Kategori

1 Bunga mawar
Tumbuh dari biji tunbergia bersayap, menanam dan merawat
2 Bonsai
Krisan dalam periuk di rumah
3 Pokok renek
Dalam spathiphyllum, hujung daun menjadi hitam, bagaimana membantu tanaman dan apa yang perlu dilakukan
4 Pelanggaran
Lebih gelap dari malam: jenis anggrek yang dianggap berwarna paling hitam

Image
Utama // Herba

Hydrogel untuk tumbuhan: arahan penggunaan


Hidrogel adalah polimer dalam bentuk butiran atau serbuk. Bahan ini digunakan baik dalam bentuk murni maupun dalam campuran dengan tanah untuk melembabkan sistem akar tanaman kebun dan tanaman dalaman. Dengan menggunakan butiran hidrogel dengan pelbagai warna dan bentuk, anda boleh membuat komposisi floristik asli.

Apa itu hidrogel?

  • mengekalkan keseimbangan kelembapan optimum yang diperlukan oleh kilang;
  • menyimpan baja di dalam tanah lebih lama dan membolehkan tanaman mengasimilasikannya dengan lebih berkesan;
  • memperbaiki struktur dan kelonggaran tanah;
  • mempercepat tempoh berbuah tanaman;
  • melindungi tanah daripada kering dan retak.

Jenis hidrogel

Terdapat dua jenis hidrogel utama, yang berbeza dari segi komposisi, ketumpatan, penampilan dan mempunyai bidang aplikasi yang berbeza..

Polimer yang lembut dan tidak berwarna berfungsi melembapkan akar tanaman dan bertindak sebagai agen pelonggaran. Hidrogel mempunyai struktur seperti jeli, sehingga akarnya, yang menembus ke dalam butiran, mudah menyerap air dan unsur mikro yang terlarut di dalamnya. Oleh itu, dengan bantuan bahan polimer ini, adalah mungkin untuk memanjangkan jangka masa antara penyiraman tanaman..

Dalam proses menyerap air, hidrogel meningkat dalam volume sebanyak 10-15 kali, karena dapat mempertahankan kelembapan dalam jumlah besar (10 g butiran menahan hingga 2 liter air), yang secara bertahap diberikan kepada akar tanaman jika diperlukan. Pada masa yang sama, akar tanaman tidak membusuk dari genangan air, kerana air berlebihan diserap oleh polimer.

Primer Aqua adalah hidrogel dengan komposisi yang lebih padat, dihasilkan dalam bentuk butiran berwarna dengan pelbagai bentuk (bola, kubus, piramid).

Oleh kerana struktur polimer sedemikian lebih padat, lebih sukar menyerap kelembapan. Kristal seperti itu terutama digunakan sebagai tanah sementara atau untuk tujuan hiasan sebagai pengisi bunga dalaman..

Anda boleh menggunakan hidrogel untuk tanaman beberapa kali; keringkan dengan cukup. Walaupun dari masa ke masa (setelah 1 - 1,5 tahun) kualiti hiasan polimer ini merosot, keupayaan untuk menyerap dan mengekalkan air tetap ada. Oleh itu, pada akhir hayat perkhidmatannya (5 tahun), polimer dicampurkan dengan tanah, di mana ia terus melaksanakan fungsinya selama beberapa tahun lagi, dan kemudian terurai menjadi komponen yang mesra alam (karbon dioksida, air dan amonium).

Polimer tidak beracun dan dapat mengekalkan sifatnya di tanah pada suhu rendah dan tinggi selama 5 tahun. Hidrogel untuk tanaman tidak berbahaya, kerana untuk penghasilannya digunakan bahan mesra alam (poliakrilamida), di mana tidak ada syarat untuk pembiakan mikroorganisma berbahaya.

Aplikasi dan kaedah penyediaan hidrogel

Bidang penggunaan hidrogel cukup ketara. Bahan tersebut banyak digunakan dalam kerja berkebun. Oleh itu, substrat polimer yang dimasukkan ke dalam tanah liat memperbaiki struktur bumi dan membantu melindungi tanaman daripada kelembapan berlebihan dan reput sistem akar. Penggunaan polimer ini di tanah kering meningkatkan bekalan air ke sistem akar.

Hidrogel juga digunakan sebagai substrat untuk menanam benih dan menanam benih bunga..

Untuk anak benih dan menanam tanaman di tanah terbuka, 1 g serbuk polimer diperlukan setiap 1 kg tanah. Bahan kristal diencerkan dalam air tulen dan dibiarkan membengkak selama beberapa jam. Kemudian dibawa ke dalam tanah dan dicampur dengan teliti sehingga semua bahagian tanah dapat memperoleh kelembapan. Hasil penggunaan hidrogel, makan dan penyiraman dikurangkan sebanyak 3-4 kali.

Benih juga boleh bercambah dalam hidrogel tulen tanpa tanah. Untuk ini, polimer yang bengkak dihancurkan dengan teliti dan diletakkan di dalam bekas cetek dengan lapisan hingga 1.5 cm. Benih ditekan sedikit semasa penanaman, kemudian bekas ini ditutup dengan filem dan tempat yang gelap dilepaskan. Setelah benih bercambah, mereka ditanam di dalam tanah dengan sebahagian hidrogel..

Tanah aqua murni tanpa campuran tanah digunakan untuk memelihara tanaman dalaman. Untuk melakukan ini, direndam dalam air dengan baja dan dibiarkan selama 12 jam. Selepas itu, pengisi berbutir diletakkan di dalam bejana kaca, di mana bunga kemudian ditanam. Tidak digalakkan menggunakan piring kristal untuk penanaman, kerana kristal mengandungi oksida plumbum.

Tumbuhan untuk pengisi hiasan dipilih bersaiz kecil, yang dapat diperkuat dengan baik di tanah aqua. Mereka juga harus suka kelembapan dan tahan warna. Buluh, yang secara semula jadi tumbuh di air, terasa paling baik di persekitaran seperti itu. Untuk jenis tanaman lain, baja mesti ditambah. Jangka hayat tanah aqua hiasan tidak melebihi 2 tahun.

Bahan polimer juga berfungsi sebagai pengisi untuk memelihara karangan bunga potong dan dengan itu membantu memperpanjang umur tanaman..

Oleh kerana sifatnya dapat mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama, polimer digunakan untuk mengangkut tanaman. Lebih terperinci mengenai bagaimana anda boleh dan harus menggunakan hidrogel, arahan penggunaan akan memberitahu setiap pembeli.

Kekurangan hidrogel

  • Di bawah pengaruh cahaya matahari, air di dalam gelas kaca dengan butiran tanah aqua mulai mekar dan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Oleh itu, tanaman dalaman yang ditanam di pengisi hiasan paling baik diletakkan di kawasan berlorek..
  • Kapsul polimer pelbagai warna cepat pudar dalam cahaya terang dan kehilangan penampilan hiasannya.
  • Lapisan atas butiran tanah aqua, di mana bunga ditanam, mengering di udara, sementara di dasar kapal kristal menjadi berkulat akibat air bertakung. Oleh itu, mereka mesti dibilas secara berkala di dalam air yang mengalir..

Penggunaan hidrogel sangat memudahkan penjagaan tanaman, menjimatkan masa dan sumber yang diperlukan. Bahan seperti itu dapat mempercepat proses hidup tanaman tanpa menyebabkan bahaya kepada alam sekitar..

Agrogel untuk tanaman

Apa itu hidrogel?

Sederhananya, ini adalah bahan yang mampu menyerap air dalam kuantiti yang banyak, dan yang paling penting, dengan kekurangan kelembapan, melepaskannya ke persekitaran (misalnya, tanah), membekalkannya dengan air.

Masuk ke dalam air, hidrogel menyerapnya, meningkat dalam ukuran (hingga 300 kali), dan berubah menjadi bahan seperti jeli yang menyimpan simpanan air yang besar yang tidak bertakung atau menguap. Satu gram hidrogel dapat menyerap segelas air.

