, jika tidak, akarnya mungkin busuk..

Penyiraman mesti dilakukan dengan berhati-hati, di sepanjang tepi periuk, mengelakkan daun dan batangnya basah. Kelembapan yang berlebihan pada daun menyebabkan pembusukan mereka. Aloe tidak boleh disembur atau diletakkan di bawah pancuran. Sekiranya habuk terkumpul di daun, lap dengan kain lembap.

Pada musim bunga dan musim panas, penyiraman digabungkan secara berkala dengan pembalut aloe. Sebulan sekali, larutan baja mineral yang lemah untuk sukulen digunakan.

Berapa kali melembapkan pada musim sejuk?

Musim sejuk adalah masa ketika aloe tidak aktif. Penyiraman harus dilakukan tidak lebih dari sekali sebulan, lebih baik pada waktu pagi. Pastikan tanah di dalam periuk kering. Pada musim sejuk, lidah buaya tidak diberi makan.

Apa yang berlaku sekiranya anda tidak mengikut peraturan?

  1. Aloe sangat sukar untuk bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan. Dalam kes ini, daunnya menjadi kuning dan lembut. Perlu mengeluarkan tanaman dari periuk, memeriksa sistem akar dan membuang kawasan yang rosak. Keringkan. Tanam di tanah baru dan berikan pencahayaan yang baik.
  2. Sekiranya lidah buaya keluar tanpa diduga, penyebabnya adalah penyiraman sejuk.
  3. Kelembapan berlebihan boleh menyebabkan genangan air di dalam periuk..

Menyiram aloe tidak begitu sukar. Bunga tidak memerlukan pelembapan tanah yang kerap dan bertahan dalam kemarau yang singkat tanpa kehilangan. Kualiti air memainkan peranan penting untuk lidah buaya. Rezim penyiraman yang betul membantu mengelakkan masalah dengan sistem akar dan menjaga kesihatan tanaman.

Video berguna

Kami mencadangkan menonton video mengenai cara menyiram lidah buaya dengan betul di rumah:

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan Ctrl + Enter.

Cara menyiram aloe dengan betul bergantung pada musim

Aloe adalah tumbuhan yang mempunyai nama kedua - agave. Ia tergolong dalam sukulen, dicirikan oleh daun berdaging dengan duri. Aloe sangat popular untuk penanaman di rumah kerana sifat perubatannya. Di samping itu, bunga itu sangat bersahaja untuk dijaga. Agar ia tumbuh dengan baik, cukup untuk mengetahui cara menyiram lidah buaya.

Menyiram aloe - bagaimana melakukannya dengan betul, agar tidak memusnahkan tanaman

Aloe adalah tanaman rumah yang terkenal dengan khasiat perubatannya

Daun lidah buaya dapat mengumpulkan air, jadi tanaman tidak memerlukan penyiraman yang kerap. Kelembapan berlebihan merosakkannya, sama seperti kekurangan. Agar tanaman dapat berkembang dengan baik, anda perlu mengikuti peraturan penyiraman. Jumlah prosedur bergantung pada beberapa nuansa:

  • suhu bilik;
  • kelembapan udara;
  • musim;
  • usia bunga;
  • pencahayaan di dalam bilik.

Pastikan tanaman memerlukan kelembapan sebelum menyiram. Untuk melakukan ini, disarankan untuk menurunkan jari anda beberapa sentimeter ke tanah. Sekiranya kering, anda perlu menyiram bunga.

Penting! Lapisan permukaan tanah tidak dapat menunjukkan apakah air diperlukan, kerana ia menguap kelembapan lebih cepat.

Sekiranya lidah buaya tumbuh di luar, ia hanya boleh disiram pada hari kering. Tidak diperlukan kelembapan tambahan selepas hujan.

Di organ mana bunga menyimpan kelembapan

Aloe mempunyai ciri yang unik. Kilang ini boleh pergi tanpa air dalam jangka masa yang lama. Ini mungkin berlaku kerana adanya daun besar dan berdaging, pulpa berisi air. Tumbuhan mengekalkan kelembapan dengan menutup liang-liangnya.

Tumbuhan itu mengumpulkan air di daunnya

Cara menyiram tanaman

Terdapat dua kaedah penyiraman yang digunakan bergantung pada usia sukulen:

  • Untuk bunga muda, gunakan kaedah dulang air suam. Periuk diletakkan di dalam bekas yang dalam ke mana cairan dituangkan. Ini adalah pilihan terbaik, yang membantu menyimpan semua nutrien di dalam tanah. Mereka tidak akan mencuci.
  • Tumbuhan dewasa disiram dengan tin penyiram. Dalam kes ini, penting untuk memastikan bahawa cecair tidak masuk ke daun. Sekiranya terkumpul di saluran keluar, lidah buaya akan mula mati. Sebelum prosedur, tanah mesti dilonggarkan sehingga dapat menyerap kelembapan dengan baik.

Penting! Aloe tidak boleh disembur kerana ini boleh menyebabkan kematian daun. Sekiranya perlu mengeluarkan habuk dari daun, mereka disapu dengan kapas.

Bergantung pada musim

Peraturan untuk menjaga agave bergantung pada musim. Bunga itu memerlukan peningkatan kelembapan pada musim bunga. Selepas musim sejuk, dia memerlukannya untuk pertumbuhan aktif. Dalam tempoh ini, anda perlu menyiram sekali setiap tujuh hari, pada musim panas prosedurnya meningkat hingga dua kali. Pada musim luruh dan musim sejuk, penyiraman sangat jarang berlaku, kerana sukulen akan berehat.

Cara menyiram biji

Aloe boleh dibiakkan dengan biji. Tetapi ini adalah kaedah yang agak rumit yang jarang saya gunakan. Agar mereka dapat tumbuh, anda perlu melakukan perkara berikut:

  1. Pertama, biji mesti direndam dalam larutan kalium permanganat yang lemah, kemudian diletakkan di tanah yang dilonggarkan. Jarak dari satu biji ke biji yang lain mestilah sekurang-kurangnya dua sentimeter.
  2. Lapisan pasir kecil dicurahkan di atas tanah.
  3. Untuk membasahi tanah, bekasnya direndam dalam air suam. Penting agar tanah sentiasa lembap sebelum benih muncul..