Lebih-lebih lagi, proses penyerapan dan pembebasan cecair terjadi berulang kali, iaitu dengan penyiraman tanaman berikutnya, air yang berlebihan juga akan diserap ke dalam hidrogel, dan ketika tanah mengering, hidrogel secara beransur-ansur akan melepaskan air yang terkumpul ke dalamnya. Ternyata penumpuk air seperti itu tidak membenarkan kilang mengering jika mereka lupa menyiramnya, atau (kerana ketiadaan) tidak ada cara untuk menyiram tanaman. Hidrogel malah dapat menggantikan sistem pengairan titisan. Sukar untuk dipercayai, tetapi penggunaan hidrogel memungkinkan anda menyiram tanaman lima kali lebih sedikit daripada biasa dan memberikan selang waktu bebas air hingga tiga minggu.

Hidrogel juga dapat digunakan untuk menanam benih, menanam bunga dan juga pokok.

Hidrogel juga luar biasa kerana, di dalam tanah, bersebelahan dengan akar tanaman, hidrogel menjaganya selama beberapa tahun, iaitu hidrogel berfungsi untuk waktu yang lama - kira-kira lima tahun, pada akhir tempohnya, ia hanya hancur di dalam tanah menjadi sebatian mudah dan tidak berbahaya.

Hidrogel mampu mengumpulkan kelembapan walaupun dari embun pagi. Ia tidak musnah, tidak ada fros atau panas.

Akar tanaman tumbuh menjadi hidrogel dan selalu berada dalam keadaan yang ideal, mendapat kelembapan yang mencukupi, walaupun pada musim kemarau. Hidrogel, bersama-sama dengan air, juga mengumpulkan bahan berguna yang terlarut di dalamnya dan menyimpan zat-zat ini, mencegah hujan atau musim bunga ketika salji mencair dari dicuci dari tanah. Kehadiran hidrogel pada anak benih membolehkan mereka tidak takut bahawa ketika tanaman dipindahkan atau diangkut, segumpal bumi akan jatuh dan mengekspos akarnya - hidrogel, melekat pada akar, tidak akan membiarkan tanaman mati.

Tidak mungkin untuk menggambarkan semua faedah menggunakan hidrogel dalam kerangka satu artikel, jadi kami hanya akan memfokuskan pada beberapa perkara penting..

Ramai orang mengelirukan hidrogel dan silika gel

Walaupun tujuan bahan-bahan ini serupa - untuk menyerap air, tetapi gel silika, dalam keadaan normal, tidak mengembalikan air yang terkumpul, hanya menyerapnya. Meletakkan gel silika di dalam tanah hanya akan mengeringkannya. Silika gel digunakan dalam floristry - ia mengeringkan bunga dan daun tumbuhan dengan baik, dari mana anda dapat membuat komposisi yang indah.

Juga, tanah hidro atau tanah aqua tidak sesuai sebagai penumpuk air - ia mempunyai tujuan yang sama sekali berbeza - hanya hiasan, walaupun bola tanah aqua juga menyerap air, tetapi ukurannya yang besar dan parameter lain tidak membenarkan tanaman menerima air ini. Sangat mudah untuk mengenali tanah aqua, hampir selalu dicat dengan warna terang dan mempunyai ukuran yang besar, ini adalah bola, kiub dan angka lain.

Hidrogel sebenar dalam bentuk kering selalu berwarna putih, dan semua butirannya mempunyai bentuk dan ukuran yang berbeza..

Hidrogel disajikan dalam berbagai macam, yang dapat membingungkan anda ketika memilihnya, tetapi mereka mempunyai prinsip tindakan yang sama, dan mereka hanya berbeza dalam ukuran zarah. Oleh itu, agar tidak keliru ketika memilih hidrogel, ikuti peraturan mudah - semakin besar tanaman, semakin besar zarah (butiran) hidrogel, misalnya:

Hidrogel dengan ukuran zarah sekitar dua sentimeter digunakan untuk anak pokok.

Hidrogel dengan ukuran partikel kira-kira satu sentimeter digunakan untuk bunga abadi dan semak tumbuh di tanah terbuka.

Hidrogel dengan ukuran zarah 5 milimeter atau kurang, digunakan untuk bunga yang tumbuh di dalam pasu dan untuk menanam anak benih.

Hydrogel dalam bentuk serbuk hanya digunakan untuk merawat akar tanaman semasa pemindahan sehingga tanaman mengambil akar dengan lebih baik. Mustahil untuk memasukkan hidrogel seperti itu ke dalam tanah, filem daripadanya dapat menyekat akses udara ke tanah.

Setiap jenis hidrogel dilengkapi dengan arahan, tetapi peraturan umum untuk menggunakan hidrogel adalah seperti berikut:

Apabila hidrogel dimasukkan ke dalam tanah (jumlah hidrogel ditentukan oleh isipadu telaga):

Kaedah 1. Rendam hidrogel dalam bekas, tunggu (kira-kira satu jam) sehingga butiran membengkak. Selepas itu, di lubang yang digali di tanah, ke bawah, tuangkan sebilangan kecil butiran bengkak, kemudian tuangkan lapisan kecil tanah, kemudian sekali lagi butiran dan taburkannya dengan bumi lagi. Kami mencampurkan lapisan sehingga hidrogel dicampurkan ke seluruh isi tanah, kami membuat lubang dan menanam tanaman.

Kaedah 2. Anda tidak boleh merendam hidrogel, tetapi tuangkan kering ke dalam perigi. Tetapi tidak sampai ke dasar lubang, tetapi, seperti pada metode pertama, campurkan secara menyeluruh dengan lapisan bumi, buat kemurungan dan tanam tanaman. Penyiraman setelah penanaman seperti itu harus banyak dan setelah penyiraman pertama, setelah dua jam, air banyak sekali.

Catatan: Sekiranya tanaman itu besar, maka tanah yang digali dicampurkan dengan hidrogel bukan di dalam lubang, tetapi secara berasingan dan kemudian kami mengisi tanaman yang ditanam dengan tanah seperti itu.

Selepas beberapa minggu, akar anak benih akan tumbuh menjadi butiran hidrogel, dan tanaman dapat disiram lima kali lebih jarang..

Semasa memproses akar:

Semasa memproses akarnya, hidrogel dalam bentuk serbuk digunakan (atau butiran besar yang bengkak dapat dihancurkan dengan pengisar jika tidak ada hidrogel dalam bentuk serbuk). Kami merendam hidrogel dan setelah air memperoleh konsistensi agar-agar, kami mencelupkan akar tanaman di dalamnya. Selepas itu, tanaman dapat ditanam, hidrogel akan memberikan kelangsungan hidup yang sangat baik bagi tanaman tersebut.

Hidrogel juga dapat digunakan untuk tanaman yang tumbuh, diletakkan di tanah, seperti persenyawaan, membuat tusukan di rumput hingga kedalaman lima belas sentimeter di dekat tanaman. Belukar tahunan memerlukan kira-kira lima puluh gram penyediaan kering. Kemudian tuangkan tanah di sekitar tanaman dengan banyak..

Perkara penting ialah baja cair dapat ditambahkan ke dalam air di mana hidrogel disiapkan, ini seterusnya menyumbang kepada pertumbuhan dan kelangsungan hidup tanaman, tetapi di sini anda perlu ingat bahawa beberapa baja memusnahkan hidrogel.

Arahan penggunaan hidrogel untuk tanaman

Hydrogel untuk tumbuh-tumbuhan membantu menyerap dan mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama, sehingga mengurangkan jumlah penyiraman, serta mencegah tanah kering. Sebelum ini, produk ini digunakan di sektor pertanian, tetapi sekarang ia digunakan secara meluas oleh penanam bunga dan phytodesigners. Kelebihan utama adalah bahawa ia tidak kehilangan sifatnya untuk masa yang lama..

Ciri-ciri dan manfaat

Gel boleh didapati dalam bentuk butiran atau serbuk. Dijual dalam bentuk bungkusan atau kering. Ini adalah polimer yang menyerap air dengan baik, sementara ia meningkat beberapa kali.

Rata-rata, 1 gram produk sedemikian mampu menyerap hampir segelas air. Semasa tanah mengering, gel mengeluarkan air ke akar. Dipercayai bahawa hidrogel untuk bunga harus dalam bentuk bola, tetapi ini tidak berlaku. Pada asalnya ia direka sebagai bahan yang tidak berbentuk.

Hidrogel tumbuhan dalaman mempunyai kelebihan dan kekurangan. Kelebihannya merangkumi aspek berikut:

  • penyerapan kelembapan tinggi;
  • keupayaan untuk mengekalkan tahap kelembapan optimum substrat tanpa penyiraman yang kerap;
  • keuntungan;
  • komposisi menyediakan semua syarat yang diperlukan untuk pertumbuhan benih awal;
  • gel mengekalkan semua unsur surih dan vitamin yang berguna, dan secara beransur-ansur memberikannya ke tanah.

Walau bagaimanapun, produk seperti ini mempunyai kekurangannya, yang harus anda ketahui sebelum menggunakannya untuk menanam loji tanaman. Kelemahan produk tersebut adalah seperti berikut:

  • mustahil untuk menanam tanaman di hidrogel, benih yang mempunyai cangkang berkulit;
  • komposisi tidak digabungkan dengan semua warna dan budaya;
  • anda perlu memantau suhu permukaan di mana bunga dengan gel seperti itu terletak, kerana hipotermia adalah mungkin.

Alternatif hiasan untuk hidrogel adalah primer aqua, yang terdapat dalam pelbagai bentuk dan warna. Ia tidak ditambahkan ke tanah, kerana walaupun dari waktu ke waktu, bola seperti itu tidak terurai. Kempen pengiklanan telah menganugerahkan tanah aqua dengan kemampuan yang tidak biasa untuknya. Beberapa iklan menunjukkan bahawa tanaman itu dapat ditanam secara langsung di tanah aqua, tetapi ini tidak berlaku. Penggantian seperti ini menyebabkan sikap negatif terhadap tanah aqua..

Kawasan penggunaan hidrogel

Arahan penggunaan menunjukkan bahawa gel agraria dapat digunakan di ladang terbuka dan di dalam periuk, periuk dan bekas. Di kawasan lapang, produk ini digunakan sebagai bantuan dalam pembentukan rumput dan gelongsor alpine. Hidrogel akan sangat berkesan jika digunakan untuk menanam tanaman di bekas jalan atau balkoni. Jadi, kekerapan penyiraman dapat dikurangkan menjadi 1-2 kali seminggu, dan ini sama sekali tidak akan mempengaruhi sifat hiasan tanaman..

Hydrogel banyak digunakan untuk menanam anak benih. Di dalam bekas pembenihan, tanah mulai kering dengan cepat, jadi produk pertanian seperti itu membantu melambatkan proses menghilangkan kelembapan. Dengan mencampurkan hidrogel dengan tanah, proses pengembangan anak benih dapat dipercepat. Komposisi ini bahkan boleh digunakan untuk percambahan biji.

Menanam tanaman

Kini anda dapat mencari gel yang sesuai dengan tanaman mana pun. Bahan itu sendiri murah, dan penggunaannya sangat sedikit. Untuk membuat komposisi hiasan yang indah, anda boleh mengambil bekas kaca. Sekiranya kulturnya kecil dan tumbuh dengan roset, maka anda boleh mengambil gelas kaca yang indah, dan untuk tanaman besar anda boleh mengambil pasu kaca sederhana.

Sebelum menanam tanaman di dalam gel, anda harus menyiapkannya dengan betul dengan menuangkannya dengan air suling atau suling. Perkadarannya adalah seperti berikut: 300 ml per 1 g bahan penanaman.

Sebaiknya jangan gunakan kaedah penanaman ini untuk tanaman yang memerlukan penyiraman yang kerap. Sebagai contoh, lebih baik tidak menanam succulents dan epiphytes dalam bahan tersebut, kerana mereka menyimpan kelembapan di dalam sistem akar. Oleh itu, jika mereka tinggal di persekitaran yang lembap, maka tanaman itu akan mulai reput..

Prosedur mendarat di hidrogel secara praktikalnya tidak berbeza dengan mendarat di tanah aqua. Kapal harus diisi dengan butiran yang bengkak, dan kemudian tanaman itu harus diletakkan di sana. Bilas akar terlebih dahulu. Merawat bunga dalam gel seperti itu melibatkan penyiraman 6 kali lebih sedikit daripada ketika menanam bunga serupa di tanah sederhana. Fakta bahawa penyiraman harus dilakukan ditunjukkan oleh hidrogel yang diselesaikan.

Mencampurkan dengan tanah

Dianjurkan untuk meletakkan gel sebelum menanam bunga, pada tahap penyediaan tanah. Sekiranya anda membawa produk sedemikian ke dalam bekas atau periuk, maka anda harus mengambil 1 g bahan kering per 1 liter tanah. Atau anda boleh mengambil gel yang sudah bengkak, maka anda harus mengambil zat dengan nisbah 1: 5. Norma ini sesuai untuk tanaman dalaman dan kebun yang tumbuh di dalam bekas..

Gel kering harus dituangkan dengan air dan dibiarkan selama satu jam, jika anda meningkatkan masa rendaman, maka tidak akan terjadi apa-apa. Bahan yang cukup menyerap air menjadi seperti ketulan jeli. Bahan yang bengkak harus dicampurkan dengan sempurna dengan tanah. Penting agar gel diedarkan secara merata, jika tidak, kawasan yang terendam air akan terbentuk. Tanaman itu harus ditanam di tanah yang telah siap. 1-14 hari selepas menanam kultur, akarnya tumbuh menjadi kapsul, selepas itu anda dapat mengurangkan jumlah penyiraman.

Agromaterial seperti itu dapat diperkenalkan walaupun di bawah tanaman yang sudah ditanam. Untuk melakukan manipulasi seperti itu, anda boleh menggunakan pensil atau tongkat untuk membuat tusukan kecil, dan turunkan gel ke bahagian bawah periuk. Seterusnya, penyiraman harus dilakukan. Sebahagian hidrogel dapat diletakkan di permukaan dengan menaburkan dengan sedikit tanah.

Permohonan lapangan terbuka

Sekiranya anda menggunakan gel di bawah katil atau taman bunga dalam bentuk kering, maka anda harus mengambil 25-100 g bahan kering per 1 sq. m tanah. Kapsul harus ditambahkan ke tanah yang sudah digali. Untuk menanam tanaman dengan sistem akar cetek, kapsul harus digunakan pada kedalaman 10 cm, dan untuk sistem akar yang terkubur, gel harus digunakan pada kedalaman 20-25 cm. Setelah menggunakan bahan, tanah harus disiram dengan banyak.

Hidrogel yang direndam hendaklah digunakan dalam nisbah 1 bahagian gel hingga 5 bahagian tanah. Pertama, anda harus menggali lubang untuk menanam, dan kemudian meletakkan gel di bahagian bawahnya. Sekiranya dikehendaki, ia boleh digunakan secara berlapis..

Pengenalan hidrogel di bawah tanaman yang sudah ditanam dapat dilakukan melalui tusukan di tanah. Kedalamannya harus antara 15 dan 20 cm. Untuk membuat lubang, anda boleh menggunakan tetulang atau garpu.

Pilihan kedua melibatkan pengenalan gel bengkak terus ke lapisan atas. Bahan tersebut hendaklah dicampurkan dengan lapisan atas secara langsung di sekitar tanaman. Untuk menjalankan semuanya dengan hati-hati, disarankan untuk melakukan manipulasi dengan tangan anda..