Sebaik sahaja benih tumbuh, penyiraman bermula mengikut skema setiap tujuh hari sekali..

Menyiram pucuk semasa pembiakan

Cara yang paling biasa untuk menghasilkan semula lidah buaya di rumah adalah dengan menggunakan keratan. Kaedah ini mempunyai keunikannya sendiri. Selepas memotong, keratan tidak boleh direndam di dalam air. Mereka perlu ditaburkan dengan abu kayu, disimpan di udara sehingga akarnya muncul..

Keratan boleh diletakkan di dalam periuk dengan tanah lembap. Sebelum akarnya muncul, ia mesti disimpan seperti ini selama beberapa minggu. Setelah tanaman itu berakar, ia dipindahkan ke bekas dengan tanah kering. Setelah dipindahkan, tanaman muda tidak disiram.

Perhatian! Penting untuk memilih periuk yang sesuai untuk ditanam. Ia harus mempunyai beberapa lubang. Selain itu, ia mesti lebar agar akarnya dapat tumbuh dengan bebas..

Selalunya, aloe dibiakkan dengan keratan.

Menyiram semasa pemindahan

Semasa menanam aloe, penyiraman harus dihentikan dalam sebulan. Kemudian tanaman diletakkan di tanah baru, yang dibasahi terlebih dahulu. Bunga itu tidak disiram untuk minggu pertama selepas pemindahan.

Bilangan pemindahan secara langsung bergantung pada usia tanaman. Untuk bunga muda, tanah perlu diganti setiap dua tahun, untuk orang dewasa tidak lebih dari sekali setiap empat tahun. Prosedur harus dilakukan pada musim bunga, ketika tanaman mulai aktif tumbuh.

Penting! Dalam keadaan semula jadi, lidah buaya tumbuh di pasir. Perkara ini harus diambil kira semasa menanamnya di rumah. Tanah agave harus mengandungi tanah pasir, pasir dan tanah. Lapisan saliran dipasang di bahagian bawah periuk.

Kualiti air semasa pengairan, lebih baik digunakan

Penyiraman agave hanya boleh dilakukan dengan air suam dan lembut. Dari segi suhu, suhu mestilah beberapa darjah lebih tinggi daripada suhu bilik. Sekiranya airnya sangat keras, plak akan muncul di tanah. Dan air sejuk menyebabkan reput akar.

Terdapat beberapa cara untuk menyediakan air dengan betul:

  • Biarkan cecair yang direbus atau ditapis selama sehari.
  • Bekukan air, kemudian biarkan mencair selama satu hari.
  • Masukkan asid sitrik ke air rebus pada kadar 5 g per 1 liter.

Jangan gunakan air paip untuk prosedur, kerana ia mengandungi sejumlah besar klorin dan alkali, yang berbahaya bagi tanaman.

Air agave hanya dengan air suam

Gabungan penyiraman dan pembajaan cecair semasa tumbuh

Seperti tanaman lain, lidah buaya memerlukan makanan. Ia boleh digabungkan dengan penyiraman. Pakar mengesyorkan menggunakan baja sama ada semasa proses penyiraman itu sendiri atau selepasnya..

Penting! Berpakaian top hanya boleh dilakukan dalam tempoh pertumbuhan aktif agave dari bulan Mac hingga September. Tetapi tidak lebih dari empat kali dalam satu musim.

Sekiranya tanaman dipindahkan ke tanah yang diperkaya dengan baik, baja hanya boleh digunakan sekali sahaja. Lebihannya dapat membakar sistem akar..

Jenis baja yang paling sesuai untuk agave ialah humik dan kalium fosfat. Anda boleh membeli campuran siap untuk sukulen.

Tidak semestinya diperlukan untuk memberi makan agave. Dalam kes tertentu, ini dilarang:

  • bunga berumur kurang dari tiga tahun;
  • tumbuhan itu diserang oleh parasit;
  • aloe terbakar matahari;
  • terdapat kekurangan kelembapan.

Anda boleh menggunakan jus aloe yang dicairkan sebagai pembalut. Juga, tanaman ini menyukai air manis, untuk menyediakannya, anda perlu melarutkan satu sudu gula pasir dalam segelas cecair.

Dalam tempoh pertumbuhan aktif, sukulen perlu disenyawakan

Berapa kali melembapkan pada musim sejuk

Sepanjang musim sejuk, lidah buaya akan menjadi tidak aktif. Penting untuk tidak mengganggu tanaman, kerana ini adalah tahap penting dalam hidupnya. Ia mendapat kekuatan untuk pertumbuhan aktif selanjutnya.

Agar tanaman dapat berkembang dengan betul di masa depan, ia mesti berhenti tumbuh pada musim sejuk. Oleh itu, penyiraman, bermula pada bulan November, hanya perlu dilakukan sebulan sekali..

Apa yang berlaku sekiranya anda tidak mengikut peraturan

Agar tanaman dapat tumbuh dengan aktif dan sihat, anda perlu mengikuti peraturan penjagaan, kelembapan dan pencahayaan yang mudah. Dalam persekitaran semula jadi, agave tumbuh di iklim panas. Oleh itu, penting baginya untuk mengekalkan tahap kelembapan. Sekiranya udara terlalu kering, batang succulent akan mula berkerut. Untuk menyelesaikan masalah, anda perlu mengelapnya dengan kain lembap..

Bekas dengan tanaman harus diletakkan di tempat yang hangat dan menyala dengan baik. Yang terbaik adalah meletakkan periuk di ambang tingkap menghadap ke selatan. Pada musim panas, suhu optimum mestilah sekitar 25 darjah. Sekiranya tidak ada hujan, anda boleh membawa periuk ke balkoni, di luar rumah..

Pada musim sejuk, suhu yang disyorkan tidak lebih tinggi daripada 20 darjah. Sekiranya bilik lebih panas, tanaman akan menjadi lemah.

Perhatian! Kerana perawatan yang tidak betul, agave dapat menyerang perosak, yang akan mengakibatkan akibat yang serius. Sekiranya penyakit tanaman dimulakan, ia boleh mati.