Ciri-ciri menanam benih

Benih boleh bercambah secara langsung dalam hidrogel tulen. Kaedah ini tidak ditunjukkan dalam arahan pengeluar, namun ia digunakan secara meluas oleh penanam bunga dan ahli agronomi..

Sebaiknya rendam gel terlebih dahulu, dan kemudian lap jisim yang dihasilkan melalui ayak atau kisar dengan pengisar. Komposisi yang dihasilkan harus diedarkan di bahagian bawah bekas, lapisan optimum mestilah 1−2 cm. Di atas komposisi yang disediakan, letakkan biji, sambil menekannya sedikit dengan tusuk gigi. Setelah menanam benih, tutup bekas dengan kerajang. Sebaik sahaja pucuk pertama muncul, mereka dapat menyelam ke dalam tanah.

Kesan dari penggunaan

Dengan bantuan bahan tersebut, banyak masalah dapat diselesaikan yang berkaitan dengan penanaman tanaman dalaman, tanaman kebun dan anak benih. Jadi, tanaman dalam komposisi ini tidak mengalami kekeringan..

Selang penyiraman dapat dikurangkan dari 2 hingga 6 kali, bergantung pada tanaman yang ditanam. Tanaman kebun yang tumbuh di dalam bekas boleh dilakukan tanpa menyiram selama seminggu. Dan tanaman dalaman boleh dibiarkan tanpa disiram selama 2-3 minggu, bergantung pada jenis tanaman dan suhu bilik di mana pot bunga berada.

Hidrogel mempunyai keupayaan untuk mengekalkan bukan sahaja kelembapan, tetapi juga nutrien. Baja tidak dibasuh dari tanah. Akar dalam gel seperti itu dapat bernafas dengan bebas, dan ini mempercepat kadar pertumbuhan tanaman, dan meningkatkan berbunga dan berbuah. Dengan bantuan bahan tersebut, anda juga dapat meningkatkan daya tahan tanaman terhadap pelbagai tekanan dan penyakit berjangkit..

Akibatnya, harus diperhatikan bahawa bahan tersebut cukup berguna baik untuk tanaman dan untuk penanam sendiri. Sebelum menggunakan produk seperti itu untuk menanam tanaman, anda harus mempelajari petunjuknya, yang menunjukkan cara menggunakan hidrogel untuk tanaman..

Hidrogel untuk tumbuhan: peraturan penggunaan asas

Kelembapan adalah sumber utama kehidupan dan perkembangan tanaman. Inilah sebabnya mengapa penyiraman biasa sangat penting untuk berfungsi. Pada musim panas, jumlah kelembapan yang dikonsumsi oleh tanaman meningkat dengan ketara, yang memerlukan peningkatan frekuensi pengairan, dan juga jumlah air yang digunakan. Selalu berada di rumah, tidak sukar untuk melakukan ini, tetapi apa yang harus dilakukan apabila tidak mungkin menyiram bunga dengan kerap? Dalam kes seperti itu, hidrogel untuk tanaman dapat menyelamatkannya. Penyembuhan keajaiban ini akan membantu mengekalkan tahap kelembapan tanah yang optimum apabila penyiraman yang kerap tidak mungkin dilakukan..

Untuk apa hidrogel tumbuhan?

Plant hydrogel adalah bahan polimer inovatif yang dapat menyimpan sejumlah besar cecair. Satu gram bahan boleh menyerap sehingga 300 gram cecair. Sifatnya mendapat sambutan positif di kalangan masyarakat pertanian, ia digunakan di sektor pertanian untuk menyediakan kelembapan tanaman tanaman pada musim kering dan panas. Bahan itu kelihatan seperti butiran kecil (serbuk putih), tidak berbau.

Telah terbukti secara eksperimental bahawa penggunaan bahan ini mengurangi rejim pengairan sebanyak 4-6 kali, menormalkan pemakanan tumbuh-tumbuhan, mencegah kekeringannya selama musim kemarau. Ringkasnya, gyrogel adalah penumpuk kelembapan..

Foto sistem akar tanaman dengan hidrogel

Perlu diingat bahawa ada juga bola hidrogel untuk tanaman, yang kebanyakannya dihasilkan oleh syarikat China, mereka disebut "tanah aqua". Jenis polimer ini, walaupun mempunyai sifat pelembapan kelembapan, terutama ditujukan untuk tujuan reka bentuk. Varieti ini mudah dibezakan: bahan agraria tidak mempunyai penampilan hiasan, tetapi aquogrunt, sebaliknya, membentuk bola helium yang indah dengan pelbagai warna. Walau bagaimanapun, tidak digalakkan menggunakannya sebagai campuran tanah. Dalam artikel ini, kami memberi tumpuan khusus pada bahan pertanian yang ditujukan untuk hortikultur..

Foto menunjukkan dengan jelas perbezaan percambahan anak benih dengan dan tanpa hidrogel..

Sebelum menggunakan hidrogel untuk tanaman dalaman, pastikan anda membaca arahan yang dilampirkan padanya. Kepekatan optimum zat di dalam tanah, parameter utamanya, dan kaedah penggunaan ditunjukkan di sana. Fraksi kasar hidrogel polimer digunakan untuk tanaman hortikultur, dan pecahan halus untuk tanaman dalaman.

Hidrogel pertanian selamat untuk alam sekitar. Setelah tamat tempoh hayatnya (tempoh kerja berkesannya adalah kira-kira 3-5 tahun), bahan tersebut secara bebas dibahagikan kepada unsur kimia yang berasingan: amonium, karbon dioksida, dan air. Kelebihan bahan yang tidak dapat dipertikaikan juga merangkumi ketahanan fros. Hidrogel musim sejuk dengan baik di tanah kebun, mengekalkan struktur butiran. Juga bertolak ansur dengan tempoh penyahhidratan lengkap. Masuk ke persekitaran yang lembap, butiran, setelah tempoh kering, mengembalikan sifatnya sepenuhnya.

Cara mencairkan hidrogel untuk tanaman dengan betul

Dalam bentuk kering, bahan ini terdiri daripada butiran kecil berwarna telus atau putih.

Foto hidrogel pecahan berbeza dalam bentuk kering dan dicairkan.

Dalam kebanyakan kes, apabila menggunakan hidrogel, ia diencerkan dalam perkadaran: selama 3 liter air, 20 gram bahan diberikan dan ditekankan selama satu hingga tiga jam. Tetapi sekali lagi, setiap pengeluar dapat menunjukkan perkadaran dan masa infusi mereka sendiri. Oleh itu, sebelum pencairan, baca arahan pada bungkusan. Selepas infusi, kami mendapat bahan seperti jeli yang bengkak..

Cara menggunakan hidrogel untuk tanaman kebun dan dalaman

Menanam tanaman dengan hidrogel cukup sederhana dan berkesan. Proses penggunaan bahan pertanian dapat dibahagikan secara kondisional kepada empat jenis, bergantung pada teknik memasukkannya ke dalam tanah..

Percampuran seragam

Teknik ini berfungsi dengan baik untuk penanaman kontena dan juga bunga pasu rumah. Baru-baru ini, pekebun, periuk dan bekas tanaman lain yang diperbuat daripada konkrit menjadi popular. Tetapi konkrit, kerana keunikannya, menarik kelembapan dari tanah. Periuk seperti tanaman mesti disiram dengan kerap, dan tanaman tidak dapat menggunakan semua kelembapan dan sering kering. Dalam kes seperti itu, hidrogel dapat menyelamatkannya..

Sebelum menggunakan bahan pertanian, dituangkan ke dalam bekas, diisi dengan air. Anda perlu memberinya masa untuk melembapkan dengan baik, rendam. Selepas 60 minit, butiran akan bertambah besar, sesuai untuk peringkat kerja seterusnya. Butiran, siap digunakan, peningkatan jumlah hingga 300 kali, mempunyai bentuk yang tidak rata, struktur seperti jeli. Sekiranya perlu, baja juga dapat dilarutkan di dalam air, yang akan memberikan kesan positif yang lebih besar bagi perkembangan penanaman tanaman..