Sekiranya anda tidak mengikuti peraturan penyiraman, tanaman itu mungkin mati.

Kesalahan utama penanam bunga semasa menyiram

Melembapkan tanah adalah komponen utama penjagaan agave. Oleh itu, penting untuk mengetahui cara menyiram lidah buaya di rumah. Semua penyakit tumbuhan bermula tepat pada latar belakang penyiraman yang tidak betul. Tumbuhan ini boleh menjadi sangat lemah dan mati.

Kesalahan yang paling biasa dilakukan oleh pemilik agave ketika menyiram adalah:

  • Sekiranya bintik-bintik coklat-kuning muncul di daun tanaman, ini menunjukkan bahawa air telah terkena pada mereka kerana penyemburan atau penyiraman yang tidak tepat.
  • Tumbuhan itu mula mati jika daun terputus di pangkal batang. Fenomena ini berlaku kerana pengumpulan cecair di saluran keluar..
  • Kekurangan kelembapan menampakkan diri pada daun nipis yang mulai layu.
  • Lapisan berkarat boleh terbentuk di tanah, batangnya menjadi hitam, bau tidak menyenangkan timbul - ini menunjukkan perkembangan penyakit kulat pada sistem akar. Akar reput kerana limpahan.
  • Aloe dapat menumpahkan daunnya jika air keras digunakan untuk pengairan.

Mencari masalah lebih awal dapat menyelamatkan hari. Untuk melakukan ini, anda perlu memindahkan tanaman ke tanah baru. Ia dikeluarkan dengan hati-hati dari periuk, akar yang kering dan busuk dipotong. Sebaik sahaja bunga mengering, ia diletakkan di tanah baru, di mana sejumlah besar pasir ditambahkan. Penyiraman pertama selepas pemindahan dilakukan dalam seminggu. Dalam tempoh yang sama, anda perlu membaja.

Menjaga aloe memang mudah. Kilang ini tidak bersahaja untuk menjaga keadaan. Penting untuk memantau keadaannya, jika ada perubahan negatif dalam penampilan bunga, anda perlu segera mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan masalah.

Cara penyiraman aloe dengan betul?

Di antara bunga dalaman, sukar untuk mencari tanaman yang lebih biasa dan berguna daripada lidah buaya. Terdapat lebih daripada 300 jenis aloe yang ditanam di dalam rumah. Mereka sangat dihargai kerana kualiti hiasan yang sangat baik dan sebilangan besar sifat perubatan. Aloe benar-benar bersahaja dalam penjagaan. Anda sama sekali tidak perlu risau tentang dia semasa bercuti atau perjalanan perniagaan yang panjang. Tetapi tetap memerlukan pendekatan khas untuk dirinya sendiri..

Kekerapan penyiraman

Tanah air lidah buaya dianggap sebagai pulau gurun Barbados, Curacao dan sebelah barat Semenanjung Arab. Ini adalah tanaman sukulen, selama evolusi selama musim hujan, ia telah belajar menyimpan kelembapan pada daun dan batang berdaging tebal, dan mentolerir kekeringan yang berpanjangan. Oleh itu, di rumah, dia tidak memerlukan penyiraman yang banyak..

Sekiranya bagi kebanyakan bunga rumah, indikator perlunya penyiraman adalah tanah kering di dalam periuk, maka untuk lidah buaya, tidak perlu tergesa-gesa untuk segera mengambil kaleng penyiram. Pertama, anda harus melonggarkan lapisan atas bumi dan memastikan bahawa ia telah kering hingga 4-5 sentimeter, dan hanya selepas air itu, mengelakkan banjir. Cecair harus mula mengalir dari periuk ke dalam kuali.

Dari separuh kedua musim bunga hingga pertengahan musim luruh, penyiraman aloe sebaiknya dilakukan setiap 7-10 hari sekali. Pada musim sejuk, kekerapan penyiraman harus dikurangkan dan tanah harus dibasahi hanya apabila kering ke dasar periuk (sekitar sebulan sekali).

Tidak boleh dilupakan bahawa tanaman muda sering memerlukan penyiraman daripada tanaman yang lebih matang. Aloe berusia lebih dari 5 tahun memerlukan penyiraman sekali-sekala dan berlimpah.

Walaupun lidah buaya adalah lezat dan tidak menyukai kelembapan berlebihan yang berterusan, anda tidak perlu takut menuangkan dan menyiramnya "dari satu sudu teh". Kekurangan kelembapan berterusan untuk bunga ini tidak kurang merosakkan daripada kelebihannya.

Perlu diingat bahawa kekerapan penyiraman banyak berkaitan dengan intensitas pencahayaan, kelembapan udara, ukuran dan ketumpatan akar, serta volume wadah tempat bunga diletakkan. Periuk kecil mengering lebih cepat daripada periuk besar.

Air apa yang diperlukan?

Air paip yang diambil segera sebelum penyiraman tidak sesuai untuk lidah buaya. Air paip biasa mengandungi klorin dan banyak kekotoran alkali yang boleh memudaratkan kesihatan bunga. Oleh itu, disyorkan untuk mengumpulkan air untuk lidah buaya terlebih dahulu dan biarkan mendidih sekurang-kurangnya 24 jam. Selama ini, sebahagian besar klorin akan menguap darinya..

Air untuk menyiram aloe mestilah lembut. Di kawasan dengan air keras, disarankan untuk mendidihnya dan kemudian pertahankan. Dan juga untuk menstabilkan nisbah asid-basa, asid asetik atau sitrat digunakan dalam perkadaran 3-5 gram asid per liter air.

Air untuk pengairan juga dapat dilembutkan dengan pembekuan. Untuk melakukan ini, air paip dikumpulkan dalam bekas dan dibiarkan selama 12-24 jam. Selepas itu, cecair itu dituangkan dengan teliti ke dalam botol plastik supaya sedimen yang terbentuk di dalam bekas tidak masuk ke dalamnya. Botol diletakkan di dalam peti sejuk di mana ia dibiarkan sehingga air beku sepenuhnya. Kemudian mereka dibawa keluar dan dibiarkan di dalam bilik sehingga ais mencair dan air menghangat hingga suhu bilik. Selepas itu, ia sesuai untuk penyiraman.

Suhu cecair sama pentingnya. Pada musim panas, suhu sekurang-kurangnya +30 darjah, pada musim bunga - +20.25 darjah Celsius. Pada musim sejuk dan akhir musim luruh, menyiram lidah disarankan untuk menghasilkan air yang lebih panas daripada udara di dalam bilik sebanyak 8-10 darjah.

Cara penyiraman dengan betul?

Terdapat dua cara untuk menyiram:

  • atas, apabila tanah dibasahi dari tin penyiram;
  • turunkan, ketika cairan dituangkan ke dalam panci, atau masukkan periuk ke dalam bekas air selama beberapa minit sehingga bumi tepu dengan kelembapan.

Untuk aloe muda, kaedah penyiraman bawah lebih disukai. Ini benar terutamanya jika air perlu dipanaskan sedikit sebelum disiram. Kaedah ini mengelakkan pencairan nutrien dari tanah dengan cepat dan kelembapannya yang berlebihan..

Bagi lidah buaya dewasa, kaedah penyiraman overhead lebih digemari. Ini harus disiram dengan hati-hati, dari kaleng penyiraman dengan cerat sempit dan di bawah akar, agar tidak membasahi daun. Dalam kes ini, perlu memastikan bahawa tanah di tempat pengairan tidak dicuci, dan akarnya tidak terdedah. Untuk melakukan ini, sebelum menyiram, disarankan untuk melonggarkan tanah di dalam periuk sedikit.

Kira-kira setengah jam selepas menyiram, anda perlu memeriksa sama ada air berlebihan terkumpul di dalam kuali. Sekiranya terkumpul, ia mesti dicurahkan untuk mengelakkan pengasaman dan kerosakan sistem akar..

Waktu terbaik untuk menyiram lidah buaya, seperti kebanyakan tanaman, dianggap pada waktu petang, ketika aktiviti solar telah menurun, dan air tidak akan menguap secara aktif seperti pada siang hari. Ini berlaku terutama pada musim panas, kerana lidah sangat memerlukan pencahayaan, dan penanam bunga sering memaparkannya ke tingkap yang paling cerah..

Menyiram pucuk dan biji

Dengan pertumbuhan aktif, untuk mengekalkan penampilan tanaman yang rapi atau menyebarkannya, lidah buaya harus menyelam dan memotong. Selalunya, keratan dan keratan dimasukkan ke dalam air untuk membentuk akar, yang salah sama sekali. Bahan penanaman yang diperoleh dari tanaman lama mesti disimpan di udara dengan pencahayaan yang baik selama 3-5 hari, dengan sedikit menaburkan tempat potong dengan arang dari jangkitan. Apabila akar muda menetas pada prosesnya, akar harus diletakkan di dalam periuk dengan tanah kering dan tidak disiram.

Penyebaran biji lidah buaya tidak begitu popular di kalangan penanam bunga, tetapi kaedah ini sangat berkesan, kerana tanaman ini berkembang biak dengan baik oleh biji..

Sebelum menanam, benih harus direndam selama beberapa jam dalam larutan kalium permanganat yang lemah untuk pembasmian kuman.

Pot dicuci dengan larutan yang lebih kuat, saliran dan tanah diletakkan di dalamnya, benih disebarkan di permukaan, dan kemudian diletakkan di dalam bekas dengan air yang hangat dan menetap. Cecair harus sampai 2/3 dinding periuk. Ketika tanah di dalam periuk jenuh dengan kelembapan ke atas, ia dibawa keluar dari air, disapu dari bawah, dan diletakkan di atas palet, benih ditaburkan di atas dengan lapisan tipis pasir halus.

Menyiram semasa pemindahan

Sekiranya anda bercadang untuk menanam aloe ke dalam periuk yang lebih besar, disarankan untuk berhenti menyiram 2-3 minggu sebelumnya. Sehari sebelum pemindahan ke dalam periuk baru, isi tanah liat yang diperluas dan lapisan kecil tanah segar, air sedikit. Selepas pemindahan, taburkan tanaman dengan tanah dan jangan menyiram selama 5 hari pertama.

Menyiram dengan baja mineral

Masa terbaik untuk menggunakan pembalut mineral cair adalah separuh kedua musim bunga, awal musim panas, ketika fasa pertumbuhan aktif berlaku. Tumbuhan harus diberi makan mengikut arahan, tetapi anda harus ingat beberapa peraturan mudah:

  • sebelum memberi makan lidah buaya, perlu menyiramnya dengan baik, kerana pengenalan baja mineral di tanah kering dapat menyebabkan pembakaran sistem akar;
  • anda tidak boleh memberi makan tumbuhan yang sakit, lemah atau layu;
  • tidak digalakkan menggunakan baja mineral jika lidah buaya digunakan untuk tujuan terapi.

Bahaya kelembapan berlebihan

Seperti succulent, aloe sangat sensitif terhadap kelembapan berlebihan. Sekiranya air di dalam periuk bertakung untuk waktu yang lama, daun tanaman mulai berubah menjadi kuning, menjadi lembik dan mulai membusuk. Untuk menyelamatkan tanaman, anda perlu mengeluarkannya dari periuk, membongkar akarnya dengan teliti dan membiarkannya kering sedikit. Sekiranya perlu, buang kawasan yang busuk dan rosak. Sementara akarnya kering, ubah tanah dan saliran di dalam periuk, kemudian kembalikan tanaman, taburkan perlahan-lahan dengan tanah, berikan pencahayaan yang baik.

Dianjurkan untuk mengambil tanah segar untuk pemindahan - sebarang campuran untuk succulents dan kaktus sesuai. Lebih baik mengganti saliran sepenuhnya.

Sekiranya sistem akarnya busuk, atau terdapat bau cendawan yang jelas, lebih baik menukar periuk. Langkah-langkah ini diperlukan kerana mikroorganisma patogen kekal di tanah dan di dinding periuk, dan boleh membiak dan membahayakan tanaman..