Campurkan hidrogel bengkak dengan campuran tanah sebelum menanam

Butiran siap dicampurkan dengan tanah dalam nisbah 1: 5. Anak benih ditanam di tanah yang disiapkan dengan cara ini. Lama kelamaan, sistem akar berkembang, akar menembus butiran dan mula memakan kelembapan yang terdapat di dalamnya.

Anda juga boleh menggunakan bahan pertanian dalam bentuk kering, tetapi dalam kes ini, penanaman memerlukan penyiraman yang banyak..

Permohonan penanaman tanaman

Dalam bekas dengan bunga yang sudah ditanam, tanaman lain, anda juga boleh menambahkan hidrogel. Untuk tujuan ini, lubang dalam dibuat di permukaan tanah dengan tongkat panjang. Sebilangan kecil agromaterial kering dituangkan ke dalam lubang yang dibuat, dan diisi dengan banyak air. Untuk mengelakkan butiran melayang, taburkan sedikit dengan tanah. Di bawah pengaruh cecair, butiran akan bertambah, menjadi takungan tambahan untuk kelembapan, menyiram bunga. Kaedah ini boleh digunakan untuk tanaman dalaman dan tanaman hortikultur..

Permohonan di bawah setiap akar anak benih

Kaedah ini agak menyusahkan untuk jumlah penanaman yang besar, ia terbukti baik untuk penjagaan pokok renek dan pokok secara individu. Keanehannya terletak pada kepekatan butiran di tanah dekat akar. Untuk melakukan ini, di dalam lubang yang disiapkan untuk penanaman, campurkan butiran (kering atau basah) dengan tanah. Anak benih ditanam di tanah yang disediakan dengan cara ini. Rimpang yang dikelilingi oleh butiran lembap akan sentiasa mempunyai kelembapan.

Penggunaan hidrogel ketika menanam anak benih di kebun

Oleh kerana sifat penyerapannya yang lebih baik, zat ini juga mencegah pengairan yang berlebihan di tanah, genangan air di rimpang. Kelembapan berlebihan diserap dalam butiran, memperkaya tanah dengannya.

Lapisan

Hidrogel untuk tanaman dengan cara ini banyak digunakan dalam berkebun semasa pembuatan katil bunga, rumput. Ini terdiri dari lapisan tanah dan hidrogel yang bergantian di kawasan penanaman. Sebaiknya rendam butiran terlebih dahulu. Lapisan tanah atas dikeluarkan dari permukaan yang dirawat, kemudian tanah dan butiran dilapisi secara merata. Ternyata sejenis kek lapis yang membolehkan anda mengumpulkan cecair untuk taman bunga.

Apa sahaja kaedah yang anda pilih untuk memperdalam hidrogel ke dalam tanah, perlu diingat bahawa ia tidak boleh diletakkan di permukaan campuran tanah. Apabila bersentuhan dengan udara, cepat menguap kelembapan, tanpa membawa kesan positif terhadap tumbuh-tumbuhan..

Benih bercambah pada hidrogel

Kaedah ini sering digunakan oleh penanam bunga, biji bunga bercambah. Kaedah ini berkesan untuk memperbanyak biji bijirin (pucuk), yang sangat popular di kalangan pemakanan pemakanan yang betul..

Penggunaan hidrogel ketika menanam anak benih dari biji

Untuk mengatur penyemaian, anda perlu merendam butiran terlebih dahulu, dan setelah mereka benar-benar jenuh dengan air, kisar dengan menggosoknya melalui penyaring atau menggunakan pengisar. Jisim kristal halus yang menyerupai jeli akan sembuh. Ia dibentangkan dalam bekas kecil, dengan lapisan sekitar dua sentimeter. Benih diletakkan di atas kristal yang dihancurkan, sedikit pekat. Pendaratan ditutup dengan filem. Setelah pucuk pertama muncul, filem dikeluarkan, membolehkan pucuk tumbuh. Tumbuhan yang ditanam ditransplantasikan ke dalam tanah, dan dalam kasus kecambah, mereka dibiarkan tumbuh di kristal improvisasi.

Tumbuhan apa yang boleh ditanam dalam hidrogel

Hidrogel sesuai untuk semua tanaman yang bertindak balas dengan baik terhadap persekitaran lembap. Pengecualian adalah tanaman tahan kemarau, seperti kaktus dan succulents lain. Untuk bunga yang jarang disiram, dan kelembapan bukanlah keutamaan untuk pertumbuhan, penggunaan bahan tidak digalakkan. Dalam semua kes lain, penggunaannya akan meningkatkan kualiti hidup bunga..

Harus diingat bahawa hidrogel untuk tanaman telah membuktikan dirinya dengan baik bukan hanya untuk mengatur perawatan bunga rumah, tetapi juga digunakan secara meluas pada skala industri pertanian, memberikan normalisasi kelembapan tanah di kawasan penanaman yang besar..

Cara menggunakan hidrogel untuk tanaman dalaman dan berkebun?

Sebarang tanaman memerlukan penjagaan yang cekap, dan terutama penyiraman tanah tepat pada masanya. Tetapi, sayangnya, dengan pelbagai alasan, adalah mustahil untuk memastikan kelembapan tanah yang normal, dan, sebagai akibatnya, tanaman mungkin mengalami kekurangan kelembapan atau kelebihannya. Penggunaan hidrogel untuk tanaman, yang berkesan baik dalam penanaman tanaman dalaman dan penanaman luar, akan membantu mengelakkannya..

Mengapa anda memerlukan hidrogel?

Kesan hidrogel pada pertumbuhan tanaman adalah kemampuannya untuk mengumpulkan cecair, yang secara beransur-ansur dipindahkan ke tanaman. Menjelaskan mengapa hidrogel untuk tanaman diperlukan, perlu diperhatikan bahawa penggunaannya memungkinkan untuk mengelakkan pengeringan tanaman dan reput sistem akarnya dari penyiraman yang berlebihan. Juga, hidrogel membantu mengurangkan tekanan tanaman muda semasa menanam anak benih atau anak benih di tanah. Hydrogel dapat digunakan sebagai pengganti penyiraman tanaman dalaman yang kerap, yang bahkan membolehkan anda pergi selama beberapa minggu tanpa perlu risau tanaman akan kering dan mati..

Penggunaan hidrogel akan membantu mengelakkan kekurangan kelembapan pada tanaman

Tumbuhan apa yang boleh ditanam dalam hidrogel

Tumbuhan apa yang boleh ditanam dan tumbuh dengan baik dalam hidrogel? Hampir semua tanaman memberi reaksi baik terhadap pengenalan hidrogel ke dalam tanah. Tumbuhan yang tumbuh dalam hidrogel memberikan hasil yang lebih besar, kubis tidak retak, dan timun tidak mengeluarkan kepahitan, seperti yang sering terjadi pada kekurangan kelembapan. Tumbuhan seperti strawberi kebun, yang terkenal dengan penyiramannya yang menuntut, bertindak balas dengan sempurna untuk tumbuh di hidrogel. Rumput rumput, jika hidrogel diletakkan sebelum penanaman, tidak kering atau menjadi kuning.

Dan untuk tumbuhan mana hidrogel sama sekali tidak sesuai? Ini adalah tumbuhan yang, kerana pelbagai alasan, hanya menggunakan sedikit kelembapan:

  • batang dan daun succulents, yang mempunyai tisu tertentu di mana air disimpan: kaktus, euforia, tanaman berlemak, lidah buaya, haworthia, pokok wang;
  • epiphytes, yang mengambil kelembapan dari udara, dan bukan dari tanah: anggrek, shefflera, beberapa jenis ficus, lumut, lumut.