Setelah 5-7 hari, aloe yang ditransplantasikan disarankan diberi makan dengan baja mineral dan disiram dengan larutan antibakteria dan antijamur, yang dapat dibeli di mana-mana kedai bunga.

Kesalahan yang kerap berlaku

Semasa menyiram, beberapa penanam pemula melakukan kesilapan. Mari pertimbangkan yang utama.

  • Salah satu kesalahan yang sering dilakukan ialah menaburkan lidah buaya di atasnya. Ini tidak dapat diterima oleh tanaman, kerana ia menyebabkan munculnya bintik-bintik kuning pada daun, yang kemudian berubah menjadi coklat. Sekiranya habuk terkumpul di daun, lap dengan kain lembut kering..
  • Kadang kala aloe pergi tanpa diduga. Sebab tingkah laku bunga ini terletak pada kenyataan bahawa air untuk pengairan terlalu sejuk. Ini paling berbahaya pada musim panas, jika terdapat perbezaan yang sangat besar antara suhu di dalam bilik dan suhu cairan..
  • Kelembapan berlebihan yang terkumpul di dalam kuali untuk waktu yang lama, selain mempromosikan perkembangan bakteria dan kulat dan mikroorganisma lain yang patogen untuk tanaman, dapat menyebabkan penyejukan dan kematian akar yang ketara. Terutama adalah perlu untuk memantau ini pada musim sejuk jika periuk terletak di ambang tingkap, kerana dalam kes seperti itu, semasa embun beku yang teruk, bahagian bawahnya dapat membeku.
  • Penyiraman yang tidak mencukupi juga menyebabkan kematian tumbuhan. Tanda-tanda utama kekurangan kelembapan adalah daun layu, menipis. Untuk mengembalikan turgor dan penampilan yang sihat, tanah di dalam periuk harus dibasahi dengan baik sekali, dan kemudian mod dan kelimpahan penyiraman harus berkorelasi dengan penampilan bunga.
  • Sebilangan besar saliran di dalam periuk dan penyiraman yang betul dan sederhana menyebabkan fakta bahawa lidah buaya tidak mabuk dengan air, kerana cecair tidak tinggal di tanah liat yang diperluas, tetapi dengan cepat mengalir ke dalam kuali. Sekiranya tanah kering terlalu cepat dan tanaman kelihatan lesu, maka ia mesti dikeluarkan dan sebahagian salirannya dikeluarkan. Dengan lapisan tanah liat yang diperluas yang tinggi, air tidak akan sampai ke akar dan ketika menyiram aloe melalui bah.
  • Kegagalan untuk mematuhi peraturan penyiraman juga merupakan kesalahan biasa bagi tukang kebun yang tidak berpengalaman. Daripada penyiraman yang jarang dan sederhana, tanaman ini disiram sedikit setiap hari, mengakibatkan akar membusuk secara beransur-ansur dan tidak dapat dilihat. Salah satu tanda khas bahawa penyiraman mesti dihentikan adalah penampilan di permukaan lapisan putih atau berkarat dan bau cendawan.

Anda akan belajar cara menyiram aloe dengan betul dalam video di bawah..

Penyiraman lidah buaya yang betul adalah separuh kejayaan menanam succulent

Semua jenis lidah buaya yang ditanam di rumah adalah succulents, iaitu tanaman yang dapat mengumpulkan air di daun dan batang dan menyimpannya "dalam simpanan". Hakikat inilah yang sering menjadi faktor yang merosakkan perennial, kerana penanam bunga sering keliru percaya bahawa ia memerlukan jumlah air yang cukup banyak. Cara menyiram lidah buaya, agar tidak membahayakannya, kerana dari kelembapan berlebihan, akar dan kolar akar mulai membusuk?

Air apa yang mesti disiram dengan lidah buaya

Untuk menyiram sukulen, air lembut pada suhu bilik tanpa klorin digunakan selama sehari. Perhatian khusus harus diberikan kepada suhu air pengairan selama musim sejuk yang menjaga tanaman di dalam bilik yang sejuk.

Selalunya, air sejuk menjadi penyebab proses pembusukan dalam sistem akar, menyebabkan masalah serius dengan keadaan lidah buaya, dan sekiranya kehilangan masa, kehilangan tanaman. Suhu air optimum untuk perennial pelembab adalah 1-2 darjah lebih tinggi daripada termometer di ruangan tempat succulent ditanam.

Cara penyiraman aloe dengan betul

Kesihatan perennial juga bergantung pada penyiraman yang betul. Kolar akar tanaman sangat rentan, yang mudah pecah dari kelembapan berlebihan. Oleh itu, penyiraman aloe disyorkan dengan cara berikut.

  • Penyiraman dari atas - aliran air tipis dari tin penyiraman tanpa semburan diarahkan lebih dekat ke dinding bekas bunga.

Perhatian! Dengan kaedah pelembapan ini, perlu dilakukan untuk mencegah air masuk ke pusat saluran keluar atau ke dalam paksi daun aloe seperti pohon, penyiraman dapat memprovokasi busuk tisu tumbuhan.

  • Di dalam dulang - air dituangkan ke dalam kapal di mana periuk lidah buaya berada, dan tanaman mengambil kelembapan sebanyak yang diperlukan. Air berlebihan disalirkan dari palet; kelembapan berterusan di bahagian bawah bekas bunga tidak dapat diterima.
  • Perendaman - periuk dengan bunga diletakkan di dalam periuk air selama beberapa minit. Kelemahan kaedah ini adalah bahawa substrat dibasuh melalui lubang saliran, anda harus mencurahkannya secara berkala ke dalam bekas bunga.

Penyemprotan dengan lidah buaya tidak dapat diterima, titisan air yang tersisa di permukaan daun memulakan penampilan pelbagai bintik, termasuk yang berjangkit. Debu pada pinggan daun dilap dengan kain lembap yang direndam dalam air lembut yang hangat.

Berapa kerap menyiram aloe

Kekerapan penyiraman bergantung pada banyak faktor persekitaran, terutamanya suhu dan kelembapan. Semasa musim tumbuh dari musim bunga hingga akhir musim panas, tanaman ini disiram sekurang-kurangnya sekali seminggu. Pada cuaca yang sangat panas, penyiraman dilakukan dua kali seminggu..