Hydrogel untuk tanaman boleh dibeli di pasar raya besar Leroy Merlin, di kedai khusus, dan juga di laman web kedai dalam talian yang terbukti.

Ciri-ciri Hidrogel Tumbuhan

Hydrogel adalah sejenis perapi tanah yang menyediakan simpanan air.

Komposisi kimia

Komposisi hidrogel untuk tanaman merangkumi garam kalium dan ammonium asid akrilik. Kopolimer silang ini mempunyai jangka hayat sehingga 5 tahun. Selepas tempoh ini, hidrogel dipecah menjadi komponen yang tidak berbahaya dan tidak beracun - air, CO2 dan ammonium.

Setiap gram hidrogel dapat menampung kira-kira dua ratus gram cecair

Hartanah

Setiap gram hidrogel dapat menampung kira-kira dua ratus gram cecair. Selama masa tindakannya, ia dapat membengkak berkali-kali, menyerap kelembapan, dan secara bertahap memindahkannya ke tanaman melalui akar. Hidrogel itu sendiri tidak mengandungi komponen pemakanan. Agar dapat bermanfaat, ia dapat tepu bukan dengan air murni, tetapi dengan penambahan berbagai baja, yang akan dibagi secara beransur-ansur dengan tanaman. Perlu diingat bahawa sekiranya kandungan garam yang tinggi dalam cairan tepu, keupayaan penyerapan hidrogel berkurang dengan ketara.

Penampilan

Hidrogel kering kelihatan seperti kristal gula, ukurannya antara 1 hingga 4 mm. Apabila tepu dengan air, butiran membengkak dan menjadi serupa dengan gel, maka nama produknya. Hidrogel pertanian dihasilkan tidak berwarna, tetapi tanah aqua, yang merupakan bentuk yang cukup besar dengan cangkang yang padat, berwarna-warni. Ini menentukan tujuan utamanya sebagai hiasan. Penggunaan hidrogel seperti itu untuk tanaman ditunjukkan dalam foto..

Kebaikan dan keburukan ubat

Kelebihan hidrogel termasuk yang berikut:

  • memberi kelembapan pada tanaman semasa musim kemarau dan menyerap lebihan air semasa pembuangan air, yang memungkinkan untuk mengelakkan penyakit kulat pada sistem akar dan mengurangkan kekerapan penyiraman;
  • mempunyai kesan yang baik terhadap struktur tanah, menjadikan tanah yang berat, tersumbat lebih longgar, dan berpasir, sebaliknya, menguatkan;
  • memberikan kelembapan dan kebolehtelapan udara tanah, mencegah pencucian bahan mineral dan organik yang berguna daripadanya;

Hydrogel mempunyai kesan yang baik terhadap struktur tanah

  • meningkatkan buah dan meningkatkan kualiti buah;
  • menjadikan tanaman lebih tahan terhadap tekanan semasa pengangkutan atau pemindahan;
  • menjimatkan penggunaan: lebih daripada 10 liter tanah berkualiti dapat disediakan dari 10 g bahan kering.

Kelemahan hidrogel termasuk harganya yang agak tinggi dan kesan negatif terhadap bahan cahaya matahari yang kuat..

Varieti dan kos hidrogel

Terdapat dua jenis hidrogel utama:

  • hidrogel tanpa warna lembut yang direka untuk menanam tanaman dengan lebih berkesan;
  • hidrogel yang padat dan berwarna untuk tumbuh-tumbuhan yang disebut aqua primer yang digunakan dalam reka bentuk dalaman.

Kos hidrogel dipengaruhi oleh pembungkusan dan pengeluarnya. Hidrogel kilang berkualiti tinggi boleh dibeli di pasar raya besar Obi.

Salah satu superabsorbet Rusia yang paling berkualiti tinggi dan popular, menurut ulasan pengguna, adalah hidrogel Aquasin untuk tumbuh-tumbuhan. Adalah lebih menguntungkan untuk membeli hidrogel untuk tanaman dalam bungkusan 1 kg, daripada dalam paket kecil.

Agricola hydrogel untuk tanaman juga diminati, tetapi berfungsi lebih untuk tujuan hiasan kerana warnanya yang cerah dan bentuknya yang padat, dan tidak ditujukan untuk pertanian..

Terdapat dua jenis hidrogel

Adakah mungkin membuat hidrogel dengan tangan anda sendiri

Ramai orang mempunyai persoalan adakah mungkin membuat hidrogel untuk tanaman dengan tangan mereka sendiri. Secara semula jadi, kita tidak bercakap mengenai skala industri. Secara semula jadi, lebih menguntungkan dan lebih mudah untuk membeli hidrogel sebenar. Tetapi dengan keperluan mendesak untuk sejumlah kecil hidrogel dan kemustahilan untuk segera memuaskannya, hidrogel dapat dibuat dari popok. Untuk melakukan ini, anda perlu memotong lampin dan mengeluarkan butiran dari itu, yang tepu dengan air. Tetapi harus diingat bahawa popok baru lebih mahal daripada hidrogel khas, dan hidrogel dari popok bekas mengandungi garam yang secara signifikan mengurangkan kemampuannya untuk menyerap kembali kelembapan.

Kaedah permohonan

Arahan penggunaan tidak dilampirkan pada kemasan hidrogel untuk tanaman, tetapi ada peraturan tertentu yang sesuai untuk menggunakannya. Lebih senang menggunakan ubat pada peringkat penyediaan tanah untuk penanaman..

Cara memohon pada pasu bunga dan pot bunga

Mari lihat bagaimana menggunakan hidrogel untuk tanaman dalaman. Menurut peraturan yang diterima umum, disarankan untuk menggunakan 1 g hidrogel kering atau 200 g butiran tepu dengan cairan per liter substrat tanah. Untuk menanam tanaman dalaman, anda harus menggunakan hidrogel yang dipenuhi dengan kelembapan. Untuk tujuan ini, butiran dituangkan dengan air sekurang-kurangnya 1 jam, dan kemudian lebihan cecair disalirkan. Kepingan seperti jeli yang dihasilkan dicampurkan dengan teliti dengan tanah untuk menyebarkannya secara merata dalam bekas yang sesuai.

Hidrogel untuk tanaman rumah akan memungkinkan untuk mengurangkan penyiraman dengan ketara dalam beberapa minggu selepas penggunaan. Kekerapan penyiraman dipengaruhi oleh keadaan suhu dan lokasi tanaman..

Penggunaan hidrogel untuk tanaman mempunyai kekhususan tersendiri.

Cara menggunakan hidrogel ke tanah terbuka

Penggunaan hidrogel untuk tanaman dalam berkebun mempunyai keistimewaannya sendiri. Untuk setiap ratus meter persegi tanah, 2.5 hingga 10 kg butiran perapi tanah digunakan. Lebih banyak penyediaan ditambahkan ke tanah ringan, dan lebih sedikit ke tanah hitam atau tanah. Bahan ini rajin mengganggu tanah, mencapai pengedaran seragamnya, ditaburkan dengan tanah di atas sehingga butiran tidak berada di permukaan, kerana sinar matahari membahayakannya. Selepas itu, pastikan untuk menyiram kawasan yang disediakan dengan banyak..

Kadang-kadang disyorkan untuk menambahkan hidrogel terus ke telaga yang disediakan menggunakan butiran yang telah direndam. Hidrogel bengkak diletakkan di bahagian bawah lubang dan tanah ditambahkan dalam nisbah 1: 5, setelah itu dicampur dengan teliti. Akar tanaman diletakkan di atas, yang ditutup ke ketinggian yang diperlukan dengan campuran yang serupa, tetapi sehingga tidak ada hidrogel lagi di atas 5 cm tanah.

Teknologi menyemai benih tanaman menjadi hidrogel

Hidrogel digunakan secara berkesan untuk menyemai biji benih, kerana ia memendekkan masa percambahan. Untuk ini, hidrogel bengkak dihancurkan dan diedarkan secara merata dalam lapisan hingga 2 cm di sepanjang bahagian bawah bekas yang sesuai. Benih disebarkan di atasnya, dan biji besar diperah sedikit ke jisim seperti jeli, tetapi agar udara tetap tersedia, dan biji kecil tersebar di permukaan.

Dari atas, bekas ditutup dengan filem atau kaca, secara berkala (setiap beberapa hari) menayangkannya dan menghilangkan kelembapan yang terkumpul pada lapisan. Setelah munculnya pucuk, mereka menyelam ke tanah bersama dengan bahagian-bahagian jeli di mana mereka tumbuh. Kaedah ini tidak sesuai untuk biji yang mempunyai kulit keras..

Cara menggunakan hidrogel untuk tanaman yang ditunjukkan dalam video.

Menggunakan hidrogel dengan berkesan untuk menyemai benih

Cara penggunaan untuk menanam anak benih

Anak benih sangat sensitif terhadap kekurangan atau kelembapan berlebihan, oleh itu, penggunaan hidrogel ketika mencairkannya sangat berkesan. Mari kita pertimbangkan bagaimana menggunakan hidrogel untuk tanaman untuk anak benih. Kotak kayu diambil, bahagian bawahnya ditutup dengan polietilena dengan selekoh di dinding sisi. Hidrogel bengkak setebal satu setengah sentimeter dituangkan ke bahagian bawah. Tanah subur dituangkan dari atas, dan benih disemai ke dalamnya atau anak benih di selam.

Penyiraman harus dilakukan jarang, tetapi banyak, kerana kelembapan berlebihan akan diambil oleh hidrogel, secara bertahap memindahkannya ke tanaman.

Petua Berguna

Selalunya, penanam yang berpengalaman mempunyai pertanyaan mengenai penggunaan hidrogel..

Sapukan kering atau sudah bengkak?

Menambah perapi tanah dibenarkan dalam keadaan kering dan lembap. Dianjurkan untuk memasukkan hidrogel ke dalam pot bunga atau bekas lain dalam keadaan bengkak, kerana ketika tepu dengan kelembapan, kristal hidrogel meningkat dengan ketara dan dapat menaikkan tanah. Di kebun, dibenarkan untuk menambahkan hidrogel, baik yang lembap dan asli. Dalam kes kedua, setelah meletakkannya, tanah dibasahkan dengan baik dengan air, lebih baik dengan baja yang dicairkan.

Cara memohon gel di bawah pokok, semak, bunga dan tanaman dalaman yang sudah ditanam?

Sekiranya hidrogel untuk tanaman belum ditambahkan ke tanah sebelum menanam, ia sering ditambahkan di bawah tanaman yang ditanam sebelumnya. Sebagai contoh, lubang dengan kedalaman 30-40 cm dibuat di sekitar pokok, di mana 20 hingga 40 g butiran penyediaan ditambahkan, dengan mempertimbangkan usia pokok, dan baja dituangkan di atas dan ditaburkan dengan tanah.

Perapi tanah boleh ditambah kering dan basah.

Begitu juga, penyediaannya ditambahkan di bawah semak dan tanaman tahunan, hanya kedalaman lubang yang dibuat kurang (biasanya hingga 30 cm), dan jumlah sediaan yang diterapkan adalah dari 3 hingga 10 g. Setelah aplikasi, tanah mesti disiram dengan banyak, dan lebih baik melakukan ini dalam dua tahap dengan selang kira-kira Jam.

Kadang kala, tanpa membuat lubang, hidrogel basah dicampurkan dengan lembut ke dalam tanah di sekitar tanaman yang sedang tumbuh..

Dalam tumbuh-tumbuhan dalaman yang tumbuh, di dalam bekas dengan tanaman yang sudah berakar, anda pasti dapat memperkenalkan hidrogel dengan membuat lubang tusukan nipis di dalam tanah. Setelah disiram dengan banyak, hidrogel yang diperah ditaburkan dengan tanah.

Penggunaan gel akar semasa penyimpanan dan pengangkutan

Sangat berkesan menggunakan hidrogel untuk melindungi akar anak benih semasa pengangkutan, dan terutama semasa penyimpanan jangka panjang. Untuk tujuan ini, hidrogel yang dibangunkan khas digunakan dalam bentuk serbuk. Apabila dicampurkan dengan air, bentuk jeli, di mana akar tanaman dicelupkan. Melapisi akar dengan hidrogel memberikan perlindungan terhadap pengeringan, yang berlangsung selama beberapa hari.

Langkah berjaga-jaga semasa mengendalikan bahan

Seperti disebutkan sebelumnya, hidrogel tidak beracun. Tetapi untuk mengelakkan kerengsaan atau reaksi alergi ketika bekerja dengan serbuk kering, lebih baik memakai alat pernafasan dan sarung tangan. Secara semula jadi, adalah mustahak untuk mengelakkan zat masuk ke dalam badan..

Pengganti hidrogel

Sebagai pengganti hidrogel untuk tanaman ketika menanam benih, beberapa tukang kebun menggunakan gelatin biasa, dari mana pes cair disediakan. Untuk menyiapkannya, air ditambahkan ke gelatin sehingga konsistensi larutan diperoleh di mana biji kecil tidak akan tenggelam, tetapi pasta akan cukup cair untuk mengalir keluar dari botol secara merata.

Ulasan tukang kebun

Ulasan tukang kebun mengenai hidrogel untuk tanaman:

Saya terlibat dalam penanaman dan penjualan anak benih. Sebelum memindahkannya kepada pelanggan, saya selalu menggunakan hidrogel ke akar tanaman, yang memberi kesan yang sangat baik pada hasil kelangsungan hidup.

Cara menggunakan hidrogel tumbuhan

Hydrogel adalah polimer mesra alam yang banyak digunakan dalam florikultur dan pertanian. Ia terkenal dengan tukang kebun-tukang kebun, yang, dengan menggunakan butiran sintetik, menanam pelbagai tanaman di rumah hijau dan rumah hijau, sambil memperoleh hasil semaksimum mungkin. Mari lihat sama ada hidrogel berguna untuk tanaman, bagaimana menggunakannya untuk rumah hijau dan tanaman dalaman.

Menggunakan hidrogel di kebun dan di rumah

Gel dibuat dalam bentuk butiran dan serbuk kering, polimer menyerap air dengan sempurna, dan kemudian perlahan-lahan melepaskan kelembapan ke tanaman, menjamin perkembangannya yang tepat dan hasil maksimum yang mungkin.

Penggunaan hidrogel membantu melindungi anak benih dan tanaman hortikultur yang ditanam di rumah hijau dari kebanjiran air dan kekeringan. Butiran padat mengekalkan unsur surih bermanfaat terlarut, yang membolehkan anda memberi makan tumbuhan dengan berkesan, memberikan unsur jejak penting. Oleh kerana penggunaannya yang serba boleh, tanah buatan seperti itu digunakan dalam pertanian, sangat diperlukan dalam bidang hortikultura, dan telah berkembang luas dalam penanaman bunga dalaman..

Sejarah penciptaan

Pengeluaran hidrogel bermula pada tahun lima puluhan abad yang lalu di Perancis. Prototaip pertama tanah tiruan tersebut mengandungi kalium, nitrogen dan unsur surih lain yang berguna untuk tanaman, mencegah tanaman mengering semasa tempoh panas maksimum. Hari ini, kilang hidrogel terbesar terletak di Amerika Syarikat dan Eropah, kawasan pasar ini sedang berkembang secara aktif di China.

Teknologi pengeluaran bahan yang digunakan sekarang ini membolehkan kita menjamin keramahan alam sekitar polimer, penggunaannya dapat meningkatkan hasil tanaman sayur-sayuran dan buah-buahan sebanyak 15%. Hari ini, anda boleh memilih pelbagai jenis hidrogel, yang berbeza dari segi komposisi, bentuk butiran dan serbuk, tujuan dan kaedah penggunaannya. Dijual terdapat kedua-dua jenis untuk florikultur dan menanam sayur-sayuran dan buah-buahan di kebun.