Di luar musim, sukulen disiapkan untuk keadaan musim sejuk yang tidak aktif dan secara beransur-ansur dipindahkan ke penyiraman sekali dalam satu dekad. Kedai bunga sering mempunyai soalan - bagaimana menyiram aloe pada musim sejuk? Tidak lebih dari dua kali sebulan, bagaimanapun, untuk setiap tanaman tertentu, perlu mempertimbangkan rejim pengairan secara individu.

Pada musim sejuk, sistem pemanasan berfungsi secara intensif, dan udara di dalam bilik biasanya kering. Campuran tanah di dalam bekas bunga mengering dengan cepat, daun lidah buaya menjadi lebih nipis, yang bermaksud bahawa tanaman menggunakan simpanan kelembapannya. Dalam kes ini, perlu melembapkan sukulen, dengan fokus pada keadaan koma tanah, dan untuk mencegah penipisan lidah buaya sehingga separuh layu.

Menyiram dan memberi makan serentak untuk lidah buaya di rumah

Dengan syarat bahawa tanaman itu ditanam di tanah yang subur, pembajaan untuk lidah buaya hanya diperlukan beberapa kali semasa musim tanam. Mereka mula memberi makan tanaman yang ditransplantasikan setelah 2-3 bulan atau lebih, atau setelah munculnya pertumbuhan muda.

Baja khas untuk succulents dan kaktus ditambahkan ke dalam air pengairan pada dos yang ditunjukkan oleh pengilang pada bungkusan.
Harus diingat bahawa hanya orang sihat yang boleh diberi makan lidah buaya. Lemah, sakit mesti disembuhkan terlebih dahulu. Succulents yang terkena hama melegakan tetamu yang tidak diundang dan memberi masa untuk pulih dari masalah tersebut..

Sebelum membaja, tanah disiram untuk mengelakkan luka bakar dari kesan nutrien pada sistem akar. Sebaiknya disiram dengan baja pada hari mendung atau larut malam. Penting untuk memerhatikan ukuran pemberian makan lidah buaya, lebihan baja lebih berbahaya daripada kekurangannya.

Sebilangan penanam berlatih memberi makan makanan lezat dengan ubat-ubatan rakyat. Contohnya, air tanaman dengan air manis suam - larutkan 2 sudu teh gula dalam 1 gelas.

Sebagai sumber baja mineral, kulit telur yang dihancurkan halus digunakan. Sebelum digunakan, ia dibasuh dan dikeringkan dengan baik. Cengkerang serbuk dituangkan ke dalam 3 liter air panas dan dimasukkan selama seminggu. Infusi yang dihasilkan disiram dengan lidah buaya. Banyak unsur surih berguna terkandung di dalam air dari mencuci pelbagai bijirin - beras, soba dan lain-lain. Ia juga digunakan untuk menyiram aloe di rumah..

Penyerapan kulit bawang merosakkan mikroflora patogen dari campuran tanah. 15 g dituangkan ke dalam 6 liter air suam dan berkeras selama 5 hari atau direbus selama 3 minit. dan biarkan sejuk selama 2 jam, kemudian airkan succulents.

Masalah penyelenggaraan kerana penyiraman yang tidak betul

Sebilangan besar kesalahan dalam merawat lidah buaya dikaitkan dengan pelanggaran peraturan penyiraman - kekurangan kelembapan atau kelebihannya.

Sekiranya dedaunan succulent berubah menjadi kuning dan melembutkan, itu bermaksud bahawa genangan air diperhatikan, dan perlu untuk mengurangkan kekerapan pengairan atau isipadu air pengairan. Petua pengeringan daun daun akan memberitahu penanam bahawa lidah buaya memerlukan makanan, dan nutrien mesti ditambahkan ke dalam air untuk pengairan.

Dari kelembapan berlebihan, reput kerah akar dan kemudian keseluruhan sistem akar bermula. Selalunya ini berlaku apabila tanaman disimpan pada musim sejuk pada suhu dalaman yang rendah. Akar busuk hanya dapat disembuhkan pada peringkat awal. Succulent dikeluarkan dari periuk, diperiksa dengan teliti, kawasan sistem akar yang rusak dibuang, dirawat dengan agen antijamur dan ditanam dalam campuran tanah baru dengan kandungan pasir yang tinggi.

Penyiraman jarang berlaku dan dengan sedikit air, tetapi air mula lembap tidak lebih awal dari 3 minggu setelah pemindahan. Sekiranya sistem akarnya benar-benar busuk, tanaman hanya boleh dipotong menggunakan pucuk dan bahagian atas yang sihat.

Kesimpulannya

Keadaan tumbuhan, kesihatan semua organnya, termasuk sistem akar, bergantung pada penyiraman lidah buaya yang betul. Tahap kelembapan bersama dengan pencahayaan yang mencukupi mempengaruhi pembentukan peduncles dan pembentukan perbungaan selanjutnya.

Penting untuk memperhatikan tidak hanya frekuensi penyiraman, tetapi juga kelimpahannya, yaitu jumlah air yang digunakan untuk pengairan pada satu waktu, yang bergantung pada waktu tahun dan kitaran hidup sukulen.

Berkenaan dengan lidah buaya, pernyataan itu benar - adalah lebih baik untuk tidak mengisi daripada berlebihan dengan kelembapan. Kekurangan kelembapan dapat diisi kembali dengan menyesuaikan rejim penyiraman, tetapi tanaman sering mati akibat kelebihannya.

Cara menyiram aloe dengan betul bergantung pada musim

Aloe, atau agave, adalah tanaman lezat dengan daun berdaging ditutupi dengan duri. Ini adalah tanaman rumah yang sangat popular dan digemari kerana sifat perubatan dan kesahihannya. Tetapi ada nuansa dalam merawat lidah buaya. Untuk menanam tanaman lezat yang sihat dan sihat, anda perlu mengetahui cara menyiram aloe dengan betul..