Hydrogel, ketika digunakan di hortikultura luar bandar, memungkinkan pertumbuhan bibit yang kuat, memastikan perkembangan tanaman yang betul, kemudian meningkatkan hasil sayur-sayuran kebun. Selalunya, penduduk musim panas dan tukang kebun menggunakan tanah buatan seperti itu untuk menanam anak benih, yang kemudiannya dipindahkan ke rumah hijau..

Kelebihan menggunakan butiran dan serbuk polimer dibandingkan dengan tanah semula jadi adalah berikut:

  • penggunaan tanah tiruan berkualiti tinggi secara ekonomi;
  • polimer bengkak tidak terurai sehingga 5 tahun, tidak reput, tidak memerlukan penyediaan dan pemprosesan tambahan;
  • tanaman tidak jatuh sakit setelah memetik, seterusnya menjadi lebih mudah untuk memindahkan anak benih ke tanah terbuka.

Hidrogel mencegah pencucian baja mineral dan organik dari tanah, yang digunakan bersama air. Tanaman sayur-sayuran mentoleransi penggunaan tanah tiruan dengan sempurna; hasil timun, kubis, kentang dan tomato bertambah baik. Semasa menanam tomato di tempat tidur dengan campuran tanah dari hidrogel, kulit yang lezat, lebat dan sekata terbentuk pada buah yang masak, kepala kubis tidak retak walaupun ditanam di tanah terbuka, dan timun berbuah sepanjang musim.

Butiran berkualiti tinggi membengkak dalam satu jam, sementara satu gram hidrogel mampu menyerap sekitar 200 mililiter air. Selepas itu, jisim seperti jeli yang dihasilkan secara beransur-ansur melepaskan kelembapan ke akar tanaman selama beberapa minggu, membekalkan penanaman dengan kelembapan yang menghidupkan. Jenis hidrogel tertentu mengandungi kalium, nitrogen dan unsur surih lain yang bermanfaat, yang menyelamatkan tukang kebun daripada keperluan pemakanan tanaman tambahan. Ini meningkatkan hasil dan pada masa yang sama memudahkan penyelenggaraan tanaman..

Penggunaan berkebun

Semasa menanam benih besar dalam hidrogel, biji tersebut harus sedikit ditekan ke jisim bengkak, dan bekas harus ditutup dengan filem lutsinar, yang akan menimbulkan kesan rumah hijau. Dalam kes ini, anda harus memantau ketiadaan pemeluwapan pada permukaan filem, oleh itu, ia mesti dikeluarkan secara berkala dan anak benih di ventilasi. Sejurus selepas pembentukan daun pertama anak benih, anak benih ditransplantasikan menjadi hidrogel yang dicampurkan dengan tanah kebun.

Semasa bercambah biji kecil, campuran serbuk hidrogel dan tanah biasa harus digunakan. Untuk menyediakan campuran tanah seperti itu, perlu menggunakan tanah yang dibeli, empat bahagiannya dicampurkan dengan satu bahagian gel. Substrat semacam itu mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama, oleh itu perlu menyiram tanaman seminggu sekali. Pembusukan pucuk dikecualikan sepenuhnya, pembentukan kaki hitam dicegah.

Semasa menanam anak benih yang ditanam di rumah di tanah terbuka, disarankan untuk menambahkan 2-3 gram hidrogel ke setiap lubang, yang ditutup 3-4 sentimeter di bawah permukaan tanah. Kolar akar tanaman harus berada tegas di permukaan, yang menghalangnya kering dengan pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan. Penggunaan hidrogel untuk menanam tanaman dewasa memungkinkan untuk meningkatkan aklimatisasi anak benih, kemudian penanaman berkembang pesat dan pada masa yang sama dilindungi dari pelbagai penyakit.

Hasil yang sangat baik ditunjukkan dengan menanam pokok kebun di tanah yang subur, di mana butiran hidrogel ditambahkan. Di sepanjang jejari bulatan batang, tusukan dibuat dengan batang tajam hingga kedalaman kira-kira setengah meter. 40 gram hidrogel dan baja organomineral yang digunakan dicurahkan ke dalam setiap yang diperoleh dengan baik. Lubang ditutup dengan tanah kebun, setelah itu tanah disiram dengan banyak. Dengan menggunakan teknologi yang serupa, anda boleh menggunakan hidrogel dengan tanaman dan pokok renek abadi..

Penggunaan hidrogel untuk menanam tanaman dalaman

Bunga dalaman dan pelbagai tanaman hiasan memerlukan penjagaan khas berbanding sayur-sayuran dan buah-buahan yang ditanam di luar rumah. Kunci kejayaan penanaman tanaman dalaman adalah penggunaan tanah berkualiti tinggi, yang akan menepukan bunga dengan unsur surih yang berguna, mencegah tanah kering. Untuk menanam bunga dalaman, hidrogel sangat baik, yang sangat memudahkan penjagaan penanaman.

Hidrogel hiasan berwarna sangat popular hari ini, yang direka untuk menanam tanaman dalaman di dalam periuk kaca lutsinar. Sistem akar bunga tumbuh menjadi butiran seperti jeli yang bengkak, dan kemudian tanaman tumbuh dengan cepat, berbeza dalam hiasan yang sangat baik.

Anda juga boleh mencampurkan hidrogel dengan tanah yang dibeli untuk bunga, yang membolehkan anda menyelesaikan masalah dengan pemakanan tumbuhan, mengurangkan jumlah penyiraman yang diperlukan, tanaman dengan mudah memakan semua unsur mikro yang diperkenalkan dari baja. Penggunaan campuran tanah yang berkhasiat ini mencegah reput dan masam tanah, yang sering diperhatikan segera setelah menanam anak benih di dalam pasu kecil..

Cara alternatif untuk menggunakan hidrogel

Anda boleh menggunakan hidrogel bukan hanya secara langsung semasa menanam anak benih, menyediakan tanah berkhasiat khas untuk anak benih. Terdapat kaedah menggunakan hidrogel yang cukup menarik dan mudah dilaksanakan, yang akan memastikan hiasan tanaman yang ditanam dengan baik dan meningkatkan produktiviti tanaman kebun sayur.

Untuk gubahan bunga, kebun batu dan tempat tidur bunga, tidak digalakkan menggunakan kaedah memperkenalkan hidrogel dengan menebuk tanah, kerana ini menyebabkan kerosakan pada sistem akar tanaman. Masalah ini dapat diselesaikan dengan mengisar kristal hidrogel menjadi tepung, menggunakan penggiling kopi atau alat serupa. Serbuk yang dihasilkan dilarutkan dalam air per meter persegi tanah, satu setengah gram hidrogel membengkak di dalam air.

Menggali tempat tidur, disyorkan untuk menambahkan hidrogel ke tanah pada kadar kira-kira 150 gram butiran atau serbuk halus per seratus meter persegi. Polimer seperti itu tidak takut akan kesejukan, dan pada musim bunga ia menyerap air cair, seterusnya sangat memudahkan penjagaan penanaman, menyelamatkan tukang kebun dari keperluan penyiraman yang kerap di musim panas.

Bola hidrogel hanya dapat dituangkan ke dalam bak mandi atau pot dengan tanaman hiasan, yang memungkinkan bukan hanya untuk menghias penanaman seperti itu, tetapi juga mencegah munculnya kerak permukaan yang padat, tanaman selalu memiliki kelembapan yang diperlukan. Pembentukan kulat dan masalah lain yang serupa yang selalu dihadapi ketika menanam bunga dan tanaman dalaman dihilangkan. Kami sangat mengesyorkan menggunakan hidrogel untuk tanaman, kerana ia berguna dalam semua aspek..

Top