Menyiram aloe - bagaimana melakukannya dengan betul, agar tidak memusnahkan tanaman

Aloe tidak memerlukan penyiraman yang kerap kerana daunnya dapat menyimpan dan mengekalkan kelembapan. Air yang berlebihan, seperti kekurangannya, secara langsung mempengaruhi kesihatan sukulen. Untuk mengelakkan penyakit bunga, penting untuk mengetahui seberapa kerap anda perlu menyiram lidah buaya.

Kekerapan rawatan air bergantung kepada beberapa faktor:

  • musim;
  • suhu dan kelembapan udara;
  • usia sukulen;
  • tahap pencahayaan rumah.

Untuk menentukan sama ada lidah buaya perlu disiram, anda perlu mencelupkan jari atau tusuk gigi ke dalam periuk hingga kedalaman sekitar empat sentimeter. Sekiranya lapisan tanah ini kering, tanaman memerlukan air. Tanah yang terletak lebih tinggi menguap kelembapan lebih cepat dan bukan merupakan petunjuk kandungan kelembapan sistem akar tanaman.

Tanaman luar tidak memerlukan penyiraman tambahan pada hari hujan. Dalam cuaca kering, kelembapan sederhana akan diperlukan, yang paling baik dilakukan setelah memesan matahari.

Di organ mana bunga menyimpan kelembapan

Sukulen ini terkenal dengan kemampuannya untuk hidup tanpa air dalam jangka masa yang lama. Ia akan bertahan walaupun anda menggali dari tanah dan membiarkannya di udara selama beberapa bulan..

Tumbuhan ini mempunyai daun berdaging yang panjang dengan duri kecil di sisi. Setiap daun terdiri dari pulpa, yang menyimpan kelembapan, dan cangkang tebal. Dia dapat menyimpan air dengan menutup liang-liangnya.

Foto daun di bahagian itu jelas menunjukkan kulit, yang menjadikan bahagian dalam daun lembut lembap

Cara menyiram tanaman

Bergantung pada usia lidah buaya, dua kaedah penyiraman digunakan:

  • Tumbuhan muda dibasahi dengan cecair yang dipanaskan melalui bahagian bawah periuk. Untuk melakukan ini, anda boleh memasukkan lidah buaya ke dalam bekas berisi air atau tuangkan air terus ke dalam kuali. Kaedah pengairan ini dianggap selembut mungkin, kerana ketika menggunakannya, bahan berguna tidak dicuci dari tanah..
  • Tanah dengan tanaman dewasa disiram dengan banyak dari kaleng penyiraman, mengelakkan kontak dengan daun - pengumpulan cecair di soket lidah buaya dapat menyebabkan reput batang. Agar tanah dapat menyerap semua kelembapan, tanah dilonggarkan secara awal. Tidak perlu mengarahkan aliran air ke akar - ini boleh mendedahkannya.

Penting! Aloe tidak boleh disembur. Ini tidak akan bermanfaat, tetapi hanya membahayakan bunga - daunnya boleh terbakar atau mulai membusuk.

Sekiranya terkumpul habuk, lap dedaunan dengan kain lembap atau kapas.

Sejam selepas menyiram, sisa air mesti disalirkan dari kuali.

Bergantung pada musim

Setiap musim mempunyai ciri tersendiri untuk menyiram agave.

Selepas musim sejuk, tanaman memerlukan lebih banyak kelembapan, yang mana ia perlu tumbuh. Pada musim bunga, ia disiram seminggu sekali, dan pada musim panas, selang waktu dikurangkan menjadi dua kali seminggu..

Pada akhir musim luruh dan musim sejuk, semak tidak memerlukan penyiraman, kerana ia sedang berehat.

Cara menyiram biji

Penyebaran benih adalah cara yang sukar dan bukan yang paling popular untuk membiakkan aloe.

Proses percambahan adalah seperti berikut:

  1. Benih direndam dalam larutan kalium permanganat yang lemah dan diletakkan di dalam bekas dengan tanah yang sebelumnya dilonggarkan, sedikit menekannya ke permukaan. Jarak di antara mereka hendaklah sekitar dua sentimeter..
  2. Lapisan pasir kecil dituangkan ke tanah.
  3. Bekas diturunkan ke dalam dulang dengan air suam sebentar.
  4. Setelah membasahi tanah, bekas dipindahkan ke bilik yang hangat. Tanah mesti tetap lembap sebelum benih tumbuh..

Setelah tunas pertama muncul, tanaman perlu disiram dengan sedikit sekali seminggu..

Menyiram pucuk semasa pembiakan

Cara termudah untuk menyebarkan agave adalah dengan keratan. Setelah memotong keratan lidah buaya, ia tidak boleh diletakkan di dalam air. Pucuk ditaburkan dengan abu kayu dan disimpan di udara sehingga akar muncul.

Pilihan lain adalah meletakkannya di dalam bekas pasir basah. Ini biasanya memakan masa beberapa minggu. Setelah mereka diletakkan di dalam periuk dengan tanah kering. Pada mulanya, tunas muda tidak disiram.

Tumbuhan lidah buaya yang dipindahkan

Penting! Periuk harus mempunyai beberapa lubang di bahagian bawah agar air mengalir setelah disiram. Palet cetek dipasang di bawah periuk.

Pilih periuk yang cukup lebar atau akarnya tidak akan tumbuh. Diameter periuk mestilah kira-kira satu setengah panjang daun aloe.

Menyiram semasa pemindahan

Sebelum menanam aloe, tidak boleh disiram selama sebulan. Perlu memindahkan tanaman ke tanah yang sudah dibasahi. Minggu pertama selepas itu, penyiraman juga tidak digalakkan..

Kekerapan pemindahan succulent bergantung pada usia tanaman. Aloe muda ditanam dua tahun sekali, dewasa - pada usia empat tahun. Adalah disyorkan untuk melakukan ini pada musim bunga. Pada masa inilah agave siap maksimal untuk pertumbuhan..

Secara semula jadi, lidah buaya tumbuh di pasir, dan di rumah ditanam di tanah yang terdiri dari pasir, tanah berdaun dan rumput. Tanah harus longgar dan lembut. Lapisan saliran diletakkan di bahagian bawah periuk. Untuk ini, anda boleh menggunakan apa-apa bahan yang sesuai, seperti batu bata yang patah..

Kualiti air semasa pengairan, lebih baik digunakan

Penyiraman aloe hanya diperlukan dengan air lembut, suhunya harus beberapa darjah lebih tinggi daripada suhu bilik. Pada musim panas, air juga dipanaskan. Air yang terlalu keras membentuk plak di tanah, dan air sejuk boleh menyebabkan reput akar.

Terdapat beberapa cara untuk menyediakan air untuk pengairan:

  • Tuangkan air yang telah ditapis atau rebus ke dalam bekas dan biarkan selama sehari.
  • Bekukan selama beberapa jam. Kemudian diamkan sekurang-kurangnya sehari.
  • Masukkan sedikit asid sitrik atau asetik ke air yang disucikan (5 g seliter).
  • Gunakan salji cair.

Penting! Jangan gunakan air paip. Ia mungkin mengandungi bahan berbahaya kepada tumbuhan, seperti klorin dan alkali..

Proses penyiraman Agave

Gabungan penyiraman dan pembajaan cecair semasa tumbuh

Berpakaian top untuk sukulen rumah dapat dilakukan bersama dengan penyiraman: lebih baik menggunakan baja semasa atau setelah menyiram. Prosedur sedemikian dijalankan hanya dalam tempoh pertumbuhan lidah buaya yang aktif - dari bulan Mac hingga September, dan tidak lebih dari tiga hingga empat kali setiap musim.

Memupuk tanah yang kaya hanya sekali. Makan berlebihan boleh menyebabkan luka bakar akar. Baja yang digunakan adalah baja humik, kalium fosfat dan campuran siap pakai khas bertanda "untuk succulents".

Dalam beberapa kes, lidah tidak boleh diberi makan:

  • tanaman muda sehingga tiga tahun;
  • sakit atau dijangkiti parasit;
  • dipengaruhi oleh cahaya matahari atau kekurangan kelembapan;
  • tanaman yang akan digunakan untuk tujuan kosmetik atau perubatan.

Menarik! Jus aloe yang dicairkan boleh digunakan sebagai makanan tambahan semula jadi. Resipi "rakyat" lain yang popular adalah air gula manis. Untuk menyediakannya, larutkan satu sudu gula dalam segelas air.

Berapa kali melembapkan pada musim sejuk

Musim sejuk adalah tempoh ketika lidah tidak aktif. Kali ini memainkan peranan penting dalam kehidupan tanaman..

Untuk mendapatkan kekuatan untuk musim tanam baru, tanaman ini hampir sepenuhnya menghentikan pertumbuhan dan pertumbuhannya. Dari bulan November hingga akhir Februari, ia disiram hanya sebulan sekali..

Apa yang berlaku sekiranya anda tidak mematuhi syarat menjaga aloe

Merawat lidah buaya buatan sendiri merangkumi kepatuhan pada tahap panas, kelembapan dan cahaya. Secara semula jadi, succulent ini tumbuh di iklim yang panas dan gersang, sehingga dapat memilih tahap kelembapan. Dengan kekeringan yang tinggi, batang tanaman mungkin berkerut - disarankan untuk membasuhnya dengan kain lembap.

Periuk lidah buaya harus berada di tempat yang hangat dan terang. Kusen tingkap menghadap ke selatan adalah yang terbaik. Pada musim panas, agave lebih suka suhu sekitar 25 darjah Celsius. Pada hari-hari ketika tidak ada hujan, lidah buaya dapat dibawa keluar ke udara terbuka. Pada musim sejuk, suhu bilik dikurangkan 5-10 darjah.

Sekiranya anda tidak mengikuti syarat di atas, kilang rumah akan mulai layu. Di samping itu, penjagaan yang tidak betul melemahkan organisma hidup. Akibatnya, sebarang serangan oleh perosak atau patogen membawa kepada akibat yang lebih teruk. Dalam kes yang paling maju, bunga itu mati.

Aloe di luar rumah

Kesalahan utama penanam bunga semasa menyiram

Sekiranya kita bercakap mengenai lidah buaya, penyiraman adalah salah satu komponen terpenting dalam penjagaan yang betul. Hampir semua penyakit tumbuhan perubatan berpunca dari pelanggaran peraturan penyiraman. Dengan mengabaikan mereka, pemilik bunga berisiko merosakkan tanaman sepenuhnya..

Kesalahan yang paling biasa dilakukan oleh tukang kebun pemula ketika menyiram aloe harus dipertimbangkan:

  • Tumbuhan yang ditutupi dengan bintik-bintik kuning-coklat bermaksud banyak air masuk ke daun kerana penyiraman atau penyemburan yang tidak tepat.
  • Daun yang telah pecah di pangkal batang menunjukkan bahawa ia busuk. Ini disebabkan oleh pengumpulan air pada daun lidah buaya.
  • Daun terkulai nipis menandakan kekurangan kelembapan.
  • Mekar berkarat ringan di tanah, batang lemah yang menghitam dan bau cendawan yang tidak menyenangkan adalah gejala penampilan bakteria dan kulat dalam sistem akar. Kerana pengumpulan air di dalam tanah, akarnya mulai membusuk.
  • Sekiranya anda menggunakan air suam yang tidak mencukupi, lidah buaya akan menumpahkan daunnya..

Sekiranya akar tanaman baru mulai reput, ia masih dapat diselamatkan. Untuk melakukan ini, aloe dikeluarkan dari tanah, dibasuh dan dikeringkan. Bahagian akar yang busuk dikeluarkan. Setelah tanaman kering, ia ditempatkan di tanah baru dengan banyak pasir. Tanah lama mesti musnah, dan periuk mesti dibasmi kuman. Selepas seminggu, tanaman boleh disiram dan diberi makan.

Penting untuk memantau keadaan tanaman setiap hari. Sebarang perubahan bau dan rupa bunga atau tanahnya dapat memberi isyarat masalah serius..

Succulent bersahaja ini sama sekali tidak sukar untuk dijaga. Agar agave tumbuh sihat dan cantik, semua ciri yang diperlukan harus diambil kira semasa menyiram. Mengetahui cara menyiram lidah buaya di rumah dapat membantu anda mengelakkan kesalahan biasa..

Top